امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید

امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
هر اندیشمند مسلمانی که با تاریخ عاشورا سروکار داشته است به فراخور فهم و برداشت خویش از این واقعه، درباره قیام کربلا و اهداف آن سخن گفته است.
امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید

خبرگزاری مهر -گروه دین و آئین: از زمانی که قیام سیدالشهدا (علیه السلام) سوال هایی در میان نخبگان و اندیشمندان و حتی مردم عادی مطرح بوده است که، انگیزه اصلی امام حسین (ع) از اقدام به چنین کاری چه بوده است؟ آیا دعوت مردم کوفه فلسفه قیام آن حضرت بوده، یا قیام امام (ع) علت دعوت کوفیان؟ آیا برقراری حکومتی اسلامی به شیوه امام علی (ع) علت اصلی و غایت نهایی این نهضت بوده است یا ایجاد اصلاحات و تغییرهای محدود در ساختار حکومت اسلامی هم می توانست هدف امام (ع) را تأمین کند؟ این پرسش ها و مانند آنها، هر کدام حاکی از نگرش ها و دیدگاه های خاص افراد به این حادثه است. با عنایت به چنین واکنش های گوناگون از زمان وقوع این حادثه تا به امروز، هر اندیشمند مسلمانی که با تاریخ عاشورا سروکار داشته است، به فراخور فهم و برداشت خویش از این واقعه، درباره قیام کربلا و اهداف آن، سخن گفته است. خبرگزاری مهر به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان در محرم 1400 شمسی، به بازخوانی اندیشه های اندیشمندان مسلمانی نظیر آیت الله خامنه ای، علامه محمدتقی جعفری، آیت الله جوادی آملی، امام موسی صدر، شهید دکتر بهشتی، شهید سید محمدباقر صدر، آیت الله سید محمود طالقانی، شهید دکتر محمدجواد باهنر، آیت الله صفایی حائری، دکتر سید جعفر شهیدی، شهید عبدالکریم هاشمی نژاد، آیت الله مصباح یزدی و… خواهد پرداخت.

بخش دوم این سلسله مطالب مربوط به مباحث عاشورایی آیت الله عبدالله جوادی آملی با عنوان شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی است که در ادامه می خوانید:

اقدامات اساسی امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید تا معرفت مردم را در زمینه دین گسترش دهد، از این رو به گسترش معارف توحیدی پرداخت و مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد.

سالار شهیدان علیه السلام هدف آفرینش انسان را چنین ترسیم فرموده است:

«إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بعِبادتِهِ عَن عِبادِهِ ما سِواه: خدای سبحان انسان ها را برای شناخت خود آفریده است. انسانی که خدا را شناخت او را عبادت می کند و انسانی که خدا را عبادت کند، از پرستش غیر او بی نیاز می شود.» [1]

امام حسین علیه السلام برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید تا معرفت مردم را در زمینه دین گسترش دهد، از این رو به گسترش معارف توحیدی پرداخت و مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد

معنای سخن امام علیه السلام این نیست که انسان خدا را بشناسد و نماز بخواند و روزه بگیرد و دیگر هیچ. اینها گوشه ای از معنای عبادت حقیقی هستند. عبادت در ژرفای معارف عقلی و اعتقادی و اوصاف اخلاقی تا همه شئون عادی و معنوی زندگانی جاری است.

امام علیه السلام با سخنانی از این دست، انسان ها را به پرستش آگاهانه فراخواند تا در همه امور زندگی خویش پیرو دین باشند.

فرا رسیدن قیام

پس از مرگ معاویه، یزید بر تخت سلطنت نشست. او جوانی خام، سبک سر و همواره در پی خوش گذرانی و میگساری بود. بی پروایی او در زیر پا نهادن احکام اسلام و آشکار ساختن مفاسدش، مردم را اندکی از ریاکاری و بی دینی امویان آگاه کرد و بهترین زمان برای قیام دینی فرا رسید. امام حسین علیه السلام با همه مخالفت هایی که با تصمیم ایشان در باره مبارزه با یزید شد، تصمیم خود برای ایستادگی در برابر یزید گرفته بودند، از این رو وقتی محمد حنفیه آن حضرت را از شرایط نامساعد و بحرانی آگاه کرد، امام در پاسخ فرمودند:

