چند دلیل برای لزوم قانونمندسازی شبکه های اجتماعی

چند دلیل برای لزوم قانونمندسازی شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی مطرح دنیا با افزایش تعداد کاربران خود در حال رشد مداوم و قدرت گیری در سطح جهان هستند و رویارویی با این قدرت روزافزون، نیاز به قانونگذاری برای آنها را بیش از پیش می کند.
چند دلیل برای لزوم قانونمندسازی شبکه های اجتماعی

به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، در این نوشتار به بررسی مختصر دلایل متعدد نهادهای قانونگذار برای تلاش جهت قانونمندسازی فعالیت پلتفرم های آنلاین خواهیم پرداخت.

باز شدن پای شبکه های اجتماعی به تلفن های هوشمند و جهش وابستگی فعالیت های اجتماعی شهروندان طی سال های اخیر، بسیاری از متولیان امر قانونگذاری را در سراسر جهان ناگزیر از تصمیم گیری در مورد نحوه کنترل نفوذ بیش از حد این پلتفرم های دیجیتال کرده است.
جاناتان وارهام، طی مقاله ای در وبگاه فوربز، در پاسخ به این پرسش بنیادین که چرا شبکه های اجتماعی نیازمند قانونگذاری اند، پاسخ می دهد که اکثر کارشناسان حوزه فضای مجازی و حقوق معتقدند فعالیت این پلتفرم های آنلاین، نیازمند چارچوب قانونی خاص خود است. مسئله اساسی و چالش برانگیز دولت ها در این مسیر، همواره تأثیرگذاری و تحقق این کارویژه به صورت مؤثر و کارآمد است.
جرقه های نگرانی درباره رهاشدگی شبکه های اجتماعی
وارهام، استاد دپارتمان عملیات، نوآوری و علوم داده مؤسسه آموزشی «Esade» بر این عقیده است که نخستین جرقه های جدی نگرانی در مورد رهاشدگی فضای فعالیت رسانه های اجتماعی به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا و همه پرسی برگزیت باز می گردد. مسئله یاد شده اگرچه پیش از سال 2016 نیز موضوعی حیاتی و مهم محسوب می شد، اما پس از این مقطع زمانی، به شدت مورد توجه متخصصان قرار گرفت.
اقتصاددانان، بر این عقیده اند که پلتفرم های آنلاین با مدل تجاری «تأثیرات غیرمستقیم شبکه ای»، در پی گرد هم آوردن طیف های مختلف کاربران با دیدگاه ها و سلایق متفاوت هستند.
ارائه دهندگان خدمات دیجیتال چون گوگل، «eBay»، فیسبوک، یوتیوب و سیستم عامل هایی مثل اندروید یا آی اواس، بخشی از انواع مختلف این پلتفرم ها محسوب می شوند.
بر اساس مدل تجاری ترسیم شده از فعالیت پلتفرم ها، رسانه های اجتماعی، مصرف کنندگان اطلاعات را به تولیدکنندگان محتوا متصل می سازند و از حاشیه تعامل شکل گرفته میان طرفین، از طریق تبلیغات، درآمد کسب می کنند.
رسانه های اجتماعی از آن جایی که معمولاً خود در تولید محتوا نقش ندارند، مدعی هستند که در قبال محتوای منتشر شده از سوی کاربران بر بسترشان نیز مسئول نیستند و ادعای یاد شده، تمایز این رسانه های نوظهور با انواع سنتی رسانه، مانند روزنامه و تلویزیون را نشان می دهد. گرچه این ادعا در وهله نخست تا حدود زیادی درست به نظر می رسد، اما توانایی و قدرت این پلتفرم ها در یافتن محتوای زیان آور و مخرب، امری واضح و شفاف است.
