عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است

عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است
عاشورا یک حادثه ی تاریخیِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امت اسلام است.
عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است

عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است.به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ حادثه عظیم عاشورا، چنان در تار و پود تاریخ نه فقط تاریخ اسلام تنیده شده که نمی توان به سادگی یک واقعه از کنار آن گذشت. در شرح قیام کربلا اندیشمندان بزرگی قلم زده اند و به اندازه استعداد و ادراک خود آن را تفسیر کرده اند.

در این میان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجموعه بیانات خود چه در سال های طلبگی و مبارزه با رژیم پهلوی و چه بعد از انقلاب اسلامی و زعامت و رهبری انقلاب اسلامی به مناسبت های گوناگون از این حادثه بزرگ یاد کرده اند.

وجه تمایز نگاه امام خامنه ای به حادثه عاشورا در این است که معظم له این واقعه را یک اتفاق تاریخی صرف نمی دانند. ایشان حادثه عاشورا را جریانی سیال می دانند که در هر لحظه از زندگی می شود از آن درس گرفت. در واقع وجه عبرت آموز عاشورا در نگاه رهبری پررنگ است و اینکه در این حادثه نباید متوقف ماند. به بیان دیگر ما می توانیم حبیب بن مظاهری در سپاه ایمان باشیم یا شمری در سپاه کفر.

«به روایت رهبر» گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای درباره شخصیت، زندگی، سیره و قیام عاشورای امام حسین (ع) که قسمت ششم آن را در ادامه می خوانید.

عبرت های عاشورا

«غیر از درس، عاشورا یک صحنه ی عبرت است. انسان باید به این صحنه نگاه کند، تا عبرت بگیرد. خود را با آن وضعیت مقایسه کند و بفهمد در چه حال و در چه وضعیتی است؛ چه چیزی او را تهدید می کند؛ چه چیزی برای او لازم است؟ اولین عبرتی که در قضیه ی عاشورا ما را به خود متوجه می کند، این است که ببینیم چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر (ص) جامعه ی اسلامی به آن حدی رسید که کسی مثل امام حسین (ع) ناچار شد برای نجات جامعه ی اسلامی، چنین فداکاری ای بکند؟

حسین بن علی (ع) در مرکز اسلام، در مدینه و مکه مرکز وحی نبوی وضعیتی وجود داشت که چاره ای جز فداکاری نداشت؛ آن هم چنین فداکاری باعظمتی! مگر چه وضعی بود که حسین بن علی (ع) احساس کرد که اسلام فقط با فداکاری او زنده خواهد ماند اگر نه از دست رفته است؟! عبرت اینجاست.

روزگاری رهبر و پیغمبر جامعه ی اسلامی، از همان مکه و مدینه پرچم ها را می بست، به دست مسلمان ها می داد و آن ها تا اقصی نقاط جزیزه العرب و تا مرز های شام می رفتند؛ امپراتوری روم را تهدید می کردند؛ آن ها از مقابلشان می گریختند و و لشکریان اسلام پیروزمندانه برمی گشتند؛ که در این خصوص می توان به ماجرای «تبوک» اشاره کرد.

روزگاری در مسجد و معبر جامعه ی اسلامی، صوت و تلاوت قرآن بلند بود و پیغمبر (ص) با آن لحن و آن نفس، آیات خدا را بر مردم می خواند و مردم را موعظه می کرد و آن ها را در جاده ی هدایت پیش می برد. ولی چه شد که همین جامعه، همین کشور و همین شهرها، کارشان به جایی رسید که کسی مثل یزید بر آن ها حکومت می کرد؟! وضعی پیش آمد که کسی مثل حسین بن علی (ع) دید چاره ای جز این فداکاری عظیم ندارد.

