مخبر - 1397/05/18 - آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟
... و، امّا کسی که گفت: سَر امام حسین (ع) در عَسقَلان بود آنگاه به مصر منتقل شد، استناد ایشان بر این کار، رویایی در خواب بود و موضوع این بود که مردی در خواب دید که سَر امام حسین (ع) در مکانی قرار دارد و جای دقیق آن در خواب برایش معیّن و مشخّص شد و آن جا را نَبش نمود.
آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سَر مبارک حضرت امام حسین (ع) که در صحرایِ «کربلا» در دهم ماه مُحرّم سال 61 هجری قمری، بنا بَر برخی نَقل ها، توسّط «شِمر بن ذِی الجَوشَن» (م.66 ق) از پیکر مطهّرِ ایشان، جُدا و به بارگاه «یزید بن مُعاویَه» (م.64 ق) خلیفه وقت اُمَوی در شهر «دمشق» بُرده شد، بستر اختلافاتِ فراوانی در تعیینِ محلّ دقیقِ دفن است.

«قاهره» در «مصر»، «دمشق» در «سوریّه»، «کربلا» در «عِراق»، «مدینه» در «عربستان» و دیگر مواضع بنابر نَقل های گوناگون به عنوانِ مکانِ دفن سَر مبارک آن حضرت (البتّه به جز مکان هایی که سَر مبارک از آن جا گذر داده و گردانده شده) بیان شده است و بدین مناسبت مردم در آن نقاط، زیارتگاه هایی با عنوان «مَشهد رَاس الحُسَین (ع)» یا «رَاسُ الحُسَین (ع)» یا چیزی شبیه به این نام ها بنا کرده اند که بسیار مورد توجّه و عنایت ویژه مسلمانانِ شیعه و سُنّی از گذشته تا حال بوده است.

عَسقَلان یکی از گزینه های محلّ دفن

یکی از شهر هایی که بنا بَر نَقل های تاریخی، سَر مبارک امام حسین (ع) در آن جا دفن شده، شهر «عَسقَلان» است که در آثار تاریخی، جغرافیایی و همچنین سفرنامه ها بِدان اشاراتی شده است؛
1) «ابنُ العِمرانی» (م.580 ق) تاریخ نگار دوران خلافت عبّاسیان در کتاب «الانباء فی تاریخ الخُلَفاء» نوشته است: «در نزد «یَزید» گروهی از مردم «عَسقَلان» حضور داشتند که از او تقاضا کردند تا سَر امام حسین (ع) در شهر آن ها دفن شود. آنگاه یزید، سَر را به آن ها تسلیم نمود و اهالی عَسقَلان آن را در شهرشان دفن نمودند و بر آن زیارتگاهی بنا کردند که تا الان از نواحی مختلف جهان زیارت می شود و به «مَشهَد الرّاس» (زیارتگاه سَر) معروف است.» [1]2) «زَکریّا بن محمّد قَزوینی» (م. 682 ق) دانشمند ایرانی الاصل، در کتاب خود موسوم به: «آثار البِلاد و اخبار العِباد»، ذیل شهر «عَسقَلان» نوشته است: «در آنجا مَزار سَر امام حسین (ع) است و بارگاهی باشکوه با سُتون هایی از سنگ های «مَرمَر» است و در آن ضَریح قرار دارد و مردم به آن تبَرّک می جویند و این مکان مورد توجّه مردمان از نواحی و شهر های مختلف است و برای آن نذر فراوان می کنند.» [2]3) «عَبدَرِیّ» (م.700 ق) از دانشمندان اهل «مَغرب» در سفرنامه معروف خود نوشته است: «در شهر عَسقَلان زیارتگاه سر امام حسین (ع) است و آن مسجد بلندِ بزرگ، زیبایی است و بخشی از آن در جهت قبله سقف دار است و در آن گودال بزرگی برای ذخیره کردن آب باران است و به ساختن آن یکی از حاکمان عُبَیدی (خُلَفای فاطِمی که از سال 297 ق. تا 567 ق. بر بخش هایی از غرب جهان اسلام حکومت کردند و این نام برگرفته از موسّس آن ها «عُبَیدالله بن حسین» است. آن ها شیعه اسماعیلی بودند که ما آن ها را شیعه «شش امامی» می خوانیم.) دستور داده که این موضوع بر دَرب آن نوشته شده است.