علاوه بر این، کسب وکار شبکه های اجتماعی در دسته «انحصارات طبیعی» قرار می گیرند. به عبارت دیگر، همه گروه ها، از حضور گسترده کاربران، نقدینگی، عرضه و تقاضا و کاهش هزینه های جستجو، از طریق تجمع فعالیت در چند پلتفرم بزرگ، استقبال می کنند. به عنوان مثال در صورتی که یک کاربر آگهی فروش کالای دست دوم خود را در پلتفرم پرطرفدار و بزرگی مثل «eBay» قرار دهد، به واسطه حضور طیف بسیار گسترده خریداران حاضر بر این بستر، احتمال به فروش رفتن کالایش بسیار بالا می رود.
انحصار بازار و بی اعتنایی به قوانین
از سوی دیگر، خریداران نیز در چنین شرایطی، اطمینان دارند که بیشترین تعداد آگهی بر روی این پلتفرم منتشر می شود و آن ها در چنین شرایطی شانس بالاتری برای یافتن کالای مدنظر خود دارند. از همین روی، این پلتفرم ها عموماً پس از آغاز موفق فعالیت، به سرعت انحصار را در حیطه فعالیت آنلاین خود به دست می آورند و همین انحصار، در نهایت سبب عدم اعتنای مدیران پلتفرم به قوانین موجود می شود. به عنوان مثال، قوانین کپی رایت رایج برای هر نوع موسیقی و فیلم، در روزهای ابتدایی فعالیت یوتیوب، در این وبگاه، رعایت نمی شد و بخش های دیگر حاضر در صنعت رسانه، پس از تهدیدهای قانونی فراوان توانستند این پلتفرم را حاضر به رعایت قانون کنند.
محتوا چگونه درآمدزایی می کند
نکته قابل تأمل در بحث محتوای موجود بر بستر این سکوها، این است که آن ها بر اساس متد افزایش حداکثری زمان صرف شده یا «چسبندگی» کاربر، به وبگاه خود انتخاب و برجسته می شوند. به عبارت دیگر، مطالبی حساس چون خشونت و افشاگری های جنجالی، با تحریک مخاطبان به پیگیری بیشتر محتوا، سبب افزایش تعداد کاربران و در نتیجه، رشد درآمد می شود.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که رسانه های اجتماعی به صورت مداوم در پی افزایش همرسانی محتوای پر مخاطب بر بستر خود هستند و تلاش می کنند کاربران این قبیل اطلاعات را به صورت حداکثری و به منظور دریافت لایک و بازنشر بیشتر با یکدیگر به اشتراک گذارند.
بسیاری از کارشناسان، توسعه الگوریتم های شخصی سازی پلتفرم ها را نیز مؤید همین امر می دانند. کاربر در چنین شرایطی با قرار گرفتن در «حباب اطلاعاتی» بیش از هر نوع دیگری از اطلاعات، در معرض داده هایی قرار می گیرد که در موردشان حساسیت دارد و احتمال بیشتری می رود که آن ها را لایک کند یا بازنشر دهد.
اگرچه چسباندن برچسب متهم اصلی به رسانه هایی چون فیسبوک و توئیتر در قبال تحولات سیاسی سال های اخیر مانند ریاست جمهوری ترامپ و برگزیت، اندکی دور از انصاف است، اما تأثیر آن ها بر افزایش پدیده هایی چون پوپولیسم، جنبش های افراطی راست و همچنین رفتارهای تفرقه افکنانه و قبیله ای که اغلب در اینترنت مشاهده می کنیم، امری انکار ناپذیر است که مورد توجه بسیاری از جامعه شناسان قرار گرفته است.
در جهان امروز، بی شک تنوع نظرات و تضارب آرا، امری مثبت و پسندیده است، اما هنگامی که سکوهایی چون فیسبوک ملزم به بررسی صحت محتوای انتشار یافته بر بستر خود نباشند، به واسطه منافع بازنشر اطلاعات جذاب، هیچ انگیزه ای برای مبارزه با اخبار جعلی و اطلاعات نامعتبر ندارند.
