داغی به وسعت ایـران

داغی به وسعت ایـران
عقربه های ساعت 6 و19 دقیقه روز چهارشنبه هجدهم دی ماه سال 98 را نشان می داد و هنوز چند دقیقه از شروع پرواز هواپیمای اوکراینی نگذشته بود که دو انفجار در کنار هواپیما و رقم خوردن یک تراژدی در شاهدشهر شهریار. بلافاصله پس از سقوط این هواپیما نیروهای امدادی به محل حادثه رفتند اما تمامی 176 سرنشین و خدمه ...
داغی به وسعت ایـران

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، بلافاصله فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد هواپیما در حالی که آتش گرفته از آسمان درحال سقوط است. در نصف روز تمام پیکرها از محل حادثه جمع آوری شد. بعد از آن گمانه زنی ها درباره علت سقوط آغاز شد. در این پرواز بسیاری از ایرانیان ساکن کانادا و دانشجویانی که در اوکراین تحصیل می کردند، حضور داشتند که در تعطیلات سال نو میلادی به ایران آمده و حالا قصد بازگشت داشتند. با انتشار چند فیلم جدید و جنجالی ، ادعا شد که هواپیما بر اثر اصابت موشک ساقط شده است، موضوعی که چندباره از سوی مسؤولان هواپیمایی کشور تکذیب شد که با همراهی کارشناسان همراه بود. سرانجام پس از 72 ساعت بررسی و تحقیق همه جانبه، ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد به علت خطای انسانی دو موشک پدافند به سمت هواپیما شلیک شده و باعث سقوط آن شده است. در این شماره از تپش که به بررسی حوادث دی ماه اختصاص دارد سراغ خانواده سرنشینان هواپیما و امدادگران رفته و آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده را از زبان دادستان نظامی تهران تشریح کرده ایم. با گذشت یک سال از ماجرا برخی خانواده ها همچنان تمایلی به صحبت ندارد و می گویند؛ نه شکایت کرده اند و نه تمایلی به این کار دارند. پدر یکی از قربانیان می گوید: در این مدت از سازمان های مختلف سراغ من آمدند و بحث هایی برای دلجویی و حتی پیگیری قضایی پرونده مطرح کردند اما من قبول نکردم. این کارها بچه مرا زنده نمی کند. نه شکایت می کنم و نه دنبال غرامت هستم. خانواده دیگری هم از رسانه ها گلایه دارد و می گوید: در این یک سال ما و عزیرانمان فراموش شده بودیم و حالا که سالگرد حادثه رسیده به فکر ما افتاده اند. اجازه بدهید با درد خودمان سر کنیم. خانواده های دیگر هم با این که دل پر دردی دارند، ترجیح می دهند درباره این ماجرا صحبتی نکنند . در ادامه این گزارش پای صحبت های دو امدادگری نشستیم که با گذشت یک سال هنوز عملیات جست وجو را ثانیه به ثانیه به خاطر دارند. امیر رضایی امدادگر و عضو تیم واکنش سریع هلال احمر به تپش می گوید: ساعت 6 و 30 دقیقه روز هجدهم دی ماه بود که آماده می شدم برای شیفت به محل کار بروم، فرمانده با من تماس گرفت که حادثه سقوط هواپیما داریم. به میدان فردوسی رفتم و از آنجا همراه دیگر امدادگران، تا محل حادثه را 25 دقیقه ای طی کردیم. محل حادثه ، محوطه بزرگی بود و حداقل 6 تا 7 باغ شخصی مردم را شامل می شد. من 13 سال امدادگر جاده بودم و تصادفات زیادی دیدم که حتی منجر به قطع عضو شده بودند اما با ورود به محل سانحه اولین چیزی که دیدم ، پیکرهای نیم تنه بود که در محل سقوط دیده می شد. همان لحظات اولیه که مطمئن شدیم کسی در این حادثه زنده نیست شروع به جمع آوری پیکرها کردیم، محل افتادن پیکرها بسیار وسیع بود و حتی از روی درختان باغ ها اجساد را جمع می کردیم. در قسمتی که ما مشغول عملیات بودیم کم کم خانواده ها حضور پیدا کردند و از امدادگران سراغ بچه هایشان را می گرفتند، خیلی ها می گفتند بچه ما زنده است، نشانی می دادند اما ما نمی توانستیم جواب آنها را بدهیم . حجم حادثه به قدری زیاد بود که قدرت جوابگویی به خانواده ها را نداشتیم. بعد از پایان عملیات جمع آوری اجساد، کار جمع آوری لوازم همراه مسافران آغاز