مخبر - 1398/01/27 - شکل بیان این مضامین دینی در "برسر دوراهی" تکراری است

شکل بیان این مضامین دینی در "برسر دوراهی" تکراری است
حوزه/ در ظاهر «بر سر دوراهی» پیامی ارزشمند و دینی دارد. آموزه هایی چون احترام به والدین، امانتداری، روزی حلال و حرام و... از جمله مفاهیمی است که در «بر سر دوراهی» مورد توجه قرار گرفته، اما همانگونه که پیشتر گفته شد، شکل بیان این مضامین بارها تکرار شده است.
شکل بیان این مضامین دینی در "برسر دوراهی" تکراری است

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، «بر سر دوراهی» جدیدترین همکاری مشترک حامد عنقا و بهرنگ توفیقی است که این روزها از شبکه 2 سیما روی آنتن می رود. این سریال که توانسته در میان آثار طنز نوروزی، مخاطبان بیشتری را سمت خود جذب کند داستانی تکراری دارد که بارها مشابه آن را در سینما و تلویزیون شاهد بوده ایم. قصه درباره جوانی(حامد) از طبقه پایین جامعه است که بر اثر اتفاقاتی ثروتی عظیم به دست می آورد، همین مسئله به مرور رفتار وی را تغییر می دهد به نحوی که از یک فرد ساده و مردم دوست به فردی خودخواه تبدیل می شود.

جدا از قصه تکراری، نقش هایی که در سریال وجود دارد، شخصیت نیست، بلکه تمامی آنها تیپ هستند. برای مثال آدم ها در دو قالب خیر و شر جاگذاری شده اند، اما با این تفاوت که خیر و شر همانند فیلم های فارسی در قالب طبقه اجتماعی تعریف می شود. منظور اینکه آدم های طبقه ضعیف به ذاته آدم های نجیبی هستند و افراد طبقه مفره انسان های بی قید و بند توصیف می شود. این نوع نگاه از 60 الی 70 سال پیش در فیلم های ایرانی وجود داشته، اما باز هم تکرار می شود.

ممکن است این سوال پیش آید چرا با وجود تکرار، مجدداً چنین آثاری ساخته شده و در برخی مواقع با استقبال تماشاگر نیز مواجه می شوند. به نظرم دلیل اصلی این اتفاق را می توان در یک امر جستجو کرد. آن نیز به خاصیت چنین قصه های مربوط می شود که برای مخاطب سینما و تلویزیون همیشه جالب است. این مسئله شاید به نوعی یک نوع مسکن برای برخی از آدم ها باشد تا بدانند اگر آنها رفاه خوبی ندارند در عوض از وجدانی پاکی بهره برده اند، پس دیگر نیازی نیست، برای بهتر شدن زندگی خود بکوشند.

بحث دیگری که آن هم نوعی کلیشه سازی در سریال «بر سر دوراهی» است، الگوهای پوششی است که بارها در تلویزیون تکرار شده، البته قابل درک است که برنامه سازان، می خواهند با پوشش هایی که برای شخصیت ها در نظر می گیرند، فرهنگ سازی کنند، اما وقتی شکل بیان به گونه ای باشد که بارها تکرار شده، تماشاگر آن را پس می زنند به ویژه در شرایط فعلی که شبکه های مجازی گسترش پیدا کرده اند دیگر اینگونه تبلیغات جواب نمی دهد. در کلامی دیگر وقتی مردم می بینند بازیگری که در صفحه شخصی خود در فضا مجازی چندان به پوشش اسلامی اهمیت نمی دهد چگونه باید او را باور کن؟

برای مشکل فوق راهکار وجود دارد به شرطی که فیلمسازان نخواهند از ساده ترین راه تماشاگر جذب کنند. منظو ر اینکه می توان بازیگرانی را برای نقش های مثبت انتخاب کرد که در زندگی شخصی هم آنها به الگوهایی پوششی که آن را تبلیغ می کنند وفادار باشند، آنگاه مردمی که فیلم را می بینند، پوشش مورد نظر را می پذیرند، اما متاسفانه عموم فیلمسازان ما سعی می کنند با انتخاب چهره های معروف ساده ترین روش را برای جذب تماشاگر انتخاب کنند.

