مخبر - 1398/06/29 - «فیلتر دوده» داخلی سازی شود

«فیلتر دوده» داخلی سازی شود
به دنبال درخواست لغو قانون «فیلتر دوده» از سوی ایران خودرو دیزل، عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی تأکید کرد که فیلتر دوده حتی در شرایط تحریم، از منابع مختلف قابل تامین است و حتی قابلیت تولید داخل دارد.
«فیلتر دوده» داخلی سازی شود

به دنبال درخواست لغو قانون «فیلتر دوده» از سوی ایران خودرو دیزل، عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی تأکید کرد که فیلتر دوده حتی در شرایط تحریم، از منابع مختلف قابل تامین است و حتی قابلیت تولید داخل دارد.

به گزارش ایسنا، در سال های 93 و 94، تحقیقات مفصلی در دانشگاه های برتر کشور در مورد کارآیی فیلتر دوده در کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی انجام شد و با هدف کاهش خطرات بهداشتی ناشی کربن سیاه یا دوده، با حمایت دولت روحانی مصوبه الزام نصب فیلتر دوده روی کلیه خودروهای دیزلی اعم از نو و کارکرده به تصویب رسید و در نهایت در سال 96 با تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی، نصب فیلتر دوده روی دیزل سوزها، در قالب قانون مطرح و شکل متقن تری گرفت.

با اینکه خودروسازان از ابتدا اقبالی نسبت به این مصوبه نداشتند اما طبق قانون سازمان محیط زیست می تواند در صورت عدم اجرای این قانون از سوی هر یک از شرکت های خودروسازی، از تولید محصولات آن خودداری کند. در تازه ترین اخبار، ایران خودرو دیزل اعلام کرده تحریم ها مانع تأمین فیلتر دوده می شود، بنابراین خواسته که تا زمان رفع تحریم ها این قانون لغو شود. این خواسته در شرایطی مطرح می شود که محمدعلی احترام استاد دانشگاه بهشتی و متخصص حوزه آلودگی هوا به ایسنا می گوید: فیلتر دوده و کاتالیست شباهت های ساختاری بسیاری دارند. ضمن اینکه فناوری کاتالیست بالغ بر 15 سال در ایران عمر دارد؛ بنابراین قابلیت تولید داخل فیلتر دوده در چند سال اخیر وجود داشته و کارهای موفقیت آمیزی هم از سوی محققان داخلی انجام شده است اما متأسفانه خودروسازان و دولت کمتر سراغ این فناوری داخلی رفته و برای سرمایه گذاری در این بخش اهتمام و توجه لازم را نداشته اند.نباید برای چرخیدن چرخ یک کارخانه و سود عده محدود، جان چند میلیون نفر به خطر بیفتد. اگر دولت در برابر خودروسازان کوتاه بیاید، هزینه این کار را باید با تأمین داروهای سرطانی پرداخت کند. نباید بخاطر منافع مقطعی یک شرکت، به سازمان محیط زیست توصیه غیر کارشناسی شود.

احترام تأکید دارد که ایران خودرو دیزل در تحقیقات اولیه فیلتر دوده با پژوهشگران این حوزه همکاری داشت و حتی امکاناتش را در اختیار گروه های تحقیقاتی قرار می داد. از همان سال 93 هم در جریان تهیه و تصویب قانون الزامی شدن نصب فیلتر دوده روی خودروهای سنگین بود، برای همین تعجب می کنم که این شرکت حالا درخواست لغو قانون فیلتر دوده را داده است.

این متخصص مکانیک می گوید: تجربه نشان داده است که خودروسازان وقتی به مشکل مالی برمی خورند، قطعات تزیینی خودرو مثل سان روف (Sunroof) و رینگ آلومینیومی را از خودرو حذف می کنند. شواهد نشان می دهد که قطعات کاهش آلودگی خودرو مثل فیلتر دوده را در زمره قطعات تزیینی تلقی می کنند و به تدریج سعی در حذف این قطعه ها دارند. ممکن است مدتی دیگر اعلام کنند که کاتالیست سواری ها هم اضافی است.

