مخبر - 1398/06/22 - داستان برند نیسان؛ دومین خودروساز بزرگ ژاپن

داستان برند نیسان؛ دومین خودروساز بزرگ ژاپن
در گروه خودروسازان ژاپنی، مثلث تویوتا، هوندا و نیسان با فروش بسیار بالا در بازار جهانی می درخشند. امروزه نیسان به واسطه ی ادغام با رنو فرانسه، نمونه ای از یک خودروساز بزرگ با ترکیب مدیریت و مهندسی ملیت های گوناگون است.
داستان برند نیسان؛ دومین خودروساز بزرگ ژاپن

برای مردم ایران، نیسان با عنوان سازنده ی خودروهای قدرتمند و مخصوص طبیعت گردی شناخته شود. بیشترین واردات این برند به کشور ما، طی دهه ی 70 خورشیدی با خودروهای پاترول و پیکاپ انجام شد که البته، در گروه مدل های مناسب برای سفرهای خارج جاده (آف رود) قرار می گرفتند. کمی بعد، رونیز هم به خط مونتاژ پارس خودرو (زیرمجموعه ی امروزی سایپا) اضافه شد تا محصولی دیگر از نیسان با مشخصات یک شاسی بلند دو دیفرانسیل وارد جاده های ایران شود.

Nissan Maxima ماکسیما

دیگر محصولات نیسان در ایران که هنوز هم خریداران پرشماری دارند؛ سدان پهن پیکرماکسیما و وانت جونیور (زامیاد) هستند که هر دو، نقش مهمی در تاریخ خودروسازی ایران داشتند. ماکسیما اولین سدان لوکس مونتاژ داخل بعد از انقلاب بود که سال 1380 عرضه شد. این مدل، همچنین با عنوان قدرتمندترین و گران ترین خودروی تاریخ ایران در زمان شروع تولید، اهمیت داشت. بعد از ماکسیما، نیسان تینا (تیانا) هم برای مدتی در پارس خودرو مونتاژ شد تا تجربه ی ارزشمند تولید خودروهای لوکس در کشورمان، تا سال 1392 ادامه داشته باشد.سایپا زامیاد / SAIPA ZAMYADدر سمت دیگر ماجرا، تقریبا تمام صنعت گران، کشاورزان و دام داران ایرانی، تجربه ی استفاده از وانت نیسان جونیور را دارند. این محصول با کد Z24 اولین بار در سال 1349 وارد ایران شد و خیلی زود توسط خودروسازی زامیاد به تولید رسید. عرضه ی جهانی نیسان جونیور ساخت ژاپن در سال 1361 خورشیدی به پایان رسید؛ اما این وانت تا سال 1397 در ایران تولید می شد. تا سال 1377، زامیاد Z24 با موتور ساخت ژاپن به دست مصرف کننده ی ایرانی می رسید که عملکردی رضایت بخش داشت. وانت نیسان جونیور که در کشور ما، عمدتا با رنگ آبی تولید شد؛ ظرفیت حمل استاندارد 2800 کیلوگرم دارد؛ اما بسیاری از رانندگان تا وزن 5000 کیلوگرم از قسمت بار این وانت استفاده می کنند.

nissan patrol پاترولمی توان نیسان را مهم ترین برند خودروساز ژاپنی در تاریخ ایران دانست که فراتر از تویوتا و هوندا محصولات متنوع به مردم ما و صنایع کشور عرضه کرده است. با این اوصاف، صحبت از داستان تأسیس و تاریخچه ی نیسان برای علاقه مندان خودروسازی و فعالان این صنعت، جالب خواهد بود. نیسان در بازار جهانینیسان با قدمت 85 ساله، نسبت به دیگرغول های خودروسازی ژاپن مثل تویوتا و هوندا، قدیمی تر است. نیسان همچنین، یکی از بزرگ ترین شرکت های چند ملیتی دنیا با اصالت ژاپنی محسوب می شود. این برند، بزرگ ترین تولیدکننده ی خودروهای تمام برقی دنیا است و با مدل لیف (Leaf) امروزه پرفروش ترین خودرو برقی دنیا را عرضه می کند. بعد از تویوتا، فولکس واگن، جنرال موتورز، هیوندای و فورد، امروزه نیسان در رتبه ی ششم بزرگ ترین خودروسازان دنیا قرار دارد. مجموع تولید زیرمجموعه های نیسان و رنو و میتسوبیشی که عضوی از گروه آلیانس هستند، رده ی چهارم بزرگ ترین خودروسازارن دنیا را تشکیل می دهد.

Nissan brandsگروه خودروسازی نیسان با برندهای اینفیتی و داتسون به عنوان زیرمجموعه های خود در بازار جهانی حضور دارد. اینفینتی مشابه لکسوس برای تویوتا، مدل های لوکس و گران تر (نسبت به محصولات استاندارد نیسان) عرضه می کند؛ درحالی که داتسون، تولیدکننده ی محصولات اقتصای و عمدتا مناسب بازار ژاپن و شرق آسیا است. مدیران نیسان اعلام کرده اند از سال 2021، تمامی محصولات اینفینی با پیشرانه ی هیبرید یا تمام الکتریکی تولید خواهند شد.دنیای اتومبیل رانی و برند نیسمومشابه تویوتا، هوندا و مزدا، نیسان هم فعالیت گسترده ای در دنیای موتوراسپرت دارد. صنعت و بخش خصوصی ژاپن، از اوایل دهه ی 50 میلادی به توسعه ی پیست های اتومبیل رانی و انواع مسابقات سرعت علاقه مند شدند. به همین دلیل، سراسر ژاپن در طی سال پذیرای طیف گسترده ای از رقابت های مرتبط با خودرو در کلاس های مختلف هستند. علاوه بر این، برندهای ژاپنی مثل نیسان با هدف ارتقاء محصولات و بازاریابی، در مسابقات متنوع دنیا شرکت می کنند.

Nissan GT-R LM Nismoنیسان GT-R LM نیسمو در مسابقات لمان 24 ساعته 2014 کلاس پروتوتایپ P1سال ها پیش از آنکه شرکت نیسمو، به عنوان دپارتمان تخصصی زیر مجموعه ی نیسان برای حضور در رقابت های سرعت تأسیس شود، شرکت سازنده در مسابقات مختلف حضور داشت. نخستین حضور قدرتمند نیسان در دنیا موتوراسپرت به سری خودروهای R380 در سال 1967 مربوط است که به موفقیت های چشمگیر و رکوردهای مختلف رسیدند. از آن زمان تاکنون، نیسان همچنان به تولید خودروهای پروتوتایپ مخصوص پیست، ادامه می دهد و در رقابت های معتبر مثل IMSA و لمان حضور دارد.