«والله لَو لَم یکُن لِی مَلْجَأَ وَ لا مَأوی لَما بایعْتُ یزیدُبنُ مُعاویه: به خدا اگردر مشرق و مغرب گیتی و شمال و جنوب آن هم برایم پناهگاه و جای امنی وجود نداشته باشد، هرگز با این حکومت ننگین سازش نخواهم کرد» [2]

همچنین در پیشنهاد ولید در باره بیعت با یزید فرمودند: «یزید رجل، فاسق، شارب الخمر قاتل النفس المحرّمه معلن بالفسق و مثلی لایباع مثله: یزید شخصی است فاسق شرابخوار و آدمکش، متظاهر به فسق. مثل ما با چنین کسی بیعت نخواهد کرد.» [3]

در اینجا سخن از شخص یزید نیست، بلکه چنین اندیشه ای با اندیشه حسینی سازگاری ندارد. بیعت یعنی فروختن. موحدی که جان و مالش را به خدا فروخته باشد، با دشمن خدا معامله نمی کند. سالار شهیدان علیه السلام در پاسخ به پیشنهاد مروان بن حکم نیز فرمود:

«علی الاسلام السلام اذقد بلیت الأمة براعه مثل یزید: وقتی مردم دچار زمامداری چون یزید شوند باید با اسلام بدرود گفت. [4]، یعنی هر کسی اندیشه علمی و انگیزه عملی او مثل من است، با حکومت سلطه و ظلم کنار نمی آید.

امام حسین علیه السلام وارث پیامبران

امام حسین علیه السلام وارث پیامبران الهی و نهضت او دنباله و همسو با نهضت آنان است. همان طور که انبیا برای شکوفایی عقل انسانی مبعوث شده اند، امام حسین علیه السلام نیز به همین منظور قیام کرد، از این رو قیام به نتایجی متعدد منجر شد که به طور خلاصه به آنها اشاره می شود:

1- احیای انگیزه عاشقانه

سالار شهیدان اندیشه مردم را با انگیزه عاشقانه هماهنگ و عقل جهان بینی را در پرتو نور عشق احیا کرد. کسی که رهبری خویش را به دست توانای عشق می دهد، مست شراب ناب توحید می شود و در راه انجام فرمان های الهی، همه دشواری ها و خطرها را به جان می خرد.

عقل کسی که گرفتار بدمستی شده و زمام کار را به دست شبهه و شهوت سپرده، در حالت انخساف است و حق را نمی فهمد، ولی عقل کسی که شیدای حق و عاشق او شد، تحت الشعاع نور عشق قرار می گیرد و مرکز خورشید فروزان عشق، عقل را زیر پای خویش محو و نابود می کند.

2- احیای عزت و کرامت

در زمان امام حسین علیه السلام فضائل اخلاقی در زنجیر اسارت خاندان اموی بود. امام با نهضت خود این گره ها را از دست و پای دین باز کرد و فصل تازه ای از معارف و اخلاق الهی را به روی جامعه بشری گشود و شرافت و کرامت انسان را به او یادآور شد.

3- اقامه نماز در اول وقت

امام حسین علیه السلام در نامه ای به مردم کوفه نوشتند: «فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَت ْ: سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله نابود شده و بدعت ها رواج یافته اند.» [5]

آن حضرت با قیام خونین خود احکام و حدود الهی را احیا و نماز را اقامه کرد و اقامه نماز به معرفت و خلوص و ادای آن در ابتدای وقت است.

با توجه به اینکه انبیا برای شکوفایی عقل انسانی مبعوث شده اند و در طول تاریخ قدرت هایی بوده اند که مانع رشد عقلی مردم می شدند، آنها پی در پی می آمدند تا این موانع را برطرف کنند. امویان نیز با اقدامات ظالمانه خود همین کار را کردند و امام حسین علیه السلام با قیامش به مردم توجه داد که بنی امیه به حق عمل نمی کنند و کسی که به حق عمل نمی کند، به کمال عقل نمی رسد. جوامعی هم که به حق عمل نمی کنند به کمال عقل نمی رسند، زیرا کمال عقل در پرتو پیروی از حق تحقق پیدا می کند و این کار در شرایطی مانند حاکمیت ظالمان از جمله اموی ها با احیای عشق و عزت و اقامه نماز محقق می شود. امام حسین علیه السلام عاشقانه و عزتمندانه و با اقامه نماز بر این هدف جامه عمل پوشاند.