چه شد که به چنین مرحله ای رسیدند؟ چه آفتی پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟ چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین (ع) در همان شهری که او حکومت می کرد، سر های پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند؟! کوفه یک نقطه ی بیگانه از دین نبود! کوفه همان جایی بود که امیرالمؤمنین (ع) در بازار های آن راه می رفت و مردم را امر به معروف و نهی از منکر می کرد؛ فریاد تلاوت قرآن در «آناء اللیل و اطراف النهار» از آن مسجد و آن تشکیلات بلند بود.

این، همان شهر بود که پس از گذشت سال هایی نه چندان طولانی در بازارش دختران و حرم امیرالمؤمنین (ع) را، با اسارت می گرداندند. در ظرف بیست سال چه شد که به آنجا رسیدند؟ اگر بیماری ای وجود دارد که می تواند جامعه ای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیر المؤمنین (ع) در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم.

ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ ما باید بفهمیم چه بلایی بر سر آن جامعه آمد که حسین بن علی (ع) آقازاده ی اول دنیای اسلام و پسر خلیفه ی مسلمین، پسر علی بن ابی طالب (ع) در همان شهری که پدر بزرگوارش بر مسند خلافت می نشست، سر بریده اش گردانده شد و آب از آب تکان نخورد! از همان شهر آدم هایی به کربلا آمدند، او و اصحاب او را با لب تشنه به شهادت رسانند و حرم امیرالمؤمنین (ع) را به اسارت گرفتند.» (در دیدار فرماندهان گردان های عاشورا 22 تیر 1371)

جریان مستمر عاشورا

«عاشورا یک حادثه ی تاریخیِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امت اسلام است. حضرت ابی عبدالله (ع) با این حرکت یک سرمشق را برای امت اسلامی نوشت و گذاشت. این سرمشق فقط شهید شدن هم نیست؛ یک چیزِ مرکب و پیچیده و بسیار عمیق است. سه عنصر در حرکت حضرت ابی عبدالله (ع) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه.

عنصر منطق و عقل در این حرکت، در بیانات آن بزرگوار متجلی است؛ قبل از شروع این حرکت، از هنگام حضور در مدینه تا روز شهادت. جمله، جمله ی این بیانات نورانی، بیان کننده ی یک منطق مستحکم است. خلاصه ی این منطق هم این است که وقتی شرایط وجود داشت و متناسب بود، وظیفه ی مسلمان، «اقدام» است؛ این اقدام خطر داشته باشد در عالی ترین مراحل، یا نداشته باشد.

خطرِ بالاتر، آن است که انسان جان خود و عزیزان را در طبق اخلاص بگذارد و به میدان ببرد و در معرض اسارت قرار دهد. این ها چیز هایی است که از بس تکرار شده، برای ما عادی شده، در حالی که هر یک از این کلمات، تکان دهنده است. بنابراین، حتی اگر خطر در این حد هم وجود داشته باشد، وقتی شرایط برای اقدام متناسبِ با این خطر وجود دارد، انسان باید اقدام کند.

حسین بن علی (ع) در خلال بیانات گوناگون در مکه و مدینه و در بخش های مختلف راه، و در وصیت به محمد بن حنفیه این وظیفه را تبیین کرده و آن را بیان فرموده است. حسین بن علی (ع) عاقبتِ این کار را می دانست؛ نباید تصور کرد که حضرت برای رسیدن به قدرت که البته هدف آن قدرت، مقدس است چشمش را بست و برای آن قدرت حرکت کرد؛ نه، هیچ لزومی ندارد که یک نگاه روشنفکرانه ما را به این جا بکشاند.

عاقبت این راه برای امام حسین (ع) با روشن بینی امامت قابل حدس و واضح بود؛ اما «مسأله» آن قدر اهمیت دارد که وقتی شخصی با نفاستِ جان حسین بن علی (ع) در مقابل این مسأله قرار می گیرد، باید جان خود را در طبق اخلاص بگذارد و به میدان ببرد؛ این برای مسلمان ها تا روز قیامت درس است و به این درس عمل هم شده است این درس با رنگ الهی در پیشانی تاریخ اسلام ثبت شد و ندا داد و پاسخ گرفت، تا امروز. بنابراین، صرفِ یک نگاه عاطفی، حرکت امام حسین را تفسیر نمی کند و بر تحلیل جوانب این مسأله قادر نیست.

