نهضت عاشورا قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است

نهضت عاشورا قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است
اگر به تحلیل ظاهری قیام عاشورا نگاه کنیم، این قیام، قیام علیه حکومت فاسد و ضد مردمی یزید است؛ اما در باطن، یک قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است
نهضت عاشورا قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است

نهضت عاشورا قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت استگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ حادثه عظیم عاشورا، چنان در تار و پود تاریخ، نه فقط تاریخ اسلام تنیده شده که نمی توان به سادگیِ یک واقعه از کنار آن گذشت. در شرح قیام کربلا اندیشمندان بزرگی قلم زده اند و به اندازه استعداد و ادراک خود آن را تفسیر کرده اند.

در این میان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجموعه بیانات خود چه در سال های طلبگی و مبارزه با رژیم پهلوی و چه بعد از انقلاب اسلامی و زعامت و رهبری انقلاب اسلامی به مناسبت های گوناگون از این حادثه بزرگ یاد کرده اند.

وجه تمایز نگاه امام خامنه ای به حادثه عاشورا در این است که معظم له این واقعه را یک اتفاق تاریخی صرف نمی دانند. ایشان حادثه عاشورا را جریانی سیال می دانند که در هر لحظه از زندگی می شود از آن درس گرفت. در واقع وجه عبرت آموز عاشورا در نگاه رهبری پررنگ است و اینکه در این حادثه نباید متوقف ماند. به بیان دیگر، ما می توانیم حبیب بن مظاهری در سپاه ایمان باشیم، یا شمری در سپاه کفر.

«به روایت رهبر» گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای درباره شخصیت، زندگی، سیره و قیام عاشورای امام حسین (ع) است که شماره دوم آن را در ادامه می خوانید.

قیام عزت

در زیارت اربعین سیدالشهداء (ع) می خوانیم: «لیستنقذ عباده من الجهالة و حیرة الضلالة»؛ قیام حسینی برای این است که ابرهای جهل و غفلت را از افق زندگی انسان ها برطرف کند و آن ها را به هدایت حقیقی برساند. نصرت خدای متعال در واقع معنایش این است که در جهت احیای سنت های الهی قدم برداریم؛ در طبیعت و جامعه اثر بگذاریم؛ در بیدار کردن فطرت ها اثر بگذاریم؛ برای نجات انسان از مجموعه ی تیره روزی تلاش کنیم. این، نصرت ماست برای دین خدا.[1]

یک جمله در زیارت اربعینِ امام حسین (ع) ذکر شده است که بسیار در خور تأمل و تدبر است. آن جمله این است: «و بذل مهجته فیک.» گوینده ی این جملات خطاب به خداوند متعال عرض می کند: «و بذل مهجته فیک»؛ یعنی حسین بن علی، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛ تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛ و آن ها را از سرگردانی ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند. این یک طرف قضیه، یعنی طرف قیام کننده؛ حسین بن علی (ع) است.

طرف دیگر قضیه، «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الأدنی»؛ است. نقطه ی مقابل، کسانی بودند که فریب زندگی، آن ها را به خود مشغول کرده بود؛ «و باع حظّه بالارذل الأدنی»؛ سهمی را که خدای متعال برای هر انسانی در آفرینش عظیم خود قرار داده است به بهای پست و ناچیزی فروخته بودند. این، خلاصه ی نهضت حسینی است.

اگر به تحلیل ظاهری قضیه نگاه کنیم، این قیام، قیام علیه حکومت فاسد و ضد مردمی یزید است؛ اما در باطن، یک قیام برای ارزش های اسلامی، ایمان و عزت است. برای این است که مردم از جهالت نجات پیدا کنند. لذا ابتدا که آن حضرت از مدینه خارج شد، در پیام به برادرش محمد بن حنفیه چنین فرمود: «انّی لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا و لاظالما»؛ من با تکبّر، با غرور، از روی فخرفروشی، از روی میل به قدرت و تشنه ی قدرت بودن قیام نکردم؛ «انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدّی»؛ من می بینم که اوضاع در میان امت پیامبر دگرگون شده است؛ حرکت، حرکت غلطی است؛ به سمت انحطاط است؛ خلاف جهتی است که اسلام می خواست و پیامبر (ص) آورده بود. قیام کردم برای این که با این ها مبارزه کنم.