Nissan GT-R Nismo 2020نسخه ی جاده ای از نیسان GT-R نیسمو مدل 2019دپارتمان نیسمو (مخقف نیسان موتوراسپرت) در سال 1984 تأسیس شد. این بخش از خودروسازی نیسان، مشابه AMG زیر مجموعه ی مرسدس بنز، در ابتدا هدفی جز مدیریت و توسعه ی محصولات برای شرکت در مسابقات مختلف نداشت؛ اما تنها 3 سال پس از تأسیس، اقدام به عرضه ی خودروهای جاده ای برای فروش به عموم کرد. سال 1987، نسخه ی GTS-R از نیسان اسکای لاین R31 با کیت بدنه ی نیسمو و تغییراتی در تجهیزات فنی به تعداد 831 دستگاه تولید شد تا اولین محصول تجاری نیسمو در تاریخ باشد. امروزه، 7 محصول نیسان شامل GT-R، جوک، 370Z و حتی سدان اقتصادی سنترا با امکانات اختصاصی برند نیسمو تولید می شوند.تأسیس نیسان سنگ بنای شرکت نیسان، در سال 1911 زده شد. ماسوئیرو هاشیموتو در نزدیکی توکیو کارخانه ای با نام کایشینشا (Kaishinsha) تأسیس کرد که بنابر اسناد تاریخی، اولین خط تولید خودرو در ژاپن محسوب می شود. اولین محصول با تکیه بر حروف ابتدای نام سرمایه گذاران این کارخانه، دن (Kenjiro Den) آیوما (Rokuro Aoyama) و تاکئوچی (Meitaro Takeuchi)، دات (DAT) نام گرفت. پیش از تأسیس نیسان، محصولات دات که بعدها داتسون نامیده شدند؛ شامل سواری و کامیون های سبک بودند.جنگ جهانی اول، بین سال های 1914 تا 1918، کارخانه ی نوپای کایشنشا را مجبور به همکاری با نیروهای نظامی ژاپن و تولید کامیون کرد. زمین لرزه ی بزرگ ژاپن در سال 1923 هم منجر به تخریب کارخانه و مانع پیشرفت آن شد. سال 1926، کایشنشا با همکاری شرکت خودروسازی جیتسویا گروه دات را تشکیل داد. محصولات این گروه تا سال 1930، با نام های دات و لیلا (Lila) تولید می شدند.

datsun type 11اولین خودروی استاندارد و پرفروش شرکت دات با کد تایپ 11 در سال 1931 تولید شد. این محصول، با نام داتسون به معنی فرزند دات فروخته می شد که مجهز به پیشرانه ی 500 سی سی، قدرت 10 اسب بخار داشت. پیشرانه و بسیاری از قطعات فنی داتسون تایپ 11 با خودروی انگلیسی آستین 7 مشترک بود و به ژاپن وارد می شد.یوشیسوکو آیکاوا (Yoshisuke Aikawa)، کارآفرین و مهندس ژاپنی در سال 1931 اقدام به تأسیس شرکت نیهون سانگیو (Nihon Sangyo) کرد. نام نیسان، هنگام ورود سهام کارخانه به بورس توکیو از ترکیب حروف ابتدایی نیهون و سانگیو گرفته شد. خیلی زود، سرمایه ی قابل توجهی در اختیار گروه نیسان قرار گرفت و حتی شرکت های قدرتمندی مثل هیتاچی، سهام دار آن شدند. سال 1933، مجوعه ی نیسان و چند شرکت دیگر با نام گروه توباتا (TOBATA) فعالیت می کردند. کمی بعد، خودروسازی دات هم توسط گروه توباتا خریداری شد.علاقه ی آیکاوا به خودروسازی، منجر به تأسیس شرکت نیسان موتور در سال 1934 شد. از آنجاکه بسیاری از اعضائ هیئت مدیره ی توبوتا، مشتاق به سرمایه گذاری در صنعت خودرو نبودند، آیکاوا نیسان موتور را حمایت می کرد و سهم خود را در آن افزایش می داد.

Yoshisuke Aikawa nissan یوشیسوکو آیکاوا، بنیان گذار نیسان، ایستاده در سمت چپ خودروی دات تایپ 11سال 1935، کارخانه ی خودروسازی نیسان در یوکوهاما ژاپن افتتاح شد تا تولیدکننده ی محصولات داتسون باشد. در همان سال، خودروهای داتسون مونتاژ نیسان به کشورهای امریکای جنوبی و شرق آسیا صادر شدند. تا سال 1945 و پایان جنگ جهانی دوم، نیسان فرصت نیافت تا خودروی مستقل تولید کند؛ چراکه تمام وقت برای ارتش ژاپن، کامیون و هواپیما عرضه می کرد.بسیاری از خودروسازان ژاپن، تحت تأثیر کارخانه های امریکایی و خصوصا فورد متحول شدند. آیکاوا (بنیان گذار نیسان) هم در سال 1908 به امریکا سفر کرد تا بازدیدی از خودروسازان ایالت دیترویت داشته باشد. او معتقد بود، ژاپن به بالاترین سطح فناوری خودرو که در اختیار امریکا است، نیاز دارد. به همین دلیل، نیسان و شرکت دات که زیرمجموعه ی یک گروه صنعتی بودند، رایزنی برای استخدام طراحان و مهندسان خارجی را آغاز کردند.تحول نیسان با حضور ویلیام گورهامویلیام ریگان گورهام (William Reagan Gorham) در دوران کودکی همراه پدرش به ژاپن سفر کرده و همواره علاقه مند فرهنگ این کشور بود. پدر ویلیام، به عنوان نماینده ی فروش لاستیک گودریچ در آسیا، سفرهای متعددی به کشورهای شرقی داشت. ویلیام گورهام پس اتمام تحصیلات دانشگاهی در سال 1911، اقدام به تأسیس یک شرکت مهندسی کرد که پیشرانه های احتراقی، شعله افکن صنعتی و قایق موتوری می ساخت.سال 1918 و زمانی که جنگ جهانی اول شعله ور بود؛ ویلیام گورهام امریکایی با خانواده اش به ژاپن مهاجرت کرد. او به دعوت یک سرمایه گذار ژاپنی برای فعالیت در کارخانه ی تولید ماشین آلات کشاورزی به شرق آسیا آمد؛ اما خیلی زود وارد عرصه ی طراحی خودرو شد. لیلا به عنوان یکی از نخستین مدل های ساخت شرکت دات، توسط گورهام طراحی شده بود. او تا سال 1937 در خدمت دات و نیسان بود تا وظیفه ی انتقال فناوری خودروسازی امریکا به ژاپن را انجام دهد. ویلیام گورهام به دلیل ارایه ی خدمات مهندسی به صنعت ژاپن و قبول شهروندی این کشور در سال 1941، مورد احترام مردم ژاپن است. دیوید هالبراستریم، تاریخ نویس امریکایی در باره ی نقش گورهام در شکل گیری نیسان می گوید:از نظر فنی و مهندس، ولیام گورهام بنیان گذار واقعی نیسان است. امروز مهندسان جوان شاغل در شرک نیسان که هرگز گورهام را ندیده اند؛ او را می ستایند و تمامی خدمات او را با جزئیات کامل شرح می دهند.دهه ی 1950داتسون از سال 1934 قرارداد همکاری با آستین انگلستان داشت تا خودروهای این برند را تولید کند. سال 1952، نیسان هم وارد مذاکره با آستین شد و با شرط تولید تمامی قطعات در ژاپن، محصولات آستین را تولید کرد. قرارداد نیسان و آستین، به طرف ژاپنی اجازه ی استفاده از طرح های فنی و مهندسی برند انگلیسی را می داد که در نهایت، منجر به تولید اولین پیشرانه ی نیسان در سال 1955 شد.

