ظرفیت روابط عمومی دیجیتال و هویت سازی برای برند

ظرفیت روابط عمومی دیجیتال و هویت سازی برای برند
با رشد سریع اینترنت و توسعه روش های بازاریابی اینترنتی متخصصان دیجیتال پی آر می توانند از مزایای طیف وسیعی از کانال های بازاریابی مانند رویداد های آنلاین یا وبینارها، شبکه های اجتماعی، رسانه های آنلاین و... استفاده کنند.
ظرفیت روابط عمومی دیجیتال و هویت سازی برای برند

حمید جعفری متخصص روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی در «دنیای اقتصاد» نوشت: ظرفیت روابط عمومی دیجیتال یا دیجیتال پی آر برای بسیاری از کسب وکار های ایرانی ناشناخته است و این درحالی است که استفاده از این امکان برای برند ها در شبکه های اجتماعی حیاتی است. دیجیتال پی آر یکی از رویکرد های بازاریابی آنلاین است که با هدف افزایش آگاهی از برند (Awareness) در فضای آنلاین طراحی و اجرا می شود. دیجیتال پی آر بسیار شبیه به روابط عمومی سنتی است. هر دو اهداف مشترکی دارند و تلاش می کنند تا به شناخته شدن بیشتر برند کمک کنند و تنها تفاوت آن ها در ابزاری است که به کار می گیرند.

در روابط عمومی دیجیتال با استفاده از روش هایی مانند بازاریابی محتوا، شبکه های اجتماعی، SEO و همکاری با اینفلوئنسر ها می توان یک استراتژی قدرتمند برای حضور موثر برند در فضای آنلاین طراحی کرد. با رشد سریع اینترنت و توسعه روش های بازاریابی اینترنتی متخصصان دیجیتال پی آر می توانند از مزایای طیف وسیعی از کانال های بازاریابی مانند رویداد های آنلاین یا وبینارها، شبکه های اجتماعی، رسانه های آنلاین و... استفاده کنند. در این یادداشت قصد دارم به این موضوع بپردازم که چرا روابط عمومی دیجیتال مهم است و چگونه می توان از آن بهره برد.

اگر کسب و کاری از روابط عمومی دیجیتال استفاده نمی کند قطعا در رقابت متضرر خواهد شد. امروز دیگر طراحی یک تقویم محتوایی هوشمندانه و خلاقانه برای انتشار مدون محتوا در شبکه های اجتماعی یک برند کافی نیست. با روابط عمومی دیجیتال که به یکی از بخش های اصلی هر کمپین بازاریابی تبدیل شده، می توان در ساخت و توسعه برند یک کسب و کار موثر عمل کرد. برند ها نیاز به یک هویت جامع آنلاین دارند تا بتوانند یک رابطه تعاملی استاندارد و مداوم با مخاطبان خود برقرار کنند. انسانی سازی یک برند به معنای ایجاد نقاط اتصال با استفاده از پیام های دیجیتال پی آر است.

این پیام ها می تواند درباره ابعاد یک برند باشد یا پیام هایی که از طریق اینفلوئنسر ها یا نمایندگان برند مطرح می شود که به برند این امکان را می دهد که در قالب یک شخصیت با مخاطبان خود ارتباط واقعی برقرار کند. به عباری دیگر دیجیتال پی آر این امکان را برای برند فراهم می کند تا به جای تمرکز بر فروش خدمت یا محصول به اعتبارسازی و ایجاد و پرورش ارتباط تعاملی با کاربران خود بپردازد.

اما چگونه می توان یک کمپین دیجیتال پی آر طراحی و اجرا کرد که هم باعث ایجاد افزایش آگاهی از برند (Awareness) و افزایش فروش محصول یا خدمت شود؟ مخاطب به دنبال یک «داستان» جذاب است. از طریق روایت یک داستان خلاقانه و موثر می توان پیام یک برند را به شکلی اثربخش در پلت فرم های شبکه های اجتماعی به مخاطب هدف منتقل کرد.

