مخبر - 1398/06/29 - مدیران فرهنگی فرق اجرای شو و تئاتر را بدانند!

مدیران فرهنگی فرق اجرای شو و تئاتر را بدانند!
نمایش «خاتون» در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفته است؛ نمایشی که داستان آن روایت بخش مهجور مانده قیام امام حسین (ع) است.
مدیران فرهنگی فرق اجرای شو و تئاتر را بدانند!

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در این نمایش به داستان حضور کاروان اسرا در شام پرداخته می شود. کارکرد تئاتر و هنر نمایش در بیان وقایع مذهبی و تاریخی و همچنین نقش نمایش در ایجاد حس تفکر در مخاطبی که به تماشای یک نمایش مذهبی نشسته است، موضوعی است که «جوان» در گفتگو با حسین عالم بخش، نویسنده و کارگردان تئاتر «خاتون» به آن پرداخته است.
چندمین سالی است که «خاتون» اجرا می شود؟
امسال چهارمین سالی می شود که «خاتون» روی صحنه می رود.
نمایش «خاتون» یک تئاتر مذهبی است، این روز ها در عرصه تئاتر با وجود نمایش های تجاری، فضای فعالیت برای این گونه تئاتر کم نشده است؟
من کلاً با این عبارت «تئاتر مذهبی» مخالفم، مگر در جمهوری اسلامی تئاتری را هم داریم که به مقوله ای غیر از مذهب بپردازد؟ شما در اجرای «هملت» هم در مذمت سوءظن حرف می زنید که یک مقوله مذهبی است.
همین تئاتر های تجاری که اغلب با حضور سلبریتی ها اجرا می شود، اغلب هیچ مضمون مذهبی و اخلاقی ندارند!
اشتباه این است که اصلاً به آن ها اجرا می دهند، این ها که تئاتر نیستند.
اگر تئاتر نیستند پس چه هستند؟
ما به آن ها می گوییم «مفسده»، حالا دلایل اینکه چرا اصلاً این ها پدید می آیند و دلیل حمایت از آن ها بماند. تئاتر مگر چیزی غیر از مقوله ارتقای روح و روان انسان ها و هدایت آن ها به خوبی هاست؟ اصولاً ایجاد تئاتر هم ریشه در آیین ها و باور های مذهبی دارد.
به طور مشخص وقتی ما از تئاتر مذهبی صحبت می کنیم، یک گونه خاص از نمایش را می گوییم. چیزی مانند همین «خاتون» که شما اجرا می کنید!
در ایران از حدود 30 سال پیش چنین نمایش هایی به وجود آمدند؛ نمایش هایی که به خصوص در مناسبت های دینی اجرا می شوند. من هم اولین نمایشی که اجرا کردم در 24 سال پیش به نام «آشنای غریب» از این دست نمایش ها بود.
در این دست نمایش ها مخاطب روایتی از تاریخ مذهبی را تماشا می کند که قبلاً در کتاب ها خوانده یا در منابر شنیده است، چطور می شود تئاتر دینی اجرا کرد و حرف نویی زد؟
متأسفانه برخی از تئاتر ها از این دست به سمت روایت صرف از مصائب اهل بیت (ع) می روند که قبلاً در حسینیه ها و منبر های مذهبی و هیئت ها همان روایت به خوبی بیان شده است. اینکه تاریخ بیان شود مسئله بدی نیست، اما تئاتر باید مخاطب را به تفکر معطوف کند. اگر صرف تاریخ باشد، بعضی وقت ها نمایش حتی به اندازه یک منبر نمی تواند حق مطلب را در بیان مقتل بیان کند، برای همین در نمایش خاتون به تحلیل وضعیت جامعه در آن دوره و اینکه چرا در آنجا خرابه ای در کنار قصر یزید وجود داشته پرداخته ام؛ اینکه چرا باید یک دختر کوچک در کل مسیر رسیدن به شام زنده بماند تا در مواجهه با یزید به یک قهرمان تبدیل شود و رشادتی بزرگ را از خود نشان دهد. «خاتون» مخاطب را به کنکاش واقعیت ها دعوت می کند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش سراغ من می آیند و از من نام منبع و کتاب برای مطالعه بیشتر می خواهند. این وظیفه اصلی تئاتر است که ذهن مخاطب را فعال کند.
بزرگ ترین آفتی که یک تئاتر مذهبی را تهدید می کند چیست؟
در این تئاتر باید دقت و وسواس داشت که هر چیزی را به نمایش نگذاشت و روی صحنه نبرد.
