روایتی از آنچه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گذشت

روایتی از آنچه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گذشت
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- فاطمه قربانی رضوان؛ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین رویداد فرهنگی هنری کشور دیروز 19 بهمن اکران های خود را برای اهالی رسانه در سینما ملت و برج میلاد به پایان رساند. با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط خاص برگزاری جشنواره و محدود بودن حضور تماشاگران ...
روایتی از آنچه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گذشت

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- فاطمه قربانی رضوان؛ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین رویداد فرهنگی هنری کشور دیروز 19 بهمن اکران های خود را برای اهالی رسانه در سینما ملت و برج میلاد به پایان رساند.
با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط خاص برگزاری جشنواره و محدود بودن حضور تماشاگران می شد جشنواره امسال را بدون هیجان تصور کرد، اما باز کور سوی امیدی بود که فیلم های جشنواره انقدر قابلیت و کیفیت بالایی داشته باشند که مخاطبان در خانه مانده را با خبر هایی خوب شگفت زده کنند، اما این اتفاق رخ نداد.
ضعف حاکم بر اغلب فیلم های اکران شده در این دوره از جشنواره انقدر بالا است که حتی چهره های ناامید مخاطبان بعد از خروج از سالن سینما عادی شده است. عدم شخصیت پردازی، پرداخت های ضعیف، بی منطقی حاکم بر داستان ها و ناامیدکننده تر از همه نداشتن قصه و مسئله اصلی مشکلاتی است که می توان بر اساس آن ها این دوره از جشنواره را به عنوان ضعیف ترین دوره چند سال گذشته قلمداد کرد. روایتی از آنچه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گذشت
بازی های تکراری و عدم شخصیت پردازی مسئله ای است که به وضوح می توان آن را در فیلم های «روشن»، «شیشلیک» و «خط فرضی» دید. رضا عطاران در روشن ساخته روح الله حجازی همان بهزاد در فیلم دهلیز است. با این تفاوت که در آنجا می شد او را درنقش پدر پذیرفت، اما در «روشن» او حتی از پس تکرار شخصیت پردازی قبلی اش هم باز می ماند. پژمان جمشیدی و ژاله صامتی هم توانستند با تکرار همان شخصیتی که در سریال زیرخاکی داشتند «شیشلیک» را در روند دست و پا زدن برای خنده گرفتن از مخاطب کمک کنند. شاید بتوان پژمان جمشیدی را بازیگری نسبتا توانا در ایفای نقش های کمدی پذیرفت، اما بازی یک نواخت او در «خط فرضی» را می توان یکی از ضعیف ترین بازی های او دانست که نتوانسته است از پس ایفای نقشی متفاوت و جدی خوب بربیاید.
ضعف در پرداخت به سوژه دلیل دیگری است تا این دوره از جشنواره را یک دوره با نواقص بسیار توصیف کرد. «تک تیرانداز» تنها مهارت فیلمساز در پرداختی ضعیف و سوزاندن یک سوژه ناب است. سوژه ای که می توانست جای کسالت و چرت هایی که به واسطه ای موسیقی نسبتا خوب از سر مخاطب می پراند به او احساس شور و غرور بدهد. درواقع «تک تیرانداز» تنها درحد بیان مسئله باقی می ماند و نمی تواند تمام و کمال به سوژه خود که برگرفته از زندگی نامه شخصیتی واقعی و قهرمان ملی است بپردازد. روایتی از آنچه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گذشت
فرنوش صمدی در «خط فرضی» می خواهد روایتگر درد های بخشی از زنان جامعه باشد. زنانی که در مشکلات راهی ندارند جز پنهان کاری و عواقب این مسئله هم در نهایت دامن گیر آن ها می شود. درواقع «خط فرضی» یک فیلم متوسط رو به پایین است و داستان آن بدون ذره ای پرداخت در حد یک ایده باقی مانده است. فیلمی که شاید می توانست در ظرفی کوچک تر و درقالب فیلمی کوتاه عرضه شود و درگیر الگوگیری غلط و شلخته از سینمای اصغر فرهادی نشود.