اما برسیم به پیام سریال، در ظاهر این مجموعه پیامی ارزشمند و دینی دارد. آموزه هایی چون احترام به والدین، امانتداری، روزی حلال و حرام و... از جمله مفاهیمی است که در «بر سر دوراهی» مورد توجه قرار گرفته، اما همانگونه که پیشتر گفته شد، شکل بیان این مضامین بارها تکرار شده، پس نباید انتظار تاثیرگذاری چندانی را داشت، تنها امتیازی که سریال دارد همان وجه سرگرمی کار بوده که تا حدودی در رسیدن به آن نیز موفق عمل کرده است.

در این یاداشت نکته ای قابل ذکر است آنهم این که بهرنگ توفیقی کارگردان سریال در مجموعه قبلی خود «پدر» سعی کرده بود از کلیشه سازی پرهیز کند و در برخی کاراکترها هم به این موفقیت دست یافته بود، اما چگونه در «بر سر دوراهی» قدمی رو به عقب برداشته، مطلبی است که خود باید پاسخگوی آن باشد، حتی در مباحث فنی نیز این مجموعه نمی تواند برای کارگردان و تهیه کننده اش، نمره چندان مثبتی محسوب شود، البته نکته ای را لازم به ذکر می دانم. این سریال در مقایسه با بسیاری از مجموعه های نمایشی تلویزیون از کیفیت بهتری بهره برده، اما در مقایسه با توانایی کارگردان و تهیه کننده نمره ای خوب به کار تعلق نمی گیرد.

درباره مباحث فنی چند نکته وجود دارد. ابتدا به بازیگران سریال اشاره می کنیم. در این زمینه انتخاب های خوبی صورت نگرفته است، چون اولاً به لحاظ سنی با نقش ها همخوان نیستند. برای مثال گودرزی و میترا حجار با داشتن 42 سال سن نقشی جوان بازی می کنند، حتی مهراوه شریفی نیا نیز به لحاظ سنی مناسب این نقش نیست، تنها انتخاب خوب، بهرنگ علوی است که بازی خوبی را از وی می بینیم. درباره کارگردانی، توفیقی در مباحث فنی کار، توانسته خوب عمل کند به ویژه در انتخاب موسیقی خوب و فیلمبرداری کار نمره ای خوبی را می گیرد، اما متاسفانه داشته های فنی سریال زیر سایه قصه تکراری و کلیشه ای گم شده است.

بحث فنی دیگر به تیتراژ ابتدای این سریال مربوط می شود که با خاطره سازی، زیبای بصری به کار داده، حتی نحوه پایان هر قسمت و جملاتی که در پلان پایانی روی تصویر می آید روشی خوب است. به هر حال در پایان باید گفت این سریال می تواند مخاطب را سرگرم کند، اما از آن نباید انتظار داشت که، تاثیرگذاری داشته باشد.

