منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی، جدیدترین اثر عبدالحسین خسروپناه

منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی، جدیدترین اثر عبدالحسین خسروپناه
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، استاد عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی پژوهشگاه طی گفتگویی به تبیین این اثر ارزشمند پرداخت و گفت: دین مبین اسلام با جامعیت و جاودانگی که دارد؛ در بردارنده مباحث بینشی، دانشی، نگرشی، ...
منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی، جدیدترین اثر عبدالحسین خسروپناه

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، استاد عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی پژوهشگاه طی گفتگویی به تبیین این اثر ارزشمند پرداخت و گفت: دین مبین اسلام با جامعیت و جاودانگی که دارد؛ در بردارنده مباحث بینشی، دانشی، نگرشی، انگیزشی، منشی و کنشی است. این جامعیت در قرآن و سنت نبوی و علوی و ولوی باعث شد تا متفکران، علما، محدثان، فقها، متکلمان و حکمای الهی، علوم اسلامی از جمله حکمت، کلام، فقه، اصول، تفسیر و حدیث و… را از منابع و آموزه های اسلامی استنباط، استخراج و استفاده کنند. این علوم اسلامی در کنار حکمت نظری و حکمت عملی برگرفته از عقل و تجربه، نقش مؤثری در تمدن سازی داشتند. اصحاب پیامبراعظم (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) با شاگردی در مکتب اهل بیت توانستند آغازگر تولید علوم اسلامی باشند و سپس اندیشمندانی مانند محمد بن یعقوب کلینی، شیخ صدوق، فارابی، بوعلی سینا، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی، میرداماد و ملاصدرا تا صاحب جواهر و شیخ انصاری و آخوند خراسانی و علامه طباطبایی و امام خمینی و آیت الله العظمی خویی و آیت الله العظمی خامنه ایی در توسعه و گسترش علوم اسلامی ناظر به نیاز ها و مقتضیات زمان، نقش مهمی داشته باشند.
عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه افزود: یکی از شخصیت های برجسته علمی و فقهی که در گسترش نظامات اسلامی، نقش مؤثری داشته است؛ آیت الله العظمی مکارم شیرازی است که با تألیف آثار فراوانی در حوزه فقهی و اصولی و تفسیری و حدیثی و کلامی، عرفانی و اجتماعی در تعلیم و تربیت اسلامی نوجوانان و جوانان و میانسالان و پیران و زنان و مردان مسلمان مؤثر باشند. وقتی نگارنده برای شرکت در درس خارج فقه و اصول به قم مشرف شد؛ پس از تحقیق و کاوش و کنکاش به استادان فرهیخته ای رسید که یکی از آن ها آیت الله العظمی مکارم شیرازی بود که درس فقه معظم له، روان، دقیق، جامع و اجتهادی و شاگرد پرور بود. انس در دوران نوجوانی و جوانی به آثار اعتقادی و تفسیر نمونه استاد در ذهنم تجلی کرده بود. این تجلی ذهنی و تحقیق علمی سبب شد تا سال های متمادی در مدرسه این متکلم مفسر فقیه بهره مند گردد.
وی همچنین در خصوص شکل گیری ایده نگارش این اثر گرانسنگ گفت: اندیشه طرح تدوین منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی هنگامی آغاز شد که هر دو کتاب منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی در همایش کتاب سال حوزه برگزیده شدند و منتظر دریافت جایزه کتاب سال حوزه علمیه از دستان مبارک این مرجع تقلید بودم. ناگهان به صورت غیرمترقبه در ذهن و دلم، این طرح خطور کرد و پس از تأمل در آثار وی به این نتیجه رسیدم که هر سه ساحت نظامات بینشی، منشی و کنشی در آثار معظم له وجود دارد و می تواند برای تعلیم و تربیت اسلامی اقشار مختلف جامعه مفید باشد. پیشنهاد کتبی بنده محضر استاد بزرگوار ارسال گشت. اجابت استاد معظم باعث شد تا با توکل به خدای متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها)، طراحی جامع تر منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی انجام شود و مدخل های چهل گانه با مطالعه گسترده آثار استاد، کشف و تدوین گشت و سرفصل هایی برای هر یک از مدخل ها و نیز نویسنده آن، تعیین گردید و سپس در شورای علمی به تصویب رسید. سپس با هدایتگری لازم محققان، تأیید ساختار هر مدخلی از ایشان خواسته شد تا مقالات را تدوین کنند و پس از ارزیابی دقیق مدخل های 40 گانه تائید نهایی گردید.
