مرتضی جوادی آملی: اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود

مرتضی جوادی آملی: اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، گفت: بعضی ها فکر می کنند که اگر مردم پای صندوق ها نیایند و رأی خود را نیندازند این «جمهوری اسلامی» نیست و «حکومت اسلامی» است. اصلا حکومت اسلامی هم نیست. چون حکومت اسلامی حقیقتی است که حاکمش الهی و جامعه آن حکومت را ...
مرتضی جوادی آملی: اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با تأکید بر اینکه اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود، گفت: مؤلفه حکومت اسلامی بعد از حاکمیت الهی، حضور و آراء مردم است و امام خمینی(س) با درایت درست و شناخت عمیقی که از اسلام داشت این معنا را در متن حکومت اسلامی آورده و حکومت اسلامی به معنای جمهوری اسلامی است؛ نه اینکه ما حاکمی داشته باشیم که نماز و روزه و امثال آن را داشته باشد و جامعه هم اگر بودند یا نبودند فرقی نکند.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در اولین شب مراسم عزاداری مجازی حسینیه جماران با عنوان «مؤلفه های حکومت اسلامی در اندیشه حسینی(ع)» گفت: سالار شهیدان حسین بن علی(ع) در این اندیشه بودند که یک تحولی را از جنس اصل اسلام ایجاد کنند. چون در سال 60 و 61 هجری که اباعبدالله(ع) این قیام را آغاز کردند شرایط سیاسی و اجتماعی امت اسلام در بدترین وضع قرار داشت و جریان انحطاط و انحرافی که از سقیفه آغاز شده بود در نهایت خط خودش به اوج تباهی و فساد رسید به گونه ای که سالار شهیدان حسین بن علی(ع) تاب این امر را نداشتند و فرمودند اگر در این کره خاکی هیچ جایی وجود نداشته باشد من با دستگاه ظلم و جریان حاکم سازش نخواهم کرد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: اتفاقا یکی از جهات بسیار عمده ای که در برابر حسین بن علی(ع) وجود داشت نصایح دوستان، نزدیکان و علاقه مندان به آن حضرت بود که از مدینه تا مکه و حتی در بین راه مکه تا کوفه و کربلا همواره توصیه هایی وجود داشت که حضرت به میدان نروند اما حسین بن علی(ع) بر اساس اراده الهی از یک سو و از سوی دیگر انگیزه های دینی که او را از جایگاه امامت جامعه اسلامی وادار می کرد که این حرکت را ادامه دهند، مصمم بودند که این مطلب را محقق کنند.

وی اظهار داشت: به هر حال مباحث فراوانی در باب نهضت عاشورا و قیام سالار شهیدان وجود داشته و دارد و همچنان مورد بحث و گفت و گو است. دریای عمیقی است که همواره باید به او پرداخت و عمق این جریان الهی را یافت و این حرکت را مورد تحقیق و بررسی قرار داد. ما ضمن احترام به «شور حسینی» و آنچه که باعث احیای عزای سالار شهیدان بوده و هست و از لوازم قطعی محرم حسین بن علی(ع) است، اما امروزه جوامع مختلف جهانی به دنبال آن هستند که حقیقت کربلا و فلسفه این قیام را به درستی بیابند و اهمیت این مسأله را در عصر معاصر بهتر بشناسند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: امروز جامعه جهانی بهتر می تواند نگرش های عمیق و تحلیلی که حسین بن علی(ع) در سخنرانی ها، خطبه ها و مکتوبات خودشان داشته اند بیابند و اهمیت این کار را در نظام انسانی، اسلامی و خصوصا بر اساس آموزه های مکتب ارزشمند تشیع که رسول گرامی اسلام در سایه قرآن و عترت آن را ارائه کرده است، بهتر بیابند.

