ویژگی های جمعه ای که «حسینی» باشد

ویژگی های جمعه ای که «حسینی» باشد
جامعه ای که حسینی می اندیشد و خود را پیرو او دانسته و عشق و ارادت به او را برای خود اصل دانسته، نه تنها نهضت آن حضرت را به لحاظ معرفتی و عقیدتی باور داشته بلکه در مقام عمل نیز الگوی خود می شمارد.
ویژگی های جمعه ای که «حسینی» باشد

به گزارش مشرق، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، استاد علوم عقلی و نقلی اسلامی حوزه علمیه قم و ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا، نوشت: «یکی از جلوه های برتر نهضت عاشورا و قیام کربلا اهتمام به احکام الهی و رعایت اخلاق انسانی و اسلامی است. گرچه روح حرکت و نهضت حسینی (علیه السلام) را عرفان و تقرب به ساحت الهی تأمین می نماید اما حدود و ثغور اجرایی آن را فقه و اخلاق احاطه نموده و هرگز از چارچوب آن خارج نشده است. نهضت حسینی (علیه السلام) گرچه علیه ظلم و بیدادگری و طغیان و معصیت است لیکن به گونه ای طراحی و اجرا شد که می توان آن را در تراز اصل مکتب اسلامی ارزیابی و عمده نگرش الهی را در آن مشاهده نمود.

جامعه ای که حسینی می اندیشد و خود را پیرو او دانسته و عشق و ارادت به او را برای خود اصل دانسته و به دل می نشاند، نه تنها نهضت آن حضرت را به لحاظ معرفتی و عقیدتی باور داشته بلکه در مقام عمل و رفتار نیز الگوی خود می شمارد و تبعیت و اطاعت از او در میدان عمل را نیز برای خویش فرض و لازم می داند، از قلمرو اخلاقی و فقهی که امام و مولایش برای او ترسیم نموده است تخطّی نمی نماید و دقیقاً بر همان موازین حرکت می کند.

از جمله اصول بنیادی که به عنوان یک «راهبرد» چه در مسائل اجتماعی و سیاسی و چه در مباحث عبادی و فرهنگی قابل تعریف است این است که کسانی که اصول و ارکان اعتقادی و ایمانی دین و مکتب را پذیرفته و بدان باور دارند هرگز از اطار و چارچوب آن خارج نشده و سعی بر آن دارند که تمام اقدامات و فعالیت های خویش را با آن سیاست ها و اصول همسو و هماهنگ نمایند. یکی از عمده ترین اصول فقهی و اخلاقی اصلی که حسین بن علی (علیهما السلام) از جد بزرگوارشان رسول مکرم اسلام(ص) نقل کرده اند این است که قال رسول الله(ص): لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق. (المناقب ٤: ٧٣، نور الثقلین ٤: ٢٠٣، العوالم ١٧: ٣٥ ح ١، بحار الأنوار ٤٣: ٢٩٧ ح ٥٩، أسد الغابه ٣: ٣٥١، مجمع الزوائد ٩: ١٨٦ مع اختلاف، المیزان ١٦: ٢٢٠، کنز الدقائق ٨) ترجمه سطحی این حدیث شریف این است که «اطاعت و تبعیت از مخلوق و انسانی که در جهت نافرمانی خالق متعال فرمان می دهد جایز نبوده و اطاعت و تبعیت از آن غیر اخلاقی و غیر شرعی می باشد.»

گرچه این سخن شریف در موارد فراوانی کاربرد دارد لیکن در سنت معصومین و امامان بزرگوار(ع) هم در کلمات سالار شهیدان حسین ابن علی(ع) و هم در بیانات امام سجاد(ع) در مجلس شام (که موجب ویرانی حکومت غاصب امویان شد)، نقل شده است.

