تسهیلات مقطعی درد جدید صنعت خودرو/جهش تولید خودرو با پرداخت تسهیلات محقق می شود؟

تسهیلات مقطعی درد جدید صنعت خودرو/جهش تولید خودرو با پرداخت تسهیلات محقق می شود؟
در حالی براساس برنامه ریزی 6 ماهه مقرر است تا پایان تیرماه شاهد رشد 50 درصدی تولید خودرو باشیم که کارشناسان تحقق این عدد را برنامه جهش تولید نمی دانند و معتقدند در صورت پیش بینی ظرفیتی به مراتب بالاتر از ظرفیت کنونی، می توان آن را به جهش تولید نسبت داد بنابراین پیش بینی تسهیلاتی به این نام با هدف ...
تسهیلات مقطعی درد جدید صنعت خودرو/جهش تولید خودرو با پرداخت تسهیلات محقق می شود؟

به گزارش خبرنگار خودروکار، رییس کل بانک مرکزی در حالی در تازه ترین اظهارات خود بر ضرورت برنامه ریزی برای رشد 50 درصدی در تولید خودرو و داخلی سازی قطعات تاکید و اعلام کرده که حمایت های خود از این صنعت را ادامه خواهد داد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تامین مالی به میزان 10 هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و 5 هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها برای دو خودروساز اصلی کشور در نظر گرفته شده است.
همتی ابزار امیدواری کرده که اقدامات آغازشده در صنعت خودروسازی کشور طی سال های اخیر با ثبات و برنامه ریزی و تکیه بر توانمندی های داخلی استمرار و میزان وابستگی خارجی و ارزبری این صنعت کاهش یابد. در همین حال حمید آذرمند، کارشناس ارشد بانک مرکزی و پژوهشگر اقتصادی نیز در توئیتی اعلام کرده که ‏بسته مالی خودروسازان، مشروط به واگذاری اموال مازاد، اصلاح پورتفو، اصلاح قیمت گذاری، تامین مالی زنجیره ای و افزایش عمق تولید داخل تدوین شده است.
او همچنین در پاسخ به انتقاد برخی درباره چرایی تدوین این بسته برای صنعت خودرو اظهار کرده که ‎شرکت ها متعهد به برنامه های زمانبندی هستند. تامین مالی هم مشروط به انجام تعهدات است و در شیوه جدید بخش عمده بسته مالی به صورت اعتباری خواهد بود که به طور ضمنی به معنی اصلاح نرخ سود هم محسوب می شود. البته هنوز برخی نگرانی ها کاملا بجا است.
این در حالیست که پیش از این کارشناسان بر عملکرد نامطلوب پرداخت تسهیلات مقطعی در صنعت خودرو تاکید داشته و اظهار کرده اند که باید در ابتدا هزینه کرد این تسهیلات مشخص شود چرا که در غیر لین صورت منجر با افزایش هزینه های مالی خودروسازان خواهد شد .
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر ضرورت مشخص شدن دلایل کاهش تولید در صنعت خودرو می گوید: اگر تحریم ها باعث کاهش تولید خودرو به یک سوم و افزایش قیمت آن شده و اجازه نداده خودروسازان از ظرفیت واقعی خود استفاده کنند باید به طور شفاف عنوان شود.
وی با بیان این که رسیدن میزان تولید خودروسازان به میزان گذشته را نمی توان جهش تولید دانست، می افزاید: جهش تولید به معنای افزایش ظرفیت تولید است بنابراین کاهش تولید به میزان یک سوم و تلاش برای رسیدن دوباره به این سطح به معنی جهش تولید نیست و پرداخت تسهیلات تحت این عنوان سواستفاده خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور می شود: اگر خودروساز با افزایش تولید به دنبال تحقق اجرای شرط شورای رقابت برای افزایش قیمت ها با افزایش میزان تولید است و با کمبود نقدینگی مواجه است، می توان راهکاری برای این موضوع در نظر گرفت.
