«شهید مرتضی آوینی» کارگردانی از جنس ایثار و عمل

«شهید مرتضی آوینی» کارگردانی از جنس ایثار و عمل
بیستم فروردین ماه هر سال مصادف با سالروز شهادت شهید سید مرتضی آوینی فیلمساز، مستندساز و پژوهشگر انقلابی حوزه سینما است. به همین مناسبت هر ساله بزرگداشت این سینماگر بزرگ تاریخ سینمای ایران از سوی مراکز سینمایی برگزار می گردد.
«شهید مرتضی آوینی» کارگردانی از جنس ایثار و عمل

خبرگزاری میزان - بیستم فروردین ماه هر سال مصادف با سالروز شهادت شهید سید مرتضی آوینی فیلمساز، مستندساز و پژوهشگر انقلابی حوزه سینما است. به همین مناسبت هر ساله بزرگداشت این سینماگر بزرگ تاریخ سینمای ایران از سوی مراکز سینمایی برگزار می گردد. شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال 1326 در شهر ری متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانش جوی معماری وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می سرود داستان و مقاله می نوشت و نقاشی می کرد تحصیلات دانشگاهی اش را نیز در رشته ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت های انقلاب به فیلم سازی پرداخت. آوینی در بخشی از دلنوشته های این شهید بزرگوار آمده است: "حقیر دارای فوق لیسانس معماری از دانشکده هنرهای زیبا هستم اما کاری را که اکنون انجام می دهم نباید به تحصیلاتم مربوط دانست حقیر هرچه آموخته ام از خارج دانشگاه است بنده با یقین کامل می گویم که تخصص حقیقی در سایه ی تعهد اسلامی به دست می آید و لاغیر قبل از انقلاب بنده فیلم نمی ساخته ام اگرچه با سینما آشنایی داشته ام. اشتغال اساسی حقیر قبل از انقلاب در ادبیات بوده است... با شروع انقلاب تمام نوشته های خویش را اعم از تراوشات فلسفی، داستان های کوتاه، اشعار و... - در چند گونی ریختم و سوزاندم و تصمیم گرفتم که دیگر چیزی که "حدیث نفس" باشد ننویسم و دیگر از "خودم" سخنی به میان نیاورم... سعی کردم که "خودم" را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد، و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده ام. البته آن چه که انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود اوست همه ی هنرها این چنین هستند کسی هم که فیلم می سازد اثر تراوشات درونی خود اوست اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند، آن گاه این خداست که در آثار او جلوه گر می شود حقیر این چنین ادعایی ندارم ولی سعیم بر این بوده است.
شهید آوینی فیلم سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره غائله گنبد (مجموعه ی شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه مستند خان گزیده ها) آغاز کرد.
در بخش دیگری از نوشته های آوینی آمده است: "با شروع کار جهاد سازندگی در سال 58 به روستا ها رفتیم که برای خدا بیل بزنیم بعدها ضرورت های موجود رفته رفته ما را به فیلم سازی کشاند... ما از ابتدا در گروه جهاد نیتمان این بود که نسبت به همه ی وقایعی که برای انقلاب اسلام و نظام پیش می آید عکس العمل نشان بدهیم مثلاً سیل خوزستان که واقع شد، همان گروهی که بعدها مجموعه ی حقیقت را ساختیم به خوزستان رفتیم و یک گزارش مفصل تهیه کردیم آن گزارش در واقع جزو اولین کارهایمان در گروه جهاد بود بعد، غائله ی خسرو و ناصر قشقایی پیش آمد و مابه فیروزآباد، آباده و مناطق درگیری رفتیم... وقتی فیروز آباد در محاصره بود، ما با مشکلات زیادی از خط محاصره گذشتیم و خودمان را به فیروزآباد رساندیم. در واقع اولین صحنه های جنگ را ما در آن جا، در جنگ با خوانین گرفتیم. "مجموعه ی یازده قسمتی "حقیقت" کار بعدی گروه محسوب می شد که یکی از هدف های آن ترسیم علل سقوط خرمشهر بود. کار گروه جهاد در جبهه ها ادامه یافت و با شروع عملیات والفجر هشت، شکل کاملاً منسجم و به هم پیوسته ای پیدا کرد آغاز تهیه مجموعه ی زیبا و ماندگار روایت فتح که بعد از این عملیات تا پایان جنگ به طور منظم از تلویزیون پخش شد به همان ایام باز می گردد. شهید آوینی درباره ی انگیزه گروه جهاد در ساختن این مجموعه که نزدیک به هفتاد برنامه است چنین می گوید:
انگیزش درونی هنرمندانی که در واحد تلویزیونی جهاد سازندگی جمع آمده بودند آن ها را به جبهه های دفاع مقدس می کشاند وظایف و تعهدات اداری. شهید مرتضی آوینی
اواخر سال 1370 "موسسه فرهنگی روایت فتح" به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا به کار فیلم سازی مستند و سینمایی درباره ی دفاع مقدس بپردازد و تهیه ی مجموعه ی روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع نامه رها شده بود ادامه دهد. شهید آوینی و گروه فیلم برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم تر از یک سال کار تهیه ی شش برنامه از مجموعه ی ده قسمتی "شهری در آسمان" را به پایان رساندند ومقدمات تهیه ی مجموعه های دیگری را درباره ی آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. شهری در آسمان که به واقعه ی محاصره، سقوط و باز پس گیری خرمشهر می پرداخت در ماه های آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد، اما برنامه وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیستم فروردین 1372 در قتلگاه فکه ناتمام ماند.
شهید آوینی فعالیت های مطبوعاتی خود را در اواخر سال 1362، همزمان با مشارکت در جبهه ها و تهیه ی فیلم های مستند درباره ی جنگ، با نگارش مقالاتی در ماهنامه ی "اعتصام" ارگان انجمن اسلامی آغاز کرد این مقالات طیف وسیعی از موضوعات سیاسی، حکمی، اعتقادی و عبادی را در بر می گرفت او طی یک مجموعه مقاله درباره ی "مبانی حاکمیت سیاسی در اسلام" آرا و اندیشه های رایج در مود دموکراسی، رای اکثریت، آزادی عقیده و برابری و مساوات را در نسبت با تفکر سیاسی ماخوذ از وحی و نهج البلاغه و آرای سیاسی حضرت امام(ره) مورد تجزیه و تحلیل و نقد قرار داد. مقالاتی نیز در تبیین حکومت اسلامی و ولایت فقیه در ربط و نسبت با حکومت الهی حضرت رسول(ص) در مدینه و خلافت امیرمؤمنان(ع) نوشت و اتصال انقلاب اسلامی را با نهضت انبیا علیهم السلم و جایگاه آن با جنگ های صدر اسلام و قیام عاشوا و وجوه تمایز آن از جنگ هایی که به خصوص در قرون اخیر واقع شده اند و نیز برکات ظاهری و غیبی جنگ و ویژگی رزم آوران و بسیجیان، در زمره ی مطالبی بود که در "اعتصام" منتشر شد. در مضامین اعتقادی و عبادی نیز تحقیق و تفکر می کرد و حاصل کار خویش را به صورت مقالاتی چون "اشک، چشمه ی تکامل". "تحقیقی در معنی صلوات" و "حج، تمثیل سلوک جمعی بشر" به چاپ می سپرد. مرتضی آوینی در کنار نگارش این قبیل مقالات، مجموعه مقالاتی نیز با عنوان کلی "تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب" برای ماهنامه ی "جهاد"، ارگان جهاد سازندگی، نوشت "بهشت زمینی"، "میمون برهنه!"، "تمدن اسراف و تبذیر"، "دیکتاتوری اقتصاد"، "از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی"، "نظام آموزش و آرمان توسعه یافتگی"، "ترقی یا تکامل؟" و... از جمله مقالات آن مجموعه است. این مقالات بعد از شهادت او با عنوان "توسه و مبانی تمدن غرب" به چاپ رسید این دوره از کار نویسندگی شهید تا سال 1365 ادامه یافت. مقارن با همین سال ها شهید آوینی علاوه برکارگردانی و مونتاژ مجموعه ی "روایت فتح" نگارش متن آن را بر عهده داشت که بعدها قالب کتابی گرفت با عنوان "گنجینه ی آسمانی". او در ماه محرم سال 1366 نگارش کتاب "فتح خون" (روایت محرم" را آغاز کرد و نه فصل از فصول ده گانه ی آن را نوشت. اما در حالی که کار تحقیق در مورد وقایع روز عاشورا و شهادت بنی هاشم را انجام داده و نگارش فصل آخر را آغاز کرده بود به دلایلی کار را ناتمام گذاشت.
