بررسی سندی و دلالی روایت بلوغ دختران در 9 سالگی مشروط بر ازدواج

بررسی سندی و دلالی روایت بلوغ دختران در 9 سالگی مشروط بر ازدواج
حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی در ادامه درس خارج فقه خود با موضوع بلوغ دختران، به بررسی روایاتی پرداخت که ملاک در بلوغ دختران در 9 سالگی را مقید به ازدواج می دانند.
بررسی سندی و دلالی روایت بلوغ دختران در 9 سالگی مشروط بر ازدواج

به گزارش ایکنا؛ دوازدهمین جلسه درس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی، با موضوع «بلوغ (عبادی) دختران»، 15 اردیبهشت ماه برگزار شد.

در جلسات گذشته، روایات مربوط به ملاک بلوغ دختران بحث شد. در این جلسه، آخرین دسته از روایات را می خوانیم. دسته پنجم، روایاتی است که ملاک بلوغ دختران را 9 سال قرار می دهد، اما 9 سال مقید و مشروط و تفاوت این دسته با دسته چهارم در همین جهت است و قیودی بر سن 9 سالگی اضافه شده که در دسته چهارم نبود. براساس روایات دسته چهارم، دختران با تمام شدن 9 سالگی بالغ می شوند، اما بر روایات دسته پنجم، علاوه بر 9 سالگی باید امور دیگری نیز تحقق یابد. در این زمینه دو روایت وجود دارد که از لحاظ سندی معتبر هستند. روایت اول، روایت حمران بن اعین است که کلینی در کافی نقل کرده است: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ اَلْعَبْدِيِّ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قُلْتُ لَهُ مَتَى يَجِبُ عَلَى اَلْغُلاَمِ أَنْ يُؤْخَذَ بِالْحُدُودِ اَلتَّامَّةِ وَ تُقَامَ عَلَيْهِ وَ يُؤْخَذَ بِهَا فَقَالَ إِذَا خَرَجَ عَنْهُ اَلْيُتْمُ وَ أَدْرَكَ قُلْتُ فَلِذَلِكَ حَدٌّ يُعْرَفُ بِهِ فَقَالَ إِذَا اِحْتَلَمَ أَوْ بَلَغَ خَمْسَ عَشْرَةَ سَنَةً أَوْ أَشْعَرَ أَوْ أَنْبَتَ قَبْلَ ذَلِكَ أُقِيمَتْ عَلَيْهِ اَلْحُدُودُ اَلتَّامَّةُ وَ أُخِذَ بِهَا وَ أُخِذَتْ لَهُ قُلْتُ فَالْجَارِيَةُ مَتَى تَجِبُ عَلَيْهَا اَلْحُدُودُ اَلتَّامَّةُ وَ تُؤْخَذُ لَهَا وَ يُؤْخَذُ بِهَا قَالَ إِنَّ اَلْجَارِيَةَ لَيْسَتْ مِثْلَ اَلْغُلاَمِ إِنَّ اَلْجَارِيَةَ إِذَا تَزَوَّجَتْ وَ دُخِلَ بِهَا وَ لَهَا تِسْعُ سِنِينَ ذَهَبَ عَنْهَا اَلْيُتْمُ ...».

این سند که تا حسن بن محبوب قابل تردید نیست و وثاقت این افراد محرز است، اما عبدالعزیز العبدی تا حمران محل بحث هستند. در مورد حمران نمی توان تردیدی در وثاقتش داشت؛ چون شواهدی برای مدح او در روایات ما و کلمات علمای رجال هست و در این زمینه بحثی نداریم. اما راوی از حمران، حمزه بن حمران است که فرزند او است. در مورد حمزه توثیق صریحی وجود ندارد، اما در عین حال شواهد و قرائنی برای اثبات وثاقت او هست و بزرگانی از محققین گذشته و معاصر مانند آیت الله شبیری زنجانی نسبت به حمزه نیز توثیق را قبول کرده اند. یکی از وجوه دال بر وثاقت او این است که ابن ابی عمیر و صفوان بن یحی از او روایت کرده اند و این ها فقط از ثقات نقل می کرده اند. برخی از مشایخ و بزرگان نیز از او نقل حدیث کرده اند که خود علامت اعتماد مشایخ اهل حدیث بر او است.