بغزیان با بیان این که حمایت از این صنعت به شرط اختصاص منابعی از سوی بانک مرکزی و یا مجاب کردن بانک ها برای همکاری بیشتر با صنعت خودرو محقق خواهد شد، تصریح می کند: زمانی که خودروسازان با ظرفیت کامل نسبت به تولید اقدام می کردند از هزینه های مالی گلایه مند بودند و حال با شرایط کنونی و دریافت تسهیلات جدید چگونه قادر به کاهش میزان هزینه های مالی خواهند بود.
وی با تاکید بر این که باید هزینه کرد تسهیلات جدید دریافتی از خودروسازان مشخص شود، می افزاید: توسعه خطوط ، تنوع محصول و توسعه آن و یا پرداخت مطالبات قطعه سازان از اقداماتی است که خودروسازان با منابع جدید مالی خواهند کرد بنابراین باید هزینه کرد این منابع مشخص شود بعید به نظر می رسد با منابع تحت اختیار خودروسازان، شرایط برای رقابت با رقبای خارجی فراهم شود زیرا صنعتی که تاکنون با حمایت های دولتی به نقطه مطلوبی نرسیده، چگونه می تواند به این تسهیلات مقطعی موفق عمل کند.
این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: صنعت خودرو نشان داده که در دوران شکوفایی نیز با کمبود نقدینگی دست به گریبان بوده و با تورم و اعمال تحریم ها قایل پیش بینی بود که مشکلاتی برای حتی بنگاه های کوچک ایجاد خواهد شد چه برسد به صنعتی به این گستردگی که همیشه ادعای تولید خودروی ملی داشته است.
بغزیان می افزاید: ادعای تولید ملی با کاهش یک سومی تولید به دلیل کمبود قطعه در تضاد است بنابراین اگر تحویل قطعات با چالش روبرو است چرا پیش از تحریم ها به فکر چاره ای نبودند تا قطعات استراتژیک و پرمصرف این صنعت را تامین و یا داخلی سازی کنند بنابراین این میزان تسهیلات می تواند به سایر صنایع به غیر از خودرو تعلق گیرد.

انتهای پیام/

کلیدواژه های این خبر
تسهیلات   کارشناس اقتصادی   نرخ سود   کمبود نقدینگی   مشروط   میزان تولید   ظرفیت تولید   کارشناس صنعت خودرو   منابع بانک   شورای رقابت   هزینه کرد   کاهش تولید   هزینه های مالی   بانک مرکزی   کالای ایرانی   صنعت   افزایش قیمت   خودروسازی   بانک ها   پیش بینی   صنعت خودرو   تولید خودرو   پرداخت تسهیلات   افزایش تولید   رییس کل بانک مرکزی   پرداخت مطالبات   تامین مالی   صنایع خودروسازی  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «خودروکار» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
پیشنهاد تشکیل شورای واحد سیاست گذاری متشکل از خودروسازان و قطعه سازان
خبر خودرو
ناترازی عرضه و تقاضا به نفع خودروسازان
قدس آنلاین
خودرو ارزان نمی شود
شعار سال
بزرگ ترین مشکل صنعت خودرو و قطعه بلاتکلیفی تولید است
خبر خودرو
اسب زین کرده قطعه سازان در تحقق تیراژ یک میلیون و 250 هزار دستگاهی و بن بست کمبود نقدینگی
خبر خودرو
احتمال تغییر شیوه های فروش خودروسازان با صدور مجوز افزایش قیمت
پدال نیوز
احتمال تغییر شیوه های فروش خودروسازان با صدور مجوز افزایش قیمت/ کاهش زیان انباشته خودروسازان در راه است؟
خودروکار
افزایش قیمت در انتظار بازار خودرو
تین نیوز
آیا ریزش قیمت خودرو در راه است؟
الف
منتظر ریزش شدید قیمت خودرو باشیم؟
صبحانه با خبر
