موافقان و مخالفان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی چه می گویند؟

موافقان و مخالفان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی چه می گویند؟
بعد از فراهم شدن مجدد امکان درج قیمت در آگهی های خانه و خودرو روی پلتفرم ها و سایت های اینترنتی خبری از طغیان و سرکشی قیمت ها نشد.
موافقان و مخالفان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی چه می گویند؟

بعد از فراهم شدن مجدد امکان درج قیمت در آگهی های خانه و خودرو روی پلتفرم ها و سایت های اینترنتی خبری از طغیان و سرکشی قیمت ها نشد. علی رغم نوسانات دلار، بازار آرام و سربه راه ماند و حتی تا حدودی شاهد نزولی شدن قیمت ها بودیم. این اتفاق درست نقطه مقابل پیش بینی افرادی است که 8 ماه پیش به این بهانه باعث حذف قیمت ها شدند. گروهی که می گفتند عامل افزایش قیمت ها و آشفتگی بازار همین شفافیت در قیمت گذاری در سرویس های آنلاین است.

در نهایت تصمیم آن ها برای حذف قیمت ها جز هزینه و دردسر اضافه برای شهروندان حاصل دیگری نداشت. حالا، اما از چند هفته پیش این دستورالعمل پراشکال کنار گذاشته شده و قیمت ها به آگهی های اینترنتی برگشته است؛ اتفاقی که با استقبال افکار عمومی هم مواجه شده و نتایج سه نظرسنجی که در سه کانال مختلف تلگرامی با مخاطبان میلیونی انجام شده نشان می دهد بیش از 70 درصد کاربران از بازگشت قیمت به پلتفرم های آنلاین ابراز رضایت کردند.

موافقان و مخالفان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی چه می گویند؟
استدلال موافقان درج قیمت ها چیست؟
علاوه بر کاربران طیف وسیعی از کارشناسان و مسئولان هم پیش از این در مصاحبه ها و اظهار نظر های مختلف موافقت خود را با بازگشت قیمت ها اعلام کردند. استدلال آن ها این است که وقتی قیمت ها شفاف باشد کمتر احتمال کلاهبرداری و سوء استفاده وجود دارد. ضمن این که زمینه فساد و اقدامات مجرمانه هم با این شفافیت برچیده می شود. این نکته ای است که چندین نماینده مجلس در گفتگو های مختلف بیان کرده اند. مهدی طغیانی (سخنگوی کمیسیون اقتصادی) و ناصر موسوی لارگانی از همین کمیسیون، در کنار حجت الله فیروزی از کمیسیون صنایع و اقبال شاکری و علیرضا سلیمی و... به این نکته اشاره کرده بودند که حذف قیمت ها اگر قرار بود مفید باشد که در ماه های اخیر قیمت ها این قدر بالا نمی رفت. اشاره آن ها در واقع به این نکته است که در همین بازه زمانی که امکان درج قیمت در اگهی های اینترنتی وجود نداشت قیمت خودرو بیش از 65 درصد افزایش داشت و متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان در تهران از 15.5 میلیون تومان در ابتدای سال به 27 میلیون تومان در انتهای پاییز رسید.

از بین کارشناسان هم به طور مشخص فرید زاوه و امیرحسین کاکایی که در زمینه صنعت خودرو صاحب نظر هستند در مصاحبه و یادداشت هایی اعلام کردند حذف قیمت ها صرفا منجر به افزایش هزینه مشتریان شده است. این نکته ای است که داده های آماری سایت دیوار هم تایید می کند. دم دستی ترین هزینه ای که حذف قیمت ها بر دوش مردم گذاشته بود، همین افزایش هزینه تماس تلفنی است. اتفاقی که به طور مستقیم البته به سود اپراتور های تلفن همراه بوده است. داده های آماری ثبت شده از میزان کلیک روی گزینه تماس با فروشنده در دیوار نشان می دهد اهالی پایتخت صرفا در مورد آگهی های مسکن مجبور به 75 هزار ساعت تماس تلفنی بیشتر در این 8 ماه شدند که به عبارتی معادل از دست رفتن 270 میلیون تومان برای آن ها است. در مورد آگهی های خودرو هم ماجرا دراماتیک تر می شود، چون کاربران را در سطح کشور وادار به 2 میلیون و 580 هزار ساعت مکالمه اضافه و غیرضروری کرده و البته 9 میلیارد و 228 میلیون تومان درآمد عاید اپراتور ها شده است. لب کلام این است که موافقان بازگشت قیمت ها می گویند چرا باید مردم را با این هزینه های اضافه و اتلاف وقت و رفت و آمد بیشتر جریمه کنیم؟ از سوی دیگر هم معتقدند که این کار باعث حذف شفافیت از بازار می شود که زمینه ساز فساد است.

