روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟

روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟
گسترده ترین گونه های مرتبط با «موسیقی مذهبی» کشورمان پیرامون مذهب تشیع است که بخش زیادی از آن در حوزه های مربوط به ایام عزاداری چهارده معصوم به ویژه سوگواری حضرت سیدالشهدا گنجانده شده اند.
روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟

خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: پرداخت کامل به آواها و نواهای مرتبط با ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا در گذرگاه تاریخ به طور حتم نیازمند بررسی های همه جانبه ای است که انعکاس آن در گزارش های رسانه ای طبیعتاً فقط محدود به بازتاب چکیده ای از این اقیانوس بیکران می شود.

شرایطی که اگرچه در این سال ها به دلیل بعضی نگاه های تحریف یافته، غیر علمی و ممزوج یافته با برخی دیگر از گونه های موسیقایی توسط بعضی از آواگران و ذاکران حسینی به سمت و سوی دیگری رفته و خوب یا بد با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده، اما می تواند نمایشگر قدرت و عظمتی باشد که این نوع موسیقی ها به واسطه الهام از حماسه عظیم و تا ابد ماندنی عاشورا و البته نبوغ و استعداد مثال زدنی هنرمندان ایرانی دربرگیرنده ابعاد متنوع و جذابی هستند که گوش هر شنونده ای را نوازش می کند. و ای کاش تعداد بیشتری از ذاکران، نوحه خوانان و روایان موسیقایی این بخش مهم از تاریخ در خوانش آنچه به عزاداران و ارادتمندان حضرت سیدالشهدا ارائه می دهند، از این گنجینه گرانبها بهره مند شوند.

آنچه در سلسله گزارش های «نواهای محرمی به روایت مهر» پیش روی خوانندگان قرار گرفته، فقط بخشی از اقیانوس بیکران موسیقی نواحی ایران در حوزه نواها و نغمات مذهبی است که بخشی از آن با تکیه بر ملاحظات و روایت مکتوب جهانگیر نصری اشرفی از پژوهشگران و نویسندگان شناخته شده موسیقی نواحی ایران در مجموعه صوتی و پژوهشی «موسیقی مذهبی شیعیان ایران» که چند سال گذشته توسط نشر «ماهور» به مدیریت محمد موسوی منتشر شده، به رشته تحریر در آمده و هم اکنون با اجازه ناشر در دسترس مخاطبان قرار می گیرد.

در سومین روایت از این نوشتار رسانه ای تلاش کردیم ضمن ارائه بازتعریفی مشروح تر از «موسیقی شیعیان» که در دو گزارش قبلی نیز با ارائه تعاریفی از «موسیقی دینی» و «موسیقی مذهبی» به آن پرداخته شد، گوشه های دیگری از این گونه موسیقایی را در معرض خوانشی دوباره قرار داده و پس از آن به سراغ گونه موسیقایی به نام «چاووش خوانی» و ارتباط آن با ایام عزاداری حضرت سید الشهدا برویم. چارچوبی بسیار متنوع که در کارزار ارائه انواع گوناگون سبک های موسیقایی و آوازی این سال های مجالس و آیین های عزاداری مرتبط با محرم و صفر مورد واکاوی و خوانش دوباره ای قرار گیرد. کما اینکه تعداد اندکی از مداحان وذاکران اهل بیت (ع) که مجالسشان با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شده، نیم نگاهی به این گنجینه ها داشته اند. شرایطی که می تواند با دقت و جستجوی بیشتر و کمی کوشش مطالعاتی وارد شرایطی شود که گونه های بی هویت و من درآوردی از چارچوب نظام مندتری در این حوزه تاثیرگذار فرهنگی برخوردار باشند.

روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟

بازتاب زیباشناختی ایرانیان در موسیقی مذهبی شیعیان

جهانگیر نصری اشرفی در مجموعه مطالعاتی – موسیقایی «موسیقی مذهبی شیعیان ایران» درباره تعریف کلید واژه «موسیقی شیعیان» نوشته است: گسترده ترین طیف موسیقی مذهبی در ایران مربوط به مذهب تشیع است؛ چرا که بخش اعظم مراسم، مناسک و عبادات شیعیان با آوازهای خاصی همراهی است. این موسیقی از نظر محتوایی در کلیت خود الهام یافته از شریعت اسلامی و دیدگاه امامان و فقهای شیعه و از نظر فرم و مدال عموماً ملهم از فرهنگ ایرانی است. این موسیقی به لحاظ موضوعی، در بخش های مختلف مشتمل بر جنبه های عبادی، فقهی، شرح رویدادها و وقایع اسلامی، پرداختن به سیره انبیا، اولیا و به خصوص امامان شیعه و شرج احوال و حوادث زندگی آنان به ویژه در این بخش به طور عمده ناظر بر رویدادها و وقایع صحرای کربلا است.

