علائم کورتیزول بالا چیست؟

علائم کورتیزول بالا چیست؟
مطمئن شوید با نوشیدن مقدار زیادی آب رطوبت بدن تان را حفظ می کنید. اگر هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از به خواب رفتن یک لیوان آب بنوشید، کمک می کند میزان کورتیزول تان را پایین نگه دارید.
علائم کورتیزول بالا چیست؟

سلامت>در این خبر به نشانه های کورتیزول بالا و شیوه های پایین آوردن این هورمون خواهیم پرداخت.
به گزارش شفاآنلاین:کورتیزول برای سلامتی شما اهمیت زیادی دارد. با این حال بالا بودن سطح این هورمون می تواند مشکلات زیادی از جمله اضطراب تا دیابت ایجاد کند.
کورتیزول چیست؟کورتیزول نوعی هورمون است و به دلیل نقشی که در مواجهه با استرس بدن ایفا می کند، به عنوان هورمون استرس شناخته می شود، اما کورتیزول چیزی فراتر از استرس است.
این هورمون استروئیدی در غدد فوق کلیوی ساخته می شود. بیشتر سلول های بدن ما گیرنده های کورتیزول دارند که از کورتیزول برای عملکرد های مختلف از جمله موارد زیر استفاده می کنند:
– تنظیم قند خون
– کاهش التهاب
– تنظیم متابولیسم
– فرمول سازی حافظه
با این حال، زمانی که میزان کورتیزول در بدن تان به طور مداوم بالا باشد، برخی اثرات جانبی منفی را تجربه خواهید کرد. اختلالی که طی آن میزان کورتیزول بدن تان برای مدت طولانی خیلی بالا است، سندروم کوشینگ نام دارد.
برخی از علل بروز سندروم کوشینگ– استرس مزمن: کورتیزول با عنوان «هورمون استرس» نیز شناخته می شود.
– مشکلات غده فوق کلیوی – اختلالات مختلف غده آدرنال می توانند سبب میزان بالای کورتیزول شود.
– مصرف دارو های استروئیدی – برخی آدم ها دارو های استروئیدی مصرف می کنند که مشابه کورتیزول است.
– مصرف الکل
– افسردگی حاد
علائم بالا بودن سطح کورتیزول در بدن چیست؟1. نوسانات خلقی
نوسانات خلقی از قبیل زودرنجی، افسردگی یا اضطراب بیش از حد معمول می تواند از علائم بالا بودن سطح کورتیزول در بدن باشد. البته، اینکه گاهی احساس کج خلقی یا غم و اندوه داشته باشید عادی است، اما اگر احساس می کنید دائم غمگین و افسرده یا عصبی و مشوش هستید، ممکن است در حال تجربه پیامد های اثرات بلند مدت کورتیزول روی تولید سروتونین و دوپامین باشید. بد نیست نشانه های کمبود سروتونین را نیز بدانید.
2. نشانه های کورتیزول بالا؛ مشکلات گوارشی
بالا بودن سطح کورتیزول باعث می شود انرژی از مجرای گوارشی گرفته شود و تولید آنزیم های لازم برای هضم غذاو جذب مواد معدنی و مغذی را کاهش می دهد.
3. فشار خون بالا و بیماری قلبی
میزان بالای کورتیزول می تواند ناشی از سبک زندگی پر استرس باشد. استرس زیاد می تواند فشار خون را بالا ببرد، که نهایتا شما را بیش تر در معرض خطر بیماری قلبی قرار می دهد.
4. مشکلات خواب
صبح ها تولید کورتیزول به طور طبیعی بالا است تا کمک تان کند بیدار و هوشیار شوید. با این حال آدم هایی که به طور مزمن غده های فوق کلیوی شان بیش از حد کورتیزول تولید می کند غلظت کورتیزول شان را تغییر می دهند؛ به طوری که صبح، هنگامی که از خواب بیدار می شوند، به جای این که میزان آن بالا باشد، پایین است.
