فرصت ها و تهدیدات آموزش در پسا کرونا

فرصت ها و تهدیدات آموزش در پسا کرونا
یک کارشناس آموزشی فرصت ها و تهدیدات و پیامدهای منفی ومثبت آموزش در پسا کرونا را تشریح کرد.
فرصت ها و تهدیدات آموزش در پسا کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال 1398 مدارس تعطیل شدند و آموزش ها به صورت مجازی و از طریق رسانه ملی به دانش آموزان ارایه شد. کرونا تهدیدات و فرصت هایی برای نظام تعلیم وتربیت داشت. تهدیدات آن کاهش سطح کیفی و یادگیری بود و فرصت آن آشتی تعلیم و تربیت با تکنولوژی بود.
ویروس کرونا زود یا دیر در نهایت بار خود را می بندد و می رود و ما با شرایط پسا کرونا مواجه می شویم، باید از حال حاضر به فکر تهدیدات و فرصت های شرایط پسا کرونا باشیم.
از این رو با《سمیه آوایی خوش》معلم دوره ابتدایی به گفتگو پرداختیم که در زیر می خوانید:

ابزار های فناوری مانند تبلت و تلفن هوشمند چه کمکی می توانند در پسا کرونا برای مدارس و آموزش داشته باشند؟

استفاده از ابزارهای فناوری در زمان کرونا، پیامدهای مثبت و منفی را در پسا کرونا خواهد داشت، از جمله پیامدهای مثبت آن افزایش سطح سواد فناوری و اطلاعات است. همچنین با استفاده از ابزارهای ارتباطی مثل کامپیوتر و نرم افزار های مهم آن، سواد الکترونیکی و شیوه آموزش از سبک سنتی و کلیشه ای فاصله گرفته است.

سطح کیفی معلمان را در پسا کرونا چگونه ارزیابی می کنید؟

معلمین جهت آموزش ها با استفاده از این نرم افزارها به تولید محتوا پرداخته اند که این تولید محتوا هم باعث خلاقیت و تنوع در آموزش شد. کیفیت آموزش را بالاتر برد و باعث شد که معلمین برای آموزش مطالب کمتر برمطالب کتاب اکتفا کنند.شیوه های آموزشی خلاق تری بکارگیرند به عبارت دیگر در دوران همه گیری کرونا سطح کیفی اطلاعات عمومی و اختصاصی معلمین افزایش یافته است.

به نظرشما آموزش ها در پسا کرونا چگونه باید باشد؟

شیوه آموزش در پسا کرونا آمیخته ای از سبک آموزش غیرمجازی، سنتی و آموزش مدرن و مجازی است که آموزش های مجازی فقط به صورت ابزار های کمکی و مکمل های آموزشی بکار برده می شود. باید سطح ارتباطی دانش آموزان در پساکرونا تقویت شود، آزمون های تقویتی برای آنان برگزار شود.

در حال حاضر کرونا چه تهدیداتی برای آموزش دارد؟

مشخصا در دوران وجود ویروس کرونا سطح کیفی و کمی آموزش ها بسیار کاهش یافته و از طرفی خستگی والدین و دانش آموزان را نیز در پی داشته است، علاوه براین در این دوران که آموزش ها بصورت مجازی است مهارت های اجتماعی و ارتباط اجتماعی دانش آموزان بخصوص مقطع ابتدایی کاهش پیدا کرده است وتعاملات کمتر شده است. کودکان منزوی تر شده اند، مثلا در آموزش های گذشته که حضوری بود اولین بازخورد مثبت کودک با ورود به فضای مدرسه و آموزشی منجر به تقویت مهارت های اجتماعی و تعاملات با همسالان خود می شد. همچنین به شناخت و درک بیشتر کودک از خود و افزایش اعتماد به نفس منجر می شد. برای نمونه اگر کودکی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نبوده و یا ارتباط اجتماعی ضعیفی داشت با ورود به فضای مدرسه و تعامل و بازی و دوست یابی مهارت اجتماعی اش تقویت می شد و درنتیجه این امر باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد روحیه شادی دانش آموز بود.

اما کودک امروز بخصوص پایه اول و آمادگی که در بدو ورود به دنیای آموزش و اجتماع هستند با این گونه آموزش مجازی تجربه چندان خوبی در زمینه آموزش و اجتماع آموزشی نخواهند داشت، از طرفی دیگر این نوع آموزش وابستگی دانش آموزان را به رسانه های الکترونیکی و فضای مجازی، بخصوص موبایل و تبلت افزایش داده و از آنجایی که دانش آموزان ما آشنایی زیادی با نحوه استفاده درست و بهینه از فضای مجازی را نیاموخته اند.