منظورتان دقیقاً چه چیزی است؟
مثلاً در مورد حضرت عباس (ع)، ما در تعزیه یک قرارداد ذهنی با مخاطب داریم که کسی که در نقش حضرت عباس در تعزیه بازی می کند، حضرت عباس نیست. حتی مخاطب پذیرفته است که در تعزیه یک تشت آب نقش رود فرات را دارد، اما همین موضوع وقتی در سینما یا تئاتر اتفاق بیفتد قضیه کاملاً عوض می شود. تئاتر یا فیلم اولاً امکان به تصویر کشیدن همه آن حماسه را ندارد و حق مطلب ادا نمی شود. در ثانی وقتی حق مطلب ادا نشود، با نشان دادن تمثیلی از حضرت عباس (ع) قبح کار ریخته می شود و ساده انگاری می شود.
در «خاتون» چطور با این محدودیت کنار آمدید؟
در این نمایش هیچ چهره ای از خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان داده نمی شود با آنکه آن ها در وسط داستان هستند.
به نظر می رسد همین محدودیت ها کار تئاتر مذهبی را سخت می کند!
خب وقتی کسی اسم خودش را هنرمند می گذارد باید هنر نشان دادن چیز هایی که نشان دادنی نیستند را هم بلد باشد. من نمایشنامه ای به نام «زن همسایه» دارم که پیرامون زندگی حضرت زهرا (س) است، ما اصلاً داخل خانه حضرت نمی شویم.
در ابتدای گفتگو به تئاتر های تجاری اشاره کردم، چطور می شود از تئاتر های دینی و دغدغه دار در مقابل هجمه تئاتر هایی که صرفاً برای پول درآوردن ساخته می شود، حمایت کرد؟ معضلی که به آن اشاره کردید مختص تئاتر نیست، یک هجمه برنامه ریزی شده است که در مسائل مختلف در حال رخ دادن است. مگر ورزش قرار نیست که از طریق آمادگی بدنی به پرورش و ارتقای روح بینجامد؟ پس چرا وضعیت فوتبال و والیبال و تماشاگران ما این گونه است؟ تلویزیون، سینما و تئاتر هم دچار این وضعیت هستند. همه چیز به سمت درآمدزایی و پول رفته است، در این بین چه انتظاری می توان از فرهنگ داشت؟!
اما نمی شود فرهنگ را به حال خودش رها کرد!
باید در سیاستگذاری فرهنگی تجدیدنظر کرد. بحث توزیع عادلانه باید مورد توجه دستگاه های حمایت کننده مثل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قرار گیرد. الان تئاتر های میدانی اجرا می شود که گفته می شود تا 100 هزار بیننده دارد و تا 20 برابر حمایتی که از «خاتون» شده از آن ها حمایت می شود، در حالی که اصلاً آن ها تئاتر نیستند. من قبلاً هم هشدار داده بودم. این ها تئاتر نیستند، بیشتر یک «شو» هستند. ما گرفتار تصمیم های هیجانی هستیم. اینکه فکر می کنند، چون این شو ها 100 هزار بیننده دارند کار فرهنگی هستند در حالی که اگر 100 نفر به تماشای نمایشی مثل «خاتون» بیایند برای تئاتر باقی خواهند ماند. تئاتر هنر تاثیرگذاری است، شاید کسی حاضر نشود برای دیدن لوکس ترین فیلم سینمایی پولی بیشتر از قیمت بلیت بدهد، اما در تئاتر نمایش های لاکچری اجرا می شود که تماشاگر برای اینکه نفس به نفس بازیگر باشد 200 هزار تومان پول بلیت می دهد. من به مدیران فرهنگی توصیه می کنم رهنمود های مقام معظم رهبری درباره تئاتر را مطالعه کنند تا به اهمیت تئاتر پی ببرند. تربیت مخاطب فرهنگی تئاتر بسیار تاثیرگذارتر از تربیت مخاطب سینماست.
منبع خبر : جوان آنلاین

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
تجاری   تئاتر   مذهبی   کارگردان تئاتر   سینما   منبر   نمایش مذهبی   تعزیه   روح و روان   معطوف   مهجور   هنر نمایش   رود فرات   اهل بیت   حضرت عباس علیه السلام   یزید   امام حسین علیه السلام   مقتل   نمایش خاتون   کاروان اسرا   فرهنگی   داستانی   آنلاین   سلبریتی ها   حسینیه  
اخبار مرتبط
بررسی آفت «آشفتگی تعزیه» در میزگرد ایسنای یزد
ایسنا
من فرزند زمزم و صفایم...