در رفتار امام حسین، از اولی که از مدینه حرکت کرد، تا وقتی که در کربلا به شهادت رسید، همان معنویت و عزت و سرافرازی و درعین حال عبودیت و تسلیم مطلق در مقابل خدا محسوس است. در همه ی مراحل هم این طور است. آن روز که صدها نامه و شاید هزارها نامه با این مضمون برای او آوردند که ما شیعیان و مخلصان توایم و در کوفه و در عراق منتظرت هستیم، دچار غرور نشد. آن جا که سخنرانی کرد و فرمود: «خط الموت علی ولد آدم مخط القلاده فی جید الفتاة»، صحبت از مرگ کرد.

نگفت چنان و چنین می کنیم. دشمنانش را تهدید و دوستانش را تطمیع به تقسیم مناصب کوفه نکرد. آن روز هم که در کربلا همراه یک جمعِ کمتر از صد نفر، توسط سی هزار جمیعت از اراذل و اوباش محاصره شد و جانش را، عزیزانش را، زن ها و حرمش را تهدید به اسارت کردند، ذره ای اضطراب در این مرد خدا مشاهده نشد.

آن راوی ای که حوادث روز عاشورا را نقل کرده است، می گوید: «فواللَّه ما رأیت مکثورا». مکثور، یعنی کسی که امواج غم و اندوه بر سرش بریزد؛ دوستانش شهید شوند، ثروتش از بین برود و همه ی امواج بلا به طرفش بیاید. راوی می گوید من هیچ کس را در چهار موجه ی بلا مثل حسین بن علی (ع) محکم دل تر و استوارتر ندیدم؛ «اربط جاشا». هرگز ندیدم کسی در چنین هنگامه ای با این همه مصیبت، مثل حسین بن علی (ص)، چهره ای شاد، مصمم، حاکی از عزم و اراده و متوکل به خدا داشته باشد. این همان عزت الهی است.[2]

واقعه استثنایی عاشورا

در گذشته هم حوادثی بوده است و در تاریخ آن ها را خوانده اید. اما، هیچ کدام از این حوادث، با حادثه عاشورا قابل مقایسه نیست؛ حتی شهادت شهدای بدر و احد و زمان صدراسلام. انسان تدبر که می کند، می فهمد چرا از زبان چند نفر از ائمّه ما (ع) نقل شده است که خطاب به سیدالشهدا (ع) فرموده اند:

«لایوم کیومک یا اباعبداللَّه» یعنی هیچ حادثه ای مثل حادثه تو و مثل روز تو نیست. چون عاشورا یک واقعه استثنایی بود. لُبّ و جوهر حادثه عاشورا این است که در دنیایی که همه جای آن را ظلمت و فساد و ستم گرفته بود، حسین بن علی (ع) برای نجات اسلام قیام کرد و در این دنیای بزرگ، هیچ کس به او کمک نکرد! حتی دوستان آن بزرگوار، یعنی کسانی که هر یک می توانستند جمعیتی را به این میدان و به مبارزه با یزید بکشانند، هر کدام با عذری، از میدان خارج شدند و گریختند!

این، یک عبرت عجیب در تاریخ است. آن جا که بزرگان می ترسند، آن جا که دشمن چهره بسیار خشنی را از خود نشان می دهد، آن جا که همه احساس می کنند اگر وارد میدان شوند میدان غریبانه ای آن ها را در خود خواهد گرفت؛ آن جاست که جوهرها و باطن افراد شناخته می شود. در تمام دنیای اسلامی آن روز با جمعیت بسیار، کسی که این تصمیم، عزم و جرأت را داشت که در مقابل دشمن بایستد، حسین بن علی (ع) بود.

بدیهی بود که وقتی مثل امام حسینی حرکت و قیام کند، عده ای از مردم هم دور او را خواهند گرفت و گرفتند. اگر چه آن ها هم، وقتی معلوم شد که کار چقدر سخت است و چقدر شدت عمل وجود دارد، یکی یکی از دور آن حضرت پراکنده شدند و از هزار و اندی آدمی که با امام حسین (ع) از مکه به راه افتاده، یا در بین راه به حضرت پیوسته بودند، در شب عاشورا تعداد اندکی ماندند که با مجموع آنچه که روز عاشورا خودشان را به حضرت رساندند، هفتاد و دو نفر شدند![3]