5. بالا رفتن وزن
نکته خیلی منفی در مورد کروتیزول این است که اشتها و ولع نسبت به خوراکی های شیرین و پرکالری و پر از کربوهیدرات را تحریک می کند. از آنجایی که در طول یک دوره طولانی میزان کورتیزول در بدن تان بالا است، به احتمال زیاد دوست دارید خوراکی های چرب و پرکالری بخورید.
6. چین و چروک و پیری پوست
ظاهرا آسیبی که کورتیزول بالا به درون بدن می رساند کافی نیست! برای همین رطوبت پوست را نیز کاهش داده آن را خشک می کند. خشکی پوست یعنی چین و چروک زودرس. با این حال این مواد غذایی به مانع چین و چروک و پیری پوست می شوند.
7. احساس درد و ناراحتی به ویژه در ناحیه کمر درد
8. افزایش آسیب پذیری در برابر عفونت ها: کورتیزول می تواند کارایی دستگاه ایمنی را تضعیف کند، درست مثل این 6 اشتباه که تاثیر منفی روی سیستم ایمنی دارند!
9. رویش مو در صورت زنان یکی از نشانه های کورتیزول بالا است
10. پدیدار شدن خطوط بنفش و صورتی روی بدن مشابه خطوطی که در بدن برخی زنان باردار مشاهده می شود.
در غالب موارد (به جز مواردی که علتش مصرف دارو های استروئیدی است) علائم به تدریج گسترش می یابد. اغلب اوقات تشخیص تا مدتی واضح نیست، چون ممکن است علائم در اثر مشکلات شایع دیگر باشد.
لازم به ذکر است این که یک یا حتی تعدادی از این علائم را تجربه می کنید صرفا به این معنی نیست که میزان کورتیزول در شما بالا است. ممکن است علائم ذکرشده بر اثر اختلالات پزشکی دیگری باشد. اگر نگران حسی هستید که دارید همیشه بهتر است به پزشک تان مراجعه کنید.
در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه می کنید ممکن است وقت آن باشد به سبک زندگی تان نگاهی بکنید و در آن تغییراتی ایجاد کنید تا میزان کورتیزول بدن تان را پایین بیاورید.
چگونه سطح کورتیزول را کاهش دهیم؟1. مصرف کافئین را متوقف کنید
گفته می شود 200 میلی گرم کافئین در عرض یک ساعت کورتیزول خون را تا 30 درصد افزایش می دهد. به مدت 2 هفته نوشیدنی های بدون کافئین را امتحان کنید و ببینید چه حسی دارید.
2. خواب عمیق و طولانی داشته باشید
خواب خوب و عمیق شبانه به بدن تان اجازه می دهد آرامش پیدا کند و میزان کورتیزول بالا را کاهش می دهد.
3. به طور مرتب ورزش کنید
ورزش به طور طبیعی استرس را از بین می برد. از نقطه نظر علمی ورزش برای ساختن توده ی عضلانی نیز مفید است و تولید سروتونین و دوپامین را در مغز افزایش می دهد. این دو هورمون هایی هستند که اضطراب و افسردگی را کاهش می دهند.
4. قند خون تان را ثابت نگه دارید
مصرف بیش از حد قند تصفیه شده و کربوهیدرات های ساده تولید انسولین را به طور ناگهانی بالا می برد. سعی کنید به مقدار کم و به طور مکرر بخورید و از خوراکی هایی لذت ببرید که به طور متعادل دارای پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های خوب هستند، مانند روغن زیتون، مغز ها و دانه ها. رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های پیچیده در مقایسه با رژیم هایی که کربوهیدرات کمی دارند، میزان کورتیزول را در سطح پایین تری نگه می دارند و سبب می شوند از نشانه های کورتیزول بالا دور بمانید.
5. آب بنوشید
مطمئن شوید با نوشیدن مقدار زیادی آب رطوبت بدن تان را حفظ می کنید. اگر هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از به خواب رفتن یک لیوان آب بنوشید، کمک می کند میزان کورتیزول تان را پایین نگه دارید.
6. مکمل های ضد استرس مصرف کنید
ویتامین های ب، مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، کرومیم، روی و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ث، آلفا لیپوئیک اسید، روغن هسته ی انگور و کوآنزیم کیو 10 استرس را رفع می کنند.
