مخبر - 1398/02/23 - بیوگرافی کرنلیوس وندربیلت؛ فرمانروای صنعت حمل ونقل آبی و ریلی آمریکا

بیوگرافی کرنلیوس وندربیلت؛ فرمانروای صنعت حمل ونقل آبی و ریلی آمریکا
کرنلیوس وندربیلت از اولین کارآفرینان فوق ثروتمند آمریکایی بود که پایه های صنعت حمل ونقل آبی و ریلی را در این کشور بنا کرد.
بیوگرافی کرنلیوس وندربیلت؛ فرمانروای صنعت حمل ونقل آبی و ریلی آمریکا

کرنلیوس وندربیلت (Cornelius Vanderbilt) کارآفرین آمریکایی بود که ثروت عظیم خود را در قرن 19 و با سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل و راه آهن کسب کرد. او کسب وکار خود را از سنین جوانی و درکنار پدر شروع کرد و درنهایت به یکی از پیش گامان حمل ونقل آبی در کشور بدل شد. وندربیلت سپس در صنعت پررونق راه آهن سرمایه گذاری کرد و در آنجا به موفقیت های عظیمی دست یافت.لقب ناخدا در اسناد متعدد تاریخی برای وندربیلت استفاده شده است. او بیش از همه به خاطر مالکیت خط آهن مرکزی نیویورک شناخته می شود. تی جی استایلز، نویسنده ی زندگینامه ی وندربیلت او را پایه گذار زیرساخت های حمل ونقل در آمریکا می داند. به عقیده ی او، وندربیلت با ارائه ی روش ها و نوآوری های جدید در مدیریت و اداره ی کسب وکار، پایه های جهان تجاری امروز آمریکا را بنا کرد.وندربیلت به عنوان یکی از ثروتمندترین آمریکایی های تاریخ شناخته می شود که خاندانی ثروتمند نیز از خود به جای گذاشت. او سرمایه اولیه برای تأسیس دانشگاهی در نشویل تنسی را فراهم کرد که امروز به عنوان دانشگاه وندربیلت شناخته می شود. ثروت وندربیلت براساس قیمت های کنونی و درنظرگرفتن نرخ تورم، حدود 215 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

امضای کرنلیوس وندربیلتتولد و تحصیلکرنلیوس وندربیلت در 27 می سال 1794 در استیتن آیلند نیویورک به دنیا آمد. او فرزند چهارم خانواده ای بود که تاریخچه اش به اولین هلندی های مهاجر در آمریکا بازمی گشت. مادرش، فیب هند و پدرش، کرنلیوس وندربیلت نام داشت. اجداد او اولین هلندی های بودند که گروه «هلند جدید» را سال 1650 در آمریکا تشکیل دادند.کرنلیوس پدر، یک کشاورز بود که در نزدیکی شهر نیویورک زندگی و کار می کرد. در آن زمان، نیویورک تنها 33 هزار نفر جمعیت داشت و کرنلیوس محصولاتش را در این شهر می فروخت. رفت وآمد به نیویورک از استیتن تنها به صورت آبی امکان پذیر بود و کرنلیوس پدر با استفاده از قایقی ساده محصولاتش را به بازار مقصد می رساند. قایق او مجهز به دو بادبان بود و از اختراعات هلندی ها محسوب می شد. چنین نوع از قایق هایی به نام Periauger شناخته می شدند و مخصوص حمل انسان و بار ازطریق راه های آبی بودند.خانوده ی وندربیلت از مهاجران هلندی آمریکا بودندخانواده ی وندربیلت با وجود موفقیت در کشاورزی، ثروت زیادی نداشتند. پدر و مادر همیشه در مخارج زندگی صرفه جویی می کردند تا درآمد اندک از کشاورزی را تا حد امکان برای فرزندان ذخیره کنند. مادر خانواده حتی نقره های جواهراتی خود را نیز به صورت سرمایه گذاری قرض می داد و درآمدی از این طریق به دست آورد.پس زمینه ی شامل فقر و تلاش فراوان، پایه های زندگی سخت کوشانه ی کرنلیوس را در سال های بعد شکل داد. او از کودکی ساعت های زیادی را در مزرعه ی پدر کار می کرد و از همان زمان، معنی و ارزش سخت کوشی را فرا گرفت. سبک زندگی پدر باعث شد تا کرنلیوس علاقه ای هم به تحصیلات رسمی نداشته باشد و در سن 11 سالگی، تحصیل را برای کار کامل در مزرعه رها کند.

کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

طرحی از محل تولد وندربیلت در استیتن آیلندترک تحصیل در سال های بعد و بالارفتن از پلکان موفقیت، چالش هایی برای کرنلیوس به همراه داشت. او هیچ گاه نوشتن صحیح انگلیسی را نیاموخت. چنین عدم توانایی تا پایان عمر به کرنلیوس صدمه می زد و علاوه بر خجالت آوربودن، اجتماع را نیز تا مدت ها از او دور می کرد. او در مسیر موفقیت بارها تلاش کرد تا کمبودهای خود در زمینه های تحصیلی را جبران کند، اما هیچ گاه به موفقیتی در این زمینه دست پیدا نکرد.کرنلیوس تا 12 سالگی کسب وکار حمل ونقل آبی را به خوبی فرا گرفته بود. به علاوه مادرش نیز مفاهیمی همچون پس انداز، قرض و وام و وثیقه را به کرنلیوس آموزش داد و او دیگر برای ورود به دنیای کسب وکار آماده شد. ورود رسمی کرنلیوس به دنیای کسب وکار مستقل در 16 سالگی و با قایق بادبانی خودش شروع شد که با دریافت 100 دلار کمک هزینه از والدین، به صورت مشترک خریداری کرده بود. کرنلیوس پس از مدتی سرمایه ی لازم برای خرید قایق را ذخیره کرد و در سال 1813 اولین قایق بادبانی اختصاصی خود را خرید. او در همان سال با دخترعموی خود، سوفیا جانسون ازدواج کرد.ورود به صنعت حمل ونقل آبیکرنلیوس در سال های ابتدایی فعالیت در صنعت حمل ونقل با رقابتی شدید روبه رو بود، اما توانست خود را به بازار ثابت کند. او 100 دلار کمک هزینه ی دریافت شده از والدین را در مدت یک سال به آن ها بازگرداند و حتی 1000 دلار هم به خاطر سهم آن ها از اولین قایق، سود پرداخت کرد.

کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

طرحی از کشتی آبی وندربیلتاولین قرارداد مهم کرنلیوس وندربیلت در سال 1812 و در جریان جنگ داخلی ثبت شد. او قراردادی دولتی امضا کرد تا تجهیزات نظامی را در مناطق جنگی و دیگر پروژه های در دست ساخت بندر نیویورک جابه جا کند. دستیابی به چنین قراردادی به خاطر شهرت روزافزون کرنلیوس به عنوان دریانوردی سخت کوش با قیمت های منصفانه محقق شد. تمرکز بالای کرنلیوس روی قیمت ها، صرفه جویی در هزینه ها، ارتباط با مشتری و سخت کوشی در رقابت، درآمد مناسبی را برای او به همراه داشت. همین فعالیت های جدی باعث می شدند تا رقبای او به مرور از بازار خارج شوند.کرنلیوس تحصیلات رسمی آن چنانی نداشت و نوشتن را هم به خوبی نمی دانستسیاست کرنلیوس در رقابت شامل پایین آوردن قیمت ها تا حد ممکن بود. او پیشنهادهایی را به مشتری ها می داد که رقبا را به طور کامل از انتخاب های آن ها حذف می کرد. اگرچه چنین روندی در کوتاه مدت با ضرر مالی همراه بود، اما وندربیلت می توانست در بلندمدت قراردادهای پرسودتر و مهم تری به دست بیاورد.رشد سریع کرنلیوس در کسب وکار باعث شد تا او درآمد کسب شده را در صنایع دیگر همچون ساخت وساز نیز سرمایه گذاری کند. امنیت مالی او با همین سرمایه گذاری ها به دست آمد و زمینه را برای موفقیت های آتی فراهم کرد. کرنلیوس در 23 سالگی و سال 1817 به عنوان ناخدای کشتی بخاری Mouse انتخاب شد. این قایق متعلق به توماس گیبنز بود که بعدها یکی از موفق ترین تاجران کشور شد. کرنلیوس همه ی قایق های باری خود را فروخت تا در کشتی بخار مشغول به فعالیت شود.

کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbiltمقاله های مرتبط:

  • بیوگرافی جیمز وات؛ مخترع موتور بخار وات و پیش گام انقلاب صنعتی اول
  • 20 فرد ثروتمند طول تاریخبا ورود موتور بخار به وسایل حمل ونقل و خصوصا کشتی ها، آینده ی صنعت در حال شکل گیری بود. با استفاده از بخار دیگر نیازی به نیروی باد نبود. کرنلیوس در زمان مدیریت فعالیت های کشتی گیبنز توانست مهارت های خود را هم در زمینه ی دریانوردی و تجارت بهبود ببخشد. در سال 1826 گیبنز، مربی محبوب وندربیلت از دنیا رفت و دارایی ها به پسرش ویلیام رسید. کرنلیوس احترام زیادی برای ویلیام گیبنز قائل نبود، چرا که او را ثروتمندی ضعیف می دید.کرنلیوس وندربیلت در سال 1828 کسب وکار مستقل خود را در دریانوردی شروع کرد. او قایقی به نام Citizen داشت و با استفاده از همین قایق به مرور خود را به صنعت دریانوردی اثبات می کرد. با افزایش دارایی ها و تجهیزات، کرنلیوس به یکی از بازیگران اصلی صنعت در آمریکا بدل شده بود. او در ادامه قایق های موتوری بیشتری خریداری کرد که در مراحل طراحی برخی از آن ها نیز با تولیدکننده ها همکاری می کرد. کرنلیوس تلاش می کرد تا قایق ها و کشتی هایی با حداکثر صرفه جویی در هزینه و بالاترین سرعت ممکن داشته باشد.لمبرت واردل، یکی از اولین دستیارهایی بود که در سال 1837 توسط وندربیلت استخدام شد. او درباره ی کارفرمای خود می گوید:وندربیلت هیچ گاه به کسی بدهکار نبود و براساس اعتبار خرید نمی کرد. تفکرات اقتصادی او عموما افراطی بودند.تا سال 1834، پیشرفت کسب وکار به حدی رسید که ثروت وندربیلت حدود نیم میلیون دلار تخمین زده می شد. او 6 سال بعد اولین عمارت خود را در همان محل تولد یعنی استیتن آیلند خریداری کرد. تا دهه ی 1940 تعداد کشتی ها و قایق های بخار تحت مالکیت وندربیلت به بیش از 100 عدد رسید و او را بزرگ ترین کارفرمای آمریکا کرد. او در آن سال ها نه تنها از لحاظ قیمت، بلکه در سرعت و راحتی و لوکس بودن سفرها نیز با دیگر فعالان بازار رقابت می کرد.

    کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

    نقاشی با اشاره به سلطه ی وندربیلت در صنایع حمل ونقل آبی و ریلیکسب وکار وندربیلت تا سال های پایانی دهه ی 1840 تنها روی حمل ونقل مسافر و بار بین نیویورک و بوستون متمرکز بود. لانگ آیلند سوند نیز به عنوان مرکز فعالیت های آبی و دریایی او شناخته می شد. در سال 1849 و با هجوم مردم برای استخراج طلا در کالیفرنیا، تمرکز کسب وکار وندربیلت نیز تغییر کرد. در همان سال ها بود که اولین سرمایه گذاری های وندربیلت در صنعت راه آهن انجام شد.هجوم مردم برای اکتشاف طلا باعث شد تا هزاران نفر به جمعیت ساکنان کالیفرنیا اضافه شدند. سهم عمده ای از ساکنان جدید نیز در منطقه ی نوظهور سان فرانسیسکو ساکن شدند. با افزایش جمعیت و هجوم اروپایی ها به آمریکا ازطریق کشتی های بخار، کالیفرنیا در سپتامبر سال 1850 به ایالت تبدیل شد. چنین تغییر ماهیتی نیاز به سفرهای متعدد را در منطقه افزایش داد و شرکت های بی شماری برای برآورده کردن این نیاز وارد عمل شدند. آن ها میلیون ها دلار در حمل و نقل دریایی سرمایه گذاری کردند. به عنوان مثال، تنها در یک روز 226 کشتی بخار از نیویورک به کالیفرنیا رفتند تا 20 هزار مسافر را جابه جا کنند.ناخدای کانال نیکاراگوئهسیاست کاهش قیمت، برگ برنده ی وندربیلت دربرابر رقبا بودعلاوه بر مردم و شرکت هایی که به مرور به حمل ونقل آبی علاقه مند می شدند، دولت نیز تمایل داشت تا بسته های پستی را در مسیرهای منتهی به ساحل غربی آمریکا جابه جا کند. بهترین مسیر نیز ازطریق اقیانوس یا کیپ هورن در جنوب آمریکا بود. وندربیلت و تعدادی از همکارانش که متوجه ظرفیت بالای درآمدزایی مسیرها شده بودند، کانالی ازطریق نیکاراگوئه را به عنوان مسیر پربازده رفت وآمد دریایی انتخاب کردند که سوددهی سفرها را تا حد زیادی افزایش می داد.مسیر مورد نظر وندربیلت و همکاران هرچند آبراهی طبیعی بود، اما گذر از آن دشواری های خاص خود را داشت. این مسیر از رودخانه ی سن خوار و دریاچه ی نیکاراگوئه بین اقیانوس آرام و دریای کارائیب استفاده می کرد. تنها بخش ساخته ی دست بشر در مسیر موردنظر، مسیری 20 کیلومتری بود که در حاشیه ی غربی قرار داشت.پروژه ی توسعه ی مسیر جدید برای حمل ونقل به ساحل غربی آمریکا با همکاری شرکت American Atlantic & Pacific Ship Canal انجام شد و البته چالش های متعددی به همراه داشت. تأخیرهای زیادی در روند اجرا پیش آمد و موانع متعدد سیاسی هم در مسیر آن قرار داشتند. درنهایت کشتی بخار وندربیلت به نام Promatheus به عنوان اولین کشتی وارد کانال شد تا از نیویورک به سمت گری تاون نیکاراگوئه حرکت کند.

    کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

    وندربیلت در کهنسالیمسیر حرکت جدید به گونه ای بود که پس از رسیدن به مقصد اولیه، مسافران و بارها در قایق های کوچک تر تخلیه می شدند تا حرکت به سمت جزیره شروع شود. وندربیلت در اولین سفر نیکاراگوئه با مسافران و بارها همراه بود تا مسیر و چالش های آن را از نزدیک مشاهده کند. او در مسیر بازگشت به نیویورک از صحت عملکرد برنامه ی خود مطمئن شده بود و برنامه های بعدی را در سر می پرورداند. در 14 ژوئیه سال 1851 سفر دوم پرومتئوس از نیویورک و به عنوان افتتاحیه ی رسمی شرکت امریکن آتلانتیک شروع شد. شرکت مذکور عمر زیادی نداشت و بعدها به شرکتی دیگر تحت مدیریت وندربیلت به نام Accessory Transit منتقل شد.رقبای وندربیلت برای دسترسی به ساحل غربی از کانال پاناما استفاده می کردند و او با ایجاد کانال جدید سفر را دو روز کوتاه تر کرده بود. چنین رویکردی درآمد یک میلیون دلاری در سال را برای کرنلیوس به همراه داشت و به مرور شرکت او را به سرویس اصلی حمل ونقل از ساحل غربی به سان فرانسیسکو بدل کرد.

    کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

    خانه های متعدد تحت مالکیت وندربیلت در خیابان پنجم نیویورککسب وکار وندربیلت در شرکت نیکاراگوئه ای به خاطر حضور شریکی به نام جوزف ال وایت چالش های متعددی داشت. به هرحال باوجود همان چالش ها، موفقیت های زیادی برای او کسب شد و در دهه ی 1850 لقب ناخدا یا Commodore به عنوان بالاترین درجه ی دریانوردی به وندربیلت داده شد. کرنلیوس در ادامه به حمل ونقل بین اقیانوسی هم وارد شد و در آنجا نیز موفقیت های متعددی را کسب کرد.وندربیلت در یک دهه ی بعدی تمرکز خود را روی قراردادهای متعدد دریایی گذاشت. او در جریان جنگ داخلی نیز نقش مهمی داشت و چندین بار توسط آبراهام لینکلن برای موقعیت های بالای دولتی پیشنهاد شد. البته او همیشه مخالف شغل های سیاسی بود و پیشنهادهای وارده را رد می کرد. از مهم ترین همکاری های وندربیلت در جنگ داخلی نیز می توان به مشاوره ی حمل ونقل دریایی و همچنین اهدای بهترین کشتی بخارش به نام Vanderbilt به دولت ایالات متحده اشاره کرد. کشتی وندربیلت از سال 1857 فعالیت خود را در مسیرهای بین اقیانوسی شروع کرد. این کشتی علاوه بر ابعاد بزرگ، سرعت بالایی هم داشت و سفر نیویورک به لیورپول را از 18 به 9 روز کاهش داد.جنگ های داخلی قراردادهای پرسودی برای وندربیلت به همراه داشتنددر دهه ی 1850، دو اشتباه مهلک مدیریتی از وندربیلت سر زد که عواقب خطرناکی هم به همراه داشت. او در سال 1853 تصمیم گرفت تا اولین تعطیلات خود پس از سال ها فعالیت سخت کاری را تجربه کند. کرنلیوس یات شخصی خود را سوار شد و توری به مقصد اروپا را شروع کرد. او در زمان غیبت، مدیریت شرکت را به دست کارمندان خود سپرده بود. آن ها تلاش کردند تا شرکت را به آهستگی از مالکیت وندربیلت خارج کنند که البته موفق نشدند. به هرحال همین غیبت موقف خسارت هایی را به کسب وکار کرنلیوس وارد کرد.تجربه ی نه چندان موفق دیگر کرنلیوس در دهه ی 1850، تلاش برای رقابت با شرکت British Cunard بود که تحت مالکیت دولت بریتانیا فعالیت می کرد. کرنلیوس می خواست خطوط مسافربری شامل اقیانوس اطلس را از مالکیت شرکت مذکور خارج کند که با شکست روبه رو شد.

    کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

    نقشه ی قدیمی از خطوط راه آهن مرکزی نیویورکصنعت حمل ونقل ریلیوندربیلت تا 70 سالگی حضوری جدی در صنعت حمل ونقل ریلی نداشت، اما ورودش در همان سال ها نیز تأثیرات ماندگاری بر آن گذاشت. البته ارتباط ناخدا با راه آهن از سال 1833 شروع شده بود. او در آن سال سفری به ساوث امبوی نیوجرسی داشت تا راه آهن تازه تأسیس Camden & Amboy را از نزدیک مشاهده کند.راه آهن در آن سال ها در وضعیت اولیه به سر می برد و فناوری های خاصی در آن به چشم نمی خورد. وندربیلت در اولین بازدید تجربه ای نزدیک به مرگ هم داشت و تصمیم گرفت تا لکوموتیو های جدید را براند. با وجود آنکه دستگاه از ریل خارج شد، هیچ صدمه ی جدی به کرنلیوس نرسید. همین تجربه او را به صنعت حمل ونقل ریلی علاقه مند کرد.شرکت New York, Providence & Boston Railroad در سال 1837 خط آهن خود را از رود آیلند افتتاح کرد که بعدها به Stonington Railroad تغییرنام داد. وندربیلت خط آهن جدید را امتحان کرد و علاقه اش به صنعت افزایش یافت. او در سال 1845 سهام عمده ای در شرکت NYB&B خریداری کرد. یک سال بعد، سهام قابل توجهی نیز در شرکت Hartford & New Haven خریداری شد که بعدها به New Haven تغییر نام داد. در سال 1847، وندربیلت به سمت مدیریت شرکت New Haven رسید. اگرچه شرکت تحت مدیریت او به دستاوردهای مهمی دست یافت، اما زمان و تمرکز وندربیلت بیشتر به شرکت نیکاراگوئه اختصاص داشت. درنهایت او در سال 1849 از سمت مدیریت استعفا داد.

    کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

    کاریکاتوری از رقابت وندربیلت با Erie از دیگر سرمایه داران راه آهنوندربیلت در سال 1854 بار دیگر به صنعت راه آهن بازگشت و این بار در New York & Harlem Railroad مشغول به کار شد. شرکت NY&H اولین سازمان در نوع خود در شهر نیویورک بود و البته موفقیت های قابل توجهی در ابتدای فعالیت نداشت. تنها پس از مدیریت مستقیم وندربیلت در سال 1863 بود که شرکت روند صعودی را در پیش گرفت.راه آهن برخلاف حمل ونقل دریایی به همکاری بیشتر با رقبا نیازمند بودشرکت راه آهن نیویورک و هارلم پیش از مدیریت وندربیلت وضعیت مناسبی نداشت و به نوعی ضررده محسوب می شد. او در اولین اقدام مهم، شرکت راه آهن هادسون ریور را به مجموعه اضافه کرد که خط آهنی موازی بین آلبانی و نیویورک سیتی داشت. او در مسیر پیشرفت در صنعت حمل ونقل ریلی، استراتژی های مدیریتی خود را نیز تغییر می داد و این بار دیپلماسی به جای حمله ی شدید به رقبا انتخاب می شد. ماهیت صنعت ریلی نیز، وندربیلت را به همکاری بیشتر با رقبا تشویق می کرد.رقابت کسب وکارهای آمریکایی در قرن 19 محل جنگ شدید میان سرمایه گذارها و شرکت های متعدد شد بود. آن ها از هر روشی برای شکست یکدیگر استفاده می کردند و در این میان، صنعت ریلی هم مستثنی نبود. عدم نظارت کافی از سوی دولت نیز باعث شده بود تا مدیران و سرمایه گذاران بزرگ با گریز از قانون و تصاحب شرکت های دیگر، امپراطوری های خود را توسعه دهند. وندربیلت هم با وجود اینکه بدون خرید و تصاحب مستقیم شرکت تحت مدیریتش را توسعه می داد، هدف همین انتقادها بود. درنهایت او در سال 1864 همه ی فعالیت های خود در دریا را پایان داد تا به صورت کامل روی صنعت راه آهن متمرکز شود.

    کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

    طرح ترمینال مرکزی نیویورک که توسط وندربیلت ساخته شدفعالیت های وندربیلت در صنعت راه آهن عموما در سطوح رهبری بودند. او به ندرت در فرایندهای مدیریت روزانه درگیر می شود و وظایف را به زیرمجموعه های منتقل کرده بود. البته کرنلیوس هرازچند گاهی سفرهای آزمایشی در خطوط تحت مدیریت خود انجام می داد. استایلز در کتاب خود پیرامون روش های مدیریتی وندربیلت می نویسد:وندربیلت سیاست های کلی را به همراه لحن کلی مدیریت تدوین کرده بود. ناخدا اتمسفری از بازدهی حداکثری، صرفه جویی و سخت کوشی را در شرکت ایجاد کرده بود. به علاوه هرگونه عدم صداقت یا کاهلی هم با بازخورد شدید و سریع روبه رو می شد.خرید مهم و تاریخی وندربیلت، شرکت راه آهن مرکزی نیویورک بود. او شرکت های هادسون ریور و نیویورک هارلم را تحت مدیریت داشت که با وجود کوچک تربودن نسبت به شرکت راه آهن مرکزی، مسیر مستقیم را به منطقه ی منهتن پوشش می دادند. اراستوس کورنینگ که بعدها به متحدی برای وندربیلت تبدیل شد، تا سال ها کنترل خطوط ریلی نیویورک سیتی را در دست داشت.کورنینگ در سال 1864 بازنشسته شد و معاون شرکت یعنی دین ریچموند جای او را گرفت. او نیز از فعالان بزرگ صنعت ریلی بود که وندربیلت احترام زیادی برایش قائل می شد. این دو نفر در جریان دوستی ها و همکاری، ارتباط نزدیکی با هم داشتند و تبادل مسافر و بار هم به خوبی بین خطوط تحت کنترل آن ها انجام می شد. کورنینگ در سال 1866 از دنیا رفت و هنری کیپ جایگزین او شد.

    کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

    طرح ترمینال مرکزی نیویورکهنری کیپ برخلاف مدیران قبلی رابطه ی خوبی با وندربیلت نداشت و حاضر به همکاری با او نبود. به علاوه او رقابت و دشمنی شدیدی هم با خطوط راه آهن وندربیلت شروع کرده بود. به همین دلیل شرکت مرکزی راه آهن نیویورک، بسته های باری را از خطوط هارلم و هادسون نمی پذیرفت. وندربیلت تلاش های زیادی کرد تا اوضاع را رو به آرامش ببرد. او موفق به تغییر شرایط نشد و از سال 1867 تصمیم گرفت تا بسته های راه آهن مرکزی به سمت شرق را از مسیر آلبانی ارسال نکند.راه آهن مرکزی نیویورک، وندربیلت را به فرمانروای خطوط آهن در منطقه بدل کردنیویورک به عنوان بزرگ ترین شهر آمریکا شناخته می شد و وندربیلت کنترل دروازه ی اصلی راه آهن آن را در دست داشت. حرکت او کیپ را ترساند و او را مجبور به سازش کرد. پس از امضای تفاهم نامه، کیپ و همکاران متعددش سهام های خود در شرکت را به وندربیلت فروختند. در کمتر از یک سال کرنلیوس به عنوان مدیر کل راه آهن مرکزی نیویورک انتخاب شد. او که کنترل همه ی خطوط بین نیویورک و منطقه ی بوفالو را در دست داشت، شرکت راه آهن مرکزی نیویورک و هادسون ریور را در سال 1869 تأسیس کرد. هارلم نیز از شرکت جدید جدا شد.یکی دیگر از بخش های مهمی که در ادامه به راه آهن نیویورک متصل شد، راه آهن جنوبی میشیگان و لیک شور (LS&MS) بود که به عنوان خطی مهم در مرکز کشور فعالیت می کرد. تاریخچه ی این خط آهن به دهه ی 1830 می رسید و خود، ترکیبی از ادغام ها و خریدهای متنوع بود. شرکت LS&MS در اوج فعالیت خود مناطق بوفالو و شیکاگو را ازطریق تولئو کلیولند و الکهارت به هم متصل می کرد. به علاوه این خطوط به دیترویت در جنوب میشیگان و شهر نفتی پنسیلوانیا هم می رسیدند.وندربیلت در سال 1873 به عنوان مدیرکل خط آهن LS&MS انتخاب شد. مدیران قبلی روش های مناسبی برای مدیریت شرکت نداشتند و به نوعی تا حد ورشکستگی پیش رفته بودند. او شرکت را به نوعی مدیریت کرد که در مدت یک سال تمامی بدهی ها پرداخت شدند.

    کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

    راه آهن مرکزی نیویورکآخرین خرید مهم وندربیلت در سال 1876 انجام شد و او خط آهن جنوبی کانادا را با خرید سهام کنترلی تحت مدیریت گرفت. این خرید در قرن بیستم نقش مهمی در یکپارچگی راه آهن مرکزی نیویورک داشت.وندربیلت در سال 1869 تصمیم گرفت تا ترمینالی به نامی Grand Central Depot در منطقه ی منهتن بسازد. او شرکت هارلم را مأمور ساخت ترمینال کرد. ترمینال مذکور بعدها به Grand Central Terminal تغییر نام داد.زندگی شخصی و مرگکرنلیوس در سال 1868 همسرش سوفیا را از دست داد. مرگ او فقدان شدیدی برای وندربیلت بود، چرا که رابطه ی بسیار خوبی را در طول زندگی مشترک حفظ کرده بودند و 10 فرزند، حاصل زندگی آن ها بود. سوفیا علاوه بر همسر، مشاور خوبی هم برای کرنلیوس بود و در بسیاری از تصمیم گیری ها به او کمک می کرد.وصیت نامه ی کرنلیوس منجر به بحث و دعاوی حقوقی بین فرزندان شدیکی از حقایق کمتردیده شده درباره ی کرنلیوس، دقت و تلاش بالای او در برنامه ریزی و طراحی فعالیت ها بود. او تحلیل گر خوبی بود و پیش از ورود به هر قرارداد یا شرکت، تمامی جنبه های آن را به کمک اطرافیانش بررسی می کرد. البته برخی افراد موفقیت های کرنلیوس وندربیلت را براساس شانس می دانند. البته او شکست های متعددی هم در زندگی داشت، اما همیشه به عنوان مدیری حرفه ای در کنترل تمامی کسب وکارهایش شناخته می شد. به هرحال او تقریبا در همه ی تصمیم گیری ها از مشورت های سوفیا استفاده می کرد.یک سال پس از مرگ سوفیا، وندربیلت 73 ساله با یکی از اقوام دور خود به نام فرانسیس آرمسترانگ کرافورد ازدواج کرد. همسر دوم 34 سال جوان تر از کرنلیوس بود. کارآفرین ثروتمند و موفق صنعت حمل ونقل، با ازدواج دوم مجددا امیدهایی برای ادامه ی زندگی پیدا کرده بود. البته شاید فرزندان او آن چنان با این ازدواج موافق نبودند. به هرحال 7 فرزند کرنلیوس از همسر دوم مسن تر بودند.کرنلیوس تا زمان ازدواج دوم فعالیت زیادی با اهداف خیرخواهانه نداشت. همسر دوم تأثیر زیادی روی او گذاشت و باعث شد کمک هزینه ی یک میلیون دلاری به دانشگاه مرکزی نشویل پرداخت کند. چنین کمک هزینه ای با احتساب تورم برابر با 260 میلیون دلار امروزی می شود. دانشگاه در ادامه تغییر نام داد و امروز به نام دانشگاه وندربیلت نشویل تنسی شناخته می شود.در سال های پایانی زندگی وندربیلت، پسرش ویلیام به عنوان مدیر ارشد کسب وکار انتخاب شد. او مسیری را ادامه داد که پدر طراحی کرده بود. کرنلیوس در 4 ژانویه ی 1877 در سن 83 سالگی از دنیا رفت.کرنلیوس وندربیلت / Cornelius Vanderbilt