خسروپناه در خصوص روش تحقیق منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح داشت: روش پژوهش در این اثر علمی، توصیفی و اجتهادی و منظومه ای است. تبیین روش شناسی این تحقیق نیاز به توضیح روش و روش شناسی دارد که به شرح ذیل بیان می گردد. روش تحقیق به معنای عام عبارت است از ابزار گردآوری اطلاعات و فهم و توصیف و داوری نظریه و می توان روش تحقیق به معنای عام را بر دو بخش فن تحقیق و روش تحقیق خاص تقسیم نمود:
1- فن تحقیق یعنی ابزار گردآوری اطلاعات که آن را به میدانی و کتابخانه¬ای و میدانی را به نمونه پژوهی، پیمایشی و آزمایشی منشعب می سازند.
2- روش تحقیق به معنای خاص؛ یعنی ابزار توصیف و داوری و فهم که آن را به لحاظ های مختلف تقسیم می کنند.
روش تحقیق به معنای خاص، از یک لحاظ به روش توصیفی، روش تعلیلی، روش تحلیلی، روش استدلالی و روش نقدی منشعب می گردد. روش توصیفی به گزارش نظریه یا پدیده و روش تعلیلی به بیان علت ها و عوامل روان شناختی و جامعه شناختی پیدایش و بسط نظریه و روش تحلیلی به کشف پیش فرض ها و لوازم و ملزومات نظریه و روش استدلالی به مدلل ساختن باور یا کشف مطابقت با واقع و روش نقدی به آسیب شناسی نظریه رقیب می پردازد.
روش استدلالی، همان ابزار تبدیل باور به باور صادق موجه و مدلل است که به ابزار های عقلی، تجربی، نقلی (اعم از تعبدی و تاریخی) و حضوری تقسیم پذیر است. روش تحقیق به معنای خاص به لحاظ دیگری، به روش هرمنوتیکی، روش پدیدارشناختی، روش ساختارگرایی و روش گفتمانی دسته بندی می شود. شایان ذکر است که روش های توصیفی، تعلیلی، تحلیلی، استدلالی و نقدی ابزار هایی هستند که هویت معرفتی و دفاعی نظریه را تأمین می کنند؛ اما روش های هرمنوتیکی، پدیدارشناختی، ساختارگرایی و گفتمانی، ابزار هایی هستند که هویت تفهیمی و تفهمی نظریه را بدست می آورند.
وی همچنین در خصوص ساختار منظومه ای اندیشه آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز ابراز داشت: مجموعه آثار منتشره استاد علامه مکارم شیرازی از جمله تفسیر نمونه، پیام امام امیرالمؤمنین، انوارالفقاهه، انوارالاصول، دایره المعارف فقه مقارن و عرفان اسلامی، جهت استخراج عناوین اصلی و فرعی ساختار منظومه فکری، ملاحظه و بررسی گردید و فهرست مطالب به شرح ذیل مصوب گردید.