برخی گیاهان دارویی بسیار موثر نیز برای درمان استرس و اضطراب قابل مصرف است، از قبیل گل راعی و بابونه.
7. مراقبه کنید یا موسیقی آرامش بخش گوش کنید.
وقتی که صحبت از آرامش گرفتن و پایین آوردن میزان کورتیزول است سراغ موسیقی آرام و ملایم یا مراقبه بروید.
ممکن است به آسانی اسیر یک سبک زندگی پر از استرس شوید. ما همیشه نمی توانیم شرایط و چیزی را که باید با آن مواجه شویم در جهت بهتر شدن تغییر بدیهم. با این حال می توانید با روش هایی مانند آن چه در این نوشتار ذکر شد با استرس مقابله کنید و میزان کورتیزول بدن تان را پایین نگه دارید. اما در حال حاضر لازم نیست کار دشواری انجام دهید. فقط یک نفس عمیق بکشید، چند شمع معطر روشن کنید و آرامش خودتان را حفظ کنید. زندگی کوتاه تر از آنی است که بخواهید زمان تان را صرف نگرانی برای چیز های بی اهمیت بکنید.

کلیدواژه های این خبر
فشار خون   عفونت   انرژی   ایمنی   خوراکی   هورمون   کربوهیدرات   دیابت   افسردگی   فرمول   چین و چروک   مصرف دارو   لیوان آب   نوشیدن   اشتها   کارایی   کورتیزول   کلیوی   آنزیم   پیری   آدرنال   سروتونین   دوپامین   کج خلقی   سبک زندگی   سندروم   گوارشی   عصبی   غم و اندوه   هورمون استرس   مغذی   کوشینگ   دارو   مواد غذایی   بیماری های قلبی   سیستم ایمنی   فشار خون بالا   خشکی پوست  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «شفا آنلاین» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
با مصرف بادام زمینی به جنگ افسردگی بروید!
نصف جهان
هوس های غذایی که خبر از بیماری می دهند
همشهری آنلاین
مواظب این نوع هوس های غذایی باشید
روز پلاس
هوس های غذایی از بیماری ها خبر می دهند
پانا
کاری که افسردگی با بدن تان می کند
برنا نیوز
افسردگی با بدن تان چه می کند؟
همشهری آنلاین
چند نکته حیاتی درباره تغذیه با شیر مادر
ایسنا
علائم کورتیزول بالا چیست؟ + راه های پایین آوردن آن
پارسینه
با فواید باورنکردنی بستنی آشنا شوید/تقویت سیستم ایمنی تا افزایش باروری
ساعت 24
اثرات افسردگی بر سلامت جسم
تندرست نیوز
افسردگی با بدنتان چه می کند؟
سلامت نیوز
دشمنان روده را بشناسید
تندرست نیوز
این خوراکی دشمن روده است
برنا
دشمنان روده را بشناسید!
انتخاب
10 غذای برتر برای آرامش اعصاب
پزشکان بدون مرز
مزایای شگفت آور شیرین بیان
نصف جهان
خوردن این خوراکی ها برای زنان بالای 40 سال ممنوع است
پانا
10 مورد از میوه های مناسب برای کودکان
نصف جهان
افراد دیابتی این 6 خوراکی سالم را مصرف کنند
برنا نیوز
خوراکی های مفید برای بیماری دیابت
رکنا نت
6 خوراکی سالم برای افراد دیابتی
روز پلاس
فواید شگفت انگیز لبخند زدن
نامه نیوز
تغییر عادت های غذایی در زنان با عبور از 40 سالگی
برنا
استرس داشتن موجب چه بیماری هایی می شود؟
صدا و سیما
این مواد غدایی را افراد بالای 40 سال نباید بخورند
دنیای اقتصاد
خوراکی های ممنوعه برای زنانی که بیش از 40 سال دارند
خبرآنلاین
خوراکی های مضر برای زنان بالای 40 سال
ایرنا
خواص آب نارگیل؛ از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن
صدا و سیما
استرس چه بلایی بر سر شما می آورد؟
آفتاب
عوارض استرس زیاد
صدا و سیما
شناسایی رژیم غذایی موثر بر کاهش التهاب
شفا آنلاین
معرفی یک رژیم غذایی عالی برای کاهش التهاب
برنا
استرس چگونه سلامت مان را تهدید می کند؟
شفا آنلاین
رژیم غذایی موثر بر کاهش التهاب
ایرنا
استرس چگونه سلامت ما را تهدید می کند؟
پارسینه
اگر کم خواب هستید مراقب این بیماری ها باشید!
