مخبر - 1397/11/22 - به این دلایل با عجله غذا خوردن ممنوع

به این دلایل با عجله غذا خوردن ممنوع
به گزارش بهداشت نيوز، در دنياي امروز همه چيز در حال سريع و سريع تر شدن است، غذا خوردن نيز شامل اين سرعت گرفتن شده است.
به این دلایل با عجله غذا خوردن ممنوع

به گزارش بهداشت نیوز، در دنیای امروز همه چیز در حال سریع و سریع تر شدن است، غذا خوردن نیز شامل این سرعت گرفتن شده است. بسیاری از مردم، زمان کمی برای نشستن و لذت بردن از وعده غذایی شان دارند؛ بنابراین برای جبران، خیلی سریع غذا می خورند و یا غذا خوردنشان با انجام کاری دیگر همراه می شود.

متاسفانه وقتی خیلی سریع غذا می خوریم، احتمال اینکه دچار پرخوری شویم را افزایش می دهیم و وزنمان زیاد می شود. وقتی سریع غذا می خوریم به اندازه آهسته غذا خوردن از وعده مان لذت نمی بریم. آرام غذا خوردن می تواند لذتمان از غذا را افزایش دهد و به بدن، این زمان را بدهد که پیام سیری را دریافت کرده و جلوی غذا خوردن را بگیرد.

چگونه بفهمیم که سریع غذا می خوریم؟
اگر غذایتان را در کمتر از 15 تا 20 دقیقه میل می کنید این یعنی خیلی سریع غذا خورده اید. اگر بعد از غذا خوردن، بیش از حد احساس پری داشته باشید یعنی خیلی سریع غذا خورده اید. آهسته غذا خوردن کمک می کند بدن به سیگنال های سیری بیشتر حساسیت نشان دهد و علاوه بر لذت بیشتری که از غذا می برید، پس از غذا هم حس بدی نخواهید داشت.

وقتی سیر هستید متوقف نمی شوید
یک قانون کلی وجود دارد که می گوید برای خوردن یک وعده غذایی، باید 20 دقیقه زمان بگذارید. این تقریبا همان مدت زمانی است که دستگاه گوارش برای ارسال هورمون هایی به مغز جهت اعلام سیری و توقف غذا خوردن نیاز دارد. اگر در کمتر از 20 دقیقه غذا خوردید، فرصت کافی برای ارسال پیام سیری به مغز را نداده اید. این یعنی اگر سریع غذا بخورید احتمال اینکه دچار پرخوری شوید افزایش می یابد، چون قبل از احساس سیری، مقدار زیادی غذا خواهید خورد. هورمون های علامت دهنده بین مسیر گوارشی و مغز به شکل پیچیده ای کار می کنند. همین که غذا از معده به روده کوچک می رسد هورمون کوله سیستوکینین به مغز ارسال می شود تا توقف غذا خوردن را اعلام کند.

لپتین هورمون دیگری است که نقشی اساسی در تنظیم بلند مدت اشتها دارد. لپتین از سلول های چربی آزاد می شود و به مغز علامت می دهد تا بر اساس ذخایر چربی بدن تنظیمات گرسنگی/ سیری را بالا و پایین ببرد.

اگر سلول های چربی در بدن افزایش پیدا کنند، تولید لپتین نیز افزایش خواهد یافت که در نتیجه دریافت غذا نیز کمتر می شود. با این حال، همراه با چاقی ممکن است مقاومت به لپتین نیز اتفاق بیفتد. مقاومت به لپتین می تواند موجب شود دریافت پیام سیری توسط مغز دچار مشکل شود. لپتین باید علامت کوله سیستوکینین را تقویت کند، اما وقتی خیلی سریع غذا می خورید این پیام زمان کافی برای درست کار کردن نخواهد داشت.

چگونه مانع افزایش وزن شویم؟
تحقیقات نشان داده زنان و مردانی که اضافه وزن دارند زمانی که سرعت غذا خوردنشان را کاهش می دهند مقدار غذا خوردنشان نیز کاهش می یابد.در تحقیقی دیگر با 1700 شرکت کننده بزرگسال مشخص شد آن هایی که آرام تر غذا می خوردند، کالری کمتری هم در وعده ها دریافت می کردند.