وقتی برند ها از طریق اینفلوئنسر ها (استفاده از ظرفیت روزنامه نگارانی که در شبکه های اجتماعی اثرگذار هستند، وبلاگ نویسان و اینفلوئنسر ها به شکل دادن اعتبار یک برند در فضای آنلاین کمک زیادی می کند) یا حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی با مخاطبان خود در حال تعامل هستند، تلاش می کنند نظر کاربران شبکه های اجتماعی را به سوی خود جلب کنند و واکنش ایجاد کنند. برای مثال به حساب های کاربری برخی استارت آپ های ایرانی در توییتر نگاه کنید (نه حساب های کاربری پشتیبانی) کاربران نمی دانند چه کسی پشت حساب کاربری نشسته است، اما آن ها برای تعامل مثل شوخ طبعی وارد تعامل با حساب کاربری یک برند در توییتر می شوند. عملا این برند ها در شبکه های اجتماعی محتوایی را تولید می کنند که ارتباط کمی با فروش محصول یا خدمت دارد، اما بیشتر باعث ایجاد واکنش از سوی کاربران می شوند.

استفاده از شوخ طبعی یکی از راه هایی است که برند می تواند باعث ایجاد تعامل از سوی کاربران شود، اما قدرشناسی، اشتیاق، همراهی، همدردی و... از جمله ویژگی هایی است که می توان از طریق دیجیتال پی آر برای یک برند در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد و به واسطه آن ارتباط انسانی مداومی از طرف یک برند با کاربران برقرار کرد. با گذشت زمان برند هایی که با این رویکرد در شبکه های اجتماعی با کاربران تعامل برقرار می کنند یک هویت یا یک چهره از خود در ذهن مخاطب شان می سازند. آن ها به جای اینکه یک برند یا یک کسب و کار ناشناس باقی بمانند به عنوان یک شخصیت شاد، همراه یا... شناخته می شوند که اعتمادسازی هم کرده اند. به این ترتیب هدف اصلی حضور در شبکه های اجتماعی که در درجه اول ایجاد ارتباط است محقق می شود.

با این حال نباید از کیفیت و تنوع محتوا (مانند ویدئو یا میم ها و...) براساس شناخت درست از مخاطب غافل شد. برند باید در عین داشتن یک هویت جذاب و صمیمی در شبکه های اجتماعی توان آموزش توصیه های مفید در حیطه حرفه خود و ایجاد بینش و آگاهی را هم داشته باشد. به این ترتیب به مخاطبانش امکان این را بدهد که به سادگی متوجه مهم ترین موضوعات حیطه کار این برند بشوند. با این شرایط است که هویت کاملی برای برند در فضای دیجیتال شکل می گیرد و روابط عمومی برند کارش را با موفقیت انجام داده است.

نکته مهم در حوزه روابط عمومی دیجیتال رصد شبکه های اجتماعی و محافظت از اعتبار و شهرت برند است. استفاده از سرویس های مانیتورینگ برای متخصصان دیجیتال پی آر ضروری است تا از این هویتی که شکل گرفته محافظت شود.