سالار شهیدان یک تغییر و تحول اساسی را در نظام سیاسی و اجتماعی دنبال می کرد


وی تأکید کرد: هیچ بحثی در این نیست که سالار شهیدان حسین بن علی(ع) یک تغییر و تحول اساسی را در نظام سیاسی و اجتماعی دنبال می کرد. اما باید دید چه اندیشه ای حسین بن علی(ع) را به اینجا رساند. شکی نیست که در اندیشه دینی و آنچه که از طریق وحی برای بشر فراهم آمده است، حکومت و حاکمیت یک مسأله بسیار جدی است. همان طوری که ما فقه اسلامی و اخلاق اسلامی داریم، «حکومت اسلامی» هم داریم. وقتی می گوییم «حکومت اسلامی» حتما باید ببینیم اسلام چه اموری را به عنوان مؤلفه ها و ارکان این حکومت و سیاست معرفی کرده است.

جوادی آملی گفت: اگر حکومت واقعا از اسلام مدد گرفت و متأثر بود و آموزه هایی که در بعد حکومتی، سیاسی و اجتماعی آمده در قالب و شکل این حکومت نفوذ داشت و راسخ بود، آن حکومت اسلامی است. اگر این قضیه اتفاق نیفتاد و ارکان اسلامی در قالب حکومت شکل پیدا نکرد، ولو اینکه ظاهر و عنوان ظاهری او اسلام باشد، حقیقتا از اسلام خبری نیست. همان گونه که دستگاه اموی به عنوان خلیفه اسلامی و حکومت اسلامی خلافت می کرد اما حسین بن علی(ع) فریاد برآورد که این از اسلام هیچ بهره ای ندارد و عنوان «خلیفه الله» یا «خلیفه الرسول» یک دروغ و نیرنگ است و باید در مقابل این جریان انحرافی و فاسد ایستاد و مقاومت کرد.

وی ادامه داد: قیام حسین بن علی(ع) برای این بود که قالب و شکل ظاهری حکومت اسلامی اما در باطن یک حکومت اموی است و نماز و روزه و این گونه از علائم دین مصادره شده است. تحت لوای حکومت اسلامی و لباس پیامبر علیه رسالت، وحی، توحید و سنت های الهی حرکت هایی انجام می شود و سنت هایی که پیامبر از جایگاه وحی برای جامعه آورد یکی پس از دیگری از بین رفته و «بدعت اموی» به جای آن نشسته است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در خصوص مؤلفه های حکومت اسلامی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم حکومت اسلامی را بشناسیم، اولین و اصلی ترین مؤلفه این حکومت بحث «حاکم» است. آنچه که باید به صورت پررنگ و روشن دیده شود این است که حاکم اسلامی از سوی پروردگار عالم دارد جامعه را اداره می کند و از دستگاه وحی و حقیقت دین الهام می گیرد. ما به ظاهر کار نداریم؛ ممکن است یک نفر در ظاهر اسلامی هم باشد ولی باید دید اراده ای که از جایگاه اسلامی برای جامعه دیده شده چیست. حسین بن علی(ع) این امر را اصرار داشت که حکومت باید از حاکمیت الهی نشأت بگیرد و از این جهت حیثیت قدسی پیدا کند و جامع احساس کنند که یک منبع نورانی دارد آنها را راهبری می کند.

وی یادآور شد: جاهای مختلف امام حسین(ع) این را فرمود که حرکت من در این مسیر و اعتراض به حاکمیت به دلیل این نیست که قدرت، سلطنت و حکومتی می خواهم. اگر بنا است حکومت اسلامی جامعه را اداره کند، اقتضای این معنا را دارد که اهلش این کار را انجام بدهد. اگر جامعه بخواهد به حکومت اسلامی راضی شود رکن اصلی آن مسأله «حاکمیت الهی» است و کسی که از طرف خداوند این قصه را دنبال کند.

