مخبر - 1398/11/25 - کشتن انتخابی سلو ل های سرطانی به کمک امواج فراصوت خاص

کشتن انتخابی سلو ل های سرطانی به کمک امواج فراصوت خاص
براساس نتایج پژوهشی جدید، با استفاده از امواج فراصوت خاص می توان بدون آسیب به سلول های سالم، سلول های سرطانی را نابود کرد.
کشتن انتخابی سلو ل های سرطانی به کمک امواج فراصوت خاص

گروهی از پژوهشگران مؤسسه ی فناوری کالیفرنیا (Caltech) تکنیکی جدیدی را برای کشتن سلول های سرطانی پیشنهاد کرده اند که در آن از امواج فراصوت با شدت پایین استفاده می شود. پژوهش جدید هنوز در مراحل بسیار ابتدایی است اما مطالعات اولیه در شرایط آزمایشگاهی نشان داده که امواج صوتی وقتی با فرکانس خاصی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند به طور موثری سلول های سرطانی را از بین برده ولی سلول های سالم را دست نخورده باقی گذارند.چندین مطالعه موفقیت آمیز اخیر نشان داده است که برای درمان غیرتهاجمی سرطان می توان به شیوه های جدیدی از امواج فراصوت استفاده کرد. پیشرفته ترین روش دراین زمینه با عنوان امواج فراصوت متمرکز با شدت بالا (HIFU) شناخته می شود. این روش با امواج قدرتمند و متمرکز صوت سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد و بافت سرطانی را داغ کرده و از بین می برد.چالش مرتبط با کاربرد بالینی HIFU یافتن راه هایی برای تمرکز بهتر امواج آسیب زننده است، چرا که آن ها به راحتی می توانند بافت سالم را نیز تخریب کنند. در پیشرفت قابل توجهی در سال گذشته، روش جدیدی برای استفاده از این تکنیک برای مورد هدف قرار دادن سرطان پروستات معرفی شد بااین حال، مسئله ی آسیب بافت های مجاور همچنان وجود دارد.مقاله های مرتبط:
  • کشف درمانی جدید برای سرطان
  • درمان جدید سرطان که هفته ها پرتودرمانی را طی یک ثانیه تحویل می دهد
  • کریسپر نخستین قدم ها را در مسیر مبارزه با سرطان برمی دارداین ایده که برای درمان بیماری ها، بدن را در معرض فرکانس های صوتی خاص قرار دهیم، ایده ای قدیمی است. ادعاهای شبه علمی بی شماری مورد کشف فرکانس جادویی سخن گفته اند که بتواند همه ی بیماری های انسان را درمان کند اگرچه تقریبا هیچ کدام از این ایده ها پشتوانه ی علمی محکمی ندارد.در سال 2016، مایکل اورتیز، پژوهشگر مؤسسه ی فناوری کالیفرنیا مقاله ی جالبی را در مجله ی Journal of the Mechanics and Physics of Solids منتشر کرد. اورتیز و نویسنده ی همکار او یعنی استفانی هیدن، گفتند که مدلی ریاضی را توسعه داده اند که فاصله ی متمایز بین نرخ رشد رزونانت سلول های سالم و سرطانی را نشان می دهد. معنای این یافته ها آن بود که ازنظر تئوری، موج صوتی که به صورت بسیار خاصی تنظیم شده باشد، می تواند غشای هسته ی یک سلول سرطانی را تا حد پارگی به ارتعاش درآورد. به خاطر فاصله ی فرکانس بین سلول های سالم و سلول های سرطانی، این روش باید به سلول های سالم آسیبی نرساند، درحالی که به طور غیرتهاجمی سلول های سرطانی را تخریب کند.پژوهشگران در مطالعه ی نخست، با ترکیب واژه های یونانی تومور (oncos) و شکستن (tripsy)، نام این فرایند را شکستن تومور (oncotripsy) نهادند. البته در آن زمان ایده ی آن ها هنوز فرضی بود اما موجب جلب توجه برخی پژوهشگران شد و آن ها خواستند نتایج واقعی حاصل از چنین فرایندی را مورد آزمایش قرار دهند. پیتر لی، دانشمند مرکز پژوهشی شهر امید (City of Hope) که شیفته ی این ایده و درگیر پروژه شد، گفت:وقتی من درمورد آن شنیدم، فکر کردم ایده ای جذاب است و اگر اثربخش باشد، می تواند روشی انقلابی برای درمان سرطان باشد.پژوهشگران شروع به انجام آزمایش های آزمایشگاهی کردند و در آن انواع مختلفی از فرکانس ها، الگوها و دوره های پالس مختلف امواج فراصوت را روی سلول های سرطانی انسان مورد آزمایش قرار دادند.