بی مسئله بودن و نداشتن قصه را می شود به وضوح در «روزی روزگاری آبادان»، «مامان» و «زالاوا» مشاهده کرد. برای «روزی روزگاری آبادان» آنچه برای مخاطب سوال می شود این است که فیلم می خواست دقیقا روایتگر چه مسئله ای باشد. نمایش یک پدر خمار و مادری درمانده از اوضاع و فرزندان عاشق پیشه با وصله پینه کردن چند گریم و طراحی صحنه سطحی و لحجه هایی که هر آن فراموش می شوند می خواهد کدام مسئله را روایت کند. فیلمی که برای مدیوم سینما غیر قابل قبول است و اگر لحجه آبادانی و عینک ریبن و پیرهن برزیلی را از فیلم بگیرند نه آبادانی می ماند و نه روزی و روزگاری. روایتی از آنچه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گذشت
«زالاوا» می خواهد روایتگر ترسی بومی شده باشد که گریبان گیر مردم منطقه ای در کردستان است، اما اتفاقاتی که در این فیلم رخ می دهد این است که در پایان مخاطب دچار این دوگانگی می شود که اصلا موضوع جن خرافه بود یا نه. دقیفا نقش خانم دکتر در فیلم چه بود و چه شد که به یکباره در پایان آن بلا سرش آمد. جدای از پرداخت به موضوعی سطحی درماندگی کارگردان در فضاسازی و جابه جا شدن ژانر ترسناک به کمدی و لحظه های عاشقانه زالاوا را به فیلمی خسته کننده، غیر قابل درک و بی هدف تبدیل کرده است.
بحث قهرمان و ضد قهرمان که یکی از اصول اساسی و اصلی فیلمنامه است را می توان به شکلی ناقص در «بی همه چیز» و «مامان» مشاهده کرد. داستانی در ناکجاآباد در زمانی نامعلوم با حضور مردمانی که خود در انتها دشمن ناجی چندین ساله خود می شوند. داستانی فاقد قهرمان و مملوء از ضد قهرمان که هر دم کمبود وجود قهرمان را فریاد می زند. در «بی همه چیز» همه چیز پیدا می شود جز قهرمان. روایتی از آنچه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گذشت
«مامان» روایت مادری است که با تلاش های شبانه روزی می خواهد بهترین موقعیت و شرایط را برای فرزندان اش رقم بزند و به نوعی برای مخاطب او هست که به عنوان قهرمان معرفی می شود، اما قهرمانی که در کسری از ثانیه عصبی می شود، گریه می کند و کم می آورد و گاهی این درماندگی را بلند فریاد می زند. «مامان» قهرمانی است با شخصیتی دوگانه. پسران اش را به فرزند آوری نصیحت می کند و علت بی پولی را برای جلوگیری از فرزند دار شدن بی منطق می داند. اما همین مادر حاضر است بعد از آنکه خسته از کار برمی گردد از آسانسور استفاده نکند، چراغ راهرو ها را روشن نکند مگر آنکه مجبور شود پولی را صرف پرداخت به این هزینه های اولیه بکند.
آنچه در جشنواره امسال به عنوان کمدی معرفی شد چیزی نبود جز صحنه هایی مضحک که نه تنها خنده ای از مخاطب نمی گیرد بلکه او را به فکر فرو می برند که با چه منطق و مجوزی شاهد این جنس شوخی ها هستند. کدام مسئول این مجوز را صادر کرده است که به بهانه ای خندان مخاطب موقعیت هایی تصویر شود که با تمامی شئونات اخلاقی و اجتماعی جامعه مغایراست. این ذائقه سازی غلط ومملوء از بی حیایی از کجا می آید. روبه رو شدن مخاطب با شوخی ها و دیالوگ های جنسی چه معنایی دارد جز اینکه وزارت ارشاد خود را چندسالی است که به خواب زده است و این وضعیت هربار بدتر می شود.
می توان گفت سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نه تنها فستیوالی با فیلم های خوب نبود بلکه می شود این دوره را ضعیف ترین دوره چندسال اخیر دانست که تنها سعی کرده است با حضور فیلم هایی در کیفیتی قابل قبول نه چشمگیر رونقی باشند برای بازار جشنواره فجر.

