مخبر - 1397/05/27 - بعد از زایمان چگونه شکم ام را کوچک کنم؟

بعد از زایمان چگونه شکم ام را کوچک کنم؟
یک کارشناس تغذیه گفت:: پرخوری و نداشتن رژیم غذایی مناسب از عوامل مهم در چاقی مادران پس از زایمان است که می توان با رعایت برخی توصیه ها، اضافه وزن ناشی از بارداری را به شیوه ای سالم کاهش داد.
بعد از زایمان چگونه شکم ام را کوچک کنم؟

بعد از زایمان چگونه شکم ام را کوچک کنم؟
یک کارشناس تغذیه گفت:: پرخوری و نداشتن رژیم غذایی مناسب از عوامل مهم در چاقی مادران پس از زایمان است که می توان با رعایت برخی توصیه ها، اضافه وزن ناشی از بارداری را به شیوه ای سالم کاهش داد.
پریسا قنبری اظهار کرد: یکی از توصیه های مهم در کاهش اضافه وزن ناشی از بارداری، رژیم نگرفتن است. شاید عجیب به نظر برسد، اما رژیم گرفتن، احتمال دارد مانع دستیابی مادر به هدف خود و کاهش وزن پس از بارداری شود.
وی افزود: احساس محرومیت از غذا های مطلوب در حالی که به دلیل نقش جدیدتان به عنوان مادر استرس دارید، ممکن است در نهایت به اضافه وزن بیشتر شما بیانجامد. در حالی که اگر شیوه تغذیه بر مبنای خوردن غذا های سالم و تنها هنگام گرسنگی باشد، به احتمال زیاد موجب کاهش وزن به طور طبیعی خواهد شد.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: مادر پس از زایمان باید به جای رژیم، سعی کند انواع غذا ها را به اندازه متعادل، مصرف و میان و عده های سالم و متنوعی را انتخاب کند تا انرژی اش در سراسر روز حفظ شود.
قنبری عنوان کرد: برش های سیب و هویج یا بیسکویت گندم کامل از جمله غذا های سالمی هستند که مادر می تواند بخورد. نباید میزان کالری دریافتی روزانه مادر کمتر از 1800 کالری باشد به خصوص اگر نوزادش را با شیر خود تغذیه می کند.
وی با اشاره به لزوم خوردن غذا های مقوی توسط مادران پس از زایمان گفت: باید غذا هایی انتخاب شود که در عین داشتن میزان چربی و کالری کم، غنی از مواد مغذی باشند. ماهی، یکی از مواد غذایی به اصطلاح "ابرغذا" است، زیرا سرشار از DHA، یک اسید چرب ضروری امگا 3 است که برای رشد سالم مغز و دستگاه عصبی لازم است.
این کارشناس تغذیه افزود: بهترین منبع DHA، ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد، ساردین و تن هستند. شیر و ماست نیز از بهترین مواد غذایی محسوب می شوند، زیرا حاوی مقدار زیادی کلسیم اند که مادران برای مستحکم شدن استخوان ها به آن نیاز دارند. البته پروتئین هم نباید فراموش شود. گوشت قرمز بدون چربی، مرغ و حبوبات حاوی چربی کم و پروتئین و فیبربالا هستند. این مواد مغذی برای مادران مفیدند و موجب می شوند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند.
قنبری ادامه داد: درباره ارتباط کاهش وزن با شیر دادن به نوزاد هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. برخی بررسی ها نشان می دهند شیر دادن به کودک به بازگشت سریع تر مادر به وزن قبل از بارداری کمک می کند در حالی که در بررسی های دیگر تفاوتی از این لحاظ میان زنانی که شیر خود یا شیر خشک به نوازدشان می دهند، مشاهده نشده است.
وی گفت: البته هیچ شکی نیست که شیر مادر برای کودک مفید است، دستگاه ایمنی بدن او را تقویت می کند و منافع بهداشتی دیگری نیز برای وی دارد.