سازمان محیط زیست یک نهاد مستقل یا تزییناتی؟

وی در ادامه با اشاره به نامه معاون اول رئیس جمهور به سازمان محیط زیست برای لغو قانون فیلتر دوده، معتقد است؛ واکنش دولت در این موضوع تعجب برانگیز است چون بدون اخذ نظر کارشناسی و فنی سازمان محیط زیست، با ادبیاتی تحمیلی در صدد لغو یکی از مواد قانون هوای پاک برآمده است. باید تکلیف روشن شود که آیا سازمان محیط زیست یک نهاد تخصصی مستقل است یا نه؟. اگر قرار است دولت با این ادبیات با سازمان محیط زیست برخورد کند بهتر است این سازمان را رسما تعطیل کند. سازمان محیط زیست یک نهاد تزییناتی که نیست که دولت هر جا به مشکل برخورد به این سازمان دستور بدهد که قوانین محیط زیستی را لغو کند. ادبیات دولت در برخورد با سازمان محیط زیست که وظیفه ذاتی آن حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان است؛ قابل قبول نیست چون باعث سلب اعتماد عمومی از این سازمان می شود.

این متخصص آلودگی هوا تاکید دارد که نباید برای چرخیدن چرخ یک کارخانه و سود عده محدود، جان چند میلیون نفر به خطر بیفتد. اگر دولت در برابر خودروسازان کوتاه بیاید، هزینه این کار را باید با تأمین داروهای سرطانی پرداخت کند. نباید بخاطر منافع مقطعی یک شرکت، به سازمان محیط زیست توصیه غیر کارشناسی شود.

احترام در بخش پایانی گفت وگو در پاسخ به ابهام مطرح شده از سوی رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه فیلتر دوده باعث افت راندمان خودروهای دیزلی می شود، تصریح می کند که کاهش راندمان خودرو به واسطه نصب فیلتر دوده به قدری نیست که قابل توجه باشد و از نظر من مطرح کردن چنین گزاره هایی، تلاش برای به حاشیه راندن قانون فیلتر دوده است. حتی اگر فیلتر دوده راندمان خودرو را پایین بیاورد؛ به دلیل آسیب هایی که دوده برای سلامت مردم دارد؛ این افت راندمان موضوع مهمی نیست. فراموش نکنیم که دوده دیزل ها سرطان زاست و لغو این قانون حتی اگر جان یک ایرانی را به خطر بیاندازد؛ گناه است.

به گزارش ایسنا، فیلتر دوده وسیله ای است که ذرات و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین می برد. این فیلترها، در سیستم اگزوز اتومبیل های دیزلی 85 تا 90 درصد از دوده های خروجی یا کربن سیاه را حذف می کنند.

