مخبر - 1398/06/24 - انجماد تقاضا در بازار خودرو در سال 99

انجماد تقاضا در بازار خودرو در سال 99
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خودروسازان ایرانی اگرچه امسال را بدون بحرانی جدی در تقاضا، پشت سر خواهند گذاشت، با این حال با توجه به مولفه های مختلف از جمله «قیمت»، «کیفیت» و «مشوق های خرید»، احتمال بروز این بحران طی سال آینده بسیار زیاد است.صنعت و بازار خودرو ایران از همان آغازین روز های ...
انجماد تقاضا در بازار خودرو در سال 99

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خودروسازان ایرانی اگرچه امسال را بدون بحرانی جدی در تقاضا، پشت سر خواهند گذاشت، با این حال با توجه به مولفه های مختلف از جمله «قیمت»، «کیفیت» و «مشوق های خرید»، احتمال بروز این بحران طی سال آینده بسیار زیاد است.
صنعت و بازار خودرو ایران از همان آغازین روز های پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای و برجام، در مسیر بحران و التهاب افتاد و شرایط به شکلی پیش رفت که افت تولید و رشد قیمت رکورد هایی سنگین را به ثبت رساندند. پس از نقض برجام، آمریکایی ها از اعمال تحریم های سنگین علیه ایران صحبت به میان آوردند و در اولین قدم، خودروسازی را قربانی کردند. سه ماه پس از خروج آمریکا از برجام و در اوج گرمای تابستان 97، آب سرد تحریم بر پیکره خودروسازی ایران ریخته شد تا این صنعت استراتژیک به سمت انجماد تولید برود. با آغاز تحریم صنعت خودرو، شرکای خارجی از ایران رفتند و ارتباط خود را با شرکت های خودروساز داخلی به سمت صفر بردند. از آن سو به دلیل بسته شدن مسیر های نقل و انتقال پول، تامین قطعات از خارج نیز به مشکل خورد، ضمن آنکه بسیاری از تامین کنندگان خارجی حتی چینی ها، از ترس تنبیه های آمریکا، قید ارتباط با زنجیره خودروسازی ایران را زدند. در کنار این اتفاقات، اقتصاد داخل نیز با چالش های بزرگی مواجه شد، از جمله رشد شدید نرخ ارز، تورم افسارگسیخته و افت درآمد های ارزی (به دلیل محدود شدن فروش نفت). این مسائل در کنار اتفاقات بیرونی، خودروسازی ایران را به شدت تحت فشار قرار داد، تا جایی که تولید سقوطی آزاد را تجربه کرد، تولید برخی محصولات متوقف شد و کوهی از تعهدات معوق پیش روی خودروسازان سر برآورد.
از آن سو، اما بازار خودرو نیز با التهابی شاید بی سابقه مواجه شد و فنر قیمت ها باز شد تا دست بسیاری از مشتریان ایرانی از خرید کوتاه بماند. هرچند گمان می رفت با توجه به انفجار قیمتی، تقاضا برای خرید خودرو به شدت افت کند، با این حال دلال ها و واسطه گران به نوعی جای خالی مشتریانی را که قدرت خرید خود را از دست داده بودند، پر کردند. در واقع طی سال گذشته و با وجود انفجار قیمت در بازار خودرو، افت تقاضا چندان به چشم نیامد، اما برخی تحلیل ها این گونه بود که طی سال 98 بحران تقاضا به وضوح خود را نشان خواهد داد. با این حال، اما طی حدودا شش ماهی که از سال جاری گذشته، بحران تقاضا آن طور که پیش بینی می شد، بروز نکرد و احتمال رخ دادن آن در نیمه باقی مانده نیز پایین به نظر می رسد. البته در اینکه تقاضا برای خودرو به دلیل صعود قیمت، افت کرده، تردیدی وجود ندارد، اما وضع فعلی را نمی توان چندان بحرانی دانست، چه آنکه هنوز هم فروش ها و پیش فروش های خودروسازان با استقبال نسبی مشتریان مواجه می شود. در باب اینکه چرا بحران تقاضا در بازار خودرو احتمالا طی شش ماه دوم سال جاری نیز رخ نخواهد داد، دلایل مختلفی عنوان می شود. دلیل نخست به تیراژ برمی گردد، چه آنکه بخشی از افت تقاضا، به طور خودکار به واسطه پایین آمدن تولید، جبران خواهد شد، همان طور که طی یک سال گذشته نیز جبران شده است. اگرچه افت تولید خودرو در کشور خودخواسته نبود و ریشه در تحریم ها داشت و دارد، با این حال به نوبه خود سبب شد عملا بخشی از تقاضای افت کرده، جبران و بحرانی از این جنس گریبان خودروسازان را نگیرد.
