مخبر - 1397/09/15 - اگر زیاد بخوابید چه اتفاق هایی در بدن تان می افتد؟

اگر زیاد بخوابید چه اتفاق هایی در بدن تان می افتد؟
مطالب و توصیه های زیادی مبنی بر داشتن خواب کافی و با کیفیت وجود دارد، اما خواب زیاد چطور؟ آن روی سکه ی کم خوابی، زیاد خوابیدن است که برای سلامتی خوب نیست. در این مطالب برای تان می گوییم چرا زیاد خوابیدن به ضررتان است و چگونه باید تعادل را رعایت کنید.
اگر زیاد بخوابید چه اتفاق هایی در بدن تان می افتد؟

گروه سلامت "تیتریکمطالب و توصیه های زیادی مبنی بر داشتن خواب کافی و با کیفیت وجود دارد اما خواب زیاد چطور؟ آن روی سکه ی کم خوابی، زیاد خوابیدن است که برای سلامتی خوب نیست. در این مطالب برای تان می گوییم چرا زیاد خوابیدن به ضررتان است و چگونه باید تعادل را رعایت کنید.

بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی قرار می گیرید

موسسه ملی خواب توصیه می کند یک بزرگسال معمولی باید 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشد. اما اگر بدن تان نیاز به خواب بیشتر داشته باشد چطور؟ آیا می توانید بیشتر بخوابید؟ تحقیقات زیادی نشان داده اند بیش از اندازه خوابیدن پیامدهای منفی دارد. زیاد خوابیدن به خودی خود مضر نیست، اما می تواند علامت این باشد که خوب و موثر نمی خوابید که نیاز به ساعات بیشتر برای خوابیدن دارید، یا اینکه مشکلی وجود دارد که نیازتان را به خواب افزایش می دهد. اما افراد نرمالی نیز هستند که خیلی می خوابند و عملکردشان تنها زمانی خوب است که شب 9 تا 10 ساعت بخوابند و گرنه احساس خواب آلودگی خواهند داشت. اما باید سایر احتمالات را هم بررسی کرد. یکی از نگرانی هایی که در ارتباط با خوابیدن های طولانی مدت وجود دارد، بیماری قلبی است.پژوهشگرها دریافته اند افرادی که هر شب بیش از 8 ساعت می خوابند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که دچار آنژین باشند و احتمال داشتن ِ بیماری عروق کرونری در آنها 10 درصد بیشتر است. مطالعه ای نشان داده ریسک بیماری قلبی در افرادی که ساعات طولانی می خوابند 38 درصد بیشتر است. تحقیقی دیگر در انگلیس نیز دریافته آنهایی که زیاد می خوابند 46 درصد بیشتر ممکن است دچار سکته مغزی شوند.

اگر زیاد بخوابید چه اتفاقهایی در بدن تان می افتد

شاید خوب نمی خوابید

یکی از تئوریها این است که خواب تان عمیق و پیوسته نیست، بنابراین خوب استراحت نمی کنید. افرادی که آپنه خواب دارند معمولا تمایل دارند بیشتر بخوابند و می دانیم که آپنه خواب در صورت تشخیص داده نشدن و درمان نشدن منجر به بیماری قلبی و سکته مغزی خواهد شد. مشکلات دیگری مانند ناراحتی معده یا گُرگرفتگی نیز می توانند کیفیت خواب را پایین بیاورند، یا ممکن است محیط خواب به اندازه کافی تاریک و ساکت نباشد. حتی دندان قروچه می تواند باعث شود خوب نخوابید. اگر احساس می کنید با وجود اینکه مدت طولانی در رختخواب بوده اید هنوز خواب آلوده و کسل هستید، با پزشک مشورت کنید.

چاق هستید یا چاق خواهید شد

افزایش وزن نیز عامل مرغ و تخم مرغ دیگری است که با مقدار خواب ارتباط دارد، یعنی ممکن است علت هم زیاد خوابیدن می تواند باعث افزایش وزن تان شود و هم علت زیاد خوابیدن تان ممکن است اضافه وزن تان باشد! یکی از پیچیدگی های ارتباط خواب و چاقی این است که چیزهایی مانند اختلال تنفس در خواب، افسردگی و یا عوارض جانبی دارو می توانند مدت خواب را بیشتر کنند و ضمنا با سایر ریسک فاکتورها مانند افزایش وزن مرتبط اند. اما در این مورد، خواب می تواند هم علت باشد و هم معلول! چیزی که به یقین می دانیم این است که هر چه شما چاق تر باشید، احتمالا بیشتر می خوابید، و اگر اهل زیاد خوابیدن هستید، بیشتر ممکن است چاق شوید. اگر زمان بیشتری را در رختخواب بگذرانید، یعنی تحرک ندارید و ورزش نمی کنید، بنابراین کالری کمتری می سوزانید. آزمایشات نشان داده افرادی که زیاد می خوابند، 25 درصد بیشتر ممکن است طی 5 یا 6 سال، 5 کیلوگرم وزن اضافه کنند و 21 درصد بیشتر مستعد چاقی هستند.