اما راوی دیگری در این سند عبدالعزیز العبدی است. وی از طرفی توثیقی در کتب رجال ندارد و ابن نوح نیز او را تضعیف کرده است و مشکلی که در این سند وجود دارد، همین است. در این زمینه علما نکاتی را فرموده اند؛ وحید بهبانی در مصابیح، در مورد سند این طور اظهارنظر کرده است که در این سند کسی که در مورد عدالتش توقفی باشد، وجود ندارد. در مورد حمران به قدری مدح وجود دارد که مدحش مانند توثیق است و فرد دیگری که ممکن است، در مورد عدالتش اشکال باشد عبدالعزیز العبدی است و ایشان می گوید نجاشی فرموده است او کتابی داشته که جماعتی آن را نقل می کنند و وقتی کتابی را جماعتی نقل کرده اند، علامت اعتماد است و حسن بن محبوب که از اصحاب اجماع است نیز از وی نقل حدیث کرده است. صاحب جواهر نیز کمتر وارد مباحث سندی می شود، اما در اینجا بحثی در مورد سند روایت دارد و نسبت به عبدالعزیز العبدی نقلِ ابن محبوب را کافی دانسته است که البته محل اختلاف است. آیت الله شبیری نیز این سند را قبول کرده اند.

اما متن روایت این طور است که سؤال شد چه زمانی بر پسربچه حد جاری می شود؟ فرمود وقتی که به بلوغ برسد. سوال شد که آیا حدی برای تشخیص تحقق بلوغ وجود دارد؟ فرمود احتلام یا سن 15 سالگی یا انبات شعر خشن ملاک آن است. اینجا سوال در مورد غلام است و پاسخ امام(ع) نیز در اقامه حدود است، اما بحث ما در امور کیفری نیست، بحث این است که چه زمانی نماز و روزه بر اطفال واجب می شود. اما ملاک حضرت(ع) این است که از یُتم خارج شوند و امام(ع) فرمودند خروج از یتم با احتلام است و اثر اینکه شخص به بلوغ رسیده باشد این است که حدود نیز بر او جاری می شود، پس از این روایت، ملاک برای بلوغ برداشت می شود و اختصاصی به مسئله حدود ندارد.

اما در بخش دوم روایت آمده است در چه زمانی بر دختران حدود جاری می شود؟ فرمودند دختران مثل پسران نیستند؛ یعنی حکمی که بیان شد، مربوط به پسران بود، اما دختران متفاوت هستند. فرمود دختران زمانی که ازدواج کنند و همسرانشان با آنها هم بستر شوند و 9 سالشان باشد، طفولیت از بین می رود. تاکید ما در اینجا روی «ذهب عنه الیتم» است که یُتم چه زمانی تمام می شود. یکی از آثار تمام شدن یتم امور مالی است که مالش در اختیارش قرار می گیرد و دیگر به صورت مستقل می تواند معامله کند و حدود هم بر او جاری می شود. این احکام بر «ذهاب الیُتم» جاری می شود.

حال ذهاب یتم در چه صورتی است؟ فرمودند زمانی که ازدواج کند و همسرش با او همبستر هم بشود و 9 سالش هم باشد. آیا نمی توان از این روایت استفاده کرد، 9 سالگی ملاک تام و تمام برای بلوغ نیست و به تنهایی کافی نیست؟ اگر ملاک 9سالگی است، چرا حضرت ازدواج و دخول را نیز مطرح کرد. بنابراین معلوم می شود غیر از 9 سالگی، قیود دیگری هم هست.

