جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود

جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
جوهر اصلی، اعتراض و حرکت در مقابل حکومتی بود که طبق موازین حسینی، قابل تحمل و قبول نبود.
جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود

جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض و حرکت در مقابل حکومت اموی بودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ حادثه عظیم عاشورا، چنان در تار و پود تاریخ نه فقط تاریخ اسلام تنیده شده که نمی توان به سادگی یک واقعه از کنار آن گذشت. در شرح قیام کربلا اندیشمندان بزرگی قلم زده اند و به اندازه استعداد و ادراک خود آن را تفسیر کرده اند.

در این میان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجموعه بیانات خود چه در سال های طلبگی و مبارزه با رژیم پهلوی و چه بعد از انقلاب اسلامی و زعامت و رهبری انقلاب اسلامی به مناسبت های گوناگون از این حادثه بزرگ یاد کرده اند.

وجه تمایز نگاه امام خامنه ای به حادثه عاشورا در این است که معظم له این واقعه را یک اتفاق تاریخی صرف نمی دانند. ایشان حادثه عاشورا را جریانی سیال می دانند که در هر لحظه از زندگی می شود از آن درس گرفت. در واقع وجه عبرت آموز عاشورا در نگاه رهبری پررنگ است و اینکه در این حادثه نباید متوقف ماند. به بیان دیگر ما می توانیم حبیب بن مظاهری در سپاه ایمان باشیم یا شمری در سپاه کفر.

«به روایت رهبر» گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای درباره شخصیت، زندگی، سیره و قیام عاشورای امام حسین (ع) که قسمت نهم آن را در ادامه می خوانید.

واجب ترین کار ها

«حسین بن علی (ع) در بیانات خود فهماند که برای دنیای اسلام در چنین شرایطی، مبارزه با اصل قدرت طاغوتی و اقدام برای نجات انسان ها از سلطه شیطانی و اهریمنی این قدرت، واجب ترین کارهاست. بدیهی است که حسین بن علی (ع)، اگر در مدینه می ماند و احکام الهی را در میان مردم تبلیغ و معارف اهل بیت را بیان می کرد، عده ای را پرورش می داد. اما وقتی برای انجام کاری به سمت عراق حرکت می کرد، از همه این کار ها باز می ماند:

نماز مردم را نمی توانست به آن ها تعلیم دهد؛ احادیث پیغمبر (ص) را نمی توانست به مردم بگوید؛ حوزه درس و بیان معارف او تعطیل می شد و از کمک به ایتام و مستمندان و فقرایی که در مدینه بودند، می ماند. این ها هر کدام وظیفه ای بود که آن حضرت انجام می داد. اما همه این وظایف را، فدای وظیفه مهم تر کرد. حتی زمان حج بیت الله و در هنگامی که مردم برای حج می رفتند، این فریضه، فدای آن تکلیف بالاتر شد.

آن تکلیف چیست؟ همان طور که فرمود، مبارزه با دستگاهی که منشأ فساد بود: «اُریدُ اَن اَمُرَ بالْمَعْروف وَاَنْهی عَنِ الْمُنْکَر وَ اَسیرَ بِسیرة جَدّی» یا آن چنان که در خطبه دیگری در بین راه فرمود: «اَیهاالنّاس! اِنَّ رَسول اللَّه، صلّی اللَّه علیه وآله، قال مَنْ رأی سُلطاناً جائراً مُسْتَحِلّاً لِحُرَمِ اللَّه، ناکِثاً لِعَهْداللَّه [تا آخر]فَلَمْ یُغَیِّر عَلَیْهِ بِفِعْلٍ وَ لا قَولٍ کانَ حَقاً عَلَی اللَّه اَنْ یَدخل یُدْخِلَهُ مُدْخِلَه»

یعنی اغاره یا تغییر، نسبت به سلطان ظلم و جور؛ قدرتی که فساد می پراکند و دستگاهی که انسان ها را به سمت نابودی و فنای مادی و معنوی می کشاند. این، دلیل حرکت حسین بن علی (ع) است که البته این را، مصداق امر به معروف و نهی از منکر هم دانسته اند. لذاست که برای تکلیف اهم، حرکت می کند و تکالیف دیگر را ـ ولو مهم ـ فدای این تکلیف اهم می کند. تشخیص می دهد که امروز، کار واجب چیست؟» (در دیدار جمعی از روحانیون 7 مرداد 1371)