شبکه ها اجتماعی با داده های شناختی مدل دیجیتالی ما را می ساند
یکی دیگر از نگرانی های موجود در مورد بسترهای رسانه های اجتماعی، این است که آن ها با جمع آوری داده های جمعیت شناختی و رفتاری از فعالیت های آنلاین ما، می توانند به یک مدل دیجیتالی بسیار دقیق و قابل پیش بینی از آنچه ما هستیم، دست یابند.
آن ها سپس این اطلاعات حیاتی دیجیتال را که حاوی داده های شناختی بسیار دقیقی از کاربران است، در راستای دستیابی به راهبرد توسعه حداکثری مورد استفاده قرار می دهند یا به تبلیغ کنندگان در داخل و خارج از سیستم عامل خود می فروشند. مشکل این است که این فرایند، معمولاً بدون اطلاع کاربر یا با اخذ رضایت نامه های حداقلی و مبهم از کاربر، صورت می پذیرد.
در نهایت می توان گفت که بیشتر مقررات موجود در جهان غرب، در دوران رکود اقتصادی و گسترش اپیدمی هایی چون آنفولانزای اسپانیایی وضع شده اند و هدف آن ها افزایش کیفیت زندگی افراد از طریق افزایش سلامت عمومی و رفاه اجتماعی بوده است.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که رشد فردی و افزایش استاندارد زندگی افراد، از طریق ایمن سازی و رشد اجتماعی قابل دستیابی است. این امر میزان اهمیت و لزوم قانونمندسازی بسترهای مختلف اجتماع از جمله رسانه های آنلاین اجتماعی را نشان می دهد. گرچه پلتفرم های یاد شده، امروزه خدمات بیشماری به ما ارائه می دهند و ما بدون آن ها نمی توانیم زندگی کنیم؛ اما تداوم فعالیت آن ها پیامدهای نامطلوبی نیز در پی دارد و افزایش گفتگوها در مورد لزوم قانونمندسازی فعالیت این سکوها در راستای به حداقل رساندن معایب موجود، بسیار ضروری است.

کلیدواژه های این خبر
گوگل   تجاری   دست دوم   آمریکا   کاهش هزینه   اندروید   جست و جو   مصرف کننده   عرضه و تقاضا   متخصصان   پلت فرم   وب سایت   تولید محتوا   دیجیتال   نوآوری   زیان آور   فیسبوک   مقاله   نوشتار   خریدار خارجی   دپارتمان   سیستم عامل   آگهی بازرگانی   جرقه   روزنامه   انتخابات ریاست جمهوری   آنلاین   فضای مجازی   شبکه های اجتماعی   تبلیغات   تولیدکنندگان   خروج انگلیس از اتحادیه اروپا   کاربران  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «پایداری ملی» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
ساماندهی فضای مجازی و پرسش های بی پاسخ از سلبریتی ها/ خودسانسوری انقلابی ها!
میزان
رویای زاکربرگ برای حکمرانی اینترنت!
مهر نیوز
نمایندگان مجلس آمریکا طرحی برای مقابله با اپ استور و گوگل پلی ارائه دادند
بولتن نیوز
معرفی خدمات دیجیتال مارکتینگ گرندیما
مشرق نیوز
گزارشی از تاثیر تبلیغات آنلاین بر رشد کسب و کارها
انتخاب
دعوت وزارت کار از سازندگان فروشگاههای اینترنتی
ایسنا
لزوم قانونمندسازی در شبکه های اجتماعی
ایران آنلاین
چند دلیل برای لزوم قانونمندسازی شبکه های اجتماعی
مهر نیوز
علامت تجاری چیست و موارد نقض آن کدام است؟
تابناک
«عرضه تجهیزات اینترنت ماهواره ای» ترفند کلاهبرداران سایبری
شیعه نیوز
روزنامه نگار بلومبرگ در «بدون فیلتر» از ظهور اینستاگرام می گوید
ایرنا
دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن در رونق کسب و کار
مثلث
توضیحات پلیس درباره آگهی «اینترنت ماهواره ای»
خوزنا
«عرضه تجهیزات اینترنت ماهواره ای» ترفند کلاهبرداران سایبری/ پلیس فتا: امکان استفاده از این خدمات در ایران وجود ندارد!