بازار سیاه به کام خودروسازان/ ایرانی ها نوروز را هم در صف مرغ گذراندند/ چاپ پول، عامل افزایش تورم/ سندروم نوروزی دلار/ تردستی پولی دولت
مشرق نیوز
مهمترین سیاست های بانکی در 1400
اقتصادگردان
ریزش قیمت خودرو در راه است؟
پدال نیوز
می توان گفت که اقتصاد از رکود خارج شده است/ سالهای 98 و 99 پول چاپ کردیم که تورم درپی دارد
ساعت 24
بانک مرکزی : برای جبران کسری بودجه پول چاپ کردیم
ایران جیب
می توان گفت که اقتصاد از رکود خارج شد/ سالهای 98 و 99 پول چاپ کردیم که تورم درپی دارد
فارس
ثبات در سیاستگذاری و اختصاص کارآمد منابع بانکی به ظرفیت تولید
ایبنا
قطعه سازان کشور از جان مایه گذاشته، اما حتی به حق خود نرسیدند
ایسنا
اساس قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت چیست؟
پدال نیوز
اقدامی برای سقوط قیمت خودرو در سه ماه
بازار نیوز
ضرورت تغییر در پرداخت ها همزمان با پیش بینی افزایش تیراژ
پدال نیوز
ضرورت تغییر در پرداخت ها همزمان با پیش بینی افزایش تیراژ/ تحقق رشد 50 درصدی تولید با مدیریت منابع مالی
خودروکار
نوآوری و توسعه محصول در صنعت خودرو با روش های جدید تامین مالی
خودروکار
خودرو در 1400 آزاد می شود
آفتاب
مقصر صورت های مالی منفی صنعت خودرو کیست؟
پدال نیوز
افزایش هزینه های مالی خودروسازان با سیاست های غلط بانک مرکزی/مقصر صورت های مالی منفی صنعت خودرو کیست؟
خودروکار
رانت 100 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو
پدال نیوز
مطالبات 10 هزار میلیاردی قطعه سازان از شرکت های خودروساز/ رانت 100 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو
خودروکار
ضرر 43 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو!
صبحانه با خبر
رانت 100 هزار میلیارد تومانی در قیمت کارخانه و یازار خودرو
صدا و سیما
رانت 100هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو
اقتصاد آنلاین
محرک های جدید مالی برای ایران خودرو و سایپا
پدال نیوز
محرک های جدید مالی برای دو خودروساز/ یک گام تا تحقق جهش تولید با همکاری بانک مرکزی
خودروکار
وعده مهم قطعه سازان به خودروسازان
پدال نیوز
جهش تولید خودرو با زور تسهیلات بانکی
شعار سال
اثرات منفی حذف ناگهانی دولت از قیمت گذاری خودرو
پدال نیوز
بسترسازی تعیین قیمت خودرو با همکاری فراقوه ای/ اثرات منفی حذف ناگهانی دولت از قیمت گذاری خودرو
خودروکار
فرجام دوپینگ تسهیلاتی خودرو
خودروکار
ایران جزو 18 کشور بزرگ جهان/کاهش مراجعه دولت به بانک مرکزی با عملیات بازار باز
شبستان
تزریق پول به خودروسازان خودرو را ارزان می کند ؟
جام نیوز
اخبار مرتبط
bltخبر خودرو : پیشنهاد تشکیل شورای واحد سیاست گذاری متشکل از خودروسازان و قطعه سازان
bltقدس آنلاین : ناترازی عرضه و تقاضا به نفع خودروسازان
bltشعار سال : خودرو ارزان نمی شود
bltخبر خودرو : بزرگ ترین مشکل صنعت خودرو و قطعه بلاتکلیفی تولید است
bltخبر خودرو : اسب زین کرده قطعه سازان در تحقق تیراژ یک میلیون و 250 هزار دستگاهی و بن بست کمبود نقدینگی
bltپدال نیوز : احتمال تغییر شیوه های فروش خودروسازان با صدور مجوز افزایش قیمت