عنصر دوم، حماسه است؛ یعنی این مجاهدتی که باید انجام بگیرد، باید با عزت اسلامی انجام بگیرد؛ چون «العزّة للَّه و لرسوله و للمؤمنین». مسلمان در راهِ همین حرکت و این مجاهدت هم، بایستی از عزت خود و اسلام حفاظت کند. در اوج مظلومیت، چهره را که نگاه می کنی، یک چهره ی حماسی و عزتمند است. همان جایی هم که حسین بن علی (ع) یک شب را مهلت می گیرد، عزتمندانه مهلت می گیرد؛ همان جایی هم که می گوید:

«هل من ناصرٍ» استنصار می کند از موضع عزت و اقتدار است؛ آن جایی که در بین راه مدینه تا کوفه با آدم های گوناگون برخورد می کند و با آن ها حرف می زند و از بعضی از آن ها یاری می گیرد، از موضع ضعف و ناتوانی نیست؛ این هم یک عنصر برجسته ی دیگر است. این عنصر در همه ی مجاهداتی که رهروان عاشورایی در برنامه ی خود می گنجانند، باید دیده شود. همه ی اقدام های مجاهدت آمیز، چه سیاسی، چه تبلیغی، چه آن جایی که جای فداکاری جانی است باید از موضع عزت باشد.

عنصر سوم، عاطفه است؛ یعنی هم در خود حادثه و هم در ادامه و استمرار حادثه، عاطفه یک نقش تعیین کننده ای ایجاد کرده است که باعث شد مرزی بین جریان عاشورایی و جریان شیعی با جریان های دیگر پیدا شود. حادثه ی عاشورا، صرفاً استدلالی نیست، بلکه در آن عاطفه با عشق و محبت و ترحم و گریه همراه است. قدرت عاطفه، قدرت عظیمی است؛ لذا ما را امر می کنند به گریستن، گریاندن و حادثه را تشریح کردن.

زینب کبری (س) در کوفه و شام منطقی حرف می زند، اما مرثیه می خواند؛ امام سجاد (ع) بر روی منبر شام، با آن عزت و صلابت بر فرق حکومت اموی می کوبد، اما مرثیه می خواند. این مرثیه خوانی تا امروز ادامه دارد و باید تا ابد ادامه داشته باشد، تا عواطف متوجه بشوند. در فضای عاطفی و در فضای عشق و محبت است که می توان خیلی از حقایق را فهمید، که در خارج از این فضا ها نمی توان فهمید. این سه عنصر، سه عنصر اصلیِ تشکیل دهنده ی حرکت عاشورایی حسین بن علی (ع) است.

صِرف پرداختن به عاطفه و فراموش کردن جنبه ی منطق و عقل که در ماجرای حسین بن علی (ع) نهفته است، کوچک کردن حادثه است، هم فراموش کردن جنبه ی حماسه و عزت، ناقص کردن این حادثه ی عظیم و شکستن یک جواهر گرانبهاست؛ این مسأله را باید همه مراقب باشیم.» (در دیدار روحانیون و مبلغان در آستانه ماه محرم 5 بهمن 1384)

انتهای پیام/161

مطالب مرتبط هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود دعای عرفه زبور اهل بیت علیهم السلام است سیدالشهدا (ع) وجدان تاریخ را متوجه خود کرد قیام علیه دشمنی معاندان و راحت طلبی عوام نهضت عاشورا قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است سرکوب طاغوت، هدف غایی سیدالشهداء علیه السلام