    هتل Commodore در نزدیکی راه آهن مرکزی نیویورکناخدا کرنلیوس وندربیلت سهم عمده ای از ثروتش را به ویلیام بخشید و تنها سهمی جزئی در حدود نیم میلیون دلار به 10 فرزند زنده ی دیگرش اهدا کرد. البته همان مقدار سرمایه نیز قابل توجه بود و برابر با 130 میلیون دلار کنونی محسوب می شد. وصیت کرنلیوس و بخشیدن سهم عظیمی از میراث به پسرش ویلیام، با شکایت فرزندان دیگر روبه رو شد. تعدادی از فرزندان ادعا کردند پدرشان در زمان نوشتن وصیت در سلامت عقلی نبوده است که البته درنهایت دادگاه رأی را به سود ویلیام صادر کرد.دارایی های وندربیلت در زمان مرگ ارزشی حدود 105 میلیون دلار داشتند. چنین سرمایه ای در آن سال ها، وندربیلت را به ثروتمندترین فرد کشور تبدیل می کرد. محاسبه ی دارایی های افراد ثروتمند و مقایسه ی آن با وضعیت کنونی تورم، به روش های متعددی انجام می شود. یکی از روش ها، مقایسه با تولید ناخالص ملی است. وندربیلت در زمان مرگ، یک هشتادوهفتم از درآمد ناخالص ملی آمریکا را به خود اختصاص داده بود و به نوعی یک بیستم از ارز درحال جریان آمریکا در اختیار او بود. تنها ثروتمندی که در تاریخ بالاتر از او قرار می گیرد، جان دی راکفلر است.در سال 1999، کرنلیوس وندربیلت به تالار افتخارات راه آهن آمریکای شمالی راه یافت. مجسمه ای از او نیز در بخش جنوبی ترمینال مرکزی منهتن نصب شده است که توسط ارنست پلاسمن، طراحی و ساخته شد.


  • محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
    کلیدواژه های این خبر
    ثروتمند   کارآفرین   تجاری   ریلی   مخارج   آمریکا   دانشگاهیان   تحصیلی   هلندی   صدمه   کسب وکار   اختراعات   کودکی   سبک زندگی   بیوگرافی   نوآوری   مادرش   ناخدا   قایق   مادر خانواده   نشویل   کوشی   بازار   نیویورک   دانشگاه   صنعت   سرمایه   درآمد   سرمایه گذاری   صرفه جویی   پدر و مادر  
    اخبار مرتبط
    موفقیت استارت آپ ها
    قلم نیوز
    اهمیت تمرکز بر انقلاب صنعتی چهارم در سند آمایش استان یزد
    قدس آنلاین
    شیوه نامه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد ابلاغ شد
    تسنیم
    ابلاغ شیوه نامه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد
    ایران اکونومیست
    شیوه نامه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد
    ایسکانیوز
    اقتصاد دولتی هیچ راه حلی ندارد
    تین نیوز
    «جک ما» مردی با اراده آهنین
    اقتصاد نیوز
    بیوگرافی لیزه مایتنر؛ دانشمند گمنام شکافت هسته ای
    زومیت
    مایکروسافت با درآمد 30 میلیارد دلاری پیش بینی ها را پشت سر گذاشت
    زومیت
    تحصیل دانشجویان راهی برای دستیابی به اقتصادی کارا و پویا
    ایران اکونومیست
    برگزاری فراخوان سوم «نانومچ» در دستور کار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
    فارس
    حمایت از صنعتی سازی طرح های فناورانه در دستور کار برنامه نانومچ ستاد نانو
    ایسنا
    شناسایی طرح های صنعتی و فناورانه در راستای تجاری سازی
    ایسکانیوز
    برگزاری فراخوان «نانومچ» در دستور کار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قرار گرفت
    خبرگزاری دانشجو
    افزایش نرخ 25 درصدی بازار نانو الیاف تا 2025
    ایسکانیوز
    رشد 25 درصدی بازار نانوالیاف تا سال 2025 پیش بینی می شود
    خبرگزاری دانشجو
    شکوفایی تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
    بانکداری ایرانی
    شکوفایی تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی- عبدالرسول خلیلی*
    آریا
    شکوفایی تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی- عبدالرسول خلیلی*
    ایرنا
    کیسه خالی طبقه متوسط از رشد اقتصادی
    شعار سال
    فرزند دکتر حسابی: در کشور بدتر از ترامپ داریم
    تیک نیوز
    روایت فرزند پرفسور حسابی از ماجرای تیره شدن روابط ایران و کانادا به خاطر اقدام سعید مرتضوی
    سایت جماران
    فروش یک دوسنبرگ مدل J،شاهکاری بی نظیر
    تیتر شهر
    بازیگرانی که پیش از معروف شدن بسیار فقیر بوده اند
    سینما پرس
    چگونه «خواب»، کسب و کاری میلیارد دلاری شد؟ (1)
    خبر نو
    بچه پولدار هایی که ستاره شدند
    ستاره نیوز
    سرنوشت اروپایی ها در خودروسازی ایران
    پدال نیوز
    سرنوشت اروپایی ها در خودروسازی ایران
    صبحانه با خبر
    سرنوشت اروپایی ها در صنعت خودروسازی ایران
    اقتصاد آزاد
    استارت آپ استودیو تهران افتتاح شد
    خبرگزاری دانشجو
    عکس/ چه کسی هزینه ساخت سفارت آمریکا را تامین کرد؟
    مشرق نیوز
    بیوگرافی سم والتون، اسطوره کارآفرینی و موسس والمارت
    زومیت
    سودآورترین شرکت های جهان در نیمه اول سال 2017
    مثلث
    سودآورترین شرکت های جهان در نیمه اول سال 2017
    خبرگزاری ایلنا
    چگونه «خواب»، کسب وکاری میلیارد دلاری شد؟
    سلامت نیوز
    گردشگران عامل افزایش آلاینده های کربنی در جهان
    پارسینه
    آمریکا "هند" را به رعایت نکردن حق مالکیت فکری متهم کرد
    آریا
    کتابخواني در آمريکا؛فرهنگي بدون توقف
    بهار نیوز
    آمريکا يا چين؛ پيروز جنگ تجاري کدام کشور خواهد بود؟
    سرمد نیوز
    اخبار مرتبط
    bltقلم نیوز : موفقیت استارت آپ ها
    bltقدس آنلاین : اهمیت تمرکز بر انقلاب صنعتی چهارم در سند آمایش استان یزد
    bltتسنیم : شیوه نامه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد ابلاغ شد
    bltایران اکونومیست : ابلاغ شیوه نامه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد
    bltایسکانیوز : شیوه نامه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد
    bltتین نیوز : اقتصاد دولتی هیچ راه حلی ندارد
    bltاقتصاد نیوز : «جک ما» مردی با اراده آهنین
    bltزومیت : بیوگرافی لیزه مایتنر؛ دانشمند گمنام شکافت هسته ای
    bltزومیت : مایکروسافت با درآمد 30 میلیارد دلاری پیش بینی ها را پشت سر گذاشت
    bltایران اکونومیست : تحصیل دانشجویان راهی برای دستیابی به اقتصادی کارا و پویا
    bltفارس : برگزاری فراخوان سوم «نانومچ» در دستور کار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
    bltایسنا : حمایت از صنعتی سازی طرح های فناورانه در دستور کار برنامه نانومچ ستاد نانو
    bltایسکانیوز : شناسایی طرح های صنعتی و فناورانه در راستای تجاری سازی
    bltخبرگزاری دانشجو : برگزاری فراخوان «نانومچ» در دستور کار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قرار گرفت
    bltایسکانیوز : افزایش نرخ 25 درصدی بازار نانو الیاف تا 2025
    bltخبرگزاری دانشجو : رشد 25 درصدی بازار نانوالیاف تا سال 2025 پیش بینی می شود
    bltبانکداری ایرانی : شکوفایی تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
    bltآریا : شکوفایی تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی- عبدالرسول خلیلی*
    bltایرنا : شکوفایی تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی- عبدالرسول خلیلی*
    bltشعار سال : کیسه خالی طبقه متوسط از رشد اقتصادی
    bltتیک نیوز : فرزند دکتر حسابی: در کشور بدتر از ترامپ داریم
    bltسایت جماران : روایت فرزند پرفسور حسابی از ماجرای تیره شدن روابط ایران و کانادا به خاطر اقدام سعید مرتضوی
    bltتیتر شهر : فروش یک دوسنبرگ مدل J،شاهکاری بی نظیر
    bltسینما پرس : بازیگرانی که پیش از معروف شدن بسیار فقیر بوده اند
    bltخبر نو : چگونه «خواب»، کسب و کاری میلیارد دلاری شد؟ (1)
    bltستاره نیوز : بچه پولدار هایی که ستاره شدند
    bltپدال نیوز : سرنوشت اروپایی ها در خودروسازی ایران
    bltصبحانه با خبر : سرنوشت اروپایی ها در خودروسازی ایران
    bltاقتصاد آزاد : سرنوشت اروپایی ها در صنعت خودروسازی ایران
    bltخبرگزاری دانشجو : استارت آپ استودیو تهران افتتاح شد
    bltمشرق نیوز : عکس/ چه کسی هزینه ساخت سفارت آمریکا را تامین کرد؟
    bltزومیت : بیوگرافی سم والتون، اسطوره کارآفرینی و موسس والمارت
    bltمثلث : سودآورترین شرکت های جهان در نیمه اول سال 2017
    bltخبرگزاری ایلنا : سودآورترین شرکت های جهان در نیمه اول سال 2017
    bltسلامت نیوز : چگونه «خواب»، کسب وکاری میلیارد دلاری شد؟
    bltپارسینه : گردشگران عامل افزایش آلاینده های کربنی در جهان
    bltآریا : آمریکا "هند" را به رعایت نکردن حق مالکیت فکری متهم کرد
    bltبهار نیوز : کتابخواني در آمريکا؛فرهنگي بدون توقف
    bltسرمد نیوز : آمريکا يا چين؛ پيروز جنگ تجاري کدام کشور خواهد بود؟
    پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




     |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

    مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
    مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.