شد، چند دفترچه خاطرات مسافران را دیدم که از آرزوهایشان نوشته بودند و با خدا درددل کرده بودند. اسباب بازی کودکان را دیدم که ما را به شدت تحت ثاثیر قرار داد. یکی از صحنه هایی که مرا به شدت ناراحت کرد و حتی برای آن اشک ریختم، دیدن پیکر کودکان بود، ما به حوادث زیادی اعزام شده ایم اما من و تمام همکارانم که فرزند داریم، وقتی کودکی دچار حادثه می شود یا جانش را از دست می دهد، به شدت تحت تاثیر قرار می گیریم. وقتی پیکر مسافران کودک این سانحه را دیدم،تحت تاثیر قرار گرفتم. عملیات امداد از ساعت 6و 30 دقیقه آغاز شد و تا ساعت 14 ادامه داشت ولی به دلیل حجم حادثه و دلخراش بودنش انگار ساعت های زیادی آنجا بودیم. حامد علیخانی عضو تیم واکنش سریع هلال احمر و مسؤول یکی از تیم های فعال در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی که به عنوان اولین تیم امدادی بعد از نیروهای هلال احمر شهریار به محل سقوط بوئینگ رسید، در مورد روز سقوط و مشاهداتش از صحنه حادثه به تپش گفت: آن روز شیفت کاری من بود، دو دقیقه بعد از سقوط هواپیما روی شبکه بحران موضوع اعلام شد و ما به سمت محل سانحه راه افتادیم. وقتی به محل حادثه رسیدیم هوا گرگ و میش بود و مه صبحگاهی با دود و آتش در صحنه عجین شده بود. ما از سمت شهرک های مسکونی وارد محل سانحه شدیم و به جز ما فقط امدادگران شهریار و آتش نشانی حضور داشتند. صحنه سانحه دست نخورده و شبیه فیلم های ترسناک بود، زمین تکه به تکه آتش گرفته بود. خودرو را که پارک کردیم و پیاده شدیم اولین صحنه ای که دیدیم دو پیکر بود که روی نرده های یک باغ در محل سقوط ، افتاده بودند. در طول مسیر در حال چیدن نقشه امدادی بودیم و تکنیک ها را مرور می کردیم، ولی آنچه می دیدیم تمام فکر و تکنیک های ما را به فراموشی سپرد و ذهنیت ما را از حادثه پاک کرد. من سابقه حضور در صحنه حادثه سقوط هواپیمای کاسپین در قزوین را داشتم اما این حادثه با آن فرق داشت، در حادثه قزوین محل حادثه محدود و بزرگترین عضو بدن که ما پیدا کردیم اندازه کف دست بود اما اینجا در تمام محیط پیکرها پخش شده بود؛ اجسادی که قابل شناسایی بودند. اولین اقدام ما زنده پیدا کردن افراد است، برای همین جست وجو برای یافتن زنده های احتمالی را آغاز کردیم اما هرچه می گشتیم فقط جسد و خون بود. در همان لحظه برخورد هواپیما با زمین همه فوت کرده بودند و کسی زنده نمانده بود. در لحظات اولیه فقط تیم های خودمان حضور داشتند تا این که ساعت 7 و 40 دقیقه دیگر اکیپ های امدادی هم وارد شدند. با رسیدن تجهیزات جمع آوری اجساد ، مشغول جمع آوری پیکرها شدیم، پیکرهایی که بیشتر نیم تنه و برخی از روی صورت قابل شناسایی بودند. پراکندگی اجساد زیاد بود و ما مجبور شدیم هر تکه را داخل یک کاور قرار دهیم. برخی اندام ها قابل تشخیص نبودند. ابتدا سه کیسه از اجساد کشف شد و در نقطه ای قرار گرفت، بعد هم که اجساد به صورت کلی جمع آوری و در همان نقطه چیده شدند که در عکس های منتشر شده از محل حادثه مشخص است. ما در حادثه سقوط هواپیمای کاسپین فقط 15 کیسه جسد کشف کردیم، اما اینجا برخی چهره ها قابل تشخیص و اندام ها سالم بودند. حدود ساعت 9 و 30 دقیقه بود که متوجه شدیم خانواده سه نفر از سرنشینان هواپیما خود را به محل حادثه رسانده اند. صحنه عجیبی بود، ما خودمان عزادار سرنشینان بودیم و سعی کردیم سمت خانواده ها نرویم، چرا که پاسخی نداشتیم به آنها بدهیم. در محل سقوط هواپیما وسایلی جمع آوری کردیم که ناراحتی ما را چند برابر کرد. از قبیل کفش های کودکانه، عروسک ، بلیت مسافران و... سیر رسیدگی قضایی به پرونده با گذشت یک سال از سانحه ،پرونده در مرحله رسیدگی قرار گرفته است. سخنگوی دستگاه قضا در آخرین نشست خود با خبرنگاران درباره این پرونده گفت: در مورد جانباختگان این