جوهر اصلی مقاومت

در مورد امام حسین (ع) استقامت به این صورت است که آن حکومت، ایستاد. هنوز مشکلات، خود را بروز نداده بود. پس از مدتی، آن حضرت تصمیم گرفت تسلیم یزید و حکومت جائرانه ی او نشود. مبارزه از این جا شروع شد؛ تسلیم نشدن در مقابل حاکمیت فاسدی که راه دین را به کلی منحرف می کرد. امام از مدینه که حرکت فرمود با این نیت بود. بعد که در مکه احساس کرد یاور دارد، نیت خود را با قیام همراه کرد؛ و الّا جوهر اصلی، اعتراض و حرکت در مقابل حکومتی بود که طبق موازین حسینی، قابل تحمل و قبول نبود

امام حسین (ع) ابتدا در مقابل آن حرکت، مواجه با مشکلاتی شد که یکی پس از دیگری رخ نمود. ناگزیریِ خروج از مکه، بعد درگیری در کربلا و فشاری که در حادثه ی کربلا بر شخص امام حسین (ع) وارد می آمد، از جمله ی این مشکلات بود.

یکی از عواملی که در کار های بزرگْ جلوِ انسان را سد می کند، عذر های شرعی است. انسان، کار واجب و تکلیفی را باید انجام دهد؛ ولی وقتی انجام این کار مستلزم اشکال بزرگی است شما ببینید در مقابل امام حسین (ع) از این گونه عذر های شرعی که می توانست هر انسان ظاهر بینی را از ادامه راه منصرف کند، چقدر بود! یکی پس از دیگری، رخ می نمود.

اول اعراض مردم کوفه و کشته شدن مسلم پیش آمد. فرضاً این جا بایستی امام حسین (ع) می فرمود: «دیگر عذر شرعی است و تکلیف ساقط شد. می خواستیم با یزید بیعت نکنیم؛ ولی ظاهراً در این اوضاع و احوال، امکان پذیر نیست. مردم هم تحمل نمی کنند. پس، تکلیف ساقط است؛ لذا از روی اجبار و ناچاری بیعت می کنیم.

مرحله ی دوم، حادثه ی کربلا و وقوع عاشوراست. این جا امام حسین (ع) می توانست در مواجهه با یک مسأله، به مثابه ی انسانی که حوادث بزرگ را با این منطق ها می خواهد حل کند، بگوید: «زن و بچه در این صحرای سوزان، طاقت ندارند.

پس، تکلیف برداشته شد.» یعنی تسلیم شود و چیزی را که تا آن وقت قبول نکرده بود، بپذیرد. یا بعد از آن که در روز عاشورا حمله دشمن آغاز شد و عده ی زیادی از اصحاب امام حسین (ع) به شهادت رسیدند آن بزرگوار می توانست بگوید: «اکنون دیگر معلوم شد که نمی شود مبارزه کرد و نمی توان پیش برد.» آن گاه خود را عقب بکشد. یا آن هنگام که معلوم شد امام حسین (ع) شهید خواهد شد و بعد از شهادت او، آل اللَّه در بیابان و در دست مردان نامحرم، تنها خواهند ماند. پس، تکلیف برداشته شد.

در واقعه ی کربلا از این دیدگاه دقّت شود که اگر امام حسین (ع) می خواست در مقابل حوادثِ بسیار تلخ و دشواری مثل شهادت علی اصغر (ع)، اسارت زنان، تشنگی کودکان، کشته شدن همه ی جوانان و حوادثِ فراوانِ دیگری که در کربلا قابل احصاست، با دیدِ یک متشرعِ معمولی نگاه کند و عظمتِ رسالتِ خود را به فراموشی بسپارد، قدم به قدم می توانست عقب نشینی کند و بگوید: «دیگر تکلیف نداریم.

حال با یزید بیعت می کنیم. چاره چیست؟!»، اما امام حسین (ع) چنین نکرد. این، نشانگر استقامت آن حضرت است. استقامت یعنی این! استقامت، همه جا به معنای تحمّل مشکلات نیست. تحمل مشکلات برای انسان بزرگ، آسان تر است تا تحمل مسائلی که بر حسب موازین شرعی و عرفی ممکن است خلاف مصلحت به نظر آید. تحمل این ها، مشکل تر از سایر مشکلات است.