در طرف قبله این زیارتگاه، مسجد زیبای دیگری است که به «مسجد عُمَر» معروف است که آن ویران شده است و جز دیوار های آن چیزی باقی نمانده است و در آن سُتون هایی از جنس سنگ «مَرمَر» است که در نهایت زیبایی قرار گرفته وپا بَرجا هستند و همچنین در آن مسجد، سُتون سرخ رنگِ بسیار زیبایی وجود دارد و حکایت می کنند که مسیحیان آن را به شهرهایشان بردند. در آن موضع که مسیحیان آن سُتون را برداشتند در طرف قبله مسجد، چاه بزرگی پیدا شد که به بهترین شکل کار شده و شگفت انگیز است و به «چاه ابراهیم» شناخته می شود. با پلّه های بزرگی به درون آن می روند و خانه هایی است که گذرگاه هایی دارند و در چاه، چهار چشمه است هر کدام در یک جهت و از آن چشمه ها، کانال های آبی خارج می شوند که از سنگ ساخته شده است که هر کدام روبروی هم هستند و آب آن خوشمزه و شیرین است، ولی فراوان نیست و حکایت می کنند در فضایل آن آب چیز هایی که در صحّت گفته ها اعتمادی نیست و خدا داناتر است.» [3]4) «نُوَیری» (م.733 ق) دانشمند بزرگ مصری، در این میان در مورد انتقال و حتّی پیدایش این مزار، شرح کامل تری دارد و نوشته است: «و، امّا کسی که گفت: سَر امام حسین (ع) در عَسقَلان بود آنگاه به مصر منتقل شد، استناد ایشان بر این کار، رویایی در خواب بود و موضوع این بود که مردی در خواب دید که سَر امام حسین (ع) در مکانی قرار دارد و جای دقیق آن در خواب برایش معیّن و مشخّص شد و آن جا را نَبش نمود. این اتّفاق در زمان حکومتِ «مستَنصِرُ بِالله عُبَیدی (فاطِمی) حاکم مصر (از 427 ق. تا 488 ق. حدود 61 سال حکمرانی) و دوران وزارت «بَدر الجَمالی» (م.487 ق.) (بین سال های 467 ق. تا 487 ق) بود و بَدر الجَمالی برای سَر امام حسین (ع) در عَسقَلان زیارتگاهی بنا کرد.» [4]5) «ابن بَطّوطَه» (م.779 ق) جهانگرد مغربی در سفرنامه اش در بخشی که مربوط به شهر عَسقَلان است نوشته است: «زیارتگاه سَر امام حسین (ع) در شهر عَسقَلان مسجد بزرگ و مرتفعی است که در آن گودالی جهت جمع کردن آب وجود دارد. به ساختن این زیارتگاه یکی از [ خُلَفای]«عُبَیدیان» (خُلَفای فاطِمی) دستور داده است و این امر بر درب آن نوشته شده است. در سمت قبله این زیارتگاه، مسجدی بزرگ و معروف به «مسجد عُمَر» وجود دارد که جز دیوارهایش چیزی از آن برجای نمانده است در آن مسجد سُتون هایی از جنس سنگ «مَرمَر» وجود دارد که در زیبایی مثل و مانندی ندارند و برخی از این سُتون ها ایستاده و پابرجا و برخی فرو افتاده هستند. از جمله این سُتون ها سُتون سرخ رنگِ شگفت انگیزی است که مردم تصوّر می کنند که مسیحیان (به هنگام فتح و غلبه بر شهر عَسقَلان در سال 548 ق) آن را به شهرهایشان [در اروپا]بردند آنگاه این سُتون از آن جا ناپدید شد و در جای اصلی خود در عَسقَلان آشکار گردید.» [5]

عَسقَلان کجاست؟

عَسقَلان، شهری که بنا بَر بعضی روایاتِ تاریخی مزارِ سَر مبارک امام حسین (ع) در آن واقع شده است الان کجا قرار دارد؟ در پاسخ باید گفت:شهر عَسقَلان شهری بندری در سواحل دریایِ «مِدیتِرانه» که در قدیم به جهت زیبایی و نیکویی به «عروس شام» معروف بوده [6]و جزء سرزمین «فلسطین» بوده است که بعد ها با اشغال و غَصب این سرزمین توسّط صَهیونیست ها، با نام عِبری «Ashkelon» (اَشکِلون) در نقشه های جغرافیایی شناخته می شود و اکنون در «اسراییل» قرار گرفته است.

