

به گزارش گروه بانک و بیمه پول نیوز، مرتضی اکبری مديرعامل اين بانک ضمن تبريك فرار سيدن چهل ودومين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: هر چند عقد قرض الحسنه يكي از عقود اسلامي است و سابقه اي طولاني دارد، اما با پيروزي انقلاب اسلامي، محقق كردن بانكداري اسلامي با تأكيد بيشتر و از همان سال هاي نخست در دستور كار قرار گرفت كه نقطه عطف آن تصويب قانون عمليات بانكي بدون ربا در سال 1362 است.
وی در همین رابطه افزود: صندوق های مختلف بر اساس عقد قرض الحسنه فعالیت مي کردند و بانک ها نيز با جذب منابع قرض الحسنه نسبت به پرداخت تسهيلات قرض الحسنه اقدام مي کردند که نمونه بارز آن وام ازدواج است.
اکبری با اشاره به ضرورت تمرکز فعالیت بانکی بر مبنای عقد قرض الحسنه، اظهار کرد: بر همين اساس در سال 1386، بانك قرض الحسنه مهر ايران به عنوان نخستين بانك قرض الحسنه كشور با سهامداري 10 بانك بزرگ و باسابقه تأسيس شد.
مدیرعامل بانک مهر ایران ضمن یادآوری فعاليت هاي بانک در طول سال هاي گذشته، گفت: اين بانک موفق شده اعتماد اقشار مختلف مردم را به خود جلب کند و اكنون 10 ميليون مشتري دارد. در حال حاضر مانده منابع بانك مهر ايران بالغ بر 441هزار ميليارد ريال است.
وی درباره پرداخت تسهیلات از سوی این بانک نيز توضح داد: تعداد تسهيلات پرداختي از سوي بانک مهر ايران در سال هاي اخير افزايش قابل توجهي داشته و از 500هزار فقره در سال 1395 به حدود دو ميليون و 300هزار فقره در سال 1398 رسيده است. در سال جاري نيز تا کنون بيش از يک ميليون و 800هزار فقره تسهيلات پرداخت شده است. بانك مهر ايران تا كنون بيش از 8.5 ميليون فقره تسهيلات به مشتريان خود پرداخت كرده است.
اکبری در همین رابطه افزود: مبلغ تسهیلات پرداختی نيز در طول اين سال ها افزايش يافته و از 43هزار ميليارد ريال در سال 1395 به بيش از 221هزار در سال 1398 رسيده و در سال جاري نيز تا کنون بالغ بر 253هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است. بانک مهر ايران در مجموع بيش از 828هزار ميليارد ريال تسهيلات به مشتريان خود پرداخت کرده است.
وی با یادآوری اینکه بانک مهر ايران کار بانکداري خرد انجام مي دهد، گفت: بر همين اساس پرداخت تسهيلات در حوزه هاي مختلف و در چارچوب تفاهم نامه با نهادهاي حمايتي همچون كميته امداد امام خميني(ره)، بنياد بركت، ستاد اجرايي فرمان امام(ره)، بنياد مسكن و... در دستور كار اين بانك بوده است. تا كنون 533هزار فقره تسهيلات به ارزش 54هزار ميليارد ريال به مددجويان اين نهادها پرداخت شده كه رويكرد اغلب اين تسهيلات توانمندسازي اين قشر و رساندن آن ها به درآمد پايدار بوده است.
اکبری در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرو بودن بانک مهر ايران در حوزه بانکداري نوين اشاره کرد و گفت: اين بانك خدماتي همچون افتتاح حساب غيرحضوري از طريق وب سايت و همراه بانك، درخواست تسهيلات از طريق وب سايت و همراه بانك، پرداخت تسهيلات بدون ضامن و بدون نياز به مراجعه حضوري، كارت هديه مجازي، احراز هويت آنلاين سجام و... را ارائه كرده كه اغلب آن ها براي نخستين بار در سطح شبكه بانكي كشور ارائه شده است.
مدیرعامل بانک مهر ایران این طور ادامه داد: اهمیت ارائه خدمات بانکي بدون نياز به مراجعه حضوري به اين دليل است که در زمان و هزينه مشتريان بانک صرفه جويي مي كند. همچنين مانع از رفت وآمد مشتريان و شلوغي شعب بانك مي شود كه در شرايط كنوني و با توجه به شيوع بيماري كرونا، اهميت اين اقدامات بيش از پيش آشكار شود.