دیابت می گیرید

اگر زیاد بخوابید چه اتفاقهایی در بدن تان می افتد

با توجه به ارتباط بی چون و چرای زیاد خوابیدن و اضافه وزن، عجیب نیست که دیابت نیز با زیاد خوابیدن مرتبط باشد. اما محققان کانادایی دریافته اند آنهایی که زیاد می خوابند دو برابر بیشتر مستعد ابتلا به دیابت اند. سایر مطالعات نشان می دهند زیاد خوابیدن (یا کم خوابیدن) هر وزنی که داشته باشید و هر چقدر هم که فعالیت داشته باشید، می تواند بر میزان گلوکز خون اثر بگذارد. علت این ارتباط هنوز دقیقا معلوم نیست و در مورد مکانیسم های راههای ارتباطی زیاد خوابیدن و عواقبش بر سلامتی، دانش اندکی داریم.

سر درد می گیرید

حتما می دانید و تجربه کرده اید با سر درد و کسالت از خواب بیدار شدن چگونه است. هر چند سر درد می تواند به دلیل بدخوابی باشد اما می تواند یکی از عوارض زیاد خوابیدن هم باشد. مکانیسم این ارتباط نیز هنوز کاملا مشخص نیست، اما یکی از فرضیه ها این است که نوسانات در فرارسان های عصبی طی خواب می تواند عامل سر درد باشد. احتمال دیگر این است که وقتی دیرتر از خواب بیدار می شوید ممکن است زمان معمول صبحانه یا چای و قهوه تان را از دست بدهید و سر دردتان می تواند به دلیل دورماندن از کافئین، افت قند خون و یا کم آبی بدن باشد. بهترین الگوی خواب برای اجتناب از سر درد این است که هر شب به مقدار کافی بخوابید و هر شب سر ساعت همیشگی بخوابید و صبح هم سر ساعت مقرر بیدار شوید.

افسرده می شوید

یکی از علائم افسردگی، زیاد خوابیدن است. داشتن ِ مشکل روحی درمان نشده می تواند باعث شود نتوانید به راحتی از خواب بیدار شوید. مطالعات نشان داده اند خواب زیاد به میزان چشمگیری با افسردگی ها مکرر روحی ارتباط دارد. مطالعه ای که روی دوقلوها انجام شد دریافت ساعات طولانی خواب، ژن های مرتبط با علائم افسردگی را فعال می کند. یکی از تئوریها این است که زیاد خوابیدن معادل کم تحرکی است. فعالیت بدنی با افزایش دوپامین و سروتونین و اندورفین، ریسک افسردگی را پایین می آورد و حواس فرد را از محرک های استرس برانگیز پرت می کند، در نتیجه اعتماد بنفس بیشتر خواهد شد. از سویی دیگر افرادی که افسرده اند معمولا به عنوان راهی برای فرار یا مقابله و دفاع، می خوابند و مدت بیشتری در رختخواب می مانند.

اگر زیاد بخوابید چه اتفاقهایی در بدن تان می افتد

دردهای تان بیشتر خواهند شد

کاهش تحرک بدنی باعث می شود دردهای بدنی تان (مثلا کمر درد) تشدید شوند. ساعات طولانی در وضعیت درازکشیده باقی ماندن یا تشک و بالش نامناسب عاملی برای بدن درد هستند. ضمنا ممکن است به دلیل دردی که دارید نتوانید خوب بخوابید که باز هم باعث می شود دوست داشته باشید بیشتر در رختخواب بمانید و بخوابید. اما تسلیم نشوید؛ تحرک بیشتر (تحت نظر پزشک) می تواند دردتان را تسکین بدهد و کیفیت خواب تان را بالا ببرد.