بیان تفصیلی این سخن این گونه است که گر چه انسان ها آزاد و مختار آفریده شده و می توانند هر نوع اندیشه ای را آزادانه اختیار و هرگونه عملی را مختارانه انجام دهند ولی در حوزه شریعت و دینداری لزوماً بایستی در نظام معرفتی و باورمندی حرکت کنند که از طرف خالق و پروردگارشان طراحی و ابلاغ شده وگرنه ابتدا از جرگه ایمانی و ثانیاً از وادی بندگی خارج شده و انسان رها و بیگانه ای محسوب خواهند شد. در همین زمینه معرفتی، یکی از نکات برجسته و بارز این است که نافرمانی و بی توجهی به اراده، نظر و رأی پروردگار معصیت و طغیان محسوب شده و هیچگونه اعتباری ندارد، خواه در مقابل آن اراده و نظری باشد، خواه اراده و نظری نباشد.

این نکته بسیار مهم و خطیر است، چون تا زمانی که اراده ای در برابر خواست و نظر الهی نباشد تبعیت از اراده الهی چندان دشوار نیست، لیکن اگر در برابر خواست و مشیت الهی اراده ای وجود داشته و شخصی یا سلطان و پادشاهی فرمانی و امری را صادر نموده باشد که در مقابل امر و حکم الهی تعریف شده و نافرمانی و معصیت خداوند شناخته می گردد، قطعاً هیچگونه توجیهی وجود ندارد که سخن آن شخص یا آن پادشاه رجحان یافته و به رغم نافرمانی الهی انجام شود، به این بهانه و توجیه که نمی توان سخن سلطان و ملک را بی توجهی نمود یا با استدلال کردن به این که مأمور معذور است و نظایر آن در جهت نافرمانی امر الهی اقدام نمود.

بی اعتنایی و عدم اهتمام به این نکته اخلاقی و فقهی که کاربرد وسیع و فراوانی نیز دارد، در طول تاریخ فجایع و جنایاتی را آفریده که «جنگ صفین» و حتی «جریان عاشورا» نیز پرورده این اندیشه مسموم و امر متشابه خطرناک می باشد.

امروز همه آحاد جامعه خصوصاً زمامداران حکومت اسلامی از این اصل اخلاقی و فقهی نبایستی غافل باشند که نمی توان حکم و فرمان خالق را بی توجهی کرده و سخنی یا اقدامی در جهت معصیت خالق برداشته شود. بجاست دو نمونه از آن چه در همین رابطه انجام شده است به تصویر ذهنی کشیده شود تا هم این نکته مهم فقهی و اخلاقی از اندیشه وحیانی ما ثابت بماند و هم درس آموز روزگار ما باشد.

نمونه اول: جنگ صفین، در این رابطه مناسب است ابتدا حدیث شریف حضرت نبوی(ص) را که به زبان حضرت سیدالشهدا حسین ابن علی(ع)، تبیین شده بازخوانی شود. ترجمه این نمونه روشن این است که بعد از آن که عبدالله بن عمرو بن العاص شنیده بود رسول گرامی اسلام(ص) در شأن حسین ابن علی(ع) فرمودند: هر کسی دوست دارد محبوب ترین انسان زمینی در پیشگاه فرشتگان و اهل آسمان ها را ببیند به حسین ابن علی(ع) بنگرد، وقتی حسین ابن علی(ع) از مکانی عبور می کرد همین سخن پیامبر اکرم(ص) را در ارتباط با امام حسین(ع) اظهار کرد که حضرت فرمود: اگر بخواهید به محبوب ترین انسانی زمینی در نزد ملائک بنگرید همین شخص را بنگرید، این سخنان را زمانی بر زبان جاری می ساخت که در اوان جنگ صفین بود. ابوسعید خدری، عبدالله بن عمرو العاص را نزد حضرت آورد، امام حسین(ع) به او گفت: اگر آگاهی و باور داری که جایگاه من نزد فرشتگان آسمان ها محبوب ترین انسان ها است پس چرا در مقابل من و پدرم علی ابن ابیطالب که قطعاً از من برتر و والاتر است به جنگ و مقاتله برخاستی؟ او در جواب سیدالشهدا(ع) گفت: اولاً از شما معذرت می خواهم. ثانیاً آن چه باعث این مقابله و مقاتله با شما و پدر شما شد گفته رسول خدا بود که به من فرمود از پدرت اطاعت کن.