راویان و مجریان الحان و نغمات شیعی پیوسته با دخیل کردن ذوق و احساسات فردی خود و با افزودن شاخ و برگ های بی شمار، که بیشتر از طریق متن مرتبط با الحان و آوازها صورت می گیرد، هنری پدید آورده اند که از بسیاری جهان دارای شخصیت مستقلی است. آنان با ژرفا بخشی هنرمندانه به موضوعات مذهبی موجد داستان ها، اسطوره ها و تراژدی های منحصر به فرد و پر شمار شده اند. این شیوه از دخالت و تاثیر گذاری بر مفاهیم واقعیت رویدادها عموماً بازتاب زیبا شناختی مذهبی ایرانیان بوده و در اصل فرآیند ذوق هنر ملی و ناشی از آرمان ها و حرمان های تاریخی انان است.

خلق صدها نوحه و مرثیه حزن انگیز، داستان ها و روایت های حماسی و تراژیک با اشکال متنوع و گوش نواز موسیقایی و استفاده گسترده از انواع مختلف الحان ملی و بومی نشانه آشکاری از وام گیری ملی است. این ملودی ها در بیشتر نمونه های موسیقی مذهبی، همچون موسیقی مربوط به «شبیه خوانی (اعم از گوشه های ردیفی، پیش خوانی، پیش واقعه خوانی، واقعه خوانی، مصرع خوانی، رجز موافق و غیره)»، الحان و آوازهای عبادی همچون «سحر خوانی»، «مناجات»، «ادعیه و اوراد و آوازهای استغاثه آمیز»، آوازهای دینی مانند «تلاوت قرآن کریم» و «اذان (در چارچوب الحان ملی و بومی)» و برخی آوازهای مراسیم – مناسبتی همچون «روضه خوانی»، «پامنبری»، «مداحی»، «چاووشی»، «ذکر»، «مولودی» و ده ها مورد دیگر بروز یافته اند. پس بررسی روند شکل گیری انواع موسیقی و الحان شیعی و چگونگی تاثیرپذیری از فرهنگ ملی و نیز کنکاش در منشا و خاستگاه آنها نیازمند بررسی های جامع و جداگانه ای است.

روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟

چند نکته مهم در رابطه با موسیقی مذهبی شیعیان

جهانگیر نصری اشرفی در ادامه پژوهش خود پیرامون موسیقی مذهبی شیعیان عنوان کرده است: ساختار اصلی اکثریت قریب به اتفاق الحان و نغمات موسیقی مذهبی برگرفته از موسیقی ردیفی و در مقیاس بعدی، مأخوذ از موسیقی بومی نواحی ایران است. ضمن اینکه کلیت متن، اشعار و الحان موسیقی دینی – مذهبی شیعیان ایران به زبان فارسی است. با این حال بخشی از متون در برخی نواحی غربی و شمال غربی کشور به زبان ترکی و در پاره ای از مناطق استان های جنوبی و به ویژه خوزستان به زبان عربی است.

در برخی نواحی ایران مجریان بومی موسیقی مذهبی شیعه، علاوه بر استفاده از الحان و مقام های بومی، به خلق متن هایی به گویش های محلی اقدام نموده و به این ترتیب موجد انواع ادبیات و بومی و مذهبی نیز شده اند. از سوی دیگر طبقه بندی موسیقی مذهبی شیعه در ایران به دلیل تعدد مراسم و مناسبت ها، وضعیت متفاوت تقویمی، ماهیت متنوع معنایی و یا آیینی به سادگی میسر نیست خاصه اینکه ساختار موسیقایی این گروه از الحان چه از نظر فرم های متمایز منطقه ای یا ملی و چه از نظر تفاوت های فنی و متریک، دارای پیچیدگی های قابل تاملی است.

باید یادآور شد، اساساً موسیقی مذهبی از نظر رده بندی به اعتبار کاربرد قدسی آن ماهیتاً معطوف به مضمون و مفهوم متون مربوط به الحان و آوازهاست. به رغم این مساله تنوع شکلی و ماهوی الحان فوق امکان رده بندی گوناگونی را میسر می سازد. لذا همان طور که قبلاً گفته شد، این رده بندی ها می تواند، بر اساس ویژگی های متریک، مناسبت های تقویمی، موقعیت های کاربردی، تمایز مناسبت ها، تمایزهای مضمونی و یا حتی بر اساس موقعیت مجریان از نظر جایگاه اجتماعی، سنی، جنسی، دسته بندی و کدگذاری شود.

روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟

توضیحات آقای راوی درباره «مدح و منقبت»

نصری اشرفی در مجموعه سوم آلبوم «موسیقی مذهبی شیعیان» که به بخش «مدح و منقبت» اختصاص داشته ضمن معرفی کاملی از الحان و آوازهای عبادی چون «سحر خوانی»، «مناجات»، «اذان»، «تلاوت قرآن»، «مداحی» به معرفی مشروح «چاووش خوانی» در چارچوب عزادارای حضرت سیدالشهدا پرداخت.

در حال حاضر آنچه به عنوان مراسم چاووش خوانی شناخته می شود عبارت است از مشایعت و یا استقبال و پیشواز چاووش خوان از زائرین اماکن مقدسه با آوازی ویژه که این آواز از جوهره موسیقی ردیفی برخوردار است وی در توضیح بخش «مدح و منقبت» این پروژه نوشته است: این بخش شامل چند قطعه از الحان و آوازهای مدح و منقبت و آوازهای دینی است. قطعات مذکور هم عموماً برگرفته از گوشه ها و آوازهای ردیفی بوده و یا آشکارا تحت تاثیر کارگان ذکر شده است.

آوازهای مدح و منقبت که با اسامی و عناوین مختلفی شناخته می شوند، از نظر مضمون در رثا و حمد و ستایش خداوند و یا مدح و توصیف انبیا، امامان و بزرگان دینی و مذهبی است. و البته ذکر این نکته ضروری است که اطلاق موسیقی دینی به برخی لحن ها همچون تلاوت قرآن به خاطر استفاده مستقیم از متن کتاب آسمانی و یا استفاده از ابیات برخی آداب و مراسم همچون اذان گویی و نماز است که اساساً از ماهیتی دینی برخوردار است.

نمونه های ارائه شده نیز توسط شماری از شاخص ترین مجریان و راویان موسیقی دینی و مدح و منقبت از مناطقی چون کرمانشاه، تهران (ورامین)، اردبیل، قزوین، گیلان، مازندران، بوشهر و یزد اجرا شده است. این مجموعه مبین کلیت موسیقی مناقبی و مداحی در نواحی مختلف ایران بوده که وجه مشترک آنها علاوه بر ماهیت رثایی و توصیفی، انطباق لحن های مذکور با آوازهای ردیف است.

روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟

«چاووش خوانی» و سرچشمه ای به نام موسیقی ردیف

این محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در بخش دیگری از نوشتار تحقیقاتی خود درباره موسیقی مذهبی شیعیان ایران که اختصاص به گونه «چاووش خوانی» به عنوان یکی از گونه های موسیقایی مرتبط با ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا دارد، توضیح داده است: چاووش خوانی به فرمی از آواز یا دورنمایه مذهبی گفته می شود که غالباً منطبق با موسیقی ردیف بوده و توسط چاووش خوان خوانده می شود. در لغت نامه دهخدا ذیل واژه چاووش خوانی آمده است: «عمل چاووش خوان، آواز و اشعاری که چاووش قافله زوار خواند. خواندن چاووش قافله زوار، اشعار در منقبت ائمه و مناسب با زیارت اعتاب مقدسه»

در حال حاضر آنچه به عنوان مراسم چاووش خوانی شناخته می شود عبارت است از مشایعت و یا استقبال و پیشواز چاووش خوان از زائرین اماکن مقدسه با آوازی ویژه که این آواز از جوهره موسیقی ردیفی برخوردار است. آواز چاووشی مأخوذ از موسیقی ردیفی و دارای متری آزاد است. این آواز در رده موسیقی مذهبی قرار داشته و در همه مناطق ایران تقریباً با لحن و اشعاری مشابه خوانده می شود.

کاربرد اولیه چاووش خوانی را می توان محدود به آوازهای رثایی و یا در چارچوب مناجات و دعاهایی دانست که چاووش خوان ها قبل از آغاز جنگ، در پیشاپیش سپاهیان و یا درپیشگاه پادشاهان و فرماندهان لشگری می خواندند. البته گمان بر این است که تا پیش از متداول شدن واژه چاووش و صنفی تحت عنوان «چاووش خوان»، این گروه خوانندگان به «نقیب» شهرت داشته و مدت ها عناوین نقیب و چاووش به صورت هم عرض استعمال می شدند.

روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟

وقتی جایگاه «چاووش خوانی» به طور کامل تغییر کرد

پس از رسمی شدن مذهب شیعه در ایران، رفته رفته چاووش خوانی در خدمت مناسک مربوط به زائرین نیز قرار گرفت و از این برهه چاووش خوانی از اشعار و فرم خاصی از لحن برخوردار شده و مطلقاً در خدمت مراسم مربوط به زائرین عتبات عالیات در آمد و کاربرد آغازین آن، یعنی استفاده در مراسم لشگری و نظامی کنار نهاده شد.

مشاهده نمونه های کنونی چاووش خوانی حاکی از آن است که مضامین اشعار در این مراسم بیشتر در توصیف چهار شهر مقدس یعنی مکه در عربستان، کربلا و نجف در عراق و مشهد در ایران بوده و پیرامون تقدس و جایگاه دینی و مذهبی شهرهای مذکور، نیز درباره پیشوایان و امامان برجسته مدفوت در برخی از این شهرهاست.

البته لازم به تاکید است که اگرچه موسیقی مراسم چاووشی فقط مختص به مراسم یاد شده است. اما بعدها این اواز در برخی از مجالس تعزیه مانند مجلس شهادت امام حسین (ع) و تعزیه مجلس شهادت امام رضا (ع) نیز مورد استفاده قرار گرفت.

روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟

در گیلان موسیقی متفاوتی از چاووشی را می شنوید

چاووش خوانی در فرم و ساختار شناخته شده امروز بیشتر در مناطق شیعه نشین ایران متداول بوده و عموماً در دستگاه «چهارگاه» و با متر آزاد خوانده می شود.

تنها یک فرم از چاووش خوانی، یعنی چاووش خوانی گیلان، چه از حیث لحن و چه از نظر مراسم دارای وجه تمایز اساسی با چاووشی خوانی های دیگر مناطق است.

چاووشی خوانی های گیلان توسط گروه کرنا نوازان و یک تک خوان به اجرا در آمده و موارد کاربرد آن نیز بیشتر در روز شهادت امام حسین (ع) و همچنین چهل و هشتمین روز از شهادت این امام عزیز و یا در ارتباط یافتن با یافتن پیکرهای غرق شده در رودخانه ها کاربرد دارد. موسیقی و لحن آوازی چاووشی خوانی گیلان نیز دارای ویژگی های خاص خود بوده و از چاووشی خوانی های سایر مناطق متمایز است.

روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟

شنیدن چند نمونه از چاووشی خوانی در گیلان و مازندران

برای شنیدن چند نمونه از گونه های مختلف چاووشی خوانی در ایران از جمله «چاووشی منطقه مازندران» با هنرمندی غلامرضا فرجپوری اینجا و برای شنیدن «چاووشی منطقه قزوین» با هنرمندی حسین رستگاری اینجا را کلیک کنید.

همچنین می توانید برای شنیدن «چاووشی منطقه گیلان» با هنرمندی حسینعلی فاضلی در آواز دشتی اینجا و برای شنیدن «چاووشی منطقه گیلان» براساس «عزیز و نگار خوانی» در آواز افشاری اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 5284239 علیرضا سعیدی

