مخبر - 1398/04/20 - چرا قیمت چادر نجومی شد؟

چرا قیمت چادر نجومی شد؟
فعالان صنعت نساجی می گویند در حال حاضر دولت تلاشی برای سرپا نگه داشتن کارخانه های تولید چادر مشکی نمی کند. از سوی دیگر، مافیای قدرتمند موجود در این بخش موجب شده تولیدکنندگان توان مقابله با آن را نداشته باشند. براساس آماری که مدیرعامل یکی از شرکت های تولیدکننده پارچه چادر مشکی ارائه داده است ارزان ...
چرا قیمت چادر نجومی شد؟

به گزارش ملیت به نقل از فرهیختگان، ایران با بالاترین سرانه مصرف پارچه چادر مشکی، یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان این محصول در جهان به شمار می رود. مصرف چادر مشکی در ایران از تمامی کشورهای مسلمان منطقه همچون عربستان نیز و قاره های دیگر بیشتر است. با این رویکرد، تولید پارچه چادر مشکی همواره یکی از اولویت های صنعتی در بخش صنایع نساجی و پوشاک کشور بوده است.

با وجود این تولید پارچه چادر مشکی در ایران نیاز مصرفی کشور را تامین نمی کند. در سال های نه چندان دور کشورهایی مانند سوئیس، ژاپن و کره عمده تولیدکنندگان بازار داخلی ایران بودند اما طی سال های اخیر، تولیدات کشورهای چین، تایلند، اندونزی و ویتنام نیز پا به بازار پارچه چادر مشکی ایران گذاشته اند. نبود انگیزه سرمایه گذاری در صنعت تولید پارچه چادر مشکی توسط بخش خصوصی واقعی، قیمت تمام شده بالای تولید داخل و عدم رقابت پذیری با پارچه های وارداتی، قاچاق سازمان یافته، نبود دانش و فناوری های لازم برای تولیداتی که بتواند با پارچه های وارداتی رقابت کند و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی، مهم ترین چالش هایی است که موجب شده تولید چادر مصرفی زنان ایرانی در دست تولیدکنندگان خارجی باشد.

یک درصد نیاز کشور تولید می کنیم

طبق آمارهای انجمن صنایع نساجی کشور، در حاضر میزان مصرف پارچه چادر مشکی در کشور بیش از 50 میلیون مترمربع است. اگر 15 میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت مستمرو غیرمستمر از چادر مشکی استفاده کنند و اگر هر بانوی ایرانی سالانه به صورت میانگین دو قواره چادر مشکی (جمعا 10 مترمربع) نیاز داشته باشد، در نتیجه نیاز مصرفی کشور به چادر مشکی در سال معادل 75 تا 150 میلیون مترمربع خواهد بود. این در حالی است که تنها 10 میلیون متر مربع یعنی حدود یک درصد از پارچه مورد نیاز برای دوخت چادر مشکی، در کشور تولید می شود.

تعطیلی دو کارخانه تولید پارچه چادر مشکی

در حال حاضر سه کارخانه «یزد بافت»، «حجاب شهرکرد» و «کرپ ناز کرمانشاه» در کشور در بخش تولید پارچه چادر مشکی فعالیت می کنند. تا پیش از سال 91، دو کارخانه «نای زرین اصفهان» و «ایران مرینوس» نیز با اختصاص بخشی از خط تولید خود به تولید پارچه چادر مشکی، بخش قابل توجهی از نیاز مصرفی کشور را تامین می کردند، اما خط تولید پارچه چادر مشکی این دو کارخانه پیش از آنکه به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد، متوقف شد. کارخانه کرپ ناز کرمانشاه نیز که مالکیت آن در دست بانک ملت بود، در سال 88 یک بار با تعطیلی مواجه شد. افت تولید این کارخانه به یک چهارم ظرفیت اسمی خود و عدم امکان نوسازی کرپ ناز برای مسئولان بانک ملت موجب شد تا طی قراردادی، این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شود.