اینجا سخن امام حسین(ع) درس آموز بوده و نکته فقهی و اخلاقی ویژه را برای همگان همراه دارد و آن این که فرمود: آیا سخن خداوند متعال را در قرآن نشنیدی که فرمود: اگر پدر و مادر تو تلاش کردند که تو را به شرک نسبت به من و آن چه بدان آگاه نیستی فرا بخوانند هرگز از آنها تبعیت نکن؟ و آیا از رسول خدا(ص) نشنیدی که فرمود: اطاعت فقط در مورد کارهای معروف و خیر است و در غیر آن اطاعتی نیست؟ و آیا نشنیدی از رسول مکرم اسلام(ص) که فرمود هرگز سخن مخلوق را اگر در جهت معصیت الهی هست تبعیت نکرده که این عصیان محسوب شده و هرگز اطاعت خوانده نمی شود.

حسین ابن علی(ع) این کلام راهبردی رسول مکرم اسلام(ص) را کاربردی نموده و به آحاد جامعه اسلامی و انسانی می نمایاند که هرگز سخنی که در راستای معصیت و نافرمانی خداوند متعال است را اطاعت نشمرده اگرچه فرمانده آن سخن پدر و مادر باشند یا فرمانده، لشکر و کشور باشد.

نمونه دوم: امام سجاد(ع) پس از آن که خطیب دربار یزید به ناسزاگویی درباره امام علی(ع) پرداخت، خطبه ای در معرفی اهل بیت پیامبر اکرم(ص) خواندند که باعث رسوایی دشمنان شد.

بر اساس روایتی پس از آن که خطیب دربار یزید، نسبت به امیرالمؤمنین علی(ع) و امام حسین(ع) ناسزا گفت، ناگهان امام سجاد فریاد برآورد: «وَیلَک اَیهَا الْخاطِبُ! لَقَدِ اشْتَرَیتَ مَرْضاة الَمخْلُوقِ بِسَخَطِ الْخالِقِ، فَتَبَوَّاْ مَقْعَدَک مِنَ النّارِ»؛ «وای بر تو ای خطیب! خشنودی مخلوق را با خشم خالق به دست آوردی؟ جایگاهت در آتش دوزخ مهیا باد!»

این نمونه روشن دیگر که برگرفته از سخن راهبردی حضرت نبوی(ص) است و امام سجاد(ع) آن را در مورد یکی از مهم ترین صحنه های مربوط به مکتب عزت بخش حسینی(ع) اظهار فرمودند نشانگر آن است که اقدامات خبیث و جنایات وحشتناک لشکر کوفه و شام و عناصر آلوده و خبیثی همچون عمر سعد، شمر یا دیگرانی که حتی با سابقه مثبت شرکت در جنگ صفین در رکاب علی ابن ابیطالب(ع) بوده، تبعیت از دستور و حکم شخص آلوده ای به نام یزید، مصحح و مجوزی برای جنگ و مقاتله با حسین ابن علی(ع) نبوده و اطاعت از او چون در جهت معصیت الهی خوانده می شود نه تنها هیچ ثواب و ارزشی نداشته بلکه موجب ذلت دنیایی و عقوبت اخروی خواهد بود.

