مخبر - 1398/06/27 - کودکان کم وزن چه بخورند؟

کودکان کم وزن چه بخورند؟
در گذشته اگر کودکی چاق و تپل بود والدین فکر می کردند فرزند سالمی دارند اما امروزه دیگر به این شکل نیست ولی از طرف دیگر داشتن کودکی بدغذا و کم وزن نیز مشکل ساز است.
کودکان کم وزن چه بخورند؟

درگذشته اگر کودکی چاق و تپل بود والدین فکر می کردند فرزند سالمی دارند اما امروزه دیگر به این شکل نیست ولی از طرف دیگر داشتن کودکی بدغذا و کم وزن نیز مشکل ساز است.
کودکان چون در سن رشد قرار دارند و به دلیل داشتن فعالیت بدنی بالا نیاز دارند تا غذایی که می خورند مقوی باشد و به رشد بهترشان کمک کند. همیشه تغذیه کودک برای پدر مادر یک چالش اساسی محسوب می شود.
خوب غذا نخوردن کودک و لاغری او در سنین رشد پدر و مادر را نگران می کند. اگر کودکی دارید که از کم وزن بودن رنج می برد و این مشکل شما را نگران می کند در این مقاله سعی می کنیم توصیه های مناسبی را رفع این مشکل به شما ارائه دهیم و انواع غذاهای مقوی را برطرف کردن مشکل کم وزنی کودکتان به شما معرفی خواهیم کرد.
لیست مواد غذایی برای کودکان کم وزن
نکته مهمی که در ابتدای تنظیم لیست مواد غذایی مناسب برای یک کودک کم وزن باید به آن توجه داشته باشید این است که در اصلی ترین مواد غذایی در این لیست لبنیات است. استفاده از لبنیات در طی وعده صبحانه و سایر وعده غذایی باید گنجانده شود.
حتماً دو لیوان شیر در طی روز و خامه به کودک دلبندتان بدهید تا نیاز کلسیم و پروتئین بدن او تأمین شود. اگر کودک شما علاقه به مصرف شیر ندارد می تواند شیر را طعم دار کنید تا کودک مشتاق خوردن آن شود برای مثال می توانید شیر را به شکل شیرموز، شیرکاکائو، شیر عسل، اسموتی، میلک شیک درآورید.
پنیر، ماست و کره هم گزینه مناسبی برای کودکان کم وزن است، شما می توانید پنیر و کره را در غذاهای مختلف استفاده کنید و در وعده غذایی او ماست نیز بگنجانید. در مورد مصرف کره و خامه افراط نکنید و حتماً در این مورد با پزشک کودکتان مشورت کنید. کره بادام زمینی نیز جز مواد غذایی سالم است و انرژی زیادی دارد و انتخاب مناسبی برای گنجاندن در وعده غذایی کودکان است.

غذاهای مناسب برای رشد کودکان
حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس، ماش و غیره از منابع غنی پروتئین برای رشد بدن محسوب می شوند. همچنین غلاتی مانند برنج؛ گندم، جو و غذاهایی که منبع غنی غلات به عنوان منبع خوبی برای تأمین انرژی ، کربوهیدرات، پروتئین و مواد مغذی به شمار می آیند.
استفاده از غلات و حبوبات به شدت برای کودکان به ویژه برای کودکان کم وزن قابل توصیه است. اگرچه کودکتان بدغذاست و از خوردن حبوبات پخته شده امتناع می کند می توانید حبوبات را غذاهای مختلف و به صورت ترکیب استفاده کنید مثلاً در سوپ استفاده کنید و به کودک بخورانید.
سعی کنید هرروز در وعده های غذایی کودکتان غذاهایی مانند پاستا، ماکارونی، نان سنگک و غیره را بگنجانید. چون کربوهیدرات ها منبع خیلی خوبی برای افزایش وزن کودکانتان به حساب می آیند. برای میان وعده نیز می توانید برای کودکتان فرنی، حریره بادام، شیر برنج و امثال این موارد درست کنید. این دسرها به دلیل شیرین و معطر بودن کودکان را ترغیب به خوردن می کند.
