مخبر - 1397/09/15 - نقش خریداران کاذب در افزایش قیمت خودرو /اگر مردم نخرند،دست دلالها کوتاه می شود

نقش خریداران کاذب در افزایش قیمت خودرو /اگر مردم نخرند،دست دلالها کوتاه می شود
یک کارشناس خودرو درباره اظهارنظرهای فراوان خودروسازان و قطعه سازان مبنی بر احتمال ورشکستگی این صنعت گفت: صنعت خودروی کشور، صنعتی بیمار است و با این شرایطی که اکنون شاهد آن هستیم، چنین اظهارنظرهایی می تواند صحیح باشد.
نقش خریداران کاذب در افزایش قیمت خودرو /اگر مردم نخرند،دست دلالها کوتاه می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کاظم محمدی نیکخواه با بیان این مطلب اظهار کرد: اکنون اگر قرار باشد قطعه ساز با ارز نیمایی و حدود 10هزار تومان، قطعات مورد نیاز را وارد کند و تحویل دهد برای قطعه ساز به عنوان یکی از صنایع زیربنایی صنعت خودرو مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: قطعه سازان تعهداتی داشته اند که با دلار زیر4هزار تومان قرارداد بسته شده بود و تا آبان و آذر سال 96 با دلار کمتر از 4هزار تومان پیش فروش شده بود.

وی تصریح کرد: همان طور که شاهد هستیم در ماه های گذشته با روند جهشی برخورد کردیم و مشکلاتی برای قطعه سازان پیش آمد و تا آنجا که توانستند و با قطعاتی که از قبل داشتند، نیاز مصرف کنندگان را پاسخ دادند و تا امروز (نیمه آذر) دعوتنامه های شهریور آمده و محصولات را گران نکرده اند و به همان قیمت سابق و قبل از گرانی ها قرار است تعهدات را تحویل دهند.

محمدی نیکخواه گفت: این اقدام خودروسازان و قطعه سازان از روی ناچاری بوده و به اصطلاح دچار زیان اجتناب ناپذیر شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رقم ضرر 5500 میلیارد تومان که از سوی خودروسازان و قطعه سازان مطرح می شود، درست است یا خیر؛ بیان کرد: نمی توان تایید کرد که این آمار اصلا درست است یا خیر؛ آنچه مسلم است در حاشیه بازار خودرو 70میلیون تومان عرضه می شود در حالی که در شرکت ها قیمت 35 یا 36 میلیون تومان است.

این کارشناس بازار خودرو گفت: در 3تا4ماه گذشته که نوسان قیمت ها و … اتفاق افتاده سبب به وجود آمدن شرایط فعلی بازار خودرو شده اما در هر صورت خودروسازان سعی کرده اند تعهدات خود را تحویل دهند که نمی توان اطلاع دقیقی از داشتن قطعات و یا زیان ده بودن آنها بدست آورد. آمار دقیقی وجود ندارد که بتوان گفت چه کسی درست می گوید و یا برعکس.

وی ادامه داد: شاهد این هستیم که قیمت ها در حاشیه بازار خودرو بسیار بالاست و اما شرکت ها خودرویی که سال گذشته 36میلیون تومان قیمت داشته را تا شهریور امسال نیز به همان قیمت تحویل داده است اما اطلاعی از دعوتنامه ها و قیمت های شهریور به بعد ندارم.

محمدی نیکخواه درباره سیاست توزیع قطره چکانی عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان گفت: این مساله درست نیست زیرا قطعه سازان اکنون قطعه ندارند که به خودروسازان تحویل دهند. برای قطعه ساز ساخت قطعه با دلار 10 تا 12 هزار تومان مقرون به صرفه نیست و با دلار 4هزار تومان تحویل خودروساز دهد.

وی توضیح داد: قطعه ساز در زنجیره تولید قرار دارد یعنی این زنجیره مواد اولیه شروع به قطعه ساز، خودروساز و مونتاژ و فروش می رسد. سیاست قطره چکانی در این زمان درست نیست زیرا کم و کسر قطعه وجود دارد و البته این احتمال را به طور کامل نمی توان رد کرد ولی بیش از احتمال درست کردن بازار کاذب به نظر می رسد نبود قطعات مسبب به وجود آمدن این شرایط باشد.

محمدی نیکخواه تصریح کرد: هیچ آمار صحیحی وجود ندارد که بدانیم چقدر مواد اولیه از گذشته وجود داشته، موجودی فعلی چه میزان است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت سال گذشته خودرویی براساس هزینه ها 36میلیون تومان پیش فروش شده و متقاضی 20میلیون پیش پرداخت داشته است اما امسال هزینه ها افزایش یافته و ارزش 20 میلیون پارسال در سال جاری به یک سوم کاهش یافته است و این مساله اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: لذا باید مبالغی که برای پیش فروش پرداخته شده و همچنین تورم نیز محاسبه شود و از حالا به بعد پاسخگوی مردم باشند تا حاشیه بازار نیز به تدریج حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: حاشیه بازار اکنون شرایط خوبی ندارد و مردم و مصرف کننده بسیار کاهش یافته و نقدینگی سرگردان دست مردم است که در اصل بازار را به این سمت کشیده است.

