روز هشتم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)

روز هشتم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
در روز هشتم جشنواره فجر در سینما رسانه (برج میلاد) 2 فیلم داستانی "یدو" و "تی تی" با حضور عوامل آن نمایش داده شد.
روز هشتم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)

عصر ایران - روز هشتم جشنواره فیلم فجر سی و نهم در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 2 فیلم داستانی یدو (مهدی جعفری) و تی تی (آیدا پناهنده) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.


یدو/ مهدی جعفری

بازیگران: ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی و ریحانه آریامنش

مهدی جعفری در ادامه فیلم قبلی خود (23 نفر) حالا یدو را در همان حال وهوای روایت های نوجوانانه به تصویر کشیده است، اما این بار با پروداکشنی سنگین تر و فضا های خارجی بیشتر که در آبادان ابتدایی دهه 60 می گذرد.


یدو یک گزارش از نوع زندگی یدو (نوجوان 14/ 15 ساله) و خانواده اش یعنی او مادرش، خواهر و برادرش در روزهای ابتدایی جنگ و چند ماه بعد از آن است، وقتی که خانواده خاله یدو بعد از شروع جنگ به ماهشهر می روند هر چه اصرار می کنند مادر یدو راضی به ترک آبادان نمی شود و هر چه یدو هم از مادرش می خواهد که آنها هم بروند مادر یدو قبول نمی کند و استدلالش هم این است که او نمی خواهد به غربت برود.

فیلم با خرده داستانک هایی نشان می دهد که یدو و برادرش چگونه از خانه های خالی مردم کپسول گاز یا آذوقه مورد نیازشان را جمع می کنند و بر روی در آن خانه ها هرچه برداشته اند را می نویسند تا به شکل قرضی باشد و یا در موقعیتی دیگر شیوه زندگی مردم آبادان در زمان خمپاره باران و یا بمباران ها را نشان می دهد و ... آشنایی یدو با جوانی اصفهانی که یک خمپاره را خنثی می کند و بعدا شهید می شود و ... داستانک های کوچکی که تا بینهایت می تواند ادامه یابد و هیچ فراز و فرود خاصی هم ندارند و فقط نشان دادن موقعیت هاست .

یدو

حسن فیلم این است که از آن حال و هوای شعاری و گل درشت که سابق بر این در چنین فیلم هایی دیده ایم دور است و به زندگی واقعی نزدیکتر است. بازی 4 بازیگر اصلی خانواده یدو خوب و باور پذیر است و ستاره پسیانی یک نقش آفرینی متفاوت و خوب به کارنامه بازیگری خود اضافه کرده است.

در چند صحنه حرکات سیال دوربین برای نشان دادن فضا و حال و هوای شهر و خانه و ... بسیار خوب اجرا شده است.

مشکل فیلم این است که بر اساس اسم فیلم قرار است فیلم شخصیت محور و متکی بر شخصیت نوجوان یدو باشد اما در فیلم شاهد این اتفاق نیستیم و اتفاقا ننه یدو (با بازی ستاره پسیانی) و نوع زیست و نگاه او به زندگی و جنگ، عشق و علاقه اش به بزش و ... بیشتر به چشم می آید.

یدو فیلمی است که در اجرا، فضاسازی، تصویر و صدا، موسیقی و ... مشکلی ندارد و اتفاقا از این عناصر به خوبی بهره می برد اما پاشنه آشیل آن فیلمنامه است که ساده انگارانه و ابتدایی نوشته شده است.

تحول آخر فیلم یدو هم خوب کد گذاری نشده است که من مخاطب آن را باور کنم و یا درستش بدانم بیشتر خواست نویسنده و کارگردان است تا یک تغییر درونی شخصیت نوجوان فیلم.

در کل فیلم یدو یک فیلم متوسط است که احتمالا بسیار بیشتر از یک فیلم متوسط به آن پرداخته خواهد شد.