سلول سرطانی

فرکانس و دوره ی پالس بسیار خاص می تواند سلول های سرطانی را بکشد ولی کاری به سلول های سالم نداشته باشددر مطالعه ی جدید که در مجله ی Applied Physics Letters منتشر شده است، گروه پژوهشی فرکانس و دوره ای از امواج فراصوت را پیشنهاد کرده اند که باعث می شود غشای خارجی سلول سرطانی بشکند درحالی که سلول های سالم دست نخورده باقی بمانند. پژوهشگران مطالعه چنین نتیجه گیری کردند:نتایج ما نشان می دهد پارامترهای خاص LIPUS می تواند موجب تخریب انتخابی سلول های سرطانی شود. در یک مدل آزمایشگاهی، LIPUS با فرکانس 0/5 مگاهرتز و دوره ی پالس 20 میلی ثانیه به کار برده شد و دارای بزرگ ترین حاشیه ی درمانی در تخریب یک قطعه متنوع از سلول های سرطانی بود درحالی که سلول های خون و سلول های ایمنی سالم را تا حد زیادی دست نخورده برجای می گذاشت.مسئله جالب اینکه مطالعه ی جدید نشان می دهد اگرچه فرکانس صوتی مؤثر، از فرکانسی که به طور معمول در اسکن های تشخیصی فراصوتی استفاده می شود، متفاوت نیست، تخریب سلول های سرطانی تنها زمانی قابل تشخیص است که دوره ی پالس از 10 میلی ثانیه فراتر برود. در این مطالعه ذکر می شود که در بیشتر روش های تشخیصی فراصوتی از دوره های پالس بسیار کوتاه تری می شود. دیوید میتلشتین، یکی از نویسندگان مقاله ی جدید می گوید:این یک اثبات مفهوم هیجان انگیز برای درمان جدیدی از سرطان است که به این نیاز ندارد که سرطان مارکرهای مولکولی منحصربه فردی داشته باشد یا برای مورد هدف قرار گرفتن، از سلول ها سالم جدا باشد.تأکید بر این مسئله مهم است که این پژوهش هنوز در مراحل اولیه است. روش تنها روی کشت های سلولی مورد آزمایش قرار گرفته است، بنابراین قبل از درنظر گرفتن کارآزمایی های انسانی، باید ابتدا روی تومورهای جامد و نیز حیوانات مورد آزمایش قرار گیرد.