داوود کنشلو


محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
رفاه   تماشاچی   مسکن   بهرنگ توفیقی   سینما   جست و جو   مجازی   حرام   مخاطب سینما   کاراکترها   روزی حلال   برنامه سازان   مضامین دینی   یاداشت   وفادار   احترام به والدین   کلیشه   مضامین   کارگردان سریال   تلوزیون   داستانی  
اخبار مرتبط
برگ های برنده بردار جان چیست؟
بولتن نیوز
جمشید گرگین؛ کسی که اولین نود سینمایی را ساخت
پارس نیوز
منسجم ترین فیلم ده نمکی از نظر کارگردانی و روایت/ خنداندن به دور از شوخی های جنسی
خبرگزاری دانشجو
سیروس میمنت: در «نون.خ2» شاید به اقوام دیگر ایران هم پرداخته شود/ چرا باید مسابقه خارجی بسازیم نه ایرانی؟!
تسنیم
با چهره هایی که پشت هیولا ها پنهان شده اند آشنا شوید
برترین ها
فریده سپاه منصور: تلویزیون باید به فکر حفظ مخاطب باشد / برخی از نویسندگان تلویزیون به سری دوزی عادت کرده اند
اخبار اقتصاد ایران
پاک بازی در مرام دلبران
نصف جهان
برخی خط قرمزهای تلویزیون «صورتی» شده اند / کل تلویزیون ما 10 درصد تماشاگر دارد و ترکیه و دیگر ماهواره ها 90 درصد، چرا؟
تیک نیوز
امین تارخ: برخی خط قرمزهای تلویزیون «صورتی» شده اند / کل تلویزیون ما 10 درصد تماشاگر دارد و ترکیه و دیگر ماهواره ها 90 درصد، چرا؟
انتخاب
پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته
برترین ها
نمایش «مرد شده»؛ جدال شیرزن کُرد با داعشی ها
رکنا نیوز
از نیم بهاشدن بلیت سینماها در ماه مبارک رمضان تا صدور 240 حکم و محرومیت در نمایشگاه کتاب
میزان
دلیل اصلی اشتیاق جوانان به بازیگری چیست؟/مشکلات تئاتر ایران پایانی ندارد
میزان
با سریال های ماه رمضان آشنا شوید
تابش کوثر
تدارک رسانه ملی برای ماه مبارک رمضان 97
خرداد نیوز
تدارک رسانه ملی برای ماه مبارک رمضان 97/رقابت سنگین بین لطیفی، عسگر پور و توفیقی
میزان
به نام «پدر»
آریا
گاهی باید خودزنی?کرد
نصف جهان
حدیث میرامینی: گاهی باید خودزنی?کرد
جهان نیوز
چهره ها در شبکه های اجتماعی (681)
برترین ها
شکل حضور چهره ها در تئاتر امروز غلط است
روزنامه آرمان
افخمی: سلبریتی ها چاق شده اند/ دوره گانگستربازی تمام شده
الف
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
اعتدال
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
تدبیر 24
از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
بهار نیوز
پایبندی به اخلاقیات اسلامی، ماندگاری بازیگر را تضمین می کند
خبرگزاری حوزه
راهکار مازیار میری برای آشتی مردم با تلویزیون
خرداد نیوز
راه حلی برای آشتی مردم با تلویزیون
اعتدال
راه حلی برای آشتی مردم با تلویزیون
ایران اکونومیست
راه حلی برای آشتی مردم با تلویزیون
آفتاب
جدیدترین فیلم باغبانی توهمی از سینمای فانتزی
سینما پرس
فیروز آذر: سال آینده اولین فیلم بلندم را می سازم
برترین ها
چرا سریال "هیات مدیره" مجموعه ای دغدغه مند است؟
شعار سال
چرا سریال "هیات مدیره" مجموعه ای دغدغه مند است؟
اخبار اقتصاد ایران
چرا سریال "هئیت مدیره" مجموعه ای دغدغه مند است؟
تسنیم
«آنام» سرشاز از مفاهیم دینی ، قرآنی و ملی است
خبرگزاری حوزه
میانِ حاج کاظم و قیصر
روزنامه شرق
نشر مفاهیم قرآنی در تولیدات سیما جایگاه مطلوبی ندارد
ایکنا