مغزتان خوب کار نخواهد کرد

اگر زیاد بخوابید علاوه بر سر درد ممکن است دچار مه مغزی هم بشوید. مطالعه ای نشان داده زنان سالمندی که بیش از 9 ساعت می خوابیدند، مشکلات ادراکی شدیدتری داشتند. مطالعات دیگر نیز نشان داده میان ساعات طولانی خوابیدن و زوال عقل در سالهای بعدی زندگی ارتباط وجود دارد. ضمنا خواب خواب ِ مختل شده که خیلی از افرادی که زیاد می خوابند این مشکل را دارند می تواند موجب کاش عملکرد مغز شود. بیش از اندازه خوابیدن می تواند شاخصی از اختلال در چرخه خواب یا مشکلی در سلامت باشد که منجر به تغییرات ساختاری در مغز و ضعف عملکرد ادراکی می شود.

انگار دچار جت لگ شده اید

اگر زیاد بخوابید چه اتفاقهایی در بدن تان می افتد

زیاد خوابیدن می تواند ساعت درونی تان را بهم بزند، درست مثل اینکه یک پرواز طولانی را پشت سرگذاشته اید. ما یک ساعت درونی داریم که نسبت به سیگنال های نور و تاریکی واکنش نشان می دهد. وقتی نور به چشم مان می رسد، به ساعت درونی مان سیگنال می دهد که زمان بیدار شدن است که سایر پروسه ها را نیز به دنبال خواهد داشت مثلا کنترل هورمون ها و دمای بدن که در دادن حس هوشیاری به ما نقش مهمی دارند و به ما اجازه می دهند در طول روز بهترین عملکرد را داشته باشیم.

بیش از حد خوابیدن و سایر اختلالات در ریتم شبانه روزی مانند کار شیفتی یا جت لگ، این کلیدهای نور و تاریکی را تغییر داده و ریتم نرمال روزمره را دشوار می کنند. این اختلا ل ها می توانند بر سایر عملکردهای فیزیولوژیکی نیز اثر بگذارند. مطالعه ای که روی زنان کره ای تحت IVF صورت گرفت نشان داد آنهایی که زیاد می خوابیدند، احتمال بارداری شان کمتر بوده است. دست کم دو ساعت قبل از زمان خواب از اسکرین ها استفاده نکنید، اتاق خواب تان را خنک و ساکت و تاریک نگه دارید (اما به نور صبح اجازه دهید به درون بتابد) و برنامه ی منظمی برای خواب و بیدار ی تان داشته باشید.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/


محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
کم خوابی   بیماری   اضافه وزن   انگلستان   خوابیدن   ریسک   تنفس   افسردگی   سکته   کیفیت خواب   عوارض جانبی   مرغ و تخم مرغ   چاقی   قلبی   ناراحتی معده   عروق کرونری   آزمایشات  
اخبار مرتبط
مشکلات زناشویی مردان، ده مورد رایج
نی نی بان
10 مورد از مشکلات جنسی رایج بین مردان
سلامت نیوز
افسرده هستید؟/ این 10 ماده غذایی را بخورید
ایسکانیوز
عوارض وحشتناک زیاد خوابیدن
شفا آنلاین
اگر زیاد بخوابید چه اتفاق هایی در بدن تان می افتد؟
بهداشت نیوز
10 تاثیر کم خوابی که از آن بی خبر هستید
بلاغ مازندران
15 بیماری رایج که فقط سراغ آقایان می آید
بهداشت نیوز
راههای ساده برای مقابله با خروپف
بهداشت نیوز
این نکات را برای داشتن اندامی متناسب رعایت کنید
بهداشت نیوز
شب بیداری علت شکست های عاطفی
آریا
شب بیداری علت شکست های عاطفی / ساعات مناسب خواب را بشناسید
برنا
چرا فشار خون در هوای سرد خطرناک است؟
پارسینه
فشارخونیها از هوای سرد دوری کنند
خلیج فارس
فشارخونی ها از هوای سرد دوری کنند
ایسنا
مرگ روزانه 500بیمار مبتلا به دیابت
اقتصاد آنلاین
مرگ روزانه 500 بیمار مبتلا به دیابت
تابش کوثر
این غذا باعث حفظ سلامت کبد شما می شود
تندرست نیوز
ارتباط 8 بیماری با خواب زیاد
پزشکان بدون مرز
عادت هایی که به اندازه سیگار خطرناک هستند
الف
عاداتی که به اندازه سیگار خطرناک هستند
تدبیر و امید
این عادات به اندازه سیگار کشیدن خطرناکند
خرداد نیوز
عادت هایی که به اندازه سیگار خطرناکند
تیتر یک
عاداتی که به اندازه سیگار خطرناکند
فانوس نیوز
پرخوابی یا کم خوابی، کدام خطرناک تر است؟
بهداشت نیوز
مضرات خواب زیاد برای بدن
ناطقان نیوز
8 آسیبی که با خواب زیاد به بدنتان می زنید
آفتاب
آسیب هایی که با خواب زیاد به بدنتان می زنید
سایت جماران
رفتارهای روزمره ای که به ضرر سلامت تان هستند
شفا آنلاین
اشتباهات روزمره ای که به ضرر سلامت تان هستند
برترین ها
پنج راه برای به تاخیر انداختن پیری
پارسینه
5 ماده غذایی برای باز کردن رگ ها
راه دانا
رژیم غذایی نشاط آور
اقتصاد نیوز
تاثیر کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با خواندن کتاب، ورزش و استفاده از گوشت ماهی
سایت جماران
جوانان هم آلزایمر می گیرند
ایسنا
14 نشانه بیماری های خطرناک در مردان که نباید به آن ها بی توجهی کرد
بهداشت نیوز
خطرات خروپف کردن چیست؟!
ناطقان نیوز
اخبار مرتبط
bltنی نی بان : مشکلات زناشویی مردان، ده مورد رایج
bltسلامت نیوز : 10 مورد از مشکلات جنسی رایج بین مردان
bltایسکانیوز : افسرده هستید؟/ این 10 ماده غذایی را بخورید
bltشفا آنلاین : عوارض وحشتناک زیاد خوابیدن
bltبهداشت نیوز : اگر زیاد بخوابید چه اتفاق هایی در بدن تان می افتد؟
bltبلاغ مازندران : 10 تاثیر کم خوابی که از آن بی خبر هستید
bltبهداشت نیوز : 15 بیماری رایج که فقط سراغ آقایان می آید
bltبهداشت نیوز : راههای ساده برای مقابله با خروپف
bltبهداشت نیوز : این نکات را برای داشتن اندامی متناسب رعایت کنید
bltآریا : شب بیداری علت شکست های عاطفی
bltبرنا : شب بیداری علت شکست های عاطفی / ساعات مناسب خواب را بشناسید
bltپارسینه : چرا فشار خون در هوای سرد خطرناک است؟
bltخلیج فارس : فشارخونیها از هوای سرد دوری کنند
bltایسنا : فشارخونی ها از هوای سرد دوری کنند
bltاقتصاد آنلاین : مرگ روزانه 500بیمار مبتلا به دیابت
bltتابش کوثر : مرگ روزانه 500 بیمار مبتلا به دیابت
bltتندرست نیوز : این غذا باعث حفظ سلامت کبد شما می شود
bltپزشکان بدون مرز : ارتباط 8 بیماری با خواب زیاد
bltالف : عادت هایی که به اندازه سیگار خطرناک هستند
bltتدبیر و امید : عاداتی که به اندازه سیگار خطرناک هستند
bltخرداد نیوز : این عادات به اندازه سیگار کشیدن خطرناکند
bltتیتر یک : عادت هایی که به اندازه سیگار خطرناکند
bltفانوس نیوز : عاداتی که به اندازه سیگار خطرناکند
bltبهداشت نیوز : پرخوابی یا کم خوابی، کدام خطرناک تر است؟
bltناطقان نیوز : مضرات خواب زیاد برای بدن
bltآفتاب : 8 آسیبی که با خواب زیاد به بدنتان می زنید
bltسایت جماران : آسیب هایی که با خواب زیاد به بدنتان می زنید
bltشفا آنلاین : رفتارهای روزمره ای که به ضرر سلامت تان هستند
bltبرترین ها : اشتباهات روزمره ای که به ضرر سلامت تان هستند
bltپارسینه : پنج راه برای به تاخیر انداختن پیری
bltراه دانا : 5 ماده غذایی برای باز کردن رگ ها
bltاقتصاد نیوز : رژیم غذایی نشاط آور
bltسایت جماران : تاثیر کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با خواندن کتاب، ورزش و استفاده از گوشت ماهی
bltایسنا : جوانان هم آلزایمر می گیرند
bltبهداشت نیوز : 14 نشانه بیماری های خطرناک در مردان که نباید به آن ها بی توجهی کرد
bltناطقان نیوز : خطرات خروپف کردن چیست؟!




 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.