باید پذیرفت که حکومت داری بر مبنای مکتب اسلام و در تراز رضایت مندی اهل بیت که بر مبنای حق و عدل صورت می پذیرد به ویژه متأثر از نهضت و قیام حسینی نیازمند معرفت عمیق، اخلاق والا و کریمانه و رفتار شایسته است و معنای انقلابی همین است که این گونه ارزش ها و ملاحظات اخلاقی و فقهی مراعات شود.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه های این خبر
مجمع   حدیث   معصیت   نهضت حسینی   احکام   تقرب   دینداری   نگرش   همسو   بندگی   خالق   امامان   اعتقادی   شریعت   المیزان   مختار   رسول الله صلى الله علیه و سلم   نهضت عاشورا   سالار شهیدان   جایز   امام سجاد علیه السلام   امویان   معرفتی   معصومین   حسین بن علی   فرهنگی   حوزه های علمیه   سیاسی و اجتماعی   عبدالله جوادی آملی   فقه  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «مشرق نیوز» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
زیارت راهی برای کسب معرفت امام
رسانیوز
امام رضا علیه السلام عالم آل محمد
شبستان
کوتاهی در معرفت امام به کوتاهی در طاعت از خدا منجر می شود
قم نیوز
ایجاد امت واحد تمدن آفرین با همگرایی و عقلانیت
رسانیوز
بعد از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟
پایگاه وارث
سرنوشت جامعه اموی پس از عاشورا / سیره امام سجاد (ع) برای احیای شریعت
صدا و سیما
امام سجاد (ع) بعد از واقعه کربلا چه کردند؟/ سرونوشت جامعه اموی پس از عاشورا
خبرگزاری کتاب ایران
پس از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟/ تفاوت میان ارتداد فقهی و سیاسی
شبستان
تحلیلی درباره زمینه های رخداد قیام عاشورا با توجه به منابع حدیثی شیعه (2)
تسنیم
بعد از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟/تفاوت میان ارتداد فقهی و سیاسی
مهر نیوز
هدف اصلی قیام امام حسین (ع) آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
خبرگزاری دفاع مقدس
خطر دینداری آدامسی
رسانیوز
هدف اصلی قیام امام حسین(ع) چه بود؟
مشرق نیوز
هدف اصلی قیام امام حسین(ع)آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
مهر نیوز
چرا امام سجاد (ع) زبان دعا را برگزیدند؟
شبستان
امام زین العابدین(ع) و نهضت عاشورا
شیرازه
سناریوی امویان در تخریب چهره خاندان عترت / دو اقدام امام سجاد در احیای فضائل ائمه
تسنیم
امام زین العابدین علیه السلام و نهضت عاشورا
صدا و سیما
ویژگی های جمعه ای که «حسینی» باشد
مشرق نیوز
قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
آرا نیوز
امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
مهر نیوز
جایگاه اخلاق فردی در نهضت حسینی/ قیامی برای همه عصرها و همه نسل ها
تسنیم
اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
شعار سال
مرتضی جوادی آملی: اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
سایت جماران
رفتار عالـمانه؛ اخلاق کریمانه
ایران آنلاین
ضرورت شناخت و مقابله با دشمنان نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی
مهر نیوز
سیر تاریخی عزاداری امام حسین(ع) / دور از دینداری و معطوف به تحریک عواطف شده ایم
ایکنا
حجت الاسلام مهدی پیشوایی دار فانی را وداع گفت
شهدای ایران
حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی درگذشت
شیعه نیوز
معرفت النفس راه رسیدن به ولایت الهی است
رسانیوز
رعایت دستورالعمل های بهداشتی؛ بدعت یا دستور اهل بیت (ع)؟
باشگاه خبرنگاران
آغاز به کار رادیو محرم
صدا و سیما
تاثیر اندیشه های امام موسی کاظم (ع) بر تحکیم تمدن اسلامی
ایرنا
ثقه الاسلام کلینی در آثار امام خمینی چه جایگاهی دارد؟
سایت جماران