محمدی نیکخواه برای حل این مشکل پیشنهاد داد، گفت: باید مردم و مصرف کننده در حاشیه بازار خودرو نخرد یعنی الان در شرایطی هستیم که دلار در حال کاهش قیمت است و همان طور که افزایش نرخ دلار سبب بالارفتن قیمت ها شد اکنون باید شرایطی به وجود آید تا با کاهش قیمت دلار، قیمت سایر کالاها به ویژه خودرو نیز پایین بیاید بنابراین مردم نباشد از حاشیه بازار خودرو خریداری کنند.

این کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: بر اساس دلار 14هزار تومان یک ماشین 5هزار دلاری در بازار ایران 70میلیون تومان به فروش می رسد الان که دلار به 10تا11 هزار تومان رسیده باید قیمت این خودرو حداقل 25تا30درصد کاهش یابد. متاسفانه تعدادی از مردم کاوش های کاذب و سرگردان در بازار خودرو دارند و دایم دنبال قیمت کردن خودروها هستند که سبب شده اند در بازار خریدار کاذب به وجود آید و این خریداران موجب پایین نیامدن قیمت ها هستند.

خرید وفروش خودرو

وی تاکید کرد: باید اراده ملی اجرایی شود و مردم در این شرایط اصلا خودرو نخرند و مدت کوتاهی تحریم خرید را اعمال کنند که در این شرایط هم شرکت ها حواس خود را جمع می کنند و هم کسانی که خودروها را به عنوان سرمایه و ارزش افزوده و … خریداری می کنند، حساب کار خود را بکنند.

محمدی نیکخواه درباره احتمال ورشکستگی صنعت خودروسازی و راه های جلوگیری از این اتفاق گفت: معتقدم با شرایط فعلی بیکاری و اقتصاد، خودروسازان باید پابرجا بمانند اگر نمانند به حتم وضعیت بسیار بد خواهد شد. اگر این صنعت نیاز به نقدینگی دارد دولت باید با وام کم بهره به آنها کمک کند. دولت برای نگهداری این صنعت بهتر است سوبسید به صورت پلکانی اعطا کند و در مقطعی نیز قطع کند.

وی ادامه داد: راه بعدی عزم ملی برای نخریدن خودرو در بازار است تا قیمت ها ثبات پیدا کند. اکنون عرضه در بازار وجود دارد و در سایت ها به تعداد بی نهایت خودرو برای فروش وجود دارد بنابراین مردم خودروی عرضه شده را گران نخرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر همیاری مصرف کنندگان در نخریدن خودرو و کوتاه کردن دست واسطه ها، حمایت دولت از خودروسازان و قطعه سازان و همچنین اعطای وام های کم بهره و سوبسید پلکانی در کنار هم انجام شود می توان امیدوار بود که صنعت خودرو در ماه های آینده وضعیت بهتری پیدا کند.

محمدی نیکخواه گفت: باید ارزبری هر خودرو محاسبه شود و بر اساس آن 30 تا 50درصد بر قیمت ها افزوده شود و در کنار آن در موعد مقرر و به آسانی خودرو تحویل مردم شود حتم بدانید حاشیه بازار از بین می رود.


محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
بیمار   تورم   ارز   مواد اولیه   مصرف کنندگان   قیمت ها   قطعات   قطعه سازان   متقاضی   ورشکستگی   نوسان قیمت   پیش فروش   کارشناس بازار   گرانی   پیش پرداخت   قطعه ساز   خریدار خارجی   حاشیه بازار   بازار   صنعت   افزایش قیمت   بازار خودرو   خودروسازان  
اخبار مرتبط
کورس قیمت در بازار خودرو
ایران خبر
خودروسازانی که در پیچ تند قیمت ها ویراژ می دهند
ایران اکونومیست
یکه تازی قیمت در بازار خودرو
ایران آنلاین
شترسواری دولادولا در بحران خودرو
اقتصاد نیوز
نقص فنی در عملکرد خودروسازی ها
تجارت نیوز
راه طولانی سوددهی در صنعت خودرو با وجود افزایش قیمت
عصر خودرو
رونق به بازار خودرو باز می گردد؟
بلاغ مازندران
واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو های داخلی/ آیا رونق به بازار خودرو باز خواهد گشت؟
پارس نیوز
آیا رونق به بازار خودرو باز خواهد گشت؟
شعار سال
واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو های داخلی
عصر خودرو
بازار خودرو در شوک فرو رفت
ایرنا
پیش بینی قیمت خودرو
شمانیوز
جزئیات پیش فروش جدید خودروسازان/ در سال آینده اوضاع بازار چگونه می شود؟
پارسینه
آغاز فروش نقدی محصولات سایپا از امروز
عصر خودرو
بازار خودرو؛ رکود و گرانی همچنان حکمفرماست
بهار نیوز
شرکت ها باید به تعهدات خود با قیمت های سابق پایبند باشند
عصر مالی
چرا روند افزایش قیمت خودروهای تولیدی در بازار ادامه دارد؟
عصر ایران
چرا نقدینگی به سمت خرید خودور سوق پیدا کرد؟/ خودروسازان سخت زیربار عمل به تعهدات خود می روند
فصل تجارت
قیمت جدید خودرو هفته آینده تعیین خواهد شد
روزنامه اطلاعات
تحقیق و تفحص از خودروسازان کلید خورد
اکو فارس
ضرورت حمایت همه جانبه دولت از صنعت خودرو و قطعه سازی
روزنامه آرمان
روزنامه اصلاح طلب: دولت باید خودرو را گران کند
آرمان پرس
امکان افزایش 300 تا 400 هزار تومانی یارانه نقدی/ بازی مراکز قیمت گذاری کالاها با روان مردم/ افزایش چشمگیر هزینه شب یلدا
مشرق نیوز
خودروسازان با هر روز تاخیر در اعلام قیمت های جدید چقدر ضرر می کنند؟
پدال نیوز
ضرر 100 میلیارد تومانی خودروسازان با هر روز تاخیر در اعلام قیمت های جدید
عصر خودرو
چه کسی درباره ارز 4200 تومانی راست می گوید؟/ خودروسازان پیش چشم دولت مردم را زیر گرفتند/ تکذیب کاهش قیمت لوازم خانگی
مشرق نیوز
نقشه مهلک خودروسازان برای منتقل کردن فشار مالی خریداران به نظام بانکی
فصل اقتصاد
زیان هایی که صنعت خودرو از اعلام نشدن قیمت ها متحمل می شود
پدال نیوز
راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟
عصر خودرو
چرا خودرو سازی در ایران هیچ پیشرفتی نداشته است؟/ وقتی" اقتصاد دلالی" جای تولید را می گیرد!
دیده بان ایران
اخبار مرتبط
bltایران خبر : کورس قیمت در بازار خودرو
bltایران اکونومیست : خودروسازانی که در پیچ تند قیمت ها ویراژ می دهند
bltایران آنلاین : یکه تازی قیمت در بازار خودرو
bltاقتصاد نیوز : شترسواری دولادولا در بحران خودرو
bltتجارت نیوز : نقص فنی در عملکرد خودروسازی ها
bltعصر خودرو : راه طولانی سوددهی در صنعت خودرو با وجود افزایش قیمت
bltبلاغ مازندران : رونق به بازار خودرو باز می گردد؟
bltپارس نیوز : واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو های داخلی/ آیا رونق به بازار خودرو باز خواهد گشت؟
bltشعار سال : آیا رونق به بازار خودرو باز خواهد گشت؟
bltعصر خودرو : واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو های داخلی
bltایرنا : بازار خودرو در شوک فرو رفت
bltشمانیوز : پیش بینی قیمت خودرو
bltپارسینه : جزئیات پیش فروش جدید خودروسازان/ در سال آینده اوضاع بازار چگونه می شود؟
bltعصر خودرو : آغاز فروش نقدی محصولات سایپا از امروز
bltبهار نیوز : بازار خودرو؛ رکود و گرانی همچنان حکمفرماست
bltعصر مالی : شرکت ها باید به تعهدات خود با قیمت های سابق پایبند باشند
bltعصر ایران : چرا روند افزایش قیمت خودروهای تولیدی در بازار ادامه دارد؟
bltفصل تجارت : چرا نقدینگی به سمت خرید خودور سوق پیدا کرد؟/ خودروسازان سخت زیربار عمل به تعهدات خود می روند
bltروزنامه اطلاعات : قیمت جدید خودرو هفته آینده تعیین خواهد شد
bltاکو فارس : تحقیق و تفحص از خودروسازان کلید خورد
bltروزنامه آرمان : ضرورت حمایت همه جانبه دولت از صنعت خودرو و قطعه سازی
bltآرمان پرس : روزنامه اصلاح طلب: دولت باید خودرو را گران کند
bltمشرق نیوز : امکان افزایش 300 تا 400 هزار تومانی یارانه نقدی/ بازی مراکز قیمت گذاری کالاها با روان مردم/ افزایش چشمگیر هزینه شب یلدا
bltپدال نیوز : خودروسازان با هر روز تاخیر در اعلام قیمت های جدید چقدر ضرر می کنند؟
bltعصر خودرو : ضرر 100 میلیارد تومانی خودروسازان با هر روز تاخیر در اعلام قیمت های جدید
bltمشرق نیوز : چه کسی درباره ارز 4200 تومانی راست می گوید؟/ خودروسازان پیش چشم دولت مردم را زیر گرفتند/ تکذیب کاهش قیمت لوازم خانگی
bltفصل اقتصاد : نقشه مهلک خودروسازان برای منتقل کردن فشار مالی خریداران به نظام بانکی
bltپدال نیوز : زیان هایی که صنعت خودرو از اعلام نشدن قیمت ها متحمل می شود
bltعصر خودرو : راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟
bltدیده بان ایران : چرا خودرو سازی در ایران هیچ پیشرفتی نداشته است؟/ وقتی" اقتصاد دلالی" جای تولید را می گیرد!
پستهای شبکه های اجتماعی مرتبط





 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.