مخبر - 1398/11/25 - کشتن انتخابی سلو ل های سرطانی به کمک امواج فراصوت خاص

کشتن انتخابی سلو ل های سرطانی به کمک امواج فراصوت خاص
براساس نتایج پژوهشی جدید، با استفاده از امواج فراصوت خاص می توان بدون آسیب به سلول های سالم، سلول های سرطانی را نابود کرد.
کشتن انتخابی سلو ل های سرطانی به کمک امواج فراصوت خاص

گروهی از پژوهشگران مؤسسه ی فناوری کالیفرنیا (Caltech) تکنیکی جدیدی را برای کشتن سلول های سرطانی پیشنهاد کرده اند که در آن از امواج فراصوت با شدت پایین استفاده می شود. پژوهش جدید هنوز در مراحل بسیار ابتدایی است اما مطالعات اولیه در شرایط آزمایشگاهی نشان داده که امواج صوتی وقتی با فرکانس خاصی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند به طور موثری سلول های سرطانی را از بین برده ولی سلول های سالم را دست نخورده باقی گذارند.چندین مطالعه موفقیت آمیز اخیر نشان داده است که برای درمان غیرتهاجمی سرطان می توان به شیوه های جدیدی از امواج فراصوت استفاده کرد. پیشرفته ترین روش دراین زمینه با عنوان امواج فراصوت متمرکز با شدت بالا (HIFU) شناخته می شود. این روش با امواج قدرتمند و متمرکز صوت سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد و بافت سرطانی را داغ کرده و از بین می برد.چالش مرتبط با کاربرد بالینی HIFU یافتن راه هایی برای تمرکز بهتر امواج آسیب زننده است، چرا که آن ها به راحتی می توانند بافت سالم را نیز تخریب کنند. در پیشرفت قابل توجهی در سال گذشته، روش جدیدی برای استفاده از این تکنیک برای مورد هدف قرار دادن سرطان پروستات معرفی شد بااین حال، مسئله ی آسیب بافت های مجاور همچنان وجود دارد.مقاله های مرتبط:
  • کشف درمانی جدید برای سرطان
  • درمان جدید سرطان که هفته ها پرتودرمانی را طی یک ثانیه تحویل می دهد
  • کریسپر نخستین قدم ها را در مسیر مبارزه با سرطان برمی دارداین ایده که برای درمان بیماری ها، بدن را در معرض فرکانس های صوتی خاص قرار دهیم، ایده ای قدیمی است. ادعاهای شبه علمی بی شماری مورد کشف فرکانس جادویی سخن گفته اند که بتواند همه ی بیماری های انسان را درمان کند اگرچه تقریبا هیچ کدام از این ایده ها پشتوانه ی علمی محکمی ندارد.در سال 2016، مایکل اورتیز، پژوهشگر مؤسسه ی فناوری کالیفرنیا مقاله ی جالبی را در مجله ی Journal of the Mechanics and Physics of Solids منتشر کرد. اورتیز و نویسنده ی همکار او یعنی استفانی هیدن، گفتند که مدلی ریاضی را توسعه داده اند که فاصله ی متمایز بین نرخ رشد رزونانت سلول های سالم و سرطانی را نشان می دهد. معنای این یافته ها آن بود که ازنظر تئوری، موج صوتی که به صورت بسیار خاصی تنظیم شده باشد، می تواند غشای هسته ی یک سلول سرطانی را تا حد پارگی به ارتعاش درآورد. به خاطر فاصله ی فرکانس بین سلول های سالم و سلول های سرطانی، این روش باید به سلول های سالم آسیبی نرساند، درحالی که به طور غیرتهاجمی سلول های سرطانی را تخریب کند.پژوهشگران در مطالعه ی نخست، با ترکیب واژه های یونانی تومور (oncos) و شکستن (tripsy)، نام این فرایند را شکستن تومور (oncotripsy) نهادند. البته در آن زمان ایده ی آن ها هنوز فرضی بود اما موجب جلب توجه برخی پژوهشگران شد و آن ها خواستند نتایج واقعی حاصل از چنین فرایندی را مورد آزمایش قرار دهند. پیتر لی، دانشمند مرکز پژوهشی شهر امید (City of Hope) که شیفته ی این ایده و درگیر پروژه شد، گفت:وقتی من درمورد آن شنیدم، فکر کردم ایده ای جذاب است و اگر اثربخش باشد، می تواند روشی انقلابی برای درمان سرطان باشد.پژوهشگران شروع به انجام آزمایش های آزمایشگاهی کردند و در آن انواع مختلفی از فرکانس ها، الگوها و دوره های پالس مختلف امواج فراصوت را روی سلول های سرطانی انسان مورد آزمایش قرار دادند.