ایسنا
حسین عالم بخش: هنر تئاتر مفاهیم مذهبی را بر دل و جان می نشاند
پانا
شهاب مرادی: دایره عاشقان حسین(ع) را تنگ نکنیم
تسنیم
توضیح کارگردان نمایش «خاتون» درباره یک مصاحبه
جوان آنلاین
شهرام کرمی: هنر مردمی، جذب مخاطب بهتری خواهد داشت
پانا
هنر مردمی، جذب مخاطب بهتری خواهد داشت/نسل جوان نیاز به آثاری چون «خاتون» دارند
شبستان
هنر مردمی، جذب مخاطب بهتری خواهد داشت/ نسل جوان نیاز به آثاری چون «خاتون» دارند
خبرگزاری ایلنا
نسل جوان نیاز به آثاری چون «خاتون» دارند
مهر نیوز
کتابی درباره «نقوش سقانفار های مازندران» برگزیده کتاب سال عاشورا شد
جوان آنلاین
جریان سازی تئاتر دینی در گرو تطبیق محتوا با نیاز و مطالبات جامعه
ایرنا
پشت دیوار این عمارت نمی توان از عاشورا گفت
خبرگزاری دفاع مقدس
چراغ های نمایش «خاتون» روایتی از اسرای کربلا روشن شد
ایرنا
پول چاپ بنرهایمان را نداشتیم
ایرنا
بهترین مدافع خانواده «عاشورا» است
ایرنا
آیین های محرم، برند جهانی اسلام
جوان آنلاین
نمایش «خاتون» در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می رود
فرهنگ و هنر
امام سجاد(ع) چگونه یزید را رسوا و اشک مردم را جاری کرد
تسنیم
آئین «شبیه خوانی»؛ سنت دیرینه مازنی ها در ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع)
تسنیم
انتقاد از تعطیلی سینما و تئاتر
خبر داغ
نمایش یک بیابان بی کسی در کرج روی صحنه می رود
ایرنا
دغدغه ای برای تئاتر دینی وجود ندارد
ایکنا
برگزاری نمایشگاه «واقعه عاشورا» در بین الحرمین کربلا
ایکنا
سینمای 28 درصد مردم «ملی» نیست
جوان آنلاین
عامل افسردگی مردم ایران دروغ پراکنی مثلث زر و تزویر است نه عزاداری امام حسین/ به پدر سحر خدایاری برای اعاده حیثیت از تریبون مجلس وقت داده شکد/ تقارن اعتمادافزایی قوه قضاییه با اعتمادزدای این جنجال، جرم را مضاعف می کند
شیرازه
مراسم نمادین دفن شهدای کربلا(بنی اسد) در بشرویه برگزار شد
قدس آنلاین
قزوین؛ مهد تعزیه ایران از دوران حکومت صفوی/ نمایشی تاریخی که با وجود اصالت، همچنان مورد بی مهری مسئولان قرار می گیرد
راه دانا
روایت تسنیم از بزرگ ترین اجتماع تعزیه خوانی شمالغرب کشور؛ ارمغانخانه زنجان عاشورای دیگری بود
تسنیم
تشییع پیکر شهدای کربلا در سومین روز واقعه عاشورا
ایکنا
البرز نماینده ایران در رویداد فرهنگی هنری کربلا شد
ایرنا
روایت های غیرمستند و موسیقی مبتذل از اصل تعزیه به دور است
ایرنا
قاری سرشناسی که فدای قرآن ناطق شد
پایگاه وارث
پست جنجالی صبا کمانی چه بود +نظرات مردم و عکس
شمانیوز
هنر تعزیه هیچ وقت تازگی خود را از دست نمی دهد/ تئاتر محل ارتباط مسئولان و مردم است
باشگاه خبرنگاران
هنر تعزیه هیچ وقت تازگی خود را از دست نمی دهد
سینما پرس
8 فیلم عاشورایی سینما و تلویزیون
تیک نیوز
سلبریتی هایی که به جایگاه خود قانع نیستند
روز پلاس
سنت های عاشورایی در کوهبنان
ایکنا
سوز حنجره ها در " حسینیه اعظم تخماقلو " بوئین میاندشت
ایرنا
تبدیل ایران به قطب گردشگری مُحرم
همشهری آنلاین
اخبار مرتبط
bltایسنا : بررسی آفت «آشفتگی تعزیه» در میزگرد ایسنای یزد
bltایسنا : من فرزند زمزم و صفایم...