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

ویرانی مَزار رَاسُ الحسین (ع)

«مَشهَد نَبی حُسَین» (حَرَم و زیارتگاه سَر امام حسین (ع)) در عَسقَلان به عنوان بنایی باشکوه شناخته شده بود. [7]و در دوران حکومت «بریتانیا» (1920-1948)، یک حَرَم بزرگ در بالای تپّه بود که مزار و قبر معیّنی نداشت و تنها قطعه ای از یک سُتون، محلّ دفن سَر امام حسین (ع) را مشخّص کرده بود. [8]در ژوییه 1950 میلادی (یعنی دو سال بعد از اعلام رسمی استقلال اسراییل در 14 مه 1948)، این حرم به دستور «موشِه دایان» (م.1401 ق.) و مطابق با سیاست های اسرائیل، جهت از بین بردن مکان های تاریخیِ مسلمانان نابود شد. [9]

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

در زیر تصویر حَرم یا به عبارتی زیارتگاه سَر مبارک امام حسین (ع) در شهر عَسقَلان را در سال 1943 میلادی و پیش از استقلال «اسراییل» مشاهده می کنید.

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

روزنامه چپ گرایِ اسراییلی «هاآرِتص» که قدیمی ترین روزنامه عِبری و انگلیسی زبان اسراییل است در مورد ویرانی «زیارتگاه سَر امام حسین (ع)» در عَسقَلان (اَشکِلون) با تیترِ «تاریخ پاک شده» در ژوییه 2007 میلادی مقاله بسیار مفصّلی نوشت که به تَلخیص در این فرصت بیان می کنیم.

«در میان خَرابه هایِ عَسقَلان باستان، «مَشهَد نَبی حسین» (مَزار سَر مبارک امام حسین (ع)) قرار داشت. زائران مسلمان، چه شیعه و چه سُنّی، از این مکان بازدید می کردند. امّا پس از جولای 1950 میلادی، نیرو های دفاعی اسرائیل، «مَشهَد نَبی حسین» را منفجر کردند. این تنها محلّ مقدّس مسلمان نبود که پس از جنگ استقلال اسراییل نابود شد. آنچه در مورد «مَشهَد نبَی حسین» غیرمعمول می باشد، این است که این تخریب مستند شده است و مسئولیّت مستقیم را افسری به نام «موشِه دایان»، بر عهده گرفت. این اسناد نشان می دهد که این مکان مقدّس به طور عمدی منفجر شده است. یکی از باستان شناسان یهودی در این خصوص و همین طور در مورد دیگر مساجدی که در آن ایّام نابود و منفجر شدند نامه نگاری ها و تلاش های اجتماعی و فرهنگی فراوانی انجام داد، زیرا معتقد بود که اماکن مقدّس و معنوی باید حفظ شوند و این فرقی نمی کند که آن مکان ها چه برای یهودیان، مسیحیان یا مسلمانان باشند.» [10]

محلّ دقیق مزار رَاسُ الحُسَین (ع)

اکنون آن مزار سَر مبارک امام حسین (ع) که در منابع تاریخی ذکر کردیم در محوّطه «مرکز پزشکی بارزیلای» (Barzilai Medical Center) «اسراییل» قرار گرفته است؛ که تصویر آن بیمارستان را در زیر می بینید.

