مخبر - 1398/07/02 - اعراب بادیه نشین که اعتقاد چندانی به خدا و پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نداشتند، با چه انگیزه ای زکات پرداخت کرده و مال هایشان را انفاق می کردند؟!

اعراب بادیه نشین که اعتقاد چندانی به خدا و پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نداشتند، با چه انگیزه ای زکات پرداخت کرده و مال هایشان را انفاق می کردند؟!
شیعه نیوز: پرسشآیه 98 سوره توبه می فرماید: گروهی از بادیه نشینان آنچه را انفاق می کنند خسارت مالی و باج دهی به حساب می آورند، و در دل آلوده خود پیشامدهای بدی را برای شما انتظار دارند.
اعراب بادیه نشین که اعتقاد چندانی به خدا و پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نداشتند، با چه انگیزه ای زکات پرداخت کرده و مال هایشان را انفاق می کردند؟!

شیعه نیوز:

پرسش
آیه 98 سوره توبه می فرماید: گروهی از بادیه نشینان آنچه را انفاق می کنند خسارت مالی و باج دهی به حساب می آورند، و در دل آلوده خود پیشامدهای بدی را برای شما انتظار دارند. سؤال این است که پس این گروه از بادیه نشینان با این طرز فکرشان، که انفاق خسارت و باج دهی است؛ چرا اقدام به انفاق می کردند، در صورتی که حتی خیرخواه رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم ) و یارانش نبودند؟!
پاسخ اجمالی
«وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ یَتَّخِذُ ما یُنْفِقُ مَغْرَماً وَ یَتَرَبَّصُ بِکُمُ الدَّوائِرَ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»؛[1]
گروهى از اعراب بادیه نشین، چیزى را که انفاق می کنند، خسارت به حساب می آورند، و انتظار حوادث دردناکى براى شما می کشند! حوادث دردناک براى خود آنها است و خداوند شنوا و دانا است.
«مِن» در ابتدای آیه تبعیضیه است؛ یعنی بعضى از اعراب بادیه نشین - و نه تمام آنها – آنچه را که انفاق می کنند نوعى خسارت و زیان می دانند. این هم یا به دلیل ضعف ایمان و یا در اثر نفاقشان بوده است. اگر ضعف ایمان سبب این تصور باشد که این بخشش ها باعث کم شدن اموالشان می شود؛ این نیز به جهت دوربودن آنان از مرکزیت اسلامی و از تعالیم دینی و حجت هاى الهى و مشاهده معجزات و برکات وحى بوده؛[2] لذا این انفاق را تجارت پر سودی تلقی نمی کردند.
اما اگر این افراد را از منافقان بدانیم، قطعاً بخشش آنها براى حفظ ظاهر و به صورت ریا بوده، و در باطن آن را ضررى براى خود می پنداشتند؛ چرا که آنها معتقد به اسلام نبوده و عقیده اى به پاداش اخروى نداشتند؛ لذا از ترس جان و مال خود اظهار ایمان می کردند و ناچار بودند با مسلمانان معاشرت داشته باشند و باید با دادن زکات و خمس و پرداخت مقداری از هزینه جهاد و... به ظواهر اسلام عمل می کردند.