امام خمینی قطب نمای مقاومت را به سوی قدس برگرداند
خبرگزاری حوزه
امام حسن مجتبی(ع) و حکمت
خبرآنلاین
مرزهای دینداری را در عرصه های اجتماعی رعایت کنیم
ایرنا
علامه سید مرتضی عسکری؛ احیاگری بیدار
مهر نیوز
بحثی در مورد مهجوریت و مرجعیت علمی قرآن کریم
ایرنا
رمضان متعلق به همه بشریت است
تقریب نیوز
اخبار مرتبط
bltرسانیوز : زیارت راهی برای کسب معرفت امام
bltشبستان : امام رضا علیه السلام عالم آل محمد
bltقم نیوز : کوتاهی در معرفت امام به کوتاهی در طاعت از خدا منجر می شود
bltرسانیوز : ایجاد امت واحد تمدن آفرین با همگرایی و عقلانیت
bltپایگاه وارث : بعد از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟
bltصدا و سیما : سرنوشت جامعه اموی پس از عاشورا / سیره امام سجاد (ع) برای احیای شریعت
bltخبرگزاری کتاب ایران : امام سجاد (ع) بعد از واقعه کربلا چه کردند؟/ سرونوشت جامعه اموی پس از عاشورا
bltشبستان : پس از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟/ تفاوت میان ارتداد فقهی و سیاسی
bltتسنیم : تحلیلی درباره زمینه های رخداد قیام عاشورا با توجه به منابع حدیثی شیعه (2)
bltمهر نیوز : بعد از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟/تفاوت میان ارتداد فقهی و سیاسی
bltخبرگزاری دفاع مقدس : هدف اصلی قیام امام حسین (ع) آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
bltرسانیوز : خطر دینداری آدامسی
bltمشرق نیوز : هدف اصلی قیام امام حسین(ع) چه بود؟
bltمهر نیوز : هدف اصلی قیام امام حسین(ع)آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
bltشبستان : چرا امام سجاد (ع) زبان دعا را برگزیدند؟
bltشیرازه : امام زین العابدین(ع) و نهضت عاشورا
bltتسنیم : سناریوی امویان در تخریب چهره خاندان عترت / دو اقدام امام سجاد در احیای فضائل ائمه
bltصدا و سیما : امام زین العابدین علیه السلام و نهضت عاشورا
bltمشرق نیوز : ویژگی های جمعه ای که «حسینی» باشد
bltآرا نیوز : قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
bltمهر نیوز : امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
bltتسنیم : جایگاه اخلاق فردی در نهضت حسینی/ قیامی برای همه عصرها و همه نسل ها
bltشعار سال : اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
bltسایت جماران : مرتضی جوادی آملی: اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
bltایران آنلاین : رفتار عالـمانه؛ اخلاق کریمانه
bltمهر نیوز : ضرورت شناخت و مقابله با دشمنان نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی
bltایکنا : سیر تاریخی عزاداری امام حسین(ع) / دور از دینداری و معطوف به تحریک عواطف شده ایم
bltشهدای ایران : حجت الاسلام مهدی پیشوایی دار فانی را وداع گفت
bltشیعه نیوز : حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی درگذشت
bltرسانیوز : معرفت النفس راه رسیدن به ولایت الهی است
bltباشگاه خبرنگاران : رعایت دستورالعمل های بهداشتی؛ بدعت یا دستور اهل بیت (ع)؟
bltصدا و سیما : آغاز به کار رادیو محرم
bltایرنا : تاثیر اندیشه های امام موسی کاظم (ع) بر تحکیم تمدن اسلامی
bltسایت جماران : ثقه الاسلام کلینی در آثار امام خمینی چه جایگاهی دارد؟
bltخبرگزاری حوزه : امام خمینی قطب نمای مقاومت را به سوی قدس برگرداند
bltخبرآنلاین : امام حسن مجتبی(ع) و حکمت
bltایرنا : مرزهای دینداری را در عرصه های اجتماعی رعایت کنیم
bltمهر نیوز : علامه سید مرتضی عسکری؛ احیاگری بیدار
bltایرنا : بحثی در مورد مهجوریت و مرجعیت علمی قرآن کریم
bltتقریب نیوز : رمضان متعلق به همه بشریت است




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.