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

احیای دوباره زیارتگاه رَاس الحسین (ع)

برای غربی ها این موضوع جالب به نظر رسیده است، زیرا «لوس آنجِلِس تایمز» در در تاریخ 21 مه 2008 میلادی با تیتر «سورپرایز مقدّس پشت بیمارستان اسراییلی» نوشت: مکان مقدّسی برای شیعیان که هر ساله هزاران نفر برای نیایش به آنجا می روند. شهر اَشکِلون (عَسقَلان) پنج هزار سال پیشینه تاریخی دارد در حالی که «بیمارستان بارزیلای» در سال 1961 میلادی ساخته شده است. برخی شیعیان هند و پاکستان برای زیارت به آن بیمارستان می روند. حدود یک دهه پیش یک رهبر روحانی شیعه (مُحمّد بُرهان الدّین (م.1435 ق)، پنجاه و دومین رهبر شیعه اسماعیلیّه) درخواست غیرمعمولی از بیمارستان مبنی بر ایجاد یک محلّ نماز برای زائران داشت.

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

«دکتر ران لوبِل» ((Ron Lobel، معاون مرکز پزشکی بارزیلای، از آن عالم شیعه پرسید: از کجا می دانید که این جا یک منطقه باستانی است؟ من با او به سوی آن مزار رفتم. او بیلی را آورد و شروع به حفّاری کرد. به طرز شگفت انگیزی، یک متر یا خیلی عمیق تر، او سنگ بنای مسجدی باستانی را کشف کرد.

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

با مساعدت مسئولان بیمارستان، بهترین سنگ مَرمَر «هندوستان» را به آن مکان آوردند و محوّطه ای برای خواندن نماز ساخته شد.» [11]

در زیر تصاویری را مشاهده می کنید که این مکان را به طور محدود و در حدّ یک سکّو برای نمازگزاران، بازسازی کرده اند.

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟

آیا سَر مبارک امام حسین (ع) در اسراییل است؟

چنان که در ابتدای بحث بیان کردیم در این که محلّ دفنِ سَر مبارک امام حسین (ع) دقیقا کجا واقع شده است اختلافات فراوان وجود دارد. این که سَر مبارک ایشان در شهر «عَسقَلان» بوده یا خیر نیز به طور قطع و یقین شامل آن موارد می شود. از سوی دیگر در آغاز آوردیم که مزاری نیز در قاهره مصر به «رَاسُ الحُسَین (ع)» و مدفن سَر آن امامِ هُمام مشهور است و برخی از تاریخ دانان و جغرافی دانان قدیم، چنین روایت کرده اند که سَر مبارک امام را از عَسقَلان به قاهره در مصر انتقال داده و در آن موضع دفن نموده اند که می توان از افراد زیر یاد نمود؛

