روزنامه ایران : از خطر تا خاطره رضا صائمی/ منتقد سینما روز هفتم جشنواره روز فیلم اولی ها بود. فیلم اولی هایی که البته تازه به سینما نیامده اند. از فرنوش صمدی که فیلم...
 
روزنامه ایران
1399/11/20 - 16:26

⭕️ از خطر تا خاطره
رضا صائمی/ منتقد سینما
🔹روز هفتم جشنواره روز فیلم اولی ها بود. فیلم اولی هایی که البته تازه به سینما نیامده اند. از فرنوش صمدی که فیلم کوتاه های زیادی ساخته تا عادل تبریزی که دستیار کارگردان هایی مثل مهرجویی و کیمیایی بوده است. در یادداشت امروز به فیلم های آنان «خط فرضی» و «گیجگاه» می پردازیم.
🔺خط فرضی؛ فیلم نیمه بلند
فرنوش صمدی پس از سال ها تلاش در فیلم کوتاه که موفقیت های زیادی را برای او به همراه داشته اکنون نخستین فیلم بلند خود را ساخته است.
🔹او دانش آموخته معماری از ایتالیاست و در آنجا هم تجربه ساخت ویدئو آرت را دارد. حالا او قصد دارد سه گانه ای درباره دروغ و پنهان کاری بسازد که «خط فرضی» اولین اپیزود آن است.
🔹صمدی تلاش کرد تا از زاویه دید یک زن به قصه نگاه کند و نگاه فرمی اش هم مینی مال باشد و از سانتی مانتال حسی و عاطفی پرهیز کند
🔹در واقع «خط فرضی» یک فیلم زنانه است که هم مؤلف و هم شخصیت اصلی و هم تم قصه اش زن و زنان هستند. رنج های زنانه چه دختر دانش آموز در خانواده سنتی چه سارا(سحر دولتشاهی) به عنوان یک زن مدرن و امروزی.
🔹در واقع «خط فرضی» یک فیلم زنانه است که هم مؤلف و هم شخصیت اصلی و هم تم قصه اش زن و زنان هستند.
🔹 با این حال به نظر می رسد تجربه صمدی در ساخت فیلم کوتاه، نگاه کوتاه و مینی مالیستی را در بستر یک فیلم بلند هم بازتولید کرده و متأثر از الگو و ساختار فیلم کوتاه ست. به عبارت دیگر فیلم مصالح داستانی کافی را برای غنی بخشیدن به داستان یک خطی خود ندارد و شاید مینی مال بودن زیاد آن باعث لخت و لاغری درام آن شده.
🔺گیجگاه؛ سرخوشی بدون نوستالژی
عادل تبریزی گرچه نخستین فیلمش را ساخته اما دستیاری کارگردان هایی مثل مهرجویی، کیمیایی، نعمت الله و صدرعاملی پشتوانه محکمی برای عقبه اوست
🔹فیلمش نشان می دهد نوعی شور و شیدایی به سینما و فیلم ساختن در او موج می زند. خودش گفته از مهرجویی و کیمیایی شور سینما را آموخته.
🔹خود فیلم هم نشان می دهد از ادا و اطوارهای تکنیکالی که برخی از فیلمسازان اول دارند پرهیز کرده و همین صداقت است که فارغ از ضعف و قوت اثر به فیلمش اعتبار بخشیده
🔹«گیجگاه» را می توان ادای دین فیلمساز به سینما، سینمای ایران و عشق فیلم ها دانست.
🔹عادل تبریزی با «گیجگاه» ما را به دوره ای از تاریخ معاصر می برد که هم عشق به سینما را در وجود ما احیا می کند و هم مجالی برای یکی از عجیب ترین دورانی که انگار بین سرخوشی و غم در نوسان بودیم.
#روزنامه_ایران
بیشتر بخوانید👇👇

این پست به صورت خودکار از شبکه های اجتماعی اخذ شده و بدون تغییر نمایش داده می شود. در صورت نیاز به حذف، لطفا در بخش ارتباط با ما اطلاع دهید تا در اسرع وقت اقدام نماییم. با تشکر




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.