مخبر - 1397/06/22 - گل به خودی ترامپ در خودروسازی

گل به خودی ترامپ در خودروسازی
اکوفارس: برخلاف ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با حمایت از صنعت خودروی این کشور که منجر به اعمال تعرفه های 25 درصدی بر خودروهای وارداتی به آمریکا شد، بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند هزینه های این سیاست برای شهروندان و خودروسازان آمریکایی بسیار گزاف خواهد بود. به گفته آنها، این ...
گل به خودی ترامپ در خودروسازی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سرانجام به گمانه زنی ها درباره سیاست تعرفه ای خود پایان و در ماه آگوست از اعمال تعرفه های 20 تا 25 درصدی بر خودروهای وارداتی به این کشور خبر داد.ترامپ واردات خودرو به ایالات متحده آمریکا را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور قلمداد می کند. او همچنین معتقد است که این اقدام (افزایش تعرفه وارداتخودرو) می تواند منجر به افزایش اشتغال در صنعت خودروی آمریکا شود. نشریه فوربس در گزارشی با به تمسخر گرفتن این توجیه ترامپ، می نویسد: ترامپ معتقد است که خودروهای وارداتی تهدید امنیت ملی برای ایالات متحده آمریکا محسوب می شوند، به آن معنا که اکنون تمامی خودروهای خارجی که در گاراژهای این کشور هستند، هر کدام دشمنی برای آمریکا به شمار می روند.این نشریه در ادامه می نویسد: «این در حالی است که کمیته بهداشت، کار و بازنشستگی سنای ایالات متحده آمریکا در گزارشی از پیامد های یک ماهه اعمال تعرفه های تجاری بر خودرو از سوی دولت ترامپ پرده برداشته است.کمیته بهداشت، کار و بازنشستگی سنای ایالات متحده آمریکا هرچند این هدف را قابل توجیه عنوان کرده ، با این حال اعمال تعرفه بر واردات خودرو به آمریکا را موضوعی دانسته که در مجموع تاثیری منفی بر مجموع میزان اشتغال خواهد گذاشت. طبق گزارش کمیته موردنظر، این پیامد منفی شامل صنعت خودروی ایالات متحده نیز خواهد شد. از تبعات دیگر این اقدام می توان به افزایش هزینه خرید خودرو در آمریکا اشاره کرد که این موضوع دلیلی محکم است تا اعمال تعرفه های تجاری را غیرمنطقی بدانیم. مثال تاریخی برای تایید این موضوع، تجربه گذشته ایالات متحده آمریکا در این ماجرا است. در دهه های 70 و 80 میلادی، آمریکا محدودیت های تجاری را بر شرکت های خودروسازی ژاپنی مانند هونداموتورز و تویوتاموتورز که در آن برهه از زمان با سرعت بالایی در حال رشد بودند، اعمال کرد. تحقیقات جامعی که در این زمینه توسط محققان اندیشکده بروکینگز انجام گرفت، نشان داد که این محدودیت های تجاری تنها میان سال های 82 تا 85 منجر به کاهش 10 تا 15 میلیارد دلاری رفاه مشتریان آمریکایی شده است. این در حالی است که بر این اساس، افزایش تولید خودرو در پی این سیاست، 3/ 1 میلیون دستگاه بود که از منظر اقتصادی با توجه به هزینه های ایجاد شده، توجیهی نداشته است.