دیپلماسی ایرانی
کلاهبرداری با عنوان عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای
سیتنا
پلیس فتا: تبلیغ فروش تجهیزات و اشتراک اینترنت ماهواره ای استارلینک کلاهبرداری است
زومیت
کلاهبرداری تحت عنوان عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای
انتخاب
سودجویی مجازی از طرح صیانت/ فروش تجهیزات اینترنت ماهواره ای ترفند جدید کلاهبرداران
باشگاه خبرنگاران
هشدار درباره کلاهبرداری «عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای»
صدا و سیما
کلاهبرداری در فضای مجازی با عنوان عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره .
برنا
کلاهبرداری با اینترنت ماهواره ای
مردم سالاری
هشدار پلیس فتا نسبت به انتشار آگهی های فروش مودم در فضای مجازی
مرور نیوز
پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری جدید اینترنتی هشدار داد
خبرگزاری موج
هشدار پلیس درباره کلاهبرداری با عنوان «عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای»
ایسنا
شیوه جدید کلاهبرداری تحت عنوان عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای/ عمده ی این آگهی ها جعلی هستند
برنا نیوز
نظارت بر فضای مجازی در کشورهای مختلف چگونه است؟
شهدای ایران
رویکرد کشورهای مختلف جهان درباره نظارت بر فضای مجازی
رسانیوز
رویکرد کشورهای مختلف جهان درباره نظارت بر فضای مجازی/ آیا فضای مجازی در دنیا بی قانون اداره می شود؟
ملیت
آیا فضای مجازی در دنیا بی قانون اداره می شود؟
شیرازه
رویکرد کشورهای جهان درباره نظارت بر فضای مجازی
پایداری ملی
طرح دولت انگلیس برای صیانت از کاربران بازار دیجیتال
پایداری ملی
چرا ترون از محبوب ترین ارزهای دیجیتال در ایران است؟
هفت صبح
محبوبیت بسیار بالای قابلیت عدم رهگیری در بین کاربران iOS
باشگاه خبرنگاران
سئو چیست؟ چرا سئو برای کسب و کارهای اینترنتی مهم است؟
مشرق نیوز
تبیلغات کلاهبرداری در فیسبوک و گوگل ماندگار هستند
باشگاه خبرنگاران
طراحی وب سایت در آینده باعث تحول تجارت می شود؟
خرداد نیوز
با پرطرفدارترین اپلیکیشن های موبایلی سال 2021 آشنا شوید
بولتن نیوز
معرفی محبوب ترین اپلیکیشن های موبایلی سال 2021
افتانا
با معیارهای انتخاب یک شرکت دیجیتال مارکتینگ حرفه ای آشنا شوید.
ایکنا
10 اپلیکیشن موبایلی سال 2021 اعلام شد
پول نیوز
اخبار مرتبط
bltمیزان : ساماندهی فضای مجازی و پرسش های بی پاسخ از سلبریتی ها/ خودسانسوری انقلابی ها!
bltمهر نیوز : رویای زاکربرگ برای حکمرانی اینترنت!
