مخبر - 1399/06/25 - عملکرد و نقش مهم پروتئین در بدن

عملکرد و نقش مهم پروتئین در بدن
پروتئین ها از موادی هستند که در بدن وظایف بسیاری مهمی دارند و امروزه بسیاری از افراد یا پروتئین کمی مصرف می کنند یا پروتئین مصرف نمی کنند که این می تواند خطرناک باشد.
عملکرد و نقش مهم پروتئین در بدن

به گزارش «شیعه نیوز»، پروتئین ها از آمینو اسیدها تشکیل شده اند که در کنار یکدیگر می توانند زنجیره ی بزرگی را تشکیل دهند. پروتئین ها می توانند عملکرد های مختلفی در بدن داشته باشند و به سلول ها کمک کرده و اقدامات مختلفی را به انجام برسانند. در این قسمت 9 مورد از عملکرد، وظایف و نقش پروتئین را برای شما شرح خواهیم داد.

1. رشد و نگهداری

بدن شما برای رشد و نگهداری از بافت ها به پروتئین نیاز دارد. پروتئین ها باعث می شوند که بدن شما رشد خود را به صورت مداوم انجام دهد. برای انجام پروسه رشد پروتئین ها شکسته می شوند، بافت ها دوباره بازیابی می شوند و در نتیجه احتیاجات بدن برطرف خواهد شد.
2. ایجاد واکنش های بیوشیمی

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که به هزاران واکنش بیوشیمی در بدن در خارج از سلول ها کمک می کنند. ساختمان آنزیم ها اجازه می دهد که پروتئین ها با مولکول های دیگر در داخل سلول ترکیب شوند و واکنش هایی را ایجاد کنند که برای سوخت و ساز ضروری هستند و همچنین بیرون سلول ها آنزیم های گوارشی مانند لاکتاز یا ساکراز گوارش را شروع به کار می کنند و به هضم قند و شکر کمک می کنند. آنزیم های پروتئینی عاملی برای بهبود گوارش، تولید انرژی، انعقاد خون و بهبود وضعیت عضلانی هستند.

3. پیام رسان

بعضی از پروتئین ها هورمون هستند که پیام رسان های شیمیایی می باشند و به بهبود روابط بین سلول ها، بافت ها و اعضای بدن کمک می کنند. همچنین باعث خون رسانی به بافت هدف یا اعضای بدن می شوند . آن ها به سه دسته بندی زیر تقسیم می شوند:

پروتئین و پپتید ها که از آمینو اسیدها تشکیل شده اند.
استروئید ها که از کلسترول تشکیل شده اند و هورمون های جنسی، تستوسترون و استروژن را شامل می شوند.
آمین ها که از آمینو اسید های جداگانه تیروزین و تریپتوفان تشکیل شده اند و به هورمون ها برای بهبود خواب و سوخت و ساز کمک می کنند.

4. تقویت ساختار

بعضی از پروتئین ها وضعیت بافت و سلول ها را بهبود می بخشند. پروتئین هایی مثل کراتین ، کلاژن و الاستین به چارچوب اتصالی ساختار های خاص در بدن کمک می کنند. کراتین یک پروتئین ساختاری است که در پوست، مو و ناخن وجود دارد. کلاژن نیز یک پروتئین در بدن است که در ساختار سلول ها، تاندون ها، پوست و عضلات موثر است . الاستین انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کلاژن دارد و به بافت بدن کمک می کند که ساختار اصلی خودش را حفظ کند.
5. مراقبت از تعادل PH

پروتئین ها نقش بسیار مهمی در تنظیم غلظت اسید ها، خون و مایعات بدن دارند. تعادل بین اسید ها و مواد پایه از طریق مقیاس ph اندازه گیری می شود که طیف آن بین 0 تا 14 می باشد که 0 به معنای بیشترین میزان اسیدی و 7 به معنای خنثی و 14 به معنای بیشترین میزان قلیایی است که پروتئین ها به تعادل این مقیاس کمک می کنند.

6. تعادل مایعات بدن

پروتئین ها مایعات بدن را تنظیم می کنند . آلبومین و گلوبولین پروتئین هایی در خون هستند که به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می کنند. اگر پروتئین نداشته باشیم ، سطح آلبومین و گلوبولین کاهش پیدا می کند و در نتیجه آب وارد فضای بین سلولی می شود و باعث ایجاد ورم و التهاب در بدن می گردد.
7. تقویت سیستم ایمنی

پروتئین ها به ایمونوگلوبین ها و یا سلول های ایمنی و پادتن ها کمک می کنند و با عفونت مبارزه می کنند. آن ها عواملی در خون هستند که به حفظ سلامت بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها کمک می کنند. زمانی که عوامل خارجی وارد سلول ها می شوند، بدن پادتن ها را تولید می کند و به حذف آن ها می پردازد زیرا بدون آن ها نمی تواند به وضعیت های دشوار غلبه کند.