کلیدواژه های این خبر
مقام معظم رهبری   موعظه   کوفه   مکه   فداکاری   طلبگی   تار و پود   مسلمین   امت اسلام   یزید   سیره   واقعه   امر به معروف و نهى از منکر   امام حسین علیه السلام   عبرت آموز   مکه و مدینه   حسین بن علی   حبیب بن مظاهری   بازار   انقلاب اسلامی   حادثه   تلاوت قرآن   تاریخ اسلام   رژیم پهلوی  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «خبرگزاری دفاع مقدس» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
عضو مجلس خبرگان رهبری: دشمنان دنبال ایجاد تفرقه میان امت اسلام هستند/ مراقب مکر و حیله بدخواهان باشیم
تسنیم
نقش امام حسین(ع) در احیای تمدن اسلامی
شبستان
امام سجاد (ع)، بیش از عبادت و مناجات، دغدغه تغییر جامعه را داشت
ایرنا
نامه ابن عباس به یزید پس از حوادث کربلا
شعار سال
ضرورت احیای خطبه خوانی در آئین های عاشورایی
خبرگزاری حوزه
نگاهی به ابعاد و زوایای قیام عاشورا براساس بیانات رهبر معظم انقلاب
صدا و سیما
عاشورا قلب تپنده اسلام ناب محمدی (ص)
شبستان
«با حسین بودن»، مهمترین نیاز جامعه بشری است
خبرگزاری بسیج
واقعه «عاشورا» یکی از نماد های هویت بخش شیعه است
خبرگزاری دفاع مقدس
تقویم تاریخ؛ از عاشورای حسینی تا کودتای 28 مرداد
صدا و سیما
اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
ایرنا
جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
خبرگزاری دفاع مقدس
دمی با «نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا»
ایسنا
امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
خبرگزاری دفاع مقدس
قیام امام حسین (ع) برای مبارزه با انحرافات و بدعت های زمانه بود
ملیت
عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است
خبرگزاری دفاع مقدس
قیام امام حسین (ع) در مبارزه با انحرافات چه تاثیری داشت؟
پارسینه
تاثیر قیام امام حسین (ع) در مبارزه با انحرافات
باشگاه خبرنگاران
منابع نهضت عاشورا - 8؛ شیوه تاریخ نگاری مسعودی عامل بی طرفی وی در روایت حادثه عاشورا
سایت جماران
"درس های عاشورا"؛ نکاتی ناب در بیان رهبر معظم انقلاب
خبرگزاری حوزه
نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
خبرگزاری حوزه
حجت الاسلام کاشانی؛ قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت
پایگاه وارث
نخستین مانع در تربیت نسل حسینی خودمان هستیم
مشرق نیوز
نخستین مانع در تربیت نسل حسینی خودمانیم
مشرق نیوز
قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
رسانیوز
هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود
خبرگزاری دفاع مقدس
باید میان هدف و نتیجه در قیام عاشورا تفاوت قائل شد
خبرگزاری دفاع مقدس
قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت(ع)
خبرگزاری بسیج
کاشانی: قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
مشرق نیوز
دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) است
خبرگزاری دفاع مقدس
جوهره اصلی قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر است
خبرگزاری دفاع مقدس
سیدالشهدا (ع) وجدان تاریخ را متوجه خود کرد
خبرگزاری دفاع مقدس
جایگاه لرستان در برنامه وزرا کجاست؟
یافته نیوز
امام جمعه سنندج: واقعه تلخ کربلا داغی جانسوز برای امت اسلام است
تسنیم
انتقاد از تعطیلی کارخانه ها/جایگاه لرستان در برنامه وزرا کجاست؟
مهر نیوز
منابع نهضت عاشورا -5؛ مبرا کردن یزید، شیوه تاریخ نگاری مکتب شام
سایت جماران
فراخوان مدیر حوزه ها برای کمک حوزویان به مهار کرونا
خبرگزاری موج
قیام علیه دشمنی معاندان و راحت طلبی عوام
خبرگزاری دفاع مقدس
تعالی بخشی به شور و شعور مجالس حسینی با قاریان