موضوع دیگری که از آن به عنوان مانعی بر سر راه بروز بحران تقاضا در بازار خودرو طی سال جاری یاد می شود، تعهدات معوق خودروسازان است. شرکت های خودروساز کشور چه پیش از آغاز تحریم و چه پس از آن، چند صد هزار دستگاه خودرو پیش فروش کردند و این یعنی عملا تولید امسال پیش خور شده است. طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، رفع تعهدات معوق خودروسازان تا پایان امسال طول می کشد، بنابراین شرکت های خودروساز هر چه تولید کنند، عملا صرف تعهدات معوق و البته فروش فوری های روزانه شان خواهد شد. این فروش فوری ها از اواخر سال گذشته و با موعد تحویل یک ماهه در دستور کار خودروسازان قرار گرفت و فرق بزرگ آن ها با پیش فروش ها (تعهدات معوق)، قیمت آنهاست. خودروسازان مجبورند طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام تعهدات معوق را با قیمت های قدیم تحویل دهند، اما فروش های جدید با قیمت هایی بسیار بالاتر انجام شدند. هرچه هست، تعهدات معوق و تعهدات ناشی از فروش های جدید، تولید امسال خودروسازان را تضمین کرده است، تازه اگر آن ها موفق شوند تا پایان سال جاری همه تعهدات را برطرف کنند. در کنار اینها، اما دلال ها و واسطه ها نیز کماکان در بازار فعالیت می کنند و تا حد امکان جور مشتریانی را که دست شان از بازار کوتاه شده، می کشند؛ بنابراین این فاکتور نیز به نوبه خود کمک می کند تا خودروسازان بحرانی جدی را در تقاضا به چشم نبینند.
چشمک بحران به بازار 99
با وجود پیش بینی ها مبنی بر سپری شدن امسال بدون بحران تقاضا در بازار خودرو، برای سال آینده شرایط متفاوتی متصور است. به عبارت بهتر، پیش بینی می شود بازار خودرو در سال آینده به سمت بحرانی جدی در تقاضا برود و خودروسازان با مشکل فروش مواجه شوند. دلایل مختلفی برای این پیش بینی مطرح می شود، از جمله، «قیمت بالای خودروها»، «نزول کیفیت» و «ضعف مشوق های خرید». در این بین، اگرچه قیمت خودرو های داخلی در مقایسه با اردیبهشت امسال (نقطه عطف افزایش قیمت خودرو) افت قابل توجهی کرده، با این حال هنوز خرید حتی ارزان ترین محصولات برای بسیاری از مشتریان مقدور نیست. به عنوان مثال، پراید با وجود آنکه ارزان ترین خودرو حال حاضر بازار به شمار می رود، اما هنوز هم قیمتی بالای 37 میلیون تومان (در کارخانه) و افزون بر 45 میلیون تومان (در بازار) دارد؛ بنابراین خیلی ها امکان ورود به بازار را نخواهند داشت. در واقع با وجود افت، قیمت خودرو ها در مقایسه با دوران اوج (اردیبهشت امسال) باز هم قابل توجه بوده و همچنان در قیاس با بازار قبل از نقض برجام، بالا است. در آن مقطع، قیمت خودرویی مانند پراید حدود 22 میلیون تومان بود که تازه خیلی ها توان خرید همان را هم نداشتند. در ادامه چیزی نزدیک به 15 میلیون تومان (در کارخانه) به قیمت پراید اضافه شد و در بازار نیز رشدی 5/ 2 برابری گریبان آن را گرفت، بنابراین خودروی موردنظر بخشی از مشتریان بالقوه یک سال و نیم پیش خود را هم از دست داد. این شرایط با نسبت های مختلف در مورد سایر خودرو ها نیز برقرار است و در هر بازه قیمتی از بازار خودرو، بسیاری از مشتریان ریزش کرده اند. منظور از ریزش می تواند این باشد که یا بخشی از مشتریان به دلیل قدرت خرید پایین کلا از بازار خارج شده اند، یا به مدل های پایین تری برای خرید رضایت داده اند. به عنوان مثال ممکن است مشتری ای که قبلا به دنبال خرید یک خودروی چینی آپشن دار یا شاسی بلند بوده، حالا با توجه به رشد قیمت ها مجبور شده محصولی داخلی، نیمه شاسی یا سدان خریداری کند.