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد وضعیت تولید پارچه چادر مشکی، در سال 94، ظرفیت اسمی تولید پارچه چادر مشکی در کارخانه حجاب شهرکرد و کرپ ناز کرمانشاه، 10 میلیون متر مربع و در کارخانه یزد بافت یزد، 6 میلیون مترمربع بوده است. به این ترتیب سه کارخانه فعال در حوزه تولید پارچه چادر مشکی در سال 94 قادر به تولید سالانه 26 میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی بوده اند. این در حالی است که در سال 97 و طبق گفته رئیس انجمن صنایع نساجی کشور این رقم به 10 میلیون مترمربع کاهش یافته است.

واردات 86 میلیون دلاری پارچه چادری

پارچه چادر مشکی تحت زیر فصل های تعرفه 5407 و تحت عنوان پارچه های تار و پودباف از نخ رشته های سنتیک و پارچه های تار و پودباف که از مواد شماره 5404 به دست می آید، وارد و صادر می شود. بر این اساس، آمار گمرک نشان می دهد که در سال 97 با این کد تعرفه، معادل 14 هزار و 205 تن پارچه چادر مشکی به ارزش 86 میلیون و 538 هزار دلار از کشورهای چین، امارات متحده عربی و ترکیه وارد کشور شده است. این در حالی است که در سال 97 معادل چهار هزارو 640 تن پارچه چادر مشکی(طبق کد تعرفه 5407) به ارزش 16 میلیون و 752 هزار دلار از ایران به کشورهای عراق، افغانستان، کانادا، آلمان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ژاپن صادر شده است.

بازار چادر مشکی در قرق مافیای پارچه

جنس پارچه چادر مشکی عمدتا از الیاف پلی استر(فیلامنت) در ظرافت های مختلف است. از نظر نقشه و بافت نیز می توان پارچه چادر مشکی را به صورت بافت ساده (تافته)، کرپ، کرپ ناز، ژاکارد بافت و نقش برجسته یا عمقی طبقه بندی کرد. رنگ مصرفی جهت رنگرزی، «پلی استر» و «رنگزای دیسپرس» است که رنگی شیمیایی بر پایه موادآلی بوده و به طریق مصنوعی تهیه می شود.

از مهم ترین ویژگی ها و خصوصیات پارچه های چادر مشکی، مرغوبیت رنگ آن است. تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پارچه چادر مشکی از جمله موانع پیش روی تولیدکنندگان در کشور است. اگرچه برای تولید سایر پارچه ها، مواد اولیه مانند نخ یا مواد شیمیایی به صورت تولید داخلی یا وارداتی در بازار موجود است و تولیدکنندگان داخلی مشکلی از بابت تامین مواد اولیه خود ندارند، اما در زمینه تولید پارچه چادر مشکی چنین شرایطی در کشور وجود ندارد.

در این میان افزایش نرخ ارز و عدم ثبات آن، طی یک سال اخیر، بر وخامت اوضاع تامین مواد اولیه تولید پارچه چادر مشکی افزوده است. هرچند به گفته فعالان این صنعت افزایش هزینه های منابع انرژی، مالیات بر ارزش افزوده و اعطای وام های پربهره و نبود دانش و فناوری به روز و موانع دیگر باعث شده است که سهم بازار کشور از تولیدات داخلی روزبه روز کمتر شود. مضاف بر این، پارچه چادری محصولی نیست که به سادگی و با تجربه عادی بتوان آن را تولید کرد. زیرا نیاز به فرآیندها و ماشین آلات و مواد مصرفی خاص خود دارد. برای اولین بار در خرداد ماه سال 96 استاندارد پارچه چادر مشکی تدوین و ابلاغ شد در حالی که پیش از آن استانداردی برای این پارچه وجود نداشت.

فعالان صنعت نساجی می گویند در حال حاضر دولت تلاشی برای سرپا نگه داشتن کارخانه های تولید چادر مشکی نمی کند. از سوی دیگر، مافیای قدرتمند موجود در این بخش موجب شده تولیدکنندگان توان مقابله با آن را نداشته باشند. براساس آماری که مدیرعامل یکی از شرکت های تولیدکننده پارچه چادر مشکی ارائه داده است ارزان ترین پارچه ای که وارد کشور شده 1.2 دلار و گران ترین آن 9.5 دلار قیمت داشته است. متوسط قیمت واردات پارچه چادر مشکی نیز3.2دلار بوده است. این در حالی است که مقایسه این آمار با قیمت پارچه های چادری که در بازار به فروش می رسد نشان می دهد واسطه ها، چادرها را با سودهای بسیار کلان در بازار عرضه می کنند.