جوادی آملی گفت: امام راحل (س) در این رابطه یک اقدام فوق العاده داشتند و نظام اسلامی را با «جمهوری اسلامی» همراه کردند. آمیختگی این حکومت الهی و پذیرش و مقبولیت جامعه انسانی تشکیل دهنده هویت حکومت اسلامی است. بعضی ها فکر می کنند که اگر مردم پای صندوق ها نیایند و رأی خود را نیندازند این «جمهوری اسلامی» نیست و «حکومت اسلامی» است. اصلا حکومت اسلامی هم نیست. چون حکومت اسلامی حقیقتی است که حاکمش الهی و جامعه آن حکومت را پذیرا باشد و در عرصه زندگی و اجتماع او را به صحنه بیاورد. بنابر این اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود؛ ولو اینکه در ظاهر نماز، روزه و منبرهای حسینی(ع) وجود داشته باشد.

مؤلفه حکومت اسلامی بعد از حاکمیت الهی، حضور و آراء مردم است


وی تأکید کرد: مؤلفه حکومت اسلامی بعد از حاکمیت الهی، حضور و آراء مردم است و امام خمینی(س) با درایت درست و شناخت عمیقی که از اسلام داشت این معنا را در متن حکومت اسلامی آورده و حکومت اسلامی به معنای جمهوری اسلامی است؛ نه اینکه ما حاکمی داشته باشیم که نماز و روزه و امثال آن را داشته باشد و جامعه هم اگر بودند یا نبودند فرقی نکند. حضرت علی(ع) در نهج البلاغه فرمود که مردم ستون دین هستند. یعنی در مقام اثبات اگر بخواهد دین محقق شود حضور مردم قطعی است. امام خمینی(س) این را به درستی دیده بود و مردم را به صحنه آورد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه «جمهوریت» به عنوان رکنی از حکومت اسلامی تعریف می شود، تصریح کرد: خداوند به پیامبر اکرم(ص) که از جایگاه وحی تأمین می شود هم می فرماید «وشاورهم فی الأمر». این امر به معنای امر سیاسی و اجتماعی است و آنچه که به دایره حکومت بر می گردد. خداوند به پیامبر می فرماید امور سیاسی و اجتماعی جامعه را با مشورت بگردان و شناخت جامعه تنها در سایه مشورت، همفکری و حضور مردم اتفاق می افتد. این که عده ای را جمع کنیم و بگوییم می خواهیم با شما مشورت کنیم که مشورت نیست و سخره گرفتن مشورت است. شورای اسلامی به گونه ای است که در مسائل اجتماعی باید حضور همگان در این مشورت باشد.

وی با بیان اینکه مسأله شاخص ها و آمارها تعیین کننده نیست، تصریح کرد: امروزه شاخص ها و آمارها را خیلی راحت می توانند نشان بدهند ولی مهم این است که آیا واقعا در جامعه به «حق» عمل می شود؟ آیا باطل مورد نهی واقع می شود؟ حق این است که انسان حقایق و موجودات را در جایگاه خودش ببیند. حق در مسائل اجتماعی این است که رأی مردم در جایگاه اجتماعی اثرگذار باشد. اگر آراء و نظرات علمی را در جامعه نادیده بگیریم یعنی به خق عمل نکرده ایم. این یکی از مسائل جدی است که سالار شهیدان حسین بن علی(ع) در این گونه مسائل دنبال می کرد.

جوادی آملی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از مؤلفه های تشکیل دهنده نهضت اباعبدالله(ع) است، اظهار داشت: چیزی که حسین بن علی(ع) را به صحنه می آورد این نیست که مثلا فلان کس نماز نخوانده است؛ این بحث شخصی نیست. بزرگترین معروف «حکومت اسلامی» است که در آن حکومت حاکمیت به امر الهی است و جامعه پذیرای آن حاکمیت الهی است. امام حسین(ع) در نامه ای که به معاویه می نویسد می فرماید، «بدترین و زشت ترین منکر این است که تو به عنوان حاکم جامعه بخواهی برای این مردم حکومت کنی». یعنی چیزی که حسین بن علی(ع) به عنوان منکر می شناخت و برخاست تا با آن مبارزه کند «حکومت دستگاه ظلم» است.

وی یادآور شد: حسین بن علی(ع) با مؤلفه های الهی مسائل اجتماعی را می بیند. اگر از خودش سخن می گوید برای این است که به عنوان حاکم اسلامی از طرف خداوند عالم در غدیر معرفی شده است و الّا اینها که اهل قدرت طلبی و سلطه نبودند.

