دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) است

دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) است
عزیزترین معارف و مطالب معرفتی، در کلمات سیدالشهدا (ع) است. دعای امام حسین در روز عرفه را که نگاه کنید، خواهید دید حقیقتا مثل زبور اهل بیت (ع) پر از نغمه های شیوای معرفتی است. دعای شریف عرفه و کلمات این بزرگوار در حول و حوش عاشورا و روح عجیبی دارد که در آثار اهل بیت (ع) کم نظیر است.
دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) است

دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) استگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ حادثه عظیم عاشورا، چنان در تار و پود تاریخ نه فقط تاریخ اسلام تنیده شده که نمی توان به سادگی یک واقعه از کنار آن گذشت. در شرح قیام کربلا اندیشمندان بزرگی قلم زده اند و به اندازه استعداد و ادراک خود آن را تفسیر کرده اند.

در این میان رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجموعه بیانات خود چه در سال های طلبگی و مبارزه با رژیم پهلوی و چه بعد از انقلاب اسلامی و زعامت و رهبری انقلاب اسلامی به مناسبت های گوناگون از این حادثه بزرگ یاد کرده اند.

وجه تمایز نگاه امام خامنه ای به حادثه عاشورا در این است که معظم له این واقعه را یک اتفاق تاریخی صرف نمی دانند. ایشان حادثه عاشورا را جریانی سیال می دانند که در هر لحظه از زندگی می شود از آن درس گرفت. در واقع وجه عبرت آموز عاشورا در نگاه رهبری پررنگ است و اینکه در این حادثه نباید متوقف ماند. به بیان دیگر ما می توانیم حبیب بن مظاهری در سپاه ایمان باشیم یا شمری در سپاه کفر.

«به روایت رهبر» گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای درباره شخصیت، زندگی، سیره و قیام عاشورای امام حسین (ع) که قسمت چهارم آن را در ادامه می خوانید.

حماسه و معنویت در رکن قیام سیدالشهدا (ع) بود

شخصیت درخشان و بزرگوار امام حسین (ع) دو وجهه دارد: یک وجهه، همان وجهه ی جهاد و شهادت و توفانی است که در تاریخ به راه انداخته و همچنان هم این توفان با همه ی برکاتی که دارد، برپا خواهد بود؛ یک بعد دیگر، بعد معنوی و عرفانی است که بخصوص در دعای عرفه به شکل عجیبی نمایان است. ما مثل دعای عرفه کمتر دعایی را داریم که سوز و گداز و نظم عجیب و توسل به ذیل عنایت حضرت حق متعال بر فانی دیدن خود در مقابل ذات مقدس ربوبی در آن باشد؛ دعای خیلی عجیبی است.

دعای دیگری مربوط به روز عرفه در صحیفه ی سجادیه است ـ دعای 47 ـ من یک وقت این دو دعا را با هم مقایسه می کردم؛ اول دعای امام حسین را می خواندم، بعد دعای صحیفه ی سجادیه را. مکرر به نظر من این طور رسیده است که دعای حضرت سجاد، شرح دعای عرفه است. آن، متن است؛ این، شرح است. آن، اصل است؛ این، فرع است. دعای عرفه، دعای عجیبی است. شما عین همین روحیه را در خطابی که حضرت در مجمع بزرگان زمان خود - بزرگان اسلام و بازماندگان تابعین و امثال این ها - در منی ایراد کردند، مشاهده می کنید. ظاهرا هم متعلق به همان سال آخر یا سال دیگری است که آن هم در تاریخ و در کتب حدیث ثبت است.

در قضیه ی عاشورا و کربلا با این که میدان حماسه و جنگ است، اما از لحظه ی اول تا لحظه ی آخری که نقل شده است که حضرت صورت مبارکش را روی خاک های گرم کربلا گذاشت و عرض کرد: «الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لأمرک»، با ذکر و تضرع و یاد و توسل همراه است. از وقت خروج از مکه که فرمود: «من کان فینا باذلاً مهجته موطناً علی لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»، با دعا و توسل و وعده ی لقای الهی و همان روحیه ی دعای عرفه شروع می شود، تا گودال قتلگاه و «رضاً بقضائکِ» لحظه ی آخر.