8. انتقال و ذخیره مواد مغذی

پروتئین های انتقالی مواد را در طول جریان خون با خودشان حمل می کنند و آن ها را به داخل سلول ها یا خارج از سلول ها می برند. موادی که از طریق پروتئین ها جابجا می شوند، شامل ویتامین ها، مواد معدنی، قند خون، کلسترول و اکسیژن هستند. مثلاً هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را از ریه به بافت های بدن می برد و این کار توسط پروتئین انجام می شود.

پروتئین ها همچنین نقش ذخیره کنندگی دارند. فریتین یک پروتئین ذخیره کننده است که آهن ذخیره می کند یا به عنوان مثال، کازئین یک پروتئین اصلی در شیر است که به رشد بدن کودکان کمک می کند و به عنوان یک پروتئین ذخیره کننده محسوب می شود.
9. تامین انرژی

پروتئین ها انرژی بدن را تامین می کنند. پروتئین ها در هر گرم 4 کالری دارند. دقیقا این میزان از انرژی توسط کربوهیدرات ها هم تامین می شود. چربی ها بیشترین میزان انرژی را تامین می کنند. یعنی در هر گرم 9 کالری دارند. اگر چه که بدن در وهله آخر برای استفاده از انرژی به سراغ پروتئین می رود زیرا پروتئین عملکردهای بسیار مهم تری در بدن دارد.