bltبولتن نیوز : نمایندگان مجلس آمریکا طرحی برای مقابله با اپ استور و گوگل پلی ارائه دادند
bltمشرق نیوز : معرفی خدمات دیجیتال مارکتینگ گرندیما
bltانتخاب : گزارشی از تاثیر تبلیغات آنلاین بر رشد کسب و کارها
bltایسنا : دعوت وزارت کار از سازندگان فروشگاههای اینترنتی
bltایران آنلاین : لزوم قانونمندسازی در شبکه های اجتماعی
bltمهر نیوز : چند دلیل برای لزوم قانونمندسازی شبکه های اجتماعی
bltتابناک : علامت تجاری چیست و موارد نقض آن کدام است؟
bltشیعه نیوز : «عرضه تجهیزات اینترنت ماهواره ای» ترفند کلاهبرداران سایبری
bltایرنا : روزنامه نگار بلومبرگ در «بدون فیلتر» از ظهور اینستاگرام می گوید
bltمثلث : دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن در رونق کسب و کار
bltخوزنا : توضیحات پلیس درباره آگهی «اینترنت ماهواره ای»
bltدیپلماسی ایرانی : «عرضه تجهیزات اینترنت ماهواره ای» ترفند کلاهبرداران سایبری/ پلیس فتا: امکان استفاده از این خدمات در ایران وجود ندارد!
bltسیتنا : کلاهبرداری با عنوان عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای
bltزومیت : پلیس فتا: تبلیغ فروش تجهیزات و اشتراک اینترنت ماهواره ای استارلینک کلاهبرداری است
bltانتخاب : کلاهبرداری تحت عنوان عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای
bltباشگاه خبرنگاران : سودجویی مجازی از طرح صیانت/ فروش تجهیزات اینترنت ماهواره ای ترفند جدید کلاهبرداران
bltصدا و سیما : هشدار درباره کلاهبرداری «عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای»
bltبرنا : کلاهبرداری در فضای مجازی با عنوان عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره .
bltمردم سالاری : کلاهبرداری با اینترنت ماهواره ای
bltمرور نیوز : هشدار پلیس فتا نسبت به انتشار آگهی های فروش مودم در فضای مجازی
bltخبرگزاری موج : پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری جدید اینترنتی هشدار داد
bltایسنا : هشدار پلیس درباره کلاهبرداری با عنوان «عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای»
bltبرنا نیوز : شیوه جدید کلاهبرداری تحت عنوان عرضه تجهیزات و اکانت اینترنت ماهواره ای/ عمده ی این آگهی ها جعلی هستند
bltشهدای ایران : نظارت بر فضای مجازی در کشورهای مختلف چگونه است؟
bltرسانیوز : رویکرد کشورهای مختلف جهان درباره نظارت بر فضای مجازی
bltملیت : رویکرد کشورهای مختلف جهان درباره نظارت بر فضای مجازی/ آیا فضای مجازی در دنیا بی قانون اداره می شود؟
bltشیرازه : آیا فضای مجازی در دنیا بی قانون اداره می شود؟
bltپایداری ملی : رویکرد کشورهای جهان درباره نظارت بر فضای مجازی
bltپایداری ملی : طرح دولت انگلیس برای صیانت از کاربران بازار دیجیتال
bltهفت صبح : چرا ترون از محبوب ترین ارزهای دیجیتال در ایران است؟
bltباشگاه خبرنگاران : محبوبیت بسیار بالای قابلیت عدم رهگیری در بین کاربران iOS
bltمشرق نیوز : سئو چیست؟ چرا سئو برای کسب و کارهای اینترنتی مهم است؟
bltباشگاه خبرنگاران : تبیلغات کلاهبرداری در فیسبوک و گوگل ماندگار هستند
bltخرداد نیوز : طراحی وب سایت در آینده باعث تحول تجارت می شود؟
bltبولتن نیوز : با پرطرفدارترین اپلیکیشن های موبایلی سال 2021 آشنا شوید
bltافتانا : معرفی محبوب ترین اپلیکیشن های موبایلی سال 2021
bltایکنا : با معیارهای انتخاب یک شرکت دیجیتال مارکتینگ حرفه ای آشنا شوید.
bltپول نیوز : 10 اپلیکیشن موبایلی سال 2021 اعلام شد




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.