• منبع خبر : زومیت

محتوای این خبر به صورت خودکار از «زومیت» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
    با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    کشتن   امواج فراصوت
    قتل، پایان اختلاف حساب یک میلیاردی 2 شریک
    مشرق نیوز
    قتل، پایان اختلاف حساب یک میلیاردی 2 شریک +عکس
    فردا نیوز
    قرنطینه در خانه، کارگردان چینی را به کشتن داد!
    خبر خودرو
    اصرار ترامپ به سیا برای کشتن «حمزه بن لادن»
    خبرگزاری ایلنا
    صراط
    اعلامیه روسای گروه دوستی پارلمانی فرانسه ایران درباره شهادت سردار سلیمانی
    ایرنا
    دنبال کشتن نبودیم؛ دنبال ضربه زدن به ماشین نظامی دشمن بودیم
    آیا خطر جنگ گسترده تر با ایران وجود دارد؟
    روز نو
    کشتن سگ بدون صاحب در تبریز با اُوِردوز کردن داروی بیهوشی واقعیت ندارد
    حکیم مهر
    شهرداری تبریز: کشتن سگ بدون صاحب با داروی بیهوشی واقعیت ندارد
    انتخاب
    ساعت 24
    تیک نیوز
    bltالعالم : طوفان ایسایاس در آمریکا 5 کشته برجا گذاشت/ برق 2.8 میلیون نفر قطع شد
    bltآفتاب : کابوس های مرد بیمار همسرش را به کشتن داد/پزشکی قانونی: قاتل اسکیزوفرنی دارد
    bltآفتاب : لرستان/ اقدام هولناک پدر برای کشتن اعضای خانواده/ خودکشی با قرص برنج
    bltصراط : تکذیب خبر کشتن دختر با تبر در کرمان
    bltانتخاب : پلیس: قتل دختر کرمانی با «تبر» صحت ندارد / پدر در عصبانیت یک میله آهنی پرتاب کرد که با برخورد به سر دختر موجب مرگ او شده / پدر اکنون در بازداشت است
    bltایرنا : خبر کشته شدن دختر کرمانی با تبر صحت ندارد
    bltافکار نیوز : قتل مادربزرگ به دست نوه ناخلف
    bltحزب الله نیوز : احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا قوت گرفت
    bltایسنا : سوانح ترافیکی در محورهای ساوه سه نفر را به کشتن داد
    bltخبرآنلاین : مجازات پدر در برابر کشتن فرزند
    bltمهر نیوز : کشتن نظامی صهیونیست با سنگ پیام بزرگی به همراه دارد
    bltملیت : قاتل بن لادن جزئیات جنجالی تازه ای از کشتن او را افشا کرد
    bltآفتاب : توزیع اسپری ضدکرونا با ماندگاری 90 روزه در هنگ کنگ
    bltقدس آنلاین : کلینتون مانع کشتن بن لادن در 1998 شد
    bltناطقان نیوز : عادت هایی که شمارا به کشتن بدهد
    bltهمشهری آنلاین : عادت هایی که شما را به کشتن می دهند
    bltنامه نیوز : وحشت جدید در چین / شیوع تب خوکی! + جزئیات
    bltخبرگزاری دفاع مقدس : توصیه ­ای که در دیدار با «صدام» انگیزه انتقام را در من شعله­ ور کرد
    bltفرارو : (تصاویر) بازی 5 شیر گرسنه با بچه زرافه قبل از خوردنش
    bltپارسینه : تحلیل فلاحت پیشه از خط قرمزها در مناسبات ایران و هند در پی نسل کشی مسلمانان در این کشور
    bltرکنا نت : ناپدری کفتارصفت بلای وحشتناکی سر کودک 4 ساله آورد + عکس
    bltرکنا نت : این زن احمق در مقابل هزاران بیننده شوهر خود را به کشتن داد +عکس /آمریکا
    bltمشرق نیوز : قتل، پایان اختلاف حساب یک میلیاردی 2 شریک
    bltفردا نیوز : قتل، پایان اختلاف حساب یک میلیاردی 2 شریک +عکس
    bltخبر خودرو : قرنطینه در خانه، کارگردان چینی را به کشتن داد!
    bltخبرگزاری ایلنا : اصرار ترامپ به سیا برای کشتن «حمزه بن لادن»
    bltتسنیم : ترامپ: نمی خواهم صدها هزار نفر را در افغانستان بکشم
    bltخبر داغ : کابوس ناتمام یک سقوط؛ گزارش هولناک از لحظات اولیه سقوط هواپیمای اوکراینی
    bltمشرق نیوز : روانشناس آمریکایی سخنان رهبرانقلاب درباره ترامپ را تایید کرد
    bltمردم سالاری : توئیت تازه ترامپ باز هم به زبان فارسی
    bltرویداد 24 : کشتن مادر به خاطر قلیان
    bltصراط : در شرایط جنگی کشتن توسط خودی طبیعی است
    bltایرنا : اعلامیه روسای گروه دوستی پارلمانی فرانسه ایران درباره شهادت سردار سلیمانی
    bltآفتاب : سردار حاجی زاده: دنبال کشتن نبودیم؛ دنبال ضربه زدن به ماشین نظامی دشمن بودیم/ با خویشتن داری آمریکا جنگ ادامه پیدا نکرد
    bltاقتصاد نیوز : دنبال کشتن نبودیم؛ دنبال ضربه زدن به ماشین نظامی دشمن بودیم
    bltروز نو : آیا خطر جنگ گسترده تر با ایران وجود دارد؟
    bltحکیم مهر : کشتن سگ بدون صاحب در تبریز با اُوِردوز کردن داروی بیهوشی واقعیت ندارد