این کارشناس تغذیه اظهار کرد: نوشیدن میزان زیادی آب در روز مانع کم آبی بدن می شود. نوشیدن آب، همچنین موجب می شود احساس پری کنید و بیش از حد غذا نخورید. برخی پژوهش ها نشان داده اند نوشیدن آب ممکن است سرعت سوخت و ساز را هم در بدن افزایش دهد. در مورد این که آیا براساس توصیه رایج، نوشیدن 8 لیوان آب برای افراد به ویژه مادران پس از زایمان ضروری است یا نه، هنوز با قطعیت چیزی نمی توان گفت و بهتر است به رنگ ادرار و تعداد دفعات آن توجه کرد، اگر مصرف مایعات به اندازه کافی باشد، رنگ ادرار باید روشن باشد و فرد هر 3 تا 4 ساعت یک بار دستشویی برود.
قنبری با اشاره به دیگر توصیه های لازم برای مادران در جلوگیری از اضافه وزن پس از زایمان گفت: در این زمینه رژیم غذایی مهم است، اما تنها بخشی از برنامه کاهش وزن محسوب می شود. انجام تمرینات هوازی و قدرتی برای سوزاندن کالری ها و حفظ استحکام استخوان ها و عضلات لازم است. ورزش نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه موجب تقویت روحیه، کاهش استرس و مرتب شدن خواب هم خواهد شد.
وی افزود: حتما لازم نیست برای این کار به باشگاه بروید، انجام پیاده روی سریع برای بالا بردن سرعت ضربان قلب و به کار انداختن عضلات کافی است.
این کارشناس تغذیه گفت: یک زن پس از زایمان، در یک هفته حداقل به 50 دقیقه ورزش نیاز دارد. البته ممکن است با توجه به این که باید به نوزاد خود هم برسد، انجام 30 دقیقه ورزش مداوم در روز هم برای وی مقدور نباشد، در این صورت می تواند این مدت را به بخش های 10 دقیقه ای تقسیم کند و بعد به تدریج مدت زمان هر بار ورزش ر. ا. به 20 یا 30 دقیقه برساند. البته باید توجه داشت انجام کار های کودک هم نوعی فعالیت جسمی است، اما باید تمرین های قدرتی هم انجام شود و از وزنه های سبک برای انجام ورزش های مقاومتی استفاده کنند.
وی بیان کرد: ممکن است هشت ساعت خواب مداوم شبانه با وجود گریه های نوزاد و شیر دادن به او در طول شب برای مادر مقدور نباشد، اما محرومیت از خواب، کاهش اضافه وزن ناشی از بارداری را ناممکن می کند.
قنبری گفت: یک بررسی درباره تازه مادران نشان داده است خانم هایی که تنها 5 ساعت در شب می خوابند نسبت به زنانی که 7 ساعت در شب می خوابیدند با احتمال بیشتری اضافه وزن ناشی از بارداری را حفظ می کنند.
به نقل از سیمرغ این کارشناس تغذیه عنوان کرد: هنگام خستگی، بدن هورمون هایی آزاد می کند که می توانند موجب افزایش وزن شوند. توصیه می شود تازه مادران در شب، خواب خود را با خوب نوزادشان تنظیم کنند و تا جایی که می توانند، هنگام روز چرت بزنند و زود به رختخواب بروند، حداقل تا زمانی که نوزادشان به سنی برسد که تمام شب را بخوابد.
وی با اشاره به اهمیت ورزش و رژیم غذایی مناسب برای مادران شیرده گفت: خانم هایی که از مشکل اضافه وزن خود رنج می برند می توانند در دوران شیردهی نیز برای کاهش وزن برنامه ریزی کنند. البته شیردهی به کاهش وزن خانم ها و رسیدن به تناسب اندام آن ها کمک می کند. معمولا خانم ها پس از 6 ماه شیردهی البته اگر تغذیه مناسبی هم داشته باشند و پرخوری نکنند، می توانند به وزن خود در زمان قبل از بارداری برسند.
قنبری اظهار کرد: زنانی که دوران شیردهی خود را سپری می کنند و می خواهند نه در دوران شیردهی آنان خللی وارد شود و نه دچار اضافه وزن شوند و هم چنین تناسب اندام خود را از دست ندهند؛ این دسته از خانم ها نباید رژیم غذایی سخت و غیراصولی بگیرند.