مخالفان چه می گویند؟
افرادی که معتقدند نباید قیمت ها در آگهی های اینترنتی درج شوند می گویند این کار باعث التهاب بازار می شود. محمد اسلامی وزیر راه یکی از افراد است که مصرانه می گوید باید قیمت مسکن از پلتفرم های اینترنتی حذف شوند. به گفته او درج قیمت ها «ذهن جامعه را منحرف کرده و برای عده ای توهم ایجاد می کند». برداشتی که می توان از این صحبت ها این است که اگر فرض کنیم پلتفرم ها دماسنجی برای وضعیت بازار باشد، دیده شدن دمای بازار باعث «ایجاد توهم» می شود، پس باید با حذف آن و شکستن دماسنج اجازه ندهیم کسی «ذهن جامعه را منحرف کند!» مشابه این اظهارات را رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم بار ها مطرح کرده و از تعابیری مثل قماربازی و دلال بازی برای آگهی های اینترنتی استفاده کرده است. این در حالی است که خود این اتحادیه که یکی از اعضای مهم آن نیز درگیر پرونده فساد است، یک بار برای ایجاد پلتفرمی مختص خود تلاشی ناکام داشته و اخیرا هم با یکی زا پلتفرم های نوپا قرارداد همکاری امضا کرده است!

راه حل پلتفرم ها چیست؟
پلفترم ها و سایت های اینترنتی برای اینکه هم رضایت مخاطبان را جلب کنند و هم نگرانی مسئولین ذی ربط را برطرف کنند ایده های مختلفی به کار گرفتند. از جمله این که سایت دیوار دامنه مشخصی را برای درج قیمت خودرو در نظر گرفته است. به این معنی که نقطه ماکزیمم قیمت درج شده برای آگهی های خودرو میانگین قیمت هایی است که از مراکز تعویض پلاک در دو هفته منتهی به زمان درج آگهی جمع آوری می شود. بالاتر از این مقدار امکان درج قیمت وجود ندارد و عبارت «عدم امکان نمایش قیمت» جایگزین آن می شود. ضمن این که یک سرویس آنلاین رایگان هم توسط دیوار راه اندازی شده که کاربران می توانند با ورود اطلاعات خودروی کارکرده از قیمت واقعی آن رد بازار آگاه شوند. در عین حال فهرستی از قیمت منصفانه قیمت خودرو های صفر کیلومتر تعبیه شده که هر روز و به طور منظم به روزرسانی می شود. برای درج قیمت منصفانه مسکن هم از سوی دیوار یک کمیته تخصصی تعیین شده که آگهی ها را بررسی می کنند و مانع انتشار آگهی هایی با قیمت های غیرعادی و نامتعارف می شوند.

نظر مردم چیست؟
مردم که در نظرسنجی های مختلف چه قبل از بازگشت قیمت ها و چه بعد از آن به طور واضح و شفاف نظر خود را اعلام کردند. چندی پیش یک نظرسنجی از سوی مرکز افکار سنجی سپنتا به صورت تلفنی انجام شد و نتیجه این بود که از بین یک هزار کاربر عادی حدود 88 درصد اعلام کردند از درج قیمت ها در آگهی های اینترنتی دفاع می کنند. 87 درصد گفتند با حذف قیمت ها انجام معامله دشوار شده و 76 درصد حذف قیمت ها را مانع ایجاد شفافیت در بازار ارزیابی کردند.

حتی 85 درصد مشاوران املاک هم گفته بودند که موافق برگشت قیمت ها به آگهی های اینترنتی هستند. بعد از بازگشت قیمت ها هم نظرسنجی ها مختلفی انجام شد از جمله در سه کانال خبری اقتصاد آنلاین و خبرانلاین و آخرین خبر که نتایج هر سه تقریبا مشابه بود. از بین ده ها هزار نفری که در این سه نظرسنجی شرکت کردند به ترتیب 83 درصد، 76 درصد و 70 درصد مخاطبان از بازگشت قیمت ها ابراز رضایت کردند.