Austin a50اولین محصول نیسان که تمامی قطعات آن ساخت ژاپن بود، سال 1955 تولید شد. آستین A50 کاملا مشابه نمونه ی ساخت انگلیس، مجهز به پیشرانه ی 1.5 لیتری 50 اسب بخار بود که در زمان 28 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت می رسید و میانگین مصرف سوخت 10 لیتر در 100 کیلومتر فراهم می کرد. تا سال 1959 و اتمام قرارداد همکاری آستین و نیسان، حدود 21 هزار دستگاه A50 در ژاپن تولید شد.اعتصاب کارکنان و جنبش های گارگری بین سال های 1950 تا 1953، جنگ داخلی کره بین نیروهای شمالی و جنوبی جریان داشت. امریکا به عنوان کشوری مخالف توسعه ی کومونیسم از کره جنوبی حمایت می کرد تا در مقابل ارتش کره شمالی (طرفدار کومونیسم) پیروز شود. در آن زمان، شرکت نیسان یکی از مهم ترین برندهای ژاپنی بود که برای ارتش امریکا و کره جنوبی، خودروهای نظامی تولید می کرد.با اتمام جنگ کره، احساسات غرب گرایانه و ضد کومونیستی در ژاپن تقویت شد. اتحادیه های کارگری قدرت گرفتند و کارکنان کارخانه ها در اعتراض به شرایط کاری اعتصاب کردند. خودروسازی نیسان در سال 1953، ضربه ی سختی از اعتراضات کارگری دید و حدود 100 روز تعطیل بود. در نهایت طی مذاکرات رهبران جنبش کارگری و مدیران نیسان، تغییراتی در شرایط کاری شرکت ایجاد شد. نماینده ی کارگران در مذاکره با نیسان، شیوجی ایچیرو (Shioji Ichiro) بود که بعدها به سمت ریاست اتحادیه ی کارکنان صنعت خودروسازی ژاپن رسید و تبدیل به شخصیتی تاریخی در جنبش کارگری این کشور شد.معرفی اولین اسکای لاینبرخلاف مدل امروزی اسکای لاین که خودرویی اسپرت و جوان پسند محسوب می شود؛ نخستین محصول با این نام در کلاس لوکس و مخصوص صادرات بود.

Prince Skyline Deluxe بهار 1957، اولین نیسان اسکای لاین با بدنه ی 4 در صندوق دار رونمایی شد. نمای ظاهری، کاملا الهام گرفته از شورولت بل ایر بود اما بدنه ای کوچک تر و پیشرانه ای ضعیف تر داشت. موتور 1.5 لیتری نیسان روی این خودروی 1300 کیلوگرمی نصب شد که نهایت سرعت 140 کیلومتربرساعت فراهم می کند. تا سال 1964 تعداد 34 هزار دستگاه اسکای لاین در تیپ های مختلف 2در و 4در تولید شد.دهه ی 1960 و توسعه ی نیسان به عنوان غول خودروسازیسال 1959 اولین کارخانه ی خارج از ژاپن نیسان در تایوان شروع به کار کرد. چند ماه بعد در سال 1960، نمایندگی فروش نیسان در امریکا نیز شروع به کار کرد. با اتمام همکاری بین نیسان و آستین، فعالیت مشترک با شرکت ژاپنی پرینس (Prince Motor) گسترش یافت. پرینس موتور در سال 1947 تأسیس شد تا تولیدکننده ی پیشرانه های هواپیما و خودرو باشد. این شرکت، سال 1952 وارد همکاری با نیسان شد و در نهایت، سال 1966 به مالکیت نیسان درآمد.

Prince Gloria (S40)به جهت توانایی شرکت پرینس در مهندسی پیشرانه و ساخت هواپیما، شرایط فنی و آیرودینامیک خودروهای نیسان متحول شد. بعد از اسکا ی لاین که اولین محصول پرفروش نیسان طی همکاری با پرینس بود؛ خودروهای گلوریا به خط تولید اضافه شدند. با عرضه ی موفق نسل اول گلوریا طی سال های 1960 تا 1963، مدل جدید با کد S40 وارد بازار شد. طراحی این محصول هم، تحت تأثیر خودروهای امریکایی، خصوصا محصولات بیوک بود. اولین پیشرانه ی 6 سیلندر ساخت ژاپن، سال 1963 روی گلوریا سوپر 6 نصب شد.حضور نیسان در المپیک توکیونیسان بیش از دیگر خودروسازان ژاپن، نسبت به برگزاری المپیک تابستانی توکیو 1964 حساسیت نشان داد. این برند، بسیاری از محصولات خود را به خیابان های توکیو آورد و حتی ساختمان هایی اجاره کرد تا خودروهای نیسان و داتسون را نمایش دهد.

Prince R380-I پرینس R380 مدل مخصوص مسابقه بود که توجه بازدیدکنندگان را در حاشیه ی المپیک تابستانی 1964 توکیو جلب کرد. این خودروی اسپرت که در ظاهر، شباهت زیادی به محصولات هم کلاس ساخت انگلیس و ایتالیا داشت؛ برای شرکت در مسابقات جایزه بزرگ ژاپن طراحی شده بود. اولین نسخه، با پیشرانه ی 6 سیلندر نیسان G-7 نتوانست برتر از پورشه 904 ظاهر شود. در آن زمان، هدف مهندسان نیسان و پرینس متمرکز بر شکست خودروهای پورشه در رقابت های ژاپن بود. در نهایت، نسخه ی جدید R380 در سال 1966 توانست پورشه 906 را مغلوب کند و قهرمان جایزه بزرگ ژاپن در پیست فوجی شود. این محصول با قدرت 220 اسب بخار و سرعت 320 کیلومتربرساعت، سریع ترین خودروی ژاپنی در زمان خود بود.ابرخودروهای R381 و R382امروزه به خودروهای اسپرت که بیش از 1000 اسب بخار قدرت داشته باشند، ابرخودرو می گویند. هرچند که استفاده از این نام، پیچیدگی هایی دارد و فاقد یک تعریف جهانی است؛ توضیحی کوتاه بر یک خودرو با برتری های فنی قابل توجه نسبت به نمونه های معمولی محسوب می شود.

