مخبر - 1397/09/15 - اگر زیاد بخوابید چه اتفاق هایی در بدن تان می افتد؟

اگر زیاد بخوابید چه اتفاق هایی در بدن تان می افتد؟
مطالب و توصیه های زیادی مبنی بر داشتن خواب کافی و با کیفیت وجود دارد، اما خواب زیاد چطور؟ آن روی سکه ی کم خوابی، زیاد خوابیدن است که برای سلامتی خوب نیست. در این مطالب برای تان می گوییم چرا زیاد خوابیدن به ضررتان است و چگونه باید تعادل را رعایت کنید.
اگر زیاد بخوابید چه اتفاق هایی در بدن تان می افتد؟

گروه سلامت "تیتریکمطالب و توصیه های زیادی مبنی بر داشتن خواب کافی و با کیفیت وجود دارد اما خواب زیاد چطور؟ آن روی سکه ی کم خوابی، زیاد خوابیدن است که برای سلامتی خوب نیست. در این مطالب برای تان می گوییم چرا زیاد خوابیدن به ضررتان است و چگونه باید تعادل را رعایت کنید.

بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی قرار می گیرید

موسسه ملی خواب توصیه می کند یک بزرگسال معمولی باید 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشد. اما اگر بدن تان نیاز به خواب بیشتر داشته باشد چطور؟ آیا می توانید بیشتر بخوابید؟ تحقیقات زیادی نشان داده اند بیش از اندازه خوابیدن پیامدهای منفی دارد. زیاد خوابیدن به خودی خود مضر نیست، اما می تواند علامت این باشد که خوب و موثر نمی خوابید که نیاز به ساعات بیشتر برای خوابیدن دارید، یا اینکه مشکلی وجود دارد که نیازتان را به خواب افزایش می دهد. اما افراد نرمالی نیز هستند که خیلی می خوابند و عملکردشان تنها زمانی خوب است که شب 9 تا 10 ساعت بخوابند و گرنه احساس خواب آلودگی خواهند داشت. اما باید سایر احتمالات را هم بررسی کرد. یکی از نگرانی هایی که در ارتباط با خوابیدن های طولانی مدت وجود دارد، بیماری قلبی است.پژوهشگرها دریافته اند افرادی که هر شب بیش از 8 ساعت می خوابند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که دچار آنژین باشند و احتمال داشتن ِ بیماری عروق کرونری در آنها 10 درصد بیشتر است. مطالعه ای نشان داده ریسک بیماری قلبی در افرادی که ساعات طولانی می خوابند 38 درصد بیشتر است. تحقیقی دیگر در انگلیس نیز دریافته آنهایی که زیاد می خوابند 46 درصد بیشتر ممکن است دچار سکته مغزی شوند.

اگر زیاد بخوابید چه اتفاقهایی در بدن تان می افتد

شاید خوب نمی خوابید

یکی از تئوریها این است که خواب تان عمیق و پیوسته نیست، بنابراین خوب استراحت نمی کنید. افرادی که آپنه خواب دارند معمولا تمایل دارند بیشتر بخوابند و می دانیم که آپنه خواب در صورت تشخیص داده نشدن و درمان نشدن منجر به بیماری قلبی و سکته مغزی خواهد شد. مشکلات دیگری مانند ناراحتی معده یا گُرگرفتگی نیز می توانند کیفیت خواب را پایین بیاورند، یا ممکن است محیط خواب به اندازه کافی تاریک و ساکت نباشد. حتی دندان قروچه می تواند باعث شود خوب نخوابید. اگر احساس می کنید با وجود اینکه مدت طولانی در رختخواب بوده اید هنوز خواب آلوده و کسل هستید، با پزشک مشورت کنید.

