مخبر - 1398/02/25 - وضعیت کنونی حیات در مریخ چگونه است؟

وضعیت کنونی حیات در مریخ چگونه است؟
براساس شواهد مریخ نوردها و مدارپیماهای مریخی، احتمال وجود حیات در مریخ کنونی وجود دارد.
وضعیت کنونی حیات در مریخ چگونه است؟

به عقیده ی پژوهشگران جست وجو برای حیات روی مریخ محدود به گذشته های دور نیست. چهارمیلیارد سال پیش، سطح مریخ مسکونی و پر از رودخانه ها و دریاچه ها و حتی اقیانوسی عمیق بوده است. حتی برخی اخترزیست شنایان شرایط حیات مریخ کهن را بهتر از زمین می دانند و معتقدند حیات روی زمین هم ممکن است از سنگ های مریخی سرچشمه گرفته باشند که براثر برخورد به داخل فضا پخش شده اند و سپس، روی زمین سقوط کرده اند.بااین حال پس از آنکه مریخ میدان مغناطیسی سراسری خود را از دست داد، همه چیز تغییر کرد. ذرات باردار خورشید رفته رفته جوّ ضخیم مریخ را از بین بردند. بدین ترتیب، مریخ به دنیای خشک و سردی تبدیل شد که امروزه می شناسیم (زمین هنوز به لطف میدان مغناطیسی سراسری مسکونی است). با تمام این حوادث، مریخ حتی امروزه هم سیاره ای مرده نیست. میشل فینی، یکی از بنیان گذاران سازمان Genome Partnership (سازمان غیرانتفاعی فعال درزمینه ی کنفرانس های فناوری و زیست ژنوم) می گوید:اگر مریخ چهار میلیارد سال پیش ظرفیت حیات داشته است، هنوزهم این ظرفیت را دارد. در مریخ هیچ اتفاقی به از بین رفتن یا محو کامل حیات منجر نشده است. بنابراین، ممکن است امروزه حیات به صورت مخفی در مریخ جریان داشته باشد.

عکس کاوشگر وایکینگ

تصویر مریخ از مدارپیمای وایکینگ 1 ناسا در دهه ی 1970بررسی اعماق مریخیکی از نویدبخش ترین مکان های مخفی حیات مریخی، زیر سطح آن است. اگرچه این روزها سطح سیاره ی سرخ از آب مایع محروم است (جدا از جریان های موقتی)، احتمال وجود آبخیزها و سفره های زیرزمینی در آن فراوان است. برای مثال، براساس مشاهده های مدارپیمای مارس اکسپرس اروپا، احتمالا دریاچه ی بزرگی زیر سطح قطب جنوب این سیاره وجود دارد.مقاله های مرتبط:

• اولین نشانه وجود آب زیرزمینی در مریخ
  • تأیید وجود متان روی مریخ؛ آیا سیاره سرخ میزبان حیات است؟ساکنان زمین به وضوح حضور خود را به جهان اعلام می کنند. اگر تمدن پیشرفته ای در اطراف زمین وجود داشت، می توانست باتوجه به خصوصیات جوّی زمین به قابلیت سکونت آن پی ببرد. چنین شواهدی در جوّ مریخی دیده نمی شود؛ اما دانشمندان اخیرا نشانه های مشکوکی مشاهده کرده اند. برای مثال، مریخ نورد کریاسیتی ناسا به دو فواره ی متانی در دهانه ی 154 کیلومتری گاله رسید. این مریخ نورد موفق شد تراکم ها و چرخه ی متانی در هوای دهانه ی گیل را کشف کند.بیش از 90 درصد متان موجود در جوّ زمین را میکروب ها و جانداران زنده تشکیل داده اند؛ بنابراین، وجود این گاز در مریخ هم می تواند نشانه ی وجود حیات مریخی باشد. بااین حال، هنوز چیزی مشخص نیست. متان براثر فرایندهای بی جان مثل واکنش آب داغ با انواع مشخصی از سنگ ها هم تولید می شود. حتی اگر متان مریخی از نوع زیستی باشد، احتمالا موجودات تولید کننده ی آن مدت ها پیش از بین رفته اند. دانشمندان معتقدند فواره های متانی سیاره ی سرخ از زیر سطح آن سرچشمه می گیرند و هنوز مشخص نیست گاز متان چه مدت زیر سطح مریخ به دام افتاده است.جست وجوی DNAمریخ نورد Mars 2020 ناسا که قرار است تابستان آینده پرتاب شود، علائم حیات روی سیاره ی سرخ را جست وجو می کند. مریخ نور روسی ExoMars هم هدف مشترکی دنبال خواهد کرد؛ اما بعضی پژوهشگران ازجمله گری راوکن، زیست شناس مولکولی از بیمارستان ماساچوست و دانشکده ی پزشکی هاروارد، به دنبال حیات جاندار در سطح مریخ هستند.راوکن یکی از سه پژوهشگر اصلی پروژه ی جست وجوی ژنوم های فرازمینی (SETG) است. هدف این پروژه توسعه ی ابزار برای کشف حیات DNA یا RNA محور روی سطح مریخ و دنیاهای دیگر است.