وی در سال 1367 یک ترم در مجتمع دانشگاهی هنر تدریس کرد، ولی چون مفاد مورد نظرش برای تدریس با طرح دانشگاه هم خوانی نداشت، از ادامه ی تدریس صرف نظر کرد. مجموعه ی مباحثی که برای تدریس فراهم شده بود، با بسط و شرح و تفسیر بیش تر در مقاله ای بلند به نام "تاملاتی در ماهیت سینما" که در فصلنامه "فارابی" به چاپ رسید و بعد در مقالاتی با عناوین "جذابیت در سینما"، "آینه ی جادو"، "قاب تصویر و زبان سینما"و... که از فروردین سال 1368 در ماهنامه هنری "سوره" منتشر شد، تفصیل پیدا کرد. مجموعه این مقالات در کتاب "آینه ی جادو" که جلد اول از مجموعه مقالات و نقدهای سینمایی اوست.
سال های 1368 تا 1372 دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی است. آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل می شود. هرچند آشنایی با سینما در طول مدتی بیش از ده سال مستندسازی و تجارب او در زمینه کارگردانی مستند و به خصوص مونتاژ باعث شد که قبل از هرچیز به سینما بپردازد. ولی این مسئله موجب بی اعتنایی او نسبت به سایر هنرها نشد. او در کنار تالیف مقالات تئوریک درباره ماهیت سینما و نقد سینمای ایران و جهان، مقالات متعددی در مورد حقیقت هنر، هنر و عرفان، هنر جدید اعم از رمان، نقاشی، گرافیک و تئاتر، هنر دینی و سنتی، هنر انقلاب و... تالیف کرد که در ماهنامه "سوره" به چاپ رسید. طی همین دوران در خصوص مبانی سیاسی. اعتقادی نظام اسلامی و ولایت فقیه، فرهنگ انقلاب در مواجهه با فرهنگ واحد جهانی و تهاجم فرهنگی غرب، غرب زدگی و روشن فکری، تجدد و تحجر و موضوعات دیگر تفکر و تحقیق کرد و مقالاتی منتشر نمود. آوینی شاعر سینمای انقلاب/روایتی ماندگار از فتح و ایثار+عکس/////////////////////یکشبنه شب
مجموعه ی آثار شهید آوینی در این دوره هم از حیث کمیت، هم از جهت تنوع موضوعات و هم از نظر عمق معنا و اصالت تفکر و شیوایی بیان اعجاب آور است. در حالی که سرچشمه ی اصلی تفکر او به قرآن، نهج البلاغه، کلمات معصومین علیهم السلام و آثار و گفتار حضرت امام(ره) باز می گشت. با تفکر فلسفی غرب و آرا، و نظریات متفکران غربی نیز آشنایی داشت و با یقینی برآمده از نور حکمت، آن ها را نقد و بررسی می کرد. او شناخت مبانی فلسفی و سیر تاریخی فرهنگ و تمدن جدید را از لوازم مقابله با تهاجم فرهنگی می دانست چرا که این شناخت زمینه ی خروج از عالم غربی و غرب زده ی کنونی را فراهم می کند و به بسط و گسترش فرهنگ و تفکر الهی مدد می رساند. او بر این باور بود که با وقوع انقلاب اسلامی و ظهور انسان کاملی چون امام خمینی(ره) بشر وارد عهد تاریخی جدیدی شده است که آن را "عصر توبه بشریت" می نامید. عصری که به انقلاب جهانی امام عصر(عج) و ظهور "دولت پایدار حق" منتهی خواهد شد. انتهای پیام/

کلیدواژه های این خبر
خوزستان   خرمشهر   روستا   مستندساز   سینماگر   حدیث   کرمان   سینما   دانشگاهیان   عملیات والفجر   هنری   روایت فتح   متوسطه   مفاصل   پیروزی انقلاب اسلامی   کاردر   اشعار   عکس العمل   کودکی   هنرهای زیبا   دلنوشته   مجموعه مستند   مقاله   جهاد سازندگی   وفادار   قشقایی   آباده   ترکمن   اشتغال   سالگرد شهادت   داستانی   دانشگاه   سینمای ایران   سیل خوزستان   دانشگاه تهران   پیروزی انقلاب   شهرستان ری  