Nissan R382 خودروی مسابقه ای نیسان R382 ساخت 1969پس از تولید موفق R380 و افتخارات آن در مسابقات اتومبیل رانی دهه ی 60 میلادی، مدل های پیش رفته تر با کدهای R381 و R382 نیز تولید شدند که بسیار قدرتمندتر و سریع تر بودند. سال 1968، نیسان R381 با پیشرانه ی 8 سیلندر 5.5 لیتری ساخت شورولت توانست به قدرت 450 اسب بخار برسد و در مسابقات مختلف پورشه 910 را شکست دهد. سال بعد، R382 معرفی شد که مجهز به پیشرانه ی 12 سیلندر 6 لیتری ساخت پرینس ژاپن با قدرت 600 اسب بخار بود. نسل سوم گلوریا؛ خیز نیسان برای بازار سدان های لوکس

Nissan Gloria 1965الگوبرداری نیسان از محصولات امریکایی با نسل سوم گلوریا به اوج رسید. برند ژاپنی، سودای حضور در غرب و ارائه یک سدان لوکس برای امریکا داشت. به همین دلیل، نسل سوم نیسان گلوریا با الهام از مدل 1965 کادیلاک ده ویل (Cadillac Sedan de Ville) تولید شد. این خودرو، مورد توجه خانواده ی امپراتوری ژاپن قرار گرفت؛ اما موفقیت چندانی در بازار جهانی نداشت.دهه ی 1970 و حضور قدرتمند نیسان در بازار جهانیعلاوه بر آسیا، بازار امریکا هم در سال های 1970 به جولان گاه خودروهای ژاپنی تبدیل شد. زمانی که رانندگان مدل های پرمصرف و پهن پیکر امریکایی با بحران نفتی سال 1973 و افزایش چشم گیر قیمت بنزین مواجه شدند؛ ارزش محصولات ساخت ژاپن برای مردم دنیا و خصوصا کشورهای غربی، آشکار شد.

nissan Datsun Sunny نسل اول نیسان سانی (Sunny)، بین سال های 1966 تا 1969 تولید شده بود؛ اما با شروع بحران نفت در اواسط دهه ی 1970 مورد توجه قرار گرفت. نسل های دوم وسوم نیسان سانی در کنار تویوتا کورولا و هوندا سیویک، نمونه هایی از یک خودروی خانوادگی ساخت ژاپن با قیمت و هزینه ی نگه داری پایین بودند. سانی با بدنه های 2در، 4 در، استیشن واگن و حتی وانت در بازار جهانی حضور داشت.تولد سری Z و فیرلیدی؛ اسپرت پرفروش نیسانسال 1969، نیسان فیرلیدی (Fairlady) با کد مدل Z رونمایی شد. این خودرو در بعضی بازارها با برند داتسون و کد 240Z حضور داشت. نسخه ی 1369، نسل اول نیسان Z محسوب می شود که امروزه با نسل ششم و کد 370Z درحال تولید است. نام فیرلیدی به معنی بانوی زیبا یا دختر جذاب، اولین بار در نمایش تئاتر "بانوی زیبای من" استفاده شد. فیلم سینمایی به همین نام نیز در سال 1964 با فروش جهانی بسیار خوب، مورد توجه قرار گرفت. در جریان برگزاری المپیک تابستانی توکیو 1964هم، نیسان اقدام به برگزاری پویش تبلیغاتی برای اهدای جایزه به زیباترین خانم ها (Nissan Miss Fairladys) در نمایشگاه های خود کرد.

Nissan Fairlady 240Zنسل اول نیسان فیرلیدی از 1969 تا 1978 با سه مدل 240Z، 260Z و 280Z تولید شد. این محصول، با ظاهری الهام گرفته از محصولات جگوار، یک خودروی 2در کوپه با ظرفیت 4 سرنشین بود که حتی در ارزان ترین نسخه با پیشرانه ی 2 لیتری و 130 اسب بخار، محبوبیت زیادی داشت. خیلی زود، پیشرانه های 2.4، 2.6 و 2.8 لیتری هم به خط تولید نیسان فیرلیدی اضافه شدند. مدل 2.6 لیتری به عنوان یکی از پرفروش ترین نسخه ها، 160 اسب بخار قدرت و 213 نیوتن متر گشتاور داشت تا در مزان 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و نهایت سرعت 200 کیلومتربرساعت فراهم کند. این خودرو با وزن خالص 1350 کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت 10 لیتر در 100 کیلومتر، یکی از بهترین مدل های اسپرت دنیا در دهه ی 70 میلادی بود.تولید اولین پیشرانه ی توربوشارژ ژاپننیسان در سال 1979 توانست به جمع تولیدکنندگان پیشرانه های توربوشارژ جهان بپیوندد و نخستین برند ژاپن در این صنعت باشد.

Nissan Gloria Sedan (430) نسل ششم گلوریا که سال 1979 رونمایی شد، نخستین سدان لوکس ژاپنی برای حضور در بازار جهانی بود. طراحی این خودرو با ظاهر شبیه به بیوک سنچوری (Buick Century) ضمن همکاری پینین فارینا انجام شد. پیشرانه های مختلف بنزینی و دیزل، با جعبه دنده ی دستی یا خودکار، روی گلوریا 430 نصب شدند؛ اما نخستین موتور توربوشارژ ساخت ژاپن با حجم 2 لیتر و قدرت 250 اسب بخار، منجر به موفقیت این خودرو در بازار امریکا شد.دهه ی 1980 و شکوفایی نیسان با اختراعات جدیدعلاوه بر خودروهای عامه پسند و اسپرت، نیسان با ارائه ی ابتکارات تازه و فناوری های مدرن در صنعت خودوسازی مشهور است. برند ژاپنی از سال های 1980 سرمایه گذاری خود در دپارتمان های تحقیق و توسعه (R&B) را افزایش داد که در نتیجه ی آن، اختراعات جالبی ظهور کردند.

Nissan Prairie m10 minivanخودروهای مینی ون، با ظهور وانت ها از اوایل قرن بیستم متولد شدند؛ اما تا اوایل دهه ی 80 میلادی مورد توجه خودروسازان دنیا نبودند. نیسان با معرفی M10 در سال 1982، سبک جدیدی از خودروهای کوچک شهری معرفی کرد که ترکیبی از یک هاچ بک اقتصادی و استیشن واگن محسوب می شدند. مهم ترین ابتکار نیسان برای M10، حذف ستون دوم (B-pillar) بود که به لطف درهای کشویی عقب، ورود و خروج سرنشینان یا حمل بار را ساده می کرد. این سبک خودروها هنوز هم در ژاپن و کشورهای شرق آسیا که پرترافیک هستند، فروش بالایی دارد.

Nissan Laurelیکی از ابتکارات جالب نیسان که امروزه در بسیاری خودروهای دنیا وجود دارد، آینه بغل برقی است. سال 1984، برای اولین بار موتورهای برقی کوچک برای جمع شدن آینه بغل در نیسان لائورل (Laurel) نصب شد و مورد توجه قرار گرفت. راننده ی این خودروی لوکس می توانست از داخل کابین، آینه بغل ها را تنظیم یا جمع کند.اسکای لاین R31؛ برترین خودروی اسپرت ژاپن در دهه 80تا پیش از ظهور نیسان اسکای لاین R31 در سال 1985، ژاپن با عنوان سازنده ی خودروهای اسپرت و قدرتمند، جدی گرفته نمی شد. پیش تر تویوتا با 2000GT در 1967 برای کسب شهرت در این کلاس تلاش کرده بود و البته فیرلیدی (نیسان Z) هم فروش خوبی در دنیا داشت؛ اما هیچ کدام نمی توانستند در مقابل رقبای آلمانی، حرفی برای گفتن داشته باشند.