چادر مشکی با برندهای خودساخته

پارچه چادر مشکی به 10 رده تقسیم می شود، دو رده اول چادرهایی هستند که الیاف خاص داشته و در بازار با قیمت چند میلیون تومانی به فروش می رسد. میزان مصرف این جنس از چادرها به حدی نیست که بتوان برای تولید انبوه آنها سرمایه گذاری کرد. دو گروه آخر، پارچه های بسیار ارزان قیمت و در واقع مشابه آستری هستند. اینها پارچه هایی هستند که بنا به دلایل کیفی یا با هدف فروش در بازارهای ارزان در این رده قرار گرفته اند اما در کشور مصرف چندانی ندارند. از رده سوم تا هفتم عموما پارچه هایی هستند که در ایران پرمصرف بوده و با اسم های تجاری مختلف که معنی خاصی هم ندارند و توسط تاجر تعیین می شود، به فروش می رسد.

به عنوان نمونه پارچه هایی با برند اِلگانس یا دونه طلایی، عروس کویت و عروس خلیج، ماهاراجا، کَن کَن و امثال این برندها. این برندها اسامی واقعی نیستند که برای مثال کارخانه خاصی در کره جنوبی یا ژاپن به این نام وجود داشته باشد، بلکه معمولا تاجران این اسامی را برای پارچه ها تعیین و به تولید کننده سفارش می کنند تا اسم مورد نظر را روی پارچه حک کند. به گفته یک تولیدکننده، این اسامی به حدی بی پایه و اساس است که اگر در کشور کره جنوبی که به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده چادر مشکی دنیا شناخته می شود از یک تولیدکننده بخواهید اسم پارچه چادری تولید شده را مثلا «هندوانه» بگذارد، قطعا این اسم روی پارچه به عنوان یک برد چاپ می شود چراکه برای یک تولیدکننده کره ای اهمیتی در نام گذاری پارچه ای که به مصرف داخلی خود نمی رسد، ندارد.

به طور معمول دوخت یک چادر مشکی به 4.5 تا پنج متر پارچه نیاز دارد که در اصطلاح به آن یک قواره چادری گفته می شود. در حالی که میانگین قیمت یک قواره چادر مشکی در سال 96 از 50 تومان تا 90 هزار تومان بود و معمولا بانوان چادری، توان خرید حداقل دو قواره چادر در طول سال را داشتند، آخرین آمار از قیمت یک قواره چادر مشکی حکایت از سه برابر شدن قیمت پارچه چادر مشکی دارد. برای مثال یک قواره چادر مشکی جنس کرپ حریر اسود ریزبافت و طلاکوب ژاپن که درشرکت موناتکس ویتنام تولید شده است در حال حاضر با قیمت 305 هزار تومان به فروش می رسد. حتی برخی از تولیدات ژاپنی تا 950 هزار تومان نیز افزایش قیمت داشته است و در حال حاضر در بازار عرضه می شود.