(امتیاز فیلم: 2 از 5)

تی تی

تی تی/ آیدا پناهنده

بازیگران: الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر، هوتن شکیبا، امیر حامد، سودابه جعفرزاده و مهدی فریضه

تی تی قصه آشنایی یک استاد دانشگاه (پارسا پیروزفر) با یک خانم خدماتی بیمارستان (الناز شاکردوست) است که حال و هوایی خاص خود دارد و این آشنایی باعث می شود سرنوشت زندگی آنها به شکلی به همدیگر گره بخورد و ...

تی تی از چند منظر یک اتفاق در سینمای ایران است و بهترین فیلم جشنواره امسال. فیلمنامه تی تی یک قصه جدید و عاشقانه آرامی است که سالهاست در سینمای ایران جای چنین داستان ها و حال و هوایی خالی است و از این منظر باید به ارسلان امیری و آیدا پناهنده تبریک گفت.

فیلمنامه پر از جزئیات و گره های داستانی جذاب و درست است که تا آخر فیلم مخاطب را با خود همراه می کند، شخصیت پردازی کراکترهای اصلی یعنی تی تی ، ابراهیم و امیرساسان بسیار خوب پرداخت شده است و حتی شخصیت های فرعی هم به خوبی تعریف شده و در حد نقشی که دارند به درستی از آنها استفاده شده است.

بازی بازیگران اصلی یعنی پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا هم بسیار خوب است، علی الخصوص الناز شاکردوست که با تی تی نشان داد هر گاه که یک فیلمنامه خوب و یک کارگردان خوب داشته باشد می تواند بسیار فراتر از انتظار ظاهر شود. واقعا بازی شاکردوست در تی تی یک اتفاق در کارنامه بازیگری اوست. پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا هم مثل همیشه خوب هستند.

کارگردانی فیلم و اساسا ساخت چنین فیلمی با این ریتم، پرداخت، فضاسازی، حال و هوا و ... یک دستاورد برای سینمای ایران محسوب می شود.

با دیدن تی تی شاهد پختگی در فیلمسازی آیدا پناهنده هستیم به گونه ای که او هم در کنار فیلمسازان زن تاثیرگذار سینمای ایران چون رخشان بنی اعتماد قرار می گیرد و از این به بعد منتظر هر فیلم جدید پناهنده خواهیم بود.

تمام اجزا فیلم در یک هماهنگی درست با هم قرار دارند و در این میان باید به فیلمبرداری فرشاد محمدی هم اشاره کرد که بسیارخوب و درست در خدمت بیان داستان فیلم قرار گرفته است.

در واقع باید به تمام تیم سازنده فیلم تی تی تبریک گفت چون این اتفاق زیبا در یک وحدت و همدلی جمعی گروهی شکل می گیرد که به سادگی به دست نمی آید.

(امتیاز فیلم: 4.5 از 5)

روز هشتم


حواشی روز هشتم/ آیدا پناهنده: امیدوارم بتوانم شرافتم را نسبت به سینما حفظ کنم

سازندگان فیلم «یدو» از همراهی نکردن ارگان هایی که می توانستند، در ساخت فیلم جنگی کمک کنند، انتقاد کردند.

«یدو» که با سه کودک آبادانی ساخته شده، برداشتی از یک داستان کوتاه است و کودکان بازیگر این فیلم پس از تماشای هنرنمایی شان با شوقی کودکانه گفتند که فکر نمی کردند ،کارشان خوب شده باشد و با این فیلم انگار راه زندگی شان را پیدا کردند.

ستاره پسیانی که برخلاف سن و سال خود نقش یک مادر آبادانی را بازی کرده است، در نشست پرسش و پاسخ فیلم گفت: بازی در یک نقش دور از واقعیت و شخصیت واقعی برای هر بازیگری یک چالش است و من در این فیلم و «سرخپوست» که زنی بلوچ بودم، از این چالش استقبال کردم.

مهدی جعفری درباره انتخاب ستاره پسیانی گفت: واقعیت این است که سن واقعی مادر در داستان اصلی بیشتر بود ،ولی ما تصمیم گرفتیم سن این نقش را کمتر کنیم. به دو سه نفر دیگر پیشنهاد داده بودیم، گرچه از ابتدا ستاره را برای این نقش درنظر داشتیم که به خاطر شرایط سنی تردید داشتیم اما در نهایت بقیه گزینه های که پیشنهاد دادیم، به دلایلی که من خیلی نمی دانم ؛ ممکن است گرمای جنوب، کرونا یا سختی کار بوده باشد، نپذیرفتند. در نهایت سراغ گزینه اول رفتیم و کار انجام شد.