پی نوشت ها:

[1] بحار ج 5 ص 312

[2] بحار ج 44 ص 329

[3] همان 315

[4] الفتوح ج 5 ص 17

[5] کلمات الامام حسین علیه السلام ص 315

کد خبر 5284365

کلیدواژه های این خبر
مقام معظم رهبری   نماز   روزه   نخبگان   امام علی علیه السلام   شکوفایی   اندیشمند   سلطنت   معاویه   نهضت حسینی   احکام   نگرش   مردم عادی   بی دینی   مسلمانی   حکومت اسلامی   موسی صدر   اعتقادی   یزید   سید محمود طالقانی   شئون   آیت الله مصباح یزدی   سالار شهیدان   واقعه   امام حسین علیه السلام   امویان   آفرینش   سید جعفر شهیدی   آیت الله العظمی جوادی آملی   گوشه   حادثه   فلسفه  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «مهر نیوز» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
بعد از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟
پایگاه وارث
سرنوشت جامعه اموی پس از عاشورا / سیره امام سجاد (ع) برای احیای شریعت
صدا و سیما
امام سجاد (ع) بعد از واقعه کربلا چه کردند؟/ سرونوشت جامعه اموی پس از عاشورا
خبرگزاری کتاب ایران
پس از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟/ تفاوت میان ارتداد فقهی و سیاسی
شبستان
امام سجاد(ع)؛ اصلاح گر جامعه فسادزده اموی
ایکنا
بعد از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟/تفاوت میان ارتداد فقهی و سیاسی
مهر نیوز
بنی‏ امیه دشمنان سرسخت اسلام و بخصوص عدالت قرآنی بودند
مهر نیوز
اهداف یزید از حرکت اسرای کربلا به کوفه و شام
عقیق
هدف اصلی قیام امام حسین (ع) آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
خبرگزاری دفاع مقدس
خطر دینداری آدامسی
رسانیوز
اولین شهید پس از ماجرای عاشورا / پیرمردی شامی که با استدلال امام سجاد توبه کرد
تسنیم
اهداف یزید از حرکت اسرای کربلا به کوفه و شام / تاثیر سیاسی خطبه های امام سجاد (ع)
تسنیم
هدف اصلی قیام امام حسین(ع) چه بود؟
مشرق نیوز
هدف اصلی قیام امام حسین(ع)آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
مهر نیوز
امر به معروف و نهی از منکر موجب تعالی جامعه می شود.
خبرگزاری بسیج
«هیهات» با موضوعی ابدی و مقدس/ادای احترام به سید و سالار شهیدان
میزان
نگاهی به نقش امام سجاد در زنده نگهداشتن قیام عاشورا
رهیاب نیوز
ویژگی های جمعه ای که «حسینی» باشد
مشرق نیوز
پیروز همیشه ی تاریخ کیست؟
ایسنا
 تبیین معارف الهى و جلوگیری از تحریف حقایق اس?مى، راهبرد امام سجاد(ع)
ایرنا
خاندان عقیل عموزادگان امام حسین در روز عاشورا حماسه افریدند
آرا نیوز
قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
آرا نیوز
امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
پایگاه وارث
قیام عظیم کربلا یک انقلاب بزرگ انسان ساز است
شعار سال
زبان قال و زبان حال در نهضت حسینی
شعار سال
عموزادگانی که حماسه آفریدند
مشرق نیوز
عاشورا نبرد عدل و ایمان با ظلم و کفر است
خبرگزاری دفاع مقدس
خوانشی نو از حماسه کربلا در «حسین احیاگر توحید»
رسانیوز
گویاترین متن ها از منابع معتبر درباره وقایع عاشورا
ایکنا
عاشورا از دریچه چند کتاب
صدا و سیما
مکتب عاشورا تا ابدیت روشنگر حیات بشریت است
ایکنا
خطبه های امام حسین(ع)، مطمئن ترین سند برای فلسفه نهضت عاشورا
ایرنا
اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
ایرنا
جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
خبرگزاری دفاع مقدس
عاشورا به روایت چند کتاب
ایسنا
عاشورا و آنتوان بارا؛ امام حسین(ع) در اندیشه یک اندیشمند مسیحى
ایکنا
عزاداری رهبر انقلاب و مراجع بهترین الگوی مراسم عاشورایی است
ایسنا
امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