منبع خبر : ملیت

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
میزان مصرف   آمار گمرک   وارداتی   یزد   پوشاک   بخش خصوصی   اندونزی   رقابت پذیری   مصرف کننده   پارچه   چادر مشکی   قیمت تمام شده   ویتنام   نساجی   کارخانه   دانش و فناوری   کشورهای مسلمان   سوئیس   قیمت چادر   بانک ملت   مرکز پژوهش های مجلس   وضعیت تولید   چین   عربستان سعودی   کالای ایرانی   کرمانشاه   صنعت   بانوان   سرمایه گذاری   شهرکرد   تولیدکنندگان   تولیدکنندگان داخلی  
اخبار مرتبط
صنعت پوشاک نیازمند نقشه راهبردی
ایران اکونومیست
باد گرانی، ارزانی را از سر چادر انداخت
ایسنا
وزیر صمت: افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال گذشته
نامه نیوز
اصفهان| وعده وزیر صمت برای خودکفایی در تولید چادر مشکی؛ افزایش تولید به صورت ریشه ای دنبال می شود
تسنیم
چالش گرانی چادر؛ علت و راه حل در دست دولت
آریا
از دستور روحانی برای هپکو تا استقرار میز ملی نساجی در اصفهان
ایرنا
وزیر صنعت خبر داد؛افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال 97
پارسینه
افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال 97/پیش بینی داخلی سازی 1.2 میلیارد دلاری صنعت پوشاک تا سال 1400
شبستان
داخلی سازی 1.2 میلیارد دلاری صنعت پوشاک تا سال 1400
رویداد 24
وعده جدید وزیر صنعت: داخلی سازی 1.2 میلیارد دلاری صنعت پوشاک تا سال 1400
تسنیم
افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال 97
میزان
افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال 97 / پیش بینی داخلی سازی1.2 میلیارد دلاری صنعت پوشاک تا سال 1400
حزب الله نیوز
وزیر صنعت:در تولید چادر مشکی خودکفا می شویم
خبرآنلاین
آمادگی نیروی هوایی ارتش برای خدمات رسانی به زائران اربعین/انتشار فراخوان برگزاری انتخاب نمایندگان دبیران کل احزاب ملی و استانی
شبستان
وزارت صنعت از سرمایه گذاری در بخش تولید چادر مشکی در داخل حمایت کند
شبستان
مافیای واردات چادر مشکی سد راه تولیدکنندگان داخل
ایسنا
ممنوعیت واردات پوشاک به نفع صنعت نساجی نیست
ایران اکونومیست
چادری ها را دریابید!
راه دانا
نیاز 90 میلیون متری کشور به پارچه چادر مشکی
آریا
به کارگاهای تولید دفتر مشق، نه ارز یارانه ای رسید نه ارز نیمایی
ایران اکونومیست
به کارگا های تولید دفتر مشق، ارز نرسید
بهار نیوز
به کارگاهای تولید دفتر مشق، نه ارز یارانه ای رسید نه ارز نیمایی/ دفاتر یارانه ای تاثیری روی بازار نهایی ندارد/ قیمت نوشت افزار 2.5 برابر شده است
خبرگزاری ایلنا
80 درصد از تولید روزانه 50 هزار متر پارچه پرده ای، صادر می شود
باشگاه خبرنگاران
ایجاد «شهرک های پوشاک در کشور» پیشنهاد امام جمعه یزد به وزیر کار
خبرگزاری حوزه
زورآزمایی شرکت های ایرانی در صنعت برق
شعار سال
برجام، صنعت خودرو را هم به گل نشاند
خیبر انلاین
وقتی چادر مشکی به کالایی لوکس تبدیل می شود/ نگاه دستگاه های نظارتی به کجاست؟
آرا نیوز
چرخ صنعت پنچر شد
جهان نیوز
وقتی چادر مشکی به کالایی لوکس تبدیل می شود؛ نگاه دستگاه های نظارتی به کجاست؟
تسنیم
وضعیت قرمز چادر مشکی
ایسنا
چرخ صنعت پنچر شد؛ معدن جای نفت را نگرفت
مشرق نیوز
بیشترین مصرف چادر مشکی در کدام استان هاست ؟
جام نیوز
قم و مشهد در استفاده از چادر مشکی رکورد زدند
تیتر امروز
کاهش واردات چادر مشکی
ناطقان نیوز
اتحادیه قماش فروشان مشهد: 25 درصد مصرف چادر مشکی کشور در دو استان خراسان رضوی و قم است / اکنون 50 درصد چادر مشکی موجود در بازار ایرانی و 50 درصد خارجی است / چین، اندونزی، کره جنوبی، ژاپن و ویتنام هم چادر مشکی تولید می کنند
انتخاب
بیشترین مصرف چادر مشکی درکدام استان ها است؟
صراط
بیشترین مصرف چادر مشکی در این دو استان
اعتدال
روزگار سیاه چادر مشکی
شعار سال