او درباره انتخاب این قصه برای ساخت فیلم «یدو» گفت: من زاده شهر اهواز هستم و چند سالی می شود که در حوزه دفاع مقدس کار می کنم. روزی ابراهیم ایرج زاد داستان «زخم شیر» نوشته صمد طاهری را به من پیشنهاد داد که بخوانم و اگر دوست داشتم فیلمش را بسازم. ما از این قصه، فیلمنامه ای سینمایی استخراج کردیم که حاصل آن «یدو» شد.

جعفری با تاکید براینکه همه فکر می کنند« برای ما همه چیز فراهم است»، از همراهی نکردن دستگاه های مربوط برای ساخت فیلم جنگی انتقاد کرد و گفت: به دلیل کرونا و پروتکل ها و مسائل دیگر شرایط برای ما سخت شد و مجبور شدیم راه های دیگری را برای ادامه کار در نظر بگیریم.

محمد رضا مصباح، تهیه کننده نیز پس از تسلیت برای درگذشت علی انصاریان و تشکر از کادر درمان، درباره ژانر فیلم گفت: فیلم «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است. سال گذشته درصدد همکاری با مهدی جعفری بودم که در این فیلم شرایط فراهم شد. همچنین از «بنیاد سینمایی فارابی» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» تشکر می کنم که امکان همکاری را فراهم کردند. عوامل این کار در سخت ترین شرایط ممکن کار می کردند و جایگاهشان در سینمای ایران پایدار خواهد بود.

او درباره ادامه کار به عنوان تهیه کننده با وجود عدم موفقیت فیلم های قبلی در گیشه گفت: اینطور نبوده که فیلم های قبلی ام شکست خورده باشد ولی بحث های تجاری اولویت من نیست. در حال حاضر چند فیلم اکران نشده دارم و امیدوارم شرایط برای 300 فیلم اکران نشده سینما فراهم شود تا ما هم بتوانیم آثار خود را در سینما نمایش دهیم.

مصباح در ادامه با اشاره به اینکه همانطور که در فیلم هم نجابت داشتیم، در تبلیغات نیز همینطور بودیم و در روزهای پایانی فیلم به نمایش درآمد.

او از رسانه ها درخواست کرد که برای روزهای باقی مانده، فیلمش بیشتر معرفی شود.

روز هشتم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)

جشنواره فیلم فجر به طور رسمی با نمایش فیلم« تی تی » در سینمای رسانه ها به پایان رسید؛ فیلمی عاشقانه که با حضور دوباره الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در کنار هم همراه بود.

عصر 19 بهمن ماه فیلم،« تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده به عنوان آخرین فیلم جشنواره فجر برای اهالی رسانه و منتقدان در مرکز همایش های برج میلاد به نمایش درآمد و در نشست خبری آن هم پارسا پیروزفر از چهره های غایب بود.

در این فیلم الناز شاکردوست که فیلم «ابلق» را هم در جشنواره داشت، نقش دختری شمالی را بازی می کند و درباره چگونگی مراحل رسیدن به نقش های متفاوتی که در دو سال اخیر در آن ها حضور داشته، بیان کرد: تکنیک در رسیدن به نقش ها به کمک من می آید، اما از جایی به بعد همه تکنیک ها را فراموش خواهی کرد و با زندگی کردن با نقش این فرایند صورت می گیرد.

او که در فیلم دیگرش هم با نرگس آبیار همکاری کرده، در پاسخ به اینکه آیا کارکردنش با کارگردان های زن عامدانه است؟ گفت: من به کارگردان هاجنسیتی نگاه نمی کنم و بیشتر برایم وجه انسانی نقش مهم است، اما به هر حال زمانی که زن ها کنار هم قرار می گیرند و از هم حمایت می کنند ، نتیجه کار بسیار شگفت انگیز می شود.