این آیه در واقع بیان گر اعتقاد چنین افرادی است. در واقع آنها افرادى تنگ نظر لجوج و بخیل بودند که بخل آنها سبب می شد که هر گونه پرداخت مالى را ضرر و زیان تلقی کنند؛ از این رو حسادتشان موجب این می شد که همیشه در انتظار بروز مشکلات و گرفتاری ها براى مسلمانان باشند که به نابودی آنان انجامیده و در نتیجه خود را رها از قید و بندهای مالی ببینند!
کلمه «دائره» به معناى پیش آمد است، و بیشتر در حوادث ناگوار به کار می رود، و از این جهت آن را «دائره» خوانده اند که حوادث در میان مردم دور می زند، و هر روز یکى را گرفتار می سازد. پس، این که فرمود: «یَتَرَبَّصُ بِکُمُ الدَّوائِرَ»، معنایش این است که در انتظار حوادث ناگوار براى مسلمانان بودند تا از سلطه آنان خلاصى یافته، و بتوانند دوباره به رسوم شرک و گمراهی برگردند؛[3] در جهاد و مبارزه با کفار و مشرکان شکستى به مسلمانان وارد شود که دیگر آنها سلطه و قدرتى نداشته باشند. غافل از این که خداوند روزبروز پرچم اسلام را بلندتر و عظمت و قدرت و شوکت مسلمانان را زیادتر می کند و فتوحات اسلامى و غلبه بر کفار شدیدتر می گردد.
سپس اضافه می کند آنها نباید در انتظار بروز مشکلات و نزول بلاها بر شما باشند؛ چرا که با نگاهی بصیرانه می توان دریافت که این مشکلات و ناکامی ها و بدبختی ها تنها به سراغ این گروه منافق و جاهل می رود: «عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ».
البته در میان همین بادیه نشینان کسانی بودند که از روى حقیقت و واقعیت به خدا و روز قیامت ایمان آورده اند و آنچه را انفاق می کردند با قصد قربت بود و مشمول دعاهاى پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) می شدند: «وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ یَتَّخِذُ ما یُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ ...».[4]
این آیه شریفه اتمام حجت براى اعراب و منافقان است تا نتوانند فرداى قیامت عذرى در پیشگاه پروردگار بیاورند و بگویند ما دور از علم و معرفت و معجزات و احکام بودیم؛ لذا ایمان نیاوردیم. خداوند این گروه را حجت بر آنها قرار داده که اینها هم مثل شما بودند، اما ایمان آوردند.[5]
در نهایت باید گفت آنچه بادیه نشینان می پرداختند، نوعی مالیات بود که تمام شهروندان حکومت اسلامی موظف به پرداخت آن بودند. تفاوت تنها در این بود که برخی آن را با جان و دل پرداخت کرده و به عنوان ذخیره ای الهی برای خود در نظر می گرفتند، اما گروهی از جمله منافقان آن را تنها به عنوان خسارتی مالی می پنداشتند.
[1]. توبه، 98.
[2]. ر. ک: 22635 (تحقیق و آموختن احکام دین).
[3]. سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 371، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق.
[4]. توبه، 99.
[5]. طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص 299- 301، تهران، اسلام، چاپ دوم، 1378ش.