Nissan Skyline R31 اسکای لاین R31 از پیشرانه های RB نیسان استفاده می کرد به دلیل استفاده از پوشش قرمز در قسمت سرسیلندر، ردتاپ (Red Top) نامیده می شدند. در مجموع، اسکای لاین R31 با 8 پیشرانه ی مختلف 1.8، 2 و 3 لیتر تولید شد که مهم ترین آن، GTS-R با موتور 2 لیتری توربوشارژ و قدرت 210 اسب بخار بود که حدود 6.5 ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتربرساعت می رسید. نسخه هایی از این مدل برای اولین بار در تاریخ نیسان، مجهز به فناوری اختصاصی شرکت سازنده در سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب (HICAS) بودند.

Nissan Skyline R32درادامه ی موفقیت R31، مدل بعدی در سال 1989 رونمایی شد. نیسان اسکای لاین R32 هم با پیشرانه های متنوع در بازار جهانی حضور داشت؛ اما با نسخه ی توربوشارژ 2.6 لیتری مشهور شد. قدرتمندترین نمونه از این خودرو که کد GT-R گرفت، با قدرت 270 اسب بخار همراه گشتاور 368 نیوتن متر و سیستم 4 چرخ محرک، تنها 4.7 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتربرساعت می رسید و نهایت سرعت 260 کیلومتربرساعت فراهم می کرد.دهه ی 1990؛ تکیه بر فناوری های مدرن و بهبود ایمنیسال های دهه ی 80 میلادی با سرمایه گذاری نیسان در دپارتمان های تحقیق و توسعه (R&B)، نتیجه ی بسیار خوبی داشت. این برند ژاپنی در آخرین دهه ی قرن بیستم، وابستگی ظاهری به خودروهای امریکایی را کاملا فراموش کرد و در طراحی خودرو، صاحب سبک شد. در زمینه ی فنی و مهندسی هم، نیسان با عنوان ستاره ی درخشان دهه 90 خودروسازی ژاپن شناخته می شد.

NISSAN CVTیکی از مهم ترین دست آوردهای فنی نیسان در سال 1992 رونمایی شد. جعبه دنده های CVT که امروزه پای ثابت خودروهای اقتصادی دنیا (خصوصا محصولات ساخت چین) هستند، البته توسط نیسان اختراع نشد و قبلا به صورت محدود روی بعضی خودروها وجود داشت؛ اما برند ژاپنی اولین شرکتی بود که چند محصول خود را مجهز به این فناوری کرد و عملکرد آن را بهبود بخشید. جعبه دنده های CVT ساخت نیسان، مشابه نمونه ی خودکار عمل می کرد؛ ضمن اینکه همراه با کاهش مصرف سوخت، ارزان تر و سبک تر بود. نیسان میکرا 1992، اولین خودروی سواری دنیا با جعبه دنده ی CVT است.

nissan airbagاوایل دهه ی 90 میلادی، هنوز نصب کیسه ی هوا در میان خودروسازان دنیا، اجباری نبود. نیسان برای اولین بار در سال 1994، از کیسه ی هوای ایمنی راننده به عنوان یک تجهیز استاندارد در چند مدل از محصولات خود استفاده کرد. پیش از این، کیسه هوا یک سیستم ایمنی اضافی مخصوص خودروهای لوکس محسوب می شد.

Nissan Prairie Joy EVنیسان از سال 1992 تحقیقات خود در زمینه ی باتری های لیتیوم یون را گسترش داد. نیسان اولین خودروساز دنیا بود که استفاده از این فناوری در وسایل نقلیه را مورد توجه قرار داد. سال 1997، نسخه ی تمام برقی از ون نیسان با نام پرایر (Prairie Joy EV) به تعداد 30 دستگاه تولید شد. این محصول، به عنوان اولین خودروی برقی دنیا با باتری های لیتیوم یون، سال ها در شمالی ترین مرکز علمی دنیا، توسط بنیاد ملی اکتشافات قطب شمال استفاده شد.

Keylessنیسان اولین خودروساز جهان بود که برای محصولات تولید انبوه خود از فناوری ورود بدون کلید (Keyless) استفاده کرد. با این سیستم، راننده ضمن حمل سوئیچ و نزدیک شدن به خودرو، با لمس حسگر روی دستگیره می توانست قفل ها را غیرفعال کند و وارد کابین شود.برند اینفنیتیساده ترین تعریف اینفینیتی برای نیسان، تشبیه آن به لکسوس برای تویوتا است. حدود 2 ماه پس ازافتتاح لکسوس و 3 سال بعد از آغاز فعالیت آکورا (زیرمجموعه ی هوندا)، شرکت انیفینیتی به عنوان بخشی از نیسان تأسیس شد. هدف از فعالیت این برند فرعی، عرضه ی خودروهای لوکس با کیفیت و امکانات بالاتر نسبت به محصولات استاندارد نیسان، با تمرکز بر فروش در امریکا بود. اینفینیتی امروزه در 50 کشور جهان نمایندگی فروش دارد و بنابر ادعای مدیران نیسان، از سال 2021 پیشرانه های هیبریدی یا تمام برقی را برای تمامی تولیدات خود ارایه خواهد کرد.

infinity Q45اولین محصول اینفینیتی، Q45 نام داشت که سال 1989 به بازار امریکا رسید. لازم به توضیح است، نخستین خودروی ساخت لکسوس با کد LS400 چند ماه بعد از رونمایی Q45 تولید شد. سدان لوکس اینفینتی، مجهز به پیشرانه ی 8 سیلندر 4.5 لیتری، 280 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور داشت تا بتواند در زمان 6.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد. موفقیت Q45 در بازار امریکا و استرالیا، فراتر از انتظار بود و تولید آن تا سال 1996 ادامه داشت.

Infiniti QX80 2018اینفینیتی QX80 مدل 2019، یکی از بزرگ ترین شاسی بلندهای لوکس دنیا محسوب می شود.از نظر ارزش برند و تنوع محصولات، نمی توان اینفینیتی را با لکسوس مقایسه کرد. زیرمجموعه ی نیسان در سال 2019، دارای 4 محصول سواری (غیر شاسی بلند) است که Q60، Q50، Q30 و Q70 را شامل می شود. همچنین کراس اورهای QX60، QX50، QX30 و QX70 و QX80 هم در سبد اینفینیتی حضور دارند. حرف Q که امروزه در کدگذاری تمامی محصولات این برند دیده می شود؛ از فرهنگ عامه و خودروهایی به همین نام (Q Cars) گرفته شده است که اصطلاحا، مدل های اسپرت تقویت شده با عملکرد بالا هستند.تلاش برای ساخت ابرخودروپیش تر گفتیم که نیسان همیشه علاقه مند حضور در مسابقات سرعت بود و از سال 1967خودروهای پروتوتایپ (غیرتجاری) مخصوص پیست تولید می کرد. تقریبا تمامی محصولات نیسان از این دست، هرگز شانس تولید به عنوان نسخه ی جاده ای برای عرضه ی عمومی پیدا نکردند؛ اما در آخرین سال های قرن بیستم، پروژه ای تولید یک ابرخودرو براساس نمونه ی پروتوتایپ مسابقه ای نیسان، تا یک قدمی فروش جهانی پیش رفت.