یک وقت به کسی می گویند: نرو! ممکن است کشته شوی.» انسان بزرگ می گوید: «خوب؛ کشته شوم! چه اهمیت دارد؟!»، اما یک وقت صحبتِ کشته شدن و شکنجه شدن و محرومیت کشیدن نیست. می گویند: «نرو؛ ممکن است که گروهی از مردم، به خاطر این حرکت تو کشته شوند.» این جا دیگر پای جان دیگران در بین است: «نرو؛ ممکن است بسیاری از زنان و مردان و کودکان، به خاطر پیش رفتن تو، سختی بکشند.» این جا دیگر کسانی که کشته شدن برایشان مهم نیست، پایشان می لرزد.

آن کسی پایش نمی لرزد که اوّلاً در حد اعلی بصیرت داشته باشد و بفهمد چه کار بزرگی انجام می دهد. ثانیاً قدرت نفس داشته باشد و ضعفِ نفس نگیرد. این دو خصوصیت را امام حسین (ع) در کربلا نشان داد. لذا، حادثه ی کربلا مثل خورشیدی بر تارک تاریخ درخشید؛ هنوز هم می درخشد، و تا ابدالدّهر هم خواهد درخشید.» (در مراسم هفتمین سالگرد امام خمینی (ره) 14 خرداد 1375)

شناخت فرصت ها

در خلال ده ها و صد ها خصوصیتی که مسلمانان به برکت اسلام و قرآن و اهل بیت (ع) از آن برخوردار است، یکی هم این است که الگو های بزرگ و درخشانی در جلوِ چشم خود دارند. از جلمه ی بزرگ ترین آن ها حضرت اباعبداللَه (ع) پیشوای مسلمین و فرزند پیامبر (ص) و شهید بزرگِ تاریخ بشر است.

برجستگی وجود اباعبدالله (ع) دارای ابعادی است که هر کدام از این ابعاد هم بحث و توضیح و تبیین فراوانی به دنبال دارد؛ ولی اگر دو، سه صفت برجسته را در میان همه ی این برجستگی ها اسم بیاوریم، یکی از آن ها «اخلاص» است؛ یعنی رعایت کردن وظیفه ی خدایی و دخالت ندادن منافع شخصی و گروهی و انگیزه های مادی در کار. صفت برجسته ی دیگر اعتماد به خداست. ظواهر حکم می کرد که این شعله در صحرای کربلا خاموش خواهد شد.

چطور این را «فرزدقِ» شاعر می دید؛ اما امام حسین (ع) نصیحت کنندگانی که از کوفه می آمدند، می دیدند؛ اما حسین بن علی (ع) که عین الله بود، نمی دید؟! ظواهر همین بود؛ ولی اعتماد به خدا حکم می کرد که علی رغم این ظواهر، یقین کند که حرف حق و سخن درست او غالب خواهد شد. اصل قضیه هم این است که نیت و هدف انسان تحقق پیدا کند. اگر هدف تحقق پیدا کرد، برای انسانِ با اخلاص، شخص خود او که مهم نیست.

خصوصیت سوم، شناختن «موقع» است. امام حسین (ع) در فهم «موقع» اشتباه نکرد. در قبل از حادثه ی کربلا، ده سال امامت و مسؤولیت با او بود. آن حضرت در مدینه مشغول کار های دیگری بود و کار کربلایی نمی کرد؛ اما به مجرد این که فرصت به او اجازه داد که آن کار مهم را انجام دهد، فرصت را شناخت؛ موقع را شناخت و آن را از دست نداد. این سه خصوصیت، تعیین کننده است.» (در دیدار جمعی از پاسداران و بسیجیان 2 آذر 1377)

راز جاودانگی عاشورا

صحنه ی عاشورای حسینی، صحنه ی انواع مصائب است. واقعاً عجیب است که خدای متعال، این عرصه ی عاشورای حسینی را چطور مجموعه ای از مصیبت های بزرگ قرار داد که انسان های بزرگی و در رأس آن ها حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) با کرامت و بزرگواری و صبر و شکر، توانستند این مصائب بزرگ را تحمل کنند. هر دو طرف قضیه، در عرصه ی تاریخ بشر بی نظیر است. هم آن طور مصیبت ها با آن شدت و با آن تنوّع که همه با هم در یک صبح تا عصر اتفاق افتاد، در دنیا نظیر ندارد؛ هم صبری که در مقابل این مصیبت ها شد، در تاریخ نظیر ندارد.