حادثه اقدامات اولیه برای پرداخت خسارت انجام شده و آنچه متوجه ماست رسیدگی قضایی منجر به وقوع این سانحه است. بلافاصله پرونده قضایی تشکیل و تحقیقات مفصل و کارگروه های متعدد برگزار شد و چون نیازمند بازخوانی جعبه سیاه هواپیما بودیم، این جعبه سیاه خارج از ایران با حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران بررسی و نتیجه آن در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت. اسماعیلی اظهارکرد: تحقیقات این پرونده تکمیل شده و تا پایان دی ماه این پرونده رسیدگی می شود و البته پیش از این هم جلسات متعددی با خانواده های جانباختگان داشتیم و گزارشات سانحه و شبیه سازی این سانحه در اختیار خانواده ها قرار گرفته است. خطای مشهود و روشن عامل انسانی دادستان نظامی استان تهران هم جزئیات رسیدگی قضایی به این پرونده را اعلام کرد و از بازداشت تنها یک متهم در این پرونده خبر داده و می گوید بقیه متهمان با تودیع قرار وثیقه آزاد هستند. غلام عباس ترکی در مورد آخرین نتایج تحقیقات گفت: دو پرواز شبیه سازی سانحه انجام شد و 40 متخصص پس از بررسی دقیق زوایای این حادثه نظر خود را اعلام کردند. بر اساس گزارش کارشناسان،بررسی های سازمان هواپیمایی کشور و نتایج حاصل از عملیات شبیه سازی، سامانه پدافندی بعد از آخرین جابه جایی تاکتیکی، موقعیت شمال سامانه را به علت فراموشی تنظیم نمی کند و به همین دلیل اهداف را در صفحه رادار با تغییر فاحش موقعیت مشاهده می کرده است. کاربران سامانه در واقع هواپیمای اوکراینی را به عنوان جسم پرنده در خارج از مسیر باند پروازی می دیدند و چون رادار آن قادر به تشخیص هواپیما از سایر اجسام پرنده نبوده، وضعیت برای آنها این گونه تداعی می شود که هدف متخاصمی به سمت تهران در حال حرکت است و هنگامی هم که درصدد کسب تکلیف از شبکه پدافندی برمی آیند، به دلیل عدم برقراری ارتباط و مبادله پیام، فرمانده با اعتقاد به کمی زمان مقابله با خطر، شخصا تصمیم به شلیک می گیرد. تفکیک خطای انسانی از خطای سیستمی در وقوع این سانحه ضروری است. خطای عامل انسانی که موجب وقوع سانحه شده خیلی مشهود و روشن است، ولی با ضعف و اشکالی در خود سامانه، دستورالعمل ها و ساختار های شبکه پدافندی کشور و هواپیمایی کشوری مواجه نشدیم و معتقدیم به رغم سخت بودن تصمیم گیری به دلیل فضای حاکم در شب حادثه، اگر کاربر و فرمانده سامانه دقت لازم را به خرج می داد این حادثه اتفاق نمی افتاد. دادستان نظامی استان تهران در مورد برخی از شایعات مطرح شده هم گفت: فرضیه هایی که درباره حمله سایبری، هک سامانه پدافندی، اختلال در سامانه های هواپیما و شبکه پدافندی مطرح شد، با دلایل متقن به اثبات نرسید. تپش ضمیمه حوادث روزنامه جام جم

کلیدواژه های این خبر
نیروهای امدادی   میدان فردوسی   امدادگر   محل حادثه   هواپیمایی   نیروهای مسلح   محل کار   گمانه زنی ها   سرنشینان   لوازم   تراژدی   پیگیری قضایی   واکنش سریع   اصابت موشک   قطع عضو   نیم تنه   هواپیما بر   تصادف شدید   علت سقوط   شیفت   محل سانحه   حادثه   کانادا   آنلاین   فضای مجازی   ایرانیان   قربانیان   سقوط هواپیمای   اوکراین   سقوط هواپیمای اوکراینی  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «جام جم آنلاین» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
پرسش های علی مطهری در مورد پرونده هواپیمای اوکراینی
سایت جماران
تراژدی بوئینگ وفادار در ویلا
جام جم آنلاین
پرونده هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است
افکار نیوز
صلاحیت پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است/مذاکره با چین هند و کوبا برای واکسن کرونا
آریا
صلاحیت پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است
شبکه خبر