nissan R390هرچند که نیسان، هرگز نتوانست مشابه تویوتا به مقام قهرمانی لمان 24 ساعته برسد، در بعضی ادوار به عنوان یک مدعی درخشید. در سال های 1997 و 1998، مدل R390 GT1 در رقابت های مختلف ازجمله لمان حضور داشت. کمی بعد، مدیران نیسان تصمیم گرفتند تا از این محصول که یکی از موفق ترین خودروهای ژاپنی آن زمان در مسابقات مختلف محسوب می شد؛ برای تولید یک ابرخودرو (یا سوپراسپرت قدرتمند) مناسب فروش به بازار عمومی استفاده کنند.

nissan R390تنها یک دستگاه از نسخه ی جاده ای R390 ساخته شد. این محصول آزمایشی که قرار بود با قیمتی در حدود یک میلیون دلار تولید شود؛ مجهز به پیشرانه ی 3.5 لیتری همراه توربوشارژ دوگانه بود که قدرت 550 اسب بخار و گشتاور 637 نیوتن متر تولید می کرد. در آزمون های اولیه، R390 توانست به نهایت سرعت 354 کیلومتربرساعت برسد و سرعت گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 3.9 ثانیه داشته باشد. دهه ی 2000؛ اتحاد با رنو و انقلاب در نیسان با مدیریت کارلوس گوناواخر قرن بیستم، نیسان و بسیاری دیگر خودروسازان دنیا با کاهش فروش و مشکلات اقتصادی رو به رو شدند. نیسان بیش از هرچیز، دچار ضعف مدیریت و بازاریابی بود. بنابر آنچه کارلوس گون در کتاب مشهور خود با نام شیفت (Shift: Inside Nissan's Historic Revival) شرح می دهد؛ در سال های 1990 تولید خودرو در کارخانه های مختلف نیسان که سراسر دنیا را پوشش می دادند، بیش از رقبا و خصوصا برندهای ژاپنی هزینه داشت. مدیران ارشد شرکت براساس تجربه و سابقه ی کار انتخاب می شدند و اکثرا دچار کهولت سن بودند؛ به همین دلیل نیروهای جوان و مستعد از سمت ها بالا دور می ماندند.

ghosen Yoshikazu Hanawaکارلوس گون (سمت چپ تصویر)، مدیرعامل رنو در کنار یوشیکازو هاناوا، رئیس هیئت مدیره نیسان در سال 2000نخستین اقدام مهم برای نجات نیسان، ادغام با رنو فرانسه بود. سال 1999، مذاکرات اولیه به نتیجه رسید و طی یک سال بعد، سهام طرفین به اشتراک گذاشته شد. رنو برای نجات نیسان و تزریق سرمایه به این شرکت ژاپنی، 36.8 درصد سهام آن را خرید. نیسان هم مدتی بعد، 15 درصد از سهام رنو را خریداری کرد که در نتیجه ، رنو مالک 44.4 درصد از نیسان شد. در سال 2002، معاملات سهام و سرمایه گذاری های مشترک طرفین به مالکیت 50-50 نیسان و رنو نسبت به یکدیگر انجامید. حالا رنو و نیسان، سهام داران اصلی گروه تجاری آلیانس هستند که مالک 43 درصد از سهام میتسوبیشی و 3.1 درصد از دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز) است.

Carlos Ghosn / کارلوس گوسن نیسان رنو میتسوبیشیبرخلاف آنچه بسیاری از مردم دنیا باور دارند، کارلوس گون (غصن Carlos Ghosn) شخصیتی بسیار محبوب و شایسته ی احترام در ژاپن است. او با مدیریت خود در بالاترین رده ی شرکت نیسان، یکی از مهم ترین برندهای خودروساز ژاپن را از ورشکستگی نجات داد. در سال های حضور گون از 2001 تا 2017، نیسان از شرکتی با بدهی 20 میلیارد دلاری به سودآوری عالی رسید. این مدیر فرانسوی-لبنانی متولد برزیل، در 5 سال بدهی های نیسان را به صفر رساند و از سال 2002 به تناوب سودآوری شرکت را افزایش داد. در ژاپن به گون و سبک مدیریتی او، قاتل هزینه ها گفته می شود.سرمایه گذاری بر شاسی بلندها و کراس اورهانیسان، تویوتا و بسیاری دیگر خودروسازان ژاپنی، از حدود سال های 1970 به ساخت خودروهای شاسی بلند مخصوص سفرهای خارج جاده توجه کردند. غالب این محصولات تا شروع قرن بیستم چندان راحت و لوکس محسوب نمی شدند، درحالی که به اندازه ی سدان ها و وانت ها مورد تقاضا نبودند. بهبود شرایط اقتصادی در سال های 2000 به بعد، شرایطی مناسب برای تولید کراس اورها و شاسی بلندهای خانوادگی فراهم کرد.

نیسان قشقایی / Nissan Qashqaiنسل اول از مورانو و قشقایی به ترتیب در سال 2002 و 2006 رونمایی شدند. موفقیت این خودروها در بازار جهانی، منجر به عرضه ی جوک در سال 2010 شد تا مثلث کراس اورهای پرفروش نیسان در 3 کلاس مختلف، تشکیل شود. این محصولات تا امروز، با نسل های جدید همچنان در خط تولید هستند.توجه به ارزش تجاری بازار چینیکی از مهم ترین اقدامات نیسان و کارلوس گون در سال 2003، افتتاح کارخانه های بزرگ در چین و خریداری سهام شرکت های مختلف این کشور بود. نیسان با خرید 50 درصد از سهام دانگ فنگ، بزرگ ترین برند ژاپنی فعال در چین شد. این شرایط تا امروز، همچنان ادامه دارد و نیسان، یکی از بزرگ ترین برندهای ژاپنی سهام دار در صنعت چین محسوب می شود.پروژه ی صفر (VISION ZERO)نیسان با سرمایه گذاری در یک پروژه ی تحقیقاتی که سال 2005 آغاز شد، تلاش می کند تا صدمات ناشی از تصادفات رانندگی را به صفر برساند. یکی از دست اوردهای نیسان دراین زمینه، حفاظ ایمنی (Safety Shield) است که به واسطه ی حسگرها و دوربین های پیرامون خودرو، خطر تصادف با اجسام یا عابران را کاهش می دهد. مجموعه تحقیقات نیسان در پروژه ی VISION ZERO علاوه بر بهبود ایمنی خودروهای این شرکت، به پیش رفت فناوری در خودروهای خودران نیز کمک می کند.GT-R مدرن؛ بازگشت نیسان به کلاس سوپراسپرت های عامه پسندبا معرفی نسل جدید نیسان GT-R در سال 2007؛ بسیاری از معادلات صنعت خودروسازی جهان تغییر کرد. از یک سو، توانایی های فنی این خودرو با قیمتی در حدود 90 هزار دلار، نزدیک به سوپراسپرت های چندصد هزار دلاری بود و از سویی دیگر، ظاهری شبیه به یک کوپه ی اسپرت عادی داشت. نیسان GT-R در کنار هاچبک برقی لیف، مهم ترین تولیدات برند ژاپنی در قرن 21 محسوب می شوند.