چاق هستید یا چاق خواهید شد

افزایش وزن نیز عامل مرغ و تخم مرغ دیگری است که با مقدار خواب ارتباط دارد، یعنی ممکن است علت هم زیاد خوابیدن می تواند باعث افزایش وزن تان شود و هم علت زیاد خوابیدن تان ممکن است اضافه وزن تان باشد! یکی از پیچیدگی های ارتباط خواب و چاقی این است که چیزهایی مانند اختلال تنفس در خواب، افسردگی و یا عوارض جانبی دارو می توانند مدت خواب را بیشتر کنند و ضمنا با سایر ریسک فاکتورها مانند افزایش وزن مرتبط اند. اما در این مورد، خواب می تواند هم علت باشد و هم معلول! چیزی که به یقین می دانیم این است که هر چه شما چاق تر باشید، احتمالا بیشتر می خوابید، و اگر اهل زیاد خوابیدن هستید، بیشتر ممکن است چاق شوید. اگر زمان بیشتری را در رختخواب بگذرانید، یعنی تحرک ندارید و ورزش نمی کنید، بنابراین کالری کمتری می سوزانید. آزمایشات نشان داده افرادی که زیاد می خوابند، 25 درصد بیشتر ممکن است طی 5 یا 6 سال، 5 کیلوگرم وزن اضافه کنند و 21 درصد بیشتر مستعد چاقی هستند.

دیابت می گیرید

اگر زیاد بخوابید چه اتفاقهایی در بدن تان می افتد

با توجه به ارتباط بی چون و چرای زیاد خوابیدن و اضافه وزن، عجیب نیست که دیابت نیز با زیاد خوابیدن مرتبط باشد. اما محققان کانادایی دریافته اند آنهایی که زیاد می خوابند دو برابر بیشتر مستعد ابتلا به دیابت اند. سایر مطالعات نشان می دهند زیاد خوابیدن (یا کم خوابیدن) هر وزنی که داشته باشید و هر چقدر هم که فعالیت داشته باشید، می تواند بر میزان گلوکز خون اثر بگذارد. علت این ارتباط هنوز دقیقا معلوم نیست و در مورد مکانیسم های راههای ارتباطی زیاد خوابیدن و عواقبش بر سلامتی، دانش اندکی داریم.

سر درد می گیرید

حتما می دانید و تجربه کرده اید با سر درد و کسالت از خواب بیدار شدن چگونه است. هر چند سر درد می تواند به دلیل بدخوابی باشد اما می تواند یکی از عوارض زیاد خوابیدن هم باشد. مکانیسم این ارتباط نیز هنوز کاملا مشخص نیست، اما یکی از فرضیه ها این است که نوسانات در فرارسان های عصبی طی خواب می تواند عامل سر درد باشد. احتمال دیگر این است که وقتی دیرتر از خواب بیدار می شوید ممکن است زمان معمول صبحانه یا چای و قهوه تان را از دست بدهید و سر دردتان می تواند به دلیل دورماندن از کافئین، افت قند خون و یا کم آبی بدن باشد. بهترین الگوی خواب برای اجتناب از سر درد این است که هر شب به مقدار کافی بخوابید و هر شب سر ساعت همیشگی بخوابید و صبح هم سر ساعت مقرر بیدار شوید.

افسرده می شوید

یکی از علائم افسردگی، زیاد خوابیدن است. داشتن ِ مشکل روحی درمان نشده می تواند باعث شود نتوانید به راحتی از خواب بیدار شوید. مطالعات نشان داده اند خواب زیاد به میزان چشمگیری با افسردگی ها مکرر روحی ارتباط دارد. مطالعه ای که روی دوقلوها انجام شد دریافت ساعات طولانی خواب، ژن های مرتبط با علائم افسردگی را فعال می کند. یکی از تئوریها این است که زیاد خوابیدن معادل کم تحرکی است. فعالیت بدنی با افزایش دوپامین و سروتونین و اندورفین، ریسک افسردگی را پایین می آورد و حواس فرد را از محرک های استرس برانگیز پرت می کند، در نتیجه اعتماد بنفس بیشتر خواهد شد. از سویی دیگر افرادی که افسرده اند معمولا به عنوان راهی برای فرار یا مقابله و دفاع، می خوابند و مدت بیشتری در رختخواب می مانند.

اگر زیاد بخوابید چه اتفاقهایی در بدن تان می افتد

دردهای تان بیشتر خواهند شد

کاهش تحرک بدنی باعث می شود دردهای بدنی تان (مثلا کمر درد) تشدید شوند. ساعات طولانی در وضعیت درازکشیده باقی ماندن یا تشک و بالش نامناسب عاملی برای بدن درد هستند. ضمنا ممکن است به دلیل دردی که دارید نتوانید خوب بخوابید که باز هم باعث می شود دوست داشته باشید بیشتر در رختخواب بمانید و بخوابید. اما تسلیم نشوید؛ تحرک بیشتر (تحت نظر پزشک) می تواند دردتان را تسکین بدهد و کیفیت خواب تان را بالا ببرد.