گوشت از مواد غذایی مهم و با ارزش برای کودکان کم وزن
یکی از مواد غذایی مقوی برای کودکان کم وزن گوشت است. انواع گوشت قرمز، گوشت ماهی، مرغ بوقلمون و غیره منبع غنی از ویتامین ها، پروتئین، و مواد غذایی ضروری برای بدن است.
بهترین نوع گوشت که سبب تقویت فرزندتان می شود و هم به افزایش وزن او کمک می کند، انواع یا استخوان گوشت مانند ماهیچه، قلم، ران است چون مواد مغذی بالاتری دارند.
علی رغم اهمیتی که گوشت ازنظر مواد غذایی دارد کودکان رغبت زیادی به خوردن گوشت ندارند و اکثر مادران از این قضیه شاکی هستند. چنانچه فرزند شما نیز این دسته از کودکان است و رغبتی به خوردن گوشت ندارد باید خلاق باشید .
انواع چاشنی و طعم دهنده های مختلف و روش های مختلف طبخ را امتحان کنید و ببینید کدام به مزاج کودکتان خوش می آید و رغبت بیشتری به خوردن پیدا می کند. برخی از کودکان حتی بااینکه گوشت را در زیر دندان خود حس کنند مشکل دارند برای این کودکان نیز راهکار ساده ای وجود دارد، شما به راحتی می توانید انواع گوشت های مختلف بپزید و میکس کنید و به غذاهایی مانند سوپ، برنج له شده و پوره سیب زمینی اضافه کنید.
در این حالت بدون اینکه کودکتان متوجه شود مقداری زیادی گوشت خورده است. چنانچه کودکتان حساسیت شدیدی دارد و حتی این روش هم برای خوراندن گوشت به او کارساز نشد می توانید آب گوشت را به غذای کودکتان اضافه کنید و از طعم دهنده و چاشنی استفاده کنید تا کودک متوجه وجود آب گوشت در غذا نشود و بدین طریق آب گوشت را به او بخورانید. آب گوشت هم می توانید تا حدی نیازهای کودک را تأمین کند.
خرما و انواع مختلف خشکبار برای کودکان کم وزن مناسب است
خرما به عنوان یک ماده غذایی سرشار از قند و مواد غذایی مفید به رشد و تغذیه کودکتان کمک می کند. می توانید پوست و هسته خرما را جدا کنید و آن را با شیر و موز ترکیب کنید و به شکل یک میان وعده به کودتان بدهید.
راه دیگری که می توانید برای خوراندن خرما به کودکتان بکار ببرید ترکیب خرما با بستنی و پودر آجیل است. دقت داشته باشید که به عنوان میان وعده از این موارد استفاده کنید نه به عنوان وعده غذایی اصلی. آجیل ها مانند بادام، گردو، فندق و پسته سرشار از ریزمغذی های لازم برای رشد و نمو کودک است. همان طور که گفته شد می توانید آجیل ها را پودر کنید و همراه با بستنی، خامه و خرما و یا در ترکیب با سایر میوه های پرانرژی مانند موز به کودک خود بدهید.
ترکیب ویژه پیشنهادی ما به شما برای تقویت رشد کودکان کم وزن
تخم مرغ و سیب زمینی سرشار از مواد غذایی است که بعنوان یک مواد غذایی مقوی برای افزایش وزن در کودکان کم وزن معجزه می کند.
شما می توانید این دو را باهم ترکیب کنید و به کودک خود بدهید. تخم مرغ سرشار از پروتئین و سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات است ترکیب این دو یک غذای عالی برای کودک کم وزن است و اگر به این ترکیب کره هم اضافه کنید خیلی مقوی تر می شود.
اگر ترکیب این دو به مذاق کودکتان خوش نیامد می توانید این دو ماده غذای یرا بصورت جداگانه و در قالب غذاهای دیگر به کودکتان بدهید تا بخورد. میزان زرده تخم مرغ مجاز برای کودک به اینصورت است که از 9 ماهگی تا یکسالگی یک تا دو زرده در هفته و بعد از دو سالگی مجازید 5 الی 6 تخم مرغ کامل در هفته به کودکتان بدهید.