کلیدواژه های این خبر
آپارتمان   اپراتور   قیمت گذاری   قیمت ها   قیمت خودرو   مسکن   اقبال شاکری   مهدی طغیانی   پلت فرم   کاکایی   کمیسیون اقتصادی   کمیسیون صنایع   دراماتیک   نوسان دلار   داده های آماری   اتلاف وقت   مجرمانه   درج قیمت   موافقان   پاییز   لارگانی   بازار   آنلاین   درآمد   افزایش قیمت   پیش بینی   صنعت خودرو   افکار عمومی   حجت الاسلام علیرضا سلیمی   کاربران  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «فرارو» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
شفافیت، نتیجه بازگشت قیمت به دیوار
دنیای اقتصاد
آیا دیوار مقصر گرانی های اخیر بوده است؟
سازه نیوز
چرا مقصر جلوه دادن دیوار اشتباه بود؟
هفت صبح
نقش دیوار در کاهش قیمت خودرو و مسکن
ای تی ایران
چرا مقصر نشان دادن دیوار اشتباه بود؟
اقتصاد آنلاین
اندراحوالات بازگشت قیمت به آگهی ها
سازه نیوز
آیا قیمت خودرو افزایش می یابد؟
اقتصادگردان
کدام آشفتگی؟ کدام التهاب؟
خبرگزاری ایلنا
موافقان و مخالفان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی چه می گویند؟
اقتصاد آنلاین
رضایت افکار عمومی از بازگشت قیمت ها به آگهی های اینترنتی
پدال نیوز
جذابیت پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی
روز نو
از کشف قیمت منصفانه خودرو تا خواب زمستانی مسکن
پدال نیوز
جذابیت های پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی
فرارو
جذابیت های پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی؛ پایان جولان دلال ها
اقتصاد آنلاین
آیا حذف قیمت های خودرو و مسکن از سایت ها تاثیری بر کنترل بازار داشته است؟
تابناک
بازگشت قیمت خودرو به سایت ها به معنای پایان خفقان است
ایران جیب
بازگشت قیمت به سایت ها به معنای پایان انحصار و خفقان
وانا نیوز
بازگشت قیمت به سایت ها به معنای پایان انحصار و خفقان است
فرارو
بازگشت قیمت به سایت ها به معنای پایان خفقان است
هفت صبح
ادامه روند نزولی قیمت مسکن در ماه های آینده/ بازگشت قیمت ها به سایت ها باعث بر هم زدن تعادل می شود
راه دانا
نماینده مجلس: با حذف قیمت ها شفافیت از بین رفته بود
عصر ایران
با حذف قیمت ها شفافیت از بین رفته بود
فرارو
کاهش بهای مسکن و خودرو پس از بازگشت قیمت ها به سایت دیوار
دنیای اقتصاد
هرج و مرج در قیمت آگهی های آنلاین پس بازگشت قیمت ها/ قیمت خودرو در بازار کاهش یافت، اما در سایت ها بالا رفت
راه دانا
آیا روند کاهشی قیمت ها در بازار خودرو متوقف می شود؟
فرارو
برچسب قیمت خودرو به همراه مکانیک بازگشت
عصر ایران
قیمت گذاری مسکن در سایتها بلامانع اعلام شد
تجارت امروز
ممنوعیت قیمت گذاری مسکن در سایت ها لغو شد
ایران آنلاین
مصوبه جنجالی واردات خودروی خارجی دست دوم از مناطق آزاد +جدول قیمت ها
صبا ایران
کاربران خبرآنلاین نظر دادند: تورم را با گرانی اشتباه نگیرید
خبرآنلاین
مخالفت وزیر راه با درج قیمت در آگهی های مسکن؛ پاک کردن صورت مساله است؟
تابناک
بازار مسکن جان ندارد؛ جو ندهید!
افکار نیوز
بازگشت نمایش قیمت خودرو و مسکن به پلتفرم دیوار
ای تی ایران
حمایت سه نماینده مجلس از درج قیمت ها در پلتفرم های آنلاین
اقتصاد آنلاین
دلالان خودرو به سمت بازارهای موازی کوچ کردند/خریداران در فاز انتظار
خبرآنلاین
برگشت قیمت خودرو به سایت ها پس از 8 ماه ممنوعیت
فردا نیوز
قیمت خودرو به سایت ها برگشت/ مسکن هم شاید برگردد
خودروکار
قیمت خودرو پس از 8 ماه ممنوعیت به سایت ها برگشت / مسکن هم شاید برگردد