کلیدواژه های این خبر
پژمان جمشیدی   رضا عطاران   سینما   اکران   اصغر فرهادی   کسالت   ژاله صامتی   دهلیز   روح الله حجازی   آبادانی   فیلمساز   موسیقی   نواقص   گریم   جشنواره فیلم فجر   فرهنگی   داستانی   بانوان   سالن سینما   شیوع بیماری  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «خبرگزاری دانشجو» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
مردم باید فیلم خوب را در سینما با خیال راحت تماشا کنند/ برای نجات سینما فقط از دولت نباید انتظار داشت
تسنیم
فروش ناامید کننده فیلم «شهاب حسینی»
شریان
تنوع ژانر و جای خالی طبقه متوسط شهری در فیلم های جشنواره امسال
ایرنا
فروش ناامید کننده فیلم «شهاب حسینی» در 4 روز نخست/ «آن شب» 30 میلیونی شد
میزان
اگر صلاح می دانید در نوروز 1400 با سینما یقه ی مردم را نگیریم!/یادتان باشد اشک مان دم مشک مان است!
برنا
سینمای کودک نیازمند برخوردهای حرفه‏ ای تر است
ایرنا
سریال "جلال3" کلید می خورد
تسنیم
تصور جان گرفتن دوباره سینماها زیادی خوش بینانه است/ سردرگم هستیم
مهر نیوز
احسان بیرقدار: «تک تیرانداز» قهرمان محور و نزدیک به معیارهای جهانی است
خبرآنلاین
فجر صورتی
نصف جهان
«یدو» در شرایط کاملا بحرانی ساخته شد/افتخار «یدو» معرفی استعدادهای تازه بازیگری است
افکار نیوز
شکاف رو به رشد سینما و جامعه
جوان آنلاین
مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد؛ یدو بهترین فیلم/ رضا عطاران بهترین بازیگر نقش اول مرد
آریا
فرکانس های مثبت سینما
ایران آنلاین
نگاه «خط فرضی» به آن سوی مرزها!
جوان آنلاین
آیا داوران جشنواره فجر به کپی کاری «بی همه چیز» جایزه می دهند؟ +تصاویر
صبا ایران
معرفی فیلم های روز ششم جشنواره فجر مشهد
ایسنا
اولین تصویر منتشرشده از پشت صحنه «دودکش 2»/ گریم کاملا متفاوت حبیب لیسانسه ها/ عموی فیتیله ای ها پلیس شد
شریان
گزارش ایسنا از روز چهارم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
ایسنا
تک تیرانداز، فیلم ایرانی یا هالیوودی
خبر خودرو
«تک تیرانداز» فیلم شهید زرین نیست!
مهر نیوز
نجفی در انتخاب قاب برای «روشن» شجاعانه عمل کرده است
رادیو گفتگو
جشن سینمای انقلاب؛ میعادگاه سالانه سینمای ایران
شبستان
«خط فرضی»؛ فیلمی که در حد ایده باقی مانده است
ایسنا
نقدی بر فیلم «روشن» حجازی؛ تاریکی مطلق
عصر هامون
سارا بهرامی، فاطمه معتمدآریا و عطاران در جشنواره فجر + تصاویر
سیمرغ
تلاش برای تزریق حال بد
ایرنا
آغاز راه نابودی امثال کارگردان روشن پول مفت است/دلم برای مخاطب می سوزد!
خبرگزاری موج
پژوهش می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد
برنا نیوز
تئاتری که فیلم نشد
ایرنا
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در کردستان آغاز به کار کرد
پایگگاه اطلاع رسانی دولت
«مصلحت» نمونه درستی از سینما سیاسی- تاریخی است
رادیو گفتگو
اکران تک تیرانداز و مصلحت ؛ امروز در سمنان و شاهرود
صدا و سیما
از "کاراکتر عجیب" رضا عطاران تا "مخالفت" معتمدآریا
پارسینه
روز پنجم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
عصر ایران
خاطره گویی رضا عطاران از علی انصاریان
صراط
روزنامچه فجر 5/ رضا عطاران در یک نقش جدی
مشرق نیوز
روایتی تاریک از قصه «روشن» / درد دل های آبادانی ها با موشک سخنگو
خبرگزاری ایلنا
فراق علی، تقاضای رضا و پیش بینی معتمدآریا همه در روز پنجم
ایرنا
خاطره گویی رضا عطاران از علی انصاریان؛ تشویق شدید فاطمه معتمدآریا
خبرآنلاین
اخبار مرتبط
bltتسنیم : مردم باید فیلم خوب را در سینما با خیال راحت تماشا کنند/ برای نجات سینما فقط از دولت نباید انتظار داشت
bltشریان : فروش ناامید کننده فیلم «شهاب حسینی»
bltایرنا : تنوع ژانر و جای خالی طبقه متوسط شهری در فیلم های جشنواره امسال
bltمیزان : فروش ناامید کننده فیلم «شهاب حسینی» در 4 روز نخست/ «آن شب» 30 میلیونی شد
bltبرنا : اگر صلاح می دانید در نوروز 1400 با سینما یقه ی مردم را نگیریم!/یادتان باشد اشک مان دم مشک مان است!