یک مطلب این است که زن وقتی شوهر کند و هم بستری هم رخ دهد و 9 سالش باشد از یتم خارج می شود، این یعنی تا وقتی دختران ازدواج نکرده اند به حد بلوغ نمی رسند؟ یعنی تزوُج بالفعل ملاک بلوغ است؟ یعنی اگر 20 سال از او گذشت و ازدواج نکرد و یا ازدواج کرده، اما هم بستر نشدهف بلوغ محقق نشده است؟ مراد از تزوُج این است که دختر به سنی برسد که آماده ازدواج است. مراد با فعلیت نیست، بلکه با استعداد و آمادگی جسمی و روحی و عرفی و اجتماعی است. دختر از یک رشدی برخوردار است که می تواند ازدواج کند و وقتی ازدواج کرد امر منکری نیست و با 9 سالگی نیز ملازمه ای ندارد و ممکن است کسی 9 سالش باشد، اما در این جهات رشد نکرده باشد و نباید ازدواج کند.

فیض در مورد این ازدواج فرموده است مراد قابلیت ازدواج است، نه اینکه تحقق یافته باشد و قابلیت نیز به لحاظ شرایط روحی و جسمی است و مجلسی نیز این تعبیر را دارد که مراد این است که وقت ازدواجش رسیده باشد.

یک تفسیر ظاهر روایت است که 9 سال کافی نیست و 9 سالگی برای کسانی که آماده ازدواج هستند ملاک است. یک تفسیر دیگر این است که مراد از ازدواج به عنوان قید نیست و دخالت در موضوع ندارد و 9 سالگی تمام موضوع است و مراد این است که حتما 9 سالش شده باشد که این تفسیر دوم عجیب است که ازدواج و هم بستری را حذف کنیم و بگوییم توضیح و تأکید است، یا اینکه در تحقق 9 سالگی، تزوج دخالتی ندارد و سن یک مسئله و ازدواج هم یک مسئله است و ملازمه ای هم بین اینها نیست و چه بسیار دخترانی که در همان اعصار نیز ازدواج نکرده بودند. احتمال دوم را فقهایی که خواسته اند 9 سالگی را به تنهایی ملاک قرار دهند ترجیح داده اند که عجیب است و روایت را پیچانده اند و در این صورت ظواهر روایات دیگر نیز خدشه دار می شود.

روایت دیگری نیز داریم که در وسائل الشیعه آمده است: «وَ عَنْهُ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ اَلْخَرَّازِ عَنْ بُرَيْدٍ اَلْكُنَاسِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَتَى يَجُوزُ لِلْأَبِ أَنْ يُزَوِّجَ اِبْنَتَهُ وَ لاَ يَسْتَأْمِرَهَا قَالَ إِذَا جَازَتْ تِسْعَ سِنِينَ فَإِنْ زَوَّجَهَا قَبْلَ بُلُوغِ اَلتِّسْعِ سِنِينَ كَانَ اَلْخِيَارُ لَهَا إِذَا بَلَغَتْ تِسْعَ سِنِينَ قُلْتُ فَإِنْ زَوَّجَهَا أَبُوهَا وَ لَمْ تَبْلُغْ تِسْعَ سِنِينَ فَبَلَغَهَا ذَلِكَ فَسَكَتَتْ وَ لَمْ تَأَبَّ ذَلِكَ أَ يَجُوزُ عَلَيْهَا قَالَ لَيْسَ يَجُوزُ عَلَيْهَا رِضًى فِي نَفْسِهَا وَ لاَ يَجُوزُ لَهَا تَأَبٍّ وَ لاَ سَخَطٌ فِي نَفْسِهَا حَتَّى تَسْتَكْمِلَ تِسْعَ سِنِينَ وَ إِذَا بَلَغَتْ تِسْعَ سِنِينَ جَازَ لَهَا اَلْقَوْلُ فِي نَفْسِهَا بِالرِّضَا وَ اَلتَّأَبِّي وَ جَازَ عَلَيْهَا بَعْدَ ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ أَدْرَكَتْ مُدْرَكَ اَلنِّسَاءِ قُلْتُ أَ فَتُقَامُ عَلَيْهَا اَلْحُدُودُ وَ تُؤْخَذُ بِهَا وَ هِيَ فِي تِلْكَ اَلْحَالِ وَ إِنَّمَا لَهَا تِسْعُ سِنِينَ وَ لَمْ تُدْرِكْ مُدْرَكَ اَلنِّسَاءِ فِي اَلْحَيْضِ قَالَ نَعَمْ إِذَا دَخَلَتْ عَلَى زَوْجِهَا وَ لَهَا تِسْعُ سِنِينَ ذَهَبَ عَنْهَا اَلْيُتْمُ ... ».