کلیدواژه های این خبر
اینترنت   تقویم   استارت آپ   کسب و کار   متخصصان   پلت فرم   کسب وکار   دیجیتال   نویسان   شوخ طبعی   ساخت و توسعه   فضای آنلاین   هویت سازی   حمید جعفری   بازاریاب   داستانی   آنلاین   شبکه های اجتماعی   کاربران  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «فرارو» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
توسعه کسب وکارهای اینترنتی، تحقق شبکه ملی اطلاعات را راحت تر می کند/ دولت های قبلی طرح های مهم فناوری را نیمه کاره رها کردند
آنا نیوز
17 شغلی که آمادگی برای آن نداریم!
شریان
"استارتاپ ها" بروز عینی "جامعه پردازی دیجیتال" / جامعه سازی در فضای سایبر با "جامعه پردازی دیجیتال"
مرآت نیوز
آیا کمبود پهنای باند عامل اختلالات اینترنتی است
افتانا
اقدام فیس بوک، توییتر و لینکدین برای حمایت از امنیت کاربران افغان
پارسینه
زندگی های آنلاین پس از مرگ
شعار سال
مرگ فرهنگ با طرح مجلس!
ایسنا
آیا در دوران دیجیتال مرده ها می توانند به آرامش برسند؟
ترجمان
محدودیت گسترده طرح «صیانت» برای فعالان کسب و کار های دیجیتالی
شعار سال
انواع بازاریابی چیست؟ بررسی انواع مدل ها، روش ها و تکنیک های بازاریابی
هشت صبح
موافقان و مخالفان طرح «صیانت» چه گفتند
رادیو گفتگو
نگرانی صاحبان کسب و کار از اجرای طرح صیانت باید برطرف شود
شعار سال
گزارشی از تاثیر تبلیغات آنلاین بر رشد کسب و کارها
انتخاب
نگرانی کسب و کارها از طرح حمایت از کاربران رفع شود
مهر نیوز
لزوم قانونمندسازی در شبکه های اجتماعی
ایران آنلاین
چند دلیل برای لزوم قانونمندسازی شبکه های اجتماعی
مهر نیوز
دستیابی بیشتر به محتوای خود در رسانه های اجتماعی
خبرگزاری ایلنا
بررسی طرح صیانت از دو هفته دیگر آغاز می شود
رویداد 24
اینستاگرام ایرانی مالیات می گیرد / اینستاگرام خارجی دستمزد می دهد
رکنا نت
صیانت فضای مجازی؛ طرحی برای امنیت یا قاتل جان گردشگری
اسکان نیوز
روزنامه نگار بلومبرگ در «بدون فیلتر» از ظهور اینستاگرام می گوید
ایرنا
طرح صیانت از کاربران چند نفر را بیکار می کند؟
شیعه نیوز
بیکاری، هدیه مجلس انقلابی به کسب و کار های مجازی/ طرح صیانت از کاربران چند نفر را بیکار می کند؟
رویداد 24
آینده مبهم کسب و کار های اینترنتی با اجرای طرح صیانت مجلس
شعار سال
نقطه کور طرح «صیانت»
فرارو
شرکتهای فناوری تحت چه شرایطی در انگلستان مسدود می شوند
مهر نیوز
رانت 1000 میلیاردی نهفته در طرح مجلس برای محدودیت اینترنت؟
آفتاب
رانت 1000 میلیاردی نهفته در طرح «صیانت»؟
فرارو
آقایان نماینده! اقناع افکار عمومی ضروری است
جوان آنلاین
اجرایی طرح صیانت از حقوق کاربران و درپی آن نابودی اقتصاد کشور
شعار سال
طرح دولت انگلیس برای صیانت از کاربران بازار دیجیتال
پایداری ملی
سازمان مدیریت صنعتی اولین رویداد جایزه ملی تجارت الکترونیک را برگزار کرد
پارسینه
آژانس تبلیغات دیجیتال چیست؟ و چه کمکی به شما می کند؟
مثلث
میلیاردها نفر همچنان فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند
ایران آنلاین
میلیاردها نفر همچنان فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند
ایسنا
با پرطرفدارترین اپلیکیشن های موبایلی سال 2021 آشنا شوید
بولتن نیوز
صنعت نمایشگاهی با ابزارهای فناوری اطلاعات دچار تحول شد
ایسنا
پذیرش 24، فتح بازار نوبت دهی و حرکت به سمت گسترش خدمات
بورس نیوز
کسب و کار های مجازی خواستار رفع محدودیت فروش آنلاین دارو شدند
بورس نیوز
