مخبر - 1398/07/07 - نسخه تغذیه صحیح دانش آموزان در مدارس

نسخه تغذیه صحیح دانش آموزان در مدارس
اهواز – ایرنا - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: یکی از نگرانی های اساسی والدین، نوع تغذیه کودکان و دانش آموزان است به نحوی که در مدرسه بهترین بازده و کارایی را داشته باشند.
نسخه تغذیه صحیح دانش آموزان در مدارس

دکتر فاطمه حیدری یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از آنجا که الگوهای رشد و میزان تحرک دانش آموزان متفاوت است بنابراین آنها نیازهای تامین انرژی مختلفی دارند.

وی افزود: دانش آموزان در دوران مدرسه نسبت به دیگر مواقع سال، انرژی بیشتری صرف می کنند بنابراین لازم است انرژی اضافی از طریق دریافت مواد غذایی و یک رژیم غذایی استاندارد تامین شود.

حیدری با اشاره به اهمیت صبحانه و میان وعده سالم برای دانش آموزان بیان کرد: وعده غذایی صبحانه در بسیاری از خانواده ها به عنوان وعده اصلی پذیرفته نشده و برخی از آنها اهمیت لازم را به این وعده نمی دهند و می گویند کودک آنها اشتهای کافی برای صرف صبحانه را ندارد.

ارتباط مستقیم بین مصرف صبحانه و قدرت یادگیری

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تحقیقات نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین مصرف صبحانه در دانش آموز و قدرت یادگیری وجود دارد و ثابت شده دانش آموزانی که صبحانه را در خانه مصرف می کنند همیشه نمره های بهتر و کارایی بهتری در دروس تحلیلی مانند ریاضی و تئوری دارند.

وی در خصوص راهکارهای لازم برای کاهش مشکل کم اشتهایی کودکان و دانش آموزان برای مصرف صبحانه توصیه کرد: بهتر است خانواده شام را در ساعات ابتدایی شب صرف کنند و دانش آموز در ساعت مشخصی بین 9 تا 10 شب بخوابد.

حیدری اضافه کرد: بنابراین دانش آموز هنگام صبح راحت تر از خواب بر می خیزد و به دلیل گذشت مدت زمان قابل قبولی از وعده غذایی شام، کاملا احساس گرسنگی می کند.

الگوبرداری دانش آموزان از والدین

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی یکی دیگر از دلایل تمایل نداشتن دانش آموزان به مصرف صبحانه را الگوبرداری از والدین بیان کرد و گفت: خانواده ها باید سعی کنند الگوهای رفتاری مناسبی برای کودک خود ارایه کنند که یکی از مهمترین الگوها، عادت غذا خوردن است.

وی بیان کرد: کودکان در سحر خیزی، صبحانه خوردن، ورزش کردن از بزرگترهای خود الگو برداری می کنند.

مصرف صبحانه متنوع

حیدری به والدین توصیه کرد: والدین صبحانه های متنوع مانند نان و پنیر و خرما، نان، پنیر و گردو، کره و مربا، خامه عسل، تخم مرغ و گوجه فرنگی، کره بادام زمینی و شیر و غلات آماده را برای کودکان خود آماده کنند چون صبحانه یکنواخت و تکراری کودک را خسته و کم اشتها می کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: صبحانه های گرم مانند آش کم چرب، حلیم، شیربرنج، فرنی و عدسی نیز مناسب است.

وی گفت: برای ایجاد تنوع در صبحانه برخی تغییرات کوچک موثر واقع می شود که به عنوان مثال تغییر نوع نان مصرفی به صورت دوره ای موثر است.

حیدری بیان کرد: انتخاب میان وعده باید به گونه ای باشد که انرژی لازم برای فعالیت ها تامین شود و کربوهیدرات کافی به بدن برسد و تامین کننده نیازهای پروتیینی ، ویتامین و مواد معدنی کودک باشند.

تاکید بر مصرف میان وعده هایی مانند خشکبار و میوه

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به خانواده ها توصیه کرد: از قراردادن کیک، کلوچه و انواع آب میوه در کیف دانش آموز خودداری شود و میان وعده سالم مانند انواع میوه های فصل، خشکبار، میوه های خشک، مغزدانه ها، مویز یا کشمش و شیر و برای کودکان دارای اضافه وزن نیز انواع سبزیجات مانند خیار، کاهو و هویج استفاده شود.

وی گفت: گاهی میان وعده هایی مانند ساندویچ های کوچک نان، پنیر و گردو، نان و حلوا شکری، تخم مرغ و گوجه فرنگی و ترکیب خرما و گردو مناسب است.