منبع : نمناک

منبع خبر : شیعه نیوز

محتوای این خبر به صورت خودکار از «شیعه نیوز» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
کلیدواژه های این خبر
پروتئین   تشیع   نقش مهم  
اخبار مرتبط
مجازات ضرب و جرح با استفاده از چاقو چیست
شیعه نیوز
غـرور کاذب چیست و راهکارهای غلبه بر آن کدامند
شیعه نیوز
آشنایی با خواص اعجاب انگیز تخم هندوانه
شیعه نیوز
آموزش طرز تهیه ژیگو فرانسوی بسیار خوشمزه رستورانی
شیعه نیوز
با خواص تخم مرغ آشنا شوید
شیعه نیوز
زیبایی نوزاد با بخورنخورهای ماه هشتم بارداری
شیعه نیوز
مواد غذایی که هر روز باید بخورید
شیعه نیوز
نقش مهم مسلمانان میشیگان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
شیعه نیوز
کنترل و درمان دیابت با مصرف شیر شتر
شیعه نیوز
دویچه وله آلمان تصاویر مراسم عزاداری محرم در ایران را به سخره گرفت
شیعه نیوز
پیامدهای کمبود پروتئین
شیعه نیوز
مزایای پروتئین شیر چیست
شیعه نیوز
9 قانون صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت
شیعه نیوز
اگر پروتئین کافی نخورید چه اتفاقی برای بدنتان می افتد
شیعه نیوز
عملکرد پادتن ها ی سیستم ایمنی
شیعه نیوز
5 اسموتی سبز برای کمک به کاهش وزن
شیعه نیوز
آیا پودر پروتئینی شاهدانه بهترین پروتئین گیاهی است
شیعه نیوز
راز خانم هایی که ناخن های زیبا سالم و قوی دارند
شیعه نیوز
نقش مهم خانواده در ارتباط های موفق افراد در زندگی
شیعه نیوز
حضور اولین زن محجبه مسلمان در مجلس صربستان
شیعه نیوز
آیا خونریزی بینی در بارداری خطرناکه
شیعه نیوز
درباره کافی میکس این خوشمزه خطرناک بیشتر بدانید
شیعه نیوز
کشف واکسن کرونا از تنباکو توسط غول دخانیات آمریکا؟!
روز نو
5 ماده مغذی که نباید از برنامه غذایی روزانه تان حذف شود
شیعه نیوز
خوشبخت و بدبخت واقعی در کلام امام باقر (ع)
شیعه نیوز
آغاز مهمترین مرحله آزمایشی واکسن کرونا در آمریکا
شیعه نیوز
افزایش طول عمر با مصرف پروتئین های گیاهی
شیعه نیوز
همه خواص و فواید روغن بادام برای درمان و زیبایی
شیعه نیوز
خواص قرص بیوتین یا ویتامین اچ (B7) برای رشد مو و نحوه مصرف آن
شیعه نیوز
تشخیص بیماری با استفاده از تنفس
ایرنا
6 مغز دانه برای کاهش وزن
شیعه نیوز
درمان آلزایمر با کمک گروه جدیدی از پروتئین ها
اقتصاد نیوز
نشانه هایی که می گوید شما به اندازه کافی پروتئین نمی خورید
شیعه نیوز
بازگشت داعش به غرب لیبی
شیعه نیوز
وقوع انفجار در شهر کابل
شیعه نیوز
13 توصیه برتر رژیمی
شیعه نیوز
ارتباط دویدن با عضله سازی
شیعه نیوز
مواد غذایی که پرخوری عصبی را کاهش می دهد
شیعه نیوز
غذاهایی که شما را گرسنه تر می کنند
شیعه نیوز
افزایش ضخامت و رشد مو با خواص ژلاتین
شیعه نیوز
اخبار مرتبط
bltشیعه نیوز : مجازات ضرب و جرح با استفاده از چاقو چیست
bltشیعه نیوز : غـرور کاذب چیست و راهکارهای غلبه بر آن کدامند
bltشیعه نیوز : آشنایی با خواص اعجاب انگیز تخم هندوانه
bltشیعه نیوز : آموزش طرز تهیه ژیگو فرانسوی بسیار خوشمزه رستورانی
bltشیعه نیوز : با خواص تخم مرغ آشنا شوید
bltشیعه نیوز : زیبایی نوزاد با بخورنخورهای ماه هشتم بارداری
bltشیعه نیوز : مواد غذایی که هر روز باید بخورید
bltشیعه نیوز : نقش مهم مسلمانان میشیگان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
bltشیعه نیوز : کنترل و درمان دیابت با مصرف شیر شتر
bltشیعه نیوز : دویچه وله آلمان تصاویر مراسم عزاداری محرم در ایران را به سخره گرفت
bltشیعه نیوز : پیامدهای کمبود پروتئین
bltشیعه نیوز : مزایای پروتئین شیر چیست
bltشیعه نیوز : 9 قانون صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت
bltشیعه نیوز : اگر پروتئین کافی نخورید چه اتفاقی برای بدنتان می افتد
bltشیعه نیوز : عملکرد پادتن ها ی سیستم ایمنی
bltشیعه نیوز : 5 اسموتی سبز برای کمک به کاهش وزن
bltشیعه نیوز : آیا پودر پروتئینی شاهدانه بهترین پروتئین گیاهی است
bltشیعه نیوز : راز خانم هایی که ناخن های زیبا سالم و قوی دارند
bltشیعه نیوز : نقش مهم خانواده در ارتباط های موفق افراد در زندگی
bltشیعه نیوز : حضور اولین زن محجبه مسلمان در مجلس صربستان
bltشیعه نیوز : آیا خونریزی بینی در بارداری خطرناکه
bltشیعه نیوز : درباره کافی میکس این خوشمزه خطرناک بیشتر بدانید
bltروز نو : کشف واکسن کرونا از تنباکو توسط غول دخانیات آمریکا؟!
bltشیعه نیوز : 5 ماده مغذی که نباید از برنامه غذایی روزانه تان حذف شود
bltشیعه نیوز : خوشبخت و بدبخت واقعی در کلام امام باقر (ع)
bltشیعه نیوز : آغاز مهمترین مرحله آزمایشی واکسن کرونا در آمریکا
bltشیعه نیوز : افزایش طول عمر با مصرف پروتئین های گیاهی
bltشیعه نیوز : همه خواص و فواید روغن بادام برای درمان و زیبایی
bltشیعه نیوز : خواص قرص بیوتین یا ویتامین اچ (B7) برای رشد مو و نحوه مصرف آن
bltایرنا : تشخیص بیماری با استفاده از تنفس
bltشیعه نیوز : 6 مغز دانه برای کاهش وزن
bltاقتصاد نیوز : درمان آلزایمر با کمک گروه جدیدی از پروتئین ها
bltشیعه نیوز : نشانه هایی که می گوید شما به اندازه کافی پروتئین نمی خورید
bltشیعه نیوز : بازگشت داعش به غرب لیبی
bltشیعه نیوز : وقوع انفجار در شهر کابل
bltشیعه نیوز : 13 توصیه برتر رژیمی
bltشیعه نیوز : ارتباط دویدن با عضله سازی
bltشیعه نیوز : مواد غذایی که پرخوری عصبی را کاهش می دهد
bltشیعه نیوز : غذاهایی که شما را گرسنه تر می کنند
bltشیعه نیوز : افزایش ضخامت و رشد مو با خواص ژلاتین




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.