آن شهادت ها، آن مظلومیت ها، آن احساس غربت، آن تشنگی، آن فشار تألّماتی که بر یک نفر به خاطر خانواده اش وارد می شود، آن نگرانی از آینده، بعد هم فقدان عزیزترینِ عزیزان عالم وجود یعنی حسین بن علی (ع) و خانواده و فرزندان و اصحابش و بعد هم اسارت؛ آن هم نه اسارت در دست یک عده مردم باشرف؛ خاندان امام حسین (ع) چنین اسارتی را بعد از آن همه مصیبت از صبح تا عصر عاشورا تحمل کردند. این است آن راز بزرگی که حادثه ی عاشورا را ماندگار کرد.» (در دیدار جمعی از خانواده های ایثارگران 31 اردیبهشت 1376)

انتهای پیام/ 161

مطالب مرتبط عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود دعای عرفه زبور اهل بیت علیهم السلام است سیدالشهدا (ع) وجدان تاریخ را متوجه خود کرد قیام علیه دشمنی معاندان و راحت طلبی عوام نهضت عاشورا قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است سرکوب طاغوت، هدف غایی سیدالشهداء علیه السلام

کلیدواژه های این خبر
عراق   مقام معظم رهبری   روحانیون   ایتام   احادیث   مستمندان   احکام   مادی و معنوی   طلبگی   تار و پود   یزید   سیره   قیام عاشورا   واقعه   امر به معروف و نهى از منکر   امام حسین علیه السلام   عبرت آموز   معارف اهل بیت   حسین بن علی   حبیب بن مظاهری   انقلاب اسلامی   حادثه   تاریخ اسلام   رژیم پهلوی  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «خبرگزاری دفاع مقدس» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
هدف اصلی قیام امام حسین (ع) آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
خبرگزاری دفاع مقدس
عضو مجلس خبرگان رهبری: دشمنان دنبال ایجاد تفرقه میان امت اسلام هستند/ مراقب مکر و حیله بدخواهان باشیم
تسنیم
هدف اصلی قیام امام حسین(ع) چه بود؟
مشرق نیوز
هدف اصلی قیام امام حسین(ع)آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
مهر نیوز
نقش امام حسین(ع) در احیای تمدن اسلامی
شبستان
هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
رسانیوز
سیره امام سجاد در نگاه رهبری/بیان های فکری حکومت اسلامی/ هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
آرا نیوز
سیره امام سجاد(ع) در نگاه رهبری
مشرق نیوز
بیان های فکری حکومت اسلامی/ هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
مهر نیوز
نامه ابن عباس به یزید پس از حوادث کربلا
شعار سال
قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
آرا نیوز
امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
مهر نیوز
نگاهی به ابعاد و زوایای قیام عاشورا براساس بیانات رهبر معظم انقلاب
صدا و سیما
جاودانگی قیام حضرت سید الشهدا (ع) در جامعه اسلامی
صدا و سیما
عاشورا به روایت چند کتاب
آفتاب
عاشورا از دریچه چند کتاب
صدا و سیما
«با حسین بودن»، مهمترین نیاز جامعه بشری است
خبرگزاری بسیج
واقعه «عاشورا» یکی از نماد های هویت بخش شیعه است
خبرگزاری دفاع مقدس
تقویم تاریخ؛ از عاشورای حسینی تا کودتای 28 مرداد
صدا و سیما
اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
ایرنا
جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
خبرگزاری دفاع مقدس
تجمعات تاسوعا در مازندران لغو شد
تسنیم
عاشورا به گفتمان جهانی تبدیل شده است
مهر نیوز
امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
خبرگزاری دفاع مقدس
تاسوعا و عاشورا الگوی تمدن ساز انقلاب اسلامی است
رکنا نت
عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است
خبرگزاری دفاع مقدس
منابع نهضت عاشورا - 8؛ شیوه تاریخ نگاری مسعودی عامل بی طرفی وی در روایت حادثه عاشورا
سایت جماران
"درس های عاشورا"؛ نکاتی ناب در بیان رهبر معظم انقلاب
خبرگزاری حوزه
نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
خبرگزاری حوزه
حجت الاسلام کاشانی؛ قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت
پایگاه وارث
فرمانده سپاه استان خراسان جنوبی: برنامه های بسیج و سپاه بر مبنای گام دوم انقلاب دنبال می شود
تسنیم
قیام امام حسین(ع) سنت نبوی را احیا کرد
شبستان
قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