در کنار موضوع قیمت، نکته دیگر ضعف مشوق های فروش است که می تواند جزو عوامل بحران ساز تقاضا در بازار خودرو سال آینده باشد. در واقع با توجه به قیمت بالای خودروها، تنها یک راه برای بازگرداندن مشتریان حذف شده به بازار وجود دارد و آن ارائه بسته های تشویقی است. این بسته ها می توانند از سوی خودروسازان یا دولت یا هر دو ارائه شوند، به این معنی که مثلا دولت مثل سال 94 تسهیلات خرید برای مشتریان در نظر بگیرد و خودروساز ها نیز فروش اعتباری و اقساطی جذابی را لحاظ کنند. با توجه به آنکه منابع مالی دولت محدود است و نمی خواهد با افزایش تقدینگی، تورم را تحریک کند، ارائه تسهیلات خرید خودرو بسیار بعید به نظر می رسد، مگر آنکه مثل سال 94 کارد به استخوان رسیده و حیات خودروسازی تهدید شود. از آن سو خودروسازان نیز به دلیل رشد هزینه ها و محدودیت مالی، به دنبال جذب حداکثری نقدینگی (از ناحیه فروش فوری و پیش فروش) هستند و قدرت مانور چندانی در موضوع فروش اعتباری و اقساطی ندارند. طبعا اگر چنین مشوق هایی از سوی دولت و خودروسازان ارائه نشود، مشتریان حذف شده (همان ها که پیش تر به دلیل رشد قیمت، قدرت خریدشان در بازار خودرو را از دست داده اند) همچنان حذف شده باقی خواهند ماند و با توجه به رشد قابل پیش بینی قیمت خودرو در سال آینده (حداقل از ناحیه هزینه های جاری)، ممکن است بخشی دیگر از مشتریان نیز ریزش کنند. به این مشکلات اضافه کنید افت کیفی خودرو ها را به دلیل محدود شدن تامین قطعات از منابع اصلی خارجی و همچنین کاهش کیفیت قطعات داخلی به دلیل مشکلات مالی. این چالش می تواند بخشی از مشتریان بازار خودرو های صفر کیلومتر را به سمت دست دوم ها سوق بدهد و در نتیجه به بروز بحران تقاضا در بازار اول (صفر کیلومترها) کمک کند.