بخش نخست: شخصیت علمی، سلوکی و اجتماعی شامل: فصل اول: زیست نامه علمی و سیر تطور منظومه فکری فصل دوم: خدمات فرهنگی و اجتماعی فصل سوم: منش و سلوک سیاسی بخش دوم: منطق اسلام شناسی فصل چهارم: معرفت شناسی فصل پنجم: روش شناسی اعتقادی فصل ششم: روش شناسی اجتهادی فصل هفتم: روش شناسی تفسیری فصل هشتم: روش شناسی تاریخی بخش سوم: نظام جهان بینی اسلامی فصل نهم: خداشناسی فصل دهم: دین شناسی فصل یازدهم: اسلام شناسی فصل دوازدهم: قرآن شناسی فصل سیزدهم: حدیث شناسی فصل چهاردهم: انسان شناسی فصل پانزدهم: نبوت شناسی فصل شانزدهم: امامت و مهدویت شناسی فصل هفدهم: جهان شناسی فصل هجدهم: طبیعت شناسی فصل نوزدهم: دنیاشناسی فصل بیستم: آخرت شناسی بخش چهارم: نظام های منشی و رفتاری اسلام فصل بیست و یکم: عبادت شناسی فصل بیست و دوم: گناه شناسی فصل بیست و سوم: نظام فقهی و احکام اسلامی فصل بیست چهارم: نظام اخلاق اسلامی فصل بیستم و پنجم: نظام تعلیم و تربیت و تبلیغ اسلامی فصل بیست و ششم: نظام عرفان اسلامی فصل بیست و هفتم: سبک زندگی اسلامی
بخش پنجم: نظام های اجتماعی اسلام فصل بیست و هشتم: نظام خانواده اسلامی فصل بیست و نهم: نظام اجتماعی اسلامی فصل سی ام: نظام فرهنگی اسلام فصل سی و یکم: نظام مدیریتی اسلام فصل سی و دوم: نظام سیاسی اسلام فصل سی و سوم: نظام اقتصادی اسلام فصل سی و چهارم: نظام حقوقی اسلام فصل سی و پنجم: نظام سلامت اسلام فصل سی و ششم: نظام قضایی اسلام فصل سی و هفتم: نظام امنیتی- دفاعی اسلام بخش ششم: نظام غایی اسلام فصل سی و هشتم: عدالت و رفاه اجتماعی فصل سی و نهم: پیشرفت و تمدن فصل چهلم: حیات طیبه و قرب و کمال الهی
وی در پایان تصریح داشت: سپاس فراوان از همه عزیزانی که به بنده، جهت آماده سازی و نشر این اثر کمک و حمایت کردند؛ به ویژه از استاد ذوفنون علامه آیت الله العظمی مکارم شیرازی که علاوه بر اذن در تألیف و تحقیق این اثر، حمایت های علمی و معنوی به نگارندگان داشتند و دفتر خود را مکلف به همکاری با منظومه نمودند و نیز ریاست محترم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که در سامان یابی این اثر حمایت معنوی داشتند. همچنین سپاسگزار شورای علمی منظومه آقایان حجج الاسلام و المسلمین احمد قدسی و محی الدین مکارم شیرازی، محمد جواد رودگر، سعید داودی لیمومی، محمد عرب صالحی هستم و نیز جناب حجت السلام و المسلمین حمید ملکی که زمینه ساز نخستین این پژوهش شدند. ارزیابان متعددی در این پژوهش همکاری کردند که بسیار سپاسگزارشان هستم، اسامی ارزیابان این مقالات علاوه بر این اینجانب به شرح ذیل است: آقایان و حجج الاسلام و المسلمین اسماعیلی، محی الدین مکارم، جولایی فر، عرب صالحی، بهارلویی، سیدی نیا، یوسفی، داوودی، رمضانی، رودگر، عالی، سید باقری، بابایی، شاکرین، جبرئیلی، جواهری، مومنی.
خداوند را شاکرم که توانستم با همکاری جمعی از دانشمندان فرهیخته، گام کوچکی در معرفی شخصیت علمی آیت الله العظمی مکارم شیرازی بردارم و منظومه فکری معظم له را بعد از منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی به جامعه علمی عرضه کنم. امید است با ترجمه این اثر، علاقمندان به شناخت اسلام جامع نگر نیز از این منظومه بهره مند گردند. این مسکین، منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی را به معظم له تقدیم می کنم که عمری مجاهدانه و خالصانه، زیست و انسان ها را تربیت کرد و خدمات اجتماعی متعددی به مردم نمود. ان شاء الله تعالی حضرت حجت ابن الحسن ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، این اثر را پذیرا باشد و دعاگوی این کمترین باشد.
همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز تقریظی بر این کتاب ارزشمند زده اند که در ادامه می خوانید:
دامنه علوم و دانش های بشری در روز های نخست بسیار محدود و اندک و کم حجم بود که شاید همه آن ها را می شد در برگ هایی انگشت شمار جای داد، اما بشر فعال و پر تلاش در این راه، آرام نگرفت و به راه خود ادامه داد، آن چنان که هر روز دامنه معلومات او توسعه یافت.
با گذشت زمان، علوم و دانش های انسانی به قدری اوج گرفت که در یک کتاب قرار داده شد و این کتاب شاخه های علوم او را در خود داشت، با این همه، به آن قناعت نکرد و به تلاش خود همچنان ادامه داد تا سرانجام علوم مختلفی پیدا شد که هر کدام عرصه خاص خود را می طلبید، اکنون به گونه ای علم و دانش بشر پیشرفت کرده که می گویند در برخی از کتابخانه های معروف دنیا آن قدر کتاب هست که برای دستیابی به کتاب مورد نظر باید سوار اتومبیل شد تا بتوان آن را پیدا کرد. به یقین این شعله همچنان پرفروغ خواهد ماند و علوم و دانش ها به جایی که باور کردنش برای ما دشوار است، خواهد رسید.
انسان در پیشرفت هر یک از علوم – چنان که اشاره شد – به یک شاخه بسنده نکرد؛ بلکه برای آن شاخه هایی سامان داد تا آنجا که تصویر و تدوین هر شاخه نیاز به کتاب های متعدد و پرشمار پیدا کرد.
از باب نمونه فقه که از علوم مادر است به شاخه های متعددی مثل کتاب الطهاره، الصلاه و نیز به فقه مقارن و غیر مقارن تقسیم شده است و یا علم تفسیر که به تفسیر عقلی و تفسیر نقلی و تفسیر موضوعی و تفسیر ترتیبی و علم کلام به علم کلام عقلی و نقلی تقسیم شده است، حتى علومی که جنبه مقدماتی دارد مانند ادبیات به صرف، نحو، اشتقاق و بلاغت تقسیم گردید و علم حدیث به علم رجال، علم مصطلح الحدیث و درایه الحدیث منقسم شده است.
نکته حائز اهمیت این است که همه دانشمندان و علمای برجسته در تمام شاخه ها، ورود پیدا نکرده اند، برخی به یک شاخه علم مثلا فقه یا تفسیر یا کلام یا فلسفه قناعت نموده اند، ولی برخی دیگر که دارای افقی وسیع تر و استعداد ذاتی مخصوص بودند به چندین علم ورود پیدا کرده اند، به این ترتیب یک مجموعه معرفتی دانشورانه از خود به یادگار گذاشتند. گفتنی است که این مجموعه دانشی به صورت علوم پراکنده نیست؛ بلکه هرکدام بر اساس نظمی خاص در جایگاه مناسب خود قرار گرفته است.
از این رو اگر کسی بخواهد نظر دانشمندی را به خوبی درک کند باید شاخه های مختلف علمی او را مورد مداقه قرار دهد، مثلا شیخ طوسی هم در تفسیر ورود پیدا کرده است و هم در علم کلام و هم در علم فقه و علم اصول و علوم حدیث و رجال. اگر بخواهیم نظر او را در یک مسأله دریابیم باید آن مسأله را در چارچوب منظومه معرفتی او دریافت کنیم؛ نه جدای از این چارچوب.