bltخودروکار : احتمال تغییر شیوه های فروش خودروسازان با صدور مجوز افزایش قیمت/ کاهش زیان انباشته خودروسازان در راه است؟
bltتین نیوز : افزایش قیمت در انتظار بازار خودرو
bltالف : آیا ریزش قیمت خودرو در راه است؟
bltصبحانه با خبر : منتظر ریزش شدید قیمت خودرو باشیم؟
bltمشرق نیوز : بازار سیاه به کام خودروسازان/ ایرانی ها نوروز را هم در صف مرغ گذراندند/ چاپ پول، عامل افزایش تورم/ سندروم نوروزی دلار/ تردستی پولی دولت
bltاقتصادگردان : مهمترین سیاست های بانکی در 1400
bltپدال نیوز : ریزش قیمت خودرو در راه است؟
bltساعت 24 : می توان گفت که اقتصاد از رکود خارج شده است/ سالهای 98 و 99 پول چاپ کردیم که تورم درپی دارد
bltایران جیب : بانک مرکزی : برای جبران کسری بودجه پول چاپ کردیم
bltفارس : می توان گفت که اقتصاد از رکود خارج شد/ سالهای 98 و 99 پول چاپ کردیم که تورم درپی دارد
bltایبنا : ثبات در سیاستگذاری و اختصاص کارآمد منابع بانکی به ظرفیت تولید
bltایسنا : قطعه سازان کشور از جان مایه گذاشته، اما حتی به حق خود نرسیدند
bltپدال نیوز : اساس قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت چیست؟
bltبازار نیوز : اقدامی برای سقوط قیمت خودرو در سه ماه
bltپدال نیوز : ضرورت تغییر در پرداخت ها همزمان با پیش بینی افزایش تیراژ
bltخودروکار : ضرورت تغییر در پرداخت ها همزمان با پیش بینی افزایش تیراژ/ تحقق رشد 50 درصدی تولید با مدیریت منابع مالی
bltخودروکار : نوآوری و توسعه محصول در صنعت خودرو با روش های جدید تامین مالی
bltآفتاب : خودرو در 1400 آزاد می شود
bltپدال نیوز : مقصر صورت های مالی منفی صنعت خودرو کیست؟
bltخودروکار : افزایش هزینه های مالی خودروسازان با سیاست های غلط بانک مرکزی/مقصر صورت های مالی منفی صنعت خودرو کیست؟
bltپدال نیوز : رانت 100 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو
bltخودروکار : مطالبات 10 هزار میلیاردی قطعه سازان از شرکت های خودروساز/ رانت 100 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو
bltصبحانه با خبر : ضرر 43 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو!
bltصدا و سیما : رانت 100 هزار میلیارد تومانی در قیمت کارخانه و یازار خودرو
bltاقتصاد آنلاین : رانت 100هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو
bltپدال نیوز : محرک های جدید مالی برای ایران خودرو و سایپا
bltخودروکار : محرک های جدید مالی برای دو خودروساز/ یک گام تا تحقق جهش تولید با همکاری بانک مرکزی
bltپدال نیوز : وعده مهم قطعه سازان به خودروسازان
bltشعار سال : جهش تولید خودرو با زور تسهیلات بانکی
bltپدال نیوز : اثرات منفی حذف ناگهانی دولت از قیمت گذاری خودرو
bltخودروکار : بسترسازی تعیین قیمت خودرو با همکاری فراقوه ای/ اثرات منفی حذف ناگهانی دولت از قیمت گذاری خودرو
bltخودروکار : فرجام دوپینگ تسهیلاتی خودرو
bltشبستان : ایران جزو 18 کشور بزرگ جهان/کاهش مراجعه دولت به بانک مرکزی با عملیات بازار باز
bltجام نیوز : تزریق پول به خودروسازان خودرو را ارزان می کند ؟
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.