یعنی خود ماجرای عاشورا هم یک ماجرای عرفانی است. جنگ است، کشتن و کشته شدن است، حماسه است، اما وقتی شما به بافت اصلی این حادثه ی حماسی نگاه می کنید، می بینید که عرفان، معنویت، تضرع و روح دعای عرفه است. پس، آن وجه دیگر شخصیت امام حسین (ع) هم باید به عظمت این وجه جهاد و شهادت و با همان اوج و عروج، مورد توجه قرار گیرد. (در دیدار جمعی از پاسداران 13 آذر 1376)

تفسیر دعای پدر در دعای پسر

نام حسین بن علی (ع)، نام عجیبی است. وقتی از لحاظ عاطفی نگاه می کنید، می بینید خصوصیت اسم آن امام در بین مسلمینِ با معرفت، این است که دل ها را مثل مغناطیس و کهربا به خود جذب می کند. البته در بین مسلمین کسانی هستند که این حالت را ندارند و در حقیقت، از معرفت به امام حسین (ع) بی بهره اند. از طرفی کسانی هم هستند که جزو شیعیانِ این خانواده محسوب نمی شوند؛ اما در میان آن ها بسیاری هستند که اسم حسین (ع)، اشکشان را جاری می سازد و دل شان را منقلب می کند. خدای متعال، در نام امام حسین (ع) اثری قرار داده است که وقتی اسم او آورده شود، بر دل و جان ما، یک حالت معنوی حاکم می شود. این، آن معنای عاطفیِ آن ذات و وجود مقدس است.

از اول هم در بین اصحاب بصیرت، همین طور بوده است. در خانه ی نبی اکرم (ص) امیرالمؤمنین (ع) و در محیط زندگی این بزرگواران هم این وجود عزیز، خصوصیتی داشته و مورد محبت و عشق ورزیدن بوده است.

از جنبه ی معارف نیز، آن بزرگوار و این اسم شریف همین گونه است. عزیزترین معارف و راقی ترین مطالب معرفتی، در کلمات این بزرگوار است. همین دعای امام حسین در روز عرفه را که نگاه کنید، خواهید دید حقیقتا مثل زبور اهل بیت (ع)، پر از نغمه های شیوا و عشق و شور معرفتی است. حتی بعضی از دعا های امام سجاد (ع) را که انسان مقایسه می کند، گویا که دعای این پسر، شرح و توضیح و بیانِ متن دعای پدر است؛ یعنی آن اصل است و این فرع. دعای عجیب و شریف عرفه و کلمات این بزرگوار در حول و حوش عاشورا و خطبه هایش در غیر عاشورا، معنا و روح عجیبی دارد و بحر زخاری از معارف عالی و رقیق و حقایق ملکوتی است که در آثار اهل بیت (ع) کم نظیر است.

از جنبه ی تاریخی هم، این نام و خصوصیت و شخصیت، یک مقطع تاریخی و یک کتاب تاریخ است. البته، به معنای تاریخ ساده و گزاره ی ماوقع نیست؛ بلکه به معنای تفسیر و تبیین تاریخ و درس حقایق تاریخی است.

درس ها و عبرت های عاشورا

ما از حادثه امام حسین (ع)، غیر از درس هایی که می آموزیم؛ عبرت هایی نیز می گیریم. «درس ها» به ما می گویند که چه باید بکنیم؛ ولی «عبرت ها» به ما می گویند که چه حادثه ای اتفاق افتاده و چه واقعه ای ممکن است اتفاق بیفتد.

عبرت ماجرای امام حسین این است که انسان فکر کند در تاریخ و جامعه ی اسلامی؛ آن هم جامعه ای که در رأس آن، شخصی مثل پیامبر خدا (ص) قرار دارد و این پیامبر (ص)، ده سال با آن قدرت فوق تصور بشری و با اتصال به اقیانوس لایزال وحی الهی و با حکمت بی انت ها و بی مثالی که از آن برخوردار بود، در جامعه حکومت کرده است و بعد باز در فاصله ای، حکومت علی بن ابی طالب (ع) بر همین جامعه جریان داشته است و مدینه و کوفه، به نوبت پایگاه این حکومت عظیم قرار گرفته اند؛ چه حادثه ای اتفاق افتاده که بعد از گذشت نیم قرن از وفات پیامبر (ع) و بیست سال از شهادت امیرالمؤمنین (ع) در همین جامعه و بین همین مردم، کسی مثل حسین بن علی (ع) را با آن وضع به شهادت می رسانند؟!