کلیدواژه های این خبر
اقیانوس   نوازش   مذهبی   مدال   پژوهشگران   مناسک   موسیقی نواحی ایران   گنجینه   نوحه   ماندنی   هنرمندان ایرانی   موسیقی   مذهب تشیع   موسیقایی   خوانش   تشیع   نوشتار   امامان   گروه هنر   مکتوب   شریعت   اهل بیت   نمایشگر   سلسله گزارش   تحریر   محمد موسوی   محرم و صفر   امام حسین علیه السلام   انبیا   گوشه   فرهنگی   حادثه   ایرانیان   عزاداری  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «مهر نیوز» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
هیات امروز به جای تغذیه مخاطب به فکر تخلیه اوست / مداحی استودیویی نداریم، خوانندگی مذهبی درست است + فیلم
خبرگزاری دانشجو
ایرانی ها از چه زمانی در ماه محرم عزاداری می کردند؟/ تلاشی برای احیای سنت حسنه مقتل خوانی
تسنیم
راویان عاشورا در قرن جدید
خبرگزاری حوزه
مداحی؛ یک فرم آوازی اصیل در موسیقی
مشرق نیوز
مداحی؛ یک فرم آوازی اصیل در موسیقی/ نوایی که همچنان زنده است
مهر نیوز
مراسم عزاداری و سوگواری حسینی در کشورهای مختلف جهان
شبستان
روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟
مرآت نیوز
صبر یکی از ویژگی های امام زمان (عج) و سیدالشهدا (ع) است
شیرازه
تعزیه خوانی از گذشته تاکنون
ایسنا
«چمرونه»از عمق اندوه دل ها می گوید/آئین عاشورایی از جنس شعر و آوا
مهر نیوز
احیای سنت چهارپایه خوانی در قزوین
آرا نیوز
از موسیقی پاپ تا کلاسیک در رثای حماسه حسینی
پانا
شنیدن گنجینه های ناب تعزیه تمامی ندارد/ گشتی در مجالس اقوام ایران
مهر نیوز
عزاداری رهبر انقلاب و مراجع بهترین الگوی مراسم عاشورایی است
ایسنا
آیین های سنتی عاشورا در کهگیلویه و بویراحمد
ایرنا
نقش آفرینی محرم در تولد موسیقی دینی
ایرنا
«شبیه خوانی»؛ نمایشی ایرانی برای تعزیت و سوگورای
شبستان
ذاکران اهل بیت به گنجینه اصیل سروده های فاخر آیینی تکیه کنند/ تاملی بر ترکیب بند های عاشورایی در «سرگذشت»
خبرگزاری دانشجو
ویژه برنامه های ماه محرم در شهر بندرعباس برگزار می شود
برنا نیوز
چهارپایه خوانی بهترین شیوه عزاداری در محدودیت کرونایی است
مهر نیوز
کرب زنی نماد عزاداری جمادات و نباتات بر شهادت اباعبدالله
رسانیوز
نخل گردانی نماد عشق و ارادت به سالار شهیدان
رسانیوز
موسیقی در هنری که با نام حسین (ع) زنده است
خبرگزاری دانشجو
نقش موسیقی در تعزیه خوانی
مشرق نیوز
موسیقی در هنری که با نام حسین(ع) زنده است/ نواهای شبیه خوانی
مهر نیوز
آشنایی با زندگی «مداح شهید»، محمدرضا باصر؛ از ازدواج با لباس پاسداری تا ماجرای یک سخنرانی ویژه+عکس و فیلم
تسنیم
عرض ارادتی خالصانه به ساحت امام حسین(ع)
ایران آنلاین
زنده جاوید کیست؟ کشته شمشیر دوست!
ایران آنلاین
اعلام برنامه های فرهنگسرای سرو در ماه محرم
ایکنا
عزاداری و زیارت عناصر هویتی شیعه است / اصل عزاداری توصیه ائمه(ع) + فیلم
ایکنا
شاعران آئینی ابعاد قرآنی قیام حسینی را تبلور بیشتری بخشند
ایکنا
از آشپزی هیات تا خوانندگی تیتراژ «مختارنامه»/ نوایی که ماندنی شد
مهر نیوز
حرکتی جدید و جهادی و گسترده برای مهار و پیشگیری کرونا آغاز می شود
رسانیوز
آیت الله نورمفیدی: عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) نباید سلامت جامعه را به مخاطره بیاندازد
سایت جماران
مسئولان واقعه کربلا چه کسانی هستند؟
ایسنا
عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) نباید سلامت جامعه را به مخاطره بیند
مهر نیوز
لبیک حوزه های علمیه و گروه های جهادی به ندای رهبری/ آغاز حرکتی جهادی و گسترده برای مهار کرونا
خبرگزاری بسیج
ویژه برنامه های عزاداری سرور وسالار شهیدان در منطقه 16 | با یاد تو شـهر جان گرفته
همشهری آنلاین
دقیق تر و لطیف تر به حوادث عاشورا بپردازیم / ابعاد قیام امام حسین(ع)
ایکنا