پیامد های منفی بسیاری را به دنبال دارد و بسیاری از دانش آموزان زمان بسیار زیادی را صرف فضای مجازی غیر درسی می کنند، و مشکل دیگر انجام تکالیف توسط والدین است و اینگونه فرآیند یادگیری ضعیف خواهد شد.

پایان پیام/260

کلیدواژه های این خبر
گوشی های هوشمند   نرم افزار   فناوری   تبلت   مقطع ابتدایی   تعلیم و تربیت   اعتماد به نفس   یادگیری   مجازی   اسفند   تولید محتوا   تکنولوژی   کودکی   سطح کیفی   ویروس کرونا   اطلاعات عمومی   معلمین   مثبت و منفی   کلیشه   نظرشما   کیفیت آموزش   فضای مجازی   دانش آموزان   رسانه ملی   آموزش مجازی   پسا کرونا  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «شبستان» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
شبکه آموزش سیما توانست مناطق محروم را از امکات آموزشی بهرمند کند
پانا
گزارش// معلمان از ضروت بازگشایی مدارس و آموزش حضوری می گویند
تسنیم
مشق محرومیت/ آقای وزیر! دانش آموزان روستاهای لرستان اینترنت ندارند
راه دانا
نظام آموزشی هنرمندانه
خبرگزاری دانشجو
سامانه شاد، رنج محرومیت را برای دانش آموزان بی بضاعت پر رنگ تر کرد
رهیاب نیوز
روایت انسانهای آرام روزگار پریشان کرونایی
صدا و سیما
87 درصد دانش آموزان کردستانی در شبکه شاد فعالیت دارند
تسنیم
امسال نباید دانش آموز بازمانده از تحصیل داشته باشیم/ ضرورت مراقبت از فرزندان در برابر تله های اینترنتی
راه دانا
گنبدکاووس سال آینده با کمبود معلم مواجه می شود
ایرنا
امضای تفاهم نامه تامین نزدیک به 2 هزار تبلت برای دانش آموزان 4 استان
پانا
راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خواسته رهبر معظم انقلاب و مطالبه جدی جامعه/دولت در حوزه اینترنت ملی به وظیفه خود عمل نکرده است
عصر هامون
نخستین جشنواره فیلم تدریس مجازی در مدارس البرز فراخوان شد
ایرنا
در تمام مناطق زرد یا آبی روند آموزش حضوری مدارس ادامه دارد
میزان
نقش شوراهای آموزش پرورش در زیست بوم جدید کرونا
بولتن نیوز
معاون آموزش و پرورش در زنجان: شکاف طبقاتی با وجود شیوع ویروس کرونا بیشتر آشکار و نمایان شد
تسنیم
بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه وجود ندارد
خوزنا
بازگشایی مدارس چگونه خواهد بود؟/ پاسخ معاون آموزش ابتدایی
سایت جماران
امکان برگزاری مجازی کنکور سراسری وجود دارد؟
فردا نیوز
عقب نشینی آموزش و پرورش؛ بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت
رویداد 24
نیکوکار مازندرانی 80 میلیارد ریال برای خرید تبلت دانش آموزی اهدا کرد
ایرنا
آموزش و پرورش: بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت
الف
محتوای کتاب های درسی با QR Code غنا بخشی می شوند
وزارت آموزش و پرورش
امکان برگزاری مجازی کنکور سراسری وجود دارد
بولتن نیوز
آموزش و پرورش کوتاه آمد: بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت
اسکان نیوز
محتوای کتاب های درسی با کدگذاری تقویت می شوند
ایرنا
سه میلیون دانش آموز در پایه های اول و دوم ابتدایی تحصیل می کنند
ایرنا
بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نداریم/ ساعات حضور دانش آموزان محدود است
ملیت
کنکور مجازی برگزار می شود؟!
رکنا نت
امکان برگزاری مجازی کنکور سراسری
اقتصاد آنلاین
کنکور سراسری 1400 مَجازی برگزار می شود؟
همشهری آنلاین
نقش شوراهای آموزش پرورش در زیست بوم جدید کرونا/ درآمد 1800 میلیاردی شوراها در سالی که گذشت
ایسنا
بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نداریم
مردم سالاری
عقب نشینی آموزش و پرورش از بازشدن مدارس: بازگشایی واقعی نداریم
خبرآنلاین
بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت
مهر نیوز
ملکی: رمزینه پاسخ سریع، ظرف و مظروف تربیتی را وسعت می بخشد
پانا
اعلام نحوه بازگشایی مدارس
رادیو گفتگو
چه کسی جوابگوست؛ جاماندگان از تحصیل به پهنای باند
خبرگزاری خانه ملت