عبرتی برای همه تاریخ

سه دوره کوتاه را از دوره هاى زندگى حضرت ابى عبدالله الحسین (ع) را اجمالاً مطرح مى کنم. شما ببینید این شخصیتى که انسان در این سه دوره مى شناسد، آیا مى توان حدس زد که کارش به آن جا برسد که در روز عاشورا یک عده از امت جدش او را محاصره کنند و با آن وضعیت فجیع، ایشان و همه یاران و اصحاب و اهل بیتش را قتل عام کنند و زنانشان را به اسیری بگیرند؟

این سه دوره، یکى دوران حیات پیامبر اکرم است. دوم، دوران جوانى آن حضرت، یعنى دوران بیست و پنج ساله تا حکومت امیرالمؤمنین است. سوم، دوران فترت بیست ساله بعد از شهادت امیرالمؤمنین تا حادثه کربلاست.

پیامبر اکرم (ص) دخترى به نام فاطمه (س) دارد که همه مردم مسلمان در آن روز مى دانند که پیامبر (ص) فرمود: «انّ اللَّه لیغضب لغضب فاطمة» ؛ اگر کسى فاطمه (ص) را خشمگین کند، خدا را خشمگین کرده است. «و یرضى لرضاها»؛ اگر کسى او را خشنود کند، خدا را خشنود کرده است. ببینید، این دختر چقدر عظیم المنزله است که پیامبر اکرم (ص) در مقابل مردم و در ملأ عام، راجع به ایشان این گونه حرف مى زند. این مسأله اى عادى نیست.

پیامبر اکرم (ص) این دختر را در جامعه اسلامى به کسى داده است که از لحاظ افتخارات، در درجه اعلاست؛ یعنى على بن ابى طالب (ع)، جوان، شجاع، شریف، از همه مؤمن تر، باسابقه تر، شجاع تر که در همه میدان ها حاضر است. کسى است که اسلام به شمشیر او مى گردد؛ هر جایى که همه در مى مانند، این جوان جلو مى آید، گره ها را باز مى کند و بن بست ها را مى شکند. این داماد محبوب عزیزى که محبوبیت او نه به خاطر خویشاوندى، بلکه به خاطر عظمت شخصیت اوست، همسر نودیده پیامبر (ص) است. فرزندى از این ها متولد شده است و او حسین بن على (ع) است.

البته همه این حرف ها درباره امام حسن (ع) هم هست؛ اما من حالا بحثم راجع به امام حسین (ع) است؛ عزیزترین عزیزان پیامبر (ص)؛ کسى که رئیس دنیاى اسلام، حاکم جامعه اسلامى و محبوب دل همه مردم، او را در آغوش مى گیرد و به مسجد مى برد. همه مى دانند که این کودک، محبوب دلِ پیامبر (ص) است. او روى منبر مشغول خطبه خواندن است که این کودک، پایش به مانعى مى گیرد و به زمین مى افتد. پیامبر (ص) از منبر پایین مى آید، او را در بغل مى گیرد و آرامش مى کند. ببینید؛ مسئله این است.

پیامبر درباره امام حسن (ع) و امام حسین (ع) شش، هفت ساله فرمود: «سیّدى شباب اهل الجنّه»؛ این ها سرور جوانان بهشتند. این ها که هنوز کودک هستند، جوان نیستند؛ اما پیامبر (ص) مى فرماید سرور جوانان اهل بهشتند. اگر آن روز کسى مى گفت که این کودک به دست امت پیامبر (ص)، بدون هیچ گونه جرم و تخلفى به قتل خواهد رسید، براى مردم غیرقابل باور بود؛ همچنان که پیامبر (ص) فرمود و گریه کرد و همه تعجب کردند که یعنى چه؛ مگر مى شود؟[4]

[1] ـ در مراسم هفدهمین سالگرد امام خمینی (ره) 14 خرداد 1385

[2] ـ در خطبه های نماز جمعه تهران 1379/01/26

[3] ـ در دیدار اقشار مردم 10 تیر 1371

[4] ـ در خطبه های نماز جمعه تهران 18 اردیبهشت 1377

ادامه دارد...