حیدری اضافه کرد: خانواده از قبل باید برای میان وعده کودک خود برنامه ریزی کند و تا حد امکان از نظر بچه ها با ارایه چند پیشنهاد سالم استفاده کند و کودک را به سمت انتخاب های سالم سوق دهد.

زمان و ارزش غذایی وعده ها در مدارس رعایت شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص میان وعده و ناهار مدارس نیز گفت: این نوع وعده غذایی باید سالم و دارای ارزش غذایی بالا و به اندازه کافی انرژی، پروتیین و مواد مغذی داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی از مدارس غذاهای پرکالری، شور و فقیر ازنظر مواد مغذی را برای بچه ها تهیه می کنند که در این خصوص لازم است اولیای مدارس مشاوره لازم را با کارشناسان داشته باشند.

حیدری با تاکید بر اینکه میان وعده و وعده های غذایی در ساعات مناسب و استاندارد در اختیار دانش آموز قرار گیرد گفت: گاهی شنیده می شود غذای کاملی مانند آش، ماکارونی و عدس پلو و غیره در ساعاتی غیر از ساعت ناهار به دانش آموز داده می شود در نتیجه از میان وعده سالم همراه خود مصرف نمی کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: همچنین چون در ساعت مناسب ناهار مصرف نکرده دوباره هنگام بازگشت به خانه ناهار می خورد که باعث دریافت کالری اضافی و بالا رفتن خطر چاقی و اضافه وزن می شود.

وی افزود: اگر تغذیه در مدارس به خوبی اجرا شود مفید است و نیازهای تغذیه ای کودک را تامین می کند در غیر این صورت با رعایت نکردن اصول نوع، زمان سرو و میزان غذا، خطر چاقی، اضافه وزن، سوء تغذیه و نارسایی رشد افزایش می یابد.

سالم سازی بوفه ها در مدارس

حیدری با تاکید بر سالم سازی بوفه ها در مدارس گفت: در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گرفته و هدف بوفه ها باید ارتقای سلامت جسمی دانش آموز باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به دانش آموزان توصیه کرد: از غذاهای خیابانی و دوره گردها خریداری نکنند.

وی از خانواده ها درخواست کرد: کودکان و دانش آموزان را به ورزش و فعالیت فیزیکی ترغیب کنند.