منبع خبر : خبر خودرو

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
فناوری   آلودگی هوا   لایحه هوای پاک   کاتالیست   پژوهشگران   مکانیک   کربن سیاه   دیزل   کارخانه   فیلتر   شرکت ایران خودرو   دولت روحانی   نصب فیلتر دوده   مجلس شورای اسلامی   سان روف   قانون هوای پاک   تصویب قانون   قانون فیلتر دوده   کالای ایرانی   دانشگاه   معاون اول رئیس جمهور   سرمایه گذاری   خودروسازی   آلودگی   محققان   سازمان محیط زیست   استاد دانشگاه   خودروهای دیزلی  
اخبار مرتبط
پارادوکس خودروسازان برای نصب فیلتر دوده
ایسنا
سلامت مردم در روزهای تحریم چه می شود؟
سلامت نیوز
سلامت مردم زیر چرخ منافع خودروسازان!
فارس
تصمیم غبارآلود به نفع دوده علیه محیط زیست
سلامت نیوز
حذف مصوبه «الزام نصب فیلتر دوده» عقبگرد در حوزه مبارزه با آلودگی هوا
پانا
دولت با عدم نصب فیلتر با جان مردم بازی نکند!
بلدیه فردا
توقف نصب فیلتر جذب دوده؛ گروگان گیری به سبک خودروسازان
تین نیوز
تخفیف 30 درصدی به تاکسی ها برای تعویض کاتالیست
اقتصادگردان
واکنش شهرداری تهران به درخواست حذف فیلتر دوده
خبرآنلاین
واکنش شهرداری تهران به درخواست حذف فیلتر دوده / تعویض کاتالیست 3000 تاکسی
ایسنا
چرا برخی مسئولان برای اجرای مصوبات درباره هوای پاک سلیقه ای عمل می کنند؟
خبرگزاری خانه ملت
خسارت سالانه 14 میلیونی آلودگی هوا به هر خانواده ایرانی
تیتر شهر
مخالفت شهرداری تهران با حذف فیلتر دوده
اقتصادگردان
لغو قانون نصب فیلتر دوده توسط دولت تخلف است/ غیر سلامت و غیر محیط زیستی کارکردن هر دولتی باید برایش گران تمام شود
راه دانا
واکنش پورسیدآقایی به دستور وزیر صنعت مبنی بر حذف فیلتر دوده
ایران آنلاین
دعوا بر سر مصوبه فیلتر دوده بالا گرفت
فارس
اتوبوس ها و کامیونت های برون شهری نیازی به فیلتر دوده ندارند
خبرگزاری ایلنا
حذف فیلتر دوده تنها با دستور وزیر صنعت شدنی نیست
بلدیه فردا
حذف فیلتر دوده تنها با دستور وزیر صنعت شدنی نیست/ابراز نگرانی از معاف شدن خودروسازان از نصب فیلتر دوده
خبرگزاری ایلنا
رئیس سازمان محیط زیست با درخواست حذف فیلتر دوده مخالفت کرد
بازار نیوز
تحریم یا تحمیل؛ قانون فیلتر دوده لغو می شود؟
خودرونویس
«فیلتر دوده» داخلی سازی شود
ایسنا
مخالفت محیط زیست با درخواست دیزلی ها
تیک نیوز
ماجرای درخواست حذف فیلتر دوده توسط خودروسازان چه بود؟
پدال نیوز
واکنش رئیس محیط زیست به درخواست دیزلی ها
پدال نیوز
مخالفت کلانتری با درخواست حذف فیلتر دوده
آفتاب
کلانتری:حذف فیلتر دوده را تائید نمیکنیم اما تصمیم گیر نهایی دولت است
سلامت نیوز
دستور سرطان زا؛ فرمان بازگشت دود به ریه مردم!
تیک نیوز
مخالفت رییس محیط زیست با درخواست دیزلی ها برای حذف فیلتر دوده
سادس نیوز
دستور سرطان زای جهانگیری؛ فرمان بازگشت دود به ریه مردم!
فرارو
خودروسازان به بهانه تحریم دنبال دور زدن قانون هوای پاک هستند
تیتر شهر
ماجرای درخواست حذف فیلتر جذب دوده توسط خودروسازان چه بود؟
پدال نیوز
کیفیت گازوییل پایین است؛ نصب فیلتر جذب دوده فایده ای ندارد
خبر خودرو
به خطر انداختن جان مردم از سوی خودروسازان به بهانه تحریم ها
پدال نیوز
دستور سرطانی جهانگیری! /حذف فیلتر دوده خودروهای دیزلی چه عواقبی دارد؟
سلامت نیوز
چراغ سبز معاون اول رئیس جمهور به یکی از عوامل بالا رفتن آلودگی هوا/آقای جهانگیری آیا میدانید هوای آلوده سرطانزاست؟
سلامت نیوز
دستور سرطانی جهانگیری!
بولتن نیوز
به خطر انداختن جان مردم از سوی خودروسازان به بهانه تحریم ها/ تولید فیلتر دوده سخت تر از ساخت موشک نیست
خبرگزاری ایلنا