آیات مرتبط

سوره التوبة (98) : وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ يَتَّخِذُ مَا يُنْفِقُ مَغْرَمًا وَيَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوَائِرَ ۚ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
سوره التوبة (99) : وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَتَّخِذُ مَا يُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ ۚ أَلَا إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَهُمْ ۚ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

منبع خبر : شیعه نیوز

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
خسارات   خمس   کفار   جاهل   گرفتاری ها   منافق   انفاق   گمراهی   زکات   روز قیامت   معاشرت   تشیع   یارانش   تعالیم   مسلمین   رسول الله صلى الله علیه و سلم   قصد قربت   نزول   حادثه  
اخبار مرتبط
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در برخی نبردها، مسلمانان را اینگونه تشویق می کردند که شما بروید و بعد از پیروزی، زنان دشمن را به اسارت گرفته و کنیز خود نمایید؟!
شیعه نیوز
مصداق ضرب المثل "بهشت را به بها دهند؛ نه بهانه" در قرآن!
عقیق
با آن که سعی صفا و مروه و همچنین نماز شکسته در سفر واجب است، چرا در قرآن کریم تعبیر به «لا جناح» و «لیس علیکم جناح» شده است؟
شیعه نیوز
آیه ای که مصداق ضرب المثل "بهشت را به بها دهند؛ نه بهانه" است
خبرگزاری حوزه
از نگاه قرآن و احادیث، منافقان دارای چه ویژگی هایی هستند؟ و آیا هر مسلمانی که منافق باشد، تا ابد در دوزخ خواهد ماند؟
شیعه نیوز
چهارده پیام عاشورایى
شیعه نیوز
عقلانیت شیعه در آیات و روایات
شیعه نیوز
فرهنگ عاشورا الهام بخش گفتمان مقاومت
جوان آنلاین
دوستی و محبت اهل بیت (علیه السلام ) از دیدگاه علی (علیه السلام )
شیعه نیوز
ارومیه| اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی ستودنی است
تسنیم
تشیع، مکتب محبت و مهربانی
شیعه نیوز
فلسفه عزادارى و گریه براى امام حسین(علیه السلام)‏
شیعه نیوز
بر اساس آیات سوره احزاب و در نبرد خندق، واکنش مومنان در برابر یورش لشکر انبوهی که از قبائل گوناگون کفار گرد هم آمده بودند، چه بود؟!
شیعه نیوز
آشنایی با حدیث ثقلین و دلایل نقل شدن آن
آریا
فضایل و تعالیم سوره مزمل چیست؟
شیعه نیوز
توسل و زیارت در اسلام نقدی برنظریه وهابیت
ایرنا
بررسی اتهام جسم انگاری به شیعه
شیعه نیوز
تصریح پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به امامت دوازده امام شیعه
شیعه نیوز
قاطعیت و عطوفت در سیره امام علی(علیه السلام)
شیعه نیوز
سیره ائمه اطهار(علیها السلام ) در عزاداری
شیعه نیوز
سیره ائمه اطهار (علیها السلام ) در زنده نگه داشتن عاشورا
شیعه نیوز
قیام توابین
شیعه نیوز
آرمان شناسی قیام های شیعی با رویکرد به شعارها و نمادها (3)
شیعه نیوز
حذیفه بن یمان کیست؟ آیا محب اهل بیت ( علیه السلام ) است؟ آیا وی امامت حضرت علی ( علیه السلام ) را قبول کرد؟
شیعه نیوز
منابع روایاتی که پیامبر از حوادث و ظلم های آینده در حق امیر المومنین می شود خبر داده باشند کجاست؟
شیعه نیوز
چه کسانی در زمان حضرت علی ( علیه السلام ) مسول جمع آوری خمس بودند؟
شیعه نیوز
شرح مختصری از زندگینامه امام زین العابدین (ع) / چرا لقب صاحب پینه ها به امام چهارم دادند؟
باشگاه خبرنگاران
تاریخ نگاری عاشورا و سیری در مقتل نویسی
ایرنا
دشمنان اسلام عاشورا را نقطه پایان دین می دانستند/ شاگرد مکتب عاشورا پیروز نبرد همیشگی حق و باطل می شود
آنا نیوز
نباید رهبری را در تنگنا قرار دهیم تا به آنچه رضایت ندارد تن دهد
عقیق
محرم؛ ماه احترام
خبرگزاری دفاع مقدس
آیت الله اراکی:رهبری را به امری که علاقه ندارند،مجبور نکنیم
دنیای اقتصاد
رهبری را به امری که علاقه ندارند، مجبور نکنیم
خبرگزاری ایلنا
چرا امام حسین در روز تاسوعا از دشمن مهلت طلبید؟
مشرق نیوز
اربعین حسینی نیازمند کار دقیق رسانه ای است
قم نیوز
جهل زدایی از جامعه اسلامی مهمترین هدف قیام عاشورا بود
خبرگزاری حوزه