نیسان GT-Rبین سال های 1969 تا 1974 و 1989 تا 2002، نیسان توانسته بود با تولید نسخه های مختلف اسکای لاین GT-R خبرساز شود و نمونه ای از یک کوپه ی اسپرت خوش قیمت با توانایی بالا بسازد. نسل جدید این خودرو در سال 2007، به لطف پیشرانه ی توربوشارژ 6 سیلندر V شکل با حجم 3.8 لیتر، قدرت 480 اسب بخار و سرعت گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 3.5 ثانیه فراهم می کرد. با گذشت 12 سال از رونمایی ششمین نسل GT-R، این خودرو همچنان در خط تولید نیسان قرار دارد و در مدل های جدید با پیشرانه ی 570 و 600 اسب بخار (نسخه ی نیسمو) در زمانی کمتر از 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت می رسد.ظهور نیسان لیف؛ پرفروش ترین خودروی برقی تاریخنیسان با تولید ون برقی پرایر در سال 1997، آغازگر استفاده از باتری های لیتیوم یون در صنعت خودروسازی بود. فروش بسیار خوب تویوتا پریوس نیز مشوق نیسان شد تا یک محصول هاچبک تمام الکتریکی برای عرضه در بازار جهانی، طراحی کند. در سال 2018، حدود 360 هزار نیسان لیف فروخته شده که 50 درصد بیشتر از تسلا مدل 3 به عنوان نزدیک ترین رقبت است.

نیسان لیف / Nissan Leafاولین نسخه از نیسان لیف، سال 2010 رونمایی شد. این خودروی برقی با پیشرانه ی 110 اسب بخار همراه گشتاور 280 نیوتن متر، 10 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتربرساعت می رسید و مسافتی حدود 135 تا 200 کیلومتر را در نسخه های مختلف طی می کرد. نسل دوم نیسان لیف، سال 2017 معرفی شد و به خوبی، فروش این خودرو در بازار جهانی را ادامه داد. محصول جدید از سال 2018 به دست مصرف کننده رسید؛ درحالی که 148 اسب بخار قدرت، 320 نیوتن متر گشتاور، سرعت گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 8 ثانیه و ظرفیت شارژ کافی برای حرکت تا 270 کیلومتر داشت. نسخه ی ای پلاس (e+) از لیف جدید نیز سال 2019 معرفی شد تا ضمن افزایش قدرت و گشتاور پیشرانه به لطف باتری های جدید تا مسافت 380 کیلومتر را طی کند. آستانه قیمت نیسان لیف 2019 در بازار جهانی، 30 هزار دلار است.ماجرای کارلوس گون و بحران تازه برای نیسانناجی نیسان در قرن بیست و یکم، اواخر آبان ماه 1397 به جرم فساد مالی دستگیر شد. اولین اتهام گون، عدم ارائه ی اطلاعات شفاف از دارایی ها به بورس اوراق بهادار توکیو بود. رسانه های ژاپنی از تخلف مالی کارلوس گون و نقض قوانین این کشور سخن گفتند؛ اما در فرانسه روایت دیگری از این قضیه مطرح شد و برخی از صاحب نظران دستگیری گون را کودتای نیسان علیه رنو تعبیر کردند.

هیروتو سایکاوا نیسانهیروتو سایکاوا، نزدیک ترین فرد ژاپنی به کارلوس گون بود. او بعد از سال ها همکاری با مدیر فرانسوی، نقش مهمی در دستگیری و پخش شایعات علیه کارلوس گون داشت. سایکاوا دخالت در رسوایی گون را انکار کرد و از توطئه برای بازپس گیری مدیریت خودروساز ژاپنی طفره رفت؛ اما مدیرعاملی موقت او در نیسان و نشستن روی صندلی کارلوس گون، به شایعات دامن زدند. در تاریخ 20 شهریور 98، به دنبال تحقیقات داخلی درباره ی پرداخت های نامتعارف به سایکاوا، هيئت مديره نيسان از سايكاوا خواست تا از سمت مديرعاملی استعفا دهد و او نیز پذیرفت تا بحران مدیریت در نیسان، تشدید شود.چند ماه پس از دستگیری کارلوس گون، بنابر گزارش مالی نیسان که اردیبهشت ماه 1397 منتشر شد؛ سود این غول خودروساز ژاپنی در مقایسه با سال قبل، به نصف کاهش پیدا کرد. میزان سود نیسان در پایان سال مالی در مارس، 319.1 میلیارد ین (2.9 میلیارد دلار) بود که درمقایسه با سود 746.9 میلیارد ین سال گذشته، کاهشی چشمگیر داشت. نیسان اعلام کرد سود این شرکت تا پایان سال مالی 2020، تا 170 میلیارد ین (1.5 میلیارد دلار) کاهش خواهد یافت.نیسان در آیندهاز مدل های مفهومی پرتعدادی که نیسان در سال های اخیر رونمایی کرد؛ می توان نتیجه گرفت که برند ژاپنی علاقه مند به توسعه ی خودروهای برقی است. همچنین، فناوری خودران مورد توجه نیسان خواهد بود تا روی محصولات تجاری این شرکت، ارائه شود. سیستم خودران اختصاصی نیسان با نام تجاری پروپایلوت (Pro Pilot) فعلا سطح 2 فناوری خودران را پوشش می دهد و روی خودروهایی مثل نیسان لیف، قابل سفارش است. توانایی های فعلی فناوری پروپایلوت در آزمایش های میدانی، کاستی هایی نسبت به سیستم اتوپایلوت تسلا دارد.

Nissan IMq concept / کراس اور مفهومی نیسانجدیدترین محصول نیسان در آینده ی نزدیک، احتمالا یک کراس اور برقی شبیه به مدل مفهومی IMQ است که اوایل سال 2019 رونمایی شد. نیسان در تلاش است تا پس از موفقیت لیف در بازار جهانی، پلتفرم پرفروش ترین کراس اور خود را با فناوری موتورهای برقی ترکیب کند.

