

جذابیت ها و ایرادات داخل کابین
وجود تکنولوژی های پیشرفته داخل کابین آئودی A8 مدل 2019 این سدان را جذاب کرده است. سیستم اطلاع رسانی سرگرمی با صفحه نمایش دوتایی این مدل با قابلیت کنترل لمسی یک تکنولوژی تمام جدید است. تنظیمات آن خیلی شیک و لوکس به نظر می رسد و کار کردن با آن مانند یک گوشی تلفن هوشمند ساده است. همچنین این سیستم سرگرمی و اطلاع رسانی از قابلیت های استانداردی مانند سامانه ارتباطی اپل کار پلی و اندروید اتو نیز بهره می برد. اما صرف نظر از تمام این ها، کم شدن قابل توجه تعداد دکمه های فیزیکی (که تعداد آن ها در قسمت جلو کمتر از 10 دکمه است) به جذابیت این مدل بیشتر اضافه کرده است. اما شاید برای بسیاری از علاقه مندان این مدل از آئودی آنقدرها هم مهیج نباشد. از نظر بسیاری از علاقه مندان، وجود سیستم اطلاع رسانی سرگرمی در صندلی های عقب کار بیهوده ای به نظر می رسد. اما آئودی دقیقا نمایشگری مشابه جلو برای سرنشینان ردیف عقب نصب کرده است. هدف نصب این نمایشگرها، تنها سرگرمی و اطلاع رسانی نیست، بلکه با آنها می توان صندلی، سیستم تهویه، سیستم صوتی و بسیاری کارهای دیگر از جمله کنترل خودرو را انجام داد!
مشخصات فنی
آئودی A8 در نسخه پایه به یک پیشرانه شش سیلندر سه لیتری توربوشارژ و یک سیستم هیبریدی ملایم مجهز شده است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت 335 اسب بخار و بیشینه گشتاور 494 نیوتن متر است. قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه توسط یک جعبه دنده هشت سرعته خودکار و توسط سیستم انتقال قدرت کواترو، به هر چهار چرخ این سدان فول سایز منتقل می شود.
یکی از مشکلاتی که این مدل دارد زمان طولانی واکنش پیشرانه به فشردن پدال گاز است که مشابه آن در خودروهای مرسدس و ب ام و هم کم و بیش دیده می شود که به لگ توربو معروف است. در واقع، از زمانی که شما پا را روی پدال گاز فشار می دهید تا واکنش آن را شاهد باشید، تاخیر زمانی کمی احساس می شود. به عبارت دیگر، ارتباط بین پدال گاز، پیشرانه و جعبه دنده خیلی جالب به نظر نمی رسد. از این رو، می توان داینامیک این خودرو را تنبل نامید. البته آئودی دو نسخه قدرتمندتر از این خودرو را در دست توسعه دارد که با نام های S8 و S8 پلاس یا RS8 به زودی راهی بازار خواهند شد. این دو نسخه داستانی کاملا متفاوت با A8 استاندارد دارند.
خودرویی در قامت یک شهر آرام
آئودی A8 L مدل 2019 را می توان باکیفیت ترین محصول آئودی نامید، چرا که این خودرو مانند یک شهر مدرن امروزی است. این سدان بزرگ، بی درسر و در عین حال کمی خسته کننده است. به تعبیر دیگر، آئودی A8 L یک اتاق پذیرایی متحرک است و صندلی های راحت، سیستم تعلیق نرم و کابین آرام و ساکت آن، این مدل را به یک همراه و همسفر ایده آل برای جاده و اتوبان تبدیل کرده است. حتی تنظیمات سیستم سرگرمی اطلاع رسانی لمسی آن عاری از هرگونه نقص است. مطمئنا دکمه ها و کلیدهای فیزیکی هنوز برای مخاطبان از جذابیت خاصی برخوردار هستند، اما صفحه نمایشگر لمسی و تقریبا بدون دکمه سیستم سرگرمی اطلاع رسانی آئودی A8 L تقریبا آینده سیستم های سرگرمی و اطلاعرسانی را نشان می دهند. در واقع آئودی را باید پیشگام پیشرفت تکنولوژی سیستم سرگرمی و اطلاعرسانی دانست، چراکه این برند خود را پیش قراول پیشرفت تکنولوژی کرده است، هرچند ممکن است برخی از این سطح از تکنولوژی در عصر حاضر خوششان نیاید. به عنوان مثال از دید برخی لکه های اثر انگشت روی صفحه نمایش های لمسی این خودرو برایشان آزار دهنده است و به همین راحتی به سراغ رقبای این خودرو می روند.