1) «علىّ بن ابو بَکر هَرَوی» (م. 611 ق.) تنها اشاره ای موجز، در حدّ انتقال سَر مبارک از عَسقَلان به قاهره نموده است. [12]2) «یاقوت حَمَوی» (م.626 ق.) جغرافی دان بزرگ مسلمان، تاکید نموده است که سَر مبارک امام حسین (ع) را به حسب این که «فَرَنگ» بر عَسقَلان حاکم و فرمانروا شدند، به قاهره انتقال دادند. [13]3) «سِبط ابن جَوزی» (م.654 ق) در مقام یک تاریخ نگار در مورد مکان دفن سَر امام حسین (ع) احتمالاتی را بیان می کند و در خصوص یکی از آن ها می نویسد: «خُلَفای فاطِمی سَر امام حسین (ع) را از «باب فَرادیس» [در دمشق سوریّه]به عَسقَلان و سپس از آنجا به قاهره انتقال دادند.» [14]4) «نُوَیری» (م.733 ق) دانشمند مصری، در زمینه انتقال سر از عسقلان به قاهره نوشته است: «این زیارتگاه تا زمان هجوم و حمله فَرَنگ (مسیحیان اروپایی) در سال 548 ق به قوّت خویش پابرجا بود تا این که سَر از طریق دریا به «قاهره» منتقل و حمل شد.» [15]5) «ابن بَطّوطَه» (م.779 ق) جهانگرد اهل «مَغرب»، در سفر خود به عَسقَلان به این مزار و انتساب آن به سَر مبارک امام حسین (ع) و انتقال سَر آن حضرت به قاهره مصر، تَصریح و اشاره ای گذرا می کند. [16]6) «قَلقَشَندی» (م.821 ق) اَدیب و تاریخ دان مصری به انتقال سَر مبارک از عَسقَلان به قاهره اشاره نموده و نوشته است: «این زیارتگاه (مزار سَر امام حسین ع. در قاهره) را «صالِح طَلائِع بن رُزّیک» (م.556 ق) وزیر «فائِز» (فائِز بِنصرالله خلیفه فاطِمی، آغاز حکومت 549 ق؛ و پایان 555 ق.) و همچنین «عاضِد» (العاضِد لِدین الله، آخرین خلیفه فاطِمی، آغاز حکومت 555 ق؛ و پایان 567 ق.) از خُلَفای فاطِمی (عُبَیدی) بیرون از «باب زُوَیلَه» بنا کرد. علّت انتقال سَر امام حسین (ع) از عَسقَلان، بیم هجوم فَرَنگ به آن جا بود وقتی صالِح طَلائِع بن رُزّیک، بنا را به اتمام رساند فائِز (خلیفه فاطِمی) [به جهت تَکریم و احترام بیشتر نسبت به سَر]اجازه دفن سَر را در آنجا نداد بنابراین برای آن سَر، مزاری در جوار قصر [کاخ فائِز، خلیفه فاطِمی]معروف به «مَشهدُ الحُسَین (ع)) بنا نمودند و آن سَر در سال 549 ق از عَسقَلان به [قاهره]انتقال پیدا کرد.» [17]7) «مَقریزی» (م.845 ق) تاریخ نگار برجسته مصری نیز در مورد زیارتگاه سَر امام حسین (ع) در عَسقَلان، تاکید نموده که سَر مبارک آن حضرت از آن جا به قاهره به جهت هجوم فَرَنگ، منتقل شده است و در مورد سَر و کرامات آن نکته هایی گفته است. بخشی از گزارش او به تَلخیص چنین است: «در عَسقَلان مکانی قدیمی بود که در آن سَر امام حسین (ع) قرار داشت. «اَفضَل» (م.515 ق) [پسر بَدر الجَمالی وزیر]آن سَر را از آن مکان خارج نمود و عطر افشانی کرد و آن سَر را در سبدی حمل نمود و آن را در بالاترین جا قرار داد. او زیارتگاه را تعمیر کرد و هنگامی که کامل شد، اَفضَل سَر شریف را بر روی سینه اش حمل کرد و پیاده رفت تا این که سَر را در محل خودش قرار داد و گفته شده است:که زیارتگاه عَسقَلان را «بَدر الجَمالی» بنا کرد و پسرش «اَفضَل» آن را تکمیل کرد و سَر از عَسقَلان به قاهره برده شد و گفته شده است که سَر شریف هنگامی که از زیارتگاه عَسقَلان خارج شد، خون آن خشک نشده بود (تازه بود) و رایحه ای، چون بوی «مُشک» داشت.» [18]