اینجانب توفیق داشتم که از آغاز جوانی در میدان های مختلف علمی به تلاش و کوشش بپردازم که خوشبختانه مورد اقبال بسیار دانشوران قرار گرفت؛ به گونه ای که اکنون آثار ما – الحمدلله – یک مجموعه منسجم و هماهنگ را تشکیل می دهد. فی المثل فقه ما جدای از اصول و تفسیر و علم کلام و علوم حدیث نیست، چنان که تفسیر ما گسسته از علوم حدیث و علم کلام و فقه و اصول نیست و علم کلام ما هم جدای از تفسیر و علوم حدیث و اصول فقه نمی باشد؛ همه این ها یک بافت درهم تنیده و اندام وار را به نمایش می گذارد، و به اعتراف کارشناسان – و به فضل الهی – این مجموعه متصف به نوآوری، ابتکار، ایده ها و سبک و سیاق های تازه است.
فاضل ارجمند جناب حجت الاسلام خسروپناه با همکاری جمعی دیگر از فضلای حوزه توانسته اند تا آنجا که امکان داشته، این منظومه را از بطن آثار اینجانب استخراج کنند و در چشم اندازی روشن و در خور توجه و خواندنی در آورند؛ من از ایشان و تمام کسانی که وی را یاری کرده، در پیدایش این منظومه، مؤثر بوده اند رسما تشکر می کنم و اجر آن ها را با خداوند بزرگ می دانم؛ به یقین اگر تلاش های بی وقفه آن ها نبود این اثر سودمند و پرثمر به این صورت شکل نمی گرفت.


کلیدواژه های این خبر
جواهر   پژوهشگاه   حدیث   ملاصدرا   تعلیم و تربیت   عبدالحسین خسروپناه   شیخ صدوق   کتاب سال   شیخ بهایی   توسل   مکتب اهل بیت   دین اسلام   قرآن کریم   بوعلی سینا   طهارت   شیخ اشراق   نوجوانان و جوانان   اعتقادی   اهل بیت   علیهم السلام   فقها   مقتضیات زمان   مسلمین   آخوند خراسانی   مفسر   مراجع تقلید   آیت الله العظمی مکارم   انقلاب اسلامی   امام خمینی (ره)   بانوان   استان قم   محققان   حوزه های علمیه   حضرت زهرا سلام الله علیها   پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی   فقه   درس خارج فقه   اعضای هیات علمی   علامه طباطبایی  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «خبرگزاری دانشجو» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
منظومه فکری آیت الله مکارم آماده چاپ شد
رسانیوز
بازتاب گسترده درگذشت علامه حکیمی در صفحات معارفی رسانه ها
ایکنا
منظومه فکری آیت الله مکارم شیرازی آماده انتشار شد
تسنیم
پیام تسلیت انجمن خادمان قرآن در پی درگذشت آیت الله فقیه ایمانی
ایکنا
مسجد سنگر جبهه نرم فعالان فرهنگی انقلاب است
ایرنا
مسجد خاستگاه انقلاب اسلامی است
خبرگزاری بسیج
مسئولان و علمای فارس درگذشت آیت الله موسوی نژاد را تسلیت گفتند
ایرنا
تقویت ارتباط میان مدیران استانی، مهم ترین رویکرد تحولی معاونت امور حوزه هاست
انقلاب نیوز
علامه مصباح با فکر و بیان عمیق خود در مسائل علوم انسانی اسلامی تاثیرگذار ظاهر شد
رسانیوز
ترور استاد در کوچهِ پارک امین الدوله
خبرگزاری دفاع مقدس
زندگی استاد مطهری از مبارزه با رژیم پهلوی تا ترور توسط گروهک فرقان
رکنا نت
نگاهی به کتاب «قاعده لاضرر» / قاعده ای اساسی و بنیادین در فقه شیعی
خبرگزاری ایلنا