تنها کاری که زنان شیرده برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب باید انجام دهند تا نه در شیردهی آن ها اختلال ایجاد شود و نه وزن و تناسب اندامشان به هم بخورد این است که از رژیم غذایی کم چرب استفاده کنند و از مصرف تنقلات پرکالری و فاقد ارزش غذایی مانند چیپس، نوشابه، شیرینی، گوشت و لبنیات پرچرب پرهیز کنند و سعی کنند در برنامه غذایی روزانه خود، میوه و سبزیجات فراوان، غلات سبوس دار، گوشت و لبنیات کم چرب بگنجانند.
وی عنوان کرد: با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، خانم های چاق می توانند در دوران شیردهی خود با کاهش مصرف شیرینی، شکلات و غذا های حاضری به کاهش ورزنشان کمک کنند.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: در عین حال 45 دقیقه پیاده روی 4 روز در هفته گام موثری برای رهایی از اضافه وزن خانم ها در دوران شیردهی است. برای این که ماهیچه های شل شده و کشیده شکم نیز محکم و سفت شوند باید برخی ورزش های خاص و تکرار شونده انجام شود.
قنبری افزود: ابتدا می توانید از 10 حرکت در هر نوبت شروع کنید و سپس تعداد حرکات را به 3 نوبت 20 تایی برسانند. حرکت های مختلفی می توانند برای رسیدن به این هدف صورت گیرند. به طور مثال می توانید آرنج دست چپ را بلند کرده بکشید و به زانوی پای راست مقابل برسانید و سپس این کار را با دست راست انجام دهید. این عمل به خصوص در تقویت نواحی جانبی شکم بسیار کمک کننده است.
وی ادامه داد: ورزش هایی مانند شنا، حرکات موزون، کوه پیمایی و دویدن آرام می تواند علاوه بر تاثیر در کاهش وزن، به ایجاد روحیه شاداب و سلامت روان مادران در دوران شیردهی کمک کند.
این کارشناس تغذیه گفت: تحقیقات نشان داده است زنانی که در 6 ماه پس از زایمان نتوانند بر اضافه وزن خود غلبه کنند، تقریبا در 10 تا 15 سال بعد هم اضافه وزن آن ها را همراهی می کند؛ بنابراین بهتر است فرصت هفته های اول پس از زایمان را از دست نداده و با تصحیح رژیم غذایی، ورزش کردن و از هم مهم تر شیر دهی صحیح از اضافه وزن خلاص شوند.
وی اظهار کرد: به منظور التیام زخم ها به خصوص در مادران سزارین شده، مادر باید از یک رژیم متعادل غذایی و مناسب پیروی کند. مصرف کافی مواد مغذی مانند پروتئین، برخی مواد معدنی مانند روی و ویتامین های ث. و آ. برای ترمیم ضروری است.
این کارشناس تغذیه گفت: اگر خانمی دچار شلی و افتادگی شکم پس از زایمان شده و ورزش و رژیم غذایی مفید واقع نشده و تصمیم به جراحی گرفته باید بداند که جراحی تا یک سال پس از زایمان ممنوع است. انجام عمل جراحی پلاستیک در مدت کوتاه پس از زایمان، امکان پذیر نیست و با خطرات مختلفی همراه خواهد بود. پس از زایمان حداقل باید یک سال صبر کنید که وزنتان ثابت شود و دوران شیردهی را نیز سپری کرده باشید.
وی با اشاره به بستن شکم پس از زایمان گفت: بستن شکم پس از زایمان به جمع شدن سریع تر آن کمک می کند. از قدیم هم در فرهنگ ما مرسوم بوده که پس از زایمان، شکم را با یک پارچه محکم می بستند، اما در سال های اخیر گن هایی به بازار آمده که مخصوص همین کار بوده و خانم ها می توانند آن ها را پس از زایمان بپوشند. نکته اصلی استفاده صحیح از این گن ها است که باید مدنظر قرار گیرد.