محتوای این خبر به صورت خودکار از «میزان» دریافت شده و «مخبرنیوز» بدون هیچ دخل و تصرفی آنرا باز نشر داده است. اگر به هر دلیلی احساس می کنید محتوای منتشر شده مطلوب نیست، خواهشمند است با استفاده از این لینک ما را مطلع نمایید تا بدون درنگ آنرا حذف نماییم.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه مخبرنیوز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اخبار مرتبط
معرفی استادان نشست های مجازی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
شبستان
شماره دوازدهم "نمایش شناخت" منتشر شد
گیتی آنلاین
خودروی لاکچری حامد بهداد / چرا مجردم ؟! + عکس ها
رکنا نت
روز خبرنگار به نام کدام «شهید» است؟+عکس
تسنیم
روز خبرنگار به نام کدام «شهید» است؟
هم اندیشی
روز خبرنگار به نام کدام «شهید» است؟ +عکس
مشرق نیوز
عکس های جذاب حامد بهداد و ساره بیات کنار هم !
رکنا نت
روایتی از راه و رسم تبلیغ عمو قصه گو
رسانیوز
بازگشت کارگردان «ویلایی ها» به جشنواره فیلم فجر با «دسته دختران»/روایتی از مقاومت خرمشهر
میزان
من منجی سینما نبودم و نیستم
مشرق نیوز
من منجی سینما نبودم و نیستم/ دغدغه های ناگفته آقای کارگردان
مهر نیوز
برای تولد خالق «پاتال» و به یاد آرزوهای کوچک مان
ایسنا
کشت و کار در ناکجاآباد
ایران آنلاین
فلسفه جنگیدن از نگاه سردار خرمشهر
تسنیم
مهرداد اوستا؛ پرچمدار شعر فاخر فارسی
ایرنا
مهرداد اوستا که بود؟/علت به زندان رفتنش چه بود؟/ او با کدام یک از دانشمندان اروپایی مراوده داشت؟
سایت جماران
بازیگران خاطره ساز ایرانی که از آنها بی خبریم + عکس
رکنا نت
ادبیات دراماتیک از منظر فیلسوف عصر روشنگری
ایرنا
نگاهی به زندگی سردار شهید «جواد فتاحی»
خبرگزاری دفاع مقدس
درباره هوشنگ آزادی ور
ایرنا
سیمینی که زیور ادبیات را برای زنان ایرانی آراست
ایرنا
اثر جدیدی از «لوئیجی پیراندللو» نوبلیست ایتالیایی منتشر شد
ایرنا
2 فیلم در یک نما
روزنامه شرق
چهره برتر هنر انقلاب اسلامی هرمزگان معرفی شد
ایرنا
فیلم به شهادت رسیدن شهید آوینی + برای اولین بار از لحظات آخر
رکنا نت
داستان اصلی شهادت شهید مرتضی آوینی + فیلم
رکنا نت
شاخصه هنر انقلابی تعهد به اخلاق و آرمان های شهدا است
ایرنا
ما آوینیست ها
مهر نیوز
«شهید مرتضی آوینی» کارگردانی از جنس ایثار و عمل
میزان
هنر انقلاب اسلامی متعهد به اخلاق، عدالت و ایثار است
ایرنا
ماجرای اولین متن خوانی شهید آوینی
شیرازه
درباره آنچه این روزها از سیدمرتضی آوینی می گویند و می شنویم | آزاده، روادار و عارفی رها از بند وجود
همشهری آنلاین
روزی به نام هنر انقلاب اسلامی + فیلم
صدا و سیما
راوی فتح سنگ صبور رزمندگان در جبهه
ایرنا
نگاه متفاوت شهید «سید مرتضی آوینی» به مشکلات در زندگی
خبرگزاری دفاع مقدس
آقا مرتضی؛ روایت شیدایی از هنر انقلابی
صدا و سیما
نواب صفوی به کرونا مبتلا شد
اعتدال
آشنایی آوینی با امام به واسطه فرهاد مهراد
شعار سال
خاک بزرگترین مربی میرعابدین کابلی در کاوش بود
خبرگزاری کتاب ایران
آوینی، راوی راه آسمان
ایران آنلاین
اخبار مرتبط
bltشبستان : معرفی استادان نشست های مجازی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
bltگیتی آنلاین : شماره دوازدهم "نمایش شناخت" منتشر شد
bltرکنا نت : خودروی لاکچری حامد بهداد / چرا مجردم ؟! + عکس ها
bltتسنیم : روز خبرنگار به نام کدام «شهید» است؟+عکس
bltهم اندیشی : روز خبرنگار به نام کدام «شهید» است؟
bltمشرق نیوز : روز خبرنگار به نام کدام «شهید» است؟ +عکس
bltرکنا نت : عکس های جذاب حامد بهداد و ساره بیات کنار هم !