10 اپلیکیشن موبایلی سال 2021 اعلام شد
پول نیوز
اخبار مرتبط
bltآنا نیوز : توسعه کسب وکارهای اینترنتی، تحقق شبکه ملی اطلاعات را راحت تر می کند/ دولت های قبلی طرح های مهم فناوری را نیمه کاره رها کردند
bltشریان : 17 شغلی که آمادگی برای آن نداریم!
bltمرآت نیوز : "استارتاپ ها" بروز عینی "جامعه پردازی دیجیتال" / جامعه سازی در فضای سایبر با "جامعه پردازی دیجیتال"
bltافتانا : آیا کمبود پهنای باند عامل اختلالات اینترنتی است
bltپارسینه : اقدام فیس بوک، توییتر و لینکدین برای حمایت از امنیت کاربران افغان
bltشعار سال : زندگی های آنلاین پس از مرگ
bltایسنا : مرگ فرهنگ با طرح مجلس!
bltترجمان : آیا در دوران دیجیتال مرده ها می توانند به آرامش برسند؟
bltشعار سال : محدودیت گسترده طرح «صیانت» برای فعالان کسب و کار های دیجیتالی
bltهشت صبح : انواع بازاریابی چیست؟ بررسی انواع مدل ها، روش ها و تکنیک های بازاریابی
bltرادیو گفتگو : موافقان و مخالفان طرح «صیانت» چه گفتند
bltشعار سال : نگرانی صاحبان کسب و کار از اجرای طرح صیانت باید برطرف شود
bltانتخاب : گزارشی از تاثیر تبلیغات آنلاین بر رشد کسب و کارها
bltمهر نیوز : نگرانی کسب و کارها از طرح حمایت از کاربران رفع شود
bltایران آنلاین : لزوم قانونمندسازی در شبکه های اجتماعی
bltمهر نیوز : چند دلیل برای لزوم قانونمندسازی شبکه های اجتماعی
bltخبرگزاری ایلنا : دستیابی بیشتر به محتوای خود در رسانه های اجتماعی
bltرویداد 24 : بررسی طرح صیانت از دو هفته دیگر آغاز می شود
bltرکنا نت : اینستاگرام ایرانی مالیات می گیرد / اینستاگرام خارجی دستمزد می دهد
bltاسکان نیوز : صیانت فضای مجازی؛ طرحی برای امنیت یا قاتل جان گردشگری
bltایرنا : روزنامه نگار بلومبرگ در «بدون فیلتر» از ظهور اینستاگرام می گوید
bltشیعه نیوز : طرح صیانت از کاربران چند نفر را بیکار می کند؟
bltرویداد 24 : بیکاری، هدیه مجلس انقلابی به کسب و کار های مجازی/ طرح صیانت از کاربران چند نفر را بیکار می کند؟
bltشعار سال : آینده مبهم کسب و کار های اینترنتی با اجرای طرح صیانت مجلس
bltفرارو : نقطه کور طرح «صیانت»
bltمهر نیوز : شرکتهای فناوری تحت چه شرایطی در انگلستان مسدود می شوند
bltآفتاب : رانت 1000 میلیاردی نهفته در طرح مجلس برای محدودیت اینترنت؟
bltفرارو : رانت 1000 میلیاردی نهفته در طرح «صیانت»؟
bltجوان آنلاین : آقایان نماینده! اقناع افکار عمومی ضروری است
bltشعار سال : اجرایی طرح صیانت از حقوق کاربران و درپی آن نابودی اقتصاد کشور
bltپایداری ملی : طرح دولت انگلیس برای صیانت از کاربران بازار دیجیتال
bltپارسینه : سازمان مدیریت صنعتی اولین رویداد جایزه ملی تجارت الکترونیک را برگزار کرد
bltمثلث : آژانس تبلیغات دیجیتال چیست؟ و چه کمکی به شما می کند؟
bltایران آنلاین : میلیاردها نفر همچنان فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند
bltایسنا : میلیاردها نفر همچنان فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند
bltبولتن نیوز : با پرطرفدارترین اپلیکیشن های موبایلی سال 2021 آشنا شوید
bltایسنا : صنعت نمایشگاهی با ابزارهای فناوری اطلاعات دچار تحول شد
bltبورس نیوز : پذیرش 24، فتح بازار نوبت دهی و حرکت به سمت گسترش خدمات
bltبورس نیوز : کسب و کار های مجازی خواستار رفع محدودیت فروش آنلاین دارو شدند
bltپول نیوز : 10 اپلیکیشن موبایلی سال 2021 اعلام شد




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.