سوال در این روایت این بود که صِرف 9 سالگی کافی است؟ حضرت(ع) فرمودند اگر 9 ساله ای باشد که در شرایطی قرار گرفته که می تواند ازدواج کند در این صورت از طفولیت بیرون آمده است.

حال این پرسش مطرح می شود که با اختلافی که در روایات هست چه باید کرد؟ آیا جمع عرفی بین روایات هست؟ آیا شاهدی بر جمع در خود روایات می توان یافت؟ آیا روایتی است متعارض و باید با تعارض این مشکل را حل کنیم و اگر تعارض وجود دارد مشکل تعارض با چه مرجحاتی حل می شود؟ با موافقت قرآن؟ با مخالفت عامه؟ اینها مسائلی است که وجود دارد و تحلیل های مختلفی که برای مسئله وجود دارد که روایات را باید مورد بررسی قرار بدهیم.

البته غیر از این پنج دسته، برخی روایات دیگر نیز هست که ما مطرح نکرده ایم که روایاتی است که در منابع معتبر نیست و یا روایاتی است که غیرقابل التزام است.

از جلسات بعد در مورد نحوه جمع بندی روایات بحث می کنیم.

انتهای پیام

کلیدواژه های این خبر
جواهر   حدیث   ونیز   اجماع   آیت الله شبیری   مشروط   محرز   محمد سروش محلاتی   علما   درس خارج فقه  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «ایکنا» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
آیت الله علیدوست ؛ گلایه از کم توجهی علما نسبت به ظرفیت قرآن/ باید از قرآن عذرخواهی کنیم
پایگاه وارث
گلایه از کم توجهی علما نسبت به ظرفیت قرآن/ باید از قرآن عذرخواهی کنیم
ایکنا
امام عسکری (ع) در میان دشمنان هم جایگاه رفیعی داشتند
خبرگزاری دفاع مقدس
منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی، جدیدترین اثر عبدالحسین خسروپناه
خبرگزاری دانشجو
کتاب بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا منتشر شد
ایرنا
«بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» کتاب شد
خبرگزاری حوزه
المپیک 2020 و دهه هفتادی های کشتی؛ مدعیانی که از پرواز تهران - توکیو جا ماندند
وانا نیوز
نرجس سلیمانی بیانیه داد
بولتن نیوز
نرجس سلیمانی: به ظن قریب به یقین احتمالا دست فشارها و تهدیدات چمران را نگران و بی خواب کرده / زاکانی با سابقه درخشانی در عدم نفوذ پذیری به اولویت قطعی من بدل شده / تدبیر او برای پرداخت بدهی های انباشته تهران می تواند مانع تجدید حیات فساد های چند هزار میلیاردی شود
انتخاب
نرجس سلیمانی: به زاکانی رای دادم
مردم سالاری
جمعی از قهرمانان و مدیران ورزشی از آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کردند
هم اندیشی
بررسی دلالی دو روایت که ملاک بلوغ را 9 سال می دانند
ایکنا
سیره امیرالمومنین نمایانگر تقدم «حکومت صالح» بر «حاکم صالح» است
ایکنا
کدام ویروس ها وارد ایران شده اند؟
جوان آنلاین
داعش نتیجه اصل قرارگرفتن جنگ است / مواجهه عقلانی علما با آیات صلح و جنگ
ایکنا
17 رمضان؛ سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران
خبرگزاری حوزه
طرح دو روایت در تعیین ملاک بلوغ و بررسی اجمالی سند و متن آنها
ایکنا
احتمال تقیه چه زمانی حجیت روایت را خدشه دار می کند؟
ایکنا
انتخابات شوراها در 24 شهر الکترونیکی برگزار می شود
ایران آنلاین
طلاب جوان قدردان تلاش های علمی محققان و پژوهشگران دینی باشند
خبرگزاری حوزه
کنکور سر جای خود باقی می ماند
فرارو
آیا تنور انتخابات 1400 داغ می شود؟
رکنا نت
عقب ماندگی 15 ساله استان قم در تاسیس مراکز بهزیستی نوین
مهر نیوز
فضای سردِ انتخابات عمدی است
اعتدال
دفاع از غنی سازی 60 درصد
بولتن نیوز
روایت رفع قلم ملاک بلوغ را روشن نمی کند / تقریری بر وضعیت سند و دلالت روایت
ایکنا
قسم های قرآن به سطوری که بندگان نوشته اند / کتاب هایی عالم پرورند
ایکنا
6 شهرستان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند
ایرنا
تحقق امت واحده اسلامی عبادتی پر ارزش است 
ایرنا
برنامه های صدا وسیمای خوزستان در ماه مبارک رمضان
خوزنا
مجمع در دام تصویب مشروط لوایح FATF گرفتار می شود؟/ شرط «عدم اجرا تا لغو تحریم ها» مصرف داخلی دارد
فارس
شرمنده ملت هستیم/مطمئن نبودیم برجام ماندگار است/ در مقایسه با سال 90 معجزه مدیریتی اتفاق افتاد!
رجانیوز
مخالفت حماس با تعویق انتخابات فلسطین
تسنیم
جهانگیری: از مردم بزرگ ایران به خاطر وجود شرایط سخت زندگی عذرخواهی می کنیم
سایت جماران
دولت موقت با مشارکت طالبان، یگانه راه برون رفت افغانستان از بن بست سیاسی و جنگ
دیپلماسی ایرانی
آیت الله العظمی یوسف مدنی که بود؟/عنایت علامه طباطبایی به وی چه بود؟/چه کسی بر وی نماز خواند؟
سایت جماران
"دوستت دارم"؛ چهل حدیث درباره آیین همسرداری
خبرگزاری حوزه
دلار تا پایان سال گرانتر می شود؟ / کارشناس اقتصادی پاسخ داد
رکنا نت
اوضاع خراب است
نواندیش
عید مبعث یا عید معراج؛ مذاهب اسلامی 27 رجب را چگونه جشن می گیرند؟
شیرازه
اخبار مرتبط
bltپایگاه وارث : آیت الله علیدوست ؛ گلایه از کم توجهی علما نسبت به ظرفیت قرآن/ باید از قرآن عذرخواهی کنیم
bltایکنا : گلایه از کم توجهی علما نسبت به ظرفیت قرآن/ باید از قرآن عذرخواهی کنیم
bltخبرگزاری دفاع مقدس : امام عسکری (ع) در میان دشمنان هم جایگاه رفیعی داشتند
bltخبرگزاری دانشجو : منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی، جدیدترین اثر عبدالحسین خسروپناه
bltایرنا : کتاب بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا منتشر شد
bltخبرگزاری حوزه : «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» کتاب شد
bltوانا نیوز : المپیک 2020 و دهه هفتادی های کشتی؛ مدعیانی که از پرواز تهران - توکیو جا ماندند
bltبولتن نیوز : نرجس سلیمانی بیانیه داد