منبع: سیمرغ

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
گرسنگی   گوشت قرمز   اضافه وزن   زایمان   انرژی   کالری   مواد مغذی   کم آبی بدن   سوخت و ساز   پرخوری   حبوبات   نوشیدن آب   تغذیه   لیوان آب   هویج   سیری   کاهش وزن   پروتئین   رژیم درمانی   کالری دریافتی   چربی   دستگاه عصبی   بارداری   چاقی   رنگ ادرار   دستگاه ایمنی بدن   مصرف مایعات   بیسکویت   شیر دادن به نوزاد   کالری کم   ویژه مادران   کارشناس تغذیه   ماهی آزاد   اسید چرب   رژیم گرفتن   امگا 3   مواد غذایی  
اخبار مرتبط
19 ماده غذایی که تاثیر زیادی در کاهش اشتها دارند
بهداشت نیوز
غذاهایی که باعث کاهش اشتها می شوند
شفا آنلاین
کاهش اشتها را با این خوراکی ها تجربه کنید!
تیتر یک
کاهش اشتها را با این خوراکی ها تجربه کنید
بهداشت نیوز
جلوگیری از افزایش وزن در بارداری، ده پیشنهاد مهم
نی نی بان
برای کاهش اشتها این غذاها را بخورید
تندرست نیوز
این غذاها باعث کاهش اشتهایتان می شود
بهداشت نیوز
چه غذاهایی باعث کاهش اشتها می شوند؟
ستاره نیوز
چگونه در دوران بارداری اضافه وزن نداشته باشیم؟
نی نی بان
7 پیشنـهـاد غـذایـی به خـانـم هـا-توصیه های انجمن پزشکان آمریکا
بهداشت نیوز
بهترین و قوی‎ترین خوراکی‎های ضد گرسنگی و چاقی+عکس
پارس نیوز
بذر کتان و لاغری شکم
ستاره
با شکم گرسنه خوابیدن لاغرتان نمیکند!
شفا آنلاین
رژیم غذایی در دوران شیردهی، بایدها و نبایدها
نی نی بان
12 اصل اسرار آمیز رژیم جنیفر لوپز
بهداشت نیوز
مصرف مواد مغذی در بارداری، ضروری ها کدامند؟
نی نی بان
خوابیدن با شکم گرسنه منجر به چاقی می شود!
فانوس نیوز
آیا با تخم مرغ می توان لاغر شد؟
فرتاک نیوز
حجم غذایی که زنان باردار باید بخورند چقدر است
اقتصاد نیوز
چگونه می توانیم وزن خود را ثابت نگه داریم؟
باشگاه خبرنگاران
اخبار مرتبط
bltبهداشت نیوز : 19 ماده غذایی که تاثیر زیادی در کاهش اشتها دارند
bltشفا آنلاین : غذاهایی که باعث کاهش اشتها می شوند
bltتیتر یک : کاهش اشتها را با این خوراکی ها تجربه کنید!
bltبهداشت نیوز : کاهش اشتها را با این خوراکی ها تجربه کنید
bltنی نی بان : جلوگیری از افزایش وزن در بارداری، ده پیشنهاد مهم
bltتندرست نیوز : برای کاهش اشتها این غذاها را بخورید
bltبهداشت نیوز : این غذاها باعث کاهش اشتهایتان می شود
bltستاره نیوز : چه غذاهایی باعث کاهش اشتها می شوند؟
bltنی نی بان : چگونه در دوران بارداری اضافه وزن نداشته باشیم؟
bltبهداشت نیوز : 7 پیشنـهـاد غـذایـی به خـانـم هـا-توصیه های انجمن پزشکان آمریکا
bltپارس نیوز : بهترین و قوی‎ترین خوراکی‎های ضد گرسنگی و چاقی+عکس
bltستاره : بذر کتان و لاغری شکم
bltشفا آنلاین : با شکم گرسنه خوابیدن لاغرتان نمیکند!
bltنی نی بان : رژیم غذایی در دوران شیردهی، بایدها و نبایدها
bltبهداشت نیوز : 12 اصل اسرار آمیز رژیم جنیفر لوپز
bltنی نی بان : مصرف مواد مغذی در بارداری، ضروری ها کدامند؟
bltفانوس نیوز : خوابیدن با شکم گرسنه منجر به چاقی می شود!
bltفرتاک نیوز : آیا با تخم مرغ می توان لاغر شد؟
bltاقتصاد نیوز : حجم غذایی که زنان باردار باید بخورند چقدر است
bltباشگاه خبرنگاران : چگونه می توانیم وزن خود را ثابت نگه داریم؟
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.