ایکنا
اقتدار امروز ایران اسلامی با تاسی از گفتمان عاشورا رقم خورد
خبرگزاری دفاع مقدس
اخبار مرتبط
bltتسنیم : عضو مجلس خبرگان رهبری: دشمنان دنبال ایجاد تفرقه میان امت اسلام هستند/ مراقب مکر و حیله بدخواهان باشیم
bltشبستان : نقش امام حسین(ع) در احیای تمدن اسلامی
bltایرنا : امام سجاد (ع)، بیش از عبادت و مناجات، دغدغه تغییر جامعه را داشت
bltشعار سال : نامه ابن عباس به یزید پس از حوادث کربلا
bltخبرگزاری حوزه : ضرورت احیای خطبه خوانی در آئین های عاشورایی
bltصدا و سیما : نگاهی به ابعاد و زوایای قیام عاشورا براساس بیانات رهبر معظم انقلاب
bltشبستان : عاشورا قلب تپنده اسلام ناب محمدی (ص)
bltخبرگزاری بسیج : «با حسین بودن»، مهمترین نیاز جامعه بشری است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : واقعه «عاشورا» یکی از نماد های هویت بخش شیعه است
bltصدا و سیما : تقویم تاریخ؛ از عاشورای حسینی تا کودتای 28 مرداد
bltایرنا : اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
bltخبرگزاری دفاع مقدس : جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
bltایسنا : دمی با «نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا»
bltخبرگزاری دفاع مقدس : امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
bltملیت : قیام امام حسین (ع) برای مبارزه با انحرافات و بدعت های زمانه بود
bltخبرگزاری دفاع مقدس : عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است
bltپارسینه : قیام امام حسین (ع) در مبارزه با انحرافات چه تاثیری داشت؟
bltباشگاه خبرنگاران : تاثیر قیام امام حسین (ع) در مبارزه با انحرافات
bltسایت جماران : منابع نهضت عاشورا - 8؛ شیوه تاریخ نگاری مسعودی عامل بی طرفی وی در روایت حادثه عاشورا
bltخبرگزاری حوزه : "درس های عاشورا"؛ نکاتی ناب در بیان رهبر معظم انقلاب
bltخبرگزاری حوزه : نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
bltپایگاه وارث : حجت الاسلام کاشانی؛ قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت
bltمشرق نیوز : نخستین مانع در تربیت نسل حسینی خودمان هستیم
bltمشرق نیوز : نخستین مانع در تربیت نسل حسینی خودمانیم
bltرسانیوز : قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
bltخبرگزاری دفاع مقدس : هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود
bltخبرگزاری دفاع مقدس : باید میان هدف و نتیجه در قیام عاشورا تفاوت قائل شد
bltخبرگزاری بسیج : قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت(ع)
bltمشرق نیوز : کاشانی: قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
bltخبرگزاری دفاع مقدس : دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : جوهره اصلی قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : سیدالشهدا (ع) وجدان تاریخ را متوجه خود کرد
bltیافته نیوز : جایگاه لرستان در برنامه وزرا کجاست؟
bltتسنیم : امام جمعه سنندج: واقعه تلخ کربلا داغی جانسوز برای امت اسلام است
bltمهر نیوز : انتقاد از تعطیلی کارخانه ها/جایگاه لرستان در برنامه وزرا کجاست؟
bltسایت جماران : منابع نهضت عاشورا -5؛ مبرا کردن یزید، شیوه تاریخ نگاری مکتب شام
bltخبرگزاری موج : فراخوان مدیر حوزه ها برای کمک حوزویان به مهار کرونا
bltخبرگزاری دفاع مقدس : قیام علیه دشمنی معاندان و راحت طلبی عوام
bltایکنا : تعالی بخشی به شور و شعور مجالس حسینی با قاریان
bltخبرگزاری دفاع مقدس : اقتدار امروز ایران اسلامی با تاسی از گفتمان عاشورا رقم خورد




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.