معلم استثنایی؛ خاص اما بی ادعا
صدا و سیما
18 هزار دانش آموز خراسان جنوبی از شبکه شاد بهره مند نیستند
مهر نیوز
اعطای 300 تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم بضاعت کاشانی
مهر نیوز
اخبار مرتبط
bltپانا : شبکه آموزش سیما توانست مناطق محروم را از امکات آموزشی بهرمند کند
bltتسنیم : گزارش// معلمان از ضروت بازگشایی مدارس و آموزش حضوری می گویند
bltراه دانا : مشق محرومیت/ آقای وزیر! دانش آموزان روستاهای لرستان اینترنت ندارند
bltخبرگزاری دانشجو : نظام آموزشی هنرمندانه
bltرهیاب نیوز : سامانه شاد، رنج محرومیت را برای دانش آموزان بی بضاعت پر رنگ تر کرد
bltصدا و سیما : روایت انسانهای آرام روزگار پریشان کرونایی
bltتسنیم : 87 درصد دانش آموزان کردستانی در شبکه شاد فعالیت دارند
bltراه دانا : امسال نباید دانش آموز بازمانده از تحصیل داشته باشیم/ ضرورت مراقبت از فرزندان در برابر تله های اینترنتی
bltایرنا : گنبدکاووس سال آینده با کمبود معلم مواجه می شود
bltپانا : امضای تفاهم نامه تامین نزدیک به 2 هزار تبلت برای دانش آموزان 4 استان
bltعصر هامون : راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خواسته رهبر معظم انقلاب و مطالبه جدی جامعه/دولت در حوزه اینترنت ملی به وظیفه خود عمل نکرده است
bltایرنا : نخستین جشنواره فیلم تدریس مجازی در مدارس البرز فراخوان شد
bltمیزان : در تمام مناطق زرد یا آبی روند آموزش حضوری مدارس ادامه دارد
bltبولتن نیوز : نقش شوراهای آموزش پرورش در زیست بوم جدید کرونا
bltتسنیم : معاون آموزش و پرورش در زنجان: شکاف طبقاتی با وجود شیوع ویروس کرونا بیشتر آشکار و نمایان شد
bltخوزنا : بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه وجود ندارد
bltسایت جماران : بازگشایی مدارس چگونه خواهد بود؟/ پاسخ معاون آموزش ابتدایی
bltفردا نیوز : امکان برگزاری مجازی کنکور سراسری وجود دارد؟
bltرویداد 24 : عقب نشینی آموزش و پرورش؛ بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت
bltایرنا : نیکوکار مازندرانی 80 میلیارد ریال برای خرید تبلت دانش آموزی اهدا کرد
bltالف : آموزش و پرورش: بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت
bltوزارت آموزش و پرورش : محتوای کتاب های درسی با QR Code غنا بخشی می شوند
bltبولتن نیوز : امکان برگزاری مجازی کنکور سراسری وجود دارد
bltاسکان نیوز : آموزش و پرورش کوتاه آمد: بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت
bltایرنا : محتوای کتاب های درسی با کدگذاری تقویت می شوند
bltایرنا : سه میلیون دانش آموز در پایه های اول و دوم ابتدایی تحصیل می کنند
bltملیت : بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نداریم/ ساعات حضور دانش آموزان محدود است
bltرکنا نت : کنکور مجازی برگزار می شود؟!
bltاقتصاد آنلاین : امکان برگزاری مجازی کنکور سراسری
bltهمشهری آنلاین : کنکور سراسری 1400 مَجازی برگزار می شود؟
bltایسنا : نقش شوراهای آموزش پرورش در زیست بوم جدید کرونا/ درآمد 1800 میلیاردی شوراها در سالی که گذشت
bltمردم سالاری : بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نداریم
bltخبرآنلاین : عقب نشینی آموزش و پرورش از بازشدن مدارس: بازگشایی واقعی نداریم
bltمهر نیوز : بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت
bltپانا : ملکی: رمزینه پاسخ سریع، ظرف و مظروف تربیتی را وسعت می بخشد
bltرادیو گفتگو : اعلام نحوه بازگشایی مدارس
bltخبرگزاری خانه ملت : چه کسی جوابگوست؛ جاماندگان از تحصیل به پهنای باند
bltصدا و سیما : معلم استثنایی؛ خاص اما بی ادعا
bltمهر نیوز : 18 هزار دانش آموز خراسان جنوبی از شبکه شاد بهره مند نیستند
bltمهر نیوز : اعطای 300 تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم بضاعت کاشانی
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.