در نهایت، اما شماره گذاری نشدن احتمالی برخی خودرو های پرتیراژ داخلی نیز می تواند در آتش بحران تقاضا در بازار خودرو طی سال 99 بدمد. پلیس راهور هشدار داده که برخی خودرو های پرتیراژ را به دلیل نداشتن ایمنی لازم، طی سال آینده شماره گذاری نمی کند. طبعا اگر این تهدید عملی شود، دست بخش دیگری از مشتریان از بازار خودرو کوتاه خواهد شد، حتی اگر خودروسازان تیراژ از دست رفته آن ها را به واسطه افزایش تولید محصولات دیگر خود جبران کنند. به عنوان مثال اگر پراید طی سال آینده شماره گذاری نشود، مشتریان این خودرو مجبورند نزدیک ترین محصول (از حیث قیمتی) را انتخاب کنند، که تیبا نام دارد و البته قیمت آن چند میلیون تومان بالاتر است. منبع: دنیای اقصاد
منبع خبر : خبرگزاری دانشجو

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
خودکار   گران   قیمت ها   آمریکا   خرید آنلاین   گرمای تابستان   نقل و انتقالات   پیش فروش   قیمت در بازار   قیمت دلار   نقض برجام   مشتریان ایرانی   تیراژ   اقتصاد   بازار   برجام   صنعت   درآمد   بازار خودرو   بحران   خودروسازی   پیش بینی   صنعت خودرو   تولید خودرو   خودروسازان داخلی   فروش نفت   خروج آمریکا از توافق هسته ای  
اخبار مرتبط
واردات خودروهای روسی در حد گمانه زنی است
پدال نیوز
خودروسازی زیر ذره بین قوه قضائیه
پدال نیوز
مرور اخبار خودرویی هفته جاری
خودرونویس
حرکت لاک پشتی کاهش قیمت در بازار خودرو
اقتصاد آنلاین ایران
با افزایش نقدینگی زنجیره خودروسازان ،حباب بازار خودرو می شکند
شعار سال
کلید ارزانی خودرو کجاست؟
اقتصاد آزاد
کلید ارزانی خودرو کجاست؟/ بازار خودرو هم حباب دارد و قابل اعتماد نیست
رویداد 24
انجماد تقاضا در بازار خودرو سال 99
ایران جیب
خودروسازان با مشکل فروش مواجه می شوند
پدال نیوز
انجماد تقاضا در بازار خودرو/پیش بینی تمدید رکود برای بیش از یک سال دیگر
عصر مالی
تقویت سرمایه در گردش قطعه سازان و خودروسازان یکی از راه های اساسی افزایش تولید خودرو در کشور است
خبر خودرو
انجماد تقاضا در بازار خودرو 99
خودرونویس
سیاست افزایش تولید خودرو در گذشته بدون برنامه پیش رفته است
خبر خودرو
بمب ساعتی صنعت خودرو چگونه خنثی شد؟
نامه نیوز
روش های اعمال آرامش در بازار خودرو چیست؟
روز نو
بازار مسکن در رکود عمیق / کاهش 30درصد قیمت و ادامه آن تا پایان سال/ مردم توان خرید ندارند
الف
حذف چراغ خاموش خودروهای چینی از بازار ایران
جام نیوز
خودروسازی خصوصی کشور نیمه تعطیل شد
ایران جیب
سقوط آزاد تولید در خودروسازان بخش خصوصی ایران
ایران اکونومیست
سقوط آزاد تولید در خودروسازان بخش خصوصی ایران؛ سایه تعطیلی روی سر نیمه ‎تعطیل ها
عصر ایران
خودروسازان بخش خصوصی نیمه تعطیل شد
پدال نیوز
خودروسازی خصوصی نیمه تعطیل شد
خودرونویس
سقوط آزاد تولید درخودروسازان بخش خصوصی ایران؛ سایه تعطیلی روی سر نیمه‎تعطیل ها
اقتصاد نیوز
بازداشت های اخیر صنعت خودرو به نفع مردم و خودرو سازان شد
کارگر آنلاین
بازداشت های اخیر چه تاثیری در بازار خودرو داشتند؟
پول نیوز
تاثیر بازداشت های اخیر بر بازار خودرو
صبا ایران
تاثیر بازداشت های اخیر بربازارخودرو
ناطقان نیوز
قیمت خودروهای داخلی و خارجی نزولی شد
اقتصاد آنلاین ایران
بازداشت های اخیر چه تاثیری بر بازار خودرو گذاشت؟
اقتصاد نیوز
بازداشت مدیران خودروسازی بر بازار خودرو چه تاثیری داشت؟
انصاف نیوز
چرا نرخ ها در بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن پایین آمد؟
مرآت نیوز
2 اولویت مهم صنعت خودروسازی از نگاه یک کارشناس