bltپانا : حسین عالم بخش: هنر تئاتر مفاهیم مذهبی را بر دل و جان می نشاند
bltتسنیم : شهاب مرادی: دایره عاشقان حسین(ع) را تنگ نکنیم
bltجوان آنلاین : توضیح کارگردان نمایش «خاتون» درباره یک مصاحبه
bltپانا : شهرام کرمی: هنر مردمی، جذب مخاطب بهتری خواهد داشت
bltشبستان : هنر مردمی، جذب مخاطب بهتری خواهد داشت/نسل جوان نیاز به آثاری چون «خاتون» دارند
bltخبرگزاری ایلنا : هنر مردمی، جذب مخاطب بهتری خواهد داشت/ نسل جوان نیاز به آثاری چون «خاتون» دارند
bltمهر نیوز : نسل جوان نیاز به آثاری چون «خاتون» دارند
bltجوان آنلاین : کتابی درباره «نقوش سقانفار های مازندران» برگزیده کتاب سال عاشورا شد
bltایرنا : جریان سازی تئاتر دینی در گرو تطبیق محتوا با نیاز و مطالبات جامعه
bltخبرگزاری دفاع مقدس : پشت دیوار این عمارت نمی توان از عاشورا گفت
bltایرنا : چراغ های نمایش «خاتون» روایتی از اسرای کربلا روشن شد
bltایرنا : پول چاپ بنرهایمان را نداشتیم
bltایرنا : بهترین مدافع خانواده «عاشورا» است
bltجوان آنلاین : آیین های محرم، برند جهانی اسلام
bltفرهنگ و هنر : نمایش «خاتون» در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می رود
bltتسنیم : امام سجاد(ع) چگونه یزید را رسوا و اشک مردم را جاری کرد
bltتسنیم : آئین «شبیه خوانی»؛ سنت دیرینه مازنی ها در ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع)
bltخبر داغ : انتقاد از تعطیلی سینما و تئاتر
bltایرنا : نمایش یک بیابان بی کسی در کرج روی صحنه می رود
bltایکنا : دغدغه ای برای تئاتر دینی وجود ندارد
bltایکنا : برگزاری نمایشگاه «واقعه عاشورا» در بین الحرمین کربلا
bltجوان آنلاین : سینمای 28 درصد مردم «ملی» نیست
bltشیرازه : عامل افسردگی مردم ایران دروغ پراکنی مثلث زر و تزویر است نه عزاداری امام حسین/ به پدر سحر خدایاری برای اعاده حیثیت از تریبون مجلس وقت داده شکد/ تقارن اعتمادافزایی قوه قضاییه با اعتمادزدای این جنجال، جرم را مضاعف می کند
bltقدس آنلاین : مراسم نمادین دفن شهدای کربلا(بنی اسد) در بشرویه برگزار شد
bltراه دانا : قزوین؛ مهد تعزیه ایران از دوران حکومت صفوی/ نمایشی تاریخی که با وجود اصالت، همچنان مورد بی مهری مسئولان قرار می گیرد
bltتسنیم : روایت تسنیم از بزرگ ترین اجتماع تعزیه خوانی شمالغرب کشور؛ ارمغانخانه زنجان عاشورای دیگری بود
bltایکنا : تشییع پیکر شهدای کربلا در سومین روز واقعه عاشورا
bltایرنا : البرز نماینده ایران در رویداد فرهنگی هنری کربلا شد
bltایرنا : روایت های غیرمستند و موسیقی مبتذل از اصل تعزیه به دور است
bltپایگاه وارث : قاری سرشناسی که فدای قرآن ناطق شد
bltشمانیوز : پست جنجالی صبا کمانی چه بود +نظرات مردم و عکس
bltباشگاه خبرنگاران : هنر تعزیه هیچ وقت تازگی خود را از دست نمی دهد/ تئاتر محل ارتباط مسئولان و مردم است
bltسینما پرس : هنر تعزیه هیچ وقت تازگی خود را از دست نمی دهد
bltتیک نیوز : 8 فیلم عاشورایی سینما و تلویزیون
bltروز پلاس : سلبریتی هایی که به جایگاه خود قانع نیستند
bltایکنا : سنت های عاشورایی در کوهبنان
bltایرنا : سوز حنجره ها در " حسینیه اعظم تخماقلو " بوئین میاندشت
bltهمشهری آنلاین : تبدیل ایران به قطب گردشگری مُحرم
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.