خبرگزاری دفاع مقدس
محمد اسفندیاری: میان امویان شبه دین رایج بود نه خودِ دین
مشرق نیوز
آنچه در میان امویان رایج بود، شبه دین بود؛ نه دین/ توجیه بنی امیه برای کشتن امام حسین (ع) چه بود؟
خبرگزاری کتاب ایران
اخبار مرتبط
bltپایگاه وارث : بعد از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟
bltصدا و سیما : سرنوشت جامعه اموی پس از عاشورا / سیره امام سجاد (ع) برای احیای شریعت
bltخبرگزاری کتاب ایران : امام سجاد (ع) بعد از واقعه کربلا چه کردند؟/ سرونوشت جامعه اموی پس از عاشورا
bltشبستان : پس از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟/ تفاوت میان ارتداد فقهی و سیاسی
bltایکنا : امام سجاد(ع)؛ اصلاح گر جامعه فسادزده اموی
bltمهر نیوز : بعد از عاشورا چه اتفاقی افتاد ؟/تفاوت میان ارتداد فقهی و سیاسی
bltمهر نیوز : بنی‏ امیه دشمنان سرسخت اسلام و بخصوص عدالت قرآنی بودند
bltعقیق : اهداف یزید از حرکت اسرای کربلا به کوفه و شام
bltخبرگزاری دفاع مقدس : هدف اصلی قیام امام حسین (ع) آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
bltرسانیوز : خطر دینداری آدامسی
bltتسنیم : اولین شهید پس از ماجرای عاشورا / پیرمردی شامی که با استدلال امام سجاد توبه کرد
bltتسنیم : اهداف یزید از حرکت اسرای کربلا به کوفه و شام / تاثیر سیاسی خطبه های امام سجاد (ع)
bltمشرق نیوز : هدف اصلی قیام امام حسین(ع) چه بود؟
bltمهر نیوز : هدف اصلی قیام امام حسین(ع)آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
bltخبرگزاری بسیج : امر به معروف و نهی از منکر موجب تعالی جامعه می شود.
bltمیزان : «هیهات» با موضوعی ابدی و مقدس/ادای احترام به سید و سالار شهیدان
bltرهیاب نیوز : نگاهی به نقش امام سجاد در زنده نگهداشتن قیام عاشورا
bltمشرق نیوز : ویژگی های جمعه ای که «حسینی» باشد
bltایسنا : پیروز همیشه ی تاریخ کیست؟
bltایرنا :  تبیین معارف الهى و جلوگیری از تحریف حقایق اس?مى، راهبرد امام سجاد(ع)
bltآرا نیوز : خاندان عقیل عموزادگان امام حسین در روز عاشورا حماسه افریدند
bltآرا نیوز : قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
bltپایگاه وارث : امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
bltشعار سال : قیام عظیم کربلا یک انقلاب بزرگ انسان ساز است
bltشعار سال : زبان قال و زبان حال در نهضت حسینی
bltمشرق نیوز : عموزادگانی که حماسه آفریدند
bltخبرگزاری دفاع مقدس : عاشورا نبرد عدل و ایمان با ظلم و کفر است
bltرسانیوز : خوانشی نو از حماسه کربلا در «حسین احیاگر توحید»
bltایکنا : گویاترین متن ها از منابع معتبر درباره وقایع عاشورا
bltصدا و سیما : عاشورا از دریچه چند کتاب
bltایکنا : مکتب عاشورا تا ابدیت روشنگر حیات بشریت است
bltایرنا : خطبه های امام حسین(ع)، مطمئن ترین سند برای فلسفه نهضت عاشورا
bltایرنا : اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
bltخبرگزاری دفاع مقدس : جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
bltایسنا : عاشورا به روایت چند کتاب
bltایکنا : عاشورا و آنتوان بارا؛ امام حسین(ع) در اندیشه یک اندیشمند مسیحى
bltایسنا : عزاداری رهبر انقلاب و مراجع بهترین الگوی مراسم عاشورایی است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
bltمشرق نیوز : محمد اسفندیاری: میان امویان شبه دین رایج بود نه خودِ دین
bltخبرگزاری کتاب ایران : آنچه در میان امویان رایج بود، شبه دین بود؛ نه دین/ توجیه بنی امیه برای کشتن امام حسین (ع) چه بود؟




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.