پدال نیوز
کدام به نفع خریدار است آزادسازی قیمت یا شورای رقابت؟
پدال نیوز
پیش بینی یک کارشناس از بازار خودرو در نیمه دوم سال
پدال نیوز
بازار خودرو آماده ریزش است
خودرونویس
تامین نقدینگی و آزادسازی قیمت ، 2 اولویت خودروسازی
ایرنا
بازار خودرو برای کاهش قیمت آماده می شود؟
تیتر20
قیمت خودرو کاهشی می شود؟
اقتصاد نیوز
بازار خودرو آماده کاهش قیمت می شود؟
دنیای اقتصاد
خرده اخلالگران بازار خودرو
خودرونویس
اخبار مرتبط
bltپدال نیوز : واردات خودروهای روسی در حد گمانه زنی است
bltپدال نیوز : خودروسازی زیر ذره بین قوه قضائیه
bltخودرونویس : مرور اخبار خودرویی هفته جاری
bltاقتصاد آنلاین ایران : حرکت لاک پشتی کاهش قیمت در بازار خودرو
bltشعار سال : با افزایش نقدینگی زنجیره خودروسازان ،حباب بازار خودرو می شکند
bltاقتصاد آزاد : کلید ارزانی خودرو کجاست؟
bltرویداد 24 : کلید ارزانی خودرو کجاست؟/ بازار خودرو هم حباب دارد و قابل اعتماد نیست
bltایران جیب : انجماد تقاضا در بازار خودرو سال 99
bltپدال نیوز : خودروسازان با مشکل فروش مواجه می شوند
bltعصر مالی : انجماد تقاضا در بازار خودرو/پیش بینی تمدید رکود برای بیش از یک سال دیگر
bltخبر خودرو : تقویت سرمایه در گردش قطعه سازان و خودروسازان یکی از راه های اساسی افزایش تولید خودرو در کشور است
bltخودرونویس : انجماد تقاضا در بازار خودرو 99
bltخبر خودرو : سیاست افزایش تولید خودرو در گذشته بدون برنامه پیش رفته است
bltنامه نیوز : بمب ساعتی صنعت خودرو چگونه خنثی شد؟
bltروز نو : روش های اعمال آرامش در بازار خودرو چیست؟
bltالف : بازار مسکن در رکود عمیق / کاهش 30درصد قیمت و ادامه آن تا پایان سال/ مردم توان خرید ندارند
bltجام نیوز : حذف چراغ خاموش خودروهای چینی از بازار ایران
bltایران جیب : خودروسازی خصوصی کشور نیمه تعطیل شد
bltایران اکونومیست : سقوط آزاد تولید در خودروسازان بخش خصوصی ایران
bltعصر ایران : سقوط آزاد تولید در خودروسازان بخش خصوصی ایران؛ سایه تعطیلی روی سر نیمه ‎تعطیل ها
bltپدال نیوز : خودروسازان بخش خصوصی نیمه تعطیل شد
bltخودرونویس : خودروسازی خصوصی نیمه تعطیل شد
bltاقتصاد نیوز : سقوط آزاد تولید درخودروسازان بخش خصوصی ایران؛ سایه تعطیلی روی سر نیمه‎تعطیل ها
bltکارگر آنلاین : بازداشت های اخیر صنعت خودرو به نفع مردم و خودرو سازان شد
bltپول نیوز : بازداشت های اخیر چه تاثیری در بازار خودرو داشتند؟
bltصبا ایران : تاثیر بازداشت های اخیر بر بازار خودرو
bltناطقان نیوز : تاثیر بازداشت های اخیر بربازارخودرو
bltاقتصاد آنلاین ایران : قیمت خودروهای داخلی و خارجی نزولی شد
bltاقتصاد نیوز : بازداشت های اخیر چه تاثیری بر بازار خودرو گذاشت؟
bltانصاف نیوز : بازداشت مدیران خودروسازی بر بازار خودرو چه تاثیری داشت؟
bltمرآت نیوز : چرا نرخ ها در بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن پایین آمد؟
bltپدال نیوز : 2 اولویت مهم صنعت خودروسازی از نگاه یک کارشناس
bltپدال نیوز : کدام به نفع خریدار است آزادسازی قیمت یا شورای رقابت؟
bltپدال نیوز : پیش بینی یک کارشناس از بازار خودرو در نیمه دوم سال
bltخودرونویس : بازار خودرو آماده ریزش است
bltایرنا : تامین نقدینگی و آزادسازی قیمت ، 2 اولویت خودروسازی
bltتیتر20 : بازار خودرو برای کاهش قیمت آماده می شود؟
bltاقتصاد نیوز : قیمت خودرو کاهشی می شود؟
bltدنیای اقتصاد : بازار خودرو آماده کاهش قیمت می شود؟
bltخودرونویس : خرده اخلالگران بازار خودرو
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.