bltانتخاب : نرجس سلیمانی: به ظن قریب به یقین احتمالا دست فشارها و تهدیدات چمران را نگران و بی خواب کرده / زاکانی با سابقه درخشانی در عدم نفوذ پذیری به اولویت قطعی من بدل شده / تدبیر او برای پرداخت بدهی های انباشته تهران می تواند مانع تجدید حیات فساد های چند هزار میلیاردی شود
bltمردم سالاری : نرجس سلیمانی: به زاکانی رای دادم
bltهم اندیشی : جمعی از قهرمانان و مدیران ورزشی از آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کردند
bltایکنا : بررسی دلالی دو روایت که ملاک بلوغ را 9 سال می دانند
bltایکنا : سیره امیرالمومنین نمایانگر تقدم «حکومت صالح» بر «حاکم صالح» است
bltجوان آنلاین : کدام ویروس ها وارد ایران شده اند؟
bltایکنا : داعش نتیجه اصل قرارگرفتن جنگ است / مواجهه عقلانی علما با آیات صلح و جنگ
bltخبرگزاری حوزه : 17 رمضان؛ سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران
bltایکنا : طرح دو روایت در تعیین ملاک بلوغ و بررسی اجمالی سند و متن آنها
bltایکنا : احتمال تقیه چه زمانی حجیت روایت را خدشه دار می کند؟
bltایران آنلاین : انتخابات شوراها در 24 شهر الکترونیکی برگزار می شود
bltخبرگزاری حوزه : طلاب جوان قدردان تلاش های علمی محققان و پژوهشگران دینی باشند
bltفرارو : کنکور سر جای خود باقی می ماند
bltرکنا نت : آیا تنور انتخابات 1400 داغ می شود؟
bltمهر نیوز : عقب ماندگی 15 ساله استان قم در تاسیس مراکز بهزیستی نوین
bltاعتدال : فضای سردِ انتخابات عمدی است
bltبولتن نیوز : دفاع از غنی سازی 60 درصد
bltایکنا : روایت رفع قلم ملاک بلوغ را روشن نمی کند / تقریری بر وضعیت سند و دلالت روایت
bltایکنا : قسم های قرآن به سطوری که بندگان نوشته اند / کتاب هایی عالم پرورند
bltایرنا : 6 شهرستان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند
bltایرنا : تحقق امت واحده اسلامی عبادتی پر ارزش است 
bltخوزنا : برنامه های صدا وسیمای خوزستان در ماه مبارک رمضان
bltفارس : مجمع در دام تصویب مشروط لوایح FATF گرفتار می شود؟/ شرط «عدم اجرا تا لغو تحریم ها» مصرف داخلی دارد
bltرجانیوز : شرمنده ملت هستیم/مطمئن نبودیم برجام ماندگار است/ در مقایسه با سال 90 معجزه مدیریتی اتفاق افتاد!
bltتسنیم : مخالفت حماس با تعویق انتخابات فلسطین
bltسایت جماران : جهانگیری: از مردم بزرگ ایران به خاطر وجود شرایط سخت زندگی عذرخواهی می کنیم
bltدیپلماسی ایرانی : دولت موقت با مشارکت طالبان، یگانه راه برون رفت افغانستان از بن بست سیاسی و جنگ
bltسایت جماران : آیت الله العظمی یوسف مدنی که بود؟/عنایت علامه طباطبایی به وی چه بود؟/چه کسی بر وی نماز خواند؟
bltخبرگزاری حوزه : "دوستت دارم"؛ چهل حدیث درباره آیین همسرداری
bltرکنا نت : دلار تا پایان سال گرانتر می شود؟ / کارشناس اقتصادی پاسخ داد
bltنواندیش : اوضاع خراب است
bltشیرازه : عید مبعث یا عید معراج؛ مذاهب اسلامی 27 رجب را چگونه جشن می گیرند؟




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.