ارادت و محبت به امام حسین(ع) در میان اهل سنت موج ‏می زند/ نپذیرفتن ذلت و احیای دین ‏فلسفه قیام عاشورا
راه دانا
اخبار مرتبط
bltخبرگزاری دانشجو : هیات امروز به جای تغذیه مخاطب به فکر تخلیه اوست / مداحی استودیویی نداریم، خوانندگی مذهبی درست است + فیلم
bltتسنیم : ایرانی ها از چه زمانی در ماه محرم عزاداری می کردند؟/ تلاشی برای احیای سنت حسنه مقتل خوانی
bltخبرگزاری حوزه : راویان عاشورا در قرن جدید
bltمشرق نیوز : مداحی؛ یک فرم آوازی اصیل در موسیقی
bltمهر نیوز : مداحی؛ یک فرم آوازی اصیل در موسیقی/ نوایی که همچنان زنده است
bltشبستان : مراسم عزاداری و سوگواری حسینی در کشورهای مختلف جهان
bltمرآت نیوز : روایت یک سوگ موسیقایی در روز چهل و هشتم/ «چاووشی خوان» کیست؟
bltشیرازه : صبر یکی از ویژگی های امام زمان (عج) و سیدالشهدا (ع) است
bltایسنا : تعزیه خوانی از گذشته تاکنون
bltمهر نیوز : «چمرونه»از عمق اندوه دل ها می گوید/آئین عاشورایی از جنس شعر و آوا
bltآرا نیوز : احیای سنت چهارپایه خوانی در قزوین
bltپانا : از موسیقی پاپ تا کلاسیک در رثای حماسه حسینی
bltمهر نیوز : شنیدن گنجینه های ناب تعزیه تمامی ندارد/ گشتی در مجالس اقوام ایران
bltایسنا : عزاداری رهبر انقلاب و مراجع بهترین الگوی مراسم عاشورایی است
bltایرنا : آیین های سنتی عاشورا در کهگیلویه و بویراحمد
bltایرنا : نقش آفرینی محرم در تولد موسیقی دینی
bltشبستان : «شبیه خوانی»؛ نمایشی ایرانی برای تعزیت و سوگورای
bltخبرگزاری دانشجو : ذاکران اهل بیت به گنجینه اصیل سروده های فاخر آیینی تکیه کنند/ تاملی بر ترکیب بند های عاشورایی در «سرگذشت»
bltبرنا نیوز : ویژه برنامه های ماه محرم در شهر بندرعباس برگزار می شود
bltمهر نیوز : چهارپایه خوانی بهترین شیوه عزاداری در محدودیت کرونایی است
bltرسانیوز : کرب زنی نماد عزاداری جمادات و نباتات بر شهادت اباعبدالله
bltرسانیوز : نخل گردانی نماد عشق و ارادت به سالار شهیدان
bltخبرگزاری دانشجو : موسیقی در هنری که با نام حسین (ع) زنده است
bltمشرق نیوز : نقش موسیقی در تعزیه خوانی
bltمهر نیوز : موسیقی در هنری که با نام حسین(ع) زنده است/ نواهای شبیه خوانی
bltتسنیم : آشنایی با زندگی «مداح شهید»، محمدرضا باصر؛ از ازدواج با لباس پاسداری تا ماجرای یک سخنرانی ویژه+عکس و فیلم
bltایران آنلاین : عرض ارادتی خالصانه به ساحت امام حسین(ع)
bltایران آنلاین : زنده جاوید کیست؟ کشته شمشیر دوست!
bltایکنا : اعلام برنامه های فرهنگسرای سرو در ماه محرم
bltایکنا : عزاداری و زیارت عناصر هویتی شیعه است / اصل عزاداری توصیه ائمه(ع) + فیلم
bltایکنا : شاعران آئینی ابعاد قرآنی قیام حسینی را تبلور بیشتری بخشند
bltمهر نیوز : از آشپزی هیات تا خوانندگی تیتراژ «مختارنامه»/ نوایی که ماندنی شد
bltرسانیوز : حرکتی جدید و جهادی و گسترده برای مهار و پیشگیری کرونا آغاز می شود
bltسایت جماران : آیت الله نورمفیدی: عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) نباید سلامت جامعه را به مخاطره بیاندازد
bltایسنا : مسئولان واقعه کربلا چه کسانی هستند؟
bltمهر نیوز : عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) نباید سلامت جامعه را به مخاطره بیند
bltخبرگزاری بسیج : لبیک حوزه های علمیه و گروه های جهادی به ندای رهبری/ آغاز حرکتی جهادی و گسترده برای مهار کرونا
bltهمشهری آنلاین : ویژه برنامه های عزاداری سرور وسالار شهیدان در منطقه 16 | با یاد تو شـهر جان گرفته
bltایکنا : دقیق تر و لطیف تر به حوادث عاشورا بپردازیم / ابعاد قیام امام حسین(ع)
bltراه دانا : ارادت و محبت به امام حسین(ع) در میان اهل سنت موج ‏می زند/ نپذیرفتن ذلت و احیای دین ‏فلسفه قیام عاشورا




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.