چه اتفاقی افتاد و چطور چنین واقعه ای ممکن است رخ دهد؟ آن هم نه یک پسر بی نام و نشان؛ بل کودکی که پیامبر اکرم (ص)، او را در آغوش خود می گرفت، با او روی منبر می رفت و برای مردم صحبت می کرد. او پسری بود که پیامبر (ص) درباره اش فرمود: «حسین منّی و انا من حسین».

رابطه ی بین این پدر و پسر، این گونه مستحکم بوده است. آن پسری که در زمان حکومت امیرالمؤمنین (ع)، یکی از ارکان حکومت در جنگ و صلح بود و در سیاست مثل خورشیدی می درخشید. آن وقت، کار آن جامعه به جایی برسد که همین انسان بارز و فرزند پیامبر (ص)، با آن عمل و تقوا و شخصیت فاخر و عزت و با آن حلقه ی درس در مدینه و آن همه اصحاب و یاران علاقه مند و ارادتمند و آن همه شیعیان در نقاط مختلف دنیای اسلام را با آن وضعیت فجیع محاصره کنند و تشنه نگه دارند و بکشند و نه فقط خودش، بلکه همه ی مردانش و حتی بچه ی شش ماهه را قتل عام کنند و بعد هم زن و بچه ی این ها را مثل اسرای جنگی شهر به شهر بگردانند. قضیه چیست و چه اتفاقی افتاده بود؟

آفت غیرت دینی

یکی از مسائلی که عامل اصلی چنین قضیه ای شد، این بود که رواج دنیاطلبی و فساد و فحشا، غیرت دینی و حساسیتِ مسؤولیت ایمانی را گرفت. این که ما روی مسأله ی فساد و فحشا و مبارزه و نهی از منکر و این چیز ها تکیه می کنیم، یک علت عمده اش این است که جامعه را تخدیر می کند. همان مدینه ای که اولین پایگاه تشکیل حکومت اسلامی بود، بعد از اندک مدتی به مرکز بهترین آوازخوانان و معروف ترین رقاصان تبدیل شد؛ تا جایی که وقتی در دربار شام می خواستند بهترین مغنیان را خبر کنند، از مدینه آوازه خوان و نوازنده می آوردند!

این جسارت، پس از صد یا دویست سال بعد انجام نگرفت؛ بلکه در همان حول و حوشِ شهادت جگر گوشه ی فاطمه ی زهرا (س) و نور چشم پیامبر (ص) و حتی قبل از آن، در زمان معاویه اتفاق افتاد! بنابراین، مدینه مرکز فساد و فحشا شد و آقازاده ها و حتی بعضی از جوانان وابسته به بیت بنی هاشم نیز، دچار فساد و فحشا شدند! بزرگان حکومت فاسد هم می دانستند چه کار بکنند و انگشت روی چه چیزی بگذارند و چه چیزی را ترویج کنند. این بلیه، مخصوص مدینه هم نبود؛ جا های دیگر هم به این گونه فساد ها مبتلا شدند.

تمسک به دین و تقوا و معنویت و اهمیت پرهیزکاری و پاکدامنی، این جا معلوم می شود. مدینه در زمان یزید علیه بنی امیه سر و صدایی به راه انداختند، او هم آدم ظالمی را فرستاد و قتل عامشان کرد. این گروه هم، همه چیز را به کلی بوسیدند و کنار گذاشتند و مسائل را فراموش کردند. البته، همه ی اهل مدینه هم نبودند؛ بلکه عده ای بودند که در بین خودشان، اختلاف داشتند. درست عکس تعالیم اسلامی عمل شد؛ یعنی نه وحدت و نه سازماندهی درست بود و نه نیرو ها با یکدیگر اتصال و ارتباط کاملی داشتند. بنابراین، نتیجه آن شد که دشمن، بیرحمانه تاخت و این ها هم در قدم اول، عقب نشستند. این نکته، نکته ی مهمی است.

کار دو جناح حق و باطل که با هم مبارزه می کنند و به یکدیگر ضربه می زنند، بدیهی است. همچنان که جناح حق به باطل ضربه می زند، باطل هم به حق ضربه می زند. این ضربه ها تبادل پیدا می کند و وقتی سرنوشت معلوم می شود که یکی از این دو جناح خسته شود و هر که زودتر خسته شد، او شکست را قبول کرده است. (در دیدار جمعی از پاسداران 5 دی 1374)

ادامه دارد...