جایگاه افراد با تجربه و پیش کسوت در امور مختلف در احادیث و نظریات بزرگان چیست؟
شیعه نیوز
«حماسه سرخ» حسین ابن علی(ع)
تسنیم
دلایل تبریک مردم در مراسم غدیر چیست؟
شیعه نیوز
هادی پور: قمه زنی، باب میل شیعه انگلیسی است/ مخلوط شدن حق و باطل قاعده فتنه است
خبرگزاری دانشجو
اخبار مرتبط
bltشیعه نیوز : آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در برخی نبردها، مسلمانان را اینگونه تشویق می کردند که شما بروید و بعد از پیروزی، زنان دشمن را به اسارت گرفته و کنیز خود نمایید؟!
bltعقیق : مصداق ضرب المثل "بهشت را به بها دهند؛ نه بهانه" در قرآن!
bltشیعه نیوز : با آن که سعی صفا و مروه و همچنین نماز شکسته در سفر واجب است، چرا در قرآن کریم تعبیر به «لا جناح» و «لیس علیکم جناح» شده است؟
bltخبرگزاری حوزه : آیه ای که مصداق ضرب المثل "بهشت را به بها دهند؛ نه بهانه" است
bltشیعه نیوز : از نگاه قرآن و احادیث، منافقان دارای چه ویژگی هایی هستند؟ و آیا هر مسلمانی که منافق باشد، تا ابد در دوزخ خواهد ماند؟
bltشیعه نیوز : چهارده پیام عاشورایى
bltشیعه نیوز : عقلانیت شیعه در آیات و روایات
bltجوان آنلاین : فرهنگ عاشورا الهام بخش گفتمان مقاومت
bltشیعه نیوز : دوستی و محبت اهل بیت (علیه السلام ) از دیدگاه علی (علیه السلام )
bltتسنیم : ارومیه| اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی ستودنی است
bltشیعه نیوز : تشیع، مکتب محبت و مهربانی
bltشیعه نیوز : فلسفه عزادارى و گریه براى امام حسین(علیه السلام)‏
bltشیعه نیوز : بر اساس آیات سوره احزاب و در نبرد خندق، واکنش مومنان در برابر یورش لشکر انبوهی که از قبائل گوناگون کفار گرد هم آمده بودند، چه بود؟!
bltآریا : آشنایی با حدیث ثقلین و دلایل نقل شدن آن
bltشیعه نیوز : فضایل و تعالیم سوره مزمل چیست؟
bltایرنا : توسل و زیارت در اسلام نقدی برنظریه وهابیت
bltشیعه نیوز : بررسی اتهام جسم انگاری به شیعه
bltشیعه نیوز : تصریح پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به امامت دوازده امام شیعه
bltشیعه نیوز : قاطعیت و عطوفت در سیره امام علی(علیه السلام)
bltشیعه نیوز : سیره ائمه اطهار(علیها السلام ) در عزاداری
bltشیعه نیوز : سیره ائمه اطهار (علیها السلام ) در زنده نگه داشتن عاشورا
bltشیعه نیوز : قیام توابین
bltشیعه نیوز : آرمان شناسی قیام های شیعی با رویکرد به شعارها و نمادها (3)
bltشیعه نیوز : حذیفه بن یمان کیست؟ آیا محب اهل بیت ( علیه السلام ) است؟ آیا وی امامت حضرت علی ( علیه السلام ) را قبول کرد؟
bltشیعه نیوز : منابع روایاتی که پیامبر از حوادث و ظلم های آینده در حق امیر المومنین می شود خبر داده باشند کجاست؟
bltشیعه نیوز : چه کسانی در زمان حضرت علی ( علیه السلام ) مسول جمع آوری خمس بودند؟
bltباشگاه خبرنگاران : شرح مختصری از زندگینامه امام زین العابدین (ع) / چرا لقب صاحب پینه ها به امام چهارم دادند؟
bltایرنا : تاریخ نگاری عاشورا و سیری در مقتل نویسی
bltآنا نیوز : دشمنان اسلام عاشورا را نقطه پایان دین می دانستند/ شاگرد مکتب عاشورا پیروز نبرد همیشگی حق و باطل می شود
bltعقیق : نباید رهبری را در تنگنا قرار دهیم تا به آنچه رضایت ندارد تن دهد
bltخبرگزاری دفاع مقدس : محرم؛ ماه احترام
bltدنیای اقتصاد : آیت الله اراکی:رهبری را به امری که علاقه ندارند،مجبور نکنیم
bltخبرگزاری ایلنا : رهبری را به امری که علاقه ندارند، مجبور نکنیم
bltمشرق نیوز : چرا امام حسین در روز تاسوعا از دشمن مهلت طلبید؟
bltقم نیوز : اربعین حسینی نیازمند کار دقیق رسانه ای است
bltخبرگزاری حوزه : جهل زدایی از جامعه اسلامی مهمترین هدف قیام عاشورا بود
bltشیعه نیوز : جایگاه افراد با تجربه و پیش کسوت در امور مختلف در احادیث و نظریات بزرگان چیست؟
bltتسنیم : «حماسه سرخ» حسین ابن علی(ع)
bltشیعه نیوز : دلایل تبریک مردم در مراسم غدیر چیست؟
bltخبرگزاری دانشجو : هادی پور: قمه زنی، باب میل شیعه انگلیسی است/ مخلوط شدن حق و باطل قاعده فتنه است
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.