کودکان کم وزن از خوردن هله هوله های فاقد ارزش غذایی خودداری کنند
هله هوله ها یی مانند چیپس، پفک، آبمیوه های مصنوعی فاقد ارش غذایی هستند و موجب سیری کاذب کودکتان می شود بنابراین برای تقویت کودک و افزایش وزن او باید این هله هوله ها را از غذای روزانه او حذف کنید و یا حداقل میزان آن را کاهش دهید و بجای آن مواد با ارزش غذایی بالا را جایگزین کنید. اگر احیانا در طی روز کمی هله هوله مصرف می کنند باید دقت کنید دقیقا قبل از وعده های اصلی غذایی نباشد چون موجب سیری کاذب و کاهش مصرف وعده های غذایی می شود.

منبع: ژرسه همین حالا عضو ویژه تلگرام نی نی بان شوید دانلود اپلیکیشن اندروید و ios نی نی بان (رایگان)
منبع خبر : نی نی بان

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
گوشت قرمز   برنج   گندم   انرژی   لبنیات   مواد مغذی   کلسیم   حبوبات   کربوهیدرات   وعده غذایی   فعالیت بدنی   ماکارونی   بوقلمون   سنگک   پروتئین   لوبیا   بادام   ویتامین ها   کره بادام زمینی   مصرف شیر   وعده های غذایی   برطرف کردن   خامه   فرنی   میان وعده   اسموتی   شیرکاکائو   کودکی   پزشک   مقاله   امتناع   نخوردن   مواد غذایی   افزایش وزن   پدر و مادر   تغذیه کودک   مادران  
اخبار مرتبط
انرژی زا های خوشمزه که تا شب شما را سرحال نگه می دارد
سایت جماران
برای مبارزه با خستگی
مردم نیوز
خوشمزه ترین بمب های انرژی!
آناج
شناسایی مواد غذایی سرشار از پتاسیم
شفا آنلاین
تغذیه کودکان دبستانی، بخور و نخورها
نی نی بان
میان وعده در بارداری، چند پیشنهاد سالم
نی نی بان
علائم کمبود بیوتین یا ویتامین B7
شفا آنلاین
سیکس پک دار شدن در 5 ماه با چند پیشنهاد ساده و کاربردی
سیمرغ
چگونه کربوهیدرات ها را مصرف کنیم تا کمتر گرسنه شویم؟
تیک نیوز
برنامه ریزی برای تغذیه ی دانش آموزان در مدرسه
پارسینه
صبحانه برای کودکان، چرا اهمیت دارد؟
نی نی بان
هوشتان را با خوردن صبحانه بالا ببرید
ایران اکونومیست
چند نکته درباره تغذیه دانش آموزان
سایت جماران
مواد غذایی بارداری، نحوه انتخاب
نی نی بان
راه حل های کم وزنی در کودکان
پارسینه
کمبود وزن در کودکان، راه حل های آن
نی نی بان
میل به رابطه زناشویی، هفت خوراکی افزایش دهنده
نی نی بان
خوراکی های مفید برای تقویت و رشد موها
شمانیوز
غذاهای انرژی زا در بارداری، لازم است بدانید
نی نی بان
میان وعده در دوران بارداری، اهمیت خوردن آن
نی نی بان
تغذیه مناسب کودکان، زیر دو سالگی
نی نی بان
چگونه کربوهیدرات ها را مصرف کنیم تا کمتر دچار گرسنگی شویم؟
آفتاب
کدام مواد غذایی برای سلامت بدن بسیار مفید هستند
الف
زردآلو برای نوزادان، هفت خاصیت شگفت انگیز
نی نی بان
کاهش وزن با این وعده های غذایی در طول روز
پارسینه
کدام مواد غذایی برای سلامت بدن بسیار مفید هستند؟
فرارو
راهنمای تغذیه کودکان، اطلاعات کامل
نی نی بان
با این غذاها به جنگ چربی های بدن بروید
جهان نیوز
5 ماده ضروری در رژیم غذایی ورزشکاران
ستاره نیوز
مواد ضروری در رژیم غذایی ورزشکاران
ساعت 24
کربوهیدرات، دوست یا دشمن؟
ساعت 24
9 دستور غذایی متفاوت برای مبتلایان به لاغری شدید
سلامت نیوز
اگر مفصل سالم می خواهید این غذاهای سالم را استفاده کنید
روز پلاس
تنبلی کبد چیست؟ غذا های مناسب برای تنبلی کبد
پارسینه
غذاهایی که پرکالری هستند، ولی به کاهش وزن کمک می کنند!
