مخبر - 1398/01/27 - شکل بیان این مضامین دینی در "برسر دوراهی" تکراری است

شکل بیان این مضامین دینی در "برسر دوراهی" تکراری است
حوزه/ در ظاهر «بر سر دوراهی» پیامی ارزشمند و دینی دارد. آموزه هایی چون احترام به والدین، امانتداری، روزی حلال و حرام و... از جمله مفاهیمی است که در «بر سر دوراهی» مورد توجه قرار گرفته، اما همانگونه که پیشتر گفته شد، شکل بیان این مضامین بارها تکرار شده است.
شکل بیان این مضامین دینی در "برسر دوراهی" تکراری است

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، «بر سر دوراهی» جدیدترین همکاری مشترک حامد عنقا و بهرنگ توفیقی است که این روزها از شبکه 2 سیما روی آنتن می رود. این سریال که توانسته در میان آثار طنز نوروزی، مخاطبان بیشتری را سمت خود جذب کند داستانی تکراری دارد که بارها مشابه آن را در سینما و تلویزیون شاهد بوده ایم. قصه درباره جوانی(حامد) از طبقه پایین جامعه است که بر اثر اتفاقاتی ثروتی عظیم به دست می آورد، همین مسئله به مرور رفتار وی را تغییر می دهد به نحوی که از یک فرد ساده و مردم دوست به فردی خودخواه تبدیل می شود.

جدا از قصه تکراری، نقش هایی که در سریال وجود دارد، شخصیت نیست، بلکه تمامی آنها تیپ هستند. برای مثال آدم ها در دو قالب خیر و شر جاگذاری شده اند، اما با این تفاوت که خیر و شر همانند فیلم های فارسی در قالب طبقه اجتماعی تعریف می شود. منظور اینکه آدم های طبقه ضعیف به ذاته آدم های نجیبی هستند و افراد طبقه مفره انسان های بی قید و بند توصیف می شود. این نوع نگاه از 60 الی 70 سال پیش در فیلم های ایرانی وجود داشته، اما باز هم تکرار می شود.

ممکن است این سوال پیش آید چرا با وجود تکرار، مجدداً چنین آثاری ساخته شده و در برخی مواقع با استقبال تماشاگر نیز مواجه می شوند. به نظرم دلیل اصلی این اتفاق را می توان در یک امر جستجو کرد. آن نیز به خاصیت چنین قصه های مربوط می شود که برای مخاطب سینما و تلویزیون همیشه جالب است. این مسئله شاید به نوعی یک نوع مسکن برای برخی از آدم ها باشد تا بدانند اگر آنها رفاه خوبی ندارند در عوض از وجدانی پاکی بهره برده اند، پس دیگر نیازی نیست، برای بهتر شدن زندگی خود بکوشند.

بحث دیگری که آن هم نوعی کلیشه سازی در سریال «بر سر دوراهی» است، الگوهای پوششی است که بارها در تلویزیون تکرار شده، البته قابل درک است که برنامه سازان، می خواهند با پوشش هایی که برای شخصیت ها در نظر می گیرند، فرهنگ سازی کنند، اما وقتی شکل بیان به گونه ای باشد که بارها تکرار شده، تماشاگر آن را پس می زنند به ویژه در شرایط فعلی که شبکه های مجازی گسترش پیدا کرده اند دیگر اینگونه تبلیغات جواب نمی دهد. در کلامی دیگر وقتی مردم می بینند بازیگری که در صفحه شخصی خود در فضا مجازی چندان به پوشش اسلامی اهمیت نمی دهد چگونه باید او را باور کن؟

برای مشکل فوق راهکار وجود دارد به شرطی که فیلمسازان نخواهند از ساده ترین راه تماشاگر جذب کنند. منظو ر اینکه می توان بازیگرانی را برای نقش های مثبت انتخاب کرد که در زندگی شخصی هم آنها به الگوهایی پوششی که آن را تبلیغ می کنند وفادار باشند، آنگاه مردمی که فیلم را می بینند، پوشش مورد نظر را می پذیرند، اما متاسفانه عموم فیلمسازان ما سعی می کنند با انتخاب چهره های معروف ساده ترین روش را برای جذب تماشاگر انتخاب کنند.

اما برسیم به پیام سریال، در ظاهر این مجموعه پیامی ارزشمند و دینی دارد. آموزه هایی چون احترام به والدین، امانتداری، روزی حلال و حرام و... از جمله مفاهیمی است که در «بر سر دوراهی» مورد توجه قرار گرفته، اما همانگونه که پیشتر گفته شد، شکل بیان این مضامین بارها تکرار شده، پس نباید انتظار تاثیرگذاری چندانی را داشت، تنها امتیازی که سریال دارد همان وجه سرگرمی کار بوده که تا حدودی در رسیدن به آن نیز موفق عمل کرده است.