از این رو اگر سعی دارید وزن کم کنید، کاهش سرعت غذا خوردنتان هنگام وعده ها می تواند بسیار مفید باشد، چون کمتر غذا می خورید. تحقیقات نشان داده سریع غذا خوردن خطر چاقی را دو برابر می کند. علاوه بر کیفیت و کمیت غذایی که می خورید باید روی سرعت خوردنتان نیز تمرکز داشته باشید.

از غذای خود لذت نمی برید
در فرهنگ عجله داشتن برای هر کاری به ندرت پیش می آید چیزی را با صبر و آرامش انجام دهید. شاید برایتان عجیب به نظر بیاید که آهسته غذا خوردن و تمرکز روی آنچه می خوریم می تواند به کمتر غذا خوردنمان کمک کند.

اگر روی غذا تمرکز می کنید، احتمال اینکه بیشتر غذا بخورید افزایش نمی یابد؟
بر اساس تحقیقات، چنین چیزی پیش نمی آید. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند آهسته غذا خوردن و لذت بردن از آن می تواند به داشتن احساس رضایت از آنچه خوردیم کمک کند.

وقتی سریع غذا می خوریم در واقع از طعم آن چیزی متوجه نمی شویم. چشیدن و لذت بردن از غذا باعث می شود سریع تر از آن احساس رضایت کنیم. به آرامی لذت بردن از یک قطعه کوچک کیک می تواند از سریع خوردن دو قطعه بزرگ کیک خیلی لذت بخش تر باشد. طوری غذا بخورید که علاوه بر راضی شدن معده، از نظر روانی نیز احساس رضایت کنید.

نکاتی برای آرام تر غذا خوردن
اگر خیلی سریع غذا می خورید از این نکات برای کاهش سرعت استفاده کنید. شاید در ابتدا به تلاش زیادی نیاز باشد، اما پس از مدتی آهسته غذا خوردن برایتان ساده خواهد شد.

هنگام غذا خوردن چند کار را با هم انجام ندهید: بسیاری از افراد هنگام غذا خوردن در حال تماشای تلویزیون، کار کردن و یا نگاه به صفحه نمایش کامپیوتر هستند. هنگام غذا خوردن، آنچه باعث می شود حواستان پرت شود را خاموش کنید تا بتوانید تمرکز بیشتری روی غذا بگذارید. این کار کمک می کند بیشتر از غذا لذت ببرید و آرام تر هم آن را میل کنید.

گاز های کوچک بزنید: به جای اینکه مقدار زیادی غذا را یکجا وارد دهانتان کنید، به لقمه ها یا گاز های کوچک تبدیلش کنید. خوردن قسمت های کوچک غذا می تواند کمک کند که آرام تر غذا میل کنید. اگر ممکن است می توانید از قاشق های کوچک تر استفاده کنید تا روند غذا خوردنتان کند شود.

غذا را کامل بجوید: سریع غذا خوردن معمولا به این معناست که آنچه می خورید را خوب نمی جوید. بیشتر از قبل روی جویدن غذا تمرکز کنید. این کار حتی به گوارش بهتر غذا هم کمک می کند.

بین لقمه ها قاشق و چنگال را زمین بگذارید: برای کمک به کاهش سرعت غذا خوردن، یک توصیه کاربردی این است که بعد از هر لقمه قاشق و چنگال خود را پایین بگذارید. این کار باعث می شود خودتان را مجبور به آهسته غذا خوردن کنید. برخی برنامه های موبایل هم هستند که می توانند در این مسیر کمکتان کنند.