رسانیوز
هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود
خبرگزاری دفاع مقدس
باید میان هدف و نتیجه در قیام عاشورا تفاوت قائل شد
خبرگزاری دفاع مقدس
بزرگ نمایی ها و تحریفات، اصل قیام عاشورا را متاثر کرده است
ایرنا
قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت(ع)
خبرگزاری بسیج
کاشانی: قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
مشرق نیوز
ممنوعیت عزاداری در برخی کشورها بیانگر هراس از ابلاغ پیام عاشوراست
ایکنا
دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) است
خبرگزاری دفاع مقدس
اخبار مرتبط
bltخبرگزاری دفاع مقدس : هدف اصلی قیام امام حسین (ع) آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
bltتسنیم : عضو مجلس خبرگان رهبری: دشمنان دنبال ایجاد تفرقه میان امت اسلام هستند/ مراقب مکر و حیله بدخواهان باشیم
bltمشرق نیوز : هدف اصلی قیام امام حسین(ع) چه بود؟
bltمهر نیوز : هدف اصلی قیام امام حسین(ع)آزادسازی دین از دستگاه ظالمانه اموی بود
bltشبستان : نقش امام حسین(ع) در احیای تمدن اسلامی
bltرسانیوز : هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
bltآرا نیوز : سیره امام سجاد در نگاه رهبری/بیان های فکری حکومت اسلامی/ هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
bltمشرق نیوز : سیره امام سجاد(ع) در نگاه رهبری
bltمهر نیوز : بیان های فکری حکومت اسلامی/ هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
bltشعار سال : نامه ابن عباس به یزید پس از حوادث کربلا
bltآرا نیوز : قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
bltمهر نیوز : امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
bltصدا و سیما : نگاهی به ابعاد و زوایای قیام عاشورا براساس بیانات رهبر معظم انقلاب
bltصدا و سیما : جاودانگی قیام حضرت سید الشهدا (ع) در جامعه اسلامی
bltآفتاب : عاشورا به روایت چند کتاب
bltصدا و سیما : عاشورا از دریچه چند کتاب
bltخبرگزاری بسیج : «با حسین بودن»، مهمترین نیاز جامعه بشری است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : واقعه «عاشورا» یکی از نماد های هویت بخش شیعه است
bltصدا و سیما : تقویم تاریخ؛ از عاشورای حسینی تا کودتای 28 مرداد
bltایرنا : اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
bltخبرگزاری دفاع مقدس : جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
bltتسنیم : تجمعات تاسوعا در مازندران لغو شد
bltمهر نیوز : عاشورا به گفتمان جهانی تبدیل شده است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
bltرکنا نت : تاسوعا و عاشورا الگوی تمدن ساز انقلاب اسلامی است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است
bltسایت جماران : منابع نهضت عاشورا - 8؛ شیوه تاریخ نگاری مسعودی عامل بی طرفی وی در روایت حادثه عاشورا
bltخبرگزاری حوزه : "درس های عاشورا"؛ نکاتی ناب در بیان رهبر معظم انقلاب
bltخبرگزاری حوزه : نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
bltپایگاه وارث : حجت الاسلام کاشانی؛ قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت
bltتسنیم : فرمانده سپاه استان خراسان جنوبی: برنامه های بسیج و سپاه بر مبنای گام دوم انقلاب دنبال می شود
bltشبستان : قیام امام حسین(ع) سنت نبوی را احیا کرد
bltرسانیوز : قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
bltخبرگزاری دفاع مقدس : هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود
bltخبرگزاری دفاع مقدس : باید میان هدف و نتیجه در قیام عاشورا تفاوت قائل شد
bltایرنا : بزرگ نمایی ها و تحریفات، اصل قیام عاشورا را متاثر کرده است
bltخبرگزاری بسیج : قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت(ع)
bltمشرق نیوز : کاشانی: قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
bltایکنا : ممنوعیت عزاداری در برخی کشورها بیانگر هراس از ابلاغ پیام عاشوراست
bltخبرگزاری دفاع مقدس : دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) است




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.