نتیجه گیری

نُوَیری دانشمند مصری زمان کشف سَر امام حسین (ع) در شهر عَسقَلان و ساختن زیارتگاه بر آن را ایّام حکومت مُستَنصِر فاطِمی ـ. که شیعه اسماعیلی بود ـ. و روزگارِ وزارت «بَدر الجَمالی» در دوران مُستَنصِر (بین سال های 467 ق. تا 487 ق) برمی شمرد و عامل کشف آن را نیز «خواب نَما» می داند. زمان انتقال سَر نیز از عَسقَلان به قاهره بنابَر گفته قَلقَشَندی دانشمند دیگر مصری، سال 549 ق (زمان حکومت فائِز فاطِمی) بوده است و علّت انتقال به مصر نیز بنا بر گزارش ها به خصوص گزارش نُوَیری، اِستیلا و هجوم فَرَنگ یا به عبارتی مسیحیان اروپایی به شهر عَسقَلان در سال 548 ق بوده است. با این همه، وجود قطعی سَر مبارک امام حسین (ع) در عَسقَلان، مخالفانی نیز دارد برای نمونه «یافِعی» (م.768 ق) تاریخ نگارِ یَمَنی به طور کل موجودیّت سَر امام حسین (ع) درعَسقَلان را از اساس صحیح نمی داند [19]به هر روی سَر مبارک امام حسین (ع) با فرض این که آن جا بوده، بنابَر نقل های روشن تاریخی، به علّت هجوم مسیحیانِ اروپایی از آن مکان به قاهره در سرزمین مصر انتقال پیدا کرده و دیگر در عَسقَلان (اسراییل کنونی) نیست؛ لذا این مکانی که شیعیان در گذشته به آن متمایل بوده اند و اخیرا در بیمارستان «بارزیلای اسراییل» در «اَشکِلون» (عَسقَلان) به کوششِ «محمّد بُرهان الدّین» (م.1435 ق) پنجاه و دومین رهبر شیعیان اسماعیلی (بُهرَه ای هایِ داوودی در هند و پاکستان) بر روی بقایایِ منفجر شده، اِحیا شد، بی شک حالت نمادین و یادبود برای دوستداران آن حضرت دارد.

پی نوشت:

[1]الانباء فی تاریخ الخلفاء، ص. 54. / [2]آثار البلاد و اخبار العباد، ص. 222. / [3]رحلة العبدری، ص. 476. / [4]نهایة الأرب فی فنون الأدب، ج‏20، ص. 478. [5]رحله ابن بطوطه، ج. 1، ص. 252. / [6]آثار البلاد، ص. 222.
[7].Moshe Gil, A. History of Palestine, 634–1099 (1997) p. 193–194
[8]Tewfik Canaan (1927). Mohammedan Saints and Sanctuaries in Palestine. Jerusalem: Ariel Publishing House. p. 151.
[9]Meron Rapoport, History Erased, Haaretz, 5 July 2007.
[10]http://www.haaretz.com/weekend/magazine/history-erased-1.224899.
[11]http://articles.latimes.com/2008/may/21/world/fg-mosque21.
[12]الإشارات إلی معرفة الزیارات، ص. 38. / [13]معجم البلدان، ج. 5 ص. 142. / [14]تذکره الخواص، ص. 239. / [15]نهایة الأرب فی فنون الأدب، ج‏20، ص. 478. / [16]رحله ابن بطوطه، ج. 1، ص. 252. / [17]صبح الأعشى فی صناعة الإنشاء، ج. 3، ص. 413. / [18]المواعظ و الإعتبار بذکر الخطط و الآثار، ج. 2، ص. 323. [19]مرآة الجنان ج. 1، ص. 110.

نویسنده ومحقّق:سیّدمرتضی میرسراجی، دانشجوی دکترای تخصّصی الهیّات ومعارف اسلامی، علوم قرآن وحدیث