واکنش ایران به ادعای اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی
فرارو
تروییکای اروپایی شریک آمریکا در نقض برجام هستند/آمریکایی ها نگران اخراج از عراق هستند
خبرگزاری بسیج
صلاحیت انحصاری پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است/ توقیف نفتکش کره جنوبی سیاسی نیست
رویداد 24
خطیب زاده: صلاحیت انحصاری پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است
انتخاب
خطیب زاده: صلاحیت انحصاری پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است
خرداد نیوز
تروییکای اروپایی شریک آمریکا در نقض برجام هستند
ایران خبر
واکنش خطیب زاده به اظهارات یک نماینده: بازرسان آژانس اخراج نمی شوند
مثلث
در پروندهء هواپیمای اوکراینی اسیر سیاست زدگی نمی شویم/ قانون جنگل که نیست؛ دولت کره باید پول های ایران را بدهد
قدس آنلاین
سخنگوی وزارت خارجه احتمال اخراج بازرسان آژانس اتمی را رد کرد
سایت جماران
بیانیه گستاخانه پمپئو علیه ایران
فردا نیوز
بیانیه مداخله جویانه پمپئو نسبت به ایران
بولتن نیوز
اظهارات مداخله جویانه پمپئو درباره حادثه سقوط هواپیمای اکراینی
برنا نیوز
رانش زمین 12 تن را در اندونزی به کام مرگ برد
انتخاب
اقدام مداخله جویانه آمریکا در سالگرد فاجعه هواپیمای اوکراینی
اقتصاد نیوز
اقدام آمریکا در سالگرد فاجعه هواپیمای اوکراینی
سایت جماران
بیانیه مداخله جویانه پمپئو به مناسبت سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی
ایسنا
اسامی و تصاویر جدید از کشته شده های حادثه هواپیمای مسافربری اوکراین + فیلم
رکنا نت
درخواست اوکراین از ایران برای توضیح درباره سقوط هواپیما
دنیای اقتصاد
بیانیه مشترک اوکراین افغانستان، انگلیس، کانادا و سوئد: ایران به طور کامل و دقیق درباره حادثه هواپیمای اوکراینی توضیح دهد
خرداد نیوز
درخواست پنج کشور از ایران درباره سقوط پرواز 752
روز نو
درخواست اوکراین از ایران در رابطه با سقوط هواپیما
بولتن نیوز
اوکراین از ایران توضیح بیشتر می خواهد
صدای ایران
پربازدیدترین اخبار سیاسی 20 دی ایسنا
ایسنا
بیانیه مشترک اوکراین افغانستان، انگلیس، کانادا و سوئد: ایران به طور کامل و دقیق درباره حادثه هواپیمای اوکراینی توضیح دهد / ایران را در خصوص اجرای عدالت پرداخت غرامت کامل مسئول می دانیم
انتخاب
درخواست 5 کشور از ایران درباره سقوط هواپیمای اوکراینی
الف
درخواست اوکراین از ایران درباره حادثه سقوط هواپیما
فردا نیوز
مقام مسئول صنعت هوایی کشور: رقم غرامت تعیین شده هواپیمای اوکراینی، 50 درصد از نُرم بین المللی هم بالاتر است/ دیه فرد مسلمان حدود 300 تا 400 میلیون تومان است
دیده بان ایران
آخرین وضعیت پرداخت غرامت جانباختگان هواپیمای اوکراینی
تین نیوز
بیانیه پنج کشور درباره ی حادثه ی هواپیمای اوکراینی
انصاف نیوز
درخواست اوکراین از ایران برای توضیح درباره حادثه سقوط هواپیما
ایسنا
پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی روی میز قاضی دادگاه نظامی
جوان آنلاین
راه دانشجویان سقوط هواپیمای اوکراین ادامه می یابد
ایران آنلاین
کاشت 176 نهال به یاد جانباختگان هواپیمای اوکراین در بهشت زهرا(س)
آریا
ماجراجویی یانکی ها و هزینه ای که ما دادیم
مشرق نیوز
امروز؛ سالگرد سقوط 752 / خانواده یکی از قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی: نه شکایت دارم و نه رضایت می دهم، چون فایده ای ندارد
انتخاب
اخبار مرتبط
bltسایت جماران : پرسش های علی مطهری در مورد پرونده هواپیمای اوکراینی
bltجام جم آنلاین : تراژدی بوئینگ وفادار در ویلا
bltافکار نیوز : پرونده هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است
bltآریا : صلاحیت پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است/مذاکره با چین هند و کوبا برای واکسن کرونا