سلول سرطانی

فرکانس و دوره ی پالس بسیار خاص می تواند سلول های سرطانی را بکشد ولی کاری به سلول های سالم نداشته باشددر مطالعه ی جدید که در مجله ی Applied Physics Letters منتشر شده است، گروه پژوهشی فرکانس و دوره ای از امواج فراصوت را پیشنهاد کرده اند که باعث می شود غشای خارجی سلول سرطانی بشکند درحالی که سلول های سالم دست نخورده باقی بمانند. پژوهشگران مطالعه چنین نتیجه گیری کردند:نتایج ما نشان می دهد پارامترهای خاص LIPUS می تواند موجب تخریب انتخابی سلول های سرطانی شود. در یک مدل آزمایشگاهی، LIPUS با فرکانس 0/5 مگاهرتز و دوره ی پالس 20 میلی ثانیه به کار برده شد و دارای بزرگ ترین حاشیه ی درمانی در تخریب یک قطعه متنوع از سلول های سرطانی بود درحالی که سلول های خون و سلول های ایمنی سالم را تا حد زیادی دست نخورده برجای می گذاشت.مسئله جالب اینکه مطالعه ی جدید نشان می دهد اگرچه فرکانس صوتی مؤثر، از فرکانسی که به طور معمول در اسکن های تشخیصی فراصوتی استفاده می شود، متفاوت نیست، تخریب سلول های سرطانی تنها زمانی قابل تشخیص است که دوره ی پالس از 10 میلی ثانیه فراتر برود. در این مطالعه ذکر می شود که در بیشتر روش های تشخیصی فراصوتی از دوره های پالس بسیار کوتاه تری می شود. دیوید میتلشتین، یکی از نویسندگان مقاله ی جدید می گوید:این یک اثبات مفهوم هیجان انگیز برای درمان جدیدی از سرطان است که به این نیاز ندارد که سرطان مارکرهای مولکولی منحصربه فردی داشته باشد یا برای مورد هدف قرار گرفتن، از سلول ها سالم جدا باشد.تأکید بر این مسئله مهم است که این پژوهش هنوز در مراحل اولیه است. روش تنها روی کشت های سلولی مورد آزمایش قرار گرفته است، بنابراین قبل از درنظر گرفتن کارآزمایی های انسانی، باید ابتدا روی تومورهای جامد و نیز حیوانات مورد آزمایش قرار گیرد.