امروز جامعه ما دارد از فرامین الهی و سنت ها و سیره پیامبر(ص) فاصله می گیرند


رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اظهار داشت: یکی از مسائلی که ما باید دغدغه داشته باشیم این است که امروز جامعه ما دارد از فرامین الهی و سنت ها و سیره پیامبر(ص) فاصله می گیرند. قطعا اگر جامعه از اهلش این سخنان را بگیرند امکان ندارد به آن توجه نکنند. هیچ کس از سنت الهی، نبوی(ص)، علوی(ع)، فاطمی(س)، حسنی(ع) و حسینی(ع) فاصله نخواهد گرفت. چون این سنت ها با سرشت و فطرت انسانی سرشته است و جامعه اسلامی این را می فهمد و اگر فاصله ای گرفته به خاطر خود آن احکام نیست و نوع ارائه و حاکمیت و جایگاهی که مطرح می کند باعث می شود از این مسأله احساس زدگی داشته باشند.

ما چیزهایی را به عنوان دین می آوریم که هرگز دین این مسائل را ندارد


وی ادامه داد: ما چیزهایی را به عنوان دین می آوریم که هرگز دین این مسائل را ندارد. کارشناسان دینی و فرهیختگانی که عمری در ساحت دین زندگی می کنند از این حرف ها نمی زنند. حرف های سطحی، ظاهری و بدون پشتوانه و حرکت هایی که هرگز پسند هیچ امام و هیچ خردمندی نیست را به نام دین، حسینیه و مدح اباعبدالله(ع) انجام می دهند. اگر عزاداری یک تکلیف الهی است باید فقیه حدود و مرز آن را مشخص کند. عزاداری ای که تا دیروقت با آن شرایط انجام می دهند که عزاداری نیست. مرحوم ارباب در مقدمه کتاب اربعین آورده گاهی کارهایی که انجام می دهند نه تنها «شعور حسینی» نیست، «شور حسینی» هم نیست و بلکه «شور جوانی» است. اینها بدعت می شود و مدام به سمت های افراطی تر می رود.

جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه عدالت از مهمترین مؤلفه هایی است که در حکومت اسلامی وجود دارد، گفت: اگر «عدالت» نباشد عملا حکومت اسلامی نخواهد بود و ماهیت حکومت اسلامی در حقیقت مختل خواهد شد. در فرهنگ عموم جامعه مسأله «عدل» جا افتاده و عدالتخواهی یکی از خواسته های فطری انسان ها است اما عدالتی که از جایگاه وحی می آید با عدالتی که در ذهن مردم هست تفاوت قابل توجهی دارد. اگر در جامعه ای زندگی کنیم که عده ای در اوج و عده ای در فلاکت باشند، قطعا عدالت اقتصادی و رکن رکین جامعه اسلامی شکل نگرفته است./ جماران