نخستین آیین سالگرد ارتحال آیت الله امینی برگزار شد
ایرنا
منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در حوزه زندگی زنان کاملا استثنایی است
رسانیوز
«آیت الله مروج» عالمی مجتهد و فقیهی والامقام
فارس
از زندگی آیت الله سبحانی چه می دانید؟/درخواست علامه طباطبایی از وی چه بود؟/ایشان چه نقشی در نهضت امام خمینی ایفا کرد؟
سایت جماران
پیرغلامانی که برای مداحان پدری کردند+ عکس
عقیق
پیرغلامانی که برای مداحان پدری کردند/ شباهت های دو مداح که در یک روز درگذشتند
پایگاه وارث
پیرغلامانی که برای مداحان پدری کردند/ شباهت های دو مداح که در یک روز درگذشتند+ فیلم و عکس
فارس
اولویت مسئولان معیشت ملت باشد نه حاشیه سازی
قم نیوز
امام جمعه قم: خیابان های قم باید مظهر عفاف و حجاب باشد/ انتقاد امام جمعه تبریز از صداوسیما
خبرآنلاین
خیابان های قم باید مظهر عفاف و حجاب باشد/ انتقاد امام جمعه تبریز از صداوسیما
خبرآنلاین
موضع گیری غرب گراهای نادان نشانه شکست جبهه تحریم است/اولویت مسوولان معیشت ملت باشد نه حاشیه سازی
فارس
آیت الله العظمی بروجردی؛ از راه اندازی کارخانه برق تا اعزام مبلغ برای وحدت مسلمانان
فارس
آیت الله بروجردی؛ از راه اندازی کارخانه برق تا اعزام مبلغ برای وحدت مسلمانان
فارس
اولین و مهم ترین فصل خونین مبارزه در عاشورای 15 خرداد رقم خورد
میزان
روحانیت متعهد به خون سرمایه داران زالوصفت تشنه است
میزان
فراخوان سومین همایش ملی کتاب سال بانوان اعلام شد
ایکنا
سومین همایش ملی کتاب سال بانوان فراخوان داد
خبرگزاری کتاب ایران
حضرت آمنه بانوی طاهره، عاقله و افتخار خاندانش بود
مهر نیوز
زنان مسلمان نیازمند علم و معرفت در مبارزه با نقشه های دشمنان اسلام هستند
خبرگزاری حوزه
آیت اللهی که در حال بیهوشی پرفسور برلون را مسلمان کرد
شیعه نیوز
ضرورت پاسخگویی حوزه به مسائل حکومتی و تمدن اسلامی
مهر نیوز
گذر از جاهلیت مدرن، راهی جز مکتب اهل بیت(ع) ندارد
ایسنا
تولیت آستان قدس رضوی: تحول در حوزه علمیه ادامه مسیر اجتهاد در مکتب اهل بیت (ع) است
تسنیم
تحول در حوزه علمیه ادامه مسیر اجتهاد در مکتب اهل بیت (ع) است
قم نیوز
تحول فقه در عرصه های سیاسی و اجتماعی از خدمات برجسته سیدمرتضی علم الهدی است
ایسنا
تاکیدات امام خمینی (ره) در «منشور روحانیت»
پانا
متن کامل منشور روحانیت
رسانیوز
منشور روحانیت
سایت جماران
اخبار مرتبط
bltرسانیوز : منظومه فکری آیت الله مکارم آماده چاپ شد
bltایکنا : بازتاب گسترده درگذشت علامه حکیمی در صفحات معارفی رسانه ها
bltتسنیم : منظومه فکری آیت الله مکارم شیرازی آماده انتشار شد
bltایکنا : پیام تسلیت انجمن خادمان قرآن در پی درگذشت آیت الله فقیه ایمانی
bltایرنا : مسجد سنگر جبهه نرم فعالان فرهنگی انقلاب است
bltخبرگزاری بسیج : مسجد خاستگاه انقلاب اسلامی است
bltایرنا : مسئولان و علمای فارس درگذشت آیت الله موسوی نژاد را تسلیت گفتند
bltانقلاب نیوز : تقویت ارتباط میان مدیران استانی، مهم ترین رویکرد تحولی معاونت امور حوزه هاست