مغزتان خوب کار نخواهد کرد

اگر زیاد بخوابید علاوه بر سر درد ممکن است دچار مه مغزی هم بشوید. مطالعه ای نشان داده زنان سالمندی که بیش از 9 ساعت می خوابیدند، مشکلات ادراکی شدیدتری داشتند. مطالعات دیگر نیز نشان داده میان ساعات طولانی خوابیدن و زوال عقل در سالهای بعدی زندگی ارتباط وجود دارد. ضمنا خواب خواب ِ مختل شده که خیلی از افرادی که زیاد می خوابند این مشکل را دارند می تواند موجب کاش عملکرد مغز شود. بیش از اندازه خوابیدن می تواند شاخصی از اختلال در چرخه خواب یا مشکلی در سلامت باشد که منجر به تغییرات ساختاری در مغز و ضعف عملکرد ادراکی می شود.

انگار دچار جت لگ شده اید

اگر زیاد بخوابید چه اتفاقهایی در بدن تان می افتد

زیاد خوابیدن می تواند ساعت درونی تان را بهم بزند، درست مثل اینکه یک پرواز طولانی را پشت سرگذاشته اید. ما یک ساعت درونی داریم که نسبت به سیگنال های نور و تاریکی واکنش نشان می دهد. وقتی نور به چشم مان می رسد، به ساعت درونی مان سیگنال می دهد که زمان بیدار شدن است که سایر پروسه ها را نیز به دنبال خواهد داشت مثلا کنترل هورمون ها و دمای بدن که در دادن حس هوشیاری به ما نقش مهمی دارند و به ما اجازه می دهند در طول روز بهترین عملکرد را داشته باشیم.

بیش از حد خوابیدن و سایر اختلالات در ریتم شبانه روزی مانند کار شیفتی یا جت لگ، این کلیدهای نور و تاریکی را تغییر داده و ریتم نرمال روزمره را دشوار می کنند. این اختلا ل ها می توانند بر سایر عملکردهای فیزیولوژیکی نیز اثر بگذارند. مطالعه ای که روی زنان کره ای تحت IVF صورت گرفت نشان داد آنهایی که زیاد می خوابیدند، احتمال بارداری شان کمتر بوده است. دست کم دو ساعت قبل از زمان خواب از اسکرین ها استفاده نکنید، اتاق خواب تان را خنک و ساکت و تاریک نگه دارید (اما به نور صبح اجازه دهید به درون بتابد) و برنامه ی منظمی برای خواب و بیدار ی تان داشته باشید.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/