کلیدواژه های این خبر
سازش   شهیدان   قرآن و عترت   لوازم   کوفه   نگرش   نماز و روزه   مکه   حکومت اسلامی   جامعه جهانی   تشیع   امت اسلام   اسراء   نهضت عاشورا   انحطاط   سالار شهیدان   اصل اسلام   ابا عبدالله   حسین بن علی   امام خمینی (ره)   دانشگاه   فلسفه   سیاسی و اجتماعی   عبدالله جوادی آملی   فقه   حسینیه جماران  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «ایران آنلاین» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
بنی‏ امیه دشمنان سرسخت اسلام و بخصوص عدالت قرآنی بودند
مهر نیوز
کیستی حضرت سیدالشهدا(ع) و چیستی قیام عاشورا
آنا نیوز
اهداف یزید از حرکت اسرای کربلا به کوفه و شام
عقیق
اهداف یزید از حرکت اسرای کربلا به کوفه و شام / تاثیر سیاسی خطبه های امام سجاد (ع)
تسنیم
جریان نهضت عاشورا با خطبه های امام سجاد
رسانیوز
امام زین العابدین(ع) و نهضت عاشورا
شیرازه
هدف قیام عاشورا چه بود؟
مشرق نیوز
ویژگی های جمعه ای که «حسینی» باشد
مشرق نیوز
قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
آرا نیوز
امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
پایگاه وارث
خطبه های امام حسین(ع)، مطمئن ترین سند برای فلسفه نهضت عاشورا
ایرنا
اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
ایرنا
عاشورا و آنتوان بارا؛ امام حسین(ع) در اندیشه یک اندیشمند مسیحى
ایکنا
واقعه کربلا را زینب(س)و زنان قهرمان اهل مقاومت پیام رسانی کردند
خبرگزاری حوزه
اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
شعار سال
مرتضی جوادی آملی: اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
سایت جماران
پیامدهای قیام امام حسین(ع) برای فرهنگ دینی
ایکنا
عملکرد تحول آفرین نهضت استادی بسیج با ایجاد گروه های مطالعاتی، اندیشگاهی و مسئله محور/ راه حل مشکلات مردم باید با دست پرتوان اساتید شناسایی به مسوولان مربوطه ارائه گردد
خبرگزاری بسیج
"درس های عاشورا"؛ نکاتی ناب در بیان رهبر معظم انقلاب
خبرگزاری حوزه
نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
خبرگزاری حوزه
حجت الاسلام پیشوایی دار فانی را وداع گفت
خبرگزاری دفاع مقدس
حجت الاسلام مهدی پیشوایی دار فانی را وداع گفت
روز پلاس
حسین شناسی به سبک کرونا
ایسنا
سکوت خواص کوفه در برابر از بین رفتن احکام الهی زمینه ساز عاشورا
مهر نیوز
زیارت عاشورا یک جریان شناسی سیاسی است/ زنده نگه داشتن پیام عاشورا مصداق بارزتقوا
خبرگزاری بسیج
چرا شب چهارم محرم را به نام «حر بن یزید ریاحی» و «دو طفلان حضرت زینب (س)» می شناسند؟
باشگاه خبرنگاران
امر به معروف و نهی از منکر؛ هدف اصلی نهضت عاشورا و ضمانت اجرایی اصلاح در جامعه اسلامی
باشگاه خبرنگاران
یکی از مسائل مهم در جامعه اسلامی بحث فرهنگ است
خبرگزاری بسیج
مجموعه اقدامات و برنامه های شهرداری منطقه 16 به مناسبت ایام ماه محرم
آریا
جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به بسط فرهنگ عاشورایی دارد
مهر نیوز
پیروی از مکتب حسینی مسیر سعادتمندی و عزت است
ایرنا
بصیرت افزایی؛ راهبرد میثم تمار در دفاع از دستگاه امامت
باشگاه خبرنگاران
تدبیر امام هفتم شیعیان در حفظ حریم تشیع/ امام کاظم (ع) بنیانگذار سازمان وکالت بودند
شبستان
اولین وظیفه حکومت اسلامی اقامه نماز است
رسانیوز
ماجراجویی های رژیم صهیونیستی عزم ها را برای نابودی این غده سرطانی مستحکم تر می کند
خبرگزاری دفاع مقدس
فقه حکومتی از دیدگاه امام انقلاب تا رهبر انقلاب/ امام: فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است
خبرگزاری دانشجو
چرا رییس جمهور باید عدالت طلب و ضد فساد باشد؟
خبرگزاری بسیج
ثبث نام جانشین مصباح یزدی در موسسه امام خمینی در انتخابات خبرگان
انتخاب