کلیدواژه های این خبر
مقام معظم رهبری   زیارت   نهضت حسینی   قیام حسینی   معنویت   گمراهی   عبودیت   مطلق   سرگردانی   طلبگی   ضلالت   تار و پود   تدبر   یزید   سیره   قیام عاشورا   نهضت عاشورا   انحطاط   واقعه   امام حسین علیه السلام   عبرت آموز   امت پیامبر   آفرینش   حسین بن علی   حبیب بن مظاهری   انقلاب اسلامی   حادثه   ارزش های اسلامی   تاریخ اسلام   رژیم پهلوی   زیارت اربعین  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «خبرگزاری دفاع مقدس» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
باید از ظرفیت اربعین برای زمینه سازی ظهور استفاده کنیم
شبستان
فرهنگ عاشورایی از نسل جوان ،سرباز امام زمان (عج) می سازد
خبرگزاری بسیج
نقش امام حسین(ع) در احیای تمدن اسلامی
شبستان
عاشورا سند حریت و آزادگی نسل بشر است
خبرگزاری بسیج
 تبیین معارف الهى و جلوگیری از تحریف حقایق اس?مى، راهبرد امام سجاد(ع)
ایرنا
امام سجاد (ع)، بیش از عبادت و مناجات، دغدغه تغییر جامعه را داشت
ایرنا
قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
آرا نیوز
نقش بی بدیل حضرت زینب (س) در ماندگاری قیام عاشورا/ رفتار زینب کبری (س) در واقعه کربلا الگویی موفق برای مدیریت بحران است
تیتر یک
امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
مهر نیوز
قیام عظیم کربلا یک انقلاب بزرگ انسان ساز است
شعار سال
خوانشی نو از حماسه کربلا در «حسین احیاگر توحید»
رسانیوز
نگاهی به ابعاد و زوایای قیام عاشورا براساس بیانات رهبر معظم انقلاب
صدا و سیما
جاودانگی قیام حضرت سید الشهدا (ع) در جامعه اسلامی
صدا و سیما
عاشورا از دریچه چند کتاب
صدا و سیما
اهداف قیام امام حسین (ع) چه بود؟
آنا نیوز
مراسم عزدارای امام حسین(ع) پرشور، اما متفاوت
ایسنا
عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود
ایسنا
اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
ایرنا
جایگاه اخلاق فردی در نهضت حسینی
مشرق نیوز
جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
خبرگزاری دفاع مقدس
عاشورا به روایت چند کتاب
ایسنا
مدرسه فکری و مکتب امام حسین (ع) به وسعت تاریخ است
ایرنا
عاشورا به گفتمان جهانی تبدیل شده است
مهر نیوز
امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
خبرگزاری دفاع مقدس
نیروی انتظامی در خط مقدم دفاع از ارزش های اسلامی است
صدا و سیما
عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است
خبرگزاری دفاع مقدس
عاشورا مدرسه تربیت عارفان ولایی در جمع منتظران است
شبستان
شمیم حسینی در حرم رضوی/ بارگاه امام هشتم(ع) یکدست سیاه پوش است
تسنیم
محرم؛ ماه عشق و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع)/ اباعبدالله درس عزت، شجاعت و عدالت را به بشریت آموخت
عصر هامون
«آزادگان» میراث داران نهضت عاشورا
خبرگزاری دفاع مقدس
«شهادت نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا»؛ سیر نهضت حسینی بر اساس کهن ترین منابع
میزان
منابع نهضت عاشورا - 8؛ شیوه تاریخ نگاری مسعودی عامل بی طرفی وی در روایت حادثه عاشورا
سایت جماران
«شهادت نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا» ؛ سیر نهضت حسینی بر اساس کهن ترین منابع
خبرگزاری دفاع مقدس
سیر نهضت حسینی بر اساس کهن ترین منابع منتشر شد
مشرق نیوز
نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
خبرگزاری حوزه
نخستین مانع در تربیت نسل حسینی خودمان هستیم
مشرق نیوز
نخستین مانع در تربیت نسل حسینی خودمانیم
مشرق نیوز
حجت الاسلام برمایی؛ نخستین مانع در ایجاد و تربیت نسل حسینی خودمان هستیم.
پایگاه وارث
هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود
خبرگزاری دفاع مقدس