3004 /6037

منبع خبر : ایرنا

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
تغذیه   مدارس اهواز   رژیم درمانی   کارایی   کارشناس تغذیه   دانش آموزان  
اخبار مرتبط
تغذیه نامناسب علت اصلی بدخوابی
ناطقان نیوز
علت اصلی بدخوابی را بشناسید
شمانیوز
الگوی مناسب تغذیه ای در رمضان/ خرما به دلیل قند طبیعی در طول روزه داری توصیه می شود
عصر هامون
علائم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان
آوای خزر
علائم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان 
وانا نیوز
توصیه های تغذیه ای به روزه داران در دوران کرونایی
زاهد نیوز
الگوی تغذیه ای برای مبتلایان کرونا به مشکلات ریوی
سلامت نیوز
الگوی تغذیه ای برای مبتلایان به مشکلات ریوی
بهار نیوز
اقدامات احتیاطی رژیم غذایی در دوران کرونا چیست؟
سلامت نیوز
نان های حاوی ارزش تغذیه ای را بشناسید
کارگر آنلاین
"کدو" خوشمزه ای با ویژگی های خاص!
سایت جماران
باید و نبایدهای تغذیه ای برای مقابله با "کرونا"
الف
باید و نبایدهای تغذیه ای برای مقابله با کرونا
دنیای اقتصاد
فندق لاغرتان می کند
سلامت نیوز
فواید تخم بلدرچین | از درمان ریزش مو تا کم خونی
ساعت 24
پرخوری عصبی را اینگونه درمان کنید
پارسینه
کدام قسمت مرغ ویتامین های بیشتری دارد؟
عصر امروز
این قسمت از مرغ بیشترین ویتامین را دارد
بهداشت نیوز
سنگدان مرغ چه ویتامین هایی دارد؟
ساعت 24
نسخه های رژیم غذایی آنلاین چه قدر اعتبار دارد؟
ایران اکونومیست
تغذیه مناسب دانش آموزان در ایام امتحانات
پارسینه
تغذیه مناسب دانش آموزان در دوران امتحانات
شیعه نیوز
کاهش استرس و افزایش یادگیری در ایام امتحانات با رعایت اصول تغذیه ای مناسب
ایسنا
نقش حبوبات در بهبود سلامت قلب
سلامت نیوز
تغذیه، کلید کنترل اوتیسم
سلامت نیوز
رژیم غذایی مخصوص سالمندان
سلامت نیوز
نسخه تغذیه صحیح دانش آموزان در مدارس
ایرنا
تاثیر تغذیه بر سلامت روح و جسم
ایرنا
مصرف هورمون های رشد یا مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران ضروری است؟
تیتر یک
توصیه های تغذیه ای برای بالارفتن سطح یادگیری دانش آموزان
ایرنا
همه چیز درباره "تغذیه" دانش آموزان
عصر ایران
کودکان را بدون صبحانه به مدرسه نفرستید
تدبیر نو
توصیه به والدین درباره صبحانه کودکان
جوان آنلاین
کودکان بدون صبحانه مدرسه نروند
آریا
کودکان بدون صبحانه مدرسه نروند/توصیه به والدین
مهر نیوز
باید و نبایدهای تغذیه در مدرسه
ایسنا
بازخوانی پرونده سلامت بوفه مدارس
مهر نیوز
دلیل بی میلی کودکان به صبحانه
ناطقان نیوز
دلیل بی میلی کودکان دبستانی نسبت به مصرف صبحانه
شفا آنلاین
صبحانه نخوردن کودکان، چرا بی میل هستند؟
نی نی بان
اخبار مرتبط
bltناطقان نیوز : تغذیه نامناسب علت اصلی بدخوابی
bltشمانیوز : علت اصلی بدخوابی را بشناسید
bltعصر هامون : الگوی مناسب تغذیه ای در رمضان/ خرما به دلیل قند طبیعی در طول روزه داری توصیه می شود
bltآوای خزر : علائم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان
bltوانا نیوز : علائم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان 
bltزاهد نیوز : توصیه های تغذیه ای به روزه داران در دوران کرونایی
bltسلامت نیوز : الگوی تغذیه ای برای مبتلایان کرونا به مشکلات ریوی
bltبهار نیوز : الگوی تغذیه ای برای مبتلایان به مشکلات ریوی
bltسلامت نیوز : اقدامات احتیاطی رژیم غذایی در دوران کرونا چیست؟
bltکارگر آنلاین : نان های حاوی ارزش تغذیه ای را بشناسید
bltسایت جماران : "کدو" خوشمزه ای با ویژگی های خاص!
bltالف : باید و نبایدهای تغذیه ای برای مقابله با "کرونا"
bltدنیای اقتصاد : باید و نبایدهای تغذیه ای برای مقابله با کرونا
bltسلامت نیوز : فندق لاغرتان می کند
bltساعت 24 : فواید تخم بلدرچین | از درمان ریزش مو تا کم خونی
bltپارسینه : پرخوری عصبی را اینگونه درمان کنید
bltعصر امروز : کدام قسمت مرغ ویتامین های بیشتری دارد؟
bltبهداشت نیوز : این قسمت از مرغ بیشترین ویتامین را دارد
bltساعت 24 : سنگدان مرغ چه ویتامین هایی دارد؟
bltایران اکونومیست : نسخه های رژیم غذایی آنلاین چه قدر اعتبار دارد؟
bltپارسینه : تغذیه مناسب دانش آموزان در ایام امتحانات
bltشیعه نیوز : تغذیه مناسب دانش آموزان در دوران امتحانات
bltایسنا : کاهش استرس و افزایش یادگیری در ایام امتحانات با رعایت اصول تغذیه ای مناسب
bltسلامت نیوز : نقش حبوبات در بهبود سلامت قلب
bltسلامت نیوز : تغذیه، کلید کنترل اوتیسم
bltسلامت نیوز : رژیم غذایی مخصوص سالمندان
bltایرنا : نسخه تغذیه صحیح دانش آموزان در مدارس
bltایرنا : تاثیر تغذیه بر سلامت روح و جسم
bltتیتر یک : مصرف هورمون های رشد یا مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران ضروری است؟
bltایرنا : توصیه های تغذیه ای برای بالارفتن سطح یادگیری دانش آموزان
bltعصر ایران : همه چیز درباره "تغذیه" دانش آموزان
bltتدبیر نو : کودکان را بدون صبحانه به مدرسه نفرستید
bltجوان آنلاین : توصیه به والدین درباره صبحانه کودکان
bltآریا : کودکان بدون صبحانه مدرسه نروند
bltمهر نیوز : کودکان بدون صبحانه مدرسه نروند/توصیه به والدین
bltایسنا : باید و نبایدهای تغذیه در مدرسه
bltمهر نیوز : بازخوانی پرونده سلامت بوفه مدارس
bltناطقان نیوز : دلیل بی میلی کودکان به صبحانه
bltشفا آنلاین : دلیل بی میلی کودکان دبستانی نسبت به مصرف صبحانه
bltنی نی بان : صبحانه نخوردن کودکان، چرا بی میل هستند؟




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.