مریخ نورد کریاسیتیبخشی از پژوهش ها متمرکز بر پانسپریما است. براساس این فرضیه، حیات ازطریق واسطه های طبیعی یا مصنوعی درکل منظومه ی شمسی و شاید کهکشان گسترده شده است. اگر حیات از نقطه ی دیگری به زمین آمده باشد؛ بنابراین، احتمال رشد آن در مریخ هم وجود خواهد داشت. حتی شاید سیاره ی سرخ سرچشمه ی حیات زمینی باشد.براساس فرضیه ی پانسپریما احتمالا حیات زمین از مریخ سرچشمه گرفته استراوکن نظریه ی پانسپریما را بسیار محتمل و خود را یکی از متعصبان این ایده می داند. همچنین، وی به شواهد ظهور سنتز ATP اشاره می کند؛ آنزیمی که مولکول ذخیره ی انرژی آدنوسین تری فسفات را می سازد. سنتز ATP به سرچشمه ی حیات زمین برمی گردد و به عقیده ی راوکون، این مولکول پیچیده تقریبا چهارمیلیارد سال پیش در سطح زمین فعال بوده و به سرعت تکامل یافته است.براساس استدلال راوکن و همکارانش، اگر پانسپریما واقعیت داشته باشد، هرنوع حیات احتمالی روی مریخ یا نقاط دیگر منظومه ی شمسی با حیات روی زمین در ارتباط است. درنتیجه، ساختار مولکول ژنتیکی جانداران دیگر نقاط منظومه ی شمسی هم DNA یا RNA است.مریخ، تنها نامزد حیات نیستمریخ، تنها نامزد حیات در منظومه ی شمسی نیست. حتی اغلب اخترزیست شناسان اروپا، قمر مشتری و انسلادوس (قمر زحل) را نامزدهای بهتری برای حیات می دانند. زیر پوسته ی یخی اروپا و انسلادوس، اقیانوس های عمیقی از آب شور مایع قرار دارد. البته، تصور می شود تایتان هم از اقیانوس آب برخوردار باشد؛ گرچه وجود دریاچه ها و دریاهای هیدروکربنی مایع در سطح آن اثبات شده است.ناسا در حال توسعه ی مأموریت کاوش اروپا برای بررسی اقیانوس های این قمر است که اواسط دهه ی 2020 اجرا خواهد شد. همچنین، این سازمان در آینده ای نزدیک، سطح نشینی به ماه ارسال خواهد کرد و مأموریت سفر به تایتان هم یکی از مأموریت های ناسا در سال 2025 خواهد بود که همراه با پروژه ی نمونه برداری از دنباله دار اجرا خواهد شد. تا انتهای سال، قطعی بودن این پروژه ها مشخص خواهند شد.حتی زهره ی جهنمی هم که آینه ی عبرتی برای تغییرات اقلیمی زمین است، می تواند میزبان گونه ای حیات باشد. زهره هم در گذشته مانند مریخ از آب سطحی برخوردار بوده است؛ اما اثر گریز گلخانه ای به تبخیر سریع آب ها منجر شد؛ درنتیجه، زهره به سیاره ای تبدیل شده که دمای سطح آن به راحتی سرب را هم ذوب می کند. بااین حال، شرایط در فاصله ی 50 کیلومتری از سطح زهره مساعدتر است.به گفته ی پنی بوستون، رئیس مؤسسه ی اخترزیست ناسا، احتمال حیات کنونی زهره به دلیل خشکی بیش ازحد اندک است. البته به عقیده ی وی، احتمال وجود حیات در ابرهای زهره به بررسی بیشتری نیاز دارد.

• محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
    ناسا   فناوری   رودخانه   تولید کننده   سکونت   مریخ نورد   هاروارد   پژوهشگران   فرازمینی   میکروب   متان   میدان مغناطیسی   روسی   غیرانتفاعی   مقاله   حادثه   بیمارستان   پژوهش   دانشمندان   اروپا
    راز اقیانوس مدفون پلوتو چیست؟
    تغییر عملکرد سلول های تولیدکننده انسولین در دیابت
    زومیت
    علت نبود آب در مریخ پیدا شد!
    تیک نیوز
    رابطه ماه رمضان با میزان تصادفات
    تیک نیوز
    رابطه ماه رمضان بامیزان بروز تصادفات و دیگر آسیب ها
    پایداری ملی
    دلیل فوران شعله های ابدی آتش درسرتاسر جهان چیست؟
    رابطه ماه رمضان بامیزان بروز تصادفات و دیگر آسیب ها
    شیعه نیوز
    الف
    آیا روزه نقشی در بروز آسیب های اجتماعی دارد؟
    جهان نیوز
    وجود منابع آبی در بیشتر سیارات فراخورشیدی
    بسیاری از سیارات فراخورشیدی، منابع آبی دارند
    خبرآنلاین
    بسیاری از سیارات فراخورشیدی، منابع آبی دارند
    تکرار فجایع؛ چرا خاطرات ما از بلایای طبیعی زود فراموش می شوند؟
    آلودگی ایستگاه فضایی بین المللی به نوعی باکتری
    آی تابناک
    قربانیان حملات اتمی ژاپن چه میزان از تابش های مضر را دریافت کرده اند؟
    ربات ها هميشه به فکر انسان ها نيستند
    بهار نیوز
    انتخاب
    چرا زخم های دهان به سرعت ترمیم می شوند؟
    تندرست نیوز
    يک طرح موفق: جاسوسي از نهنگ ها با يک بويه براي نجات جان آنها
    زومیت
    bltزومیت : راز اقیانوس مدفون پلوتو چیست؟
    bltزومیت : تغییر عملکرد سلول های تولیدکننده انسولین در دیابت
    bltتیک نیوز : علت نبود آب در مریخ پیدا شد!
    bltناطقان نیوز : علت نبود آب در مریخ مشخص شد
    bltزومیت : چرا حیات فرازمینی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد
    bltزومیت : ساخت نخستین فرستنده رادیویی لیزری
    bltتیک نیوز : رابطه ماه رمضان با میزان تصادفات
    bltپایداری ملی : رابطه ماه رمضان بامیزان بروز تصادفات و دیگر آسیب ها
    bltزومیت : دلیل فوران شعله های ابدی آتش درسرتاسر جهان چیست؟
    bltشیعه نیوز : رابطه ماه رمضان بامیزان بروز تصادفات و دیگر آسیب ها
    bltالف : رابطه ماه رمضان با میزان بروز تصادفات و دیگر آسیب ها
    bltجهان نیوز : آیا روزه نقشی در بروز آسیب های اجتماعی دارد؟
    bltزومیت : کشف اثرات کوکائین در میگوهای آب شیرین انگلستان
    bltسادس نیوز : رابطه ماه رمضان با میزان بروز تصادفات و دیگر آسیب ها
    bltایسنا : رابطه ماه رمضان با میزان بروز تصادفات و دیگر آسیب ها
    bltزومیت : پیشرفتی تازه درزمینه چاپ زیستی اعضای بدن
    bltایران آنلاین : تحلیل تنفس بیماران با گجت بی سیم امکانپذیر شد
    bltفانوس نیوز : ساخت دستگاه بی سیم برای تحلیل تنفس افراد در خواب
    bltایسنا : ساخت دستگاه بی سیم برای تحلیل تنفس افراد در خواب
    bltایسنا : سیل؛ پیامد از بین رفتن سطح جاذب آب در ساختار نوین شهر
    bltزومیت : شواهدی از ردپای انسان در خشکسالی های اوایل قرن بیستم
    bltاقتصاد نیوز : وجود منابع آبی در بیشتر سیارات فراخورشیدی
    bltخبرآنلاین : بسیاری از سیارات فراخورشیدی، منابع آبی دارند
    bltایسنا : بسیاری از سیارات فراخورشیدی، منابع آبی دارند
    bltزومیت : تکرار فجایع؛ چرا خاطرات ما از بلایای طبیعی زود فراموش می شوند؟
    bltآی تابناک : آلودگی ایستگاه فضایی بین المللی به نوعی باکتری
    bltزومیت : قربانیان حملات اتمی ژاپن چه میزان از تابش های مضر را دریافت کرده اند؟
    bltبهار نیوز : ربات ها هميشه به فکر انسان ها نيستند
    bltانتخاب : نتایج یک پژوهش علمی: هوش مصنوعی می تواند تا سال 2040 باعث جنگ هسته ای شود / ربات ها همیشه به فکر انسان ها نیستند
    bltتندرست نیوز : چرا زخم های دهان به سرعت ترمیم می شوند؟
    bltزومیت : يک طرح موفق: جاسوسي از نهنگ ها با يک بويه براي نجات جان آنها