باید میان هدف و نتیجه در قیام عاشورا تفاوت قائل شد
خبرگزاری دفاع مقدس
اخبار مرتبط
bltشبستان : باید از ظرفیت اربعین برای زمینه سازی ظهور استفاده کنیم
bltخبرگزاری بسیج : فرهنگ عاشورایی از نسل جوان ،سرباز امام زمان (عج) می سازد
bltشبستان : نقش امام حسین(ع) در احیای تمدن اسلامی
bltخبرگزاری بسیج : عاشورا سند حریت و آزادگی نسل بشر است
bltایرنا :  تبیین معارف الهى و جلوگیری از تحریف حقایق اس?مى، راهبرد امام سجاد(ع)
bltایرنا : امام سجاد (ع)، بیش از عبادت و مناجات، دغدغه تغییر جامعه را داشت
bltآرا نیوز : قیام عاشورا به روایت اندیشمندان اسلامی/امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید /امام(ع) مردم را به عبادت آگاهانه دعوت کرد
bltتیتر یک : نقش بی بدیل حضرت زینب (س) در ماندگاری قیام عاشورا/ رفتار زینب کبری (س) در واقعه کربلا الگویی موفق برای مدیریت بحران است
bltمهر نیوز : امام حسین(ع) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید
bltشعار سال : قیام عظیم کربلا یک انقلاب بزرگ انسان ساز است
bltرسانیوز : خوانشی نو از حماسه کربلا در «حسین احیاگر توحید»
bltصدا و سیما : نگاهی به ابعاد و زوایای قیام عاشورا براساس بیانات رهبر معظم انقلاب
bltصدا و سیما : جاودانگی قیام حضرت سید الشهدا (ع) در جامعه اسلامی
bltصدا و سیما : عاشورا از دریچه چند کتاب
bltآنا نیوز : اهداف قیام امام حسین (ع) چه بود؟
bltایسنا : مراسم عزدارای امام حسین(ع) پرشور، اما متفاوت
bltایسنا : عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود
bltایرنا : اقتدار مکتب حسینی با تاسی از گفتمان عاشورایی
bltمشرق نیوز : جایگاه اخلاق فردی در نهضت حسینی
bltخبرگزاری دفاع مقدس : جوهر اصلی قیام عاشورا، اعتراض در مقابل حکومت اموی بود
bltایسنا : عاشورا به روایت چند کتاب
bltایرنا : مدرسه فکری و مکتب امام حسین (ع) به وسعت تاریخ است
bltمهر نیوز : عاشورا به گفتمان جهانی تبدیل شده است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : امام حسین (ع) تا ابد به عنوان پرچم حق باقی می ماند
bltصدا و سیما : نیروی انتظامی در خط مقدم دفاع از ارزش های اسلامی است
bltخبرگزاری دفاع مقدس : عاشورا یک جریانی مستمر و سرمشقی برای امت اسلام است
bltشبستان : عاشورا مدرسه تربیت عارفان ولایی در جمع منتظران است
bltتسنیم : شمیم حسینی در حرم رضوی/ بارگاه امام هشتم(ع) یکدست سیاه پوش است
bltعصر هامون : محرم؛ ماه عشق و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع)/ اباعبدالله درس عزت، شجاعت و عدالت را به بشریت آموخت
bltخبرگزاری دفاع مقدس : «آزادگان» میراث داران نهضت عاشورا
bltمیزان : «شهادت نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا»؛ سیر نهضت حسینی بر اساس کهن ترین منابع
bltسایت جماران : منابع نهضت عاشورا - 8؛ شیوه تاریخ نگاری مسعودی عامل بی طرفی وی در روایت حادثه عاشورا
bltخبرگزاری دفاع مقدس : «شهادت نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا» ؛ سیر نهضت حسینی بر اساس کهن ترین منابع
bltمشرق نیوز : سیر نهضت حسینی بر اساس کهن ترین منابع منتشر شد
bltخبرگزاری حوزه : نهضت عاشورا، عبرتی برای تمام تاریخ بشریت است
bltمشرق نیوز : نخستین مانع در تربیت نسل حسینی خودمان هستیم
bltمشرق نیوز : نخستین مانع در تربیت نسل حسینی خودمانیم
bltپایگاه وارث : حجت الاسلام برمایی؛ نخستین مانع در ایجاد و تربیت نسل حسینی خودمان هستیم.
bltخبرگزاری دفاع مقدس : هدف امام حسین علیه السلام قیام علیه سلطه باطل بود
bltخبرگزاری دفاع مقدس : باید میان هدف و نتیجه در قیام عاشورا تفاوت قائل شد




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.