شاکردوست درباره حضورش در آثار تجاری توضیح داد: به نظر من این موضوع اتفاق بدی نیست که بازیگر در فیلم های تجاری که لودگی ندارد بتواند مخاطبانی را با خود همراه کند تا به خاطر او به تماشای سینمای هنری بنشیند. من با چنین انتخاب هایی تجاربی را با خودم به سینمای جدی تر می آورم.

شاکردوست همچنین با اشاره به سختی ساخت این فیلم افزود: ما در زمستان و در سی و پنج جلسه این فیلم را کار کردیم و دلم می خواهد بگویم شرایط این فیلم شرایط معمولی نبوده و امیدوارم از این کارحمایت کنید.

همچنین هوتن شکیبا از دیگر بازیگران فیلم درباره بازی در نقش های جدی گفت: من حضور در ژانر کمدی را دوست دارم، اما هدف من قبول کردن نقش هایی است که برایم چالش به همراه داشته باشد و ژانر فیلم برایم اهمیتی ندارد.

او درباره شانس دریافت سیمرغ در این دوره جشنواره گفت: سیمرغ گرفتن برایم ارزشمند است، اما بازی های خوب در این دوره از جشنواره زیاد است. امیدوارم فضا و محیط جشنواره همواره به صورت سلامت برقرار باشد و بتوان به راحتی و آرامش کار کرد.

آیدا پناهنده هم که به دلیل حضور فیلمش در جشنواره های خارجی در بخش کارگردانی و بهترین فیلم داوری نخواهد شد، دراین باره گفت: من یاد گرفتم که در فیلم خودم را به رخ نکشم و از رخشان بنی اعتماد یاد گرفتم که آنسوی دوربین مسائل دیگری هم وجود دارد.

او درباره وجود رگه های سورئالیسی و جادوگر بودن شخصیت «تی تی» توضیح داد: «تی تی» برای من شبیه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولی وارش به جهان واقعی تری نسبت به ما رسیده بود. جادوگر واژه درستی نیست، چیزی که می توانم بگویم این است که برای من «تی تی» یک شبه قدیس بود.

پناهنده همچنین گفت: امیدوارم بتوانم شرافتم را نسبت به سینما حفظ کنم. این آخرین فیلم من در شمال ایران است و می خواهم از مردم این خطه تشکر کنم. امیدوارم که فیلم های من را دوست داشته باشید.