بیشترین مصرف چادر مشکی در کدام استان است؟
الف
بیشترین مصرف چادر مشکی درکدام استان هاست؟
مشرق نیوز
اخبار مرتبط
bltایران اکونومیست : صنعت پوشاک نیازمند نقشه راهبردی
bltایسنا : باد گرانی، ارزانی را از سر چادر انداخت
bltنامه نیوز : وزیر صمت: افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال گذشته
bltتسنیم : اصفهان| وعده وزیر صمت برای خودکفایی در تولید چادر مشکی؛ افزایش تولید به صورت ریشه ای دنبال می شود
bltآریا : چالش گرانی چادر؛ علت و راه حل در دست دولت
bltایرنا : از دستور روحانی برای هپکو تا استقرار میز ملی نساجی در اصفهان
bltپارسینه : وزیر صنعت خبر داد؛افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال 97
bltشبستان : افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال 97/پیش بینی داخلی سازی 1.2 میلیارد دلاری صنعت پوشاک تا سال 1400
bltرویداد 24 : داخلی سازی 1.2 میلیارد دلاری صنعت پوشاک تا سال 1400
bltتسنیم : وعده جدید وزیر صنعت: داخلی سازی 1.2 میلیارد دلاری صنعت پوشاک تا سال 1400
bltمیزان : افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال 97
bltحزب الله نیوز : افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال 97 / پیش بینی داخلی سازی1.2 میلیارد دلاری صنعت پوشاک تا سال 1400
bltخبرآنلاین : وزیر صنعت:در تولید چادر مشکی خودکفا می شویم
bltشبستان : آمادگی نیروی هوایی ارتش برای خدمات رسانی به زائران اربعین/انتشار فراخوان برگزاری انتخاب نمایندگان دبیران کل احزاب ملی و استانی
bltشبستان : وزارت صنعت از سرمایه گذاری در بخش تولید چادر مشکی در داخل حمایت کند
bltایسنا : مافیای واردات چادر مشکی سد راه تولیدکنندگان داخل
bltایران اکونومیست : ممنوعیت واردات پوشاک به نفع صنعت نساجی نیست
bltراه دانا : چادری ها را دریابید!
bltآریا : نیاز 90 میلیون متری کشور به پارچه چادر مشکی
bltایران اکونومیست : به کارگاهای تولید دفتر مشق، نه ارز یارانه ای رسید نه ارز نیمایی
bltبهار نیوز : به کارگا های تولید دفتر مشق، ارز نرسید
bltخبرگزاری ایلنا : به کارگاهای تولید دفتر مشق، نه ارز یارانه ای رسید نه ارز نیمایی/ دفاتر یارانه ای تاثیری روی بازار نهایی ندارد/ قیمت نوشت افزار 2.5 برابر شده است
bltباشگاه خبرنگاران : 80 درصد از تولید روزانه 50 هزار متر پارچه پرده ای، صادر می شود
bltخبرگزاری حوزه : ایجاد «شهرک های پوشاک در کشور» پیشنهاد امام جمعه یزد به وزیر کار
bltشعار سال : زورآزمایی شرکت های ایرانی در صنعت برق
bltخیبر انلاین : برجام، صنعت خودرو را هم به گل نشاند
bltآرا نیوز : وقتی چادر مشکی به کالایی لوکس تبدیل می شود/ نگاه دستگاه های نظارتی به کجاست؟
bltجهان نیوز : چرخ صنعت پنچر شد
bltتسنیم : وقتی چادر مشکی به کالایی لوکس تبدیل می شود؛ نگاه دستگاه های نظارتی به کجاست؟
bltایسنا : وضعیت قرمز چادر مشکی
bltمشرق نیوز : چرخ صنعت پنچر شد؛ معدن جای نفت را نگرفت
bltجام نیوز : بیشترین مصرف چادر مشکی در کدام استان هاست ؟
bltتیتر امروز : قم و مشهد در استفاده از چادر مشکی رکورد زدند
bltناطقان نیوز : کاهش واردات چادر مشکی
bltانتخاب : اتحادیه قماش فروشان مشهد: 25 درصد مصرف چادر مشکی کشور در دو استان خراسان رضوی و قم است / اکنون 50 درصد چادر مشکی موجود در بازار ایرانی و 50 درصد خارجی است / چین، اندونزی، کره جنوبی، ژاپن و ویتنام هم چادر مشکی تولید می کنند
bltصراط : بیشترین مصرف چادر مشکی درکدام استان ها است؟
bltاعتدال : بیشترین مصرف چادر مشکی در این دو استان
bltشعار سال : روزگار سیاه چادر مشکی
bltالف : بیشترین مصرف چادر مشکی در کدام استان است؟
bltمشرق نیوز : بیشترین مصرف چادر مشکی درکدام استان هاست؟
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.