bltرسانیوز : علامه مصباح با فکر و بیان عمیق خود در مسائل علوم انسانی اسلامی تاثیرگذار ظاهر شد
bltخبرگزاری دفاع مقدس : ترور استاد در کوچهِ پارک امین الدوله
bltرکنا نت : زندگی استاد مطهری از مبارزه با رژیم پهلوی تا ترور توسط گروهک فرقان
bltخبرگزاری ایلنا : نگاهی به کتاب «قاعده لاضرر» / قاعده ای اساسی و بنیادین در فقه شیعی
bltایرنا : نخستین آیین سالگرد ارتحال آیت الله امینی برگزار شد
bltرسانیوز : منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در حوزه زندگی زنان کاملا استثنایی است
bltفارس : «آیت الله مروج» عالمی مجتهد و فقیهی والامقام
bltسایت جماران : از زندگی آیت الله سبحانی چه می دانید؟/درخواست علامه طباطبایی از وی چه بود؟/ایشان چه نقشی در نهضت امام خمینی ایفا کرد؟
bltعقیق : پیرغلامانی که برای مداحان پدری کردند+ عکس
bltپایگاه وارث : پیرغلامانی که برای مداحان پدری کردند/ شباهت های دو مداح که در یک روز درگذشتند
bltفارس : پیرغلامانی که برای مداحان پدری کردند/ شباهت های دو مداح که در یک روز درگذشتند+ فیلم و عکس
bltقم نیوز : اولویت مسئولان معیشت ملت باشد نه حاشیه سازی
bltخبرآنلاین : امام جمعه قم: خیابان های قم باید مظهر عفاف و حجاب باشد/ انتقاد امام جمعه تبریز از صداوسیما
bltخبرآنلاین : خیابان های قم باید مظهر عفاف و حجاب باشد/ انتقاد امام جمعه تبریز از صداوسیما
bltفارس : موضع گیری غرب گراهای نادان نشانه شکست جبهه تحریم است/اولویت مسوولان معیشت ملت باشد نه حاشیه سازی
bltفارس : آیت الله العظمی بروجردی؛ از راه اندازی کارخانه برق تا اعزام مبلغ برای وحدت مسلمانان
bltفارس : آیت الله بروجردی؛ از راه اندازی کارخانه برق تا اعزام مبلغ برای وحدت مسلمانان
bltمیزان : اولین و مهم ترین فصل خونین مبارزه در عاشورای 15 خرداد رقم خورد
bltمیزان : روحانیت متعهد به خون سرمایه داران زالوصفت تشنه است
bltایکنا : فراخوان سومین همایش ملی کتاب سال بانوان اعلام شد
bltخبرگزاری کتاب ایران : سومین همایش ملی کتاب سال بانوان فراخوان داد
bltمهر نیوز : حضرت آمنه بانوی طاهره، عاقله و افتخار خاندانش بود
bltخبرگزاری حوزه : زنان مسلمان نیازمند علم و معرفت در مبارزه با نقشه های دشمنان اسلام هستند
bltشیعه نیوز : آیت اللهی که در حال بیهوشی پرفسور برلون را مسلمان کرد
bltمهر نیوز : ضرورت پاسخگویی حوزه به مسائل حکومتی و تمدن اسلامی
bltایسنا : گذر از جاهلیت مدرن، راهی جز مکتب اهل بیت(ع) ندارد
bltتسنیم : تولیت آستان قدس رضوی: تحول در حوزه علمیه ادامه مسیر اجتهاد در مکتب اهل بیت (ع) است
bltقم نیوز : تحول در حوزه علمیه ادامه مسیر اجتهاد در مکتب اهل بیت (ع) است
bltایسنا : تحول فقه در عرصه های سیاسی و اجتماعی از خدمات برجسته سیدمرتضی علم الهدی است
bltپانا : تاکیدات امام خمینی (ره) در «منشور روحانیت»
bltرسانیوز : متن کامل منشور روحانیت
bltسایت جماران : منشور روحانیت




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.