مخبر - 1398/02/20 - داستان برند پژو؛ خودروساز اصیل فرانسه و مهم ترین شریک ایران خودرو

داستان برند پژو؛ خودروساز اصیل فرانسه و مهم ترین شریک ایران خودرو
برند فرانسوی پژو، بیش از هر شرکت خارجی بر صنعت خودروسازی ایران تاثیر گذاشته است. داستان تأسیس و توسعه ی پژو، همراه با بررسی نقش آن در کشور ما و مهم ترین محصولات پژو در بازار جهانی، برای علاقه مندان خودرو جالب خواهد بود.
داستان برند پژو؛ خودروساز اصیل فرانسه و مهم ترین شریک ایران خودرو

از ابتدای سال 2010، برنامه های توسعه در پژو، تغییر کردند. در مرحله اول، بازتولید خودروهای اسپرت ارزان قیمت با استفاده از فناوری های موجود، انجام شد. مدل RCZ یک خودروی مفهومی بود که اساسا، برنامه ای برای تولید آن وجود نداشت؛ اما با هدف ایجاد تنوع در سبد پژو، سال 2010 به فروش رسید. سال اول، 30 هزار دستگاه پژو RCZ تولید شد و سال بعد، فروش به 50 هزار دستگاه افزایش یافت. البته تقاضا برای این خودروی 2 در 4نفره، آنقدر زیاد نبود که منجر به نجات پژو از بحران مالی شود؛ اما نام ارزش تبلیغاتی بالایی برای شرکت سازنده داشت و مورد تحسین رسانه ها قرار گرفت. در آن دوران، پژو و سیتروئن با عنوان هایی مثل سازندگان خودروهای کسالت آور و مدرسه ی پیرمردها شناخته می شدند؛ اما RCZ ثابت کرد، پژو می تواند از پیشرانه ی 1.6 لیتری با مصرف سوخت 6.5 لیتر در 100 کیلومتر، قدرت 270 اسب بخار و سرعت گیری صفرتا 100 کیلومتربرساعت 6 ثانیه، بگیرد.

تغییر ساختار سهام دارن عمده و هیئت مدیره ی پژو، مرحله ی دوم مبارزه با بحران در این شرکت اصیل فرانسوی بود. مشارکت با جنرال موتورز در سال 2012 آغاز شد و با فروش 7 درصد از سهام پژو به این شرکت امریکایی، تحقق یافت. این توافق، صرفه جویی مالی بسیار خوبی برای گروه PSA فرانسه بود؛ چراکه می توانست از پلتفرم بعضی از محصولات جنرال موتورز استفاده کند و هزینه های خود را کاهش دهد. همان سال، مدیران پژو از احتمال تعطیلی چند کارخانه در فرانسه و اخراج 8 هزار تا 10 هزار شاغل خبر دادند که منجر به دریافت وام و فاینانس از بانک های فرانسوی به ارزش 14.9 میلیارد دلار شد. علاوه بر این، دولت فرانسه هم ضمانت های مالی به ارزش 9 میلیارد دلار در اختیار گروه PSA قرار داد.

psa

در سال 2014، اعضای خاندان پژو قبول کردند سهم خود را از 25 درصد به 14 درصد کاهش دهند؛ ضمن اینکه دخالت در امور مدیریتی پژو را به سهام داران بزرگ، واگذار کنند. مدتی بعد، بخشی از سهام پژو به دانگ فنگ چین فروخته شد تا علاوه بر تأمین سرمایه برای پروژه های توسعه ی محصولات، منجر به افتتاح چهارمین کارخانه ی بزرگ پژو در چین با طرفیت تولید سالیانه 300 هزار دستگاه شود.

Peugeot engine

مدیران پژو تصمیم گرفتند، بیشترین سرمایه گذاری را به ساخت پیشرانه های قدرتمند و کم مصرف اختصاص دهند. این شرکت موفق شد، پیشرانه های 3 سیلندر با فناوری پیورتک (PureTech) بسازد که حجم کم، راندمان بالا و آلایندگی بسیار کم داشتند. این سری محصولات، جوایز متعدد، از جمله بهترین پیشرانه ی سال را به دست آوردند. امروزه، پیشرانه های پیروتک یک لیتری با قدرت 68 اسب بخار و 1.2 لیتری با قدرت 110 اسب بخار، روی مدل های هاچبک پژو، به ترتیب با مصرف سوخت 4.5 و 6 لیتر در 100 کیلومتر نصب می شوند. همچنین پیشرانه های سری پرینس با کد THP طی همکاری مشترک پژو با بی ام و، گسترش یافته اند. این موتورهای توربوَارژ با حجم 1.6 لیتر، قدرت های 208، 253 و 270 اسب بخار تولید می کنند.