محتوای این خبر به صورت خودکار از سایتهای مورد تایید ج.ا دریافت شده و بدون هیچ دخل و تصرفی نمایش داده می شود. اگر به هر دلیلی نیاز است که خبر حذف شود، لطفا از این لینک استفاده نمایید تا در اسرع وقت اقدام شود.
کلیدواژه های این خبر
کم خوابی   بیماری   اضافه وزن   انگلستان   خوابیدن   ریسک   تنفس   افسردگی   سکته   کیفیت خواب   عوارض جانبی   مرغ و تخم مرغ   چاقی   قلبی   ناراحتی معده   عروق کرونری   آزمایشات  
اخبار مرتبط
12 علت خستگی مفرط
ناطقان نیوز
دشمنان بزرگ قلب
تیتر شهر
بزرگترین دشمنان سلامت قلب را بشناسید
بهداشت نیوز
اگرشب کمتراز8ساعت بخوابید،چه اتفاقی برای بدن می افتد؟
عصر هامون
عوارض زیاد نشستن ؛ تمام روز را یک جا نشینید ! (کارمندان بخوانند!)
بلاغ مازندران
عوارض خطرناک زیاد نشستن چیست؟
ناطقان نیوز
عوارض مصرف کورتون چیست؟
بهداشت نیوز
بیماری های عامل چاقی را بشناسید
اقتصاد آنلاین
عوارض وحشتناک زیاد نشستن
شفا آنلاین
عوارض زیاد نشستن؛ تمام روز را یک جا نشینید
بهداشت نیوز
عوارض زیاد نشستن؛ تمام روز را یک جا نشینید!
برترین ها
پرخوابی چه تاثیری بر سلامتی ما می گذارد؟
بهداشت نیوز
عوارض وحشتناک کم خوابی برای بدن
ناطقان نیوز
عوارض داروهای کورتون چیست؟
ناطقان نیوز
به سلامتی تان اهمیت دهید تا چاق نشوید
پارسینه
عوارض وحشتناک کم خوابی برای سلامتی+ راهکار های درمانی
بهداشت نیوز
از عوارض داروهای کورتون چه می دانید؟
ایسنا
عاملین مرگ های زودرس مشخص شدند
روز نو
5دلیل که باعث کوتاه شدن عمر می شود
بهداشت نیوز
این بیماری ها شما را چاق می کنند
شفا آنلاین
بیماری هایی که شما را چاق می کنند
بلاغ مازندران
این بیماری ها شما را چاق می کند!
تیک نیوز
عوارض خطرناک دارو های کاهنده وزن را جدی بگیریم!
صدا و سیما
داروهای کاهش وزنی که آدم را سکته می دهند
همشهری آنلاین
خطرات ماده غذایی دوست داشتنی/با «نمک» ها مراقب باشند
اتاق خبر
با «نمک» ها مراقب باشند
حزب الله نیوز
مراقب این چاشنی خوشمزه باشید!
اقتصاد نیوز
خطرات ماده غذایی دوست داشتنی
شیعه نیوز
چگونه از مرگ زودرس جلوگیری کنیم؟
ناطقان نیوز
5 دلیل عمده مرگ زودرس + راههای پیشگیری
تندرست نیوز
اخبار مرتبط
bltناطقان نیوز : 12 علت خستگی مفرط
bltتیتر شهر : دشمنان بزرگ قلب
bltبهداشت نیوز : بزرگترین دشمنان سلامت قلب را بشناسید
bltعصر هامون : اگرشب کمتراز8ساعت بخوابید،چه اتفاقی برای بدن می افتد؟
bltبلاغ مازندران : عوارض زیاد نشستن ؛ تمام روز را یک جا نشینید ! (کارمندان بخوانند!)
bltناطقان نیوز : عوارض خطرناک زیاد نشستن چیست؟
bltبهداشت نیوز : عوارض مصرف کورتون چیست؟
bltاقتصاد آنلاین : بیماری های عامل چاقی را بشناسید
bltشفا آنلاین : عوارض وحشتناک زیاد نشستن
bltبهداشت نیوز : عوارض زیاد نشستن؛ تمام روز را یک جا نشینید
bltبرترین ها : عوارض زیاد نشستن؛ تمام روز را یک جا نشینید!
bltبهداشت نیوز : پرخوابی چه تاثیری بر سلامتی ما می گذارد؟
bltناطقان نیوز : عوارض وحشتناک کم خوابی برای بدن
bltناطقان نیوز : عوارض داروهای کورتون چیست؟
bltپارسینه : به سلامتی تان اهمیت دهید تا چاق نشوید
bltبهداشت نیوز : عوارض وحشتناک کم خوابی برای سلامتی+ راهکار های درمانی
bltایسنا : از عوارض داروهای کورتون چه می دانید؟
bltروز نو : عاملین مرگ های زودرس مشخص شدند
bltبهداشت نیوز : 5دلیل که باعث کوتاه شدن عمر می شود
bltشفا آنلاین : این بیماری ها شما را چاق می کنند
bltبلاغ مازندران : بیماری هایی که شما را چاق می کنند
bltتیک نیوز : این بیماری ها شما را چاق می کند!
bltصدا و سیما : عوارض خطرناک دارو های کاهنده وزن را جدی بگیریم!
bltهمشهری آنلاین : داروهای کاهش وزنی که آدم را سکته می دهند
bltاتاق خبر : خطرات ماده غذایی دوست داشتنی/با «نمک» ها مراقب باشند
bltحزب الله نیوز : با «نمک» ها مراقب باشند
bltاقتصاد نیوز : مراقب این چاشنی خوشمزه باشید!
bltشیعه نیوز : خطرات ماده غذایی دوست داشتنی
bltناطقان نیوز : چگونه از مرگ زودرس جلوگیری کنیم؟
bltتندرست نیوز : 5 دلیل عمده مرگ زودرس + راههای پیشگیری





 |  درباره ما |  ارتباط با ما |  تبلیغات |  آخرین پستها |  تیتراخبار |  خبرگزاریها |  صفحه اصلی | 

مخبر جامعترین و بزرگترین سایت جمع آوری اخبار ایران می باشد که توسط موتور هوشمند جمع آوری و پیش پردازش اخبار هزاران فید خبری را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مخبر هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده نخواهد داشت.