منبع خبر : زومیت

محتوای این خبر به صورت خودکار از «زومیت» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
کلیدواژه های این خبر
ژاپن   جنرال موتورز   موتور   تویوتا   شاسی بلند   گران   ژاپنی   پارس خودرو   سدان   هیبرید   میتسوبیشی   ماکسیما   فورد   هوندا   بخش خصوصی   اتومبیل رانی   پرفروش   قدرتمندترین   مصرف کننده   پاترول   وانت نیسان   پیکاپ   الکتریکی   زامیاد   طبیعت گردی   پیست   محصولات نیسان   آلیانس   خریدار خارجی   ملیت   رضایت بخش   صنعت گران   بازار   داستانی   آسیا   صنعت   خودروسازی   بازار جهانی   وبا   خودروهای برقی   خودروی لوکس  
اخبار مرتبط
معرفی 10 اتومبیل لوکس آمریکایی
ایران جیب
با 10 اتومبیل لوکس آمریکایی آشنا شوید
برترین ها
از تولد در جنگ کره تا جذاب ترین شاسی بلند ژاپن! (+تصاویر)
عصر ایران
خودرو الکتریکی مزدا در نمایشگاه توکیو 2019 رونمایی می شود
زومیت
آمازون 100 هزار دستگاه ون برقی ریوین سفارش داد
زومیت
چرا خودروهای هیدروژنی هنوز طرفداران زیادی ندارند؟
خودرونویس
گرایش بزرگترین اقتصادهای آسیا به سمت خودروهای هیدروژنی
تسنیم
شیب صعودی فروش خودرو در ژاپن
خودرونویس
کراس اور چینی آی ویز U5 رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد
زومیت
نسل جدید خودروهای تویوتا +عکس
اقتصاد نیوز
10 اتومبیل برتر جهان با بیشترین عمر نگهداری
برترین ها
آخرین قیمت انواع تلویزیون در بازار (تاریخ 25 شهریور) + جدول
باشگاه خبرنگاران
افزایش سطح کیفی خودروهای پژو در بازار جهانی
زومیت
آینده ای طولانی در انتظار پورشه 911 بنزینی
تیتر شهر
گام اول پورشه در تولید خودروهای الکتریکی
ایران جیب
بررسی فنی اینفینیتی +تصاویر و مشخصات
پدال نیوز
بررسی فنی اینفینیتی + مشخصات
باشگاه خبرنگاران
چه شد که خودرو زیان ده شد؟
پدال نیوز
خودروهای جدیدی که تا آخر امسال احتمالا به بازار ایران می آیند (+عکس)
عصر ایران
معرفی خودروهای جدیدی که تا آخر امسال به بازار می آیند
ایران جیب
2 کراس اوور و 3 سدان کاملا جدید برای بازار ایران +تصاویر
پدال نیوز
پرفروش ترین خودروهای برقی در ژوئیه 2019 +جدول
پدال نیوز
تست و بررسی سوبارو XV؛ ستاره پرفروش ژاپنی در ایران
تیتر شهر
چین بزرگترین بازار خودروهای برقی دنیا
خودرونویس
بهترین خودروهای نیسان موتورز را بشناسید + تصاویر
شریان
خودروهای برقی، امیدی برای حفظ محیط زیست در چین
ایرنا
پراید ؛ از تولد در آمریکا تا مرگ در ایران +تصاویر
پدال نیوز
مروری بر بهترین مدل خودروهای نیسان موتورز
ایسنا
از خشن سازی جیپ رنگلر تا خبری ناامیدکننده درباره بازی NFS +تصاویر
پدال نیوز
پراید "چینی"! (+تصاویر)
قلم نیوز
پراید چینی هم رسید + عکس
اقتصاد نیوز
جنگ هاوال با رقبای ژاپنی
پدال نیوز
بشناسید قدیمی ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می شوند
مثلث
6 خودرویی که نیمه دوم سال 98 وارد بازار ایران می شوند +تصاویر
پدال نیوز
6 خودرویی که نیمه دوم سال 98 وارد بازار ایران می شوند
برترین ها
موهاوی 2020؛ نسلی جدید یا بازگشتی دوباره با فیس لیفت(+فیلم و تصاویر)
عصر ایران
معرفی قدرتمندترین خودروهای برقی جهان
ایران جیب
11 خودروی برقی قدرتمند که می توان خرید؛ از استون مارتین جیمز باند تا رودستر ایلان ماسک
شفاف نیوز
10 خودرو ناشناخته بازار ایران
اقتصاد نیوز
بی.ام.و 2020 پلاگین هیبریدی را چقدر میشناسید؟
ایران آنلاین
اخبار مرتبط
bltایران جیب : معرفی 10 اتومبیل لوکس آمریکایی
bltبرترین ها : با 10 اتومبیل لوکس آمریکایی آشنا شوید
bltعصر ایران : از تولد در جنگ کره تا جذاب ترین شاسی بلند ژاپن! (+تصاویر)
bltزومیت : خودرو الکتریکی مزدا در نمایشگاه توکیو 2019 رونمایی می شود
bltزومیت : آمازون 100 هزار دستگاه ون برقی ریوین سفارش داد
bltخودرونویس : چرا خودروهای هیدروژنی هنوز طرفداران زیادی ندارند؟
bltتسنیم : گرایش بزرگترین اقتصادهای آسیا به سمت خودروهای هیدروژنی
bltخودرونویس : شیب صعودی فروش خودرو در ژاپن
bltزومیت : کراس اور چینی آی ویز U5 رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد
bltاقتصاد نیوز : نسل جدید خودروهای تویوتا +عکس
bltبرترین ها : 10 اتومبیل برتر جهان با بیشترین عمر نگهداری
bltباشگاه خبرنگاران : آخرین قیمت انواع تلویزیون در بازار (تاریخ 25 شهریور) + جدول
bltزومیت : افزایش سطح کیفی خودروهای پژو در بازار جهانی
bltتیتر شهر : آینده ای طولانی در انتظار پورشه 911 بنزینی
bltایران جیب : گام اول پورشه در تولید خودروهای الکتریکی
bltپدال نیوز : بررسی فنی اینفینیتی +تصاویر و مشخصات
bltباشگاه خبرنگاران : بررسی فنی اینفینیتی + مشخصات
bltپدال نیوز : چه شد که خودرو زیان ده شد؟
bltعصر ایران : خودروهای جدیدی که تا آخر امسال احتمالا به بازار ایران می آیند (+عکس)
bltایران جیب : معرفی خودروهای جدیدی که تا آخر امسال به بازار می آیند
bltپدال نیوز : 2 کراس اوور و 3 سدان کاملا جدید برای بازار ایران +تصاویر
bltپدال نیوز : پرفروش ترین خودروهای برقی در ژوئیه 2019 +جدول
bltتیتر شهر : تست و بررسی سوبارو XV؛ ستاره پرفروش ژاپنی در ایران
bltخودرونویس : چین بزرگترین بازار خودروهای برقی دنیا
bltشریان : بهترین خودروهای نیسان موتورز را بشناسید + تصاویر
bltایرنا : خودروهای برقی، امیدی برای حفظ محیط زیست در چین
bltپدال نیوز : پراید ؛ از تولد در آمریکا تا مرگ در ایران +تصاویر
bltایسنا : مروری بر بهترین مدل خودروهای نیسان موتورز
bltپدال نیوز : از خشن سازی جیپ رنگلر تا خبری ناامیدکننده درباره بازی NFS +تصاویر
bltقلم نیوز : پراید "چینی"! (+تصاویر)
bltاقتصاد نیوز : پراید چینی هم رسید + عکس
bltپدال نیوز : جنگ هاوال با رقبای ژاپنی
bltمثلث : بشناسید قدیمی ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می شوند
bltپدال نیوز : 6 خودرویی که نیمه دوم سال 98 وارد بازار ایران می شوند +تصاویر
bltبرترین ها : 6 خودرویی که نیمه دوم سال 98 وارد بازار ایران می شوند
bltعصر ایران : موهاوی 2020؛ نسلی جدید یا بازگشتی دوباره با فیس لیفت(+فیلم و تصاویر)
bltایران جیب : معرفی قدرتمندترین خودروهای برقی جهان
bltشفاف نیوز : 11 خودروی برقی قدرتمند که می توان خرید؛ از استون مارتین جیمز باند تا رودستر ایلان ماسک
bltاقتصاد نیوز : 10 خودرو ناشناخته بازار ایران
bltایران آنلاین : بی.ام.و 2020 پلاگین هیبریدی را چقدر میشناسید؟




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.