تعرفه صادرات مواد خام معدنی 25 درصد بیشتر می شود
ایرنا
انتقاد شدید محیط زیست با درخواست حذف فیلتر دوده
تین نیوز
اخبار مرتبط
bltایسنا : پارادوکس خودروسازان برای نصب فیلتر دوده
bltسلامت نیوز : سلامت مردم در روزهای تحریم چه می شود؟
bltفارس : سلامت مردم زیر چرخ منافع خودروسازان!
bltسلامت نیوز : تصمیم غبارآلود به نفع دوده علیه محیط زیست
bltپانا : حذف مصوبه «الزام نصب فیلتر دوده» عقبگرد در حوزه مبارزه با آلودگی هوا
bltبلدیه فردا : دولت با عدم نصب فیلتر با جان مردم بازی نکند!
bltتین نیوز : توقف نصب فیلتر جذب دوده؛ گروگان گیری به سبک خودروسازان
bltاقتصادگردان : تخفیف 30 درصدی به تاکسی ها برای تعویض کاتالیست
bltخبرآنلاین : واکنش شهرداری تهران به درخواست حذف فیلتر دوده
bltایسنا : واکنش شهرداری تهران به درخواست حذف فیلتر دوده / تعویض کاتالیست 3000 تاکسی
bltخبرگزاری خانه ملت : چرا برخی مسئولان برای اجرای مصوبات درباره هوای پاک سلیقه ای عمل می کنند؟
bltتیتر شهر : خسارت سالانه 14 میلیونی آلودگی هوا به هر خانواده ایرانی
bltاقتصادگردان : مخالفت شهرداری تهران با حذف فیلتر دوده
bltراه دانا : لغو قانون نصب فیلتر دوده توسط دولت تخلف است/ غیر سلامت و غیر محیط زیستی کارکردن هر دولتی باید برایش گران تمام شود
bltایران آنلاین : واکنش پورسیدآقایی به دستور وزیر صنعت مبنی بر حذف فیلتر دوده
bltفارس : دعوا بر سر مصوبه فیلتر دوده بالا گرفت
bltخبرگزاری ایلنا : اتوبوس ها و کامیونت های برون شهری نیازی به فیلتر دوده ندارند
bltبلدیه فردا : حذف فیلتر دوده تنها با دستور وزیر صنعت شدنی نیست
bltخبرگزاری ایلنا : حذف فیلتر دوده تنها با دستور وزیر صنعت شدنی نیست/ابراز نگرانی از معاف شدن خودروسازان از نصب فیلتر دوده
bltبازار نیوز : رئیس سازمان محیط زیست با درخواست حذف فیلتر دوده مخالفت کرد
bltخودرونویس : تحریم یا تحمیل؛ قانون فیلتر دوده لغو می شود؟
bltایسنا : «فیلتر دوده» داخلی سازی شود
bltتیک نیوز : مخالفت محیط زیست با درخواست دیزلی ها
bltپدال نیوز : ماجرای درخواست حذف فیلتر دوده توسط خودروسازان چه بود؟
bltپدال نیوز : واکنش رئیس محیط زیست به درخواست دیزلی ها
bltآفتاب : مخالفت کلانتری با درخواست حذف فیلتر دوده
bltسلامت نیوز : کلانتری:حذف فیلتر دوده را تائید نمیکنیم اما تصمیم گیر نهایی دولت است
bltتیک نیوز : دستور سرطان زا؛ فرمان بازگشت دود به ریه مردم!
bltسادس نیوز : مخالفت رییس محیط زیست با درخواست دیزلی ها برای حذف فیلتر دوده
bltفرارو : دستور سرطان زای جهانگیری؛ فرمان بازگشت دود به ریه مردم!
bltتیتر شهر : خودروسازان به بهانه تحریم دنبال دور زدن قانون هوای پاک هستند
bltپدال نیوز : ماجرای درخواست حذف فیلتر جذب دوده توسط خودروسازان چه بود؟
bltخبر خودرو : کیفیت گازوییل پایین است؛ نصب فیلتر جذب دوده فایده ای ندارد
bltپدال نیوز : به خطر انداختن جان مردم از سوی خودروسازان به بهانه تحریم ها
bltسلامت نیوز : دستور سرطانی جهانگیری! /حذف فیلتر دوده خودروهای دیزلی چه عواقبی دارد؟
bltسلامت نیوز : چراغ سبز معاون اول رئیس جمهور به یکی از عوامل بالا رفتن آلودگی هوا/آقای جهانگیری آیا میدانید هوای آلوده سرطانزاست؟
bltبولتن نیوز : دستور سرطانی جهانگیری!
bltخبرگزاری ایلنا : به خطر انداختن جان مردم از سوی خودروسازان به بهانه تحریم ها/ تولید فیلتر دوده سخت تر از ساخت موشک نیست
bltایرنا : تعرفه صادرات مواد خام معدنی 25 درصد بیشتر می شود
bltتین نیوز : انتقاد شدید محیط زیست با درخواست حذف فیلتر دوده
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.