منبع: تابناک باتو

انتهای پیام/

راس امام حسین(ع) کجا قرار دارد؟

محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
جهان اسلام   مسیحیان   زیارت   قبله   دانشمند   چشمه   خلیفه   سفرنامه   گودال   خلافت   شیعه   یزید   زیارتگاه   امام حسین علیه السلام   آثار تاریخی   رژیم صهیونیستی   مصر  
اخبار مرتبط
آرامگاه بی بی شهربانو، بنایی از دوره ساسانی
پارسینه
گزارش مکتوب ... امامزاده ها و بقاع متبرکه بوشهر فرصت های بالای گردشگری مذهبی
صدا و سیما
زیارت عاشورا گنجینه دشمن شناسی
راه دانا
سرداب مقدس ، قدمگاه سه امام معصوم (ع)
خبرآنلاین
حلول ماه ربیع الاول ماه جشن و سرور
صدا و سیما
مژده که ربیع آمد آن ماه بدیع آمد
صدا و سیما
خطیب جمعه تهران: شیعیان نیجریه با حکومت مذاکره کنند/ اخطار به دولت پاکستان
شفقنا
اشک و نگاه حسرت است روزگار زیارت نرفته ها / اربعین، تداوم قیام عاشورا
تیتر یک
روایت آسوشیتدپرس از پیاده روی اربعین/ سفر مقدس: زوار شیعه به کربلا می روند
باشگاه خبرنگاران
پیاده روی اربعین نماد اتحاد امت اسلامی است/کربلا دل هر مومنی را به لرزه می اندازد
میزان
اربعین، حضورى شورانگیز درسرزمین مصیبت
برنا نیوز
خواندن زیارت اربعین از علائم شیعه است/ جابر بن عبدالله انصاری نخستین زائر امام حسین (ع)
موج رسا
فلسفه زیارت عاشورا و عزاداری
پارسینه
مرقد امام حسین(ع) در تاریخ چند بار تخریب شده؟
شیعه نیوز
تبیین ابعاد پیاده روی اربعین
ایرنا
شیعیان نیجریه: ما رهرو امام خامنه ای هستیم /تا پای جان در برابر ظلم مقاومت می کنیم
راه دانا
پیاده روی اربعین ترس به دل دشمنان انداخته/ سانسور رسانه های غربی
مهر نیوز
تحقق عملی شعار «حب الحسین یجمعنا» در پایتخت وحدت ایران اسلامی
تقریب نیوز
نور خاموش نشدنی
آینده روشن
اربعین؛ فرصتی برای همگرایی ادیان و انسان های آزادی خواه/ شناسائی 117 آسیب
ایکنا
امام باقر علیه السلام و مهدویت!
بنیاد جانبازان و مستضعفان
منبر های پرمحتوا؛ بهترین راه انتقال فداکاری های ائمه اطهار برای حفظ اسلام
ایکنا
پیش گامی خراسان در شبیه خوانی ایران
قدس آنلاین
چرا پس از 1400 سال داستان حسین(ع) هنوز جلوه گری دارد
ایکنا
کاری که امام سجاد برای جذب جوانان به قرآن کرد
شیعه نیوز
امام سجاد(ع)، علم دار دوران پسا عاشورا
پارسینه
مهم ترین آسیب حزبی گرایی منابر محرم، گم شدن فلسفه ی قیام امام حسین(ع) است/ فلسفه ی قیام امام حسین(ع)، اصلاح جامعه و تبدیل رذایل اخلاقی به فضایل اخلاقی است؛ عبدالله ناصری در گفت وگو با شفقنا
شفقنا
آیین های سوگواری ماه محرم در کشورهای مختلف جهان
شعار سال
ما و بلایی که سر مبارز قهرمان آشتی ناپذیرامام سجاد(ع) آوردیم
آنا نیوز
تزریق خرافات و تحریفات به مبانی شیعه مهمترین برنامه ی دشمنان است/تحریف شناسی و تحریف زدایی راهکار اصلاح آسیب های عزاداری است
راه دانا
عاشورا چیست؟ لحظه به لحظه با وقایع روز عاشورا
ستاره
آل سعود امروز در بحران بسر می برد
عقیق
ظالمان تاریخ همواره به دنبال محو آثار حکومت پیامبران بوده‎اند
ایکنا
نگاهی به رجزهای اصحاب عاشورا
مشرق نیوز
ماهیت دوست و دشمن در زیارت عاشورا
آنا نیوز
هدف امام حسین(ع) مبارزه با فساد و حکومت فامیلی بود/ افراد مفسد درنگاه امام حسین(ع) سوءاستفاده کنندگان از قدرت هستند
رویداد 24
تزریق خرافات و تحریفات به مبانی شیعه مهمترین برنامه ی دشمنان است/ اخلاص، رمز ماندگاری و تأثیرگذاری در راه امام حسین(ع)است