انتخاب
قیمت خودرو به سایت ها برگشت
پدال نیوز
قیمت خودرو به آگهی های اینترنتی برگشت
اقتصاد آنلاین
اخبار مرتبط
bltدنیای اقتصاد : شفافیت، نتیجه بازگشت قیمت به دیوار
bltسازه نیوز : آیا دیوار مقصر گرانی های اخیر بوده است؟
bltهفت صبح : چرا مقصر جلوه دادن دیوار اشتباه بود؟
bltای تی ایران : نقش دیوار در کاهش قیمت خودرو و مسکن
bltاقتصاد آنلاین : چرا مقصر نشان دادن دیوار اشتباه بود؟
bltسازه نیوز : اندراحوالات بازگشت قیمت به آگهی ها
bltاقتصادگردان : آیا قیمت خودرو افزایش می یابد؟
bltخبرگزاری ایلنا : کدام آشفتگی؟ کدام التهاب؟
bltاقتصاد آنلاین : موافقان و مخالفان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی چه می گویند؟
bltپدال نیوز : رضایت افکار عمومی از بازگشت قیمت ها به آگهی های اینترنتی
bltروز نو : جذابیت پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی
bltپدال نیوز : از کشف قیمت منصفانه خودرو تا خواب زمستانی مسکن
bltفرارو : جذابیت های پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی
bltاقتصاد آنلاین : جذابیت های پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی؛ پایان جولان دلال ها
bltتابناک : آیا حذف قیمت های خودرو و مسکن از سایت ها تاثیری بر کنترل بازار داشته است؟
bltایران جیب : بازگشت قیمت خودرو به سایت ها به معنای پایان خفقان است
bltوانا نیوز : بازگشت قیمت به سایت ها به معنای پایان انحصار و خفقان
bltفرارو : بازگشت قیمت به سایت ها به معنای پایان انحصار و خفقان است
bltهفت صبح : بازگشت قیمت به سایت ها به معنای پایان خفقان است
bltراه دانا : ادامه روند نزولی قیمت مسکن در ماه های آینده/ بازگشت قیمت ها به سایت ها باعث بر هم زدن تعادل می شود
bltعصر ایران : نماینده مجلس: با حذف قیمت ها شفافیت از بین رفته بود
bltفرارو : با حذف قیمت ها شفافیت از بین رفته بود
bltدنیای اقتصاد : کاهش بهای مسکن و خودرو پس از بازگشت قیمت ها به سایت دیوار
bltراه دانا : هرج و مرج در قیمت آگهی های آنلاین پس بازگشت قیمت ها/ قیمت خودرو در بازار کاهش یافت، اما در سایت ها بالا رفت
bltفرارو : آیا روند کاهشی قیمت ها در بازار خودرو متوقف می شود؟
bltعصر ایران : برچسب قیمت خودرو به همراه مکانیک بازگشت
bltتجارت امروز : قیمت گذاری مسکن در سایتها بلامانع اعلام شد
bltایران آنلاین : ممنوعیت قیمت گذاری مسکن در سایت ها لغو شد
bltصبا ایران : مصوبه جنجالی واردات خودروی خارجی دست دوم از مناطق آزاد +جدول قیمت ها
bltخبرآنلاین : کاربران خبرآنلاین نظر دادند: تورم را با گرانی اشتباه نگیرید
bltتابناک : مخالفت وزیر راه با درج قیمت در آگهی های مسکن؛ پاک کردن صورت مساله است؟
bltافکار نیوز : بازار مسکن جان ندارد؛ جو ندهید!
bltای تی ایران : بازگشت نمایش قیمت خودرو و مسکن به پلتفرم دیوار
bltاقتصاد آنلاین : حمایت سه نماینده مجلس از درج قیمت ها در پلتفرم های آنلاین
bltخبرآنلاین : دلالان خودرو به سمت بازارهای موازی کوچ کردند/خریداران در فاز انتظار
bltفردا نیوز : برگشت قیمت خودرو به سایت ها پس از 8 ماه ممنوعیت
bltخودروکار : قیمت خودرو به سایت ها برگشت/ مسکن هم شاید برگردد
bltانتخاب : قیمت خودرو پس از 8 ماه ممنوعیت به سایت ها برگشت / مسکن هم شاید برگردد
bltپدال نیوز : قیمت خودرو به سایت ها برگشت
bltاقتصاد آنلاین : قیمت خودرو به آگهی های اینترنتی برگشت
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.