در این یاداشت نکته ای قابل ذکر است آنهم این که بهرنگ توفیقی کارگردان سریال در مجموعه قبلی خود «پدر» سعی کرده بود از کلیشه سازی پرهیز کند و در برخی کاراکترها هم به این موفقیت دست یافته بود، اما چگونه در «بر سر دوراهی» قدمی رو به عقب برداشته، مطلبی است که خود باید پاسخگوی آن باشد، حتی در مباحث فنی نیز این مجموعه نمی تواند برای کارگردان و تهیه کننده اش، نمره چندان مثبتی محسوب شود، البته نکته ای را لازم به ذکر می دانم. این سریال در مقایسه با بسیاری از مجموعه های نمایشی تلویزیون از کیفیت بهتری بهره برده، اما در مقایسه با توانایی کارگردان و تهیه کننده نمره ای خوب به کار تعلق نمی گیرد.

درباره مباحث فنی چند نکته وجود دارد. ابتدا به بازیگران سریال اشاره می کنیم. در این زمینه انتخاب های خوبی صورت نگرفته است، چون اولاً به لحاظ سنی با نقش ها همخوان نیستند. برای مثال گودرزی و میترا حجار با داشتن 42 سال سن نقشی جوان بازی می کنند، حتی مهراوه شریفی نیا نیز به لحاظ سنی مناسب این نقش نیست، تنها انتخاب خوب، بهرنگ علوی است که بازی خوبی را از وی می بینیم. درباره کارگردانی، توفیقی در مباحث فنی کار، توانسته خوب عمل کند به ویژه در انتخاب موسیقی خوب و فیلمبرداری کار نمره ای خوبی را می گیرد، اما متاسفانه داشته های فنی سریال زیر سایه قصه تکراری و کلیشه ای گم شده است.

بحث فنی دیگر به تیتراژ ابتدای این سریال مربوط می شود که با خاطره سازی، زیبای بصری به کار داده، حتی نحوه پایان هر قسمت و جملاتی که در پلان پایانی روی تصویر می آید روشی خوب است. به هر حال در پایان باید گفت این سریال می تواند مخاطب را سرگرم کند، اما از آن نباید انتظار داشت که، تاثیرگذاری داشته باشد.