راه دانا
اخبار مرتبط
bltپارسینه : آرامگاه بی بی شهربانو، بنایی از دوره ساسانی
bltصدا و سیما : گزارش مکتوب ... امامزاده ها و بقاع متبرکه بوشهر فرصت های بالای گردشگری مذهبی
bltراه دانا : زیارت عاشورا گنجینه دشمن شناسی
bltخبرآنلاین : سرداب مقدس ، قدمگاه سه امام معصوم (ع)
bltصدا و سیما : حلول ماه ربیع الاول ماه جشن و سرور
bltصدا و سیما : مژده که ربیع آمد آن ماه بدیع آمد
bltشفقنا : خطیب جمعه تهران: شیعیان نیجریه با حکومت مذاکره کنند/ اخطار به دولت پاکستان
bltتیتر یک : اشک و نگاه حسرت است روزگار زیارت نرفته ها / اربعین، تداوم قیام عاشورا
bltباشگاه خبرنگاران : روایت آسوشیتدپرس از پیاده روی اربعین/ سفر مقدس: زوار شیعه به کربلا می روند
bltمیزان : پیاده روی اربعین نماد اتحاد امت اسلامی است/کربلا دل هر مومنی را به لرزه می اندازد
bltبرنا نیوز : اربعین، حضورى شورانگیز درسرزمین مصیبت
bltموج رسا : خواندن زیارت اربعین از علائم شیعه است/ جابر بن عبدالله انصاری نخستین زائر امام حسین (ع)
bltپارسینه : فلسفه زیارت عاشورا و عزاداری
bltشیعه نیوز : مرقد امام حسین(ع) در تاریخ چند بار تخریب شده؟
bltایرنا : تبیین ابعاد پیاده روی اربعین
bltراه دانا : شیعیان نیجریه: ما رهرو امام خامنه ای هستیم /تا پای جان در برابر ظلم مقاومت می کنیم
bltمهر نیوز : پیاده روی اربعین ترس به دل دشمنان انداخته/ سانسور رسانه های غربی
bltتقریب نیوز : تحقق عملی شعار «حب الحسین یجمعنا» در پایتخت وحدت ایران اسلامی
bltآینده روشن : نور خاموش نشدنی
bltایکنا : اربعین؛ فرصتی برای همگرایی ادیان و انسان های آزادی خواه/ شناسائی 117 آسیب
bltبنیاد جانبازان و مستضعفان : امام باقر علیه السلام و مهدویت!
bltایکنا : منبر های پرمحتوا؛ بهترین راه انتقال فداکاری های ائمه اطهار برای حفظ اسلام
bltقدس آنلاین : پیش گامی خراسان در شبیه خوانی ایران
bltایکنا : چرا پس از 1400 سال داستان حسین(ع) هنوز جلوه گری دارد
bltشیعه نیوز : کاری که امام سجاد برای جذب جوانان به قرآن کرد
bltپارسینه : امام سجاد(ع)، علم دار دوران پسا عاشورا
bltشفقنا : مهم ترین آسیب حزبی گرایی منابر محرم، گم شدن فلسفه ی قیام امام حسین(ع) است/ فلسفه ی قیام امام حسین(ع)، اصلاح جامعه و تبدیل رذایل اخلاقی به فضایل اخلاقی است؛ عبدالله ناصری در گفت وگو با شفقنا
bltشعار سال : آیین های سوگواری ماه محرم در کشورهای مختلف جهان
bltآنا نیوز : ما و بلایی که سر مبارز قهرمان آشتی ناپذیرامام سجاد(ع) آوردیم
bltراه دانا : تزریق خرافات و تحریفات به مبانی شیعه مهمترین برنامه ی دشمنان است/تحریف شناسی و تحریف زدایی راهکار اصلاح آسیب های عزاداری است
bltستاره : عاشورا چیست؟ لحظه به لحظه با وقایع روز عاشورا
bltعقیق : آل سعود امروز در بحران بسر می برد
bltایکنا : ظالمان تاریخ همواره به دنبال محو آثار حکومت پیامبران بوده‎اند
bltمشرق نیوز : نگاهی به رجزهای اصحاب عاشورا
bltآنا نیوز : ماهیت دوست و دشمن در زیارت عاشورا
bltرویداد 24 : هدف امام حسین(ع) مبارزه با فساد و حکومت فامیلی بود/ افراد مفسد درنگاه امام حسین(ع) سوءاستفاده کنندگان از قدرت هستند
bltراه دانا : تزریق خرافات و تحریفات به مبانی شیعه مهمترین برنامه ی دشمنان است/ اخلاص، رمز ماندگاری و تأثیرگذاری در راه امام حسین(ع)است
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.