رانندگی خسته کننده
هنگامی که در جایگاه راننده در پشت فرمان آئودی A8 قرار بگیرید، به قدری راحت خواهید بود که شاید این خودرو را بدون جذابیت خاصی تصور کنید. فرمان مدرن و عجیب و پیشرانه ساکت و آرام، از جمله چیزهایی است که می توان آئودی را به خاطر آن ها سرزنش کرد! پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر این خودرو برای سدانی با این ابعاد، کمی ضعیف بوده، اما با این حال این سدان فول سایز فوق لوکس با وزنی معادل 2200 کیلوگرم تنها 5.6 ثانیه زمان نیاز دارد که از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. یادآور می شویم که این خودرو نسخه پایه A8 بوده و داستان در نسخه های اسپرت تر، مجهزتر و عملکردی تر این خودرو مانند S8 کاملا متفاوت است. در واقع این نسخه را باید با نسخه های پایه مرسدس بنز اس کلاس و ب ام و سری 7 مقایسه کرد و برای رقابت با نمونه های AMG مرسدس و M پاور ب ام و، باید منتظر از راه رسیدن S8 و S8 پلاس بود.
رقبا
با تمام موارد منفی و مثبتی که این خودرو شاید در ظاهر خود داشته باشد که بیشتر آنها سلیقه ای است، اما برای بسیاری از خریداران و علاقه مندان خود بسیار جذاب به نظر می رسد. از نظر بسیاری از کارشناسان و خودرودوستان، طراحی ساده تر مرسدس بنز اس کلاس یا ب ام و سری 7 می تواند برگ برنده این مدل ها در مقایسه با آئودی A8 L باشد، اما بسیاری هم عاشق مدرن بودن و جلوتر از زمان طراحی شدن محصولات آئودی هستند و همواره آن را به رقبای نامبرده اش ترجیح می دهند. این نکته را هم باید یادآور شد که آئودی A8 برچسب قیمت بیشتری نسبت به رقبا دارد و تنها کمی از مرسدس بنز اس کلاس ارزانتر است که البته در برخی از نسخه ها، آئودی از مرسدس بنز اس کلاس هم گرانتر است.
سخن آخر
همانطور که پیش از این هم اشاره شد، سیستم اطلاع رسانی سرگرمی تمام لمسی و جدید آئودی موسوم به MMI یک تهدید واقعی برای رقبای این خودرو محسوب می شود. به طور کلی، هرچه این سیستم های سرگرمی و اطلاع رسانی پیچیده تر و پیشرفته تر می شوند، قابلیت های بیشتری را نیز در خود جای می دهند. در بین رقبا، سیستم سرگرمی آئودی A8 را می توان کاملترین دانست. از ظواهر امر پیداست که کمپانی آئودی تمام توجه خود را به سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی این مدل معطوف کرده بوده، زیرا ظاهر بیرونی آئودی A8 کمی ساده و عجیب است. اگرچه این سگمنت از خودروهای آلمانی همگی تا حدودی ساده و خسته کننده هستند، اما با این حال، آئودی نیز این مدل را بسیار ساده عرضه کرده است. در حالی که می توانست با کمی خلاقیت و اضافه کردن المان های جذاب، این مدل را به یک مدل خاص در سگمنت خود تبدیل کند. به نظر می رسد آئودی به هنگام معرفی A8 جدید، تنها روی نمایشگرها و تکنولوژی های خودران نصب شده روی آن تمرکز داشته و قصد دارد که در S8 و S8 پلاس، کمبودهای این خودرو را جبران کند.