مطالب مرتبط سیدالشهدا (ع) وجدان تاریخ را متوجه خود کرد قیام علیه دشمنی معاندان و راحت طلبی عوام نهضت عاشورا قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است سرکوب طاغوت، هدف غایی سیدالشهداء علیه السلام

کلیدواژه های این خبر
مقام معظم رهبری   کشتن   حدیث   قتلگاه   معنویت   توسل   مکه   روز عرفه   طلبگی   تار و پود   اهل بیت   عرفه   نغمه   صحیفه   سیره   واقعه   امام حسین علیه السلام   عبرت آموز   عروج   معرفتی   حسین بن علی   حبیب بن مظاهری   انقلاب اسلامی   حادثه   توفان   تاریخ اسلام   رژیم پهلوی   دعای عرفه  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «خبرگزاری دفاع مقدس» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
انقلاب اسلامی گویاترین سند حقانیت راه حسین (ع) در احیای تمدن اسلامی است
شبستان
عضو مجلس خبرگان رهبری: دشمنان دنبال ایجاد تفرقه میان امت اسلام هستند/ مراقب مکر و حیله بدخواهان باشیم
تسنیم
نقش امام حسین(ع) در احیای تمدن اسلامی
شبستان
هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
رسانیوز
سیره امام سجاد در نگاه رهبری/بیان های فکری حکومت اسلامی/ هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
آرا نیوز
سیره امام سجاد(ع) در نگاه رهبری
مشرق نیوز
بیان های فکری حکومت اسلامی/ هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
مهر نیوز
امام سجاد (ع)، بیش از عبادت و مناجات، دغدغه تغییر جامعه را داشت
ایرنا
ایران در ماتم عزای امام چهارم شیعیان
شبکه خبر
نامه ابن عباس به یزید پس از حوادث کربلا
شعار سال
از سقیفه تا کربلا
رسانیوز
واقعه «عاشورا» یکی از نماد های هویت بخش شیعه است
خبرگزاری دفاع مقدس
جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
خبرگزاری دفاع مقدس
عزاداری رهبر انقلاب و مراجع بهترین الگوی مراسم عاشورایی است
ایسنا
امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
خبرگزاری دفاع مقدس
عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است
خبرگزاری دفاع مقدس
ابراهیم نبی در شهدای کربلا
عقیق
در آسمان حسین | معجزهء ابراهیم نبی در شهدای کربلا
تسنیم
نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
خبرگزاری حوزه
حجت الاسلام کاشانی؛ قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت
پایگاه وارث
قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
رسانیوز
هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود
خبرگزاری دفاع مقدس
باید میان هدف و نتیجه در قیام عاشورا تفاوت قائل شد
خبرگزاری دفاع مقدس
کاشانی: قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
مشرق نیوز
ضـــرورت حفــــظ فرهــــنگ دفاع مقــــدس و آزادگـــی
خبرگزاری بسیج
دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) است
خبرگزاری دفاع مقدس
سیدالشهدا (ع) وجدان تاریخ را متوجه خود کرد
خبرگزاری دفاع مقدس
منابع نهضت عاشورا -5؛ مبرا کردن یزید، شیوه تاریخ نگاری مکتب شام
سایت جماران
قیام علیه دشمنی معاندان و راحت طلبی عوام
خبرگزاری دفاع مقدس
جامعه مدرسین: احیاء اسلام در گرو زنده نگهداشتن مکتب عاشورا است/ مبلغان در ماه محرم نسبت به ترویج امر به معروف اهتمام داشته باشند
تسنیم
نهضت عاشورا قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است
خبرگزاری دفاع مقدس
تاکید جامعه مدرسین بر لزوم رعایت مضاعف شیوه نامه های بهداشتی در عزاداری ها
پانا
توصیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به هیات ها، مردم و مسئولان
مهر نیوز
پیروان مکتب حسینی ناهی منکرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشند
ایرنا
جامعه مدرسین بر لزوم رعایت مضاعف شیوه نامه های بهداشتی در عزاداری ها تاکید کرد
خبرگزاری ایلنا
سرکوب طاغوت، هدف غایی سیدالشهداء علیه السلام
خبرگزاری دفاع مقدس
سرکوب طاغوت هدف غایی سیدالشهدا (ع) بود
خبرگزاری دفاع مقدس
مراسم و مناسبت های انقلاب اسلامی؛ عرصه تجلی باور های دینی و مذهبی