منبع: برترینها


محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
اضافه وزن   بهداشت   پرخوری   هورمون   گوارش   وعده غذایی   اشتها   تنظیمات   سیری   سیگنال   غذا خوردن   لپتین   چاقی   گوارشی  
اخبار مرتبط
با این راهکارها اشتهایتان را کنترل کنید
بهداشت نیوز
تناسب اندام عروس خانم ها در 6 مرحله
پارسینه
با عجله غذا خوردن ممنوع!
تیک نیوز
آیا حتما باید پیش از خواب چیزی بخورید؟
بهداشت نیوز
رژیم سیب زمینی چگونه است و چقدر لاغر می کند؟
بهداشت نیوز
چگونه آرام غذا بخوریم؟
ناطقان نیوز
با عجله غذا نخورید
ایران اکونومیست
به این هشدارهای بدن گوش دهید+ درمان
فرتاک نیوز
با عجله غذا نخورید!
باشگاه خبرنگاران
کدام عادات غلط چاقتان می کند؟
ناطقان نیوز
عادتهای نادرست غذایی که به شدت چاقتان می کند
شفا آنلاین
چربی شکمتان را با این روش به راحتی از بین ببرید
بهداشت نیوز
راههای غلبه بر اعتیاد غذایی
شفا آنلاین
بخور نخورهای همراه غذا
بهداشت نیوز
تاثیرات اعتیاد غذایی بر مغز و چگونگی غلبه بر این اعتیاد
بهداشت نیوز
چگونگی غلبه بر اعتیاد غذایی
پارسینه
آیا شما هم زود به زود گرسنه می شوید؟
بهداشت نیوز
بدون ورزش و رژیم لاغر شوید
اقتصاد نیوز
چاقی و سرطان چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
بهداشت نیوز
17 راز لاغری برای خانم های کارمند و پرمشغله
پول نیوز
چرا یک ساعت بعد از غذا خوردن گرسنه می شوم؟
بهداشت نیوز
ادعای کاهش وزن با مصرف قرص لاغری پایه علمی ندارد
همشهری آنلاین
این غذاها ضد گرسنگی هستند
اقتصاد نیوز
خطرات حذف وعده های غذایی
ناطقان نیوز
برای کاهش وزن آهسته غذا بخوریم یا سریع؟
اقتصاد نیوز
حذف وعده های غذایی چه خطراتی را به دنبال دارد؟
باشگاه خبرنگاران
اگر وعده های غذایی را حذف کنید، 7 خطر تهدیدتان می کند
بهداشت نیوز
شام نخوردن راندمان بدن را برهم می زند
برنا نیوز
پرخوری عصبی چیست و چگونه برآن غلبه کنیم؟
بهداشت نیوز
با گرسنگی در طول رژیم غذایی چه کنیم؟
بهداشت نیوز
اخبار مرتبط
bltبهداشت نیوز : با این راهکارها اشتهایتان را کنترل کنید
bltپارسینه : تناسب اندام عروس خانم ها در 6 مرحله
bltتیک نیوز : با عجله غذا خوردن ممنوع!
bltبهداشت نیوز : آیا حتما باید پیش از خواب چیزی بخورید؟
bltبهداشت نیوز : رژیم سیب زمینی چگونه است و چقدر لاغر می کند؟
bltناطقان نیوز : چگونه آرام غذا بخوریم؟
bltایران اکونومیست : با عجله غذا نخورید
bltفرتاک نیوز : به این هشدارهای بدن گوش دهید+ درمان
bltباشگاه خبرنگاران : با عجله غذا نخورید!
bltناطقان نیوز : کدام عادات غلط چاقتان می کند؟
bltشفا آنلاین : عادتهای نادرست غذایی که به شدت چاقتان می کند
bltبهداشت نیوز : چربی شکمتان را با این روش به راحتی از بین ببرید
bltشفا آنلاین : راههای غلبه بر اعتیاد غذایی
bltبهداشت نیوز : بخور نخورهای همراه غذا
bltبهداشت نیوز : تاثیرات اعتیاد غذایی بر مغز و چگونگی غلبه بر این اعتیاد
bltپارسینه : چگونگی غلبه بر اعتیاد غذایی
bltبهداشت نیوز : آیا شما هم زود به زود گرسنه می شوید؟
bltاقتصاد نیوز : بدون ورزش و رژیم لاغر شوید
bltبهداشت نیوز : چاقی و سرطان چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
bltپول نیوز : 17 راز لاغری برای خانم های کارمند و پرمشغله
bltبهداشت نیوز : چرا یک ساعت بعد از غذا خوردن گرسنه می شوم؟
bltهمشهری آنلاین : ادعای کاهش وزن با مصرف قرص لاغری پایه علمی ندارد
bltاقتصاد نیوز : این غذاها ضد گرسنگی هستند
bltناطقان نیوز : خطرات حذف وعده های غذایی
bltاقتصاد نیوز : برای کاهش وزن آهسته غذا بخوریم یا سریع؟
bltباشگاه خبرنگاران : حذف وعده های غذایی چه خطراتی را به دنبال دارد؟
bltبهداشت نیوز : اگر وعده های غذایی را حذف کنید، 7 خطر تهدیدتان می کند
bltبرنا نیوز : شام نخوردن راندمان بدن را برهم می زند
bltبهداشت نیوز : پرخوری عصبی چیست و چگونه برآن غلبه کنیم؟
bltبهداشت نیوز : با گرسنگی در طول رژیم غذایی چه کنیم؟
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط





 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.