ثبت نام آیت الله رجبی در انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری
فارس
حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند
میزان
اخبار مرتبط
bltمهر نیوز : بنی‏ امیه دشمنان سرسخت اسلام و بخصوص عدالت قرآنی بودند
bltآنا نیوز : کیستی حضرت سیدالشهدا(ع) و چیستی قیام عاشورا
bltعقیق : اهداف یزید از حرکت اسرای کربلا به کوفه و شام
bltتسنیم : اهداف یزید از حرکت اسرای کربلا به کوفه و شام / تاثیر سیاسی خطبه های امام سجاد (ع)
bltرسانیوز : جریان نهضت عاشورا با خطبه های امام سجاد
bltشیرازه : امام زین العابدین(ع) و نهضت عاشورا
bltمشرق نیوز : هدف قیام عاشورا چه بود؟
bltمشرق نیوز : ویژگی های جمعه ای که «حسینی» باشد
bltآرا نیوز : قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
bltپایگاه وارث : امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
bltایرنا : خطبه های امام حسین(ع)، مطمئن ترین سند برای فلسفه نهضت عاشورا
bltایرنا : اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
bltایکنا : عاشورا و آنتوان بارا؛ امام حسین(ع) در اندیشه یک اندیشمند مسیحى
bltخبرگزاری حوزه : واقعه کربلا را زینب(س)و زنان قهرمان اهل مقاومت پیام رسانی کردند
bltشعار سال : اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
bltسایت جماران : مرتضی جوادی آملی: اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
bltایکنا : پیامدهای قیام امام حسین(ع) برای فرهنگ دینی
bltخبرگزاری بسیج : عملکرد تحول آفرین نهضت استادی بسیج با ایجاد گروه های مطالعاتی، اندیشگاهی و مسئله محور/ راه حل مشکلات مردم باید با دست پرتوان اساتید شناسایی به مسوولان مربوطه ارائه گردد
bltخبرگزاری حوزه : "درس های عاشورا"؛ نکاتی ناب در بیان رهبر معظم انقلاب
bltخبرگزاری حوزه : نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : حجت الاسلام پیشوایی دار فانی را وداع گفت
bltروز پلاس : حجت الاسلام مهدی پیشوایی دار فانی را وداع گفت
bltایسنا : حسین شناسی به سبک کرونا
bltمهر نیوز : سکوت خواص کوفه در برابر از بین رفتن احکام الهی زمینه ساز عاشورا
bltخبرگزاری بسیج : زیارت عاشورا یک جریان شناسی سیاسی است/ زنده نگه داشتن پیام عاشورا مصداق بارزتقوا
bltباشگاه خبرنگاران : چرا شب چهارم محرم را به نام «حر بن یزید ریاحی» و «دو طفلان حضرت زینب (س)» می شناسند؟
bltباشگاه خبرنگاران : امر به معروف و نهی از منکر؛ هدف اصلی نهضت عاشورا و ضمانت اجرایی اصلاح در جامعه اسلامی
bltخبرگزاری بسیج : یکی از مسائل مهم در جامعه اسلامی بحث فرهنگ است
bltآریا : مجموعه اقدامات و برنامه های شهرداری منطقه 16 به مناسبت ایام ماه محرم
bltمهر نیوز : جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به بسط فرهنگ عاشورایی دارد
bltایرنا : پیروی از مکتب حسینی مسیر سعادتمندی و عزت است
bltباشگاه خبرنگاران : بصیرت افزایی؛ راهبرد میثم تمار در دفاع از دستگاه امامت
bltشبستان : تدبیر امام هفتم شیعیان در حفظ حریم تشیع/ امام کاظم (ع) بنیانگذار سازمان وکالت بودند
bltرسانیوز : اولین وظیفه حکومت اسلامی اقامه نماز است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : ماجراجویی های رژیم صهیونیستی عزم ها را برای نابودی این غده سرطانی مستحکم تر می کند
bltخبرگزاری دانشجو : فقه حکومتی از دیدگاه امام انقلاب تا رهبر انقلاب/ امام: فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است
bltخبرگزاری بسیج : چرا رییس جمهور باید عدالت طلب و ضد فساد باشد؟
bltانتخاب : ثبث نام جانشین مصباح یزدی در موسسه امام خمینی در انتخابات خبرگان
bltفارس : ثبت نام آیت الله رجبی در انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری
bltمیزان : حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.