میزان
هیچ واقعه ای در تاریخ اسلام به اندازه "غدیر" کثرت نقل ندارد/ خلافت بلافصل حضرت علی(ع) ادّله قرآنی دارد
تسنیم
نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟/ جوان ایرانی؛ نیازمند الگوسازی مدبرانه
راه دانا
اخبار مرتبط
bltشبستان : انقلاب اسلامی گویاترین سند حقانیت راه حسین (ع) در احیای تمدن اسلامی است
bltتسنیم : عضو مجلس خبرگان رهبری: دشمنان دنبال ایجاد تفرقه میان امت اسلام هستند/ مراقب مکر و حیله بدخواهان باشیم
bltشبستان : نقش امام حسین(ع) در احیای تمدن اسلامی
bltرسانیوز : هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
bltآرا نیوز : سیره امام سجاد در نگاه رهبری/بیان های فکری حکومت اسلامی/ هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
bltمشرق نیوز : سیره امام سجاد(ع) در نگاه رهبری
bltمهر نیوز : بیان های فکری حکومت اسلامی/ هدف نهایی امام سجاد ایجاد حکومت بود
bltایرنا : امام سجاد (ع)، بیش از عبادت و مناجات، دغدغه تغییر جامعه را داشت
bltشبکه خبر : ایران در ماتم عزای امام چهارم شیعیان
bltشعار سال : نامه ابن عباس به یزید پس از حوادث کربلا
bltرسانیوز : از سقیفه تا کربلا
bltخبرگزاری دفاع مقدس : واقعه «عاشورا» یکی از نماد های هویت بخش شیعه است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
bltایسنا : عزاداری رهبر انقلاب و مراجع بهترین الگوی مراسم عاشورایی است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
bltخبرگزاری دفاع مقدس : عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است
bltعقیق : ابراهیم نبی در شهدای کربلا
bltتسنیم : در آسمان حسین | معجزهء ابراهیم نبی در شهدای کربلا
bltخبرگزاری حوزه : نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
bltپایگاه وارث : حجت الاسلام کاشانی؛ قیامی برای احیای مرجعیت اهل بیت
bltرسانیوز : قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
bltخبرگزاری دفاع مقدس : هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود
bltخبرگزاری دفاع مقدس : باید میان هدف و نتیجه در قیام عاشورا تفاوت قائل شد
bltمشرق نیوز : کاشانی: قیام امام حسین برای احیای مرجعیت اهل بیت بود
bltخبرگزاری بسیج : ضـــرورت حفــــظ فرهــــنگ دفاع مقــــدس و آزادگـــی
bltخبرگزاری دفاع مقدس : دعای عرفه زبور اهل بیت (ع) است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : سیدالشهدا (ع) وجدان تاریخ را متوجه خود کرد
bltسایت جماران : منابع نهضت عاشورا -5؛ مبرا کردن یزید، شیوه تاریخ نگاری مکتب شام
bltخبرگزاری دفاع مقدس : قیام علیه دشمنی معاندان و راحت طلبی عوام
bltتسنیم : جامعه مدرسین: احیاء اسلام در گرو زنده نگهداشتن مکتب عاشورا است/ مبلغان در ماه محرم نسبت به ترویج امر به معروف اهتمام داشته باشند
bltخبرگزاری دفاع مقدس : نهضت عاشورا قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است
bltپانا : تاکید جامعه مدرسین بر لزوم رعایت مضاعف شیوه نامه های بهداشتی در عزاداری ها
bltمهر نیوز : توصیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به هیات ها، مردم و مسئولان
bltایرنا : پیروان مکتب حسینی ناهی منکرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشند
bltخبرگزاری ایلنا : جامعه مدرسین بر لزوم رعایت مضاعف شیوه نامه های بهداشتی در عزاداری ها تاکید کرد
bltخبرگزاری دفاع مقدس : سرکوب طاغوت، هدف غایی سیدالشهداء علیه السلام
bltخبرگزاری دفاع مقدس : سرکوب طاغوت هدف غایی سیدالشهدا (ع) بود
bltمیزان : مراسم و مناسبت های انقلاب اسلامی؛ عرصه تجلی باور های دینی و مذهبی
bltتسنیم : هیچ واقعه ای در تاریخ اسلام به اندازه "غدیر" کثرت نقل ندارد/ خلافت بلافصل حضرت علی(ع) ادّله قرآنی دارد
bltراه دانا : نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟/ جوان ایرانی؛ نیازمند الگوسازی مدبرانه




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.