bltرسانیوز : روایتی از راه و رسم تبلیغ عمو قصه گو
bltمیزان : بازگشت کارگردان «ویلایی ها» به جشنواره فیلم فجر با «دسته دختران»/روایتی از مقاومت خرمشهر
bltمشرق نیوز : من منجی سینما نبودم و نیستم
bltمهر نیوز : من منجی سینما نبودم و نیستم/ دغدغه های ناگفته آقای کارگردان
bltایسنا : برای تولد خالق «پاتال» و به یاد آرزوهای کوچک مان
bltایران آنلاین : کشت و کار در ناکجاآباد
bltتسنیم : فلسفه جنگیدن از نگاه سردار خرمشهر
bltایرنا : مهرداد اوستا؛ پرچمدار شعر فاخر فارسی
bltسایت جماران : مهرداد اوستا که بود؟/علت به زندان رفتنش چه بود؟/ او با کدام یک از دانشمندان اروپایی مراوده داشت؟
bltرکنا نت : بازیگران خاطره ساز ایرانی که از آنها بی خبریم + عکس
bltایرنا : ادبیات دراماتیک از منظر فیلسوف عصر روشنگری
bltخبرگزاری دفاع مقدس : نگاهی به زندگی سردار شهید «جواد فتاحی»
bltایرنا : درباره هوشنگ آزادی ور
bltایرنا : سیمینی که زیور ادبیات را برای زنان ایرانی آراست
bltایرنا : اثر جدیدی از «لوئیجی پیراندللو» نوبلیست ایتالیایی منتشر شد
bltروزنامه شرق : 2 فیلم در یک نما
bltایرنا : چهره برتر هنر انقلاب اسلامی هرمزگان معرفی شد
bltرکنا نت : فیلم به شهادت رسیدن شهید آوینی + برای اولین بار از لحظات آخر
bltرکنا نت : داستان اصلی شهادت شهید مرتضی آوینی + فیلم
bltایرنا : شاخصه هنر انقلابی تعهد به اخلاق و آرمان های شهدا است
bltمهر نیوز : ما آوینیست ها
bltمیزان : «شهید مرتضی آوینی» کارگردانی از جنس ایثار و عمل
bltایرنا : هنر انقلاب اسلامی متعهد به اخلاق، عدالت و ایثار است
bltشیرازه : ماجرای اولین متن خوانی شهید آوینی
bltهمشهری آنلاین : درباره آنچه این روزها از سیدمرتضی آوینی می گویند و می شنویم | آزاده، روادار و عارفی رها از بند وجود
bltصدا و سیما : روزی به نام هنر انقلاب اسلامی + فیلم
bltایرنا : راوی فتح سنگ صبور رزمندگان در جبهه
bltخبرگزاری دفاع مقدس : نگاه متفاوت شهید «سید مرتضی آوینی» به مشکلات در زندگی
bltصدا و سیما : آقا مرتضی؛ روایت شیدایی از هنر انقلابی
bltاعتدال : نواب صفوی به کرونا مبتلا شد
bltشعار سال : آشنایی آوینی با امام به واسطه فرهاد مهراد
bltخبرگزاری کتاب ایران : خاک بزرگترین مربی میرعابدین کابلی در کاوش بود
bltایران آنلاین : آوینی، راوی راه آسمان




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.