روز پلاس
داروهایی که شما را چاق می کند!
تیتر20
داروهایی که شما را چاق می کند
روز پلاس
این 10 دارو شما را چاق می کند
رکنا نت
10 دارویی که ممکن است شما را چاق کنند
همشهری آنلاین
اخبار مرتبط
bltنصف جهان : با مصرف بادام زمینی به جنگ افسردگی بروید!
bltهمشهری آنلاین : هوس های غذایی که خبر از بیماری می دهند
bltروز پلاس : مواظب این نوع هوس های غذایی باشید
bltپانا : هوس های غذایی از بیماری ها خبر می دهند
bltبرنا نیوز : کاری که افسردگی با بدن تان می کند
bltهمشهری آنلاین : افسردگی با بدن تان چه می کند؟
bltایسنا : چند نکته حیاتی درباره تغذیه با شیر مادر
bltپارسینه : علائم کورتیزول بالا چیست؟ + راه های پایین آوردن آن
bltساعت 24 : با فواید باورنکردنی بستنی آشنا شوید/تقویت سیستم ایمنی تا افزایش باروری
bltتندرست نیوز : اثرات افسردگی بر سلامت جسم
bltسلامت نیوز : افسردگی با بدنتان چه می کند؟
bltتندرست نیوز : دشمنان روده را بشناسید
bltبرنا : این خوراکی دشمن روده است
bltانتخاب : دشمنان روده را بشناسید!
bltپزشکان بدون مرز : 10 غذای برتر برای آرامش اعصاب
bltنصف جهان : مزایای شگفت آور شیرین بیان
bltپانا : خوردن این خوراکی ها برای زنان بالای 40 سال ممنوع است
bltنصف جهان : 10 مورد از میوه های مناسب برای کودکان
bltبرنا نیوز : افراد دیابتی این 6 خوراکی سالم را مصرف کنند
bltرکنا نت : خوراکی های مفید برای بیماری دیابت
bltروز پلاس : 6 خوراکی سالم برای افراد دیابتی
bltنامه نیوز : فواید شگفت انگیز لبخند زدن
bltبرنا : تغییر عادت های غذایی در زنان با عبور از 40 سالگی
bltصدا و سیما : استرس داشتن موجب چه بیماری هایی می شود؟
bltدنیای اقتصاد : این مواد غدایی را افراد بالای 40 سال نباید بخورند
bltخبرآنلاین : خوراکی های ممنوعه برای زنانی که بیش از 40 سال دارند
bltایرنا : خوراکی های مضر برای زنان بالای 40 سال
bltصدا و سیما : خواص آب نارگیل؛ از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن
bltآفتاب : استرس چه بلایی بر سر شما می آورد؟
bltصدا و سیما : عوارض استرس زیاد
bltشفا آنلاین : شناسایی رژیم غذایی موثر بر کاهش التهاب
bltبرنا : معرفی یک رژیم غذایی عالی برای کاهش التهاب
bltشفا آنلاین : استرس چگونه سلامت مان را تهدید می کند؟
bltایرنا : رژیم غذایی موثر بر کاهش التهاب
bltپارسینه : استرس چگونه سلامت ما را تهدید می کند؟
bltروز پلاس : اگر کم خواب هستید مراقب این بیماری ها باشید!
bltتیتر20 : داروهایی که شما را چاق می کند!
bltروز پلاس : داروهایی که شما را چاق می کند
bltرکنا نت : این 10 دارو شما را چاق می کند
bltهمشهری آنلاین : 10 دارویی که ممکن است شما را چاق کنند




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.