
مجید هداوند معاون توانبخشی و محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری این سازمان که امروز دوشنبه 20 بهمن ماه 99 برگزار شد درباره حمایت از دانش آموزان با نیازهای ویژه در بخش های خدمات توانبخشی، دارویی و آموزش کودکان دارای مشکل یادگیری توضیح دادند.
محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره هزینه های پرداختی سازمان در بخش دارویی گفت: بر اساس طرح خدمات حمایتی در بخش های بیمارستانی، آزمایشگاهی و دارویی، اگر دارویی برای دانش آموز تهیه شود هزینه آن پس از بررسی پرونده پرداخت می شود.
وی افزود: در سال 98 بیش از 11 هزار پرونده و در سال 99 از اول مهر تا امروز بیش از 6 هزار پرونده را بررسی کردیم - چون در اواخر سال حجم پرونده ها افزایش می یابد - و همه این پرونده ها پس از تایید پرداخت می شوند؛ یعنی پرونده هزینه ها از زمانی که به سازمان می رسد طی کمتر از یک ماه بررسی و به خانواده پرداخت می شود.
معاون سازمان استثنایی درباره انواع هزینه های پرداختی از سوی سازمان گفت: خدمات بیمارستانی، پاراکلینیکی، اسکن ها و داروهای مکمل و حتی برخی غذاهای خاص همگی پرداخت می شود.
وی تاکید کرد: از آغاز سال تحصیلی تا امروز 4 میلیارد تومان پرداخت شده و ما پرداخت مبلغ 7 میلیارد تومان را تا پایان سال پیش بینی کردیم.
عظیم عراقی در پاسخ به سوالی درباره خدمات سنجش سلامت جسمی و تحصیلی گفت: در آمارهایی که از سال 94 داریم تغییر محسوسی در آمارها دیده نشده است؛ اما به دلیل ابزارهای مورد استفاده در سنجش، ممکن است بعضی مشکلات یادگیری شناسایی نشود.
وی افزود: در گذشته خانواده ها در بخش دیرآموزی یا اوتیسم معلولیت بچه هایشان را پنهان می کردند، اما خوشبختانه امروز والدین تمایل دارند آموزش این کودکان را پیگیری کنند.
مجید هداوند معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز درباره نیروها و خدمات توانبخشی سازمان گفت: خدمات توانبخشی بیرون مدرسه هرسال افزایش یافته و امسال به 7 میلیارد تومان رسیده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره به روز بودن خدمات توانبخشی گفت: همکاران ما از نظر دانش توانبخشی به روز هستند اما ممکن است کمبودی در بخش تجهیزات باشد. امروز خدمات توانبخشی به صورت حضوری در مدارس و مراکز سراسر کشور در حال ارائه است.
هداوند در همین خصوص افزود: از سال گذشته مربیان پیش دبستانی درباره دانش آموزان دیرآموز آموزش دیدند و کلاس های جبرانی برای آنها پیش بینی شده است تا، با تغییر در شیوه آموزشی و محتوا ، آنها را برای شرکت در کلاس های عادی آماده کنند.