سلامت نیوز
تنبلی کبد چیست؟ غذاهای مناسب برای تنبلی کبد
سیمرغ
مبتلایان به"تنبلی کبد"چه بخورند؟
ناطقان نیوز
اگر کبد شما چرب و تنبل شده این پژوهش جدید را بخوانید
کارگر آنلاین
مبتلایان به تنبلی کبد چه بخورند؟
تابناک
مبتلایان به تنبلی کبدچه بخورند؟
شفا آنلاین
اخبار مرتبط
bltسایت جماران : انرژی زا های خوشمزه که تا شب شما را سرحال نگه می دارد
bltمردم نیوز : برای مبارزه با خستگی
bltآناج : خوشمزه ترین بمب های انرژی!
bltشفا آنلاین : شناسایی مواد غذایی سرشار از پتاسیم
bltنی نی بان : تغذیه کودکان دبستانی، بخور و نخورها
bltنی نی بان : میان وعده در بارداری، چند پیشنهاد سالم
bltشفا آنلاین : علائم کمبود بیوتین یا ویتامین B7
bltسیمرغ : سیکس پک دار شدن در 5 ماه با چند پیشنهاد ساده و کاربردی
bltتیک نیوز : چگونه کربوهیدرات ها را مصرف کنیم تا کمتر گرسنه شویم؟
bltپارسینه : برنامه ریزی برای تغذیه ی دانش آموزان در مدرسه
bltنی نی بان : صبحانه برای کودکان، چرا اهمیت دارد؟
bltایران اکونومیست : هوشتان را با خوردن صبحانه بالا ببرید
bltسایت جماران : چند نکته درباره تغذیه دانش آموزان
bltنی نی بان : مواد غذایی بارداری، نحوه انتخاب
bltپارسینه : راه حل های کم وزنی در کودکان
bltنی نی بان : کمبود وزن در کودکان، راه حل های آن
bltنی نی بان : میل به رابطه زناشویی، هفت خوراکی افزایش دهنده
bltشمانیوز : خوراکی های مفید برای تقویت و رشد موها
bltنی نی بان : غذاهای انرژی زا در بارداری، لازم است بدانید
bltنی نی بان : میان وعده در دوران بارداری، اهمیت خوردن آن
bltنی نی بان : تغذیه مناسب کودکان، زیر دو سالگی
bltآفتاب : چگونه کربوهیدرات ها را مصرف کنیم تا کمتر دچار گرسنگی شویم؟
bltالف : کدام مواد غذایی برای سلامت بدن بسیار مفید هستند
bltنی نی بان : زردآلو برای نوزادان، هفت خاصیت شگفت انگیز
bltپارسینه : کاهش وزن با این وعده های غذایی در طول روز
bltفرارو : کدام مواد غذایی برای سلامت بدن بسیار مفید هستند؟
bltنی نی بان : راهنمای تغذیه کودکان، اطلاعات کامل
bltجهان نیوز : با این غذاها به جنگ چربی های بدن بروید
bltستاره نیوز : 5 ماده ضروری در رژیم غذایی ورزشکاران
bltساعت 24 : مواد ضروری در رژیم غذایی ورزشکاران
bltساعت 24 : کربوهیدرات، دوست یا دشمن؟
bltسلامت نیوز : 9 دستور غذایی متفاوت برای مبتلایان به لاغری شدید
bltروز پلاس : اگر مفصل سالم می خواهید این غذاهای سالم را استفاده کنید
bltپارسینه : تنبلی کبد چیست؟ غذا های مناسب برای تنبلی کبد
bltسلامت نیوز : غذاهایی که پرکالری هستند، ولی به کاهش وزن کمک می کنند!
bltسیمرغ : تنبلی کبد چیست؟ غذاهای مناسب برای تنبلی کبد
bltناطقان نیوز : مبتلایان به"تنبلی کبد"چه بخورند؟
bltکارگر آنلاین : اگر کبد شما چرب و تنبل شده این پژوهش جدید را بخوانید
bltتابناک : مبتلایان به تنبلی کبد چه بخورند؟
bltشفا آنلاین : مبتلایان به تنبلی کبدچه بخورند؟
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.