bltشبکه خبر : صلاحیت پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است
bltفرارو : واکنش ایران به ادعای اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی
bltخبرگزاری بسیج : تروییکای اروپایی شریک آمریکا در نقض برجام هستند/آمریکایی ها نگران اخراج از عراق هستند
bltرویداد 24 : صلاحیت انحصاری پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است/ توقیف نفتکش کره جنوبی سیاسی نیست
bltانتخاب : خطیب زاده: صلاحیت انحصاری پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است
bltخرداد نیوز : خطیب زاده: صلاحیت انحصاری پیگیری قضایی سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است
bltایران خبر : تروییکای اروپایی شریک آمریکا در نقض برجام هستند
bltمثلث : واکنش خطیب زاده به اظهارات یک نماینده: بازرسان آژانس اخراج نمی شوند
bltقدس آنلاین : در پروندهء هواپیمای اوکراینی اسیر سیاست زدگی نمی شویم/ قانون جنگل که نیست؛ دولت کره باید پول های ایران را بدهد
bltسایت جماران : سخنگوی وزارت خارجه احتمال اخراج بازرسان آژانس اتمی را رد کرد
bltفردا نیوز : بیانیه گستاخانه پمپئو علیه ایران
bltبولتن نیوز : بیانیه مداخله جویانه پمپئو نسبت به ایران
bltبرنا نیوز : اظهارات مداخله جویانه پمپئو درباره حادثه سقوط هواپیمای اکراینی
bltانتخاب : رانش زمین 12 تن را در اندونزی به کام مرگ برد
bltاقتصاد نیوز : اقدام مداخله جویانه آمریکا در سالگرد فاجعه هواپیمای اوکراینی
bltسایت جماران : اقدام آمریکا در سالگرد فاجعه هواپیمای اوکراینی
bltایسنا : بیانیه مداخله جویانه پمپئو به مناسبت سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی
bltرکنا نت : اسامی و تصاویر جدید از کشته شده های حادثه هواپیمای مسافربری اوکراین + فیلم
bltدنیای اقتصاد : درخواست اوکراین از ایران برای توضیح درباره سقوط هواپیما
bltخرداد نیوز : بیانیه مشترک اوکراین افغانستان، انگلیس، کانادا و سوئد: ایران به طور کامل و دقیق درباره حادثه هواپیمای اوکراینی توضیح دهد
bltروز نو : درخواست پنج کشور از ایران درباره سقوط پرواز 752
bltبولتن نیوز : درخواست اوکراین از ایران در رابطه با سقوط هواپیما
bltصدای ایران : اوکراین از ایران توضیح بیشتر می خواهد
bltایسنا : پربازدیدترین اخبار سیاسی 20 دی ایسنا
bltانتخاب : بیانیه مشترک اوکراین افغانستان، انگلیس، کانادا و سوئد: ایران به طور کامل و دقیق درباره حادثه هواپیمای اوکراینی توضیح دهد / ایران را در خصوص اجرای عدالت پرداخت غرامت کامل مسئول می دانیم
bltالف : درخواست 5 کشور از ایران درباره سقوط هواپیمای اوکراینی
bltفردا نیوز : درخواست اوکراین از ایران درباره حادثه سقوط هواپیما
bltدیده بان ایران : مقام مسئول صنعت هوایی کشور: رقم غرامت تعیین شده هواپیمای اوکراینی، 50 درصد از نُرم بین المللی هم بالاتر است/ دیه فرد مسلمان حدود 300 تا 400 میلیون تومان است
bltتین نیوز : آخرین وضعیت پرداخت غرامت جانباختگان هواپیمای اوکراینی
bltانصاف نیوز : بیانیه پنج کشور درباره ی حادثه ی هواپیمای اوکراینی
bltایسنا : درخواست اوکراین از ایران برای توضیح درباره حادثه سقوط هواپیما
bltجوان آنلاین : پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی روی میز قاضی دادگاه نظامی
bltایران آنلاین : راه دانشجویان سقوط هواپیمای اوکراین ادامه می یابد
bltآریا : کاشت 176 نهال به یاد جانباختگان هواپیمای اوکراین در بهشت زهرا(س)
bltمشرق نیوز : ماجراجویی یانکی ها و هزینه ای که ما دادیم
bltانتخاب : امروز؛ سالگرد سقوط 752 / خانواده یکی از قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی: نه شکایت دارم و نه رضایت می دهم، چون فایده ای ندارد
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.