• منبع خبر : زومیت

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
    کشتن   امواج فراصوت
    اصرار ترامپ به سیا برای کشتن «حمزه بن لادن»
    خبرگزاری ایلنا
    اعلامیه روسای گروه دوستی پارلمانی فرانسه ایران درباره شهادت سردار سلیمانی
    ایرنا
    آفتاب
    دنبال کشتن نبودیم؛ دنبال ضربه زدن به ماشین نظامی دشمن بودیم
    آیا خطر جنگ گسترده تر با ایران وجود دارد؟
    روز نو
    مزدوران آمریکا در وقایع اخیر برای کشتن مردم اجیر شده بودند
    افکار نیوز
    کاهش علائم پارکینسون با روشی غیرتهاجمی تر
    تیتر شهر
    افشای عکس های زنی با مرد غریبه او را به کشتن داد!
    برنا نیوز
    حمله تند بایدن به عربستان؛ باید بهای جنگ در یمن و قتل خاشقچی بپردازید
    مورخ برجسته روس پس از کشتن دانشجوی دخترش بدنش را تکه تکه کرد
    رکنا نت
    قتل عام در کشتی
    همشهری آنلاین
    شایعه واردات کیک فلج کننده در ایران!
    صبحانه با خبر
    جزئیات نیویورک تایمز از عملیات نیروهای آمریکایی علیه البغدادی
    فارس
    ادعای رویتر درباره عملیات علیه البغدادی
    فردا نیوز
    bltخبرگزاری ایلنا : اصرار ترامپ به سیا برای کشتن «حمزه بن لادن»
    bltتسنیم : ترامپ: نمی خواهم صدها هزار نفر را در افغانستان بکشم
    bltخبر داغ : کابوس ناتمام یک سقوط؛ گزارش هولناک از لحظات اولیه سقوط هواپیمای اوکراینی
    bltمشرق نیوز : روانشناس آمریکایی سخنان رهبرانقلاب درباره ترامپ را تایید کرد
    bltمردم سالاری : توئیت تازه ترامپ باز هم به زبان فارسی
    bltرویداد 24 : کشتن مادر به خاطر قلیان
    bltصراط : در شرایط جنگی کشتن توسط خودی طبیعی است
    bltایرنا : اعلامیه روسای گروه دوستی پارلمانی فرانسه ایران درباره شهادت سردار سلیمانی
    bltآفتاب : سردار حاجی زاده: دنبال کشتن نبودیم؛ دنبال ضربه زدن به ماشین نظامی دشمن بودیم/ با خویشتن داری آمریکا جنگ ادامه پیدا نکرد
    bltاقتصاد نیوز : دنبال کشتن نبودیم؛ دنبال ضربه زدن به ماشین نظامی دشمن بودیم
    bltروز نو : آیا خطر جنگ گسترده تر با ایران وجود دارد؟
    bltحکیم مهر : کشتن سگ بدون صاحب در تبریز با اُوِردوز کردن داروی بیهوشی واقعیت ندارد
    bltانتخاب : شهرداری تبریز: کشتن سگ بدون صاحب با داروی بیهوشی واقعیت ندارد
    bltساعت 24 : فارین افرز: انتقام ایران می تواند حمله ای داخل آمریکا یا کشتن مقام ارشد آمریکایی باشد
    bltتیک نیوز : واکنش ایران به ادعای آمریکا درباره حوادث عراق: اتهام زنی آمریکا بدلیل منحرف کردن افکار عمومیست!/ این نتیجه کشتن 300 هزار عراقی است
    bltروز نو : سخنگوی سپاه: دشمن برای کشتن مردم نیروهای بسیاری را آموزش داده بود
    bltپارسینه : کینه ناپسری، پیرمرد را به کشتن داد
    bltخبرگزاری حوزه : ماجرای بخشش فرد اعدامی با وساطت جبرئیل
    bltعصر امروز : کشتن فجیع نوجوان 16 ساله توسط آشوبگران عراقی +عکس
    bltایکنا : برخورد با آشوب گری سیره عقلاست/ رافت امیرمومنان(ع) با سردمداران جمل
    bltشهدای ایران : داعش 3 نفر را در سوریه کشت و سوزاند
    bltبولتن نیوز : شکنجه مرد تاجر در اسارتگاه
    bltعصر ایران : پیام های ضد آمریکایی شهروند عربستانی قبل از تیراندازی در پایگاه هوایی فلوریدا
    bltپانا : جنایت تحت تاثیر سریال برکینگ بد
    bltافکار نیوز : مزدوران آمریکا در وقایع اخیر برای کشتن مردم اجیر شده بودند
    bltتیتر شهر : کاهش علائم پارکینسون با روشی غیرتهاجمی تر
    bltبرنا نیوز : افشای عکس های زنی با مرد غریبه او را به کشتن داد!
    bltهمشهری آنلاین : حمله تند بایدن به عربستان؛ باید بهای جنگ در یمن و قتل خاشقچی بپردازید
    bltهمشهری آنلاین : مورخ برجسته روس پس از کشتن دانشجوی دخترش بدنش را تکه تکه کرد
    bltرکنا نت : انتقام وحشتناک بزررگ ترین قاچاقچی دنیا از پلیسی که پسرش را دستگیر کرده بود + فیلم
    bltهمشهری آنلاین : قتل عام در کشتی
    bltصبحانه با خبر : شایعه واردات کیک فلج کننده در ایران!
    bltدنیای اقتصاد : اهدا مدال شجاعت به سگ یابنده«ابوبکر بغدادی»/عکس