bltایرنا : سینمای کودک نیازمند برخوردهای حرفه‏ ای تر است
bltتسنیم : سریال "جلال3" کلید می خورد
bltمهر نیوز : تصور جان گرفتن دوباره سینماها زیادی خوش بینانه است/ سردرگم هستیم
bltخبرآنلاین : احسان بیرقدار: «تک تیرانداز» قهرمان محور و نزدیک به معیارهای جهانی است
bltنصف جهان : فجر صورتی
bltافکار نیوز : «یدو» در شرایط کاملا بحرانی ساخته شد/افتخار «یدو» معرفی استعدادهای تازه بازیگری است
bltجوان آنلاین : شکاف رو به رشد سینما و جامعه
bltآریا : مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد؛ یدو بهترین فیلم/ رضا عطاران بهترین بازیگر نقش اول مرد
bltایران آنلاین : فرکانس های مثبت سینما
bltجوان آنلاین : نگاه «خط فرضی» به آن سوی مرزها!
bltصبا ایران : آیا داوران جشنواره فجر به کپی کاری «بی همه چیز» جایزه می دهند؟ +تصاویر
bltایسنا : معرفی فیلم های روز ششم جشنواره فجر مشهد
bltشریان : اولین تصویر منتشرشده از پشت صحنه «دودکش 2»/ گریم کاملا متفاوت حبیب لیسانسه ها/ عموی فیتیله ای ها پلیس شد
bltایسنا : گزارش ایسنا از روز چهارم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
bltخبر خودرو : تک تیرانداز، فیلم ایرانی یا هالیوودی
bltمهر نیوز : «تک تیرانداز» فیلم شهید زرین نیست!
bltرادیو گفتگو : نجفی در انتخاب قاب برای «روشن» شجاعانه عمل کرده است
bltشبستان : جشن سینمای انقلاب؛ میعادگاه سالانه سینمای ایران
bltایسنا : «خط فرضی»؛ فیلمی که در حد ایده باقی مانده است
bltعصر هامون : نقدی بر فیلم «روشن» حجازی؛ تاریکی مطلق
bltسیمرغ : سارا بهرامی، فاطمه معتمدآریا و عطاران در جشنواره فجر + تصاویر
bltایرنا : تلاش برای تزریق حال بد
bltخبرگزاری موج : آغاز راه نابودی امثال کارگردان روشن پول مفت است/دلم برای مخاطب می سوزد!
bltبرنا نیوز : پژوهش می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد
bltایرنا : تئاتری که فیلم نشد
bltپایگگاه اطلاع رسانی دولت : سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در کردستان آغاز به کار کرد
bltرادیو گفتگو : «مصلحت» نمونه درستی از سینما سیاسی- تاریخی است
bltصدا و سیما : اکران تک تیرانداز و مصلحت ؛ امروز در سمنان و شاهرود
bltپارسینه : از "کاراکتر عجیب" رضا عطاران تا "مخالفت" معتمدآریا
bltعصر ایران : روز پنجم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
bltصراط : خاطره گویی رضا عطاران از علی انصاریان
bltمشرق نیوز : روزنامچه فجر 5/ رضا عطاران در یک نقش جدی
bltخبرگزاری ایلنا : روایتی تاریک از قصه «روشن» / درد دل های آبادانی ها با موشک سخنگو
bltایرنا : فراق علی، تقاضای رضا و پیش بینی معتمدآریا همه در روز پنجم
bltخبرآنلاین : خاطره گویی رضا عطاران از علی انصاریان؛ تشویق شدید فاطمه معتمدآریا
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.