«آنام» آموزه های دینی را به شکلی بومی بیان می کند
ایکنا
اخبار مرتبط
bltبولتن نیوز : برگ های برنده بردار جان چیست؟
bltپارس نیوز : جمشید گرگین؛ کسی که اولین نود سینمایی را ساخت
bltخبرگزاری دانشجو : منسجم ترین فیلم ده نمکی از نظر کارگردانی و روایت/ خنداندن به دور از شوخی های جنسی
bltتسنیم : سیروس میمنت: در «نون.خ2» شاید به اقوام دیگر ایران هم پرداخته شود/ چرا باید مسابقه خارجی بسازیم نه ایرانی؟!
bltبرترین ها : با چهره هایی که پشت هیولا ها پنهان شده اند آشنا شوید
bltاخبار اقتصاد ایران : فریده سپاه منصور: تلویزیون باید به فکر حفظ مخاطب باشد / برخی از نویسندگان تلویزیون به سری دوزی عادت کرده اند
bltنصف جهان : پاک بازی در مرام دلبران
bltتیک نیوز : برخی خط قرمزهای تلویزیون «صورتی» شده اند / کل تلویزیون ما 10 درصد تماشاگر دارد و ترکیه و دیگر ماهواره ها 90 درصد، چرا؟
bltانتخاب : امین تارخ: برخی خط قرمزهای تلویزیون «صورتی» شده اند / کل تلویزیون ما 10 درصد تماشاگر دارد و ترکیه و دیگر ماهواره ها 90 درصد، چرا؟
bltبرترین ها : پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته
bltرکنا نیوز : نمایش «مرد شده»؛ جدال شیرزن کُرد با داعشی ها
bltمیزان : از نیم بهاشدن بلیت سینماها در ماه مبارک رمضان تا صدور 240 حکم و محرومیت در نمایشگاه کتاب
bltمیزان : دلیل اصلی اشتیاق جوانان به بازیگری چیست؟/مشکلات تئاتر ایران پایانی ندارد
bltتابش کوثر : با سریال های ماه رمضان آشنا شوید
bltخرداد نیوز : تدارک رسانه ملی برای ماه مبارک رمضان 97
bltمیزان : تدارک رسانه ملی برای ماه مبارک رمضان 97/رقابت سنگین بین لطیفی، عسگر پور و توفیقی
bltآریا : به نام «پدر»
bltنصف جهان : گاهی باید خودزنی?کرد
bltجهان نیوز : حدیث میرامینی: گاهی باید خودزنی?کرد
bltبرترین ها : چهره ها در شبکه های اجتماعی (681)
bltروزنامه آرمان : شکل حضور چهره ها در تئاتر امروز غلط است
bltالف : افخمی: سلبریتی ها چاق شده اند/ دوره گانگستربازی تمام شده
bltاعتدال : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltتدبیر 24 : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltبهار نیوز : از سانسور کم کن و بر واقعیت بیفزا
bltخبرگزاری حوزه : پایبندی به اخلاقیات اسلامی، ماندگاری بازیگر را تضمین می کند
bltخرداد نیوز : راهکار مازیار میری برای آشتی مردم با تلویزیون
bltاعتدال : راه حلی برای آشتی مردم با تلویزیون
bltایران اکونومیست : راه حلی برای آشتی مردم با تلویزیون
bltآفتاب : راه حلی برای آشتی مردم با تلویزیون
bltسینما پرس : جدیدترین فیلم باغبانی توهمی از سینمای فانتزی
bltبرترین ها : فیروز آذر: سال آینده اولین فیلم بلندم را می سازم
bltشعار سال : چرا سریال "هیات مدیره" مجموعه ای دغدغه مند است؟
bltاخبار اقتصاد ایران : چرا سریال "هیات مدیره" مجموعه ای دغدغه مند است؟
bltتسنیم : چرا سریال "هئیت مدیره" مجموعه ای دغدغه مند است؟
bltخبرگزاری حوزه : «آنام» سرشاز از مفاهیم دینی ، قرآنی و ملی است
bltروزنامه شرق : میانِ حاج کاظم و قیصر
bltایکنا : نشر مفاهیم قرآنی در تولیدات سیما جایگاه مطلوبی ندارد
bltایکنا : «آنام» آموزه های دینی را به شکلی بومی بیان می کند
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.