مرحله ی دیگری از اقدامات نجات اقتصادی پژو، تأسیس خط تولید در کشورهای دارای نیروی کار ارزان بود. سال 2011، کارخانه ی پژو در گجرات هند آغاز به کار کرد. مرکز مونتاژ پژو در گروه خودروسازی دانگ فنگ چین هم با سرمایه گذرای مشترک، گسترش یافت. البته پژو برنامه هایی برای تأسیس کارخانه در ایران نیز داشت که به دلایل مختلف، از جمله تحریم های امریکا و همچنین قوانین پیچیده ی مالکیت صنعتی در کشورمان، نهایی نشد.

محصولات پژو در سال 2019

امسال 7 خودرو با بدنه های متفاوت در سبد پژو دیده می شوند که شامل مدل های 108، 208، 308، 508، 2008، 3008، 5008 هستند. علاوه بر این ها، 4 نوع ون هم توسط پژو تولید می شود که به ترتیب اندازه، ریفتر، کامبی، تراولر و باکسر نام دارند. پژو در سال 2018، موفق به فروش یک میلیون و 740 هزار دستگاه از انواع محصولات خود شده که نسبت به سال 2017 با کاهش 18 درصدی رو به رو است. مشابه گذشته، همچنان مدل 208 پرفروش ترین محصول پژو در بازار جهانی محسوب می شود و به تعداد 295 هزار دستگاه در سال 2018، فروخته شده است.


محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
فرانسه   شرکت ایران خودرو   محصولات پژو   داستانی   خودروسازی   بازار جهانی   صنعت خودروسازی  
اخبار مرتبط
رئیس سازمان حمایت: مسئول قیمت گذاری خودرو ما هستیم/ ما به قیمت 60 میلیونی پراید رضایت ندادیم
الف
ترجمه دو کتاب از احمد دهقان/ «من قاتل پسرتان هستم»رهسپار ایتالیا می شود
تسنیم
برنامه دولت برای بازار خودرو
صدای ایران
دولت برای سامان بازار خودرو چه کند؟
پارسینه
دولت برای سامان دادن بازار خودرو چه کاری انجام دهد؟
تدبیر 24
دولت برای سامان دادن به بازار خودرو چه کاری باید انجام دهد؟
تین نیوز
دولت برای سامان دادن به بازار خودرو چه کاری باید انجام دهد؟
دیده بان ایران
دولت برای سامان دادن به بازار خودرو چه کاری انجام دهد؟
دنیای اقتصاد
انجمن خودروسازان: فروش پراید ضرر بود
خبر خودرو
خبر وجود 150 هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان صحت دارد؛ خودرو سازان قطعه ندارند / سال گذشته دو شرکت سایپا و ایران خودرو هر کدام 10 هزار میلیارد تومان ضرر کردند
دیده بان ایران
فروش پراید به خودروسازان ضرر زد!
دنیای اقتصاد
واگذاری خودروساز ی ها؛ ازحرف تا عمل
روزنامه آرمان
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
اقتصادگردان
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
تیک نیوز
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
خودروکار
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
ایران جیب
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
بسیج پرس
احتمال واگذاری سهم دولت در دو خودروساز بزرگ
تین نیوز
احتمال واگذاری سهام دولت در خودروسازان
جهان نیوز
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو
دنیای اقتصاد
سهام دولت در سایپا و ایران خودرو واگذار می شود؟
انصاف نیوز
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
تابش کوثر
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
ساعت 24
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
ایسنا
تهدید صلح جهانی توسط آمریکا
آفتاب
تنها راه افزایش کیفیت در صنعت خودرو ، واگذاری آن به بخش خصوصی است
خبر خودرو
مشکلات داخلی صنعت خودروسازی را زمین گیر می کند
خودروکار
ایران خودرو و سایپا بیش از 4.7 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی دریافت کردند
شعار سال
تحلیل یک عضو کمیسیون صنایع درباره واردات خودروهای دست دوم
خودروکار
تحلیل یک عضو کمیسیون صنایع درباره واردات خودروهای دست دوم برای کنترل نابسامانی ها
فرتاک نیوز
اقتصاد جهانی در رسانه های امروز جهان
پول نیوز
6 راه نجات صنعت خودرو از شر دلالان
پدال نیوز
ایران خودرو و سایپا بیش از 4.7 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی دریافت کردند؛ اما همچنان برای تولید سازمخالف می زنن
تابناک
بلبرینگ گلپایگانی جایگزین مدل چینی
فارس
فرانسوی های شکست خورده
اقتصاد نیوز
خودروهای فروش فوری کی به دست مردم می رسد؟
شعار سال
خودروهای فروش فوری کی به دست مردم می رسد؟
خبرآنلاین
کاهش فروش رنو و پژو بعد از ترک ایران رقم خورد
پدال نیوز
قرارداد بزرگترین سرمایه گذار خودرویی پا برجاست!
تیتر20
اخبار مرتبط
bltالف : رئیس سازمان حمایت: مسئول قیمت گذاری خودرو ما هستیم/ ما به قیمت 60 میلیونی پراید رضایت ندادیم
bltتسنیم : ترجمه دو کتاب از احمد دهقان/ «من قاتل پسرتان هستم»رهسپار ایتالیا می شود
bltصدای ایران : برنامه دولت برای بازار خودرو
bltپارسینه : دولت برای سامان بازار خودرو چه کند؟
bltتدبیر 24 : دولت برای سامان دادن بازار خودرو چه کاری انجام دهد؟
bltتین نیوز : دولت برای سامان دادن به بازار خودرو چه کاری باید انجام دهد؟
bltدیده بان ایران : دولت برای سامان دادن به بازار خودرو چه کاری باید انجام دهد؟
bltدنیای اقتصاد : دولت برای سامان دادن به بازار خودرو چه کاری انجام دهد؟
bltخبر خودرو : انجمن خودروسازان: فروش پراید ضرر بود
bltدیده بان ایران : خبر وجود 150 هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان صحت دارد؛ خودرو سازان قطعه ندارند / سال گذشته دو شرکت سایپا و ایران خودرو هر کدام 10 هزار میلیارد تومان ضرر کردند
bltدنیای اقتصاد : فروش پراید به خودروسازان ضرر زد!
bltروزنامه آرمان : واگذاری خودروساز ی ها؛ ازحرف تا عمل
bltاقتصادگردان : احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
bltتیک نیوز : احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
bltخودروکار : احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
bltایران جیب : احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
bltبسیج پرس : احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
bltتین نیوز : احتمال واگذاری سهم دولت در دو خودروساز بزرگ
bltجهان نیوز : احتمال واگذاری سهام دولت در خودروسازان
bltدنیای اقتصاد : احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو
bltانصاف نیوز : سهام دولت در سایپا و ایران خودرو واگذار می شود؟
bltتابش کوثر : احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
bltساعت 24 : احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
bltایسنا : احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به زودی
bltآفتاب : تهدید صلح جهانی توسط آمریکا
bltخبر خودرو : تنها راه افزایش کیفیت در صنعت خودرو ، واگذاری آن به بخش خصوصی است
bltخودروکار : مشکلات داخلی صنعت خودروسازی را زمین گیر می کند
bltشعار سال : ایران خودرو و سایپا بیش از 4.7 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی دریافت کردند
bltخودروکار : تحلیل یک عضو کمیسیون صنایع درباره واردات خودروهای دست دوم
bltفرتاک نیوز : تحلیل یک عضو کمیسیون صنایع درباره واردات خودروهای دست دوم برای کنترل نابسامانی ها
bltپول نیوز : اقتصاد جهانی در رسانه های امروز جهان
bltپدال نیوز : 6 راه نجات صنعت خودرو از شر دلالان
bltتابناک : ایران خودرو و سایپا بیش از 4.7 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی دریافت کردند؛ اما همچنان برای تولید سازمخالف می زنن
bltفارس : بلبرینگ گلپایگانی جایگزین مدل چینی
bltاقتصاد نیوز : فرانسوی های شکست خورده
bltشعار سال : خودروهای فروش فوری کی به دست مردم می رسد؟
bltخبرآنلاین : خودروهای فروش فوری کی به دست مردم می رسد؟
bltپدال نیوز : کاهش فروش رنو و پژو بعد از ترک ایران رقم خورد
bltتیتر20 : قرارداد بزرگترین سرمایه گذار خودرویی پا برجاست!
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.