داوود کنشلو


محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
رفاه   بازیگری   تماشاچی   مسکن   بهرنگ توفیقی   سینما   جست و جو   مجازی   حرام   مخاطب سینما   کاراکترها   روزی حلال   برنامه سازان   مضامین دینی   یاداشت   وفادار   احترام به والدین   کلیشه   مضامین   کارگردان سریال   تلوزیون   داستانی  
اخبار مرتبط
جمشید گرگین؛ کسی که اولین نود سینمایی را ساخت
برترین ها
منسجم ترین فیلم ده نمکی از نظر کارگردانی و روایت/ خنداندن به دور از شوخی های جنسی
خبرگزاری دانشجو
پشت چهره هیولا های سینمایی کدام بازیگران پنهان شده اند؟/ تصاویر
افکار نیوز
فریده سپاه منصور: تلویزیون باید به فکر حفظ مخاطب باشد / برخی از نویسندگان تلویزیون به سری دوزی عادت کرده اند
اخبار اقتصاد ایران
برخی خط قرمزهای تلویزیون «صورتی» شده اند / کل تلویزیون ما 10 درصد تماشاگر دارد و ترکیه و دیگر ماهواره ها 90 درصد، چرا؟
تیک نیوز
پاک بازی در مرام دلبران
نصف جهان
پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته
برترین ها
نمایش «مرد شده»؛ جدال شیرزن کُرد با داعشی ها
رکنا نیوز
موفقیت «آنام»، بهانه ای برای تکرارش نباشد
ایکنا
از نیم بهاشدن بلیت سینماها در ماه مبارک رمضان تا صدور 240 حکم و محرومیت در نمایشگاه کتاب
میزان
با سریال های ماه رمضان آشنا شوید
تابش کوثر
داستانی رئال و فرصتی که می سوزد
شمانیوز
گاهی باید خودزنی?کرد
نصف جهان
گاهی باید خودزنی?کرد
آریا
چهره ها در شبکه های اجتماعی (681)
برترین ها
شکل حضور چهره ها در تئاتر امروز غلط است
روزنامه آرمان
افخمی: سلبریتی ها چاق شده اند/ دوره گانگستربازی تمام شده
الف
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
اعتدال
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
نصف جهان
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
بهار نیوز
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
جمهوریت
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
ایران اکونومیست
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
افکار نیوز
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
تدبیر 24
مفاهیم دینی «آنام» با تکنیک قطره چکانی به مخاطب منتقل می شود
ایکنا
راه حلي براي آشتي مردم با تلويزيون
شعار سال
راه حلي براي آشتي مردم با تلويزيون
روزنامه آرمان
راه حلي براي آشتي مردم با تلويزيون
اعتدال
راه حلي براي آشتي مردم با تلويزيون
ایران اکونومیست
راهکار مازيار ميري براي آشتي مردم با تلويزيون
خرداد نیوز
مي خواهم تخيل را وارد سينماي ايران کنم
جهان نیوز
جديدترين فيلم باغباني توهمي از سينماي فانتزي
سینما پرس
خرگيوش توهمي از سينماي فانتزي/جورچين نامفهومي از سينماي هاليوود در جديدترين فيلم باغباني+عکس
میزان
سال آينده اولين فيلم بلندم را مي سازم/مي خواهم تخيل را وارد سينماي ايران کنم
میزان
فيروز آذر: سال آينده اولين فيلم بلندم را مي سازم
برترین ها
چرا سريال "هيئت مديره" مجموعه اي دغدغه مند است؟
اخبار اقتصاد ایران
«آنام» سرشاز از مفاهيم ديني ، قرآني و ملي است
خبرگزاری حوزه
نشر مفاهيم قرآني در توليدات سيما جايگاه مطلوبي ندارد
ایکنا
«آنام» آموزه هاي ديني را به شکلي بومي بيان مي کند
ایکنا
اخبار مرتبط
bltبرترین ها : جمشید گرگین؛ کسی که اولین نود سینمایی را ساخت
bltخبرگزاری دانشجو : منسجم ترین فیلم ده نمکی از نظر کارگردانی و روایت/ خنداندن به دور از شوخی های جنسی
bltافکار نیوز : پشت چهره هیولا های سینمایی کدام بازیگران پنهان شده اند؟/ تصاویر
bltاخبار اقتصاد ایران : فریده سپاه منصور: تلویزیون باید به فکر حفظ مخاطب باشد / برخی از نویسندگان تلویزیون به سری دوزی عادت کرده اند
bltتیک نیوز : برخی خط قرمزهای تلویزیون «صورتی» شده اند / کل تلویزیون ما 10 درصد تماشاگر دارد و ترکیه و دیگر ماهواره ها 90 درصد، چرا؟
bltنصف جهان : پاک بازی در مرام دلبران
bltبرترین ها : پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته
bltرکنا نیوز : نمایش «مرد شده»؛ جدال شیرزن کُرد با داعشی ها
bltایکنا : موفقیت «آنام»، بهانه ای برای تکرارش نباشد
bltمیزان : از نیم بهاشدن بلیت سینماها در ماه مبارک رمضان تا صدور 240 حکم و محرومیت در نمایشگاه کتاب
bltتابش کوثر : با سریال های ماه رمضان آشنا شوید
bltشمانیوز : داستانی رئال و فرصتی که می سوزد
bltنصف جهان : گاهی باید خودزنی?کرد
bltآریا : گاهی باید خودزنی?کرد
bltبرترین ها : چهره ها در شبکه های اجتماعی (681)
bltروزنامه آرمان : شکل حضور چهره ها در تئاتر امروز غلط است
bltالف : افخمی: سلبریتی ها چاق شده اند/ دوره گانگستربازی تمام شده
bltاعتدال : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltنصف جهان : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltبهار نیوز : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltجمهوریت : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltایران اکونومیست : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltافکار نیوز : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltتدبیر 24 : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltایکنا : مفاهیم دینی «آنام» با تکنیک قطره چکانی به مخاطب منتقل می شود
bltشعار سال : راه حلي براي آشتي مردم با تلويزيون
bltروزنامه آرمان : راه حلي براي آشتي مردم با تلويزيون
bltاعتدال : راه حلي براي آشتي مردم با تلويزيون
bltایران اکونومیست : راه حلي براي آشتي مردم با تلويزيون
bltخرداد نیوز : راهکار مازيار ميري براي آشتي مردم با تلويزيون
bltجهان نیوز : مي خواهم تخيل را وارد سينماي ايران کنم
bltسینما پرس : جديدترين فيلم باغباني توهمي از سينماي فانتزي
bltمیزان : خرگيوش توهمي از سينماي فانتزي/جورچين نامفهومي از سينماي هاليوود در جديدترين فيلم باغباني+عکس
bltمیزان : سال آينده اولين فيلم بلندم را مي سازم/مي خواهم تخيل را وارد سينماي ايران کنم
bltبرترین ها : فيروز آذر: سال آينده اولين فيلم بلندم را مي سازم
bltاخبار اقتصاد ایران : چرا سريال "هيئت مديره" مجموعه اي دغدغه مند است؟
bltخبرگزاری حوزه : «آنام» سرشاز از مفاهيم ديني ، قرآني و ملي است
bltایکنا : نشر مفاهيم قرآني در توليدات سيما جايگاه مطلوبي ندارد
bltایکنا : «آنام» آموزه هاي ديني را به شکلي بومي بيان مي کند
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.