بیشتر بخوانید: رکوردداران بیشترین نامزدی سیمرغ در جشنواره فیلم فجر اعلام نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط حامد بهداد و باران کوثری در جشنواره فیلم فجر(عکس) روز هفتم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس) روز ششم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس) روز پنجم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس) لینک کوتاه: asriran.com/003EFO
کلیدواژه های این خبر
آبادان   سینما   پاشنه آشیل   بازیگر   هوتن شکیبا   غربت   ستاره پسیانی   آذوقه   قرضی   کارگردان   کپسول گاز   آیدا پناهنده   مادرش   موسیقی   مهدی جعفری   فراز و فرود   الناز شاکردوست   جشنواره فجر   فیلم این   پارسا پیروزفر   جشنواره فیلم فجر   داستانی   بمباران   فیلمنامه   خانه های خالی  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «عصر ایران» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
بی مهری سینما به زن مسلمان ایرانی
قدس آنلاین
فیلمبرداری و تولید در دمای 60 درجه/ صویلاوی: یدو برای من یک لذت تمامی نشدنی است
فارس
داوری بخش «ملی» چهارمین جشنواره فیلم «موج» کیش توسط چهره های مطرح سینما
میزان
بهترین بازیگر زن فجر 39 را بهتر بشناسید
افکار نیوز
ماجرای واقعی بودن «زالاوا» و همکاری با آیدا پناهنده از زبان ارسلان امیری
خبرآنلاین
از تاریکی «روشن» تا معجزه «تی تی»
قدس آنلاین
چه فیلم هایی بیشترین سیمرغ را در جشنواره فجر 39 را گرفتند؟
آریا
صمد طاهری: پایان فیلم «یدو» اصلا از نظر منطق داستانی مشکل دارد و همخوان نیست!
سینما پرس
انتقاد خالق داستان «یدو»
ملیت
«یدو» بهترین فیلم جشنواره فجر شد
شیرازه
انتقاد خالق داستان "یدو" (بهترین فیلم جشنواره فجر امسال)/ فیلم اقتباس خوبی از داستان من نیست
عصر ایران
پژمان جمشیدی باز هم دست خالی ماند، «یدو» درخشید
نصف جهان
فیلمنامه پاشنه آشیل چشم اسفندیار سینمای ایران است/ اکران های سینمایی با قوت بیشتر ادامه یابد
رادیو گفتگو
معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم فجر/رضا عطاران و رویا افشار بهترین بازیگر/یدو بهترین فیلم
صدای ایران
رکوردداران و حاشیه های یک اختتامیه بی حاشیه سینمایی
ایسنا
«یدو» پرافتخارترین فیلم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد +عکس
مشرق نیوز
"یدو" بازخوانی مقاومت در آبادان +عکس
شهدای ایران
نمایش دوباره فیلم های یدو و بی همه چیز / ادعای پیگیری و حذف آرای غیرصحیح در انتخاب «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» / «گیج گاه» پرفروش ترین فیلم اول شد / جزئیات مراسم اختتامیه
تابناک
نگاهی به نامزد های بهترین فیلم جشنواره فجر 39/چهار فیلم در ژانر های مختلف
میزان
انتخاب محال «بهترین فیلم» در فجر 39
جوان آنلاین
«خط فرضی» و «یدو» فیلم های موفقی نبودند
رادیو گفتگو
الناز شاکردوست در جشنواره فجر: جنسیتی نگاه نمی کنم! + عکس
سیمرغ
«یدو» شاید می توانست بهتر باشد/«تی تی» فیلمی لطیف و منطقی است
رادیو گفتگو
فیلمی که عواملش زیر سرم رفتند/ستاره پسیانی ریسک کرد! + تصاویر
سیمرغ
فریدون جیرانی به الناز شاکردوست: سینما تورو جدی گرفت... + عکس
سیمرغ
آیا داوران جشنواره فجر به کپی کاری «بی همه چیز» جایزه می دهند؟
تابناک
روزنامچه فجر 8/ یدو، بازخوانی مقاومت در آبادان
مشرق نیوز
تهیه کننده «یدو»: بازگشت سرمایه همیشه اولویت نیست/مظلوم واقع شدیم
راه دانا
از موج گسترده انتقادات سینماگران، اهالی رسانه و منتقدان نسبت به ناداوری در جشنواره تا انتقاد شدید نسبت به نحوه اجرای نشست ها
سینما پرس
اعتراض ها به اعلام نامزدها/ یک عاشقانه ناآرام در روز هشتم/ رکوردداران جشنواره امسال چه فیلم هایی هستند؟
خبرگزاری ایلنا
تعجب اهالی رسانه از اعلام نامزدهای جشنواره فیلم فجر/نظر داوران عکس نظر منتقدین
میزان
درخشش و رقابت شاکردوست و ستاره پسیانی در آخرین روز جشنواره 39/ عکس
افکار نیوز
روز درخشش و رقابت الناز شاکردوست و ستاره پسیانی
خبرآنلاین
ماجرای نادیده گرفتن هوتن شکیبا و هدیه تهرانی/ لزوماً چشم هم قاضی خوبی نیست!
فارس
جنبه های دینی اولویت دارند/ مدیون شهداییم
ایکنا
فریدون جیرانی به الناز شاکردوست: «تی تی» عاشقانه ای است زیبا  با سه بازی بی نظیر، تو ، پارسا، هومن
پانا
فیلم سینمایی «یدو» برای اهالی رسانه و منتقدان اکران شد
گیتی آنلاین
فیلم نمی سازم که خودم را نشان دهم؛ این را از مادر معنوی ام «رخشان بنی اعتماد» یاد گرفتم
پانا
در ساخت فیلم دفاع مقدسی تنها می توان به گروه سازنده اتکا کرد
شبستان
شاکردوست: برای ایفای یک نقش باید آن را زندگی کرد/شکیبا: سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برایم ارزشمند است
میزان
اخبار مرتبط
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.