از سوی دیگر بسیاری از شرکت های خودروسازی آمریکایی برخی از قطعات خود را از کشورهای دیگر وارد می کنند که اعمال تعرفه بر این قطعات می تواند به افزایش هزینه تمام شده این خودروها و عدم استقبال مشتریان داخلی و خارجی از محصولات آمریکایی منجر شود. دیگر جنبه منفی این سیاست آن است که اکنون آمریکا با صادرات 50 میلیارد دلاری خودرو پس از آلمان وژاپن در رتبه سوم ایستاده است. این بدان معنا است که اگر کشورهای دیگر نیز در اقدامی تلافی جویانه تعرفه های سنگینی را به خودروهای صادراتی آمریکا تحمیل کنند، این موضوع سبب نابودی بخش عمده ای از اشتغال در صنعت خودروی این کشور خواهد شد. اما موسسه اقتصاد بین الملل پترسون نیز در گزارشی دیگر به بیان پیامدهای اعمال تعرفه بر واردات خودرو به آمریکا پرداخته است. این موسسه اعلام کرد: پیامد کوتاه مدت تعرفه هایی که وزارت بازرگانی بر خودروهای وارداتی اعمال کرده است می تواند به کاهش 5/ 2 درصدی در زمینه اشتغال بخش خودروی ایالات متحده منجر شود. این رقم در صورت اقدام تلافی جویانه شرکای تجاری واشنگتن برای اعمال تعرفه های تجاری، می تواند با رسیدن به 5 درصد موجب نابودی 600 هزار شغل در خودروسازی ایالات متحده آمریکا شود. همچنین در این صورت، 117 هزار فروشنده خودرو در آمریکا شغل خود را از دست خواهند داد. البته در صورتی که تعرفه های تجاری تلافی جویانه از سوی دیگر کشورها اعمال نشود (که به نظر بعید است) این سیاست موجب افزایش 92 هزار شغل خواهد شد. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا برای ایجاد این میزان شغل باید بهای گزافی پرداخت کند. این تعداد شغل در ازای کاهش 1/ 0 درصدی تولید ناخالص داخلی و نابودی 250 هزار شغل در دیگر بخش های اقتصاد ایالات متحده حاصل می شود. به عبارت دیگر در بهترین سناریو 157 هزار شغل در آمریکا از بین خواهد رفت.اما گذشته از گزارش های موجود، یک گروه تجاری شامل جمعی از خودروسازان بزرگ نیز کمتر از سه ماه قبل و پیش از اعمال تعرفه های تجاری بر واردات خودرو به ایالات متحده آمریکا، اعلام کردند اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات خودرو به بهانه تهدید امنیت ملی این کشور، هزینه های گزافی را متوجه شهروندان آمریکایی خواهد کرد.به گفته آنها، این سیاست تعرفه ای، سالانه 45 میلیارد دلار معادل پنج هزار و 800 دلار به ازای هر خودرو، برای مصرف کنندگان آمریکایی هزینه در برخواهد داشت.به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه سازندگان خودرو متشکل از گروهی است که نمایندگی شرکت های جنرال موتور، فولکس واگن، تویوتاموتور و دایملر و دیگر خودروسازان بزرگ را بر عهده دارد. در اطلاعیه این گروه آمده است: این تعرفه مالیاتی بر مبنای فروش سال 2017، هزینه تقریبا 45 میلیارد دلاری بر مصرف کنندگان آمریکایی خودروهای وارداتی تحمیل خواهد کرد و این مساله مزایای کاهش مالیات را از بین می برد. همچنین وقتی مصرف کنندگان، هم از خودروسازان آمریکایی و هم از شرکت های خودروساز خارجی، خرید می کنند، برای تامین قطعات نیز هزینه های بالاتری نسبت به دوران قبل از اعمال تعرفه های تجاری، باید بپردازند.

فایننشال تایمز نیز در گزارشی با هشدار درباره افزایش هزینه خرید خودرو در آمریکا به دنبال اعمال تعرفه های 25 درصدی، نوشت: تعرفه های 25 درصدی سبب اضافه شدن 6 هزار و 700 دلار بر قیمت یک خودروی 30 هزار دلاری وارداتی به ایالات متحده آمریکا خواهد شد. موسسه تحقیقات خودرو سازی هم در تحقیقات خود اعلام کرده است که این تعرفه ها منجر به افزایش هزینه چهار هزار و 400 دلاری به خودروهای وارداتی و دو هزار و 300 دلاری به خودروهای خارجی مونتاژ شده در آمریکا می شود. از سوی دیگر این موضوع منجر به افزایش 73 میلیارد دلاری مالیات دهندگان آمریکایی نیز خواهد شد. از همین رو به نظر می رسد با توجه به توان خرید طبقه متوسط، دولت ترامپ با کاهش حداقل 29 درصدی مالیات (از این ناحیه) مواجه خواهد شد. سنای آمریکا نیز در گزارشی به بررسی تبعات اعمال تعرفه های تجاری بر خودروهای وارداتی به آمریکا پرداخته است. براساس این گزارش، اعمال تعرفه های 25درصدی بر خودرو و قطعات وارداتی به آمریکا، در تضاد با اولویت های اصلی دولت ترامپ درباره افزایش فرصت های شغلی، رقابت پذیری تولید کنندگان، رهایی از مالیات و امنیت صنعت خودروی این کشور است.


محتوای این خبر به صورت خودکار از منبع خبر که مورد تایید ج.ا می باشد اخذ گردیده و بدون دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا آدرس خبر را از طریق ارتباط با ما اطلاع دهید تا در اسرع وقت اقدام شود. با تشکر
کلیدواژه های این خبر
آلمان   صادرات   واردات خودرو   تجاری   صادراتی   وارداتی   رفاه   ژاپنی   قطعات   آمریکا   بهداشت   تمسخر   رییس جمهور آمریکا   اندیشکده   تلافی   وزارت بازرگانی   محدودیت های تجاری   شرکای تجاری   بازنشستگاان   اشتغال   اقتصاد   صنعت   دونالد ترامپ   خودروسازان  
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.